Ja. Wij zijn de groep die voor alles de hoofdprijs mag betalen maar tegelijk nergens aanspraak op kan maken.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 10:09 schreef Perrin het volgende:
[..]
En beide partijen hebben elkaar politiek gevonden. Ze stemmen allemaal rechts en jij en ik zijn de melkkoe.
Wij werkpaarden die mopperen wat, maar ja. Laat ze maar mopperen
Misschien als we heel hard werken worden we ook een luxepaard.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 10:11 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ja. Wij zijn de groep die voor alles de hoofdprijs mag betalen maar tegelijk nergens aanspraak op kan maken.
Het probleem met “hard werken” is dat het geen flikker oplevert. Ja voor de baas en voor de Belastingdienst ja. Ik overweeg zelfs om minder te gaan werken. Alles is zo kapotgenivelleerd dat dat me amper geld kost.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 10:11 schreef Perrin het volgende:
[..]
Misschien als we heel hard werken worden we ook een luxepaard.
En logisch ook, dit en erfbelasting is nergens voor nodig.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 08:12 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Vanuit de VVD bekeken is dit een logisch voorstel. En waarschijnlijk nog wel een die stemmen trekt ook.
Hoewel de principiële liberaal in mij een tegenstander is van erfbelasting, zijn de gevolgen van [i]geen[i] erfbelasting dermate nadelig dat ik toch denk dat het goed is dat hij er is, en zelfs nog wel begrijp dat er stemmen opgaan om hem te verhogen.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 10:27 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
En logisch ook, dit en erfbelasting is nergens voor nodig.
Ik vind vooral het moment van moeten betalen van de erfbelasting wat onhandig.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 10:48 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hoewel de principiële liberaal in mij een tegenstander is van erfbelasting, zijn de gevolgen van [i]geen[i] erfbelasting dermate nadelig dat ik toch denk dat het goed is dat hij er is, en zelfs nog wel begrijp dat er stemmen opgaan om hem te verhogen.
Hoezo? Voor de ontvanger is het inkomen. Hoe je het ook wendt of keert.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 10:27 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Precies, succes is een keuze, al dat gezeur altijd.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 10:01 schreef Perrin het volgende:
Ja en dat is geen recente ontwikkeling, dat is al zeker 15 jaar ingezet. En de havenots zijn daar zelf debet aan.
Als je meritocratie nastreeft is erfbelasting toch juist een valide instrument?quote:Op dinsdag 8 juli 2025 10:48 schreef Janneke141 het volgende:
Hoewel de principiële liberaal in mij een tegenstander is van erfbelasting
Gelachen. Dit is precies de reden waarom de VVD kut is voor dit land en de oppositie in zou moeten.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 10:56 schreef nostra het volgende:
[..]
Precies, succes is een keuze, al dat gezeur altijd.
Waarom zou een liberaal tegen erfbelasting zijn. Ieder naar eigen merites was het toch, niet naar die van zijn ouders?quote:Op dinsdag 8 juli 2025 10:48 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hoewel de principiële liberaal in mij een tegenstander is van erfbelasting, zijn de gevolgen van [i]geen[i] erfbelasting dermate nadelig dat ik toch denk dat het goed is dat hij er is, en zelfs nog wel begrijp dat er stemmen opgaan om hem te verhogen.
Misschien de grote hit van 2014, Kapitaal in de 21ste eeuw van Thomas Piketty, nog een keertje lezen dan. Zijn conclusie is dat het doorgeven van vermogen van generatie op generatie juist het voornaamste mechanisme is waarmee de rijken rijker worden en de armen arm blijven. Erfbelasting is zo ongeveer het enige instrument dat we hebben om die cyclus te doorbreken.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 10:27 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ik ben voorstander van een zo klein mogelijke overheid. Maar aangezien je natuurlijk wel een basispakket van overheidstaken moet kunnen financieren (ik ben geen lolbertariër) heeft de overheid dus wel belastinginkomsten nodig. En als je de erfbelasting afschaft dan moet zeer waarschijnlijk de loonbelasting omhoog, waarmee werken nog minder loont. Dat moeten we al helemaal niet willen.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 11:37 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Waarom zou een liberaal tegen erfbelasting zijn. Ieder naar eigen merites was het toch, niet naar die van zijn ouders?
Omdat liberalen minder overheids ingrijpen willen lijkt me. Het is vooral een stroming voor meer vrijheid voor de elite.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 11:37 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Waarom zou een liberaal tegen erfbelasting zijn. Ieder naar eigen merites was het toch, niet naar die van zijn ouders?
Ik vind het een transactie tussen twee particulieren waarbij de overheid eigenlijk niks over te zeggen heeft.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 10:52 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Hoezo? Voor de ontvanger is het inkomen. Hoe je het ook wendt of keert.
Het veelgehoorde argument belasting op belasting gaat ook mank, want daar zijn zo veel voorbeelden voor aan te voeren. Dan kan je de BTW ook afschaffen, want van elke euro die je naar de AH brengt is immers ook al loonbelasting afgedragen.
Het kan ook door de executeur worden geregeld en worden voorgeschoten uit de nog uit te betalen erfenis.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 10:51 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vind vooral het moment van moeten betalen van de erfbelasting wat onhandig.
Er wordt een berekening gemaakt op basis van het vermogen van de overledene op dag van overlijden. En daarover betalen de erven belasting. Ongeacht of ze dat bedrag ook daadwerkelijk al in handen krijgen. Dat kan ook best voor lastige situaties zorgen, niet iedereen kan dat op dat moment betalen zonder dat er ook werkelijk geld vrijkomt uit de bewuste erfenis.
Dat gaat mank aangezien 1 van de partijen is overleden. Er is sprake van een nalatenschap. Zou de erflater nog in leven zijn dan zou er trouwens ook schenkbelasting zijn verschuldigd op basis van dezelfde wetgeving.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 11:58 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ik vind het een transactie tussen twee particulieren waarbij de overheid eigenlijk niks over te zeggen heeft.
In het geval van erfbelasting wel ja, maar ook daar is het in mijn ogen eigenlijk not done dat de overheid een X percentage van je bezittingen toeeigend.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 12:07 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dat gaat mank aangezien 1 van de partijen is overleden. Er is sprake van een nalatenschap. Zou de erflater nog in leven zijn dan zou er trouwens ook schenkbelasting zijn verschuldigd op basis van dezelfde wetgeving.
Islamofobie bestaat dan ook helemaal niet. Een fobie is een irrationele angst voor iets, waarbij deze angst niet in verhouding is tot de reële bedreiging. De zorgen over de groeiende Islamitische gemeenschappen in het Westen zijn rationeel en terecht.quote:Op maandag 7 juli 2025 22:24 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Oh zeker wel, en met Islamofobie. Maar daar ga ik geen discussie met jou over voeren, dat is namelijk een vrij nutteloze bezigheid.
Dan moet je ook maar net een executeur hebben. Die ook weer veel geld kost, wat voor een heleboel kleine erfenissen helemaal niet interessant is.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 11:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het kan ook door de executeur worden geregeld en worden voorgeschoten uit de nog uit te betalen erfenis.
Duidelijk is iig dat dit VVD beleid het verschil tussen arm en rijk, bewust, alleen maar vergroot. De jubelton is niet voor niets net weer afgeschaft.
U kiest duidelijk niet voor succes.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 11:12 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Gelachen. Dit is precies de reden waarom de VVD kut is voor dit land en de oppositie in zou moeten.
Het heffingsvrij vermogen kan omhoog naar minimaal 100k per persoon, dan naai je ook niet de kleine spaarders of mensen met een eigen pensioenpotje of wat marginale beleggingen. Alleen een fatsoenlijke gezinsauto kost al 25k. Kleine verbouwing aan je huis? 40k ben je zo minimaal kwijt. Ook voor een koophuis kan je niet meer zonder inbreng eigen geld.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 12:21 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
In het geval van erfbelasting wel ja, maar ook daar is het in mijn ogen eigenlijk not done dat de overheid een X percentage van je bezittingen toeeigend.
Overigens is het belastingvrije spaarbedrag verhogen best een goed idee.
Je moet nu tegen de stijging van de huizenprijzen aan proberen te sparen, en met de bedragen tegenwoordig die je moet inleggen bij een koopwoning kom je al heel snel op de vermogensgrens.
(Maar uiteindelijk is het allemaal gerommel in de marge, de kern is dat het "gewoon" weer betaalbaar maken van een woning de oplosing is).
Ik ben het er in ieder geval fundamenteel mee oneens dat succes altijd een keuze is. Zeker zo lang het geld en de kruiwagen van pa daar een zware stempel op kunnen drukken.quote:
Ja eens, daarom is het eigenlijk zo smerig dat juist dat bedrag is verlaagt en/of niet meer meestijgt met de inflatie.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 12:32 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het heffingsvrij vermogen kan omhoog naar minimaal 100k per persoon, dan naai je ook niet de kleine spaarders of mensen met een eigen pensioenpotje of wat marginale beleggingen. Alleen een fatsoenlijke gezinsauto kost al 25k. Kleine verbouwing aan je huis? 40k ben je zo minimaal kwijt. Ook voor een koophuis kan je niet meer zonder inbreng eigen geld.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |