Jawel Nederlandse commando’s en F16 waren betrokken. Vanuit een navo pact met UK en DUquote:Op dinsdag 8 juli 2025 16:45 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Irak had niks met de Navo van doen verder.
Welk pact?quote:Op dinsdag 8 juli 2025 16:47 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Jawel Nederlandse commando’s en F16 waren betrokken. Vanuit een navo pact met UK en DU
Nice dodge.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 16:42 schreef inslagenreuring het volgende:
Daar maak je een terecht punt. De NAVO is als 'verdedigingspact' alleen het boekje buiten gegaan in Irak, Kosovo en Libië. Valt mee.
quote:Hoeveel landen is de NAVO eigenlijk binnengevallen met als doel deze te bezetten en te onderdrukken?
Hypocriet. Eerst 3 jaar uit eigenbelang en genocidale veroveringsoorlog steunen en als de kansen een beetje beginnen te keren op de vlucht slaanquote:Op dinsdag 8 juli 2025 16:53 schreef Adrie072 het volgende:
Deze al voorbij gekomen?
Paniek bij Russische oligarchen nadat geheime dienst miljardair oppakt terwijl hij in privéjet land probeert te ontvluchten
De Russische geheime dienst heeft miljardair Konstantin Stroekov (66) opgepakt toen die probeerde met zijn privéjet van Rusland naar Turkije te vluchten. Stroekov is hoofdaandeelhouder van een van de grootste goudproducenten van Rusland en wordt gezien als trouwe bondgenoot van president Poetin. Desondanks dook vorige week het nieuws op dat zijn bedrijf in beslag genomen dreigt te worden door de Russische staat. En dat veroorzaakt paniek bij andere Russische oligarchen.
Het was het doorgaans goed geïnformeerde Telegramkanaal ‘VChK-OGPU’ dat het nieuws naar buiten bracht. Dat meldde dat Stroekov zaterdag was onderschept door de Russische Federale Luchtvaartautoriteit en de Russische geheime dienst (FSB) op de luchthaven van Tsjeljabinsk, in het zuidwesten van Rusland. Hij wilde met zijn privéjet naar Turkije vliegen.
Corruptie
Zijn buitenlands paspoort werd ingetrokken door de migratiedienst van het Russische ministerie van Binnenlandse Zaken en in beslag genomen, net als zijn vliegtuig. “De rechter verbood Stroekov en zijn familie om zich nog te verplaatsen en naar het buitenland te reizen”, aldus ‘VChK-OGPU’.
Vorige week raakte bekend dat de miljardair aangeklaagd wordt voor corruptie. Hij zou de aandelen van zijn bedrijf Uzhuralzoloto (UGC) op een illegale manier verworven hebben. De openbare aanklager wil hem zijn meerderheidsbelang (67,85 procent) in zijn goudproducent afnemen en dat aan de Russische staat overdragen. Vandaag vindt een hoorzitting plaats in de zaak.
Het vermogen van Stroekov en zijn familie wordt door het Amerikaanse zakenblad Forbes geschat op 1,9 miljard dollar (1,6 miljard euro). Daarmee staat hij op plaats 2002 in de lijst van rijkste mensen ter wereld.
Sancties
Verschillende westerse landen legden hem sancties op omdat hij met zijn activiteiten de Russische regering zou steunen. Zijn bedrijf Uzhuralzoloto (UGC) is dan weer het voorwerp van Amerikaanse sancties.
De zaak veroorzaakt onrust bij Russische oligarchen. Het is immers niet de eerste keer dat de Russische staat binnenlandse activa in beslag neemt. Het tempo is afgelopen jaar zelfs omhoog gegaan. Onder meer een belangrijke graanhandelaar, de luchthaven Domodedovo in Moskou en enkele strategische opslagplaatsen moesten al overgedragen worden aan de staat.
Staat heeft geld nodig
Buitenlandse bedrijven liepen het risico op inbeslagname al sinds de invasie van Oekraïne in 2022. Volgens economist Jevgeni Nadorsjin zal Moskou ook in de toekomst doorgaan met het in beslag nemen van binnenlandse activa.
“Eetlust komt tijdens het eten, en de staat heeft meer geld nodig dan vorig jaar. Mogelijk zelfs meer dan in de drie voorgaande jaren van de ‘speciale militaire operatie’”, zegt hij aan persbureau Reuters.
bron: https://www.hln.be/buiten(...)ntvluchten~a28bc411/
Staat ook nogal haaks op het feit dat Oekraine niet bij de NAVO wilde voordat rusland binnenviel.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 14:28 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Yep, maar dat staat haaks op 'Rusland viel zomaar, opeens binnen'.
Er liggen al sinds de jaren 90 intentieverklaringen voor toetreding tot NAVO. En Oekraïne wordt sindsdien ook benoemd als prominente partner.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 17:13 schreef Shotty het volgende:
[..]
Staat ook nogal haaks op het feit dat Oekraine niet bij de NAVO wilde voordat rusland binnenviel.
Maar he, ze willen het nu wel, dus dan is het opeens wel een reden.
Waarbij Rusland er volledig aan voorbij gaat dat de NAVO juist uitbreidt door russische agressie. Als rusland haar buurlanden niet had aangevallen, waren Zweden en Finland nog steeds geen lid geweest, en was die ambitie in Oekraine er waarschijnlijk ook nog steeds niet.
Dus het is weer tijd voor die poll, die prima laat zien dat oekraine er geen zin in had, totdat haatdwergje los ging?quote:Op dinsdag 8 juli 2025 17:26 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Er liggen al sinds de jaren 90 intentieverklaringen voor toetreding tot NAVO. En Oekraïne wordt sindsdien ook benoemd als prominente partner.
Bespaar me de moeite. De inhoud van polls (of referenda if you will) doen we alleen iets mee als het uitkomtquote:Op dinsdag 8 juli 2025 17:28 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dus het is weer tijd voor die poll, die prima laat zien dat oekraine er geen zin in had, totdat haatdwergje los ging?
Bron?quote:Op dinsdag 8 juli 2025 17:37 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Bespaar me de moeite. De inhoud van polls (of referenda if you will) doen we alleen iets mee als het uitkomt
quote:Europe's largest port prepares for NATO arms shipments, potential war with Russia
In anticipation of a potential war with Russia, the port of Rotterdam in the Netherlands has begun reserving space for NATO ships carrying military cargo and is mapping out logistics routes for weapons transfers, the Financial Times reported on July 8.
The decision comes as NATO allies increasingly warn of the risk of a large-scale war with Russia within five years. Rotterdam has previously handled weapons shipments, but this marks the first time that it will designate a special berth for military use.
Part of the container terminal will be repurposed to ensure the safe transfer of ammunition and other equipment between vessels. Military supply logistics will be coordinated with the port of Antwerp in neighboring Belgium.
vertelquote:Op dinsdag 8 juli 2025 18:05 schreef Nexum het volgende:
Heb gisteren het stuk over Rusland gelezen in het boek ''Prisoners of Geography'' en dat werpt toch wel een andere blik op de oorlog, kan het wel aanraden. De NAVO-expansie wordt daar toch in een ander daglicht gebracht, eentje waarin ik een neutraal Oekraïne redelijk meer kan begrijpen.
Klopt ja.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 17:26 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Er liggen al sinds de jaren 90 intentieverklaringen voor toetreding tot NAVO. En Oekraïne wordt sindsdien ook benoemd als prominente partner.
Weinig natuurlijke barrieres in dat land, anders dan de oeral, reden waarom het mongoolse rijk daar gemakkelijk kon komen, en vreselijk kon huishouden, geen warm water havens.quote:
''He's very nice all the time but it turns out to be meaningless.''quote:Op dinsdag 8 juli 2025 18:38 schreef skysherrif het volgende:
[ x ]
Lijkt dus ook open te staan voor de sanction bill van woensdag...
Maar gelukkig prik jij door al die vunzig ranzige propaganda van onze vijand heen.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 18:33 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Omdat het desinformatie is.
Rusland mag blij zijn met de democratische parlementaire democratieën aan de westgrens. De NAVO gaat Rusland niet aanvallen.
Rusland heeft meer te vrezen van China dan van de Europese landen.
Zouden er nog mensen met verstand om Trump heen zijn?quote:Op dinsdag 8 juli 2025 18:40 schreef xpompompomx het volgende:
Pijnlijk om te zien hoe ontzettend traag van begrip dat figuur is.
Nee. Voor de inval in 2014 was er geen politieke en geen publieke steun voor het toetreden van de NAVO in Oekraine.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 17:26 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Het is nog steeds eerst zien dan geloven dat Trump echt iets gaan doen.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 18:43 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Zouden er nog mensen met verstand om Trump heen zijn?
Gezien de economische situatie van Rusland, en de NAVO die flink aan het investeren is, zou je toch wel in moeten zien dat Rusland dit niet kan winnen.
En het lijkt me niet dat Trump achter een verliezer wil staan.
Bij Trump (en eigenlijk alle politici) moet je idd kijken wat ie doet, niet wat ie zegt.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 18:46 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Het is nog steeds eerst zien dan geloven dat Trump echt iets gaan doen.
Voorlopig staat nog steeds heel veel munitie te wachten in Polen die naar mijn weten nog niet officieel nu wel naar Oekraine mag gaan. Laat hem dat eerst maar eens fixen.
Maar als hij wel mag doen, komt dat imho mede doordat hij verbaasd is geweest hoe nederig en zwak Putin is geweest aangaande Iran.
Een mix van op de man spelen en een stropop.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 18:43 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Maar gelukkig prik jij door al die vunzig ranzige propaganda van onze vijand heen.
Dat zijn immers hersenloze orcs die geen ander belang hebben dan stratego spelen en moorden. De rest is mis-,des- of andere vorm van informatie afgekeurd door het Ministerie van waarheid.
Omdat het meestal niet gebracht wordt zoals jij dat nu doet. Hier valt geen speld tussen te krijgen, maar vaak als je dit argument te zien krijgt gaat het gepaard met onzin over bijvoorbeeld verhofstadt en andere gekkigheid.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 18:25 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Klopt ja.
De navo en vooral de westerse invloedsfeer was zich aan het opboksen aan de grenzen van Rusland.
Moet Rusland daarom een oorlog beginnen? Nee.
Zijn het dan nog steeds hufters? Ja.
Maar waarom hebben sommigen zo’n moeite met de feiten tot het aan boos worden toe?
Trump heeft geen strategie. En heeft Oekraïne, als je het vergelijkt met de steun onder Biden, flink gehinderd.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 18:46 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Het is nog steeds eerst zien dan geloven dat Trump echt iets gaan doen.
Voorlopig staat nog steeds heel veel munitie te wachten in Polen die naar mijn weten nog niet officieel nu wel naar Oekraine mag gaan. Laat hem dat eerst maar eens fixen.
Maar als hij wel mag doen, komt dat imho mede doordat hij verbaasd is geweest hoe nederig en zwak Putin is geweest aangaande Iran.
Onafhankelijke landen sloten zich aan bij de NAVO. Dat heeft weinig met opboksen tegen de grenzen van Rusland te maken.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 18:49 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Klopt ja.
De navo en vooral de westerse invloedsfeer was zich aan het opboksen aan de grenzen van Rusland.
Moet Rusland daarom een oorlog beginnen? Nee.
Zijn het dan nog steeds hufters? Ja.
Maar waarom hebben sommigen zo’n moeite met de feiten tot het aan boos worden toe?
Omdat het meestal niet gebracht wordt zoals jij dat nu doet. Hier valt geen speld tussen te krijgen, maar vaak als je dit argument te zien krijgt gaat het gepaard met onzin over bijvoorbeeld verhofstadt en andere gekkigheid.
Ja dat weet ik. Ik snap ook waarom al die landen zich zo graag bij navo willen aansluiten. Ik "snap" echter ook waarom Rusland dat niet wil en waarom ze doen wat ze nu doen.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 18:51 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Onafhankelijke landen sloten zich aan bij de NAVO. Dat heeft weinig met opboksen tegen de grenzen van Rusland te maken.
Skala Battaljon effectquote:Op dinsdag 8 juli 2025 18:00 schreef skysherrif het volgende:
[ afbeelding ]
Andriivka al eerder terugheroverd, links ervan Kondrativka nu dus ook lijkt het.
Geen idee, een niet-gemandateerd bombardement op deelregio's bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 18:48 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Een mix van op de man spelen en een stropop.
Maar een uitleg over waarom Poetin gelijk heeft met het gevaar van de NAVO-landen geef je niet.
Volwassen kijk. Heeft ook niets met vergoelijken te maken. Dus laat je dat niet aansmeren.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 18:53 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ja dat weet ik. Ik snap ook waarom al die landen zich zo graag bij navo willen aansluiten. Ik "snap" echter ook waarom Rusland dat niet wil en waarom ze doen wat ze nu doen.
De NAVO vormt op geen enkele manier een bedreiging voor Rusland. Wat wel een bedreiging vormt, zijn allerlei voormalige vazalstaten die langzaam veranderen in succesvolle democratieën met dito economische vooruitgang en toenemende welvaart en burgerrechten voor inwoners. En dat is wat Poetin en zijn inner circle als een bedreiging voor hun eigen machtsbasis zien.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 18:05 schreef Nexum het volgende:
Heb gisteren het stuk over Rusland gelezen in het boek ''Prisoners of Geography'' en dat werpt toch wel een andere blik op de oorlog, kan het wel aanraden. De NAVO-expansie wordt daar toch in een ander daglicht gebracht, eentje waarin ik een neutraal Oekraïne redelijk meer kan begrijpen.
quote:Op dinsdag 8 juli 2025 18:57 schreef skysherrif het volgende:
Hebben jullie Azov-Grok trouwens al gezien vandaag?
Dus je hebt er begrip voor dat volgens Rusland omliggende landen geen recht op zelfbeschikking hebben?quote:Op dinsdag 8 juli 2025 18:53 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ja dat weet ik. Ik snap ook waarom al die landen zich zo graag bij navo willen aansluiten. Ik "snap" echter ook waarom Rusland dat niet wil en waarom ze doen wat ze nu doen.
Nee dat heb ik niet.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 19:13 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Dus je hebt er begrip voor dat volgens Rusland omliggende landen geen recht op zelfbeschikking hebben?
Dat hele 'NAVO is een bedreiging' is toch kolder, maar voor Rusland natuurlijk niet leuk omdat ze die landen die zich aangesloten hebben bij de NAVO niet zo even kunnen binnen vallen.
Ik heb er nul begrip voor om eerlijk te zijn.
Hier zegt @Spablauw214 bijna alles mee.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 19:03 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
De NAVO vormt op geen enkele manier een bedreiging voor Rusland. Wat wel een bedreiging vormt, zijn allerlei voormalige vazalstaten die langzaam veranderen in succesvolle democratieën met dito economische vooruitgang en toenemende welvaart en burgerrechten voor inwoners. En dat is wat Poetin en zijn inner circle als een bedreiging voor hun eigen machtsbasis zien.
Sterker nog, de NAVO was op sterven na dood voordat Rusland ging lopen rotzooien.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 19:13 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Dus je hebt er begrip voor dat volgens Rusland omliggende landen geen recht op zelfbeschikking hebben?
Dat hele 'NAVO is een bedreiging' is toch kolder, maar voor Rusland natuurlijk niet leuk omdat ze die landen die zich aangesloten hebben bij de NAVO niet zo even kunnen binnen vallen.
Ik heb er nul begrip voor om eerlijk te zijn.
Een neutraal Oekraïne is nu ook verder weg dan ooit. Sterker nog, dat zie ik nooit meer gebeuren.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 19:15 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Sterker nog, de NAVO was op sterven na dood voordat Rusland ging lopen rotzooien.
Heeft Elon Grok wat anti-Russischer gemaakt?!quote:Op dinsdag 8 juli 2025 19:11 schreef skysherrif het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Grok geeft echt alleen nog maar dit soort antwoorden haha
Daar ga ik wel een beetje van watertanden.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 19:16 schreef AchJa het volgende:
[..]
De REFORGER plannen worden weer opgepoetst.
Oekraïne zat in de vroege jaren 90 al in een overlegorgaan tussen voormalige warschau-landen en de Navo.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 18:45 schreef Shotty het volgende:
[..]
Nee. Voor de inval in 2014 was er geen politieke en geen publieke steun voor het toetreden van de NAVO in Oekraine.
Er was geen intentieverklaring in de jaren 90. Waar je waarschijnlijk op doelt was het toetreden van het Oekraine tot het “Partnership for Peace”programma in 1994. Weet je wie er nog meer toetrad tot dat programma in 1994?
Inderdaad. Rusland.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Partnership_for_Peace
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ukraine%E2%80%93NATO_relations
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |