abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 8 juli 2025 @ 08:45:40 #176
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218155773
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2025 08:02 schreef Spablauw214 het volgende:
https://x.com/ADnl/status/1942436790767419707

Nieuwe dag, nieuw proefballonnetje. Welk probleem lost dit op? Zorg dat werken meer gaat lonen, daar profiteren veel meer mensen van.
Nice, nog meer geld de huizenmarkt in pompen ten bate van nepokids. Echte liberalen die VVD'ers.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  dinsdag 8 juli 2025 @ 08:47:56 #177
13309 nostra
ask why
pi_218155791
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 juli 2025 08:41 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Wat vind je er prima aan? Wat doet het, behalve de huizenprijzen nog meer opstuwen?
Belastingvrij sparen (en daarbij de ouders die sturing daaraan geven), zodat je op je ~22e een eigen inbreng hebt om een huis te kopen, stimuleert planning en eigen verantwoordelijkheid zonder overdreven overheidsinterventie. De disbalans tussen overwaarde hebben aan het eind van je werkzame leven en geld tekort aan het begin daarvan uitmiddelen door een Nationaal Hypotheekfonds of een verlenging van de looptijd van hypotheken naar 40 jaar geeft ook extra ruimte. Of dat de huizenprijzen nog meer opstuwt betwijfel ik, omdat die groep al niet aan kopen toe zou zijn gekomen, dus er ontstaat niet ineens een overbiedingsruimte.

De clickbait is dan weer de jubelton; die drijft prijzen inderdaad wel op en niet iedereen heeft jubelende ouders inderdaad, dus dat is voor de lucky few.
  Moderator dinsdag 8 juli 2025 @ 08:57:16 #178
5428 crew  miss_sly
pi_218155838
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 juli 2025 08:47 schreef nostra het volgende:

[..]
Belastingvrij sparen (en daarbij de ouders die sturing daaraan geven), zodat je op je ~22e een eigen inbreng hebt om een huis te kopen, stimuleert planning en eigen verantwoordelijkheid zonder overdreven overheidsinterventie. De disbalans tussen overwaarde hebben aan het eind van je werkzame leven en geld tekort aan het begin daarvan uitmiddelen door een Nationaal Hypotheekfonds of een verlenging van de looptijd van hypotheken naar 40 jaar geeft ook extra ruimte. Of dat de huizenprijzen nog meer opstuwt betwijfel ik, omdat die groep al niet aan kopen toe zou zijn gekomen, dus er ontstaat niet ineens een overbiedingsruimte.

De clickbait is dan weer de jubelton; die drijft prijzen inderdaad wel op en niet iedereen heeft jubelende ouders inderdaad, dus dat is voor de lucky few.
Dat is geen clickbait, dat is ook wat de VVD wil. En die jubelton is alleen interessant voor kinderen van ouders die zich kunnen veroorloven om een ton (per kind!) te schenken. De gemiddelde Nederlander kan dat niet.

De overige opties zouden best wat kunnen zijn. Maar de jubelton moet echt niet terug. Die stuwt de prijzen alleen maar en is ook alleen voor de happy few.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 8 juli 2025 @ 09:14:03 #179
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_218155918
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 juli 2025 08:57 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat is geen clickbait, dat is ook wat de VVD wil. En die jubelton is alleen interessant voor kinderen van ouders die zich kunnen veroorloven om een ton (per kind!) te schenken. De gemiddelde Nederlander kan dat niet.

De overige opties zouden best wat kunnen zijn. Maar de jubelton moet echt niet terug. Die stuwt de prijzen alleen maar en is ook alleen voor de happy few.
Dat is betrekkelijk, want er zit natuurlijk heel veel geld in de bestaande huizen en daar zal best een deel (bijna) van zijn afgelost. Uiteindelijk geef je dat geld natuurlijk liever aan je eigen kinderen dan aan de belastingdienst. Volgens mij is de groep die daar gebruik van kan en wil maken een stuk groter dan 'de happy few' in Blaricum.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator dinsdag 8 juli 2025 @ 09:18:04 #180
5428 crew  miss_sly
pi_218155933
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2025 09:14 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Dat is betrekkelijk, want er zit natuurlijk heel veel geld in de bestaande huizen en daar zal best een deel (bijna) van zijn afgelost. Uiteindelijk geef je dat geld natuurlijk liever aan je eigen kinderen dan aan de belastingdienst. Volgens mij is de groep die daar gebruik van kan en wil maken een stuk groter dan 'de happy few' in Blaricum.
Misschien, ik vind dat moeilijk in te schatten.
Als ik kijk in mijn omgeving, zie ik vooral ouders die dat echt niet kunnen. En de ouders die het wel kunnen, halen dat geld niet uit de overwaarde van hun huis waar ze nog steeds in wonen.
  Moderator dinsdag 8 juli 2025 @ 09:20:47 #181
236264 crew  capricia
pi_218155946
quote:

[..]

Het mag ook minder dan die ton zijn, hè.

En ja, niet iedereen heeft rijke ouders, of ouders met een koopwoning die een stukje overwaarde ten gelde kunnen maken. Zo is het leven.
We moeten eens af van het idee dat iedereen hetzelfde in het leven moet kunnen krijgen.

Ik ben hier wel voor, heel goed idee.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  Moderator dinsdag 8 juli 2025 @ 09:23:16 #182
5428 crew  miss_sly
pi_218155956
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 juli 2025 09:20 schreef capricia het volgende:

[..]

En ja, niet iedereen heeft rijke ouders, of ouders met een koopwoning die een stukje overwaarde ten gelde kunnen maken. Zo is het leven.
We moeten eens af van het idee dat iedereen hetzelfde in het leven moet kunnen krijgen.

We hebben de optie gehad en we weten dat de huizenprijzen erdoor juist stegen. Dus hoe dit dan een goed idee kan zijn, is me een raadsel.

Ik heb overigens totaal inet het idee dat iedereen hetzelfde moet krijgen in het leven. Beetje vreemde toevoeging.
pi_218155957
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 juli 2025 08:47 schreef nostra het volgende:

[..]

En dat kan allemaal niet met een schenkbelasting van 10%? ;)

Want daar zit hem natuurlijk de crux; die 10% stopt het schenken niet en het overbieden ook niet.

Het is een zeer beperkte belasting op mensen met het geluk vermogende ouders te hebben. Ik vind het beter verkoopbaar dat te belasten dan geld waarvoor door de ontvanger hard gewerkt is.
  dinsdag 8 juli 2025 @ 09:25:42 #184
346939 Janneke141
pi_218155967
quote:

[..]

Hoewel ik het onderstreepte nog wel met je eens ben, is de herinvoering van de jubelton (in welke vorm dan ook) gewoon een slecht idee. Het jaagt de huizenprijzen alleen maar verder de lucht in, daar is geen enkele huizenzoeker bij gebaat (ook niet de ontvangers van de jubelton) en op termijn worden de problemen die we nu al hebben met de woningmarkt alleen maar groter. Tot op het punt dat het kopen van een huis echt alleen nog maar voor de 'happy few' is.

Maar goed, dat de VVD anno 2025 niet met werkende oplossingen voor de woningmarkt zou komen is helaas geen verrassing.
  dinsdag 8 juli 2025 @ 09:26:37 #185
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_218155973
quote:

[..]

Dat zegt toch ook niemand? Iedereen die in een rijk land woont zou zich een dak boven z'n hoofd en een gevulde koelkast moeten kunnen veroorloven, wat voor werk je ook doet. Dat is jarenlang de normaalste zaak van de wereld geweest in Nederland, maar tegenwoordig is het opeens niet zo makkelijk meer. Daar gaat het om.
  Moderator dinsdag 8 juli 2025 @ 09:28:05 #186
236264 crew  capricia
pi_218155979
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 juli 2025 09:23 schreef miss_sly het volgende:

[..]
We hebben de optie gehad en we weten dat de huizenprijzen erdoor juist stegen. Dus hoe dit dan een goed idee kan zijn, is me een raadsel.

Ik heb overigens totaal inet het idee dat iedereen hetzelfde moet krijgen in het leven. Beetje vreemde toevoeging.
Dan begrijp ik je argument niet. Als het toch maar zo weinig ouders zijn die dit kunnen doen, kunnen de prijzen ook echt niet zo hard stijgen hierdoor.
- Goethe, “Faust”
pi_218155983
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2025 07:38 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Ja laten we de overlast uitspreiden over heel nederland ipv iets aan de overlast te doen.
Net als met voetbal.

pi_218155994
quote:

[..]
Maar dan moet er wel sprake zijn van een eerlijk speelveld, waarin iedereen gelijke kansen krijgt. En dat is niet helemaal het geval.
  Moderator dinsdag 8 juli 2025 @ 09:32:34 #189
236264 crew  capricia
pi_218156015
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2025 09:30 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Maar dan moet er wel sprake zijn van een eerlijk speelveld, waarin iedereen gelijke kansen krijgt. En dat is niet helemaal het geval.
En dat gaat er ook nooit komen.
Nobel streven wel. O+

