abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218589488
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 14:49 schreef Vvdjemoeder het volgende:
Dit is voornamelijk waarom de sp500 het zo goed doet nog. Wanneer de nvidia bubble knapt gaan mensen huilen. De ponzi is dat op zijn einde gekomen, er is geen nieuw geld meer op oude investeerders te betalen
Het is bij Nvidia zeker geen bubbel. AI kan dat wel zijn en dan zijn de gevolgen voor Nvidia ook te voelen.
Maar tot op heden draait Nvidia zelf een heel gezonde winst en sluit de koers daar bij aan.
pi_218589510
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 16:40 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Valt bij sommige technologie aandelen best wel mee.

Bij een bedrijf als Nvidia is, ondanks de hype, de PE niet extraam omhoog gegaan en sluit de winststijging dus nog best goed aan bij de koersstijging. De koersstijging is dus wel terecht.

[ afbeelding ]
Je krijgt jaarlijks per aandeel 4 cent, dat is 0,02%.

Het voordeel is dan wel, dat zelfs als iemand het geld had ze over te nemen, ze dat nooit zullen doen want het is onmogelijk terug te verdienen. Of hoogstens voor het nieuwe management, wanneer ze hun eigen aandelen verkopen.
pi_218589608
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 16:45 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Je krijgt jaarlijks per aandeel 4 cent, dat is 0,02%.
En dus?
pi_218589618
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 17:02 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
En dus?
Je vind het een heel redelijke koers. Waarom?
pi_218589827
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 17:03 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Je vind het een heel redelijke koers. Waarom?
Uiteraard weet je niet wat de toekomst brengt maar ik zie geen abnormaal koersverloop voor Nvidia.
Er zit uiteraard ook verwachting in de koers, dat hou je toch.
Het is geen CocaCola waar je al ongeveer kan voorspellen wat de omzet en winst volgend jaar wordt.

We zaten in 2020 op een PE van ~75 bij een revenue van ~$11 miljard.

Nu zit Nvidia op een PE van ~57 bij een trailing revenue van $148 miljard, wat de winst dit jaar wordt is nog niet zeker (we zijn pas ruim over de helft) maar het zal nog iets hoger uit komen dan dat.

Dividend is verder niet zo relevant, genoeg bedrijven die geen dividend uitkeren.
Dividend kan juist een teken zijn van "het geld klotst tegen de plinten, we zien geen nieuwe markt of product dus we geven maar wat terug aan de investeerders.
Een hoog dividend zie je logischerwijs daarom vaak terug bij bedrijven met een lagere PE (10-20 range).
pi_218589869
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 17:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Uiteraard weet je niet wat de toekomst brengt maar ik zie geen abnormaal koersverloop voor Nvidia.
Er zit uiteraard ook verwachting in de koers, dat hou je toch.
Het is geen CocaCola waar je al ongeveer kan voorspellen wat de omzet en winst volgend jaar wordt.

We zaten in 2020 op een PE van ~75 bij een revenue van ~$11 miljard.

Nu zit Nvidia op een PE van ~57 bij een trailing revenue van $148 miljard, wat de winst dit jaar wordt is nog niet zeker (we zijn pas ruim over de helft) maar het zal nog iets hoger uit komen dan dat.

Dividend is verder niet zo relevant, genoeg bedrijven die geen dividend uitkeren.
Dividend kan juist een teken zijn van "het geld klotst tegen de plinten, we zien geen nieuwe markt of product dus we geven maar wat terug aan de investeerders.
Een hoog dividend zie je logischerwijs daarom vaak terug bij bedrijven met een lagere PE (10-20 range).
Als het dividend niet interessant is en het alleen om de koerswinst gaat, is de koers/winstverhouding ook niet interessant. Er is dan geen maatstaf meer, het is puur speculatie. Een gokspelletje. Je hoopt gewoon dat door de hype de koers verder stijgt.
pi_218589964
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 17:39 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Als het dividend niet interessant is en het alleen om de koerswinst gaat, is de koers/winstverhouding ook niet interessant. Er is dan geen maatstaf meer, het is puur speculatie. Een gokspelletje. Je hoopt gewoon dat door de hype de koers verder stijgt.
Je noemt dat onterecht "hype" en "een gokspelletje".

Er is gewoon groei bij heel veel bedrijven, een aantoonbare stijging van omzet en winst.
Een redelijk stabiel blijvende PE bewijst dat: de koers stijgt mee met de winst (al loopt het er bij een hogere PE wel altijd wat op vooruit).

En die bedrijven betalen juist vaak geen (of weinig) dividend omdat ze dat geld liever investeren in uitbreiding en nieuwe producten.

Als je een (als behoorlijk veilig beschouwde) "distributing" S&P500 ETF hebt en het dividend van die 500 bedrijven (waarvan er zo'n 400 dividend betalen) per jaar bekijkt, dan zit je op ruwweg zo'n 1,25% gemiddeld over de laatste 5 jaar.

Daar kan je nog niet eens de inflatie mee compenseren.

Je winst met aandelen komt sowieso uit koersstijging, niet dividend.

Je kan natuurlijk ook voor een "high yield" ETF gaan met een relatief hoog dividend van rond de 3,5 - 5%.
Maar dan zit je wel in bedrijven waar amper tot geen koersgroei meer in zit. En dat komt vooral omdat ze al jaren hetzelfde doen.

CocaCola heeft niet ineens 50% meer verkopen volgend jaar en dat geldt voor meer van dat soort "Dividend Aristocrats".

Hier een chart met een S&P500 ETF met alleen de selectie van bedrijven die een hoog dividend betalen vs een "normale" S&P500 ETF waar gewoon alle 500 bedrijven in zitten.



[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 25-08-2025 18:09:49 ]
pi_218590199
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 17:49 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je noemt dat onterecht "hype" en "een gokspelletje".

Er is gewoon groei bij heel veel bedrijven, een aantoonbare stijging van omzet en winst.
Een redelijk stabiel blijvende PE bewijst dat: de koers stijgt mee met de winst (al loopt het er bij een hogere PE wel altijd wat op vooruit).

En die bedrijven betalen juist vaak geen (of weinig) dividend omdat ze dat geld liever investeren in uitbreiding en nieuwe producten.

Als je een (als behoorlijk veilig beschouwde) "distributing" S&P500 ETF heb en het dividend van die 500 bedrijven (waarvan er zo'n 400 dividend betalen) per jaar bekijkt, dan zit je op ruwweg zo'n 1,25% gemiddeld over de laatste 5 jaar.

Daar kan je nog niet eens de inflatie mee compenseren.

Je winst met aandelen komt sowieso uit koersstijging, niet dividend.

Je kan natuurlijk ook voor een "high yield" ETF gaan met een relatief hoog dividend van rond de 3,5 - 5%.
Maar dan zit je wel in bedrijven waar amper tot geen koersgroei meer in zit. En dat komt vooral omdat ze al jaren hetzelfde doen.

CocaCola heeft niet ineens 50% meer verkopen volgend jaar en dat geldt voor meer van dat soort "Dividend Aristocrats".

Hier een chart met een S&P500 ETF met alleen de selectie van bedrijven die een hoog dividend betalen vs een "normale" S&P500 ETF waar gewoon alle 500 bedrijven in zitten.

[ afbeelding ]
Ah, de stijging. Ok. Maar dat zegt niet of het bedrijf dat waard is. Dat stadium zijn we al lang gepasseerd. Buffett gaat niet beleggen in dit soort bedrijven. Je trekt het lijntje door en als het dan steiler omhoog gaat dan andere bedrijven en de kans dat het binnenkort omvalt niet groot is, dan zijn het goede aandelen om in te beleggen. Want dan worden ze sneller meer waard dan de andere aandelen die je kunt kopen.

Dus de hoogte van het aandeel is hoogstens van belang in dat een lage prijs meer ruimte voor groei bied. Alhoewel dat natuurlijk al een verwachtingspatroon is. Verder is het alleen de vraag wat de te verwachten koerswinst is. Het gaat er alleen om of je voor veilig en de lange termijn gaat, of dat je liever een gokje wilt nemen en voor de snelle koerswinst gaat.

Indexfondsen zijn veilig, omdat alle institutionele beleggers daar op beleggen. Dat gaat gewoon langzaam omhoog. Een selectie van alleen de snelgroeiende indexfondsen zit daar dan tussenin: minder risico dan wanneer je alleen voor dat ene aandeel gaat, maar ook meer kans op tegenvallers.

En als dat je nog te mak is, kun je natuurlijk altijd ook nog met futures gaan speculeren of een hedgefund met een grote hefboom beginnen.

Maar wat je eigenlijk zegt: "ze zitten aan de bovenkant van de middenmoot, het is geen Tesla en daarom is het een mooie prijs" is dus heel subjectief. Vroeger was het simpel, toen deed iedereen dat net zoals Buffett. Tegenwoordig moet je een glazen bol hebben. Je gaat het dan vergelijken en verwacht een bepaalde inertie, omdat de andere beleggers een vergelijkbare redenatie gebruiken. Verder is het fingerspitzengefühl. Want meer gereedschappen heb je niet meer.

En ja, dan is het dus een kansspel.
pi_218590302
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 17:39 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Als het dividend niet interessant is en het alleen om de koerswinst gaat, is de koers/winstverhouding ook niet interessant. Er is dan geen maatstaf meer, het is puur speculatie. Een gokspelletje. Je hoopt gewoon dat door de hype de koers verder stijgt.
Vergeet ook niet dat veel 'dividend' ivm belastingen via aandeel terugkoopprogramma's gaan.
pi_218590323
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 18:17 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Buffett gaat niet beleggen in dit soort bedrijven.
Je beseft dat Berkshire Hathaway nog steeds voor 21,4% in Apple zit?
pi_218590341
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 18:33 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je beseft dat Berkshire Hathaway nog steeds voor 21,4% in Apple zit?
Dat wist ik niet. Dat zal nu ook wel snel veranderen. Zeker nu Tim Cook zich in allerlei bochten moet wringen en cadeautjes aan de president geven om ze betaalbaar te kunnen houden. En de innovatie is daar ook op.
pi_218590349
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 18:17 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ah, de stijging. Ok. Maar dat zegt niet of het bedrijf dat waard is.
Als de koers meestijgt met de winst, dan kan je stellen dat het bedrijf dat voor de investeerder waard is.

Als de investeerde eerder een PE van 40 prima vond bij een winst van 20 miljoen, dan vindt de investeerder een PE van 40 waarschijnlijk ook prima bij een winst van 200 miljoen. Maar de koers is dan wel 10x hoger.
pi_218590382
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 18:36 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als de koers meestijgt met de winst, dan kan je stellen dat het bedrijf dat voor de investeerder waard is.

Als de investeerde eerder een PE van 40 prima vond bij een winst van 20 miljoen, dan vindt de investeerder een PE van 40 ook prima bij een winst van 200 miljoen. Maar de koers is dan wel 10x hoger.
Maar dat hoeft dus niet. Er is geen oorzakelijk verband. Correlatie, geen causatie. Het is puur een verwachtingspatroon, omdat het vroeger wel zo werkte. Het zit allemaal tussen de oren van de beleggers.
pi_218590391
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 18:40 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Maar dat hoeft dus niet. Er is geen oorzakelijk verband. Correlatie, geen causatie. Het is puur een verwachtingspatroon, omdat het vroeger wel zo werkte. Het zit allemaal tussen de oren van de beleggers.
Je kan er misschien plezier aan beleven door dat zo te analyseren.

Ik beleef er plezier aan omdat ik m'n portfolio jaarlijks zie groeien.
pi_218590396
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 18:41 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je kan er misschien plezier aan beleven door dat zo te analyseren.

Ik beleef er plezier aan omdat ik m'n portfolio jaarlijks zie groeien.
Je fingerspitzengefühl doet het goed ^O^
pi_218590585
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2025 18:42 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Je fingerspitzengefühl doet het goed ^O^
Heb een paar ETF's, zoveel gevoel (of talent) komt daar niet bij kijken.
Kwestie van aankopen en houden.
  donderdag 28 augustus 2025 @ 04:18:31 #117
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_218609893
Chinese people like bubbles , they think, they know when to get out
.
Bekijk deze YouTube-video

[ Bericht 20% gewijzigd door michaelmoore op 28-08-2025 22:17:45 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')