https://www.demorgen.be/s(...)oen-dollar~b11c6e70/quote:Nvidia eerste bedrijf ter wereld met beurswaarde van 4 biljoen dollar
De Amerikaanse chipfabrikant Nvidia is het eerste bedrijf ooit dat een beurswaarde van 4 biljoen dollar (of 4.000 miljard) heeft bereikt. Daarmee blijft het technologiebedrijf uit Silicon Valley andere giganten zoals Apple en Microsoft voorlopig voor.
Gepubliceerd op 9 juli 2025, 16:21
Het aandeel van Nvidia steeg woensdag met 2,8 procent en tikte een recordhoogte van 164,36 dollar aan. De marktwaarde schoot daarmee voorbij het vorige record van Apple, dat in december 2023 nog 3,9 biljoen dollar waard was.
Nvidia is vooral bekend als producent van krachtige chips die ingezet worden voor artificiële intelligentie. Sinds begin mei steeg het aandeel met meer dan 40 procent.
Die opmars kwam er nadat Amerikaans president Donald Trump signalen gaf dat hij bereid is om de handelsspanningen met China te verlichten. Tegelijk kondigde Nvidia enkele miljardencontracten aan in het Midden-Oosten. De spectaculaire koersstijging van Nvidia draagt bij aan het bredere herstel van technologieaandelen op Wall Street in de afgelopen maanden.
De VS die ons opdraagt ASML als drukmiddel te gebruiken*quote:Op woensdag 9 juli 2025 18:18 schreef Cruzinats het volgende:
ASML inzetten als politiek drukmiddel, dat kunnen ze daarentegen weer wel.
Zonder daddy VS heeft de EU geen bestaansrecht, dus niet zo vreemd dat ze in Brussel naar de pijpen van de Amerikanen dansen.quote:Op woensdag 9 juli 2025 18:19 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
De VS die ons opdraagt ASML als drukmiddel te gebruiken*
vind je het gekquote:Op woensdag 9 juli 2025 18:19 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
De VS die ons opdraagt ASML als drukmiddel te gebruiken*
Klopt, daar is de VS erg goed in.quote:Op woensdag 9 juli 2025 18:18 schreef Cruzinats het volgende:
En waar is het Europese alternatief?
Met seniele oorlogszuchtige bejaarden als von der leyen aan het roer komt die er ook niet.
ASML inzetten als politiek drukmiddel, dat kunnen ze daarentegen weer wel. Kansloos.
Je hele argument aan gruzelementenquote:Op woensdag 9 juli 2025 18:26 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Zonder daddy VS heeft de EU geen bestaansrecht, dus niet zo vreemd dat ze in Brussel naar de pijpen van de Amerikanen dansen.
Dus we moeten nu allemaal ZSM. AI chips gaan bouwen? Er is competitie, maar die doen geen Cuda.quote:Op woensdag 9 juli 2025 21:01 schreef Helenattenek het volgende:
Het BBP vele landen ligt lager Dan de waarde van dit bedrijf
Andere kijkhoek; de waarde van dit bedrijf is 1/5e van de amerikaanse staatsschuld
concurreren met nvidia op hun eigen terrein is totaal onbegonnen werk, dus nee.quote:Op woensdag 9 juli 2025 21:31 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dus we moeten nu allemaal ZSM. AI chips gaan bouwen? Er is competitie, maar die doen geen Cuda.
https://www.scmp.com/news(...)puting-chip-meteor-1quote:In light of US sanctions, China unveils first parallel optical computing chip, 'Meteor-1'
Ja, daar zijn ze al minstens 40 jaar mee bezig. Om de paar jaar hoor je over een grote ontdekking die het allemaal in een stroomversnelling gaat brengen. En daarna wordt het weer stil.quote:Op woensdag 9 juli 2025 22:24 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
concurreren met nvidia op hun eigen terrein is totaal onbegonnen werk, dus nee.
maar bouwen aan een eigen niche in fotonica is ietwat realistischer.
vorig jaar nog was de eerste programmeerbare fotonische chip ter wereld ontwikkeld, in spanje
https://www.bright.nl/nie(...)fotonische-chip.html
het vereist uiteraard nog wel veel onderzoek maar dit is wel een opkomende sleuteltechnologie, waar wij toevallig als klein kikkerlandje een unieke en onevenredig sterke kennispositie bezitten in verhouding tot de grote spelers
maar china gaat natuurlijk ook hard:
[..]
https://www.scmp.com/news(...)puting-chip-meteor-1
daarom hybride chipsquote:Op woensdag 9 juli 2025 22:39 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, daar zijn ze al minstens 40 jaar mee bezig. Om de paar jaar hoor je over een grote ontdekking die het allemaal in een stroomversnelling gaat brengen. En daarna wordt het weer stil.
Kort gezegd: om dingen aan te sturen en signalen te versterken heb je elektronica nodig. En het omzetten kost ook tijd. Net als met kwantum computers komt binnenkort de grote doorbraak. Al heel lang.
Alle fotonische chips zijn hybride, anders kun je er niets mee. Al 40 jaar.quote:Op woensdag 9 juli 2025 22:53 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
daarom hybride chips![]()
het fotonische deel voor de datatransport en parallelle verwerking, logica en geheugen wordt elektronisch geregeld. en de vertraging wordt alsmaar kleiner dankzij ontwikkelingen op het gebied van interfaces en converters
ja net als bij kwantumtech veel hype (ik krijg steeds vaker artikelen in mijn feed dat ik moet beleggen in dit quantumbedrijf) maar ook reële voortgang
ja er bestaan pure fotonische chips, maar strikt experimenteel, dus dat snap ik welquote:Op woensdag 9 juli 2025 23:01 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Alle fotonische chips zijn hybride, anders kun je er niets mee. Al 40 jaar.
En natuurlijk moet je al je geld in kwantumcomputers, kernfusie en fotonische chips steken! En natuurlijk ook waterstof, biobrandstoffen en elektrisch gemaakte brandstoffen, voor de goede orde. Dat is een goede manier om van je geld af te komen, dus dan hoef je je daar niet meer druk over te maken.
De correlatie tussen jouw bericht en mijn bericht ontgaat mij compleet?quote:Op woensdag 9 juli 2025 21:31 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dus we moeten nu allemaal ZSM. AI chips gaan bouwen? Er is competitie, maar die doen geen Cuda.
Je hebt gelijk. Verkeerde quote.quote:Op woensdag 9 juli 2025 23:10 schreef Helenattenek het volgende:
[..]
De correlatie tussen jouw bericht en mijn bericht ontgaat mij compleet?
Appels/perenquote:Op woensdag 9 juli 2025 21:01 schreef Helenattenek het volgende:
Andere kijkhoek; de waarde van dit bedrijf is 1/5e van de amerikaanse staatsschuld
Het bewijs dat privatisering van vele branches wellicht geen goed idee was (ookal valt Nvidia's branches daar Niet onder)quote:
En Romein Marcus Licinius Crassus was, omgerekend van die tijd naar deze, rijker dan Elon Musk.quote:Op woensdag 9 juli 2025 17:56 schreef Mikeytt het volgende:
De VOC was 7.9 biljoen dollar waard als je de inflatie meerekent,
Mooi was die tijdquote:Op woensdag 9 juli 2025 17:56 schreef Mikeytt het volgende:
Wat bedoel ie? Nvidia is juist een uitstekend voorbeeld van waarom privatisering een goed idee zou kunnen zijn: een overheidsinstantie had never ever nooit niet zo innovatief geweest als nvidia al decenia is.quote:Op woensdag 9 juli 2025 23:43 schreef Helenattenek het volgende:
[..]
Het bewijs dat privatisering van vele branches wellicht geen goed idee was (ookal valt Nvidia's branches daar Niet onder)
Mocht je het niet weten: dat is een fabeltje.quote:Op woensdag 9 juli 2025 17:56 schreef Mikeytt het volgende:
Leuk voorbeeld:quote:Op donderdag 10 juli 2025 02:03 schreef embedguy het volgende:
[..]
Wat bedoel ie? Nvidia is juist een uitstekend voorbeeld van waarom privatisering een goed idee zou kunnen zijn: een overheidsinstantie had never ever nooit niet zo innovatief geweest als nvidia al decenia is.
Het was idd eerder ongeveer een miljard.quote:Op donderdag 10 juli 2025 02:04 schreef embedguy het volgende:
[..]
Mocht je het niet weten: dat is een fabeltje.
Ja en tot 20 jaar terug gaven we ontwikkelingshulp aan India, zodat die lekker aan zijn ruimte en atoomprogramma kon werkenquote:Op donderdag 10 juli 2025 02:06 schreef Helenattenek het volgende:
[..]
Leuk voorbeeld:
Wij Nederland pretenderen ons oh zo trots met 'onze' KONINKLIJKE hoogovens TATA steel. Alle duiten naar india, en wij zonder stikstofrechten. En een verduurzamingskostenpost van jewelste die India Niet gaat betalen.
Tel uit je winst van een anti-nationalistisch beleidquote:Op donderdag 10 juli 2025 05:31 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja en tot 20 jaar terug gaven we ontwikkelingshulp aan India, zodat die lekker aan zijn ruimte en atoomprogramma kon werken![]()
![]()
![]()
De helft van je bericht kan ergens op slaan maar je wijst naar 'waarde van bedrijven' en insinueert dat vaccinaties helpen waardoor je punt totale onzin en grapjasserij isquote:Op donderdag 10 juli 2025 05:33 schreef de_boswachter het volgende:
Waarde van bedrijvenIn stand gehouden door de banken zodat die niet omvallen en de wereldeconomie in elkaar klapt. Leugens van de slangen van het kartel der grootmachten. Laat u vaccineren allen.
Je bent helemaal niet gevaccineerd?quote:Op donderdag 10 juli 2025 05:33 schreef de_boswachter het volgende:
Waarde van bedrijvenIn stand gehouden door de banken zodat die niet omvallen en de wereldeconomie in elkaar klapt. Leugens van de slangen van het kartel der grootmachten. Laat u vaccineren allen.
Waar bemoei je je mee dikkerdje?quote:Op donderdag 10 juli 2025 05:36 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je bent helemaal niet gevaccineerd?
Jij begint over vaccineren in een economisch topique, man man manquote:Op donderdag 10 juli 2025 05:47 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Waar bemoei je je mee dikkerdje?
Daarmee zeg ik dat het één grote malafide cirkel is. Dat jij dan puur het vaccineren er uit haalt… tja.quote:Op donderdag 10 juli 2025 06:09 schreef raptorix het volgende:
[..]
Jij begint over vaccineren in een economisch topique, man man man![]()
![]()
![]()
Dat je vaccineren er bij haalt om te vertellen dat het malafide is maakt het alleen nog maar dommer, en nu ga je zeker antwoorden dat ik zelf maar eens onderzoek moet doen? Of ga je nu een random plaatje van Bill Gates posten met een nog meer random verzonnen quote die hij nog nooit gedaan heeft?quote:Op donderdag 10 juli 2025 07:50 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Daarmee zeg ik dat het één grote malafide cirkel is. Dat jij dan puur het vaccineren er uit haalt… tja.
Vvd lach genotquote:Op donderdag 10 juli 2025 08:07 schreef RamboDirk het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
LeoGod @:wereldgozer
mentalitijd zelfsquote:
Toen hadden we de mensenrechten nog niet uitgevonden en was het nog het recht van de sterkste.quote:
Ja, we moeten allemaal aan de monopolies. Dat zal ons leven verbeteren!quote:Op donderdag 10 juli 2025 02:03 schreef embedguy het volgende:
[..]
Wat bedoel ie? Nvidia is juist een uitstekend voorbeeld van waarom privatisering een goed idee zou kunnen zijn: een overheidsinstantie had never ever nooit niet zo innovatief geweest als nvidia al decenia is.
Je moet zelf eerst maar eens onderzoek doen voordat je met de volwassen mannen mee mag praten.quote:Op donderdag 10 juli 2025 07:53 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat je vaccineren er bij haalt om te vertellen dat het malafide is maakt het alleen nog maar dommer, en nu ga je zeker antwoorden dat ik zelf maar eens onderzoek moet doen? Of ga je nu een random plaatje van Bill Gates posten met een nog meer random verzonnen quote die hij nog nooit gedaan heeft?
Echte Kerels zijn niet bang voor een griepje!quote:Op donderdag 10 juli 2025 10:46 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Je moet zelf eerst maar eens onderzoek doen voordat je met de volwassen mannen mee mag praten.
quote:Op donderdag 10 juli 2025 07:53 schreef raptorix het volgende:
Dat je vaccineren er bij haalt om te vertellen dat het malafide is maakt het alleen nog maar dommer, en nu ga je zeker antwoorden dat ik zelf maar eens onderzoek moet doen? Of ga je nu een random plaatje van Bill Gates posten met een nog meer random verzonnen quote die hij nog nooit gedaan heeft?
Precies!quote:Op donderdag 10 juli 2025 12:48 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Echte Kerels zijn niet bang voor een griepje!
Jij wellicht. Bij normale mensen is het juist andersom.quote:Op donderdag 10 juli 2025 13:19 schreef SymbolicFrank het volgende:
En met spieren kom je verder dan met intelligentie!
Dat is heel relatief. Een IQ van tussen de 105 en 110 is optimaal, alles daarboven en daaronder maakt het moeilijker. Zelf over dingen nadenken is lastiger dan het klinkt, want als je bijvoorbeeld de Wikipedia raadpleegt, dan is dat de mening van de meerderheid. Heeft de meerderheid altijd gelijk? Maar om te beoordelen of iets klopt, moet je zelf weten hoe het werkt. Je moet dan eigenlijk overal over nadenken en het zelf allemaal uitzoeken. Dat is veel werk.quote:Op donderdag 10 juli 2025 15:21 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Jij wellicht. Bij normale mensen is het juist andersom.
Want ‘geprivatiseerd’ is hetzelfde als ‘monopolie’?quote:Op donderdag 10 juli 2025 09:20 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, we moeten allemaal aan de monopolies. Dat zal ons leven verbeteren!
Of net niet ...
Ah, maar het verschil met een overheidsorgaan is, dat je daar via je stem invloed op hebt. Die maken ook geen winst. Bij monopolies heb je het maar te slikken en moet je de aandeelhouders riant belonen.quote:Op donderdag 10 juli 2025 16:24 schreef embedguy het volgende:
[..]
Want ‘geprivatiseerd’ is hetzelfde als ‘monopolie’?
De meeste monopolies op deze wereld zijn júist monopolies omdat ze een overheidsorgaan zijn.
En nee, ik ben zeker niet voor monopolies.
Nee hoor, men nationaliseert bedrijven die volslagen incompetent zijn of totaal verrot, kijk naar British Steel, de Britse autoindustrie, De kolenindustrie in GB. Of ze pompen er miljarden in zoals Hochtief in Duitsland.quote:Op donderdag 10 juli 2025 17:45 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ah, maar het verschil met een overheidsorgaan is, dat je daar via je stem invloed op hebt. Die maken ook geen winst. Bij monopolies heb je het maar te slikken en moet je de aandeelhouders riant belonen.
Kortom, als je een overheidsorgaan privatiseert, maak je daar meestal automatisch een monopolie van dat winst wil of moet maken. Vaak is de overheid dan de grootste aandeelhouder, maar die geven het dan aan de rijken, meestal door hun belasting te verlagen, of aan de bedrijven, meestal in de vorm van subsidies. Tja, linkse regeringen nationaliseren dingen, zodat de burgers goede kwaliteit krijgen voor een lage prijs, terwijl rechtse regeringen ze weer privatiseren, zodat ze een hoge prijs voor slechte kwaliteit kunnen vragen. Met een leuke subsidie en lagere belastingen als bonus.
Grappig, mijn visie is net het omgekeerde: dat geprivatiseerd betere kwaliteit levert voor hetzelfde geld.quote:Op donderdag 10 juli 2025 17:45 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]Tja, linkse regeringen nationaliseren dingen, zodat de burgers goede kwaliteit krijgen voor een lage prijs, terwijl rechtse regeringen ze weer privatiseren, zodat ze een hoge prijs voor slechte kwaliteit kunnen vragen. Met een leuke subsidie en lagere belastingen als bonus.
Ja, dat is ook weer zo.quote:Op donderdag 10 juli 2025 18:12 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Nee hoor, men nationaliseert bedrijven die volslagen incompetent zijn of totaal verrot, kijk naar British Steel, de Britse autoindustrie, De kolenindustrie in GB. Of ze pompen er miljarden in zoals Hochtief in Duitsland.
Succes wordt bestraft, Falen beloond.
Dat de markt zorgt voor betere producten voor een betere prijs is inderdaad het verkooppraatje. Want dat wil de markt helemaal niet. De markt wil winstmaximalisatie. Daarom proberen ook alle bedrijven een monopolist te worden. En in de tussentijd zijn prijsafspraken populair. Ook is het aantal bedrijven dat hoogwaardige halffabricaten en onderdelen maakt flink afgenomen, dus een breed aanbod is er niet meer.quote:Op donderdag 10 juli 2025 18:13 schreef embedguy het volgende:
[..]
Grappig, mijn visie is net het omgekeerde: dat geprivatiseerd betere kwaliteit levert voor hetzelfde geld.
Maar dat is een visie die tegenovergesteld is van heel veel (de meeste?) Nederlanders. Imho is dat voornamelijk omdat de media over het algemeen linkse visies geeft (want dat verkoopt beter) en daarmee logischerwijs de ideeën van mensen beïnvloed.
Maargoed, lets agree to disagree on that :-) ik snap de anti-privatisering houding wel. Edit: en sowieso zal ik zeker niet ontkennen dat privatiseren ook grote nadelen heeft.
je ken niet rekenenquote:Op woensdag 9 juli 2025 21:01 schreef Helenattenek het volgende:
Blackwell begint goedkoper. Nog steeds prijzig maar een A6000 is 6000-7000 euro. Dan heb je 48gb waarmee je alsnog snel tegen limieten aan loopt bij grotere modellen maar meesten zullen dit soort kaarten niet solo draaien.quote:Op donderdag 10 juli 2025 19:03 schreef SymbolicFrank het volgende:
Dit is de goedkoopste, bruikbare Nvidia RTX 5xxx videokaart die er is. Kost 433 Euro. En dat is geen snelle kaart. Alle goedkopere hebben te weinig geheugen. Die blijven ook in de winkels liggen. Dit is dus hun instapmodel.
En uiteraard doet AMD daar braaf aan mee. Bij hun is de goedkoopste van de huidige generatie 383 Euro, zoals gewoonlijk 50 piek goedkoper.
Ondertussen zit Nvidia natuurlijk al heel lang Ray Tracing te pushen, om het nog zinvol te maken om een duurdere kaart te kopen. En om dat enigszins redelijk (maar nog steeds langzaam) te kunnen doen heb je dan deze videokaart nodig. 2300 Euro. Tel uit je winst.
De goedkoopste Nvidia AI kaart die ik kon vinden kost "slechts" 17.550 dollar. Een recente B200 kost zo'n 70.000 dollar, een heel serverrack een slordige 3 miljoen. Van de H100 kon ik geen prijzen vinden. (Een complete server is altijd "op aanvraag".) Een tijdje geleden kon ik wel een pagina met prijzen vinden en toen was de goedkoopste (A100) module (GPU + RAM) 45.000 en een serverbord met 1 zo'n ding er op vanaf 150.000 Euro. En het is echt niet zo dat die dingen zo duur zijn om te maken.
Dan weet je dus ook meteen waarom Tesla 2 Samsung smartphone processors in hun auto stopt om hun AI op te draaien. Een "echt" AI bord is al snel duurder dan de hele auto.
Het is dan weer wel zo, dat de meeste werknemers een deel van hun loon in aandelen krijgen, dus de armste is al dik multimiljonair.
Het OV is het niet met je eens.quote:Op donderdag 10 juli 2025 18:13 schreef embedguy het volgende:
[..]
Grappig, mijn visie is net het omgekeerde: dat geprivatiseerd betere kwaliteit levert voor hetzelfde geld.
Maar dat is een visie die tegenovergesteld is van heel veel (de meeste?) Nederlanders. Imho is dat voornamelijk omdat de media over het algemeen linkse visies geeft (want dat verkoopt beter) en daarmee logischerwijs de ideeën van mensen beïnvloed.
Maargoed, lets agree to disagree on that :-) ik snap de anti-privatisering houding wel. Edit: en sowieso zal ik zeker niet ontkennen dat privatiseren ook grote nadelen heeft.
Aandelen NS zijn voor 100% bij de staat.quote:
ik heb een 5070 (en niet zo lang geleden een 4060, die ook helemaal prima was) en ik speel zowat al mijn games op de hoogste settings inclusief ray tracen en al. maar ik gebruik dan ook graag adaptive framegen met doel 162fps, want daar is dat voor. je kunt nogal moeilijk de nieuwste grafische technologieën toepassen en gebruiken zonder AI, en daar hebben ze bij nvidia heel slim over gedacht. terwijl amd altijd 5 jaar of zo achter de feiten loopt.quote:Op donderdag 10 juli 2025 19:03 schreef SymbolicFrank het volgende:
Dit is de goedkoopste, bruikbare Nvidia RTX 5xxx videokaart die er is. Kost 433 Euro. En dat is geen snelle kaart. Alle goedkopere hebben te weinig geheugen. Die blijven ook in de winkels liggen. Dit is dus hun instapmodel.
En uiteraard doet AMD daar braaf aan mee. Bij hun is de goedkoopste van de huidige generatie 383 Euro, zoals gewoonlijk 50 piek goedkoper.
Ondertussen zit Nvidia natuurlijk al heel lang Ray Tracing te pushen, om het nog zinvol te maken om een duurdere kaart te kopen. En om dat enigszins redelijk (maar nog steeds langzaam) te kunnen doen heb je dan deze videokaart nodig. 2300 Euro. Tel uit je winst.
Ik had het over het streekvervoer, zeker op het platteland is het resultaat van 25 jaar privatisering ronduit dramatisch.quote:Op donderdag 10 juli 2025 20:46 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Aandelen NS zijn voor 100% bij de staat.
TenneT is in handen van de overheid, is een enorme investeringsachterstand in het Electriciteitsnet maar er ging veel geld naar de aandeelhouder.
Bouwrijp verklaren is in handen van de overheid. Er is al decennia een groot woningtekort, markt wordt te krap gehouden
Valt je iets op?
Op het platteland hebben mensen gewoon een auto.quote:Op donderdag 10 juli 2025 20:51 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Ik had het over het streekvervoer, zeker op het platteland is het resultaat van 25 jaar privatisering ronduit dramatisch.
Ik kan mij de PTT nog herinneren, tjonge tjonge wat was dat geweldig en goedkoopquote:Op donderdag 10 juli 2025 18:13 schreef embedguy het volgende:
[..]
Zelfs een 5090 is nog veel te zwak voor echte raytracing. Daarom gebruiken ze maar weinig stralen (veel te weinig) en maken ze het allemaal mooi glad met een filter dat het uitmiddelt. Maar zelfs dan is het nog veel en veel te traag.quote:Op donderdag 10 juli 2025 20:49 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
ik heb een 5070 (en niet zo lang geleden een 4060, die ook helemaal prima was) en ik speel zowat al mijn games op de hoogste settings inclusief ray tracen en al. maar ik gebruik dan ook graag adaptive framegen met doel 162fps, want daar is dat voor. je kunt nogal moeilijk de nieuwste grafische technologieën toepassen en gebruiken zonder AI, en daar hebben ze bij nvidia heel slim over gedacht. terwijl amd altijd 5 jaar of zo achter de feiten loopt.
met domme rasterkracht kom je niet zo ver meer, dus moet je meer inzetten op specifiek ontworpen architecturen en speciale ai-aangestuurde oplossingen.
nvidia kaarten zijn duur ja maar je natuurlijk veel meer dan een kaart, je krijgt een heel hoogwaardige ecosysteem van zowel hardware als software (en betere support voor ontwikkelaars), waarin AI een steeds grotere rol speelt, en ver voor op de concurrentie ligt. het gaat niet meer om hoeveel tflops je krijgt voor je euro, maar wat je ermee kunt doen en hoe slim en geavanceerd is de architectuur. met je rtx kaart krijg je tensor cores en amd kaarten, voor zover ik het weet, hebben geen tegenpool
nvidia gpu's rekenen niet enkel, ze denken ook mee![]()
straks neural shading
Het ov is een stuk goedkoper geworden voor de overheid. Als de overheid er nog steeds zoveel in zou stoppen als vroeger dan was het beter geworden. Dat maakt ‘vroeger’ lastig te vergelijken met nu.quote:
Ja, nu komt er iemand ieder stukje van je zending brengen, meerdere keren per dag als het nodig is. Bij een flatgebouw staat er bijna de hele dag wel minstens 1 auto van een bezorgdienst voor de deur. En vaak is die bezorging helemaal gratis! Die PTT waren wel enorme prutsers inderdaad; wel van de overheid, toch maar een paar keer per week voor de deur en niet eens gratis!quote:Op donderdag 10 juli 2025 20:59 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik kan mij de PTT nog herinneren, tjonge tjonge wat was dat geweldig en goedkoop
(Sarcasme)
Ja, de overheid willen goed vervoer voor iedereen, bedrijven willen alleen vervoer waar ze flink aan kunnen verdienen. Koop maar een auto als je in een kutdorp woont!quote:Op donderdag 10 juli 2025 21:16 schreef embedguy het volgende:
[..]
Het ov is een stuk goedkoper geworden voor de overheid. Als de overheid er nog steeds zoveel in zou stoppen als vroeger dan was het beter geworden.
Logisch ook: de overheid pompte gewoon geld in bussen waar geen kip mee reed, want hun interesseert het niet dat het geld de put in gaat. Bedrijven daarintegen….
Prima mening, dan snap ik wel dat je het ov van vroeger misschien beter vond.quote:Op donderdag 10 juli 2025 21:18 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, de overheid willen goed vervoer voor iedereen, bedrijven willen alleen vervoer waar ze flink aan kunnen verdienen. Koop maar een auto als je in een kutdorp woont!
Je begrijpt het niet. Het is zoals met een snelweg: als je die breder maakt, gaan meer mensen er gebruik van maken en zit hij in no-time ook weer vol. Met goed en betaalbaar OV, zijn er gewoon veel meer mensen die daar gebruik van maken, waardoor het ook veel meer geld opbrengt (of veel minder kost).quote:Op donderdag 10 juli 2025 21:22 schreef embedguy het volgende:
[..]
Prima mening, dan snap ik wel dat je het ov van vroeger misschien beter vond.
Ik als belastingbetaler vind dit beter: ja, koop dan maar een auto ipv op kosten van de staat te rijden. Misschien over een aantal jaar/decennia verandert dat wellicht als het ov goedkoper kan door zelfrijdende bussen die op dan goedkope elektriciteit rijden.
In de tijd van de PTT werd er nog geen fractie van het huidige aantal pakjes verstuurd. Bovendien namen de postbodes ze zelden mee, je kreeg een kaartje in de bus dat je het bij het postkantoor kon ophalen. Grotere pakketten werden met van Gent en Loos bezorgd. In de jaren 80 werden er schat ik een 20 Miljoen pakjes verstuurd, nu is dat 800-900 miljoen.quote:Op donderdag 10 juli 2025 21:16 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, nu komt er iemand ieder stukje van je zending brengen, meerdere keren per dag als het nodig is. Bij een flatgebouw staat er bijna de hele dag wel minstens 1 auto van een bezorgdienst voor de deur. En vaak is die bezorging helemaal gratis! Die PTT waren wel enorme prutsers inderdaad; wel van de overheid, toch maar een paar keer per week voor de deur en niet eens gratis!
Buizenpost, naast de buis voor stadswarmte.quote:Op donderdag 10 juli 2025 21:36 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
In de tijd van de PTT werd er nog geen fractie van het huidige aantal pakjes verstuurd. Bovendien namen de postbodes ze zelden mee, je kreeg een kaartje in de bus dat je het bij het postkantoor kon ophalen. Grotere pakketten werden met van Gent en Loos bezorgd. In de jaren 80 werden er schat ik een 20 Miljoen pakjes verstuurd, nu is dat 800-900 miljoen.
Stoppen met blowen.quote:Op donderdag 10 juli 2025 21:38 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Buizenpost, naast de buis voor stadswarmte.
Ja, kun je kijken hoeveel buizenpost ons allemaal kan besparen. Ok, je moet al die buizen aanleggen, maar dat doen ze bij een warmtenet ook.quote:Op donderdag 10 juli 2025 21:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:
94% van de Nederlanders shopt online, in de tijd van de PTT was daar alleen nog maar Wehkamp voor.
Je wekt de indruk dat jij tot de 6% behoort.quote:Op donderdag 10 juli 2025 21:43 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, kun je kijken hoeveel buizenpost ons allemaal kan besparen. Ok, je moet al die buizen aanleggen, maar dat doen ze bij een warmtenet ook.
Welke 6%?quote:Op donderdag 10 juli 2025 21:46 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Je wekt de indruk dat jij tot de 6% behoort.
Die nooit online besteld,quote:
Ik heb geen auto, dus ik bestel een hoop.quote:Op donderdag 10 juli 2025 21:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Die nooit online besteld,
Wat denk je hoe groot die buizen moeten zijn en wat dat kost in ieder huis dat aan te leggen?
Als je er een emmer van 10 liter doorheen krijgt, dan heb je de meeste pakketjes wel afgedekt. Een grotere buis waar een kuub in kan tussen de distributiecentra en je kunt dan zelf kiezen of je grote dingen op gaat halen of dat ze die komen bezorgen.quote:Wat denk je hoe groot die buizen moeten zijn en wat dat kost in ieder huis dat aan te leggen?
Wie gaat dat investeren?
ok maar jij vergelijkt pre-rendered (met grote renderfarms) path-traced filmkwaliteit met real-time gerenderde videogame graphics die het moeten hebben van raytracing (nou ja. 'moet', het is veelal optioneel he) en dan nog vaak selectief toegepast. het is nogal onredelijk om volledig fysiek correctie raytracing over de gehele scene te verwachten van een kaart iets groter dan je gemiddelde boek. een pixar film mag letterlijk 50 uur doen over 1 frame, wij willen minstens 60/sec, dus 1 frame per 16,67msquote:Op donderdag 10 juli 2025 21:10 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Zelfs een 5090 is nog veel te zwak voor echte raytracing. Daarom gebruiken ze maar weinig stralen (veel te weinig) en maken ze het allemaal mooi glad met een filter dat het uitmiddelt. Maar zelfs dan is het nog veel en veel te traag.
Dus bijna alle spelletjes gebruiken een nog sterker vereenvoudigd model, Path Tracing, wat alleen probeert te berekenen wat je ook ziet. En daar dat nog steeds te traag is, gebruiken bijna alle spellen dat alleen voor een paar belichtingen. Globale verlichting is populair en schaduwen ook. Reflecties lijkt een open deur, maar dat kost veel rekenkracht en daar zie je dus al snel de beperkingen. Het ziet er meestal maar wazig uit. Alhoewel je ook wat spelletjes hebt die net alleen de reflecties daarmee berekenen.
Maar, met al die vereenvoudigingen is het ook op een 5090 nog steeds stervenstraag. En daarom hebben ze opschalen en interpolatie bedacht. je maakt een beeld op een kwart van de resolutie, met de paar toeters en bellen die je computer nog net trekt, dan schaal je dat op, strijkt het vlak en interpoleert 3 van de 4 beelden. En voila, dan kun je op die 5090 een heel beperkte vorm van raytracing doen, in 1080p en 60 Hz. Phew.
Ze hebben al die technieken dus bedacht om raytracing een beetje mogelijk te maken. Je ziet plaatjes, waarbij slechts 7% van de pixels door het spel getekend zijn, de rest heeft de GPU bedacht. Gladstrijken en interpoleren. Vandaar ook Jensen zijn praatje, dat een 5070 net zo snel is als een 4090, als je al die rommel aanzet, met de focus op snelheid.
Blijkbaar willen mensen dat.
Nogmaalsquote:Op donderdag 10 juli 2025 21:56 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik heb geen auto, dus ik bestel een hoop.
Als je post sneller wilt bezorgen heb je twee mogelijkheden: raketten en buizenpost. Dat eerste is vrij duur, schaalt slecht en geeft een hoop problemen. Ze hebben dat ook met grote, vliegende magazijnen en drones geprobeerd, maar dat is nog duurder en heeft dezelfde problemen. Veel mensen houden er niet van als er allerlei dingen door de lucht vliegen en in je tuin proberen te landen. Veel mensen hebben zelfs geen tuin.
Dus dan blijft buizenpost over. Het is een flinke investering, maar je hebt er ook lang plezier van. En je hoeft geen dagen meer op je pakje te wachten, binnen uren of zelfs minuten ligt het bij jou in de bus. Dat is ook de natte droom van Bezos, want waarom zou je dan nog de moeite nemen om naar de winkel te gaan? Met een ringbuis kun je ook gewoon alles wat je niet bevalt meteen weer retour sturen.
[..]
Als je er een emmer van 10 liter doorheen krijgt, dan heb je de meeste pakketjes wel afgedekt. Een grotere buis waar een kuub in kan tussen de distributiecentra en je kunt dan zelf kiezen of je grote dingen op gaat halen of dat ze die komen bezorgen.
De belachelijke bezorgkosten van doe-het-zelf en interieurzaken vereisen een alternatieve oplossing. Waarschijnlijk het aanpassen van de afmetingen van de bestelling aan de mogelijke pakketten die nog door de buizenpost passen.
Pathtracing is een sterke vereenvoudiging. En inderdaad, alle computerplaatjes zijn een sterke vereenvoudiging van de werkelijkheid.quote:Op donderdag 10 juli 2025 22:02 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
ok maar jij vergelijkt pre-rendered (met grote renderfarms) path-traced filmkwaliteit met real-time gerenderde videogame graphics die het moeten hebben van raytracing (nou ja. 'moet', het is veelal optioneel he) en dan nog vaak selectief toegepast. het is nogal onredelijk om volledig fysiek correctie raytracing over de gehele scene te verwachten van een kaart iets groter dan je hoofd
en pathtracing is niet een "sterk vereenvoudigd model", het is juist de meest complexe en complete vorm van lichtsimulatie. althans dat dacht iken het is heus niet in "bijna alle spelletjes". ik zag de optie voor het eerst in cp2077, sowieso een van de eerste games die het überhaupt aan durft te bieden, en dan expliciet erbij vermeldt dat je een krachtige videokaart nodig hebt
Het is een investering in de toekomst. Natuurlijk gaan we daar zelf voor betalen, na genoeg lobbywerk van Amazon en Bol.quote:Op donderdag 10 juli 2025 22:08 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Nogmaals
Wat denk je dat dit kost, en wie gaat daarin investeren? Nog afgezien dat het een totaal bezopen idee is.
Succes verder, rook er nog eentjequote:Op donderdag 10 juli 2025 22:31 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het is een investering in de toekomst. Natuurlijk gaan we daar zelf voor betalen, na genoeg lobbywerk van Amazon en Bol.
We praten over tien jaar verderquote:Op donderdag 10 juli 2025 22:44 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Succes verder, rook er nog eentje
de meeste UE games draaien nogal bagger en zien er ook zo uit ja maar dat is afhankelijk van de ontwikkelaar. zelfs met nanite en lumen moet je nog steeds veel handmatig optimaliseren, en Epic biedt daarvoor ook gidsen aan, maar die worden niet altijd gevolgd, vooral niet door de noobs.quote:
Inderdaad. Maar veel AI komt er niet aan te pas. En waar het (heel sporadisch) gebruikt wordt, kan dat ook prima op een andere manier.quote:Op donderdag 10 juli 2025 23:38 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
de meeste UE games draaien nogal bagger en zien er ook zo uit ja maar dat is afhankelijk van de ontwikkelaar. zelfs met nanite en lumen moet je nog steeds veel handmatig optimaliseren, en Epic biedt daarvoor ook gidsen aan, maar die worden niet altijd gevolgd, vooral niet door de noobs.
ik snap je kritiek wel over teveel overlaten aan AI. dat is helemaal terecht. je ziet steeds minder van wat de artiesten echt hebben gemaakt wat betreft pixels. hun werk gaat als het ware grotendeels verloren in een wolk van neurale gemiddelden want in het 'nieuwe model' waar jij het over hebt (denk ik) moeten we vaker pixels voorspellen dan daadwerkelijk uitrekenen. het is eigenlijk hallucinerend renderen. maar ja, wat wil je als zoveel gamers tegenwoordig zulke hoge verwachtingen hebben.
ikzelf speel een redelijk aantal nieuwere games ook maar ook nog steeds veel oude games, vooral mijn ps3 en psp zijn nog volop in gebruik en ik koop geregeld games voor die systemen. ik ben eigenlijk juist iemand die graag oudere games speelt.
maar veel gamers schreeuwen nu al jaren om 4k/60fps, neen, 120fps zelfs, in games met fraaie fotorealistische kwaliteit texturen, weet ik veel hoeveel polygonen en hyperrealistische belichting. en dat gaat nogal moeilijk met enkel low poly modellen en textuurmapping.
die laatste optie is gwn nog altijd beschikbaar, je hoeft als ontwikkelaar AI niet toe te passen op jouw game (en als gamer hoef je trouwens ook niet DLSS te gebruiken, dat kan gwn uit in de opties). en velen doen dat ook niet, maar dat zjin meer indie en A/AA games. AAA heeft eigenlijk weinig keus. dit jaar zijn er overigens tot dusver ook veel indie en AA games die het heel goed doen, en die renderen vaak nog gewoon op de klassieke manier. nou ja dat hangt ervan af.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |