abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 30 juni 2025 @ 23:29:49 #1
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_218085812
twitter

Kijk en luister en huiver naar iemand die weet waar ze het over heeft

Drs. A.S. (Agnes) Joseph
Agnes Joseph (1980) is sinds 6 december 2023 lid van de Tweede Kamerfractie van Nieuw Sociaal Contract i. Zij werkte vanaf 2018 als actuaris (verzekeringswiskundige) bij Achmea Pensioenservices. Eerder was zij onder meer onderzoeker aan de Universiteit van Amsterdam. Zij is tevens bestuurder bij Pensioenfonds DNB. Mevrouw Joseph is woordvoerder pensioenen, AOW/ANW, ouderenzorg, langdurige zorg, mantelzorg en GGZ.

https://www.parlement.com/id/vm6uf46ncvst/a_s_agnes_joseph

Er is een escape mogelijkheid
Pensioen bewaarder
https://pensioenpro.nl/individueel-bezwaarrecht-kan-nu-al/
pi_218086184
Prima punt, die 25 miljard.(dat dat ff aangekaart is, en men 25 miljard over heeft om het blikje ff verder te kunnen trappen) Maar wat is nou echt het (nieuwe) probleem?

Pieter wordt ook nog ff uit de mottenballen getrokken. :')
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_218086509
Wat een raar topic. Of Agnes Joseph gelijk heeft dat het nieuwe stelsel een "ramp" wordt, is afhankelijk van hoe de overgang verloopt, hoe goed de uitvoering wordt geregeld, en hoe markten zich gedragen. Haar zorgen zijn inhoudelijk legitiem: het nieuwe stelsel verhoogt risico’s voor deelnemers, vermindert solidariteit en heeft aanzienlijke uitvoeringsrisico’s. Daartegenover staat de belofte van meer transparantie, sneller indexeren en een betere aansluiting op de moderne arbeidsmarkt. "Elk nadeel heb zijn voordeel" zei eens een beroemde Nederlandse filosoof.

Het oude stelsel was robuust en sociaal, maar had in de praktijk problemen met rekenregels, rekenrente en politieke druk, waardoor het op slot zat.

Je zou kunnen zeggen: Joseph heeft een punt, vooral als de overgang slecht verloopt. Maar het oude stelsel behouden zonder hervorming was óók geen houdbare optie. Kortom, Joseph doet ongewenst moeilijk.
Hoe heurt het eigenlijk?
Houd je vork altijd in je linker- en het mes in je rechterhand. Eet dan je spaargeld op.
  maandag 7 juli 2025 @ 19:07:09 #4
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
  dinsdag 8 juli 2025 @ 22:55:02 #5
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_218163235
quote:
ja alle UPO overzichten van de pensioenfondsen zijn met terugwerkende kracht ongeldig , uw beloofde pensioen dat gaat niet door want ze hebben een 25% graai in je saldo gedaan

waarvoor ?? ja om het een en ander glad te strijken , ja ja
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  dinsdag 8 juli 2025 @ 22:59:10 #6
323876 michaelmoore
pi_218163263
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2025 06:45 schreef Inflatiemonster het volgende:
Wat een raar topic. Of Agnes Joseph gelijk heeft dat het nieuwe stelsel een "ramp" wordt, is afhankelijk van hoe de overgang verloopt, hoe goed de uitvoering wordt geregeld, en hoe markten zich gedragen. Haar zorgen zijn inhoudelijk legitiem: het nieuwe stelsel verhoogt risico’s voor deelnemers, vermindert solidariteit en heeft aanzienlijke uitvoeringsrisico’s. Daartegenover staat de belofte van meer transparantie, sneller indexeren en een betere aansluiting op de moderne arbeidsmarkt. "Elk nadeel heb zijn voordeel" zei eens een beroemde Nederlandse filosoof.

Het oude stelsel was robuust en sociaal, maar had in de praktijk problemen met rekenregels, rekenrente en politieke druk, waardoor het op slot zat.

het oude stelsel ging er van uit dat je na 40 jaar gewerkt te hebben bij Demka of Phillips en je leefde dan nog,
dan kon je 70% pensioen van het laatst verdiende loon incl AOW krijgen,
dat werkte prima toen vroeger iemand 40 jaar bij de Demka of Stork of De Staats Mijnen werkte

IN 1996 heeft men dat afgeschaft en sinds die tijd geeft men een pensioenuitkering tot de gemiddelde sterfleeftijd op basis van je gestorte saldo , net als bij een bank of verzekering

Het pensioenstelselhervorming is nog maar net begonnen, dus ik pleit ervoor om met de volgende stap van de herziening het pensioenafdracht percentage gelijk te stellen aan dat van de AOW , dus 17,9%

De overige 12% kan de deelnemer dan zelf netto in het eigen huis sparen

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 11-07-2025 18:58:11 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zaterdag 12 juli 2025 @ 02:57:21 #7
323876 michaelmoore
pi_218189784
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2025 06:45 schreef Inflatiemonster het volgende:
Wat een raar topic. Of Agnes Joseph gelijk heeft dat het nieuwe stelsel
Hoezo raar topic

Wat denk jij dat de volgende stap in de pensioenstelselhervorming zal worden ??

Ik denk
1. Een afdracht percentage voor alle pensioenfondsen , gelijk aan dat van de AOW , dus 17,9%

(dus voor de hele wildgroei aan pensioenfondsen en fondsjes een gelijke fiscale behandeling , gezien de belangen voor de werknemers moet er meer duidelijkheid komen, anders gaat het net als met de woningbouwverenigingen
Het haven pensioenfonds is een triest voorbeeld , hoe erg het mis kan gaan )

2. Het spaarsaldo moet eigendom van de werknemer worden, de pensioenspaarder is niet langer een "deelnemer" maar een eigenaar van het saldo , ook bij overlijden
3. Keuze mogelijkheid voor netto sparen in of voor een eigen woning ipv meedoen met pensioensparen

[ Bericht 5% gewijzigd door michaelmoore op 12-07-2025 12:05:37 ]
  zaterdag 12 juli 2025 @ 07:53:55 #8
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_218190083
twitter
  zaterdag 12 juli 2025 @ 07:57:58 #9
323876 michaelmoore
pi_218190087

ja echte diefstal gaat niet op een scooter of een explosief , dat gaat met een computer
maar we kunnen er nog steeds wat aan doen

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 12-07-2025 11:05:18 ]
  zaterdag 12 juli 2025 @ 12:28:38 #10
323876 michaelmoore
pi_218191342
Krijg nou het lazerus, de vakbonden lezen hier kennelijk ook mee
https://www.telegraaf.nl/(...)e-orde/77418982.html
quote:
Voorzitter Reinier Castelein van Vakbond De Unie, noemt het waardevol dat de Stuurgroep de vinger legt op de kosten die door de vergrijzing razendsnel stijgen. ,,
Ze focussen alleen vooral op bezuinigen.
Terwijl de werkelijke opgave in ons land ligt in investeren: in onze economie, in onze kennis en ons verdienvermogen.
Alleen op die manier kunnen we die kosten structureel blijven dragen.”

Fiscaal vriendelijk sparen
De werkgeversorganisaties zijn het roerend met hem eens. ,,

Dit advies laat zien dat het van enorm belang is dat we investeren in het verdienvermogen van Nederland, zeggen ze.

Koerselman van FNV pleit verder voor het gelijktrekken van de belasting op de arbeid met die op vermogen. ,,Arbeid moet lonen.
Daar moeten we nu echt naar gaan kijken, hoe we dat kunnen regelen;

Castelein van de Unie heeft nog wel een advies voor het nieuwe kabinet: ,

,Laten we werkenden stimuleren om zelf fiscaal vriendelijk meer te sparen voor hun pensioen. oude dag

Geef burgers meer ruimte om te beleggen en vermogen op te bouwen, in plaats van alles via box 3 te innen. Dan kunnen mensen zelf hun regie pakken voor de zorg op hun oude dag.”
pi_218191495
quote:
6s.gif Op zaterdag 12 juli 2025 07:53 schreef ikweethetookniet het volgende:
[ x ]
Eens met de landsadvocaat.

Daarbij wordt het Nederlands pensioenstelsel wereldwijd geroemd als het beste pensioenstelsel.

In die zin kan ik me de onderbouwing van de 'absolute noodzaak' ook niet voorstellen.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  zaterdag 12 juli 2025 @ 15:47:09 #12
323876 michaelmoore
pi_218192503
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juli 2025 12:57 schreef Montagui het volgende:

[..]

Daarbij wordt het Nederlands pensioenstelsel wereldwijd geroemd als het beste pensioenstelsel.

Ik heb al 20 jaar geen inflatie compensatie gehad, geen stuiver, ik krijg nu nominaal minder dan 20 jaar terug en jouw pensioenpotje is er ook geen stuiver op vooruit gegaan , zelfs gekort

maar dat weet jij niet

we moeten eigenaar worden van ons spaarsaldo en de spaarverplichting moet eraf , en ga je dood dan moeten je kinderen of je vrouw de gespaarde pot krijgen

beste pensioenstelsel,, pffffffffff
je mag er alleen maar naar kijken dat beste stelsel
  zaterdag 12 juli 2025 @ 16:34:58 #13
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_218192838
https://x.com/pensioenupd(...)ptz72qb0PZCk0fjjzP2A

Nog 700 miljard te jatten voordat ze aansprakelijk zijn :(
  zaterdag 12 juli 2025 @ 16:36:41 #14
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
  zaterdag 12 juli 2025 @ 21:10:31 #15
323876 michaelmoore
pi_218194942
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juli 2025 12:57 schreef Montagui het volgende:

[..]

Daarbij wordt het Nederlands pensioenstelsel wereldwijd geroemd
Dan blijf jij bij jouw allerbeste pensioenstelsel, vrije keuze is prima

De spaarverplichting moet eraf , het spaarsaldo moet eigendom van de spaarder worden
minstens moet je continu het saldo kunnen zien net als bij de bank en het jaarlijks rendement,

niet langer een vage belofte van een eventueel te bereiken uitkering over 30 jaar
Geen gedwongen winkelnering
wat het allerbeste voor mij is dat maak ik graag zelf uit

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 13-07-2025 09:29:03 ]
pi_218198351
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juli 2025 21:10 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

De spaarverplichting moet eraf , het spaarsaldo moet eigendom van de spaarder worden
minstens moet je continu het saldo kunnen zien net als bij de bank en het jaarlijks rendement,

niet langer een vage belofte van een eventueel te bereiken uitkering over 30 jaar
Toen ik 14 was, mijn eerste baantje een krantenwijk was, vond ik het belachelijk dat ik een deel van MIJN verdiende geld VERPLICHT moest afstaan voor mijn 'pensioen'. Het is MIJN geld en IK dien te bepalen wat daar mee gebeurd.

Hier sta ik nu ik tegen mijn pensioen aanloop nog steeds 100% achter.

Echter heeft MIJN (pensioen)geld nu een bepaalde opgebouwde waarde, en wil ik die waarde straks ook uitbetaald hebben, en niet dat die waarde door de kosten van het 'invaren' gedaald is.

Dat is regelrechte diefstal.

Ik ben dan ook voor de vrije keuze om te kiezen of je wel of niet mee wil doen met het nieuwe pensioenstelsel.

