Denk dat veel jongeren nooit meer een goede baan krijgen door AI, robots en goedkopere mensen uit andere landen. Zal een groter probleem worden al die uitkeringenquote:Op zaterdag 12 juli 2025 09:46 schreef theunderdog het volgende:
Vergrijzing gaat en moet door technologische innovaties worden opgelost. Er blijven altijd kinderen geboren worden (dus voor een soort vaag 'we sterven uit' theorie hoef je niet bang te zijn), maar als dit doorzet en we het niet kunnen counteren krijg je wel grote maatschappelijke problemen.
Gelukkig heb je nu al dat heel wat banen overgenomen kunnen worden door AI
Met alle respect maar deze redenering laat een oud-brein zien. We hebben doorheen de geschiedenis allerlei aanpassingen moeten maken, maar bij AI is het hek van de dam?quote:Op zaterdag 12 juli 2025 10:01 schreef hondonspain het volgende:
[..]
Denk dat veel jongeren nooit meer een goede baan krijgen door AI, robots en goedkopere mensen uit andere landen. Zal een groter probleem worden al die uitkeringen
Daar ga je het dus niet mee redden.quote:
De snelheid van veranderingen was nog nooit zo groot. Dat er meer banen komen door AI dan er verdwijnen is onzin, misschien tijdelijk en de mensen die AI kunnen aansturen zijn er te weinig en dat leer je ook niet zomaar en AI gaat natuurlijk zichzelf aansturen, dus dan weer mensen overbodig.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 10:03 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Met alle respect maar deze redenering laat een oud-brein zien. We hebben doorheen de geschiedenis allerlei aanpassingen moeten maken, maar bij AI is het hek van de dam?
Snelheid? AI bestaat al sinds 1955.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 10:18 schreef hondonspain het volgende:
[..]
De snelheid van veranderingen was nog nooit zo groot. Dat er meer banen komen door AI dan er verdwijnen is onzin, misschien tijdelijk en de mensen die AI kunnen aansturen zijn er te weinig en dat leer je ook niet zomaar en AI gaat natuurlijk zichzelf aansturen, dus dan weer mensen overbodig.
Inplaats van echte bejaardentehuizen kunnen ze ook appartementen complexen bouwen specifiek voor zeg 65+ers.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 10:50 schreef Gia het volgende:
Gisteren kwam op tv iets voorbij over het oplossen van vereenzaming achter de voordeur. Vooral bij alleenstaande ouderen.
Bejaardenhuizen terug!? Dan hebben ze gezelschap aan elkaar, levert woningen op. Win - win.
Het was overigens een idee van een PvdA-er dat mensen langer zelfstandig 'willen' blijven wonen.
https://www.parlement.com/id/vj46fcrjfu8n/m_j_martin_van_rijn
[..]
The Economic Agency Paradox: Why Making Everything Cheaper Will Destroy the Economyquote:Op zaterdag 12 juli 2025 10:18 schreef hondonspain het volgende:
[..]
De snelheid van veranderingen was nog nooit zo groot. Dat er meer banen komen door AI dan er verdwijnen is onzin, misschien tijdelijk en de mensen die AI kunnen aansturen zijn er te weinig en dat leer je ook niet zomaar en AI gaat natuurlijk zichzelf aansturen, dus dan weer mensen overbodig.
quote:• AI makes everything cheaper to produce
• But destroys the income needed to buy those cheaper things
• Economic suicide wrapped in technological progress
• The complete restructuring of human civilization
⚡ The Three Pillars Under Attack:
🔹 Labor Rights - Your ability to work and quit
🔹 Property Rights - Ownership that generates income
🔹 Democratic Influence - Political power through economic participation
💡 The Uncomfortable Truth:
When businesses can replace entire workforces with AI and robots, workers lose their most powerful bargaining chip - the ability to withhold their labor.
quote:De nepmiljarden van het Spaarfonds AOW
23 januari 2014
Politiek Den Haag weet al decennia dat de vergrijzing een probleem gaat opleveren voor de AOW. In de jaren ’90 werd het Spaarfonds AOW opgericht om dat probleem het hoofd te bieden. Maar in 2011 werd dat Spaarfonds, op dat moment leeg, opgedoekt. Wat is er gebeurd?
Ongeveer waar ik voor waarschuw, een groot gevaarquote:Op zaterdag 12 juli 2025 10:37 schreef Digi2 het volgende:
[..]
The Economic Agency Paradox: Why Making Everything Cheaper Will Destroy the Economy
Bekijk deze YouTube-video
[..]
Hopelijk valt het mee en verloopt het toch anders. Als de technologische singulariteit ook een 'event horizon' heeft, waar ik vanuit ga, dan is het moeilijk betrouwbare voorspellingen te doenquote:Op zaterdag 12 juli 2025 10:46 schreef hondonspain het volgende:
[..]
Ongeveer waar ik voor waarschuw, een groot gevaar
Dus, als je bedrijven hoger dan 15% belast gaan ze weg? Of alleen het hoofdkantoor van de hele grote bedrijven? Die Laffer Curve is een theoretisch iets, het is een verkooppraatje. Hoe meer geld, hoe minder belasting. En dat geldt niet alleen voor bedrijven.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 10:07 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Daar ga je het dus niet mee redden.
Het MKB nog meer belasten, kom je waarschijnlijk al snel aan de verkeerde kant van de Laffer Curve terecht.
Multinationals, die moeten sinds enkele jaren nu minimaal 15% effectief aan belasting afdragen binnen de gehele EU en dat zal niet snel veranderen.
Effective-tax-rate
Dat nep spaarfonds AOW is nu precies het gevolg van "Elk land krijgt de regering die het verdiend"quote:Op zaterdag 12 juli 2025 10:42 schreef Digi2 het volgende:
De nepmiljarden van het Spaarfonds AOW
23 januari 2014
Politiek Den Haag weet al decennia dat de vergrijzing een probleem gaat opleveren voor de AOW. In de jaren '90 werd het Spaarfonds AOW opgericht om dat probleem het hoofd te bieden. Maar in 2011 werd dat Spaarfonds, op dat moment leeg, opgedoekt. Wat is er gebeurd?
Tja. Als 1 bedrijf het doet is het meer geld voor hun. Als iedereen het doet, verdienen ze niets meer. Maar daar kijken de aandeelhouders niet naar, dat is de ver van hun bed show. Dan investeren ze wel weer ergens anders in.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 10:37 schreef Digi2 het volgende:
[..]
The Economic Agency Paradox: Why Making Everything Cheaper Will Destroy the Economy
[..]
De laffer curve is eens 'real life' getest door minister Gerrit Zalm mbt alcohol accijns en het werktequote:Op zaterdag 12 juli 2025 10:53 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dus, als je bedrijven hoger dan 15% belast gaan ze weg? Of alleen het hoofdkantoor van de hele grote bedrijven? Die Laffer Curve is een theoretisch iets, het is een verkooppraatje. Hoe meer geld, hoe minder belasting. En dat geldt niet alleen voor bedrijven.
Dank zij de hoge huizenprijzen moet je steeds meer geld lenen bij de bank en kun je ook steeds hogere huren vragen. Dat maakt vastgoed een goede investering, waardoor de prijs (en de hypotheek) verder omhoog gaan.
De duurste onderdelen van een nieuw huis zijn het bestemmingsplan en de grondprijs. Alle milieueisen helpen ook niet mee. Waarom moet je nog steeds verplicht zonnepanelen hebben?
Een grote pot geld waar politici bij kunnen. Misschien als ze allemaal links zijn, maar anders moet dat uitgedeeld worden.quote:
Het wordt tijd dat we de EU federaliseren en dat zij de belastingen gaan heffen. Maar de alcohol accijns lijkt me nu niet zo'n degelijke test.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 10:58 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De laffer curve is eens 'real life' getest door minister Gerrit Zalm mbt alcohol accijns en het werkte![]()
Yep, Unilever en Shell zijn al verkast, hadden hier blijkbaar nog onvoldoende aftrekposten om op 15% uit te komen. ASML betaalt ook circa 15%, die hebben blijkbaar nog veel mogelijkheden mbt aftrekposten
Dan gaat het sociaal stelsel hier zodanig op de helling naar beneden, geen/nauwelijks bijstand meer, alleen nog WW. Ben ik niet tegen, maar veel noord-europeanen zullen het niet zien zitten en er niet voor gaan. De sociale cohesie zal erger dan nu al in de VS 'verdampen'.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 11:02 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het wordt tijd dat we de EU federaliseren en dat zij de belastingen gaan heffen.
Het enige wat het stelt is dat je belastingen/premie druk niet oneindig kan verhogen omdat het uiteindelijk tot vraaguitval leidt en dus minder belastingen/premie oplevert. Dat het zelfs met alcohol lukt lijkt me een duidelijk bewijs. Hoe zo'n curve eruit ziet kan natuurlijk per behoefte verschillen.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 11:02 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maar de alcohol accijns lijkt me nu niet zo'n degelijke test.
Ze hebben zelfs in Italië een werkloosheidsuitkering. 50 tot 80% van het laatstverdiende inkomen, voor 2 tot 5 jaar. Ze hebben zelfs en soort bijstand, maar er staat niet bij hoeveel. En in de Scandinavische landen hebben ze het beter geregeld dan hier. Wij hebben het ondertussen voor het grootste deel afgebroken.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 11:06 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dan gaat het sociaal stelsel hier zodanig op de helling naar beneden, geen/nauwelijks bijstand meer, alleen nog WW. Ben ik niet tegen, maar veel noord-europeanen zullen het niet zien zitten en er niet voor gaan. De sociale cohesie zal erger dan nu al in de VS 'verdampen'.
Dat is allemaal Appelen met Eieren vergelijken, in Nederland is WW sowieso gewoon een verkapte belasting.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 11:25 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ze hebben zelfs in Italië een werkloosheidsuitkering. 50 tot 80% van het laatstverdiende inkomen, voor 2 tot 5 jaar. Ze hebben zelfs en soort bijstand, maar er staat niet bij hoeveel. En in de Scandinavische landen hebben ze het beter geregeld dan hier. Wij hebben het ondertussen voor het grootste deel afgebroken.
9 EU landen doen het beter dan wij:
[ afbeelding ]
Veel mensen denken nog steeds dat het hier voor werklozen een paradijs is: je houd je hand op en krijgt zo ruim 3000 Euro per maand. Ik moet het als alleenstaande doen met minder dan 1500 Euro per maand, als ik alles meereken. En ja, daar moet ik ook van sparen voor als mijn koelkast kapot gaat. En Nederland is een heel duur land om in te leven. Dus die zeer luxueuze welvaartsstaat is een sprookje.
Nope, de bijstand is vergeleken veel landen een welvaartsstaat sprookje en sprookjes bestaan niet. Of het vol te houden is op deze wijze en voor hoelang, daar durf ik geen gokje op te wagenquote:Op zaterdag 12 juli 2025 11:25 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ze hebben zelfs in Italië een werkloosheidsuitkering. 50 tot 80% van het laatstverdiende inkomen, voor 2 tot 5 jaar. Ze hebben zelfs en soort bijstand, maar er staat niet bij hoeveel. En in de Scandinavische landen hebben ze het beter geregeld dan hier. Wij hebben het ondertussen voor het grootste deel afgebroken.
9 EU landen doen het beter dan wij:
[ afbeelding ]
Veel mensen denken nog steeds dat het hier voor werklozen een paradijs is: je houd je hand op en krijgt zo ruim 3000 Euro per maand. Ik moet het als alleenstaande doen met minder dan 1500 Euro per maand, als ik alles meereken. En ja, daar moet ik ook van sparen voor als mijn koelkast kapot gaat. En Nederland is een heel duur land om in te leven. Dus die zeer luxueuze welvaartsstaat is een sprookje.
In zuid Korea heb je de granny sex , die spelen de hoer op hun 75 levensjaarquote:Op zaterdag 12 juli 2025 11:29 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Nope, de bijstand is vergeleken veel landen een welvaartsstaat sprookje en sprookjes bestaan niet. Of het vol te houden is op deze wijze en voor hoelang, daar durf ik geen gokje op te wagen![]()
Veel landen hebben geen of geen noemenswaardige bijstand, na de WW ben je op je familie en de gaarkeukens aangewezen als je geen baan krijgt. In andere landen zoals Luxemburg is het extreem moeilijk om in aanmerking te kunnen komen voor bijstand.
Luxembourg: Poverty in Europe's wealthiest country
Tsja, je vak laten vullen betaalt misschien beter dan vakkenvullenquote:Op zaterdag 12 juli 2025 11:43 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
In zuid Korea heb je de granny sex , die spelen de hoer op hun 75 levensjaar
De Bacchus ladys
https://en.wikipedia.org/wiki/Bacchus_Ladies
het is het enig dat ze nog kunnen laten vullenquote:Op zaterdag 12 juli 2025 11:50 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Tsja, je vak laten vullen betaalt misschien beter dan vakkenvullen
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |