ja alle UPO overzichten van de pensioenfondsen zijn met terugwerkende kracht ongeldig , uw beloofde pensioen dat gaat niet door want ze hebben een 25% graai in je saldo gedaanquote:Op maandag 7 juli 2025 19:07 schreef ikweethetookniet het volgende:
NWS / Pensioenfondsen weigeren rechtsgeldig overzicht te geven aan
Je wordt besodemieterd waar je bij staat![]()
het oude stelsel ging er van uit dat je na 40 jaar gewerkt te hebben bij Demka of Phillips en je leefde dan nog,quote:Op dinsdag 1 juli 2025 06:45 schreef Inflatiemonster het volgende:
Wat een raar topic. Of Agnes Joseph gelijk heeft dat het nieuwe stelsel een "ramp" wordt, is afhankelijk van hoe de overgang verloopt, hoe goed de uitvoering wordt geregeld, en hoe markten zich gedragen. Haar zorgen zijn inhoudelijk legitiem: het nieuwe stelsel verhoogt risico’s voor deelnemers, vermindert solidariteit en heeft aanzienlijke uitvoeringsrisico’s. Daartegenover staat de belofte van meer transparantie, sneller indexeren en een betere aansluiting op de moderne arbeidsmarkt. "Elk nadeel heb zijn voordeel" zei eens een beroemde Nederlandse filosoof.
Het oude stelsel was robuust en sociaal, maar had in de praktijk problemen met rekenregels, rekenrente en politieke druk, waardoor het op slot zat.
Hoezo raar topicquote:Op dinsdag 1 juli 2025 06:45 schreef Inflatiemonster het volgende:
Wat een raar topic. Of Agnes Joseph gelijk heeft dat het nieuwe stelsel
quote:Voorzitter Reinier Castelein van Vakbond De Unie, noemt het waardevol dat de Stuurgroep de vinger legt op de kosten die door de vergrijzing razendsnel stijgen. ,,
Ze focussen alleen vooral op bezuinigen.
Terwijl de werkelijke opgave in ons land ligt in investeren: in onze economie, in onze kennis en ons verdienvermogen.
Alleen op die manier kunnen we die kosten structureel blijven dragen.”
Fiscaal vriendelijk sparen
De werkgeversorganisaties zijn het roerend met hem eens. ,,
Dit advies laat zien dat het van enorm belang is dat we investeren in het verdienvermogen van Nederland, zeggen ze.
Koerselman van FNV pleit verder voor het gelijktrekken van de belasting op de arbeid met die op vermogen. ,,Arbeid moet lonen.
Daar moeten we nu echt naar gaan kijken, hoe we dat kunnen regelen;
Castelein van de Unie heeft nog wel een advies voor het nieuwe kabinet: ,
,Laten we werkenden stimuleren om zelf fiscaal vriendelijk meer te sparen voor hun pensioen. oude dag
Geef burgers meer ruimte om te beleggen en vermogen op te bouwen, in plaats van alles via box 3 te innen. Dan kunnen mensen zelf hun regie pakken voor de zorg op hun oude dag.”
Eens met de landsadvocaat.quote:
Ik heb al 20 jaar geen inflatie compensatie gehad, geen stuiver, ik krijg nu nominaal minder dan 20 jaar terug en jouw pensioenpotje is er ook geen stuiver op vooruit gegaan , zelfs gekortquote:Op zaterdag 12 juli 2025 12:57 schreef Montagui het volgende:
[..]
Eens met de landsadvocaat.
Daarbij wordt het Nederlands pensioenstelsel wereldwijd geroemd als het beste pensioenstelsel.
Dan blijf jij bij jouw allerbeste pensioenstelsel, vrije keuze is primaquote:Op zaterdag 12 juli 2025 12:57 schreef Montagui het volgende:
[..]
Eens met de landsadvocaat.
Daarbij wordt het Nederlands pensioenstelsel wereldwijd geroemd
Toen ik 14 was, mijn eerste baantje een krantenwijk was, vond ik het belachelijk dat ik een deel van MIJN verdiende geld VERPLICHT moest afstaan voor mijn 'pensioen'. Het is MIJN geld en IK dien te bepalen wat daar mee gebeurd.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 21:10 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dan blijf jij bij jouw allerbeste pensioenstelsel, vrije keuze is prima
De spaarverplichting moet eraf , het spaarsaldo moet eigendom van de spaarder worden
minstens moet je continu het saldo kunnen zien net als bij de bank en het jaarlijks rendement,
niet langer een vage belofte van een eventueel te bereiken uitkering over 30 jaar
Geen gedwongen winkelnering
wat het allerbeste voor mij is dat maak ik graag zelf uit
De discussie is ook niet wat beter is, een collectief pensioen wordt door iedereen beschouwd als niet helemaal eerlijk, en iedereen vind dat zelf sparen voor je pensioen gewoon het eerlijkst is. Het probleem is echter de overgang en wie wat krijgt. Zelf heb ik het geluk dat ik niet aan collectieve pensioenen heb meegedaan, en op dit moment bij een bedrijf zit wat een gigantische bijdrage van 25K per jaar voor me bijlegt. Maar het lijkt me super klote als je met mijn leeftijd plots een stuk minder gaat krijgen en nog maar weinig tijd hebt om te corrigeren.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 21:10 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dan blijf jij bij jouw allerbeste pensioenstelsel, vrije keuze is prima
De spaarverplichting moet eraf , het spaarsaldo moet eigendom van de spaarder worden
minstens moet je continu het saldo kunnen zien net als bij de bank en het jaarlijks rendement,
niet langer een vage belofte van een eventueel te bereiken uitkering over 30 jaar
Geen gedwongen winkelnering
wat het allerbeste voor mij is dat maak ik graag zelf uit
er is geen keuze meer, de teerling is al geworpen .quote:Op zondag 13 juli 2025 10:26 schreef Montagui het volgende:
[..]
Toen ik 14 was, mijn eerste baantje een krantenwijk was, vond ik het belachelijk dat ik een deel van MIJN verdiende geld VERPLICHT moest afstaan voor mijn 'pensioen'. Het is MIJN geld en IK dien te bepalen wat daar mee gebeurd.
Hier sta ik nu ik tegen mijn pensioen aanloop nog steeds 100% achter.
Echter heeft MIJN (pensioen)geld nu een bepaalde opgebouwde waarde, en wil ik die waarde straks ook uitbetaald hebben, en niet dat die waarde door de kosten van het 'invaren' gedaald is.
Dat is regelrechte diefstal.
Ik ben dan ook voor de vrije keuze om te kiezen of je wel of niet mee wil doen met het nieuwe pensioenstelsel.
OF, dat je opgebouwde waarde gegarandeerd blijft, en je pas nu mee gaat doen tot aan je pensioen in het nieuwe pensioenstelsel. Je hebt dan een overgangsperiode van een jaar of 50 waarbij je 2 stelsels naast elkaar hebt. Tzt zit dan iedereen in het nieuwe stelsel.
er moet heel veel gebeurenquote:Op zondag 13 juli 2025 10:43 schreef raptorix het volgende:
[..]
De discussie is ook niet wat beter is, een collectief pensioen wordt door iedereen beschouwd als niet helemaal eerlijk, en iedereen vind dat zelf sparen voor je pensioen gewoon het eerlijkst is. Het probleem is echter de overgang en wie wat krijgt. Zelf heb ik het geluk dat ik niet aan collectieve pensioenen heb meegedaan, en op dit moment bij een bedrijf zit wat een gigantische bijdrage van 25K per jaar voor me bijlegt. Maar het lijkt me super klote als je met mijn leeftijd plots een stuk minder gaat krijgen en nog maar weinig tijd hebt om te corrigeren.
Het probleem is dat er zoveel geld niet is, veel pensioenfondsen hebben minder geld, dan er ingelegd is, dat was doorgaans ook het probleem niet zolang er maar genoeg rendement uitkwam om de pensioengerechtigden te betalen.quote:Op zondag 13 juli 2025 10:49 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
er moet heel veel gebeuren
het eerst dat gebeuren moet is de afdracht naar de pensioenfondsen verlagen naar het AOW percentage , zodat je zelf wat fiscaal kan sparen
vervolgens moet je eigenaar gaan worden van je spaarsaldo alsmede moet het saldo overerfbaar worden
Het spaarsaldo van de pensioenspaarder moet zichtbaar worden en de spaarder moet eigenaar worden van zijn spaarsaldoquote:Op zondag 13 juli 2025 10:51 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het probleem is dat er zoveel geld niet is, veel pensioenfondsen hebben minder geld, dan er ingelegd is, dat was doorgaans ook het probleem niet zolang er maar genoeg rendement uitkwam om de pensioengerechtigden te betalen.
Geen idee hoe dat bij andere mensen zit, maar ik weet exact hoeveel er in mijn potje zit.quote:Op zondag 13 juli 2025 10:52 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Het spaarsaldo van de pensioenspaarder moet zichtbaar worden en de spaarder moet eigenaar worden van zijn spaarsaldo
Dit staat er bij mij , schandaligquote:Op zondag 13 juli 2025 10:59 schreef raptorix het volgende:
[..]
Geen idee hoe dat bij andere mensen zit, maar ik weet exact hoeveel er in mijn potje zit.
Als iedereen eigenaar was van zijn / haar eigen pensioenpot dan kan men zelf beslissen met vervroegd pensioen te gaan ,quote:Tot vandaag heeft u een pensioen opgebouwd van
¤ --- netto per maand
Wij kunnen het bedrag nu helaas niet tonen.
quote:Een Algemeen Pensioenfonds (APF) is een pensioenfonds dat één of meer pensioenregelingen uitvoert. Om in Nederland het bedrijf van een APF uit te mogen oefenen, is een vergunning van DNB vereist.
Op grond van de vergunningaanvraag bekijken we of aan alle toetredingseisen is voldaan en we de vergunning kunnen verlenen.
Peter Rosenmuller van GroenLinks had naast het Eerste Kamer lidmaatschap ook een zeer dik betaalde baan bij een pensioenfonds.quote:Op zondag 13 juli 2025 15:36 schreef ikweethetookniet het volgende:
DNB en Klaas knot![]()
Invaren doen we op de tast![]()
Ik viel van mijn stoel
ja dat is een heel andere situatie, jij bent niet bij een verplicht fonds, ji bent eigenaar van je spaarsaldoquote:Op zondag 13 juli 2025 10:43 schreef raptorix het volgende:
[..]
t. Zelf heb ik het geluk dat ik niet aan collectieve pensioenen heb meegedaan, en op dit moment bij een bedrijf zit wat een gigantische bijdrage van 25K per jaar voor me bijlegt. Maar het lijkt me super klote als je met mijn leeftijd plots een stuk minder gaat krijgen en nog maar weinig tijd hebt om te corrigeren.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Partij Omtzigt ontmaskert grootste pensioenroof ooit
Dus wanbeleid en idiote hoge kosten worden goedgemaakt met boekhoudtrucquote:Op donderdag 24 juli 2025 11:07 schreef michaelmoore het volgende:
100 miljard euro nominaal verloren ??
82 miljard rekenrente fantasie terug
De pensioenfondsen hebben de rekenrente verhoogd![]()
![]()
![]()
o reken er maar op dat ook in 2026 er een negatief resultaat zal worden behaald van 5%quote:Op donderdag 24 juli 2025 14:10 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Dus wanbeleid en idiote hoge kosten worden goedgemaakt met boekhoudtruc![]()
En dat toevallignet voor invaren
![]()
Dan kunnen de pensioenen in nieuwe stelsel het eerste jaar omhoog en is die kritiek ook weer opgelost
En klaar voor de ramp die gaat komen, maar dat zag niemand aankomen
quote:AI-overzicht
ABP verhoogt de pensioenen per 1 januari 2025 met 1,84%.
Deze verhoging compenseert ongeveer de helft van de prijsstijging (inflatie) van 3,56%.
De pensioenverhoging geldt voor zowel de pensioenen van gepensioneerden als voor de pensioenopbouw van werknemers.
Enige waar je wel op kan rekenen:quote:Op donderdag 24 juli 2025 14:15 schreef michaelmoore het volgende:
o reken er maar op dat ook in 2026 er een negatief resultaat zal worden behaald van 5%
en er geen sprake is van een inflatiecorrectie , vorig jaar heb ik met gods gratie1,84% gehad
Teveel vertrouwen in ambtelijke instituties wordt historisch gezien altijd afgestraft, de Nederland is simpelweg naïef gebleken.quote:Op donderdag 24 juli 2025 15:02 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Enige waar je wel op kan rekenen:
Kosten stijgen elk jaar
Salarissen ook
Bonussen ook
En tot slot de absolute topper……
Van wat er overblijft wordt nog eens 16,7% AOW premie ingehouden
Dubbel genaaid houdt beter
De macht van de pensioenbazen is te groot , met hun 2000 miljard euro vermogen dat van hen isquote:Op donderdag 24 juli 2025 15:35 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Teveel vertrouwen in ambtelijke instituties wordt historisch gezien altijd afgestraft, de Nederland is simpelweg naïef gebleken.
Je kan gewoon je pensioenuitvoerder vragen om de contante waarde op 13 juli 2025 hoor.quote:Op zondag 13 juli 2025 13:46 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dit staat er bij mij , schandalig
ieder maand komt er geld bij en het totaal bedrag wil men niet laten zien![]()
![]()
![]()
![]()
helemaal niets mag je zien
Want het geld is niet meer van jou
[..]
Als iedereen eigenaar was van zijn / haar eigen pensioenpot dan kan men zelf beslissen met vervroegd pensioen te gaan ,
Of voor jongeren, tijdelijk stoppen met bruto vullen van de pensioenpot om meer netto te sparen in de eigen woning spaarpot
Het pensioenafdracht percentage moet in iedere geval gelijk worden aan het AOW percentage van 17,9 procent
dan kan men zelf nog 12% fiscaal sparen bij de giro of zo, of extra netto loon ontvangen
------------------------------------------------------------------------------
als het om een bank ging , dan zou de bankvergunning subiet worden ingetrokken, maar het door jou ingelegde spaargeld is eigendom van het fonds ,dus doen ze niets fout
[..]
O ja zal ik mijn bank ook bellen om de contante waarde van mijn saldo op te zoeken per 1 juli 2025quote:Op donderdag 24 juli 2025 19:41 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Je kan gewoon je pensioenuitvoerder vragen om de contante waarde op 13 juli 2025 hoor.
Dat lijkt me stug, aangezien de eerste ETF ooit pas 35 jaar geleden gelanceerd isquote:Op vrijdag 25 juli 2025 08:51 schreef Oud_student het volgende:
Deze hele discussie kan ik samenvatten:
Pensioen = Diefstal
Als je gewoon 40 jaar lang het bedrag dat de pensioenfondsen bij jouw inhouden (en werkgeversdeel) in een gespreide ETF, bij voorbeeld MSCI World Index had gestort, dan was je nu miljonair.
Nu zijn de zgn. "beleggingsadviseurs" bij de pensioenfondsen miljonair of zelfs miljardair.
AEX ETF van van ECK is er pas sinds 2009quote:Op vrijdag 25 juli 2025 09:15 schreef Weird- het volgende:
[..]
Dat lijkt me stug, aangezien de eerste ETF ooit pas 35 jaar geleden gelanceerd is
OK, maar je had bijv Robeco, bestaat al sinds 1929.quote:Op vrijdag 25 juli 2025 09:15 schreef Weird- het volgende:
[..]
Dat lijkt me stug, aangezien de eerste ETF ooit pas 35 jaar geleden gelanceerd is
Wat is je probleem dan.quote:Op donderdag 24 juli 2025 20:24 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
O ja zal ik mijn bank ook bellen om de contante waarde van mijn saldo op te zoeken per 1 juli 2025
Maar, dat kan ik gewoon iedere uur van de dag zelf zien he, het is 2025 nu
michaelmoore in NWS / Pensioenfondsen gaan als een tierelier, ondanks onrustige wereldmarktquote:
Je draait het weer om. Het is rechts die niets heeft met collectieve voorzieningen. Ieder voor zich. Alles privatiseren en volstoppen met verdienmodellen. Er valt nog hel wat aan de pensioenen af te romen.quote:Op donderdag 24 juli 2025 15:35 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Teveel vertrouwen in ambtelijke instituties wordt historisch gezien altijd afgestraft, de Nederland is simpelweg naïef gebleken.
Als er geen pensioenen zijn is het niet mogelijk daarvan af te romen; probleem is dus het pensioen an sich.quote:Op vrijdag 25 juli 2025 20:49 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je draait het weer om. Het is rechts die niets heeft met collectieve voorzieningen. Ieder voor zich. Alles privatiseren en volstoppen met verdienmodellen. Er valt nog hel wat aan de pensioenen af te romen.
Ja, het was al geprivatiseerd, dus ze konden er alleen een heleboel extra kosten en verdienmodellen in stoppen. Anders was het al lang uitgegeven.quote:Op vrijdag 25 juli 2025 21:59 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Als er geen pensioenen zijn is het niet mogelijk daarvan af te romen; probleem is dus het pensioen an sich.
Ik denk dat het beter is om ook de bijstand af te schaffen. Een idee als het basisinkomen is een optie aangezien het niet administratief zwaar is.quote:Op vrijdag 25 juli 2025 22:03 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, het was al geprivatiseerd, dus ze konden er alleen een heleboel extra kosten en verdienmodellen in stoppen. Anders was het al lang uitgegeven.
En inderdaad, de bijstand is al genereus genoeg als vangnet. Plus dat je die mensen weer voor een schijntje aan het werk kunt zetten.
Dat ben ik helemaal met je eens. Maar dan lever je als overheid en bedrijfsleven wel een hoop macht in. Dan moeten we wel eerst allemaal weer links gaan stemmen.quote:Op vrijdag 25 juli 2025 22:07 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ik denk dat het beter is om ook de bijstand af te schaffen. Een idee als het basisinkomen is een optie aangezien het niet administratief zwaar is.
dan gaat de pensioen uitkering datum ook mee. en hoeven ze weer minder te betalen tot de sterfdatumquote:Op zaterdag 26 juli 2025 13:20 schreef ikweethetookniet het volgende:
https://x.com/rkemp59/sta(...)Ox9HFkjwsJk6oIzKuB1A
Pensioen leeftijd omhoog
Dat is makkelijk jatten, zo verminder je de aanspraken en verbeter je de dekkingsgraad
Wanbeleid afgeschermd en meer belasting inkomsten
Briljante zet weer van nietsnut Dilan
Alleen ingevoerd om al het gejatte geld weg te moffelen in boekhoudtrucquote:Op zaterdag 26 juli 2025 16:39 schreef michaelmoore het volgende:….
maar de dekkingsgraad die blijft zakken he
voor 2000 miljard pensioenvermogen krijg je een forse lobby op de beenquote:Op zaterdag 26 juli 2025 17:30 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Alleen ingevoerd om al het gejatte geld weg te moffelen in boekhoudtruc
Bijvangst is meer belastinginkomsten om nog meer idiote dingen mee te doen
Welke randdebiel stemt nog VVD
Inderdaad zelfs Klaas Knot doet meequote:Op zaterdag 26 juli 2025 17:40 schreef michaelmoore het volgende:
voor 2000 miljard pensioenvermogen krijg je een forse lobby op de been
dei lobby is zo sterk dat we er nooit meer iets aan kunnen veranderen, die lobby is sterker dan heel Den Haag bij elkaar
die geven peter rosenmuller een zeer dikke baan voor een half jaar bij het ABP
Dan heb je de eerste kamer al plat
Je komt echt uit een ei he. Bij voorgaande verhogingen (vanaf 65) werd de aanspraak uiteraard verhoogd. Net als je je pensioen naar voren haalt, de aanspraak verlaagd wordt.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 13:20 schreef ikweethetookniet het volgende:
Pensioen leeftijd omhoog
Dat is makkelijk jatten, zo verminder je de aanspraken en verbeter je de dekkingsgraad
Wanbeleid afgeschermd en meer belasting inkomsten
Briljante zet weer van nietsnut Dilan
Als mensen nog steeds sterven op - ik zeg maar iets willekeurigs - 81 jaar en 3 maanden en de pensioenleeftijd is verhoogd, heeft het pensioenfonds op dat moment evenveel geld uitgekeerd dan dat iemand op zijn 64e al met pensioen zou zijn gegaan.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 16:39 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dan gaat de pensioen uitkering datum ook mee. en hoeven ze weer minder te betalen tot de sterfdatum
maar de dekkingsgraad die blijft zakken he
Als men 5 jaar later met pensioen mag , dan gaat er minder uitgekeerd worden,quote:Op zaterdag 26 juli 2025 23:37 schreef kalinhos het volgende:
Bijvoorbeeld de aanname van jou en michaelmoore dat de aanspraak verlaagd wordt bij een verhoging van de pensioenleeftijd, terwijl dat juist precies tegenovergesteld is.
Het heeft ook niets met dekkingsgraad te maken.
Neehee. Als je pensioenaanspraak uitgesteld wordt, wordtie hoger.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 23:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Als men 5 jaar later met pensioen mag , dan gaat er minder uitgekeerd worden,
Met AOW werkt het precies het zelfde
Denk jij dat het pensioenfonds meer uit gaat keren ?/ Nee he
Maar goed het is te hopen dat mensen vrije keuze krijgen met pensioen sparen bij de giro of in hun eigen huis
het is geen 1950 meer
Het pensioensparen moet vrijwillig worden , de storting moet bij het brutoloon komen dan kan men het zelf uitzoeken
ok dus mijn pensioenuitkering wordt nu hoger volgende maandquote:Op zondag 27 juli 2025 05:59 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Neehee. Als je pensioenaanspraak uitgesteld wordt, wordtie hoger.
Dat is ánders dan met AOW.
Dit bedoel ik: jij en ikweethetookniet lullen maar wat in het luchtledige zonder dat je er inhoudelijk iets van snapt.
De pensioenspaarplicht met eraf en werknemers moeten een hoger bruto krijgen door die afdracht bij hun salaris te krijgen, zodat men zelf kan sparenquote:Op zondag 27 juli 2025 06:28 schreef kalinhos het volgende:
Als je me niet gelooft, zoek anders je UPO’s
op (dit kan vaak nog wel digitaal) vanaf 2009 tot 2017 ongeveer. Ergens in die periode is de AOW stapsgewijs verhoogd naar 67 en zijn pensioenfondsen ook van 65 naar 67 gegaan. De meeste fondsen/verzekeraars hebben de regeling toen gewoon omgezet naar 67 en de aanspraken verhoogd.
Wat ook kon is dat pensioenfondsen zeiden: oke dit deel blijft uitgekeerd op 65 en alles wat je vanaf dit moment (datum x, bijvoorbeeld 1-1-2012) opbouwt keren we uit vanaf 67. Alles wat opgebouwd is tot 31-12-2011 blijft ingaan op 65.
Als je nu al pensioen ontvangt niet nee, want dan wordt het voor jou ook niet uitgesteld. Het gaat om mensen tussen de 18 en 67 die nog geen pensioen krijgen.quote:Op zondag 27 juli 2025 08:41 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ok dus mijn pensioenuitkering wordt nu hoger volgende maand
kletskoek
[..]
Ok voor mij toevallig nietquote:Op zondag 27 juli 2025 10:13 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Als je nu al pensioen ontvangt niet nee, want dan wordt het voor jou ook niet uitgesteld.
quote:NSC-pensioenkanon Agnes Joseph gaat per direct naar BBB en neemt zetel mee: ’Ik voelde me niet voldoende gesteund’
Den Haag- Kamerlid Agnes Joseph maakt een opvallende en gevoelige overstap. Ze verruilt NSC per direct voor BBB en neemt haar zetel mee. Bij de verkiezingen van 29 oktober staat ze op plek 8 van de concept-kandidatenlijst. „Ik voelde me niet voldoende gesupport bij NSC.”
Hoe dan? NSC stemde met al haar voorstellen meequote:Op woensdag 30 juli 2025 20:42 schreef ikweethetookniet het volgende:
Verstandig mes in haar rug gestoken door nsc collega mbt pensioenen
Goeie zaak. Het kritische geluid in de 2e kamer ivm het pensioenstelsel mag niet verloren gaan bij de volgende verkiezingen.quote:Op woensdag 30 juli 2025 19:52 schreef michaelmoore het volgende:
Agnes Joseph gaat definitief naar BBB
[..]
we moeten vrij zijn in de keuze van de pensioenbank en je moet eigenaar van jouw spaarsaldo worden en het toegevoegd rendement / dividend kunnen zienquote:Op vrijdag 1 augustus 2025 09:47 schreef Montagui het volgende:
[..]
Goeie zaak. Het kritische geluid in de 2e kamer ivm het pensioenstelsel mag niet verloren gaan bij de volgende verkiezingen.
Je reageert op een post over de overstap van Joseph, niet álles gaat over jouw stokpaardje.quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 09:58 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
we moeten vrij zijn in de keuze van de pensioenbank en de eigenaar van ons spaarsaldo worden en het toegevoegd rendement / dividend zien
je kunt nu niet eens het saldo meer zien , als je bij een bank pensioen spaart wel
Sinds we computers hebben is een eigen pensioenuitvoerder kiezen heel goed mogelijk
vroeger kregen we het loon in een wekelijks loonzakje , ook ambtenaren , dat is ook niet meer zo
maar goed dat is wel waar we naar toe moeten en ook gaan, het eigendom van je spaargeldquote:Op vrijdag 1 augustus 2025 10:09 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Je reageert op een post over de overstap van Joseph, niet álles gaat over jouw stokpaardje.
Ja Rutte was er wel bij als het grote geld hem riep voor een klus, maar nu is het wachten op de partij die de percentages gaat aanpassen, dat moet de volgende stap zijnquote:Op vrijdag 1 augustus 2025 10:45 schreef Mathijsco het volgende:
Mark Rutte leverde de politieke drive om het pensioenakkoord tot stand te brengen.
Zowel Rutte III als Rutte IV verschoven van het oude systeem naar de nieuwe wetgeving.
quote:Op zondag 27 juli 2025 10:13 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Je 2e punt ben ik het zeker niet mee eens, omdat een deel van Nederland volslagen debiel is
Hier ben je het dus wel mee eens, nou dat vind ik topquote:Punt 1 . De pensioenspaarplicht moet eraf en werknemers moeten een hoger bruto krijgen door de totale afdracht bij hun salaris te krijgen, zodat men zelf fiscaal vrij kan sparen , met hun eigen geld
Dat dusquote:Op donderdag 24 juli 2025 12:49 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Als het mogelijk was liet ik het gewoon op de rekening storten.
Op debiele ETF's inzetten lukt me zelf ook wel.
Nee want als je terugleest zie je dat je 1e punt in die post waar ik op reageer het issue is dat jij niet begreep dat een uitgestelde pensioenuitkering leidt tot een hogere uitkering én dat jij niet begreep dat dat niet gold voor reeds ingegane pensioenen.quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 11:24 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
[..]
Hier ben je het dus wel mee eens, nou dat vind ik top
[..]
Dat dus
Dit onderwerp over het pensioen is nu een onderwerp dat in een referendum hoort en niet in een omgekochte coalitie
De discussie word je dus te heet onder de pensioenvoetenquote:Op vrijdag 1 augustus 2025 12:07 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Ofwel je bent niet zo slim en begrijpt het gewoon niet ofwel je bent slim genoeg
In beide gevallen is er niets aan, je zoekt het maar uit verder.
Je verdraait de quote/laat bewust een deel weg waarin ik jou het aantoonbare verwijt maak quotes te verdraaien.quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 12:50 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De discussie word je dus te heet onder de pensioenvoeten
hier mag je niet over in gesprek met je opdrachtgevers , want die discussie ga je verliezen, dat weet jij ook wel
Ze kijken mee en dan krijg je commentaar maandag of straks al
probeer je me nu het zwijgen op te leggen??quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 13:48 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Je verdraait de quote/laat bewust een deel weg waarin ik jou het aantoonbare verwijt maak quotes te verdraaien.
Je verdraait quotes bewust of laat ze deels weg. Zie post #80 in dit topic waar jij in post #81 ineens een zin uit heb gehaald, juist die zin waarin ik aangeef dat je bewust quotes verdraait.quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 13:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
probeer je me nu het zwijgen op te leggen??
Is dat in overleg met je achterban bij de pensioenfederatie?
ik vroeg je mening en die gaf jij,quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 14:05 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Je verdraait quotes bewust of laat ze deels weg. Zie post #80 in dit topic waar jij in post #81 ineens een zin uit heb gehaald, juist die zin waarin ik aangeef dat je bewust quotes verdraait.
Tis een vrij achterbakse manier van discussiëren.
Mag je alemaal doen hoor, is niet wettelijk verboden ofzo, maar je bent wel dus achterbaks.
quote:Op zondag 27 juli 2025 10:13 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Je 2e punt ben ik het zeker niet mee eens, omdat een deel van Nederland volslagen debiel is
Hier ben je het dus wel mee eens, nou dat vind ik topquote:Punt 1 . De pensioenspaarplicht moet eraf en werknemers moeten een hoger bruto krijgen door de totale afdracht bij hun salaris te krijgen, zodat men zelf fiscaal vrij kan sparen , met hun eigen geld
Zie post #80 in dit topic waar ik je al aangaf dat ik het niet met je eens was. Heb je die post wellicht gemist?quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 14:25 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik vroeg je mening en die gaf jij,
punt 2 niet eens omdat werknemers in Nederland volslagen debiel zijn zeg je, maar punt 1 dus wel begreep ik
[..]
[..]
Hier ben je het dus wel mee eens, nou dat vind ik top
Dat jij het niet met mij eens ben, dat heb ik wel door ja, daar word je ook voor betaald hequote:Op vrijdag 1 augustus 2025 14:33 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Zie post #80 in dit topic waar ik je al aangaf dat ik het niet met je eens was. Heb je die post wellicht gemist?
Is alweer minder, twee jaar terug was het nog 1800 miljard euroquote:De pensioenfondsen van de Pensioenfederatie beheren samen ongeveer 1.400 miljard euro.
niemand is geïnteresseerd in hun pensioenvermogen , op de salarisstrook is maar 30% van de afdracht zichtbaar, dus men denkt ach het zal welquote:Op zaterdag 2 augustus 2025 11:34 schreef ikweethetookniet het volgende:
Mooi interview met Agnes Joseph 🙏
Het is grote kul dat iedereen erop vooruitgaat in het nieuwe pensioenstelsel
"Iedereen zegt maar steeds dat er 10 jaar is gewerkt aan dit pensioenstelsel. Dat klopt gewoon niet. Dit #pensioenakkoord is in een paar maanden uitgedacht."
Het is helaas niet het eigendom van de spaarder en gaat hij dood dan is het wegquote:AI-overzicht
Het modaal inkomen in 2025 is ¤46.500 bruto per jaar, inclusief vakantiegeld. Dit komt neer op een bruto maandsalaris van ongeveer ¤3.875. De AOW-franchise voor 2025 is voorlopig vastgesteld op ¤18.475. De berekening "modaal inkomen minus franchise x 28%" is afhankelijk van de specifieke toepassing (bijvoorbeeld pensioenopbouw) en de definitieve hoogte van de franchise.
Stap voor stap:
Modaal inkomen: Het modaal inkomen voor 2025 is ¤46.500 bruto per jaar.
Franchise: De voorlopige AOW-franchise voor 2025 is ¤18.475.
Verschil: Het verschil tussen modaal inkomen en franchise is: ¤46.500 - ¤18.475 = ¤28.025.
28%: Dit verschil vermenigvuldig je met 28% (0,28): ¤28.025 * 0,28 = ¤7.847.
Dus, "modaal inkomen minus franchise x 28%" kan in dit geval ¤7.847 zijn, maar dit is afhankelijk van de specifieke context
De eindwaarde van een jaarlijkse inleg van ¤7847 gedurende 40 jaar met een jaarlijks rendement van 5% is ¤777.704,66.
.
Het is natuurlijk wel extreem veelzeggend dat er alleen terug gekeken wordt naar de periode 2008-2020 en niet naar bijvoorbeeld 2038-2050...quote:Op zaterdag 2 augustus 2025 12:00 schreef ikweethetookniet het volgende:
Eduard Bomhoff: 10 vragen en antwoorden over de actuele stand van zaken in pensioenland
Tweede Kamerlid en pensioenexpert Agnes Joseph stapte deze week over van NSC naar BBB. Beeld: YouTube.
1. Hoe bevalt het ‘invaren’ in het nieuwe pensioenstelsel?
Heel slecht. Het pensioenfonds voor de loodsen kwam vorige week als eerste met uitkomsten voor het eerste half jaar van 2025. Jongere deelnemers deden het oké, maar alle oudere deelnemers hadden direct na het ‘invaren’ zo’n slecht resultaat voor hun nieuwe, individuele pensioenpot dat ze in de min staan. Volgens het fonds moeten nu hun pensioenen worden aangevuld uit de reserve. Maar wat als die reserve opraakt?
2. Was zo’n slecht resultaat voorspeld?
Ja, door iedereen die waarschuwde dat de nieuwe pensioenwet van De Nederlandsche Bank (DNB) met name slecht zou uitpakken voor de oudere deelnemers. DNB namelijk dwingt oudere deelnemers en gepensioneerden om vooral te beleggen in staatsschuld en dat rendeert veel slechter dan beleggen in bedrijven en gebouwen. Op termijn is dat altijd zo; nu is het zelfs al pijnlijk duidelijk na een paar maanden.
3. Bestaat nu het risico dat de pensioenen de inflatie niet kunnen bijhouden?
Helaas wel. Als alles duurder wordt, zullen bedrijven niet alleen de kosten maar ook de inkomsten gemiddeld zien toenemen. Huren van winkelcentra gaan dan bijvoorbeeld ook omhoog. Bij beleggen in bedrijven is inflatie daarom geen groot risico. Bij beleggen in staatsschuld ligt dat anders. Er is dan een vast bedrag dat over tien of twintig jaar wordt uitgekeerd. Tegen die tijd is de euro een stuk minder waard. Er is dan dus geen bescherming tegen inflatie.
4. Als de uitkomsten zo slecht zijn, wie kan dan voordeel hebben bij de nieuwe pensioenwet?
Werkgevers in het bedrijfsleven, want die kunnen het bestuur van hun pensioenfonds voorstellen om de premie te verlagen. Dat zou overigens wel kortzichtig zijn, want een solide pensioen is een aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde waarmee bedrijven kunnen concurreren op de krappe arbeidsmarkt.
5. Kan ook de overheid voordeel hebben bij de nieuwe pensioenwet?
Bij begrotingsproblemen kan de minister van Financiën voorstellen om minder premie te betalen aan de twee grootste pensioenfondsen: het ABP voor overheid, onderwijs en politie en het PFZW voor de sector zorg en welzijn. Dat is makkelijk voor de minister, want andere bezuinigingen doen direct pijn en roepen weerstand op, maar lagere pensioenpremies veroorzaken pas ver in de toekomst lagere pensioenen.
6. Volgens opinieonderzoek is 70 procent van Nederlanders tegen de nieuwe pensioenwet. Waarom willen zoveel pensioenfondsen dan toch ‘invaren’?
De werkgevers hebben een eigenbelang: meer kans om de premies te verlagen. De vakbeweging luisterde naar DNB die beweerde dat de nieuwe wet eerlijker was voor jonge werknemers. Hun premie kan immers lange tijd worden belegd voordat ze met pensioen gaan. Een correct punt, maar niet zo belangrijk, want precies het omgekeerde geldt wanneer die jongeren in de vijftig zijn. Dan sparen ze nu minder snel dan onder de oude wet. Op het cruciale punt dat DNB weg wilde uit bedrijven en gebouwen om meer te beleggen in staatsschuld, miste de vakbeweging de expertise om te zien dat alles bij elkaar de nieuwe wet heel ongunstig zou uitwerken voor zowel jong als oud. Nu is het voor de vakbeweging kennelijk een kwestie van reputatie. Niemand vindt het fijn om een vergissing toe te geven.
7. Is er nog een weg terug?
Natuurlijk. President Klaas Knot van DNB, die zijn hele prestige had verbonden aan de nieuwe pensioenwet, is vertrokken, en onze politici weten best hoe impopulair de nieuwe wet is. Misschien durven VVD en CDA afstand te nemen van de nieuwe wet wanneer nóg meer fondsen komen met gruwelijk slechte cijfers voor de pensioenpotten van de oudere deelnemers. Als de politici besluiten tot herstel, kunnen de paar kleine fondsen die al zijn ‘ingevaren’ natuurlijk alle pensioenpotten weer samenvoegen. Zo’n herstel kost geen geld, en levert juist heel veel voordeel op doordat dan de combinatie terugkeert van gunstige premies en betrouwbare, hogere pensioenen.
8. Als we terug gaan naar de oude wet, is er dan genoeg geld om alsnog de inflatie over de periode 2008-2020 goed te maken?
Absoluut. DNB hanteerde een extreme formule om de soliditeit van de fondsen te berekenen en heeft nooit één ander land kunnen aanwijzen waar diezelfde formule op dezelfde wijze wordt gehanteerd. Telkens weer presenteerden critici van DNB bij pensioenbijeenkomsten de échte cijfers waaruit bleek dat de DNB-politiek van niet-indexeren volstrekt onnodig was https://www.mejudice.nl/a(...)h-een-lager-pensioen. Toch zette Knot zijn beleid door. Toch kan de schade – meer dan 20 procent koopkrachtverlies bij de pensioenen van ABP en PFZW – nog steeds direct worden goedgemaakt als de politiek eindelijk ophoudt met het slaafs volgen van DNB.
9. Waarom heeft het sympathieke kamerlid Agnes Joseph (NSC) niets bereikt?
Ze had pech dat de Raad van State in het wilde weg en zonder onderbouwing beweerde dat haar voorstel voor meer inspraak heel kostbaar zou zijn. Daar klopte niets van. Helaas zei Joseph er ook nooit bij dat een gebrek aan inspraak des te kwalijker is bij een nieuwe wet die iedereen slechter af maakt. En toen stortte ook nog haar partij in.
10. Extinction Rebellion en GroenLinks-PvdA eisen dat pensioenfondsen alleen nog beleggen in bedrijven die ‘netto nul’ beloven. Gaat dat ten koste van het rendement?
Tot nog toe wel. ABP en PFZW hebben met dit concept al vele miljarden euro’s onnodig verloren. Er zijn gelukkig betere manieren om pensioenfondsen te laten bijdragen aan een schonere toekomst. Volgende week kijken we daarom naar Noorwegen: om te leren hoe je duurzaam en ethisch kunt beleggen zónder schadelijke gevolgen voor rendementen.
https://www.wyniasweek.nl(...)ken-in-pensioenland/
Klaas nog bedankt voor jewanbeleiden wis jenever je herinneringen en ontwijk je even je aansprakelijkheid
Dan ben je echt een enorme l.l
Wat Joseph zei, 2000 miljard pensioenvermogen heeft een gigantische corruptieve machtquote:Op zaterdag 2 augustus 2025 12:25 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Het is natuurlijk wel extreem veelzeggend dat er alleen terug gekeken wordt naar de periode 2008-2020 en niet naar bijvoorbeeld 2038-2050...
Wel hoor door middel van sigaar uit eigen doos de aow betalenquote:Op zaterdag 2 augustus 2025 12:32 schreef michaelmoore het volgende:
….
Zelfs de overheid die toch een latente belasting claim heeft op dit vermogen van een 500 miljard euro doet niets
De PVV en de BBB van Agnes Josephquote:Op zaterdag 2 augustus 2025 12:32 schreef michaelmoore het volgende:
….
Wat de overheid wel kan doen is het pensioenpremie afdracht percentage van gemiddeld 28 % verlagen naar 15% , dan kan de werknemer zelf een 15% belastingvrij sparen, maar welke partij durft dat als motie in te dienen ?
Terwijl de PVV er om zal staan te springen in een coalitie met D66 en PvdA/GL te gaan. Wilders kan met iedereen goed samenwerkenquote:Op zaterdag 2 augustus 2025 17:35 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
De PVV en de BBB van Agnes Joseph![]()
![]()
Maar die worden nu al kalt gestelt voor de verkiezingen
Het wordt gewoon oude wijn in nieuwe zakken zonder daadkracht door rotzooien de komende 4 jaar
vvd,cdaglpvda,d66 nu al 80 zetels in de peilingen
PVV al uitgesloten door deze jongens dus pappen en nathouden en doorrrrrrrr
En daar hebben ze dit voor uitgevonden:quote:Op zondag 3 augustus 2025 09:22 schreef kalinhos het volgende:
Terwijl de PVV er om zal staan te springen in een coalitie met D66 en PvdA/GL te gaan. Wilders kan met iedereen goed samenwerken
En Wilders gaat dan overal voedselbossen aanleggen, asielzoekers binnenhalen en Schiphol laten krimpen??quote:Op maandag 4 augustus 2025 08:52 schreef kalinhos het volgende:
Ja dat zeg ik. Wilders wil niets liever dan samenwerken met Jetten en Timmermans en laat dat ook vaak weten. Het zal hem zwaar vallen dat dit misschien niet gaat gebeuren.
De nederlandse rechtsorde kent vele mogelijkheden tot beroep en heeft geen contitutioneel hof. Bijna alle artikelen uit die grondwet linken aan internationale verdragen of zijn vergelijkbaar bij het europees hof. Daardoor kunnen zaken vaak meer dan 10 jaar voortduren, als men uiteindelijk daar zijn recht moet gaan halen. "operatie geslaagd, patiënt overleden" is hier vrij letterlijk van toepassing.quote:Op maandag 18 augustus 2025 13:23 schreef ikweethetookniet het volgende:
Belastingdrama treft 65.000 Nederlanders: kwaad bloed door dubbele heffing en uitblijvende rechtspraak
Ze zijn het zat, helemaal zat. Hun geduld is te lang op de proef gesteld. Een groep pensionado’s wil niet langer aan het lijntje worden gehouden over de ‘miljoenenroof’ uit hun pensioenpot. „Als het nog langer duurt, is iedereen dood die er nu de dupe van is.’’
https://www.ad.nl/binnenl(...)echtspraak~a04f89f5/
Goh is dat nou niet precies waar ze op uit zijn ?
de pensioenspaarder interesseert het niets, want 70 % van zijn pensioenspaar afdracht gaat niet via de loonstrook,quote:Op maandag 18 augustus 2025 13:36 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De nederlandse rechtsorde kent vele mogelijkheden tot beroep en heeft geen contitutioneel hof. Bijna alle artikelen uit die grondwet linken aan internationale verdragen of zijn vergelijkbaar bij het europees hof. Daardoor kunnen zaken vaak meer dan 10 jaar voortduren, als men uiteindelijk daar zijn recht moet gaan halen. "operatie geslaagd, patiënt overleden" is hier vrij letterlijk van toepassing.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |