abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218169442
quote:
Nvidia eerste bedrijf ter wereld met beurswaarde van 4 biljoen dollar

De Amerikaanse chipfabrikant Nvidia is het eerste bedrijf ooit dat een beurswaarde van 4 biljoen dollar (of 4.000 miljard) heeft bereikt. Daarmee blijft het technologiebedrijf uit Silicon Valley andere giganten zoals Apple en Microsoft voorlopig voor.

Gepubliceerd op 9 juli 2025, 16:21

Het aandeel van Nvidia steeg woensdag met 2,8 procent en tikte een recordhoogte van 164,36 dollar aan. De marktwaarde schoot daarmee voorbij het vorige record van Apple, dat in december 2023 nog 3,9 biljoen dollar waard was.

Nvidia is vooral bekend als producent van krachtige chips die ingezet worden voor artificiële intelligentie. Sinds begin mei steeg het aandeel met meer dan 40 procent.

Die opmars kwam er nadat Amerikaans president Donald Trump signalen gaf dat hij bereid is om de handelsspanningen met China te verlichten. Tegelijk kondigde Nvidia enkele miljardencontracten aan in het Midden-Oosten. De spectaculaire koersstijging van Nvidia draagt bij aan het bredere herstel van technologieaandelen op Wall Street in de afgelopen maanden.
https://www.demorgen.be/s(...)oen-dollar~b11c6e70/

deze man begon 30 jaar geleden met slechts $200 in zijn broekzak, en heeft nu een bedrijf 4x de grootte van economie van nederland

woensdag 9 juli 2025 @ 17:56:19 #2
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_218169665
De VOC was 7.9 biljoen dollar waard als je de inflatie meerekent,
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  woensdag 9 juli 2025 @ 18:18:31 #3
402274 Cruzinats
abschiebehauptmeister
pi_218169883
En waar is het Europese alternatief?

Met seniele oorlogszuchtige bejaarden als von der leyen aan het roer komt die er ook niet.

ASML inzetten als politiek drukmiddel, dat kunnen ze daarentegen weer wel. Kansloos.
  woensdag 9 juli 2025 @ 18:19:12 #4
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_218169894
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 18:18 schreef Cruzinats het volgende:
ASML inzetten als politiek drukmiddel, dat kunnen ze daarentegen weer wel.
De VS die ons opdraagt ASML als drukmiddel te gebruiken*
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  woensdag 9 juli 2025 @ 18:26:32 #5
402274 Cruzinats
abschiebehauptmeister
pi_218169973
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 18:19 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Zonder daddy VS heeft de EU geen bestaansrecht, dus niet zo vreemd dat ze in Brussel naar de pijpen van de Amerikanen dansen.
pi_218170005
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 18:19 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
vind je het gek

https://www.somo.nl/nl/ov(...)ro-belastingkorting/

nauwelijks een nederlands bedrijf dus. hadden NLers maar meer moeten beleggen
pi_218170017
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 18:18 schreef Cruzinats het volgende:
En waar is het Europese alternatief?

Met seniele oorlogszuchtige bejaarden als von der leyen aan het roer komt die er ook niet.

ASML inzetten als politiek drukmiddel, dat kunnen ze daarentegen weer wel. Kansloos.
Klopt, daar is de VS erg goed in.
pi_218170031
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 18:26 schreef Cruzinats het volgende:

[..]
Zonder daddy VS heeft de EU geen bestaansrecht, dus niet zo vreemd dat ze in Brussel naar de pijpen van de Amerikanen dansen.
Je hele argument aan gruzelementen :7
pi_218171651
Het BBP vele landen ligt lager Dan de waarde van dit bedrijf

Andere kijkhoek; de waarde van dit bedrijf is 1/5e van de amerikaanse staatsschuld
pi_218171963
quote:
1s.gif Op woensdag 9 juli 2025 21:01 schreef Helenattenek het volgende:

Andere kijkhoek; de waarde van dit bedrijf is 1/5e van de amerikaanse staatsschuld
Dus we moeten nu allemaal ZSM. AI chips gaan bouwen? Er is competitie, maar die doen geen Cuda.
pi_218172291
Ach, het is allemaal virtuele waarde.

Vergelijkingen met begrotingen van landen heeft weinig zin.
pi_218172480
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 21:31 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dus we moeten nu allemaal ZSM. AI chips gaan bouwen? Er is competitie, maar die doen geen Cuda.
concurreren met nvidia op hun eigen terrein is totaal onbegonnen werk, dus nee.

maar bouwen aan een eigen niche in fotonica is ietwat realistischer.
vorig jaar nog was de eerste programmeerbare fotonische chip ter wereld ontwikkeld, in spanje
https://www.bright.nl/nie(...)fotonische-chip.html

het vereist uiteraard nog wel veel onderzoek maar dit is wel een opkomende sleuteltechnologie, waar wij toevallig als klein kikkerlandje een unieke en onevenredig sterke kennispositie bezitten in verhouding tot de grote spelers

maar china gaat natuurlijk ook hard:
quote:
In light of US sanctions, China unveils first parallel optical computing chip, 'Meteor-1'
https://www.scmp.com/news(...)puting-chip-meteor-1

ik zou zeggen, de komende 5-10 jaar zijn beslissend

[ Bericht 1% gewijzigd door gwn_een_user op 09-07-2025 22:38:48 ]
  woensdag 9 juli 2025 @ 22:26:09 #13
420862 uitkeringsgenieter
Dat moet in je aard liggen
pi_218172490
Daar zou je een hoop uitkeringen mee kunnen financieren
Je bent een waardeloze agent.
pi_218172559
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 22:24 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]
concurreren met nvidia op hun eigen terrein is totaal onbegonnen werk, dus nee.

maar bouwen aan een eigen niche in fotonica is ietwat realistischer.
vorig jaar nog was de eerste programmeerbare fotonische chip ter wereld ontwikkeld, in spanje
https://www.bright.nl/nie(...)fotonische-chip.html

het vereist uiteraard nog wel veel onderzoek maar dit is wel een opkomende sleuteltechnologie, waar wij toevallig als klein kikkerlandje een unieke en onevenredig sterke kennispositie bezitten in verhouding tot de grote spelers

maar china gaat natuurlijk ook hard:
[..]
https://www.scmp.com/news(...)puting-chip-meteor-1
Ja, daar zijn ze al minstens 40 jaar mee bezig. Om de paar jaar hoor je over een grote ontdekking die het allemaal in een stroomversnelling gaat brengen. En daarna wordt het weer stil.

Kort gezegd: om dingen aan te sturen en signalen te versterken heb je elektronica nodig. En het omzetten kost ook tijd. Net als met kwantum computers komt binnenkort de grote doorbraak. Al heel lang.
pi_218172618
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 22:39 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, daar zijn ze al minstens 40 jaar mee bezig. Om de paar jaar hoor je over een grote ontdekking die het allemaal in een stroomversnelling gaat brengen. En daarna wordt het weer stil.

Kort gezegd: om dingen aan te sturen en signalen te versterken heb je elektronica nodig. En het omzetten kost ook tijd. Net als met kwantum computers komt binnenkort de grote doorbraak. Al heel lang.
daarom hybride chips :)

het fotonische deel voor de datatransport en parallelle verwerking, logica en geheugen wordt elektronisch geregeld. en de vertraging wordt alsmaar kleiner dankzij ontwikkelingen op het gebied van interfaces en converters

ja net als bij kwantumtech veel hype (ik krijg steeds vaker artikelen in mijn feed dat ik moet beleggen in dit quantumbedrijf) maar ook reële voortgang

is het nog ver weg, ja, maar zoveel technologieën waren ver weg. we hebben weliswaar nog steeds geen vliegende auto's maar wel steeds meer zelfrijdende. gps in je broekzak. ai chatbots. starlink. XR, etc. fotonische/hybride chips lijken niet zo complex als kernfusie...

nu zitten ze nog te klooien in labs en onderzoekscentra maar ik hoop over een jaar of tien een hybride chip in mijn PS7 en gaming pc te hebben :9~

[ Bericht 8% gewijzigd door gwn_een_user op 09-07-2025 23:01:01 ]
pi_218172651
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 22:53 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]
daarom hybride chips :)

het fotonische deel voor de datatransport en parallelle verwerking, logica en geheugen wordt elektronisch geregeld. en de vertraging wordt alsmaar kleiner dankzij ontwikkelingen op het gebied van interfaces en converters

ja net als bij kwantumtech veel hype (ik krijg steeds vaker artikelen in mijn feed dat ik moet beleggen in dit quantumbedrijf) maar ook reële voortgang
Alle fotonische chips zijn hybride, anders kun je er niets mee. Al 40 jaar.

En natuurlijk moet je al je geld in kwantumcomputers, kernfusie en fotonische chips steken! En natuurlijk ook waterstof, biobrandstoffen en elektrisch gemaakte brandstoffen, voor de goede orde. Dat is een goede manier om van je geld af te komen, dus dan hoef je je daar niet meer druk over te maken.
pi_218172679
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 23:01 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Alle fotonische chips zijn hybride, anders kun je er niets mee. Al 40 jaar.

En natuurlijk moet je al je geld in kwantumcomputers, kernfusie en fotonische chips steken! En natuurlijk ook waterstof, biobrandstoffen en elektrisch gemaakte brandstoffen, voor de goede orde. Dat is een goede manier om van je geld af te komen, dus dan hoef je je daar niet meer druk over te maken.
ja er bestaan pure fotonische chips, maar strikt experimenteel, dus dat snap ik wel
en wat de rest betreft, stap vroeg in, stap tijdig uit en dan heb je gwn geld verdiend. moet je wel goed de markt kunnen lezen...heb al aardig verdiend aan enkele beleggingen, naast mijn baantje, helaas nog niet genoeg voor een huis :'(
pi_218172687
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 21:31 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
De correlatie tussen jouw bericht en mijn bericht ontgaat mij compleet?
pi_218172767
quote:
1s.gif Op woensdag 9 juli 2025 23:10 schreef Helenattenek het volgende:

[..]
De correlatie tussen jouw bericht en mijn bericht ontgaat mij compleet?
Je hebt gelijk. Verkeerde quote.
pi_218172816
De enige foto van hem zonder leren jasje en die staat in de OP _O_

Wel vreselijk knap hoor wat dat bedrijf gepresteerd heeft _O_ ondanks dat het mijn vakgebied niet is kijk ik altijd met grote ogen naar z'n keynotes
  woensdag 9 juli 2025 @ 23:40:47 #21
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_218172818
quote:
1s.gif Op woensdag 9 juli 2025 21:01 schreef Helenattenek het volgende:

Appels/peren
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_218172828
quote:
16s.gif Op woensdag 9 juli 2025 23:40 schreef embedguy het volgende:

[..]
Appels/peren
Het bewijs dat privatisering van vele branches wellicht geen goed idee was (ookal valt Nvidia's branches daar Niet onder)
pi_218172861
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 17:56 schreef Mikeytt het volgende:
En Romein Marcus Licinius Crassus was, omgerekend van die tijd naar deze, rijker dan Elon Musk.
pi_218173052
quote:
Mooi was die tijd
-nee-
  donderdag 10 juli 2025 @ 02:03:13 #25
436847 embedguy
pi_218173100
quote:
1s.gif Op woensdag 9 juli 2025 23:43 schreef Helenattenek het volgende:

[..]
Het bewijs dat privatisering van vele branches wellicht geen goed idee was (ookal valt Nvidia's branches daar Niet onder)
Wat bedoel ie? Nvidia is juist een uitstekend voorbeeld van waarom privatisering een goed idee zou kunnen zijn: een overheidsinstantie had never ever nooit niet zo innovatief geweest als nvidia al decenia is.
Life is happening now.
  donderdag 10 juli 2025 @ 02:04:51 #26
436847 embedguy
pi_218173102
quote:
Mocht je het niet weten: dat is een fabeltje.
Life is happening now.
pi_218173104
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juli 2025 02:03 schreef embedguy het volgende:

[..]
Wat bedoel ie? Nvidia is juist een uitstekend voorbeeld van waarom privatisering een goed idee zou kunnen zijn: een overheidsinstantie had never ever nooit niet zo innovatief geweest als nvidia al decenia is.
Leuk voorbeeld:
Wij Nederland pretenderen ons oh zo trots met 'onze' KONINKLIJKE hoogovens TATA steel. Alle duiten naar india, en wij zonder stikstofrechten. En een verduurzamingskostenpost van jewelste die India Niet gaat betalen.
pi_218173220
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juli 2025 02:04 schreef embedguy het volgende:

[..]
Mocht je het niet weten: dat is een fabeltje.
Het was idd eerder ongeveer een miljard.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_218173222
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 02:06 schreef Helenattenek het volgende:

[..]
Leuk voorbeeld:
Wij Nederland pretenderen ons oh zo trots met 'onze' KONINKLIJKE hoogovens TATA steel. Alle duiten naar india, en wij zonder stikstofrechten. En een verduurzamingskostenpost van jewelste die India Niet gaat betalen.
Ja en tot 20 jaar terug gaven we ontwikkelingshulp aan India, zodat die lekker aan zijn ruimte en atoomprogramma kon werken :') :') :') :')
pi_218173225
Waarde van bedrijven :') In stand gehouden door de banken zodat die niet omvallen en de wereldeconomie in elkaar klapt. Leugens van de slangen van het kartel der grootmachten. Laat u vaccineren allen.
U MAD?
pi_218173226
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 05:31 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ja en tot 20 jaar terug gaven we ontwikkelingshulp aan India, zodat die lekker aan zijn ruimte en atoomprogramma kon werken :') :') :') :')
Tel uit je winst van een anti-nationalistisch beleid
pi_218173229
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juli 2025 05:33 schreef de_boswachter het volgende:
Waarde van bedrijven :') In stand gehouden door de banken zodat die niet omvallen en de wereldeconomie in elkaar klapt. Leugens van de slangen van het kartel der grootmachten. Laat u vaccineren allen.
De helft van je bericht kan ergens op slaan maar je wijst naar 'waarde van bedrijven' en insinueert dat vaccinaties helpen waardoor je punt totale onzin en grapjasserij is
pi_218173232
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juli 2025 05:33 schreef de_boswachter het volgende:
Je bent helemaal niet gevaccineerd?
pi_218173239
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 05:36 schreef raptorix het volgende:

[..]
Je bent helemaal niet gevaccineerd?
Waar bemoei je je mee dikkerdje?
U MAD?
pi_218173264
quote:
5s.gif Op donderdag 10 juli 2025 05:47 schreef de_boswachter het volgende:

[..]
Waar bemoei je je mee dikkerdje?
Jij begint over vaccineren in een economisch topique, man man man :') :') :') :')
pi_218173709
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 06:09 schreef raptorix het volgende:

[..]
Jij begint over vaccineren in een economisch topique, man man man :') :') :') :')
Daarmee zeg ik dat het één grote malafide cirkel is. Dat jij dan puur het vaccineren er uit haalt… tja.
U MAD?
pi_218173726
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 07:50 schreef de_boswachter het volgende:

[..]
Daarmee zeg ik dat het één grote malafide cirkel is. Dat jij dan puur het vaccineren er uit haalt… tja.
Dat je vaccineren er bij haalt om te vertellen dat het malafide is maakt het alleen nog maar dommer, en nu ga je zeker antwoorden dat ik zelf maar eens onderzoek moet doen? Of ga je nu een random plaatje van Bill Gates posten met een nog meer random verzonnen quote die hij nog nooit gedaan heeft?
  donderdag 10 juli 2025 @ 08:07:44 #38
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_218173896
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 08:07 schreef RamboDirk het volgende:
Bekijk deze YouTube-video

LeoGod @:wereldgozer
Vvd lach genot
pi_218173945
quote:
14s.gif Op donderdag 10 juli 2025 01:28 schreef Marsenal het volgende:

[..]
Mooi was die tijd
mentalitijd zelfs :D
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_218174127
quote:
14s.gif Op donderdag 10 juli 2025 01:28 schreef Marsenal het volgende:

[..]
Mooi was die tijd
Toen hadden we de mensenrechten nog niet uitgevonden en was het nog het recht van de sterkste.
pi_218174131
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juli 2025 02:03 schreef embedguy het volgende:

[..]
Ja, we moeten allemaal aan de monopolies. Dat zal ons leven verbeteren!

Of net niet ...
pi_218174760
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 07:53 schreef raptorix het volgende:

[..]
Dat je vaccineren er bij haalt om te vertellen dat het malafide is maakt het alleen nog maar dommer, en nu ga je zeker antwoorden dat ik zelf maar eens onderzoek moet doen? Of ga je nu een random plaatje van Bill Gates posten met een nog meer random verzonnen quote die hij nog nooit gedaan heeft?
Je moet zelf eerst maar eens onderzoek doen voordat je met de volwassen mannen mee mag praten.
U MAD?
pi_218175581
quote:
7s.gif Op donderdag 10 juli 2025 10:46 schreef de_boswachter het volgende:

[..]
Je moet zelf eerst maar eens onderzoek doen voordat je met de volwassen mannen mee mag praten.
Echte Kerels zijn niet bang voor een griepje!
  donderdag 10 juli 2025 @ 12:56:32 #45
44679 Leshy
Held met sokken.
pi_218175633
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 07:53 schreef raptorix het volgende:
pi_218175729
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 12:48 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Echte Kerels zijn niet bang voor een griepje!
Precies!
U MAD?
pi_218175766
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 13:14 schreef de_boswachter het volgende:

[..]
Precies!
En met spieren kom je verder dan met intelligentie!
pi_218176763
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 13:19 schreef SymbolicFrank het volgende:
En met spieren kom je verder dan met intelligentie!
Jij wellicht. Bij normale mensen is het juist andersom.
U MAD?
pi_218176936
quote:
84s.gif Op donderdag 10 juli 2025 15:21 schreef de_boswachter het volgende:

[..]
Jij wellicht. Bij normale mensen is het juist andersom.
Dat is heel relatief. Een IQ van tussen de 105 en 110 is optimaal, alles daarboven en daaronder maakt het moeilijker. Zelf over dingen nadenken is lastiger dan het klinkt, want als je bijvoorbeeld de Wikipedia raadpleegt, dan is dat de mening van de meerderheid. Heeft de meerderheid altijd gelijk? Maar om te beoordelen of iets klopt, moet je zelf weten hoe het werkt. Je moet dan eigenlijk overal over nadenken en het zelf allemaal uitzoeken. Dat is veel werk.

Kortom, je kunt wel je eigen mening ergens over vormen, maar het is veel moeilijker om te kunnen beoordelen of dat ook klopt. Het is een beetje zoals iets goeds proberen te kopen in de winkel: waar moet je op letten? De meeste mensen kijken alleen naar het uiterlijk, het merk en de prijs. Hoe zit het in elkaar? Van welke materialen is het gemaakt? Enzovoorts.

Ik ging bijvoorbeeld een keer shoppen voor een rugzak en de verkoper moest lachen toen ik zei dat ik er het liefste 1 had van nylon. Nylon? Daar maken ze panty's van, geen rugzakken! Daar vroeg nooit iemand om en hij had er ook geen idee van. Hij legde mij uit, dat rugzakken gemaakt waren van stof of polyester. Allebei verzamelnamen die maar weinig zeggen. Dus toen moest ik het zelf maar uitzoeken :)
  donderdag 10 juli 2025 @ 16:24:07 #50
436847 embedguy
pi_218177234
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 09:20 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, we moeten allemaal aan de monopolies. Dat zal ons leven verbeteren!

Of net niet ...
Want ‘geprivatiseerd’ is hetzelfde als ‘monopolie’?

De meeste monopolies op deze wereld zijn júist monopolies omdat ze een overheidsorgaan zijn.

En nee, ik ben zeker niet voor monopolies.
Life is happening now.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')