abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218177836
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juli 2025 16:24 schreef embedguy het volgende:

[..]
Want ‘geprivatiseerd’ is hetzelfde als ‘monopolie’?

De meeste monopolies op deze wereld zijn júist monopolies omdat ze een overheidsorgaan zijn.

En nee, ik ben zeker niet voor monopolies.
Ah, maar het verschil met een overheidsorgaan is, dat je daar via je stem invloed op hebt. Die maken ook geen winst. Bij monopolies heb je het maar te slikken en moet je de aandeelhouders riant belonen.

Kortom, als je een overheidsorgaan privatiseert, maak je daar meestal automatisch een monopolie van dat winst wil of moet maken. Vaak is de overheid dan de grootste aandeelhouder, maar die geven het dan aan de rijken, meestal door hun belasting te verlagen, of aan de bedrijven, meestal in de vorm van subsidies. Tja, linkse regeringen nationaliseren dingen, zodat de burgers goede kwaliteit krijgen voor een lage prijs, terwijl rechtse regeringen ze weer privatiseren, zodat ze een hoge prijs voor slechte kwaliteit kunnen vragen. Met een leuke subsidie en lagere belastingen als bonus.
  donderdag 10 juli 2025 @ 18:12:11 #52
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218177979
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 17:45 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ah, maar het verschil met een overheidsorgaan is, dat je daar via je stem invloed op hebt. Die maken ook geen winst. Bij monopolies heb je het maar te slikken en moet je de aandeelhouders riant belonen.

Kortom, als je een overheidsorgaan privatiseert, maak je daar meestal automatisch een monopolie van dat winst wil of moet maken. Vaak is de overheid dan de grootste aandeelhouder, maar die geven het dan aan de rijken, meestal door hun belasting te verlagen, of aan de bedrijven, meestal in de vorm van subsidies. Tja, linkse regeringen nationaliseren dingen, zodat de burgers goede kwaliteit krijgen voor een lage prijs, terwijl rechtse regeringen ze weer privatiseren, zodat ze een hoge prijs voor slechte kwaliteit kunnen vragen. Met een leuke subsidie en lagere belastingen als bonus.
Nee hoor, men nationaliseert bedrijven die volslagen incompetent zijn of totaal verrot, kijk naar British Steel, de Britse autoindustrie, De kolenindustrie in GB. Of ze pompen er miljarden in zoals Hochtief in Duitsland.
Succes wordt bestraft, Falen beloond.
  donderdag 10 juli 2025 @ 18:13:24 #53
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_218177983
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 17:45 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]Tja, linkse regeringen nationaliseren dingen, zodat de burgers goede kwaliteit krijgen voor een lage prijs, terwijl rechtse regeringen ze weer privatiseren, zodat ze een hoge prijs voor slechte kwaliteit kunnen vragen. Met een leuke subsidie en lagere belastingen als bonus.
Grappig, mijn visie is net het omgekeerde: dat geprivatiseerd betere kwaliteit levert voor hetzelfde geld.

Maar dat is een visie die tegenovergesteld is van heel veel (de meeste?) Nederlanders. Imho is dat voornamelijk omdat de media over het algemeen linkse visies geeft (want dat verkoopt beter) en daarmee logischerwijs de ideeën van mensen beïnvloed.

Maargoed, lets agree to disagree on that :-) ik snap de anti-privatisering houding wel. Edit: en sowieso zal ik zeker niet ontkennen dat privatiseren ook grote nadelen heeft.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_218178067
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 18:12 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Nee hoor, men nationaliseert bedrijven die volslagen incompetent zijn of totaal verrot, kijk naar British Steel, de Britse autoindustrie, De kolenindustrie in GB. Of ze pompen er miljarden in zoals Hochtief in Duitsland.
Succes wordt bestraft, Falen beloond.
Ja, dat is ook weer zo.
pi_218178099
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juli 2025 18:13 schreef embedguy het volgende:

[..]
Grappig, mijn visie is net het omgekeerde: dat geprivatiseerd betere kwaliteit levert voor hetzelfde geld.

Maar dat is een visie die tegenovergesteld is van heel veel (de meeste?) Nederlanders. Imho is dat voornamelijk omdat de media over het algemeen linkse visies geeft (want dat verkoopt beter) en daarmee logischerwijs de ideeën van mensen beïnvloed.

Maargoed, lets agree to disagree on that :-) ik snap de anti-privatisering houding wel. Edit: en sowieso zal ik zeker niet ontkennen dat privatiseren ook grote nadelen heeft.
Dat de markt zorgt voor betere producten voor een betere prijs is inderdaad het verkooppraatje. Want dat wil de markt helemaal niet. De markt wil winstmaximalisatie. Daarom proberen ook alle bedrijven een monopolist te worden. En in de tussentijd zijn prijsafspraken populair. Ook is het aantal bedrijven dat hoogwaardige halffabricaten en onderdelen maakt flink afgenomen, dus een breed aanbod is er niet meer.

Je zou gelijk hebben, als de verkoopprijs afhankelijk zou zijn van de productieprijs, maar dat is al lang niet meer zo. Beste voorbeeld: de videokaarten van Nvidia. Dat is tegenwoordig alleen nog maar heel duur reclamemateriaal voor hun extreem dure AI producten. Van de marges op die producten zou je anders stijl achterover slaan.

Het moet al snel CUDA zijn in de AI wereld, en dan kun je maar bij 1 bedrijf terecht. Als je AMD kaart al werkt is het bijna altijd vele malen trager. En dat komt niet door de hardware.
pi_218178217
Dit is de goedkoopste, bruikbare Nvidia RTX 5xxx videokaart die er is. Kost 433 Euro. En dat is geen snelle kaart. Alle goedkopere hebben te weinig geheugen. Die blijven ook in de winkels liggen. Dit is dus hun instapmodel.

En uiteraard doet AMD daar braaf aan mee. Bij hun is de goedkoopste van de huidige generatie 383 Euro, zoals gewoonlijk 50 piek goedkoper.

Ondertussen zit Nvidia natuurlijk al heel lang Ray Tracing te pushen, om het nog zinvol te maken om een duurdere kaart te kopen. En om dat enigszins redelijk (maar nog steeds langzaam) te kunnen doen heb je dan deze videokaart nodig. 2300 Euro. Tel uit je winst.

De goedkoopste Nvidia AI kaart die ik kon vinden kost "slechts" 17.550 dollar. Een recente B200 kost zo'n 70.000 dollar, een heel serverrack een slordige 3 miljoen. Van de H100 kon ik geen prijzen vinden. (Een complete server is altijd "op aanvraag".) Een tijdje geleden kon ik wel een pagina met prijzen vinden en toen was de goedkoopste (A100) module (GPU + RAM) 45.000 en een serverbord met 1 zo'n ding er op vanaf 150.000 Euro. En het is echt niet zo dat die dingen zo duur zijn om te maken.

Dan weet je dus ook meteen waarom Tesla 2 Samsung smartphone processors in hun auto stopt om hun AI op te draaien. Een "echt" AI bord is al snel duurder dan de hele auto.

Het is dan weer wel zo, dat de meeste werknemers een deel van hun loon in aandelen krijgen, dus de armste is al dik multimiljonair.

[ Bericht 5% gewijzigd door SymbolicFrank op 10-07-2025 19:11:06 ]
pi_218178770
quote:
1s.gif Op woensdag 9 juli 2025 21:01 schreef Helenattenek het volgende:
Het BBP vele landen ligt lager Dan de waarde van dit bedrijf

Andere kijkhoek; de waarde van dit bedrijf is 1/5e van de amerikaanse staatsschuld
je ken niet rekenen
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_218178828
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 19:03 schreef SymbolicFrank het volgende:
Dit is de goedkoopste, bruikbare Nvidia RTX 5xxx videokaart die er is. Kost 433 Euro. En dat is geen snelle kaart. Alle goedkopere hebben te weinig geheugen. Die blijven ook in de winkels liggen. Dit is dus hun instapmodel.

En uiteraard doet AMD daar braaf aan mee. Bij hun is de goedkoopste van de huidige generatie 383 Euro, zoals gewoonlijk 50 piek goedkoper.

Ondertussen zit Nvidia natuurlijk al heel lang Ray Tracing te pushen, om het nog zinvol te maken om een duurdere kaart te kopen. En om dat enigszins redelijk (maar nog steeds langzaam) te kunnen doen heb je dan deze videokaart nodig. 2300 Euro. Tel uit je winst.

De goedkoopste Nvidia AI kaart die ik kon vinden kost "slechts" 17.550 dollar. Een recente B200 kost zo'n 70.000 dollar, een heel serverrack een slordige 3 miljoen. Van de H100 kon ik geen prijzen vinden. (Een complete server is altijd "op aanvraag".) Een tijdje geleden kon ik wel een pagina met prijzen vinden en toen was de goedkoopste (A100) module (GPU + RAM) 45.000 en een serverbord met 1 zo'n ding er op vanaf 150.000 Euro. En het is echt niet zo dat die dingen zo duur zijn om te maken.

Dan weet je dus ook meteen waarom Tesla 2 Samsung smartphone processors in hun auto stopt om hun AI op te draaien. Een "echt" AI bord is al snel duurder dan de hele auto.

Het is dan weer wel zo, dat de meeste werknemers een deel van hun loon in aandelen krijgen, dus de armste is al dik multimiljonair.
Blackwell begint goedkoper. Nog steeds prijzig maar een A6000 is 6000-7000 euro. Dan heb je 48gb waarmee je alsnog snel tegen limieten aan loopt bij grotere modellen maar meesten zullen dit soort kaarten niet solo draaien.
  donderdag 10 juli 2025 @ 20:38:33 #59
477768 TweedeKlum
De echte Rico is op Zuid.
pi_218179086
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juli 2025 18:13 schreef embedguy het volgende:

[..]
Grappig, mijn visie is net het omgekeerde: dat geprivatiseerd betere kwaliteit levert voor hetzelfde geld.

Maar dat is een visie die tegenovergesteld is van heel veel (de meeste?) Nederlanders. Imho is dat voornamelijk omdat de media over het algemeen linkse visies geeft (want dat verkoopt beter) en daarmee logischerwijs de ideeën van mensen beïnvloed.

Maargoed, lets agree to disagree on that :-) ik snap de anti-privatisering houding wel. Edit: en sowieso zal ik zeker niet ontkennen dat privatiseren ook grote nadelen heeft.
Het OV is het niet met je eens.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
  donderdag 10 juli 2025 @ 20:46:02 #60
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218179187
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 20:38 schreef TweedeKlum het volgende:

[..]
Het OV is het niet met je eens.
Aandelen NS zijn voor 100% bij de staat.
TenneT is in handen van de overheid, is een enorme investeringsachterstand in het Electriciteitsnet maar er ging veel geld naar de aandeelhouder.
Bouwrijp verklaren is in handen van de overheid. Er is al decennia een groot woningtekort, markt wordt te krap gehouden

Valt je iets op?
pi_218179231
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 19:03 schreef SymbolicFrank het volgende:
Dit is de goedkoopste, bruikbare Nvidia RTX 5xxx videokaart die er is. Kost 433 Euro. En dat is geen snelle kaart. Alle goedkopere hebben te weinig geheugen. Die blijven ook in de winkels liggen. Dit is dus hun instapmodel.

En uiteraard doet AMD daar braaf aan mee. Bij hun is de goedkoopste van de huidige generatie 383 Euro, zoals gewoonlijk 50 piek goedkoper.

Ondertussen zit Nvidia natuurlijk al heel lang Ray Tracing te pushen, om het nog zinvol te maken om een duurdere kaart te kopen. En om dat enigszins redelijk (maar nog steeds langzaam) te kunnen doen heb je dan deze videokaart nodig. 2300 Euro. Tel uit je winst.
ik heb een 5070 (en niet zo lang geleden een 4060, die ook helemaal prima was) en ik speel zowat al mijn games op de hoogste settings inclusief ray tracen en al. maar ik gebruik dan ook graag adaptive framegen met doel 162fps, want daar is dat voor. je kunt nogal moeilijk de nieuwste grafische technologieën toepassen en gebruiken zonder AI, en daar hebben ze bij nvidia heel slim over gedacht. terwijl amd altijd 5 jaar of zo achter de feiten loopt.

met domme rasterkracht kom je niet zo ver meer, dus moet je meer inzetten op specifiek ontworpen architecturen en speciale ai-aangestuurde oplossingen.

nvidia kaarten zijn duur ja maar je natuurlijk veel meer dan een kaart, je krijgt een heel hoogwaardige ecosysteem van zowel hardware als software (en betere support voor ontwikkelaars), waarin AI een steeds grotere rol speelt, en ver voor op de concurrentie ligt. het gaat niet meer om hoeveel tflops je krijgt voor je euro, maar wat je ermee kunt doen en hoe slim en geavanceerd is de architectuur. met je rtx kaart krijg je tensor cores en amd kaarten, voor zover ik het weet, hebben geen tegenpool

nvidia gpu's rekenen niet enkel, ze denken ook mee :D

straks neural shading en mega geometry _O_
  donderdag 10 juli 2025 @ 20:51:56 #62
477768 TweedeKlum
De echte Rico is op Zuid.
pi_218179265
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 20:46 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Aandelen NS zijn voor 100% bij de staat.
TenneT is in handen van de overheid, is een enorme investeringsachterstand in het Electriciteitsnet maar er ging veel geld naar de aandeelhouder.
Bouwrijp verklaren is in handen van de overheid. Er is al decennia een groot woningtekort, markt wordt te krap gehouden

Valt je iets op?
Ik had het over het streekvervoer, zeker op het platteland is het resultaat van 25 jaar privatisering ronduit dramatisch.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
  donderdag 10 juli 2025 @ 20:55:22 #63
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218179304
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 20:51 schreef TweedeKlum het volgende:

[..]
Ik had het over het streekvervoer, zeker op het platteland is het resultaat van 25 jaar privatisering ronduit dramatisch.
Op het platteland hebben mensen gewoon een auto.
Maar beantwoord de vraag eens, wat valt je op?
  donderdag 10 juli 2025 @ 20:59:50 #64
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218179359
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juli 2025 18:13 schreef embedguy het volgende:

[..]
Grappig, mijn visie is net het omgekeerde: dat geprivatiseerd betere kwaliteit levert voor hetzelfde geld.
Ik kan mij de PTT nog herinneren, tjonge tjonge wat was dat geweldig en goedkoop
(Sarcasme)
pi_218179489
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 20:49 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]
ik heb een 5070 (en niet zo lang geleden een 4060, die ook helemaal prima was) en ik speel zowat al mijn games op de hoogste settings inclusief ray tracen en al. maar ik gebruik dan ook graag adaptive framegen met doel 162fps, want daar is dat voor. je kunt nogal moeilijk de nieuwste grafische technologieën toepassen en gebruiken zonder AI, en daar hebben ze bij nvidia heel slim over gedacht. terwijl amd altijd 5 jaar of zo achter de feiten loopt.

met domme rasterkracht kom je niet zo ver meer, dus moet je meer inzetten op specifiek ontworpen architecturen en speciale ai-aangestuurde oplossingen.

nvidia kaarten zijn duur ja maar je natuurlijk veel meer dan een kaart, je krijgt een heel hoogwaardige ecosysteem van zowel hardware als software (en betere support voor ontwikkelaars), waarin AI een steeds grotere rol speelt, en ver voor op de concurrentie ligt. het gaat niet meer om hoeveel tflops je krijgt voor je euro, maar wat je ermee kunt doen en hoe slim en geavanceerd is de architectuur. met je rtx kaart krijg je tensor cores en amd kaarten, voor zover ik het weet, hebben geen tegenpool

nvidia gpu's rekenen niet enkel, ze denken ook mee :D

straks neural shading _O_
Zelfs een 5090 is nog veel te zwak voor echte raytracing. Daarom gebruiken ze maar weinig stralen (veel te weinig) en maken ze het allemaal mooi glad met een filter dat het uitmiddelt. Maar zelfs dan is het nog veel en veel te traag.

Dus bijna alle spelletjes gebruiken een nog sterker vereenvoudigd model, Path Tracing, wat alleen probeert te berekenen wat je ook ziet. En daar dat nog steeds te traag is, gebruiken bijna alle spellen dat alleen voor een paar belichtingen. Globale verlichting is populair en schaduwen ook. Reflecties lijkt een open deur, maar dat kost veel rekenkracht en daar zie je dus al snel de beperkingen. Het ziet er meestal maar wazig uit. Alhoewel je ook wat spelletjes hebt die net alleen de reflecties daarmee berekenen.

Maar, met al die vereenvoudigingen is het ook op een 5090 nog steeds stervenstraag. En daarom hebben ze opschalen en interpolatie bedacht. Je maakt een beeld op een kwart van de resolutie, met de paar toeters en bellen die je computer nog net trekt, dan schaal je dat op, strijkt het vlak en interpoleert 3 van de 4 beelden. En voila, dan kun je op die 5090 een heel beperkte vorm van raytracing doen, in 1080p en 60 Hz. Phew.

Ze hebben al die technieken dus bedacht om raytracing een beetje mogelijk te maken. Je ziet plaatjes, waarbij slechts 7% van de pixels door het spel getekend zijn, de rest heeft de GPU bedacht. En het grootse deel van die 7% is al het gevolg van een filter dat het gemiddelde van meerdere pixels uitrekent. Gladstrijken en interpoleren. Vandaar ook Jensen zijn praatje, dat een 5070 net zo snel is als een 4090, als je al die rommel aanzet, met de focus op snelheid.

Blijkbaar willen mensen dat.

[ Bericht 0% gewijzigd door SymbolicFrank op 10-07-2025 21:37:37 ]
  donderdag 10 juli 2025 @ 21:16:29 #66
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_218179527
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 20:38 schreef TweedeKlum het volgende:

[..]
Het OV is het niet met je eens.
Het ov is een stuk goedkoper geworden voor de overheid. Als de overheid er nog steeds zoveel in zou stoppen als vroeger dan was het beter geworden. Dat maakt ‘vroeger’ lastig te vergelijken met nu.

Logisch ook: de overheid pompte gewoon geld in bussen waar geen kip mee reed, want hun interesseert het niet dat het geld de put in gaat. Bedrijven daarintegen….
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_218179528
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 20:59 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ik kan mij de PTT nog herinneren, tjonge tjonge wat was dat geweldig en goedkoop
(Sarcasme)
Ja, nu komt er iemand ieder stukje van je zending brengen, meerdere keren per dag als het nodig is. Bij een flatgebouw staat er bijna de hele dag wel minstens 1 auto van een bezorgdienst voor de deur. En vaak is die bezorging helemaal gratis! Die PTT waren wel enorme prutsers inderdaad; wel van de overheid, toch maar een paar keer per week voor de deur en niet eens gratis!
pi_218179540
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juli 2025 21:16 schreef embedguy het volgende:

[..]
Het ov is een stuk goedkoper geworden voor de overheid. Als de overheid er nog steeds zoveel in zou stoppen als vroeger dan was het beter geworden.

Logisch ook: de overheid pompte gewoon geld in bussen waar geen kip mee reed, want hun interesseert het niet dat het geld de put in gaat. Bedrijven daarintegen….
Ja, de overheid willen goed vervoer voor iedereen, bedrijven willen alleen vervoer waar ze flink aan kunnen verdienen. Koop maar een auto als je in een kutdorp woont!
  donderdag 10 juli 2025 @ 21:22:37 #69
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_218179565
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 21:18 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, de overheid willen goed vervoer voor iedereen, bedrijven willen alleen vervoer waar ze flink aan kunnen verdienen. Koop maar een auto als je in een kutdorp woont!
Prima mening, dan snap ik wel dat je het ov van vroeger misschien beter vond.

Ik als belastingbetaler vind dit beter: ja, koop dan maar een auto ipv op kosten van de staat te rijden. Misschien over een aantal jaar/decennia verandert dat wellicht als het ov goedkoper kan door zelfrijdende bussen die op dan goedkope elektriciteit rijden.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_218179650
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juli 2025 21:22 schreef embedguy het volgende:

[..]
Prima mening, dan snap ik wel dat je het ov van vroeger misschien beter vond.

Ik als belastingbetaler vind dit beter: ja, koop dan maar een auto ipv op kosten van de staat te rijden. Misschien over een aantal jaar/decennia verandert dat wellicht als het ov goedkoper kan door zelfrijdende bussen die op dan goedkope elektriciteit rijden.
Je begrijpt het niet. Het is zoals met een snelweg: als je die breder maakt, gaan meer mensen er gebruik van maken en zit hij in no-time ook weer vol. Met goed en betaalbaar OV, zijn er gewoon veel meer mensen die daar gebruik van maken, waardoor het ook veel meer geld opbrengt (of veel minder kost).

Als je alle lijnen waar niet genoeg aan verdiend kan worden schrapt en de bussen steeds kleiner maakt, zijn er steeds minder mensen die daarmee nog op de plaats van hun bestemming kunnen komen. En dus loopt het aantal klanten terug, waarna er weer flink in de dienstverlening gesneden wordt, waardoor het aantal mensen dat er nog gebruik van kan maken weer kleiner word en het aantal klanten verder terugloopt. Enzovoorts. En hetzelfde zie je ook met de kosten: het aantal klanten loopt terug, dus je moet het duurder maken, waardoor het aantal klanten verder terugloopt. Herhaal.

Het is dus een uitstekende manier om het OV onbetaalbaar te maken, want als er straks nog maar een paar lijnen rijden is het ook niet meer rendabel om al die infrastructuur en logistiek te bekostigen. En dan zijn we waar we willen wezen: iedereen in een auto. Want daar valt door zowel de overheid als het bedrijfsleven veel meer geld aan te verdienen.
  donderdag 10 juli 2025 @ 21:36:02 #71
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218179697
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 21:16 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, nu komt er iemand ieder stukje van je zending brengen, meerdere keren per dag als het nodig is. Bij een flatgebouw staat er bijna de hele dag wel minstens 1 auto van een bezorgdienst voor de deur. En vaak is die bezorging helemaal gratis! Die PTT waren wel enorme prutsers inderdaad; wel van de overheid, toch maar een paar keer per week voor de deur en niet eens gratis!
In de tijd van de PTT werd er nog geen fractie van het huidige aantal pakjes verstuurd. Bovendien namen de postbodes ze zelden mee, je kreeg een kaartje in de bus dat je het bij het postkantoor kon ophalen. Grotere pakketten werden met van Gent en Loos bezorgd. In de jaren 80 werden er schat ik een 20 Miljoen pakjes verstuurd, nu is dat 800-900 miljoen.
pi_218179715
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 21:36 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
In de tijd van de PTT werd er nog geen fractie van het huidige aantal pakjes verstuurd. Bovendien namen de postbodes ze zelden mee, je kreeg een kaartje in de bus dat je het bij het postkantoor kon ophalen. Grotere pakketten werden met van Gent en Loos bezorgd. In de jaren 80 werden er schat ik een 20 Miljoen pakjes verstuurd, nu is dat 800-900 miljoen.
Buizenpost, naast de buis voor stadswarmte.
  donderdag 10 juli 2025 @ 21:40:01 #73
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218179732
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 21:38 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Buizenpost, naast de buis voor stadswarmte.
Stoppen met blowen.
  donderdag 10 juli 2025 @ 21:41:15 #74
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218179744
94% van de Nederlanders shopt online, in de tijd van de PTT was daar alleen nog maar Wehkamp voor.
pi_218179759
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 21:40 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Stoppen met blowen.
Ja, ok, de stadswarmte gaat hem niet worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')