Maar sociale klasse, wel of geen eigen woningbezit, opleidingsniveau ouders, etc speelt gewoon altijd een rol.
- Goethe, “Faust”
pi_218156028
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 juli 2025 09:32 schreef capricia het volgende:

[..]
En dat gaat er ook nooit komen.
Nobel streven wel. O+

Maar sociale klasse, wel of geen eigen woningbezit, opleidingsniveau ouders, etc speelt gewoon altijd een rol.
Maar dat zou wel het uitgangspunt moeten zijn. En niet dit soort trickle down economics waarvan al weet ik hoe vaak is aangetoond dat het niet werkt en alleen maar de bovenlaag nog rijker maakt.
  dinsdag 8 juli 2025 @ 09:36:25 #191
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_218156041
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2025 09:34 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Maar dat zou wel het uitgangspunt moeten zijn. En niet dit soort trickle down economics waarvan al weet ik hoe vaak is aangetoond dat het niet werkt en alleen maar de bovenlaag nog rijker maakt.
Dat kun je wel vinden, maar zolang benedenmodaal tot modaal vrolijk elke keer rechts stemt omdat de bezittende klasse ze vertelt dat die enge bruinen hun koekjes opeten, gaat er natuurlijk nooit wat veranderen.

And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  dinsdag 8 juli 2025 @ 09:38:52 #192
38496 Perrin
pi_218156055
quote:
2s.gif Op dinsdag 8 juli 2025 09:26 schreef Tijn het volgende:

[..]
Dat zegt toch ook niemand? Iedereen die in een rijk land woont zou zich een dak boven z'n hoofd en een gevulde koelkast moeten kunnen veroorloven, wat voor werk je ook doet. Dat is jarenlang de normaalste zaak van de wereld geweest in Nederland, maar tegenwoordig is het opeens niet zo makkelijk meer. Daar gaat het om.
Als Nederland maar lang genoeg rechts stemt, zal dit heus verbeteren!

Als er één club opkomt voor de minder bedeelden dan is het wel de VVD. Jeweettog.
  Moderator dinsdag 8 juli 2025 @ 09:45:15 #193
5428 crew  miss_sly
pi_218156079
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 juli 2025 09:28 schreef capricia het volgende:

[..]
Dan begrijp ik je argument niet. Als het toch maar zo weinig ouders zijn die dit kunnen doen, kunnen de prijzen ook echt niet zo hard stijgen hierdoor.
Natuurlijk wel. De mensen met de jubelton kunnen veel meer (over)bieden. De mensen die het huis verkopen krijgen dus ook meer voor hun huis en gaan ook meer (over)bieden. En de happy few is nog best een groep. De groep die er niets aan heeft en nog vaker misgrijpt is echter vele malen groter.
  dinsdag 8 juli 2025 @ 09:48:37 #194
38496 Perrin
pi_218156104
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 juli 2025 09:45 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Natuurlijk wel. De mensen met de jubelton kunnen veel meer (over)bieden. De mensen die het huis verkopen krijgen dus ook meer voor hun huis en gaan ook meer (over)bieden. En de happy few is nog best een groep. De groep die er niets aan heeft en nog vaker misgrijpt is echter vele malen groter.
De leukste huisjes voor de kinderen van de bezittende klasse. Lekker belastingvrij sparen en belastingvrij centen van pa en ma ontvangen, want belasting betalen is voor het plebs. Dat mag vervolgens krom liggen voor een hutje drie hoog achter.

Je hebt winnaars en verliezers en de winnaars blijven winnen.

De verliezers mopperen wat maar blijven hun stem geven aan de winnaars. *O*
pi_218156143
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2025 09:48 schreef Perrin het volgende:

[..]
De leukste huisjes voor de kinderen van de bezittende klasse. Lekker belastingvrij sparen en belastingvrij centen van pa en ma ontvangen, want belasting betalen is voor het plebs. Dat mag vervolgens krom liggen voor een hutje drie hoog achter.

Je hebt winnaars en verliezers en de winnaars blijven winnen.

De verliezers mopperen wat maar blijven hun stem geven aan de winnaars. *O*
We stevenen af op een samenleving die is opgedeeld in haves en havenots. Solidariteit en omzien naar elkaar is ingeruild voor egoïsme en eigenpijperij. Gaaf land!
  dinsdag 8 juli 2025 @ 09:59:55 #196
13309 nostra
ask why
pi_218156164
quote:
Nou ja, het pakket aan maatregelen is veel breder dan alleen die jubelton, maar die wordt er dan uit gevist als headline, dat is een beetje storend. De facto komt het neer op financieel conservatief besef kweken bij mensen en daar is niet zoveel mis mee. Net als er niet zoveel mis mee is dat sommigen de mazzel hebben dat er geld in de familie zit, c'est la vie.

Het enige waar ik wel vrees voor heb is de onderliggende assumptie dat de huizenmarkt maar blijft stijgen en een soort spel zonder nieten is waar je zo snel mogelijk op de bandwagon moet springen. Ik heb eind jaren '90 nog (soort van) bewust meegemaakt, waar de makelaars ook met hun hoedje bij de voordeur stonden bij de bezichtigingen en op de kringverjaardagen het ene na het andere jubelverhaal over huizen werd verteld. Dan dingen faciliteren als "nu meer kunnen krijgen, omdat je het later makkelijk kan betalen" is wel gevaarlijk, want er gaat, zoals in iedere cyclus, ook een dip - en ook een crash - komen en als dan iedereen op de pof is ingestapt, dan heb je wel een probleem.
  dinsdag 8 juli 2025 @ 10:01:52 #197
38496 Perrin
pi_218156182
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2025 09:55 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
We stevenen af op een samenleving die is opgedeeld in haves en havenots. Solidariteit en omzien naar elkaar is ingeruild voor egoïsme en eigenpijperij. Gaaf land!
Ja en dat is geen recente ontwikkeling, dat is al zeker 15 jaar ingezet. En de havenots zijn daar zelf debet aan.

Als die zich keer op keer gewillig het kaas van het brood laten eten dan rest hen slechts wat ontevreden gemopper.
  dinsdag 8 juli 2025 @ 10:03:25 #198
346939 Janneke141
pi_218156193
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2025 09:59 schreef nostra het volgende:

[..]
Nou ja, het pakket aan maatregelen is veel breder dan alleen die jubelton, maar die wordt er dan uit gevist als headline, dat is een beetje storend. De facto komt het neer op financieel conservatief besef kweken bij mensen en daar is niet zoveel mis mee. Net als er niet zoveel mis mee is dat sommigen de mazzel hebben dat er geld in de familie zit, c'est la vie.

Het enige waar ik wel vrees voor heb is de onderliggende assumptie dat de huizenmarkt maar blijft stijgen en een soort spel zonder nieten is waar je zo snel mogelijk op de bandwagon moet springen. Ik heb eind jaren '90 nog (soort van) bewust meegemaakt, waar de makelaars ook met hun hoedje bij de voordeur stonden bij de bezichtigingen en op de kringverjaardagen het ene na het andere jubelverhaal over huizen werd verteld. Dan dingen faciliteren als "nu meer kunnen krijgen, omdat je het later makkelijk kan betalen" is wel gevaarlijk, want er gaat, zoals in iedere cyclus, ook een dip - en ook een crash - komen en als dan iedereen op de pof is ingestapt, dan heb je wel een probleem.
Nou ja, daarom moet je dus VVD stemmen hè, want die zorgen er wel voor dat de huizenprijzen blijven stijgen :') Na ons de zondvloed.
pi_218156218
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2025 10:01 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ja en dat is geen recente ontwikkeling, dat is al zeker 15 jaar ingezet. En de havenots zijn daar zelf debet aan.

Als die zich keer op keer gewillig het kaas van het brood laten eten dan rest hen slechts wat ontevreden gemopper.
Ja, eens. Probleem met linkse partijen is dat zij iedereen die meer dan modaal verdient, als rijk zien. De VVD is er alleen voor ondernemers en vermogende particulieren (“volkspartij”, zelden zoiets cynisch gezien).

Ondertussen heb ik met 1,5x modaal het gevoel dat ik de enige ben die hier belasting betaalt. Onder mij zitten de mensen die uit de staatsruif vreten en boven mij de mensen die goed voor zichzelf zorgen met fiscale loopholes, BV’s, pandjes en dergelijke.
  dinsdag 8 juli 2025 @ 10:09:07 #200
38496 Perrin
pi_218156226
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2025 10:07 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ja, eens. Probleem met linkse partijen is dat zij iedereen die meer dan modaal verdient, als rijk zien. De VVD is er alleen voor ondernemers en vermogende particulieren (“volkspartij”, zelden zoiets cynisch gezien).

Ondertussen heb ik met 1,5x modaal het gevoel dat ik de enige ben die hier belasting betaalt. Onder mij zitten de mensen die uit de staatsruif vreten en boven mij de mensen die goed voor zichzelf zorgen met fiscale loopholes, BV’s, pandjes en dergelijke.
En beide partijen hebben elkaar politiek gevonden. Ze stemmen allemaal rechts en jij en ik zijn de melkkoe.

Wij werkpaarden die mopperen wat, maar ja. Laat ze maar mopperen :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')