quote:An Israeli delegation is heading to Qatar for indirect talks with Hamas on a possible hostage and ceasefire deal in Gaza.
The proposal would reportedly see about half of the living hostages and about half of the dead hostages returned to Israel over 60 days, in five separate releases.
Eight living hostages would be freed on the first day and two released on the 50th day, according to an Arab diplomat from one of the mediating countries, it is reported.
Five dead hostages would be returned on the seventh day, five more on the 30th day and eight more on the 60th day.
That would leave 22 hostages still held in Gaza, 10 of them believed to be alive. It is not clear whether Israel or Hamas would determine who is to be released.
quote:Op zondag 6 juli 2025 14:03 schreef Chadi het volgende:
[..]
Dat is geen narrative boven de moslimgemeenschap maar een verzinsel binnen jullie koppen
[..]
Omdat je ze simpelweg niet allemaal verborgen kon opruimen. Dat is de enige reden dat ze er nog zijn.
Maar wat heb je wel....quote:Op zondag 6 juli 2025 17:53 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik heb geen vlag in mijn UI. Of een moordenaar.
Dat is al een verschil.
Het tribale zit verder meer in het ogen sluiten voor daden van je eigen groep, en andere groepen tot duivels betitelen vanwege precies dezelfde daden.
Zo moeilijk is het niet.
Ik denk dat ze zonder gijzelaars aan een poker tafel zitten zonder kaarten. Maar het kidnappen van mensen maakt ze niet echt geliefd aan de andere kant. Dus ze hebben zich vreselijk in de problemen gebracht.quote:Op zondag 6 juli 2025 20:30 schreef havanagila het volgende:
Wat denken ze nou te bereiken door niet alle gijzelaars vrij te laten, of ze berhaupt op 7 oktober te ontvoeren, behalve nog meer dode Palestijnen?
Net of het Hamas maar om 1 ding gaat...
Maar Israel is natuurlijk de vreselijke bezetter die het Palestijnse volk onderdrukt, deze oorlog is begonnen, vrede weigert, en vul maar in.
Ik vind het moedig van Isral dat ze blijven proberen om een staakt het vuren te realiseren, in de wetenschap dat Hamas daar sowieso geen zin in heeft en toch telkens met allerlei nieuwe onrealistische eisen blijft komen.quote:Op zondag 6 juli 2025 20:05 schreef Qarrad het volgende:
https://news.sky.com/stor(...)d-lie-ahead-13393205
En ondertussen wordt er nog steeds hard gewerkt aan die deal over het staakt het vuren.
[..]
Isral wil helemaal geen staakt het vuren. Ze worden door Trump gedwongen. Ze zijn nu al een uitweg aan het zoeken.quote:Op zondag 6 juli 2025 21:51 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik vind het moedig van Isral dat ze blijven proberen om een staakt het vuren te realiseren, in de wetenschap dat Hamas daar sowieso geen zin in heeft en toch telkens met allerlei nieuwe onrealistische eisen blijft komen.
Ja. Ik heb daar gewoon bewondering en respect voor. Isral steekt daar steeds zoveel energie in.quote:Op zondag 6 juli 2025 21:51 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik vind het moedig van Isral dat ze blijven proberen om een staakt het vuren te realiseren, in de wetenschap dat Hamas daar sowieso geen zin in heeft en toch telkens met allerlei nieuwe onrealistische eisen blijft komen.
Ja je denkt toch niet dat ik Jane weg doequote:Op zondag 6 juli 2025 22:17 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Spulletjes uit China blijven er wel in?
Ik heb geen idee wat dat is.quote:Op zondag 6 juli 2025 22:55 schreef Chadi het volgende:
[..]
Ja je denkt toch niet dat ik Jane weg doe
Het voorstel voor een staakt-het-vuren dat nu op tafel ligt is niet op initiatief van Isral maar komt uit de koker van de gebruikelijke bemiddelaars: de Verenigde Staten (drukmiddel), en Qatar en Egypte (faciliterend).quote:Op zondag 6 juli 2025 21:51 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Zelfs als wat jij daar post waar is, dat is is het niet, heb je ongelijk. Sterker: voor de oprichting van de staat Isral noemden Joden zich ook Palestijnen.quote:Op zondag 6 juli 2025 14:04 schreef Chadi het volgende:
[..]
Wetenschappelijke onderbouwing paar posts terug. Toedels
Wat is er nog in leven van dat gespuis?quote:
Even in de kaarten kijken: https://gazasmostwanted.com/quote:Op maandag 7 juli 2025 12:00 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Wat is er nog in leven van dat gespuis?
Deze graag ruilen voor een paar gijzelaars.quote:Op maandag 7 juli 2025 12:23 schreef HowardRoark het volgende:
Je hoort het goed: 'Hup Hamas'
[ twitter ]
Ik zie hier geregeld "hup" IDF langskomen. Daar hoor ik je niet over.quote:Op maandag 7 juli 2025 12:23 schreef HowardRoark het volgende:
[ twitter ]
https://www.haaretz.com/i(...)-hamas/00000197-df47quote:We Live and Die Together': Gazans Protest With Photos of Israeli Children Killed by Hamas
After Israeli activists began protesting the war by holding up photos of children killed in airstrikes, the Gaza Youth Committee is now reciprocating. 'We've seen them raise photos of Palestinian children, and we want to say clearly: We, too, are against the killing of Israeli children'
Hamas naval force? Klinkt verzonnen. De marine van Hamas is 2 opblaasbare roeibootjes ofzo?quote:
Elke maar dan ook echt elke herdenking of andere soort steun aan gijzelaars en nabestaanden moet steeds maar verstoord worden.quote:Op maandag 7 juli 2025 12:23 schreef HowardRoark het volgende:
[ twitter ]
Ook het feit dat er maar weinig wordt opgetreden tegen dat hoerenvolk.quote:Op maandag 7 juli 2025 13:07 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Elke maar dan ook echt elke herdenking of andere soort steun aan gijzelaars en nabestaanden moet steeds maar verstoord worden.
![]()
Kutvolk.
Hamas is aangemerkt als een terroristische organisatie, idf niet. Klein verschilletje.quote:Op maandag 7 juli 2025 12:29 schreef Chadi het volgende:
[..]
Ik zie hier geregeld "hup" IDF langskomen. Daar hoor ik je niet over.
Ja, ik heb het wel gehad met die jankverhalen.quote:
Lekker boeien. In driekwart van de wereld is het omgekeerde waar. IDF doet niet onder voor hamas als het gaat om terreur.quote:Op maandag 7 juli 2025 14:04 schreef Burdie het volgende:
[..]
Hamas is aangemerkt als een terroristische organisatie, idf niet. Klein verschilletje.
Is dit artikel premium @sp3c? Ik kan het gewoon lezen en zie er niet iets vermeld worden als 'premium' of 'plus'.quote:
Het blijkt dat velen verwachten dat het andersom werkt en de Nederlandse samenleving zich dus aan hen aanpast.quote:Op maandag 7 juli 2025 14:18 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, ik heb het wel gehad met die jankverhalen.
Hadithshops, moskeen, Ramadan wat overal opgelegd wordt, halal, islamitische scholen, hoofddoeken, gescheiden gebedsruimten...
Maar echt, Nederland is zo intolerant.
Integratie is inderdaad mislukt ja. Maar dat ligt niet aan 'Nederland'.
Is het hier allemaal te weinig naar je zin? Vertrek.
ik krijgquote:
na 2 alinias dus ja, dat lijkt mij een premium artikelquote:Welkom bij NRC
Als NRC-abonnee heb je onbeperkt toegang tot alle artikelen. Investeer in onze journalistiek en blijf genformeerd. Word nu ook abonnee van 4,38 voor 2,- per week.
Ik word abonnee
Hamas is terrorisme.quote:Op maandag 7 juli 2025 14:20 schreef Chadi het volgende:
[..]
Lekker boeien. In driekwart van de wereld is het omgekeerde waar. IDF doet niet onder voor hamas als het gaat om terreur.
Nederland moet ondergeschikt worden aan de islam. Zoals alles ondergeschikt moet zijn aan de islam. De islam is namelijk het enige wat van belang is, kijk maar naar dat bekende vingertje als ze die doodscultus oreren.quote:Op maandag 7 juli 2025 14:47 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Is dit artikel premium @:sp3c? Ik kan het gewoon lezen en zie er niet iets vermeld worden als 'premium' of 'plus'.
[..]
Het blijkt dat velen verwachten dat het andersom werkt en de Nederlandse samenleving zich dus aan hen aanpast.
Ik weet niet hoe het hier zit maar er zijn kranten met een max aantal siteview. Ook voor open artikelen. Zit je daar boven, krijg je hetzelfde 'pay now' blokje.quote:Op maandag 7 juli 2025 14:52 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik krijg
[..]
na 2 alinias dus ja, dat lijkt mij een premium artikel
Je hebt gelijk. Ik heb even op mijn andere laptop gekeken en daar krijg die melding nu ook. Blijkbaar werkt op deze de paywall blocker nog altijd bij de NRC.quote:Op maandag 7 juli 2025 14:52 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik krijg
[..]
na 2 alinias dus ja, dat lijkt mij een premium artikel
Ja ik better safe then sorryquote:Op maandag 7 juli 2025 15:21 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe het hier zit maar er zijn kranten met een max aantal siteview. Ook voor open artikelen. Zit je daar boven, krijg je hetzelfde 'pay now' blokje.
Dit dus. Ik durf te zeggen dat ik de uitzondering ben die beide support.quote:Op maandag 7 juli 2025 12:29 schreef Chadi het volgende:
[..]
Ik zie hier geregeld "hup" IDF langskomen. Daar hoor ik je niet over.
Pff....quote:Op maandag 7 juli 2025 15:54 schreef sp3c het volgende:
[..]
Ja ik better safe then sorry
We hebnem al bepaalde sites die direct met de advocaten beginnen te dreigen,
Ja ik snap het hoorquote:dan willen wie die paar diegenen dat niet doen ook niet tegen het hoofd stoten
Ik krijg paywall dus haal ik het weg
Bizar inderdaad. Life always finds a way, even in the midst of ruin!quote:Op maandag 7 juli 2025 16:09 schreef HowardRoark het volgende:
Het is op zijn minst een bijzonder gezicht, een modern en hip caf in dit gebied.
[ twitter ]
Het is opmerkelijk dat er in een plek waarvan wordt gezegd dat er een 'verschrikkelijke' hongersnood en zelfs een genocide zou zijn, er een of ander hippe koffie bar staat, waar Palestijnen aan het chillen zijn. Dat geeft toch de indruk dat het met de hongersnood en genocide wel meevalt.quote:Op maandag 7 juli 2025 16:21 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Bizar inderdaad. Life always finds a way, even in the midst of ruin!
Maar wie bezoeken dat restaurant, zolang het er nog staat?
En blijkbaar vergadert Hamas daar niet? Anders gruis...
Hoe kan dat dan volgens jou? Is er soms een verschil tussen de elite en het gewone volk wat betreft de toegang tot middelen en voorzieningen? Bezoeken misschien alleen de rijkere families, hulpverleners en/of journalisten dat restaurant?quote:Op maandag 7 juli 2025 16:34 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het is opmerkelijk dat er in een plek waarvan wordt gezegd dat er een 'verschrikkelijke' hongersnood en zelfs een genocide zou zijn, er een of ander hippe koffie bar staat, waar Palestijnen aan het chillen zijn. Dat geeft toch de indruk dat het met de hongersnood en genocide wel meevalt.
[..]
Hoe de dynamiek binnen de Palestijnse samenleving zit weet ik niet. Het schijnt inderdaad vooral veel via familiebanden en clans te gaan, maar welke er dan in een caf zitten en welke er bij voedselpunten staan is mij niet duidelijk.quote:Op maandag 7 juli 2025 16:58 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Hoe kan dat dan volgens jou? Is er soms een verschil tussen de elite en het gewone volk wat betreft de toegang tot middelen en voorzieningen? Bezoeken misschien alleen de rijkere families, hulpverleners en/of journalisten dat restaurant?
Nee hoor, dat is geen AI.quote:Op maandag 7 juli 2025 16:58 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Waar komen die mensenmassa's bij de GHF-distributiepunten vandaan? Waarom zijn ze daar? Of is dat allemaal AI?
Die zijn vooral opgericht om de voedselvoorziening uit handen van Hamas te krijgen. Dit was namelijk een manier hoe Hamas invloed bleef uitoefenen op de bevolking.quote:Op maandag 7 juli 2025 16:58 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Sterker nog, waarom heeft Isral berhaupt samen met de VS de GHF opgericht? Immers, als er geen gebrek is, waarom dan voedsel distribueren?
Slachtofferaantallen staan nooit gelijk aan een genocide. Er is geen 'threshold' zeg maar op welk moment een oorlog een genocide wordt. Een genocide gaat om bepaalde intentie.quote:Op maandag 7 juli 2025 16:58 schreef Hallulama het volgende:
[..]
En genocide is niet bewezen, maar hoe zit het dan met die 60k + 10k doden + vermisten tot nu toe? En hoeveel gewonden zijn er eigenlijk? Inmiddels 140k? En hoeveel daarvan zonder armen of benen?
De omvang van de vermeende hongersnood valt mee. Daarnaast is er dus geen sprake van een genocide.quote:Op maandag 7 juli 2025 16:58 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Maar wat valt er nou eigenlijk precies mee?
Bijzonder weer.quote:Op maandag 7 juli 2025 17:20 schreef Momo het volgende:
Nieuw rapport over systematisch seksueel geweld in Gaza-oorlog
Een nieuw onderzoek, ingezien door de Britse krant The Times, laat zien hoe seksueel geweld ook na de aanslagen van 7 oktober 2023 door Hamas als wapen is ingezet. In combinatie met andere rapporten kan de conclusie worden getrokken dat seksueel geweld systematisch wordt toegepast in de oorlog in Gaza door zowel Hamas als Isral.
Het Dinah Project, een Isralisch initiatief dat is opgezet om seksueel geweld door Hamas te documenteren, voerde het onderzoek uit. De oprichters van het initiatief vinden dat het seksueel geweld op 7 oktober te weinig internationale aandacht heeft gekregen - hoewel de VN zich daar wel over uitsprak - en startte daarom het onderzoek.
Ze spraken met vijftien teruggekeerde gijzelaars en zeventien ooggetuigen. Bijna niemand van deze mensen had eerder zijn of haar verhaal gedeeld. De ooggetuigenverslagen gaan over verkrachting, groepsverkrachting en de verkrachting van mensen die al door Hamas waren vermoord. Seksueel geweld werd volgens het rapport op minimaal zes verschillende locaties gebruikt tijdens de terreuraanslagen op 7 oktober.
Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat seksueel geweld is ingezet tegen gijzelaars die naar de Gazastrook waren ontvoerd. Het rapport beschrijft dat slachtoffers op sommige momenten gedwongen naakt moesten zijn. Zo moesten ze douchen terwijl ze werden bekeken. Ook was er sprake van fysieke en verbale seksuele intimidatie en van aanranding. Ook werd er gedreigd met gedwongen huwelijken.
Seksueel geweld in conflicten
Het rapport van het Dinah Project gaat niet over seksueel geweld van Isralirs tegen Palestijnen, maar uit eerdere onderzoeken kwam naar voren dat ook daar sprake van is. Zo kwam de VN in maart vorig jaar met een rapport waarin het Isralische leger werd beschuldigd van seksueel geweld in Gaza en op de Westoever na de aanslagen van 7 oktober.
Daarbij gaat het onder meer om verkrachting en verminking van genitalin. Verder zijn er meldingen van vrouwen, meisjes, jongens en mannen die werden gedwongen zich uit te kleden tot ze naakt waren. Het VN-rapport is gebaseerd op getuigenissen van slachtoffers, ooggetuigen, medisch personeel, academici en advocaten.
Je verkracht in zekere zin de hele gemeenschap.
Thea Hilhorst, hoogleraar humanitaire studies aan de Erasmus Universiteit
"Seksueel geweld wordt veel gebruikt in conflicten, om verschillende redenen", zegt Thea Hilhorst, hoogleraar humanitaire studies aan de Erasmus Universiteit. "Het heeft te maken met superioriteit, het vernederen van een gemeenschap, want je verkracht in zekere zin de hele gemeenschap."
Toch zijn er ook conflicten waarin seksueel geweld niet systematisch wordt ingezet. "In de meeste gevallen wel, maar niet overal", zegt Hilhorst. "Dan gaat het om conflicten tussen gedisciplineerde legers of groepen, die van bovenaf duidelijk te horen krijgen dat seksueel geweld niet mag en die ook worden bestraft als ze het wel doen."
Onderdeel van oorlogspropaganda
Het VN-onderzoek naar seksueel geweld tegen Palestijnen is "de volgende stap in de campagne om Isral zwart te maken", reageert Ruth Haleprin-Kaddari van het Dinah Project in een interview van +972. Volgens haar is de VN eenzijdig en zijn de misdaden van Hamas niet te vergelijken met de acties van Isral.
"Beschuldigingen van seksueel geweld worden vaak onderdeel van de oorlogsretoriek", zegt Hilhorst. "Je kunt met die boodschap veel verontwaardiging en veroordeling oproepen over de barbaarse praktijken van de tegenstander, maar dan ontken je dat het andersom ook gebeurt."
Naast het VN-rapport over seksueel geweld tegen Palestijnen zijn er ook individuele incidenten, waaronder de verkrachting van een Palestijnse gevangene in het beruchte detentiecentrum Sde Teiman. De Palestijnse man werd daar verkracht door meerdere bewakers en raakte zo levensgevaarlijk gewond.
De verkrachting werd vastgelegd door beveiligingscamera's in de gevangenis. Meerdere Isralische militairen werden gearresteerd. Het detentiecentrum Sde Teiman is opgericht na het begin van de Gaza-oorlog en er zijn sindsdien meermaals meldingen van ernstige misstanden geweest.
"Binnen de VN is er veel aandacht voor seksueel geweld en het is belangrijk het te documenteren. Dan kun je de mensen die het treft ondersteunen - in het geval van Gaza kan dat zodra er meer hulp naar binnen mag", zegt Hilhorst. "Daarnaast moet je het natuurlijk proberen te voorkomen door straffeloosheid te bestrijden."
quote:Op maandag 7 juli 2025 17:27 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Bijzonder weer.
Er is n man anaal verkracht in een Isralische gevangenis, dus gebeurt het 'aan beide kanten'.
Ach, ach, ach. Wat een heerlijke valse morele equivalentie weer.
Ook het verminken van genitalin, gedwongen uitkleden etc.quote:Het rapport van het Dinah Project gaat niet over seksueel geweld van Isralirs tegen Palestijnen, maar uit eerdere onderzoeken kwam naar voren dat ook daar sprake van is. Zo kwam de VN in maart vorig jaar met een rapport waarin het Isralische leger werd beschuldigd van seksueel geweld in Gaza en op de Westoever na de aanslagen van 7 oktober.
Daarbij gaat het onder meer om verkrachting en verminking van genitalin. Verder zijn er meldingen van vrouwen, meisjes, jongens en mannen die werden gedwongen zich uit te kleden tot ze naakt waren. Het VN-rapport is gebaseerd op getuigenissen van slachtoffers, ooggetuigen, medisch personeel, academici en advocaten.
Opeens vraag ik me af of die valse morele equivalentie iets te maken heeft met die valse slachtoffer equivalentie.quote:Op maandag 7 juli 2025 17:27 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Bijzonder weer.
Er is n man anaal verkracht in een Isralische gevangenis, dus gebeurt het 'aan beide kanten'.
Ach, ach, ach. Wat een heerlijke valse morele equivalentie weer.
Gedwongen uitleden lijkt mij geen seksueel geweld. Verminken van genitalin is gewoon een oorlogsmisdaad. Bij seksueel geweld moet je echt meer denken aan gedwongen expliciet seksuele (vernederende) handelingen.quote:Op maandag 7 juli 2025 17:33 schreef Momo het volgende:
[..]
[..]
Ook het verminken van genitalin, gedwongen uitkleden etc.
quote:The term "sexual violence" is used to describe acts of a sexual nature imposed by force, or coercion, such as that caused by fear of violence, duress, detention, psychological oppression or abuse of power directed against any victim – man, woman, boy or girl. Taking advantage of a coercive environment or of the victim's incapacity to give genuine consent is also a form of coercion. Sexual violence encompasses: rape, sexual slavery, forced prostitution, forced pregnancy, forced sterilization, or any other form of sexual violence of a comparable gravity.
Such acts rarely occur in isolation. They form part of a pattern of abuse and violence, which includes killing, child recruitment, destruction of property and looting. Sexual violence can be used as a form of reprisal, to create fear, or as a form of torture. It may also be used systematically, as a method of warfare, aimed at destroying the social fabric.
Bron
Het blijven bijzondere mensen.quote:Op maandag 7 juli 2025 17:20 schreef Momo het volgende:
de verkrachting van mensen die al door Hamas waren vermoord
Dus je weet het niet.quote:Op maandag 7 juli 2025 17:24 schreef HowardRoark het volgende:
Het zou best kunnen dat een deel van de Palestijnse samenleving met voedselschaarste te maken heeft, maar dat is dus iets anders dan veel media en actiegroepen ons voor willen houden.
Hallo je wist het niet weet je nog.quote:Op maandag 7 juli 2025 17:24 schreef HowardRoark het volgende:
De omvang van de vermeende hongersnood valt mee.
Correct.quote:Op maandag 7 juli 2025 18:18 schreef havanagila het volgende:
Sowieso, zelf een oorlog beginnen, snoep uitdelen en feesten na 7 oktober, en dan janken dat je niet goed te eten krijgt.
Klopt.quote:
je zegt het al maanden lang om de 3 postsquote:Op maandag 7 juli 2025 19:24 schreef EttovanBelgie het volgende:
Waren Palestijnen niet moslim geweest, had je er geen reet over gehoord in Nederland.
En al helemaal niet van de baarden en de hoofddoeken en hun ineens oh zo humanististische oprispingen.
There, I said it... sorry not sorry
Ik wel, want ik word kotsmisselijk van die selectieve verontwaardiging.quote:Op maandag 7 juli 2025 19:27 schreef sp3c het volgende:
[..]
je zegt het al maanden lang om de 3 posts
we snappen je, we geloven je, we zijn het met je eens, we vinden het alleen niet een heel interessant weetje
Hoe zit dat met dr Marwan Sultan (directeur van het Indonesian Hospital) die samen met familie drie dagen geleden uitgeschakeld isquote:Op maandag 7 juli 2025 19:20 schreef HowardRoark het volgende:
Vorig jaar was er nogal een ophef in de Westerse media rond een 'Palestijnse arts' genaamd Adnan Al-Bursh die door Isral om het leven zou zijn gebracht. Talloze media waaronder de BBC, CNN en The Guardian hadden hierover bericht.
Het is alleen opmerkelijk dat als je even zoekt, je al snel op meerdere foto's uitkomt van deze man met de voormalig leider van Hamas, Ismail Haniyeh. Zoals onder meer in de Egyptische krant Al-Masry Al-Youm: link.
Ook stonden op zijn sociale media allerlei vieringen van 7 oktober 2023. Dat wekt toch wel weer de vraag op hoe die lijntjes precies liepen in de Gazastrook voor deze oorlog. Wel erg veel mensen schenen nauwe banden te hebben met kopstukken van Hamas. Van journalisten tot artsen en van fotografen tot influencers.
[ twitter ]
[ twitter ]
[ afbeelding ]
Ik zou het eerlijk gezegd niet weten, mijn post gaat niet over die man namelijk.quote:
quote:Op maandag 7 juli 2025 19:24 schreef EttovanBelgie het volgende:
Waren Palestijnen niet moslim geweest, had je er geen reet over gehoord in Nederland.
En al helemaal niet van de baarden en de hoofddoeken en hun ineens oh zo humanististische oprispingen.
There, I said it... sorry not sorry
quote:Op maandag 7 juli 2025 19:47 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik wel, want ik word kotsmisselijk van die selectieve verontwaardiging.
En het ergste zijn nog die 'woke helpers' die maar meemarcheren met dat salafistisch gepeupel. "Oh, onze broeders en zusters".... waren het niet-islamieten geweest had het ze geen flikker genteresseerd.
Isral misdraagt zich in extreme mate. Dan kun je er wel allerlei randzaken bijhalen maar dat is allemaal niet relevant. Stop met die wanhopige bokkesprongen om de aandacht af te leiden van waar het werkelijk om gaat. Dan kunnen we eindelijk verder met praten over oplossingen i.p.v. blijven hangen in ontkenning en vingertje wijzen.quote:Op maandag 7 juli 2025 19:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
Laten we alles wat met Isral te maken heeft boycotten, jeweetwel, dat enige land in het M.O. dat rechten voor vrouwen, homo's, andersgelovigen en niet-religieuzen respecteert.
Ondertussen: laten we de geesten rijp maken om de loftrompet uit te steken over Hamas.
Woke Nederland. Lol.
Oh puh-leeze.quote:Op maandag 7 juli 2025 20:15 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
[..]
[..]
Isral misdraagt zich in extreme mate. Dan kun je er wel allerlei randzaken bijhalen maar dat is allemaal niet relevant. Stop met die wanhopige bokkesprongen om de aandacht af te leiden van waar het werkelijk om gaat. Dan kunnen we eindelijk verder met praten over oplossingen i.p.v. blijven hangen in ontkenning en vingertje wijzen.
Ik had bij deze directeur van het Indonesian Hospital ook gezocht, maar IDF is zeer summier in haar reactie op het uitschakelen van deze man. Nu vier dagen later is dat nog steeds het geval. Ik ken alleen zijn Engelse naam en ik hoopte dat jouw zoekskills beter zouden zijn.quote:Op maandag 7 juli 2025 20:07 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik zou het eerlijk gezegd niet weten, mijn post gaat niet over die man namelijk.
Maar wel denk ik dat het misschien goed is voor Westerse media om een slag om de arm te houden en niet lange epistels te besteden aan onbekende Palestijnse artsen (of journalisten, fotografen etc.) die ineens als een soort halve heiligen worden afgeschilderd, terwijl we dus eigenlijk niet precies weten hoe de vork in de steel zit.
Helaas kunnen veel journalisten het gewoon niet laten. Men heeft zich zo laten meeslepen op basis van emotie dat over elke Palestijnse arts, journalist, schrijver, leraar of influencers een tranentrekker moet worden geschreven omdat men hoopt dat op die manier de publieke opinie verder kan worden uitgespeeld tegen Isral.
Maar dan kan het maar zo dat men mensen die daadwerkelijk banden hadden met Hamas (want die zullen er vast en zeker zijn) als quasi onschuldige martelaren worden afgeschilderd en dat is erg verwerpelijk te noemen.
Heeft user @Ronald-Koeman werkelijk waar death to IFD gescandeerd? Wow.quote:Op maandag 7 juli 2025 20:17 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Oh puh-leeze.
Die oplossingen interesseren je enkel tot zoverre het je ideologisch fanatisme dekt.
Je 'death to IFD' en de letter F was verder wel het sterkste staaltje batshit insane woke wat ik in tijden heb gezien.
Nee, het was meer zoiets van 'death to the IDF' betekende niet echt een doodsbedreiging, maar death rijmt nu eenmaal beter met IDF.quote:Op maandag 7 juli 2025 20:31 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Heeft user @:Ronald-Koeman werkelijk waar death to IFD gescandeerd? Wow.
Hij valt graag de boodschapper aan zodra het gaat om israel.quote:Op maandag 7 juli 2025 20:15 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
[..]
[..]
Isral misdraagt zich in extreme mate. Dan kun je er wel allerlei randzaken bijhalen maar dat is allemaal niet relevant. Stop met die wanhopige bokkesprongen om de aandacht af te leiden van waar het werkelijk om gaat. Dan kunnen we eindelijk verder met praten over oplossingen i.p.v. blijven hangen in ontkenning en vingertje wijzen.
Waarom niet? Luistert je wederhelft in elk geval goed naar jequote:Op maandag 7 juli 2025 14:21 schreef sp3c het volgende:
hell we willen niet in driekwart van de wereld wonen met hele goede redenen
Dit was al jouw standpunt op 7 oktober 2023. Vlak na de aanslagen vond jij dat Isral maar de onderhandelingstafel moest opzoeken voor concessies. Dat toont aan dat je met Palestijnse terreur totaal geen moeite hebt.quote:Op maandag 7 juli 2025 20:15 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
[..]
[..]
Of die arts echt een onderdeel was van Hamas is weet ik niet. Maar als er meerdere foto's van mensen te vinden zijn met kopstukken van Hamas, zullen er geheid lijntjes zijn. Ik vind dat de Westerse media daar eerlijk over moeten berichten.quote:Op maandag 7 juli 2025 20:25 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ik had bij deze directeur van het Indonesian Hospital ook gezocht, maar IDF is zeer summier in haar reactie op het uitschakelen van deze man. Nu vier dagen later is dat nog steeds het geval. Ik ken alleen zijn Engelse naam en ik hoopte dat jouw zoekskills beter zouden zijn.
Nu moeten we inderdaad waken voor die tranentrekkers zoals die 200+ journalisten die gedood zouden zijn en dat dit ongehoord is. Elke gek met een camera of notitieboekje lijkt daar wel een journalist.
Alleen die slag om de arm is andersom ook het geval. Jij toont aan dat die man waarschijnlijk ook Hamas was en IDF meldt in haar persberichten dit soms ook. Alleen vaak zat meldt IDF niks, zoals bij deze directeur van Indonesian Hospital. Of het is een mededeling waar over het algemeen geen onderbouwing bij wordt gegeven. Dat westerse journalisten dit niet blind overnemen begrijp ik wel.
Je bedoelt de moslimjongeren die eind vorig jaar in app-groepen een 'Jodenjacht' hadden georganiseerd, trams in brand hadden gezet en stenen door de ruit gooiden terwijl men schreeuwde over '*insert ziekte*Joden'?quote:Op maandag 7 juli 2025 21:29 schreef Chadi het volgende:
Mijnheer die het opnam voor dat Maccabi tuig wat Dood aan Arabieren zong en nog meer misselijkmakende teksten eruit gooide, staat hier nu te janken dat iemand "Death to the IDF" roept.
Hij hoopte zelfs dat demonstranten bont en blauw zouden geslagen worden.
quote:De twee (21 en 20) kregen celstraffen van zeven en vijf maanden opgelegd. De 21-jarige gooide met stenen naar een bus en mishandelde een motoragent. Bij zijn straf is meegenomen dat hij betrapt werd op het bezit van hard- en softdrugs tijdens de schorsing van zijn voorlopige hechtenis. De 20-jarige gooide met stenen en houten balken en sloeg daar ook mee.
Bron
quote:De rechtbank wees erop dat de eerste drie verdachten zich in een Whatsappgroep genaamd "Buurthuis2" met ongeveer 900 leden beledigend hebben uitgelaten over Joden. Zo schreef de man die 12 weken cel kreeg opgelegd "Dooie jood beter dan een levende jood" en "Vieze kanker joden" en "Hamas Hamas alle joden aan het gas".
Ook deelde hij een afbeelding van Anne Frank met de tekst "lachgas is voor losers. Ik gebruik Zyklon B". Zyklon B is een pesticide die door de nazi's in de gaskamers van vernietigingskampen werd gebruikt om massaal Joden te vermoorden.
Bron
Maar ach, deze jongeren waren 'slechts bezorgd over Gaza' .. Toch?quote:Berichten over locaties van Isralische supporters ('groepje zios steken over Leidse bij taxistandplaats') gingen hand in hand met teksten als 'vieze kankerjoden', 'een dode Jood is beter dan een levende Jood' en 'Hamas, Hamas, alle Joden aan het gas'. Later typte D. dat er in Amsterdam 'een Jodenjacht' gaande was, 'alleen maar joden die geramd werden overal'.
Bron
Nee nee je riep dat over mensen die bij de arena wilden demonstreren.quote:Op maandag 7 juli 2025 22:07 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Je bedoelt de moslimjongeren die eind vorig jaar in app-groepen een 'Jodenjacht' hadden georganiseerd, trams in brand hadden gezet en stenen door de ruit gooiden terwijl men schreeuwde over '*insert ziekte*Joden'?
Zulke jongeren mogen inderdaad hardhandig worden aangepakt door de politie met de wapenstok en bont en blauw brommen achter de tralies. Dit laatste gebeurt trouwens ook, er zijn inmiddels al meerdere mensen veroordeeld. Zie bijvoorbeeld:
[..]
[..]
[..]
Maar ach, deze jongeren waren 'slechts bezorgd over Gaza' .. Toch?
[ afbeelding ]
Tja...quote:Op maandag 7 juli 2025 18:18 schreef havanagila het volgende:
Sowieso, zelf een oorlog beginnen, snoep uitdelen en feesten na 7 oktober, en dan janken dat je niet goed te eten krijgt.
Yasser Arafat was ook een groot bewonderaar van Amin al-Hoesseini en Hitler, en we weten allemaal wat een ellende daaruit voortgekomen is.quote:
In 1935 richtte hij een Arabisch politieke partij (PAP) op met zijn neef, Jamal Musa al-Hoesseini, als voorzitter. De daaraan verbonden jeugdvereniging, Al-Futtawah, was daarvan de krachtigste factor die in Palestina talrijke pamfletten met nationaalsocialistische leuzen en hakenkruisen verspreidde.
Op 19 april 1936 begon in het mandaatgebied Palestina een Arabische opstand die duurde tot 1939. Deze opstand werd geleid door het Arabische Hoge Comit, dat werd voorgezeten door Al-Hoesseini, en gaf leiding aan de paramilitaire terreurgroepen. Het Hoge Comit riep een algemene staking uit en riep op tot het niet-betalen van belastingen. Het comit eiste voorts de onafhankelijkheid, een einde van de Joodse immigratie en het verbod op het verkopen van land aan Joden. Joden en Joodse nederzettingen werden het doelwit van aanslagen.
Zo doodden ze in 1938 279 Joden en meer dan tweeduizend bewoners waarbij de laatsten met buitengewone wreedheid waren ‘behandeld’. Waar zijn paramilitaire groepen de overhand kregen werd de Sharia opgelegd; wie zich niet hield aan de orthodox islamitische kledingvoorschriften of andere overtredingen tegen de Sharia beging werd onmiddellijk en meedogenloos gedood.
De opstand werd gesteund door de nazi-regering van het Duitse Rijk met financiering en wapenleveranties via Irak en Saoedi-Arabi.
Direct na de machtsovername door Hitler en de nazi's in 1933 zocht hij toenadering tot de nieuwe Duitse machthebbers. Bij de ontmoeting met de nieuwe Duitse consul, Wolff, in Jeruzalem bood Al-Hoesseini direct zijn diensten aan en deelde hij mee: 'De Moslims in en buiten het mandaatgebied Palestina begroeten het nieuwe regime in Duitsland van harte en hopen dat ook andere landen het fascistisch-antidemocratisch staatsbestel zullen overnemen.'
Nazi-Duitsland verzorgde via de kortegolfzender van Zeesen vanaf 1939 uitzendingen, gericht op het buitenland. De Arabische afdeling was de grootste afdeling en stond vanaf 1941 onder leiding van Al-Hoesseini. Al-Hoesseini riep via deze zender moslims op de Balkan op om dienst te doen in speciale moslimeenheden van de Waffen-SS (de Handschar en Kama divisies).
De zender kon ook in het Midden-Oosten goed ontvangen worden. Al-Hoesseini riep in zijn uitzendingen de Arabieren op om in opstand te komen tegen de Britse kolonisator en tot het vermoorden van iedere Jood die men tegenkwam.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Amin_al-Hoesseini
Je haalt dingen totaal uit context. Arafat bijvoorbeeld was niet zo trots op de collaboratie van de Mufti met de Nazi's maar kon dit plaatsen omdat het gevecht tegen het zionisme betrof en het gevecht tegen een Britse bezetter met in zijn kielzog een hoop Arabieren. De Britten waren tegenstander van de Duitsers en de Vijand van mijn vijand is mijn vriend principe hield deze mufti aan. Ondanks dat de Britten hem in 1921 benoemden tot Mufti van Jarusalem en ondanks de steun van sommige Arabische machthebbers.quote:
Wat een hypocrisie dit zeg.quote:Op maandag 7 juli 2025 21:29 schreef Chadi het volgende:
Mijnheer die het opnam voor dat Maccabi tuig wat Dood aan Arabieren zong en nog meer misselijkmakende teksten eruit gooide, staat hier nu te janken dat iemand "Death to the IDF" roept.
Hij hoopte zelfs dat demonstranten bont en blauw zouden geslagen worden.
Jij neemt het al jaren op voor nietsontziend moordend, verkrachtend en terroristisch tuig wat het vooral gemunt heeft op Joden omdat ze Joods zijn.quote:Op maandag 7 juli 2025 22:24 schreef Chadi het volgende:
[..]
Nee nee je riep dat over mensen die bij de arena wilden demonstreren.
En je beschermt nu een groep tuig die dood aan Arabieren riep.
Wat vind je daarvan?
Source: UN.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 09:07 schreef Hallulama het volgende:
[ afbeelding ]
Source: UN | IMPACT SNAPSHOT | GAZA STRIP | 02-Jul-2025 (Incl. 11k Gaza Missing)
Hamas roept maar wat.quote:
Heb het nooit opgenomen voor jodenhaters. Maar anti israel beleid zijn staat bij zionisten per definitie aan anti joods zijn. Dus wat vind je ervan om mensen voor jodenhaters uit te maken terwijl ze dat niet zijn?quote:Op dinsdag 8 juli 2025 10:21 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Jij neemt het al jaren op voor nietsontziend moordend, verkrachtend en terroristisch tuig wat het vooral gemunt heeft op Joden omdat ze Joods zijn.
Jij neemt het al jaren op voor een organisatie die op de terroristenlijst staat en zich ook zo gedraagd.
Wat vind jij daarvan?
Vast niet zo erg, want medemoslims. Toch?
Typisch weer in je slachtoffer rol kruipen. De leuzen die ze riepen hebben niets met wat je aanvoert te maken. Maar zo kan je het weer recht lullen voor jezelf. Je hoeft dan niet in te gaan op de leuzen die ze roepen maar verplaatst het weer naar anderen. Zodra iemand anders dan roept dood aan IDF sta je op je achterpoten want dat kan dan echt niet... Maar al jaren wordt er niets anders gescandeerd in Israel. Zogenaamd een democratisch land waar dit niet strafbaar is maar moet wel ergens anders strafbaar zijn als het om het IDF gaat.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 10:17 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Wat een hypocrisie dit zeg.
Altijd maar wijzen naar een ander terwijl er een voor opgezette Jodenjacht plaats vond.
Erg typisch weer.
Tja, het tragische resultaat van het Palestijnse terrorisme.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 09:07 schreef Hallulama het volgende:
[ afbeelding ]
Source: UN | IMPACT SNAPSHOT | GAZA STRIP | 02-Jul-2025 (Incl. 11k Gaza Missing)
Sure, sure.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 11:13 schreef Chadi het volgende:
[..]
Heb het nooit opgenomen voor jodenhaters. Maar anti israel beleid zijn staat bij zionisten per definitie aan anti joods zijn. Dus wat vind je ervan om mensen voor jodenhaters uit te maken terwijl ze dat niet zijn?
quote:
Disclaimer: Figures that are yet-to-be verified by the UN are attributed to their source. Casualty numbers have been provided by the Ministry of Health (MoH) and the Israeli authorities.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 11:03 schreef Homey het volgende:
[..]
Hamas roept maar wat.
Bovendien, het zijn de Palestijnen die zelf de oorlog zijn begonnen.
Niet slim.
Maar voel je vrij om de grafiek naar eigen inzicht aan te passen. De cijfers staan in het URL van de afbeelding (click to see):quote:Op maandag 30 juni 2025 14:11 schreef Hallulama het volgende:
Op dit moment kan de pers alleen maar uitgaan van de cijfers die gedeeld worden door de partijen die ter plaatse zijn. Isral heeft diverse malen bevestigd dat ze het vuur hebben geopend, maar verder dan dat komt het niet. IDF doet geen uitspraken over aantallen slachtoffers. Dit is ook erg moelijk te verifiren voor ze, tenzij ze elke keer als ze het vuur hebben geopend het gebied betreden waar de slachtoffers liggen, om deze vervolgens te tellen, en ze daarna simpelweg aan hun lot over te laten (waardoor de zwaargewonden, zolang ze nog ademen, best eens als gewonden kunnen worden geteld, terwijl ze 5 minuten later, als IDF weer is vertrokken, alsnog het leven kunnen laten, en het is lastig tellen als de ledematen verspreid op straat liggen, zoals na dat schietincident in Khan Younis van vorige week dinsdag, waarvan de beelden nog niet zijn ontkracht).
Eigenlijk kom je zo tot de conclusie dat de cijfers die gedeeld worden door de partijen die ter plaatse zijn, het beste beeld schetsen van de realiteit. Als Isral meent dat die cijfers niet kloppen, laat IDF dan zelf gaan tellen, of desnoods zelf betere inschattingen maken en de daarvoor gebruikte brongegevens en methodieken openbaar maken ter controle door de pers.
Interessant trouwens: IDF gebruikt blijkbaar ook dagtellingen van het Ministerie van Gezondheid in Gaza tijdens interne IDF-briefings. Een IDF-onderzoeksteam beoordeelde deze cijfers als "in grote lijnen betrouwbaar", bij gebrek aan eigen bronnen (volgens deze bron, een blijkbaar goed genformeerde linkse stem, vooral m.b.t. mensenrechten en militaire transparantie).
"ministry of health" = Hamasquote:Op dinsdag 8 juli 2025 11:37 schreef Hallulama het volgende:
[..]
[..]
Disclaimer: Figures that are yet-to-be verified by the UN are attributed to their source. Casualty numbers have been provided by the Ministry of Health (MoH) and the Israeli authorities.
Daarnaast:
[..]
Maar voel je vrij om de grafiek naar eigen inzicht aan te passen. De cijfers staan in het URL van de afbeelding (click to see):
[ afbeelding ]
Deels, als je het hebt over de directe aanleiding van deze oorlog (niet de oorzaak), en daarnaast mogen we niet vergeten dat Isral net zo verantwoordelijk is voor Palestijnse burgerdoden als dat Hamas verantwoordelijk is voor Isralische burgerdoden.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 11:35 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Tja, het tragische resultaat van het Palestijnse terrorisme.
[..]
Trump zit achter de Abraham akkoorden, wat door de Nederlandse pers vrijwel is doodgezwegen.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 11:40 schreef TLC het volgende:
Netanyahu die trump nomineert voor de Nobelprijs van de Vrede, ik moest kotsen uit al mijn lichaamsopeningen
IDF gebruikt die bronnen ook, bij gebrek aan beter, maar ik sta open voor alternatievenquote:
Feit blijft dat de Palestijnen zelf verantwoordelijk zijn voor hun daden, waaronder het beginnen van een oorlog, notabene op een Joodse feestdag.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 11:47 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Deels, als je het hebt over de directe aanleiding van deze oorlog (niet de oorzaak), en daarnaast mogen we niet vergeten dat Isral net zo verantwoordelijk is voor Palestijnse burgerdoden als dat Hamas verantwoordelijk is voor Isralische burgerdoden.
Maar de verklaring voor waarom er zoveel burgerdoden zijn in Gaza is natuurlijk bekend. Isral heeft om begrijpelijke redenen geen zin in een grondoorlog, Hamas nestelt zich graag tussen de burgers als schild, en dan nog wat weeffouten in het ontwerp van de GHF-distributiepunten (die ze als het goed is aan het corrigeren zijn, maar ik wacht nog steeds op de GHF 2.0 update).
Dit is niet hoe het werkt. De partij die een oorlog begint is verantwoordelijk voor de gevolgen, helemaal als deze partij geen scheiding tussen burgers en strijders maakt en hun strijders zelfs onder en tussen de burgers verstopt.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 11:47 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Deels, als je het hebt over de directe aanleiding van deze oorlog (niet de oorzaak), en daarnaast mogen we niet vergeten dat Isral net zo verantwoordelijk is voor Palestijnse burgerdoden als dat Hamas verantwoordelijk is voor Isralische burgerdoden.
Maar de verklaring voor waarom er zoveel burgerdoden zijn in Gaza is natuurlijk bekend. Isral heeft om begrijpelijke redenen geen zin in een grondoorlog, Hamas nestelt zich graag tussen de burgers als schild, en dan nog wat weeffouten in het ontwerp van de GHF-distributiepunten (die ze als het goed is aan het corrigeren zijn, maar ik wacht nog steeds op de GHF 2.0 update).
Volgens het internationaal humanitair recht is het irrelevant wie de oorlog begint. Het is dus zowel op Hamas als op Isral van toepassing. Beide partijen zijn verantwoordelijk voor de burgerslachtoffers die zij zelf maken.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 12:21 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dit is niet hoe het werkt. De partij die een oorlog begint is verantwoordelijk voor de gevolgen, helemaal als deze partij geen scheiding tussen burgers en strijders maakt en hun strijders zelfs onder en tussen de burgers verstopt.
Nee hoor. Feit blijft dat Hamas complete onzin uitkraamt, het is een terreurorganisatie. Wat dacht jij dan?quote:Op dinsdag 8 juli 2025 11:48 schreef Hallulama het volgende:
[..]
IDF gebruikt die bronnen ook, bij gebrek aan beter, maar ik sta open voor alternatieven
Fout. Het maakt wel uit wie begint. En dat zijn de Palestijnen.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 12:35 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Volgens het internationaal humanitair recht is het irrelevant wie de oorlog begint. Het is dus zowel op Hamas als op Isral van toepassing. Beide partijen zijn verantwoordelijk voor de burgerslachtoffers die zij zelf maken.
Voor Hamas geldt daarnaast dat het volgens het internationaal humanitair recht niet is toegestaan om burgers als schild te gebruiken (oorlogsmisdaad).
Blijkbaar is dat hoe het werkt.
Los van de Israli Authorititties: iedereen weet nu toch wel dat de Ministry of Health een Hamas-orgaan is? Die cijfers moet je tenminste tussen aanhalingstekens zetten, net als bij Isralische berichten.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 11:37 schreef Hallulama het volgende:
[..]
[..]
Disclaimer: Figures that are yet-to-be verified by the UN are attributed to their source. Casualty numbers have been provided by the Ministry of Health (MoH) and the Israeli authorities.
Volgens het internationaal humanitair recht is het irrelevant wie de oorlog begint. Het is dus zowel op Hamas als op Isral van toepassing. Beide partijen zijn verantwoordelijk voor de burgerslachtoffers die zij zelf maken.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 12:44 schreef Homey het volgende:
[..]
Fout. Het maakt wel uit wie begint. En dat zijn de Palestijnen.
Hamas moet zich asap overgeven, daar moet de druk op komen te liggen. De Isralische gijzelaars vrij en de Palestijnse samenleving moet een denazificatie ondergaan. Dan pas kan er vrede ontstaan. Anders niet.
Zo ging dat in Duitsland in 1945 ook. Met groot succes. Dat kan ook in Palestina. Helemaal niemand hoor je ooit over de burgerslachtoffers in Duitsland toen de geallieerden en de Russen het land binnentrokken. Het was voor de greater good en ook op het conto van Nazi-Duitsland.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |