abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 3 november 2025 @ 14:50:33 #101
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219184595
quote:
80s.gif Op maandag 3 november 2025 14:46 schreef flipsen het volgende:

[..]
Argentinië, daarom woon ik hier al 20 jaar O+ En dan kunnen we gelijk weer on topic :P
Jullie denken een Milei nodig te hebben. 'nuff said :P
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_219184614
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 14:45 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Menig bedrijf wentelt zijn verkeerde keuzes ook af op de samenleving. Met een stuk hogere kosten. Maak jij je daar ook zo druk over?
Ja. Geen cent naar wanbeleid. Ik heb helemaal niets met crony kapitalisme.

Hexagon, waarom stemmen mensen rechts? Is dat omdat ze hebzuchtig zijn en niets met anderen willen delen, of is dat omdat ze snappen dat overheden per definitie geld over de balk gooien omdat ze een monopolie hebben en in sprookjes geloven, zoals man made global warming, open borders en Keynesiaans Sinterklazen?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  Moderator maandag 3 november 2025 @ 14:56:02 #103
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219184634
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 14:53 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Ja. Geen cent naar wanbeleid. Ik heb helemaal niets met crony kapitalisme.

Hexagon, waarom stemmen mensen rechts? Is dat omdat ze hebzuchtig zijn en niets met anderen willen delen, of is dat omdat ze snappen dat overheden per definitie geld over de balk gooien omdat ze een monopolie hebben en in sprookjes geloven, zoals man made global warming, open borders en Keynesiaans Sinterklazen?
Wanneer kunnen we je publicatie in Nature verwachten?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  maandag 3 november 2025 @ 14:57:47 #104
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219184657
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 14:53 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Ja. Geen cent naar wanbeleid. Ik heb helemaal niets met crony kapitalisme.

Hexagon, waarom stemmen mensen rechts? Is dat omdat ze hebzuchtig zijn en niets met anderen willen delen, of is dat omdat ze snappen dat overheden per definitie geld over de balk gooien omdat ze een monopolie hebben en in sprookjes geloven, zoals man made global warming, open borders en Keynesiaans Sinterklazen?
Het lijkt inderdaad vooral hebzucht te zijn ja. En een soort eeuwig idee dat ze tekort gedaan worden.

Onze Cindy die NU NU NU geld wilde was er een prima voorbeeld van.
pi_219184807
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 14:57 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Het lijkt inderdaad vooral hebzucht te zijn ja. En een soort eeuwig idee dat ze tekort gedaan worden.

Onze Cindy die NU NU NU geld wilde was er een prima voorbeeld van.
Cindy van de PVV was echt niet rechts. Ja21 komt het dichtst bij klassiek rechts-conservatief.

In Japan betaalde ik (de eerste twee jaar waren belastingvrij) ook 50% belasting, en dat heb ik met plezier gedaan. Het is er veilig, schoon, iedereen doet mee. Jammer dat Japanners geen kinderen krijgen en de overheid een misplaatst rotsvast geloof in Keynes heeft. Dure hobbies.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_219184837
quote:
5s.gif Op maandag 3 november 2025 14:56 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Wanneer kunnen we je publicatie in Nature verwachten?
Jij eerst. Doe je iets nuttigs voor de kost? Kan het me eigenlijk niet voorstellen, maar ik laat me verrassen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  Moderator maandag 3 november 2025 @ 15:17:55 #107
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219184908
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 15:11 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Jij eerst. Doe je iets nuttigs voor de kost? Kan het me eigenlijk niet voorstellen, maar ik laat me verrassen.
Waarom het meteen zo negatief opvatten?
Ik zie je namelijk al weken (?) in een topic met grote stelligheid over dat onderwerp posten, dus ik vroeg me af wanneer je tot publicatie overgaat.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  maandag 3 november 2025 @ 15:24:39 #108
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219184987
Het ontkennen van milieuproblemen past ook wel in die hoek ja. Het aanpakken kost immers geld dat niet naar jezelf gaat.
pi_219185061
quote:
2s.gif Op maandag 3 november 2025 15:17 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Waarom het meteen zo negatief opvatten?
Ik zie je namelijk al weken (?) in een topic met grote stelligheid over dat onderwerp posten, dus ik vroeg me af wanneer je tot publicatie overgaat.
Omdat je m'n vraag niet beantwoordt. Er komt zelden iets uit jouw toetsenbord waardoor de entropie afneemt.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  Moderator maandag 3 november 2025 @ 15:33:28 #110
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219185077
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 15:32 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Omdat je m'n vraag niet beantwoordt. Er komt zelden iets uit jouw toetsenbord waardoor de entropie afneemt.
Ik heb vroeger dan ook geleerd dat de entropie van het heelal, waar ik deel van uit maak, alleen maar toe kan nemen.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_219185101
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 15:24 schreef Hexagon het volgende:
Het ontkennen van milieuproblemen past ook wel in die hoek ja. Het aanpakken kost immers geld dat niet naar jezelf gaat.
Het gaat niet om het ontkennen van milieuproblematiek. Het gaat over het niet toepassen van de wetenschappelijke methode. Rechts waarschuwt al jaren dat we voorgelogen worden en dat CO2 slechts dient als een stok om de hond (lees: belastingbetaler) mee te slaan. Langzaam komt iedereen er achter dat we onze concurrentiepositie aan het verkwanselen zijn met dit beleid. Zelfs die engerd Bill Gates heeft het licht gezien en begint terug te krabbelen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_219185106
quote:
14s.gif Op maandag 3 november 2025 15:33 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Ik heb vroeger dan ook geleerd dat de entropie van het heelal, waar ik deel van uit maak, alleen maar toe kan nemen.
Plaatselijk kan het wel degelijk afnemen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_219189018
quote:
14s.gif Op maandag 3 november 2025 14:13 schreef xpompompomx het volgende:
Net of we in dit land al de afgrond zijn ingestort en we op het niveau van Congo zijn aanbeland. _O-
Noem me een land waar het beter toeven is dan in Nederland. Ik wacht wel.
Het is maar net waar je de nadruk op legt. Als je ervan houdt om ingemetseld te zitten tussen je buren op een klein appartementje waar je de hoofdprijs voor betaalt, dagelijks te moeten zoeken naar een plekje om je auto, motor of fiets te parkeren, de verwarming niet al te hoog te zetten omdat het gas onbetaalbaar is geworden, omringd te worden door soms best wel asociale, luidruchtige en arrogante mensen, je steden te zien veranderen in een soort Midden-Oosten, en dat alles terwijl je ongeveer 60 tot 70% belasting betaalt (inclusief btw), dan is Nederland inderdaad goed toeven.

Er zijn inderdaad te veel mensen in dit land die in de reflex schieten van "ik wil niks, ik kan niets, ik ben ziek, zwak en misselijk" als ze zien dat daar een goed verdienmodel in zit. Als ik die Ed uit de Uitkeringstrekkers zie, die dan zogenaamd niet kan werken omdat hij slechte knieën heeft en zich stukrookt aan de wiet die de belastingbetaler voor hem betaalt, dan zie ik alles wat er mis is met dit land.

En dan kun je inderdaad zeggen: wat nu als we slappe figuren zoals Ed niet subsidieerden, dan zou hij op straat belanden, in de drugs belanden, gaan stelen, etc.

Ten eerste is dat onzin, want waarom heb je in heel veel landen ter wereld zonder sociale vangnetten dan vrijwel nauwelijks drugsgebruikers, zwervers, etc.? Het is helaas een cultureel verschijnsel.

Ten tweede ben ik dan meer van de lijn dat Ed dan gewoon hard moet worden aangepakt. Dat is in zekere zin een principekwestie. Maar ik geloof wel degelijk dat het beter is om in een samenleving te leven waarin ik 20% inkomstenbelasting betaal en de helft daarvan naar politie en justitie gaat, dan in een samenleving waar ik 40% inkomstenbelasting betaal en de helft naar luie figuren zoals Haagse Ed gaat.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
pi_219189257
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 01:44 schreef TAmaru het volgende:

Ten eerste is dat onzin, want waarom heb je in heel veel landen ter wereld zonder sociale vangnetten dan vrijwel nauwelijks drugsgebruikers, zwervers, etc.? Het is helaas een cultureel verschijnsel.

Weer veel onderbuik gelul waarbij ik deze onzin even door prik.

De sociale vangnetten in de vs zijn minimaal toch staat dat land met stip op 1 qau drugsgebruik. In Nederland slingeren we in de middenmoot rond.
pi_219189264
quote:
Kijk hier maar: https://worldpopulationre(...)/drug-use-by-country
Dan zie je wel dat de VS en Canada er gewoon negatief uitspringen.

Maar bijv. in Afrika, Zuidoost-Azië, het Midden-Oosten etc. is het drugsgebruik allemaal lager dan bij ons. En dat zijn allemaal landen zonder al te veel voorzieningen. Zelfs in drugsland Brazilië is het lager dan in verzorgingsstaat Verenigd Koninkrijk.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
  dinsdag 4 november 2025 @ 07:26:04 #116
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219189332
Dan ga je lekker in Afrika wonen. Als je het hier zo zwaar hebt snap ik niet wat je hier nog doet.
  dinsdag 4 november 2025 @ 08:10:24 #117
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219189459
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 07:26 schreef Hexagon het volgende:
Dan ga je lekker in Afrika wonen. Als je het hier zo zwaar hebt snap ik niet wat je hier nog doet.
Goed Argument weer.
  Moderator dinsdag 4 november 2025 @ 08:38:17 #118
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219189563
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 01:44 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Het is maar net waar je de nadruk op legt. Als je ervan houdt om ingemetseld te zitten tussen je buren op een klein appartementje waar je de hoofdprijs voor betaalt, dagelijks te moeten zoeken naar een plekje om je auto, motor of fiets te parkeren, de verwarming niet al te hoog te zetten omdat het gas onbetaalbaar is geworden, omringd te worden door soms best wel asociale, luidruchtige en arrogante mensen, je steden te zien veranderen in een soort Midden-Oosten, en dat alles terwijl je ongeveer 60 tot 70% belasting betaalt (inclusief btw), dan is Nederland inderdaad goed toeven.

Er zijn inderdaad te veel mensen in dit land die in de reflex schieten van "ik wil niks, ik kan niets, ik ben ziek, zwak en misselijk" als ze zien dat daar een goed verdienmodel in zit. Als ik die Ed uit de Uitkeringstrekkers zie, die dan zogenaamd niet kan werken omdat hij slechte knieën heeft en zich stukrookt aan de wiet die de belastingbetaler voor hem betaalt, dan zie ik alles wat er mis is met dit land.

En dan kun je inderdaad zeggen: wat nu als we slappe figuren zoals Ed niet subsidieerden, dan zou hij op straat belanden, in de drugs belanden, gaan stelen, etc.

Ten eerste is dat onzin, want waarom heb je in heel veel landen ter wereld zonder sociale vangnetten dan vrijwel nauwelijks drugsgebruikers, zwervers, etc.? Het is helaas een cultureel verschijnsel.

Ten tweede ben ik dan meer van de lijn dat Ed dan gewoon hard moet worden aangepakt. Dat is in zekere zin een principekwestie. Maar ik geloof wel degelijk dat het beter is om in een samenleving te leven waarin ik 20% inkomstenbelasting betaal en de helft daarvan naar politie en justitie gaat, dan in een samenleving waar ik 40% inkomstenbelasting betaal en de helft naar luie figuren zoals Haagse Ed gaat.
Het culturele verschijnsel waar je het over hebt heet armoede. Ga maar eens in arme landen kijken. Ook daar wonen mensen op straat. En nog veel ook.

Geen idee wie "Ed" is trouwens.

Maar noem me eens een concreet voorbeeld van een land waar het beter toeven is dan in Nederland?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  Moderator dinsdag 4 november 2025 @ 08:39:19 #119
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219189568
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 07:05 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Kijk hier maar: https://worldpopulationre(...)/drug-use-by-country
Dan zie je wel dat de VS en Canada er gewoon negatief uitspringen.

Maar bijv. in Afrika, Zuidoost-Azië, het Midden-Oosten etc. is het drugsgebruik allemaal lager dan bij ons. En dat zijn allemaal landen zonder al te veel voorzieningen. Zelfs in drugsland Brazilië is het lager dan in verzorgingsstaat Verenigd Koninkrijk.
Doe eens een gokje waarom er in het M.O minder drugs gebruikt wordt dan "bij ons".
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  dinsdag 4 november 2025 @ 08:41:49 #120
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219189576
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 08:10 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Goed Argument weer.
Nouja hij breekt hier de lans voor Afrika omdat daar door geen sociaal vangnet geen junks zouden zijn.

Als je dat zo belangrijk vind dan kun je beter daar je heil gaan zoeken.
  Moderator dinsdag 4 november 2025 @ 08:44:16 #121
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219189585
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 08:41 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nouja hij breekt hier de lans voor Afrika omdat daar door geen sociaal vangnet geen junks zouden zijn.

Als je dat zo belangrijk vind dan kun je beter daar je heil gaan zoeken.
+ weinig belastingen en gas is er ook nog eens betaalbaar en je hoeft de verwarming er ook niet al te hoog te zetten.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  dinsdag 4 november 2025 @ 19:50:00 #122
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219193725
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 08:41 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nouja hij breekt hier de lans voor Afrika omdat daar door geen sociaal vangnet geen junks zouden zijn.

Als je dat zo belangrijk vind dan kun je beter daar je heil gaan zoeken.
Dus voortaan als jij meent dat er iets elders beter geregeld is, vertrek jij?
  dinsdag 4 november 2025 @ 19:51:54 #123
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219193750
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 19:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Dus voortaan als jij meent dat er iets elders beter geregeld is, vertrek jij?
Wel als mijn ideaal zo fundamenteel zou afwijken van de norm hier.
  dinsdag 4 november 2025 @ 19:53:04 #124
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219193762
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 19:51 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Wel als mijn ideaal zo fundamenteel zou afwijken van de norm hier.
Nee, we hadden het over een terloopse opmerking.
  dinsdag 4 november 2025 @ 19:59:02 #125
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219193854
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 19:53 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Nee, we hadden het over een terloopse opmerking.
Een procentje hier of een regeltje daar zijn het niet waard om elders helemaal opnieuw te beginnen.

Maar wanneer je overtuiging is dat het beter toeven is in een autoritair land zonder sociale regelingen, omdat je het niet kan hebben dat Ed de Uitkeringstrekker wat krijgt, dan wijkt dat zo fundamenteel af van de norm hier dat je het misschien toch beter elders kan zoeken.
pi_219195880
quote:
2s.gif Op dinsdag 4 november 2025 08:38 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Het culturele verschijnsel waar je het over hebt heet armoede. Ga maar eens in arme landen kijken. Ook daar wonen mensen op straat. En nog veel ook.
Nee. Het culturele verschijnsel waar ik het over heb is drugsgebruik en dakloosheid. Ik heb net laten zien dat drugsgebruik weinig correlatie heeft met armoede. Dakloosheid vermoedelijk ook niet per se. Dakloosheid is heel laag in heel veel arme landen op de wereld.

quote:
Geen idee wie "Ed" is trouwens.
https://www.facebook.com/watch/?v=652877617477509
Bekijk deze YouTube-video

Die wiet is medicinaal en wordt vergoed door zijn zorgverzekering.

quote:
Maar noem me eens een concreet voorbeeld van een land waar het beter toeven is dan in Nederland?
Eigenlijk zo'n beetje alle landen in Oost-Europa, Zuid-Europa, Zuidoost-Azië, een aantal landen in het Midden-Oosten, Zuid-Amerika, de VS...
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
pi_219195884
quote:
14s.gif Op dinsdag 4 november 2025 08:39 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Doe eens een gokje waarom er in het M.O minder drugs gebruikt wordt dan "bij ons".
Deels komt dat door de hoge straffen. Maar er zijn wel meer redenen. In Iran worden bijvoorbeeld relatief veel drugs gebruikt. Dat komt ook door de (westerse en losbandige) mentaliteit van veel mensen daar. Daarnaast zijn de grenscontroles in dat soort landen natuurlijk redelijk op orde. Bij ons zijn die er nauwelijks. Verder hebben ze ook geen cultuur van drugsgebruik. En juist doordat er geen sociaal vangnet is, zullen mensen hard moeten werken en weinig tijd hebben voor dat soort onzin.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
pi_219195895
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 08:41 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nouja hij breekt hier de lans voor Afrika omdat daar door geen sociaal vangnet geen junks zouden zijn.

Als je dat zo belangrijk vind dan kun je beter daar je heil gaan zoeken.
Dat heb ik niet gezegd. Ik heb gezegd dat er in Afrika, ONDANKS het ontbreken van een sociaal vangnet, weinig junks zijn. Want het argument van socialisten is vaak dat als we het sociale vangnet weghalen de pleuris uitbreekt, waaronder dakloosheid, drugsgebruik en criminaliteit. Ik probeer dat te ontkrachten door te laten zien dat er heel veel landen zonder sociaal vangnet zijn waar weinig drugsgebruik is.

Als je naar deze statistieken kijkt, zie je ook weinig correlatie tussen inkomensniveau, sociale vangnetten en dakloosheid:
https://en.wikipedia.org/(...)_homeless_population

Wat opvalt, is dat veel landen die in een conflictsituatie zitten de grootste hoeveelheden daklozen per 10.000 mensen hebben. De Filipijnen staan dan weer vrij hoog, maar bijvoorbeeld Thailand staat bijna onderaan. De Filipijnen kennen ook veel dakloosheid door veel natuurrampen zoals overstromingen en aardbevingen. Thailand kent ook vrijwel geen enkel sociaal vangnet, behalve de tempel of de familie, maar staat toch bijna onderaan de lijst met daklozen. Ook Cambodja en Indonesië staan bijvoorbeeld heel laag, net als Zwitserland. Verzorgingsstaat VK staat dan best wel weer hoog. De VS staan vrijwel gelijk met Nederland. India staat vrij laag, maar Nepal staat dan weer vrij hoog.

M.a.w. ik zie vrijwel geen enkele correlatie tussen dakloosheid, drugsgebruik en sociale vangnetten.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
pi_219225544
Rechts heeft geen ideeën, alleen maar macht.

twitter
pi_219227495
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2025 21:27 schreef Klopkoek het volgende:
Rechts heeft geen ideeën, alleen maar macht.

[ x ]
Waarom zeg je dat Rechts geen ideeën heeft? Milei stoft ideeën van Milton Friedman af die eerder uitstekend gewerkt hebben onder Reagan en Thatcher.

PatriotTakes kan trouwens beter zijn of haar collegegeld terugvragen. "... a $40 billion ..." en "... subsidies...".
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_219227982
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 05:43 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Waarom zeg je dat Rechts geen ideeën heeft? Milei stoft ideeën van Milton Friedman af die eerder uitstekend gewerkt hebben onder Reagan en Thatcher.

PatriotTakes kan trouwens beter zijn of haar collegegeld terugvragen. "... a $40 billion ..." en "... subsidies...".
En in Amerika blijven de genieën import belasting tarieven noemen....

Verder is het grappig dat je milton noemt, die ook erg liberaal was over de legaliseren van drugs terwijl hierboven iemand de war on drugs in westerse landen totaal mislukt vind.

Milton Friedman: ‘Crack Would Never Have Existed If You Had Not Had Drug Prohibition’
pi_219228579
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 05:43 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Waarom zeg je dat Rechts geen ideeën heeft? Milei stoft ideeën van Milton Friedman af die eerder uitstekend gewerkt hebben onder Reagan en Thatcher.
Je blijft dit maar herhalen.

Ik heb jou al vaker verteld en uitgelegd dat zonder overmatige schuldcreatie (vooral) Reagan helemaal niet zo een succes zou zijn geweest. Haal deze explosie van schulden weg en het vermeende economische succes verdwijnt.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-11-2025 10:24:14 ]
pi_219228999
quote:
1s.gif Op zondag 9 november 2025 10:23 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Je blijft dit maar herhalen.

Ik heb jou al vaker verteld en uitgelegd dat zonder overmatige schuldcreatie (vooral) Reagan helemaal niet zo een succes zou zijn geweest. Haal deze explosie van schulden weg en het vermeende economische succes verdwijnt.
Ik ben zoals je weet geen voorstander van Keynes. Dus hier zijn we het over eens?

Dan heb je Thatcher nog. Slecht renderend staatsbedrijven afstoten en een slankere overheid als sleutel tot succes. Mis ik iets?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  zondag 9 november 2025 @ 11:33:49 #134
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219229027
quote:
1s.gif Op zondag 9 november 2025 10:23 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Je blijft dit maar herhalen.

Ik heb jou al vaker verteld en uitgelegd dat zonder overmatige schuldcreatie (vooral) Reagan helemaal niet zo een succes zou zijn geweest. Haal deze explosie van schulden weg en het vermeende economische succes verdwijnt.
Dus jij bent van mening dat een staat geen of slechts minimaal schulden moet maken en strikt op het budget moet letten?
pi_219229220
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 11:30 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Ik ben zoals je weet geen voorstander van Keynes. Dus hier zijn we het over eens?

Dan heb je Thatcher nog. Slecht renderend staatsbedrijven afstoten en een slankere overheid als sleutel tot succes. Mis ik iets?
Allicht, je zal vast niet willen zien dat Thatcher de publieke sector in het VK vrij vakkundig heeft gesloopt en daar plukken de Britten al decennia de wrange vruchten van.
pi_219229254
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 11:33 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Dus jij bent van mening dat een staat geen of slechts minimaal schulden moet maken en strikt op het budget moet letten?
Schulden zijn geen ramp voor investeringen of om iets te stutten als er een economische of andere crisis is.
Maar buiten dat zouden overheden wat mij betreft naar een structureel overschot op de begroting moeten streven. En niet zoals het meest rechtse kabinet ooit, wat we net achter de rug hebben, dat voor consumptieve uitgaven de tekorten verder op laat lopen.
Hoe rechtser, hoe beroerder voor de staatshuishouding lijkt het wel…
pi_219229278
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 11:30 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Ik ben zoals je weet geen voorstander van Keynes. Dus hier zijn we het over eens?
Wat Reagan deed was geen Keynes. Schulden opblazen is niet per direct Keynes.

quote:
Dan heb je Thatcher nog. Slecht renderend staatsbedrijven afstoten en een slankere overheid als sleutel tot succes. Mis ik iets?
Ik heb jou en anderen al eerder uit de doeken gedaan hoe Thatcher de overheidsuitgaven beperkt verminderde (wel meer dan Reagan inderdaad). Dit zat echter vooral in de pensioenen en verminderde defensieuitgaven. Ook het afstoten van staatsbedrijven inderdaad; het VK had dan ook daadwerkelijk relatief veel staatsondernemingen (meer dan Frankrijk!). Tegelijkertijd centraliseerde Thatcher de staatsmacht, ten koste van lokale overheden.

Het hele ding is dat de staatsmacht (of andere grote machten zoals Apple met hun privé politie) niet minder is onder een Thatcher of Milei maar gewoon voor andere ideologische doelen wordt gebruikt. Kwaadaardige en misantropische doelen als je het mij vraagt.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 09-11-2025 12:05:42 ]
pi_219229392
quote:
10s.gif Op zondag 9 november 2025 11:58 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Allicht, je zal vast niet willen zien dat Thatcher de publieke sector in het VK vrij vakkundig heeft gesloopt en daar plukken de Britten al decennia de wrange vruchten van.
Krimpen van de publieke sector is een idee van rechts. Dus ik wil dat best zien.

Maareh, Thatcher is al een tijdje geen PM meer. Onder Blair verdubbelden de staatsuitgaven, maar die treft geen blaam?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_219229450
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 12:15 schreef Lyrebird het volgende:
Onder Blair verdubbelden de staatsuitgaven, maar die treft geen blaam?
Ten opzichte van het BBP, dat onder hem relatief hard groeide en zonder schulden op te jagen, is dit gewoon niet waar.

Onder Thatcher daalden ze beperkt. Voor het grootste deel door pensioenen (o.a. van het leger, WO2 en WO1) en dalende defensieuitgaven.
pi_219229452
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 12:15 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Krimpen van de publieke sector is een idee van rechts. Dus ik wil dat best zien.

Maareh, Thatcher is al een tijdje geen PM meer. Onder Blair verdubbelden de staatsuitgaven, maar die treft geen blaam?
Het gaat mij niet om de staatsuitgaven. Maar om hoe bijvoorbeeld het spoor en de waterleidingen en -zuivering daar verkwanseld zijn.
En uiteindelijk kost dat overigens nog veel meer geld…
pi_219230106
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 12:20 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ten opzichte van het BBP, dat onder hem relatief hard groeide en zonder schulden op te jagen, is dit gewoon niet waar.
In absolute zin. In 1997 260 miljard en in 2007 512 miljard. Kwam uit de AI rollen. Het verbaasde me dat de publieke sector nauwelijks groeide onder Blair, maar dat kwam omdat ze veel meer diensten inkochten. Zo laat je de publieke sector groeien, zonder te laten groeien.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_219230199
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 13:27 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
In absolute zin. In 1997 260 miljard en in 2007 512 miljard. Kwam uit de AI rollen. Het verbaasde me dat de publieke sector nauwelijks groeide onder Blair, maar dat kwam omdat ze veel meer diensten inkochten. Zo laat je de publieke sector groeien, zonder te laten groeien.
Wat natuurlijk gewoon weer terugkomt bij de overheidsbestedingen tov BBP.

Leuk geprobeerd.

Overheidstaken outsourcen is eerder 'rechts'. Nederland is kampioen daarin (nummer twee Finland komt ook van 20 jaar rechtse regeringen vandaan).

https://ourworldindata.or(...)ment-outsourcing-gdp
pi_219230234
quote:
10s.gif Op zondag 9 november 2025 12:20 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Het gaat mij niet om de staatsuitgaven. Maar om hoe bijvoorbeeld het spoor en de waterleidingen en -zuivering daar verkwanseld zijn.
En uiteindelijk kost dat overigens nog veel meer geld…
British rail had nog stoomlocomotieven rijden toen Thatcher aan de macht kwam, wat toch wel een teken is dat het niet soepeltjes liep.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_219230244
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 13:27 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
In absolute zin. In 1997 260 miljard en in 2007 512 miljard. Kwam uit de AI rollen. Het verbaasde me dat de publieke sector nauwelijks groeide onder Blair, maar dat kwam omdat ze veel meer diensten inkochten. Zo laat je de publieke sector groeien, zonder te laten groeien.
Ten opzichte van BBP nam het onder Blair iets toe. Van 36% naar 39%. Niet heel spannend. Vooral omdat dit voor een groot deel in het onderwijs terecht kwam.

Er werden geen schulden opgebouwd (niet zoals m.n. Reagan) en de economie groeide harder dan onder voorgangers en opvolgers.

Wat jij ook totaal blijft negeren is dat Thatcher eveneens niet heel schokkend de overheidsuitgaven terugdrong.

Het werd wat anders besteed (en dat doet Milei ook; hij zet een indringende en ingrijpende staat, tot de slaapkamer aan toe, op een andere manier in). De reductie in % BBP zat vooral in pensioenen en defensie.

Hier blijf je maar overheen praten.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 09-11-2025 13:42:44 ]
pi_219231532
quote:
1s.gif Op zondag 9 november 2025 13:41 schreef Klopkoek het volgende:
De reductie in % BBP zat vooral in pensioenen en defensie.

Hier blijf je maar overheen praten.
Thatcher heeft 15% van de ambtenaren ontslagen gedurende haar eerste periode. Zo'n 100.000 ambtenaren. Waar zie ik dat terug in jouw overzicht?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_219231570
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 16:36 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Thatcher heeft 15% van de ambtenaren ontslagen gedurende haar eerste periode. Zo'n 100.000 ambtenaren. Waar zie ik dat terug in jouw overzicht?
Ik geef hierboven duidelijk aan dat het VK daadwerkelijk veel staatsdeelnemingen had (meer dan Frankrijk!). Daar zaten deze ambtenaren.

Het afslanken van het leger en mondiale aanwezigheid van de Britse krijgsmacht scheelt ook.

Dan nog is het zo: ambtenaren massaal 'ontslaan' is niet perse goedkoper of maakt de invloed van de staat op de samenleving kleiner. Het kan paradoxaal genoeg juist omgekeerd werken. Zo ook bij Milei.

Outsourcen =/= goedkoper.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 09-11-2025 16:46:34 ]
pi_219231585
quote:
1s.gif Op zondag 9 november 2025 16:42 schreef Klopkoek het volgende:
Dan nog is het zo: ambtenaren massaal 'ontslaan' is niet perse goedkoper of maakt de invloed van de staat op de samenleving kleiner. Het kan paradoxaal genoeg juist omgekeerd werken. Zo ook bij Milei.
De VS hebben een maand zonder ambtenarenapparaat gezeten, en alleen vliegen wordt nu onmogelijk. Er worden veel te veel mensen betaald om bezig te zijn.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_219231600
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 16:45 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
De VS hebben een maand zonder ambtenarenapparaat gezeten, en alleen vliegen wordt nu onmogelijk. Er worden veel te veel mensen betaald om bezig te zijn.
Je verschuift telkens de doelpalen.

Trump heeft duidelijk een flinke vinger in de pap van de economie en samenleving (tot de slaapkamer aan toe).

Het overheidsbeslag op de economie, als in % BBP, daalt niet wezenlijk. Dat is de kern van de discussie.

De effecten van een shutdown is een ander terrein.
https://www.cbsnews.com/n(...)wn-economy-billions/

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 09-11-2025 16:52:49 ]
pi_219231953
quote:
1s.gif Op zondag 9 november 2025 16:48 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Je verschuift telkens de doelpalen.
Niet doelbewust. Zie ik ook niet in waar.

quote:
Het overheidsbeslag op de economie, als in % BBP, daalt niet wezenlijk. Dat is de kern van de discussie.
Sorry, maar ben jij nu aan het pleiten voor een inkrimping van de overheid? Het moet niet gekker worden.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_219232614
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 17:39 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Niet doelbewust. Zie ik ook niet in waar.
[..]
Sorry, maar ben jij nu aan het pleiten voor een inkrimping van de overheid? Het moet niet gekker worden.
Lees even posts 130-133 terug.

Jij beweert dat het succesvolle receptuur was/is.

Dat betwist ik en ik betwist ook dat er een "slankere overheid" werd gerealiseerd. Is niet zo.

De zogenaamde succesvolle recepten waren een rookgordijn voor een andere agenda.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 09-11-2025 18:22:51 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')