OF, dat je opgebouwde waarde gegarandeerd blijft, en je pas nu mee gaat doen tot aan je pensioen in het nieuwe pensioenstelsel. Je hebt dan een overgangsperiode van een jaar of 50 waarbij je 2 stelsels naast elkaar hebt. Tzt zit dan iedereen in het nieuwe stelsel.
pi_218198470
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juli 2025 21:10 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

De discussie is ook niet wat beter is, een collectief pensioen wordt door iedereen beschouwd als niet helemaal eerlijk, en iedereen vind dat zelf sparen voor je pensioen gewoon het eerlijkst is. Het probleem is echter de overgang en wie wat krijgt. Zelf heb ik het geluk dat ik niet aan collectieve pensioenen heb meegedaan, en op dit moment bij een bedrijf zit wat een gigantische bijdrage van 25K per jaar voor me bijlegt. Maar het lijkt me super klote als je met mijn leeftijd plots een stuk minder gaat krijgen en nog maar weinig tijd hebt om te corrigeren.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  zondag 13 juli 2025 @ 10:47:29 #18
323876 michaelmoore
pi_218198492
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 10:26 schreef Montagui het volgende:

[..]
Toen ik 14 was, mijn eerste baantje een krantenwijk was, vond ik het belachelijk dat ik een deel van MIJN verdiende geld VERPLICHT moest afstaan voor mijn 'pensioen'. Het is MIJN geld en IK dien te bepalen wat daar mee gebeurd.

Hier sta ik nu ik tegen mijn pensioen aanloop nog steeds 100% achter.

Echter heeft MIJN (pensioen)geld nu een bepaalde opgebouwde waarde, en wil ik die waarde straks ook uitbetaald hebben, en niet dat die waarde door de kosten van het 'invaren' gedaald is.

Dat is regelrechte diefstal.

Ik ben dan ook voor de vrije keuze om te kiezen of je wel of niet mee wil doen met het nieuwe pensioenstelsel.

OF, dat je opgebouwde waarde gegarandeerd blijft, en je pas nu mee gaat doen tot aan je pensioen in het nieuwe pensioenstelsel. Je hebt dan een overgangsperiode van een jaar of 50 waarbij je 2 stelsels naast elkaar hebt. Tzt zit dan iedereen in het nieuwe stelsel.
er is geen keuze meer, de teerling is al geworpen .
Maar we moeten nu heel snel naar het eigendoms recht over het gespaarde saldo toe en het recht om het eigendom te verplaatsen naar De Giro of ABN of ING
  zondag 13 juli 2025 @ 10:49:41 #19
323876 michaelmoore
pi_218198500
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 10:43 schreef raptorix het volgende:

[..]
De discussie is ook niet wat beter is, een collectief pensioen wordt door iedereen beschouwd als niet helemaal eerlijk, en iedereen vind dat zelf sparen voor je pensioen gewoon het eerlijkst is. Het probleem is echter de overgang en wie wat krijgt. Zelf heb ik het geluk dat ik niet aan collectieve pensioenen heb meegedaan, en op dit moment bij een bedrijf zit wat een gigantische bijdrage van 25K per jaar voor me bijlegt. Maar het lijkt me super klote als je met mijn leeftijd plots een stuk minder gaat krijgen en nog maar weinig tijd hebt om te corrigeren.
er moet heel veel gebeuren

het eerst dat gebeuren moet is de afdracht naar de pensioenfondsen verlagen naar het AOW percentage van 17,9% , zodat je zelf vast fiscaal 12% kan sparen
vervolgens moet je eigenaar gaan worden van je spaarsaldo alsmede moet het saldo overerfbaar gaan worden

De halve eerste kamer werkt zowel bij een pensioenfonds als bij de politiek , grenzeloze mafffia
pi_218198508
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 10:49 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
er moet heel veel gebeuren

het eerst dat gebeuren moet is de afdracht naar de pensioenfondsen verlagen naar het AOW percentage , zodat je zelf wat fiscaal kan sparen
vervolgens moet je eigenaar gaan worden van je spaarsaldo alsmede moet het saldo overerfbaar worden
Het probleem is dat er zoveel geld niet is, veel pensioenfondsen hebben minder geld, dan er ingelegd is, dat was doorgaans ook het probleem niet zolang er maar genoeg rendement uitkwam om de pensioengerechtigden te betalen.
  zondag 13 juli 2025 @ 10:52:33 #21
323876 michaelmoore
pi_218198519
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 10:51 schreef raptorix het volgende:

[..]
Het probleem is dat er zoveel geld niet is, veel pensioenfondsen hebben minder geld, dan er ingelegd is, dat was doorgaans ook het probleem niet zolang er maar genoeg rendement uitkwam om de pensioengerechtigden te betalen.
Het spaarsaldo van de pensioenspaarder moet zichtbaar worden en de spaarder moet eigenaar worden van zijn spaarsaldo
Ook het behaalde rendement van de spaarrekening over de laatste tien jaar moet zichtbaar worden
pi_218198564
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 10:52 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Het spaarsaldo van de pensioenspaarder moet zichtbaar worden en de spaarder moet eigenaar worden van zijn spaarsaldo
Geen idee hoe dat bij andere mensen zit, maar ik weet exact hoeveel er in mijn potje zit.
  zondag 13 juli 2025 @ 13:46:41 #23
323876 michaelmoore
pi_218199975
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 10:59 schreef raptorix het volgende:

[..]
Geen idee hoe dat bij andere mensen zit, maar ik weet exact hoeveel er in mijn potje zit.
Dit staat er bij mij , schandalig
ieder maand komt er geld bij en het totaal bedrag wil men niet laten zien -O- 8)7 8)7 :W
helemaal niets mag je zien
Want het geld is niet meer van jou

quote:
Tot vandaag heeft u een pensioen opgebouwd van
¤ --- netto per maand
Wij kunnen het bedrag nu helaas niet tonen.
Als iedereen eigenaar was van zijn / haar eigen pensioenpot dan kan men zelf beslissen met vervroegd pensioen te gaan ,

Of voor jongeren, tijdelijk stoppen met bruto vullen van de pensioenpot om meer netto te sparen in de eigen woning spaarpot

Het pensioenafdracht percentage moet in iedere geval gelijk worden aan het AOW percentage van 17,9 procent
dan kan men zelf nog 12% fiscaal sparen bij de giro of zo, of extra netto loon ontvangen

------------------------------------------------------------------------------
als het om een bank ging , dan zou de bankvergunning subiet worden ingetrokken, maar het door jou ingelegde spaargeld is eigendom van het fonds ,dus doen ze niets fout
quote:
Een Algemeen Pensioenfonds (APF) is een pensioenfonds dat één of meer pensioenregelingen uitvoert. Om in Nederland het bedrijf van een APF uit te mogen oefenen, is een vergunning van DNB vereist.
Op grond van de vergunningaanvraag bekijken we of aan alle toetredingseisen is voldaan en we de vergunning kunnen verlenen.

[ Bericht 7% gewijzigd door michaelmoore op 14-07-2025 17:20:03 ]
  zondag 13 juli 2025 @ 15:36:55 #24
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_218201105
DNB en Klaas knot :')

Invaren doen we op de tast :|W

Ik viel van mijn stoel :(
  zondag 13 juli 2025 @ 20:23:48 #25
323876 michaelmoore
pi_218203983
quote:
6s.gif Op zondag 13 juli 2025 15:36 schreef ikweethetookniet het volgende:
DNB en Klaas knot :')

Invaren doen we op de tast :|W

Ik viel van mijn stoel :(
Peter Rosenmuller van GroenLinks had naast het Eerste Kamer lidmaatschap ook een zeer dik betaalde baan bij een pensioenfonds.
De maffia corruptie tiert welig met de 1800 miljard pensioen spaargeld

Half Den Haag leeft van de pensioensteekpenningen, de vakbonds besturen ook

Uw pensioenspaargeld dat moet uw eigendom zijn
en er moet vrijheid zijn in het kiezen van de pensioenuitvoerder, net als u uw bank kunt uitkiezen

Kan niet zo zijn dat u als modaal iedere maand 800 euro in een pot stopt en het met rente op rente na 40 jaar niet uw eigendom blijkt te zijn
Maar zo is het wel

Marktwerking moet er komen, echte marktwerking ,
geen verplichtte maandelijkse afdracht aan een bepaalde groep pensioenmaffia die niet bijhouden wat je saldo is

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 14-07-2025 19:36:27 ]
  zondag 13 juli 2025 @ 21:35:14 #26
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_218204832
Daar hebben we een woord voor …

Netwerkcorruptie
  maandag 14 juli 2025 @ 12:39:24 #27
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
  maandag 14 juli 2025 @ 19:38:53 #28
323876 michaelmoore
pi_218213623
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 10:43 schreef raptorix het volgende:

[..]
t. Zelf heb ik het geluk dat ik niet aan collectieve pensioenen heb meegedaan, en op dit moment bij een bedrijf zit wat een gigantische bijdrage van 25K per jaar voor me bijlegt. Maar het lijkt me super klote als je met mijn leeftijd plots een stuk minder gaat krijgen en nog maar weinig tijd hebt om te corrigeren.
ja dat is een heel andere situatie, jij bent niet bij een verplicht fonds, ji bent eigenaar van je spaarsaldo

quote:
Partij Omtzigt ontmaskert grootste pensioenroof ooit
Bekijk deze YouTube-video
  donderdag 17 juli 2025 @ 07:40:05 #29
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_218235559
Stijgende kosten pensioenen door nieuwe pensioenwet

De kosten in de pensioensector stijgen flink. Pensioenuitvoerders lijden miljoenenverliezen, terwijl de kosten ook bij sommige fondsen flink toenemen. De kans is groot dat dat beeld de komende jaren aanhoudt, meldt De Telegraaf.

Waar een aantal fondsen de kosten goed in bedwang weet te houden, zien anderen de uitgaven in rap tempo toenemen. Zo stegen bij het fonds voor de metaalsector (PMT) de kosten per deelnemer vorig jaar explosief: van ¤96,77 naar ¤132. Ook bij ABP - het fonds voor ambtenaren en onderwijspersoneel - schoten de kosten omhoog van ¤89 naar ¤104.

De hoofdoorzaak is de overgang naar het nieuwe pensioenstelsel. Actuaris Arno Eijgenraam vat samen waarom die pensioenwet zoveel kosten met zich meebrengt: "Iedereen doet alles voor het eerst, dat speelt mee. Het nieuwe stelsel is voor alle betrokkenen nieuw, je kunt internationaal nergens afkijken. En als er iets fout gaat, wat heel logisch is in zo'n situatie, is dat vaak meteen een kostbare fout."

https://www.taxlive.nl/nl(...)-nieuwe-pensioenwet/

En we worden nog een keer bestolen :(
  zondag 20 juli 2025 @ 17:43:45 #30
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_218270997
twitter

Ben je al

Beroofd
Belazerd
Afgeperst

Krijg je Wopke :r die de overgebleven centjes wil hebben voor zijn wanbeleid

Houdt het dan nooit op :?
  donderdag 24 juli 2025 @ 11:07:35 #31
323876 michaelmoore
pi_218305639
NWS / Pensioenfondsen gaan als een tierelier, ondanks onrustige wereldmarkt

100 miljard euro nominaal verloren ??
82 miljard rekenrente fantasie terug

De pensioenfondsen hebben de rekenrente verhoogd *O* *O* *O*

[ Bericht 19% gewijzigd door michaelmoore op 24-07-2025 12:03:49 ]
  donderdag 24 juli 2025 @ 14:10:11 #32
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_218307347
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2025 11:07 schreef michaelmoore het volgende:
100 miljard euro nominaal verloren ??
82 miljard rekenrente fantasie terug
De pensioenfondsen hebben de rekenrente verhoogd *O* *O* *O*
Dus wanbeleid en idiote hoge kosten worden goedgemaakt met boekhoudtruc :|W
En dat toevallig O-) net voor invaren :|W
Dan kunnen de pensioenen in nieuwe stelsel het eerste jaar omhoog en is die kritiek ook weer opgelost
En klaar voor de ramp die gaat komen, maar dat zag niemand aankomen ^p^
  donderdag 24 juli 2025 @ 14:15:29 #33
323876 michaelmoore
pi_218307419
quote:
6s.gif Op donderdag 24 juli 2025 14:10 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]
Dus wanbeleid en idiote hoge kosten worden goedgemaakt met boekhoudtruc :|W
En dat toevallig O-) net voor invaren :|W
Dan kunnen de pensioenen in nieuwe stelsel het eerste jaar omhoog en is die kritiek ook weer opgelost
En klaar voor de ramp die gaat komen, maar dat zag niemand aankomen ^p^
o reken er maar op dat ook in 2026 er een negatief resultaat zal worden behaald van 5%
en er geen sprake is van een inflatiecorrectie , vorig jaar heb ik met gods gratie1,84% gehad

quote:
AI-overzicht
ABP verhoogt de pensioenen per 1 januari 2025 met 1,84%.
Deze verhoging compenseert ongeveer de helft van de prijsstijging (inflatie) van 3,56%.
De pensioenverhoging geldt voor zowel de pensioenen van gepensioneerden als voor de pensioenopbouw van werknemers.
  donderdag 24 juli 2025 @ 15:02:34 #34
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_218308169
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2025 14:15 schreef michaelmoore het volgende:
o reken er maar op dat ook in 2026 er een negatief resultaat zal worden behaald van 5%
en er geen sprake is van een inflatiecorrectie , vorig jaar heb ik met gods gratie1,84% gehad
Enige waar je wel op kan rekenen:

Kosten stijgen elk jaar
Salarissen ook
Bonussen ook

En tot slot de absolute topper……

Van wat er overblijft wordt nog eens 16,7% AOW premie ingehouden

Dubbel genaaid houdt beter ^p^
  donderdag 24 juli 2025 @ 15:06:30 #35
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_218308281
Bekijk deze YouTube-video

Ook van toepassing op de pensioenen
  donderdag 24 juli 2025 @ 15:35:05 #36
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_218308698
quote:
6s.gif Op donderdag 24 juli 2025 15:02 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]
Enige waar je wel op kan rekenen:

Kosten stijgen elk jaar
Salarissen ook
Bonussen ook

En tot slot de absolute topper……

Van wat er overblijft wordt nog eens 16,7% AOW premie ingehouden

Dubbel genaaid houdt beter ^p^
Teveel vertrouwen in ambtelijke instituties wordt historisch gezien altijd afgestraft, de Nederland is simpelweg naïef gebleken.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  donderdag 24 juli 2025 @ 15:43:42 #37
323876 michaelmoore
pi_218308801
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2025 15:35 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Teveel vertrouwen in ambtelijke instituties wordt historisch gezien altijd afgestraft, de Nederland is simpelweg naïef gebleken.
De macht van de pensioenbazen is te groot , met hun 2000 miljard euro vermogen dat van hen is

michaelmoore in NWS / Pensioenfondsen gaan als een tierelier, ondanks onrustige wereldmarkt

Als de pensioenstelsel hervorming gaat doorzetten , dan moet de eerstvolgende stap zijn, het pensioen premie percentage verlagen naar dat van de AOW van 17,9%

Dan blijft er alvast 12% over van het belastbaar loon voor de werknemer om zelf iets mee te doen, netto of bruto

Netto: Een eigen huis spaarsaldo bijvoorbeeld
Bruto:: een ETF belegging in uitgesteld loon bij de giro

.doe je er niets mee dan heb je toch 4% netto hoger loon

[ Bericht 6% gewijzigd door michaelmoore op 24-07-2025 16:16:59 ]
  donderdag 24 juli 2025 @ 17:30:09 #38
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_218310511
twitter
pi_218312064
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 13:46 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Dit staat er bij mij , schandalig
ieder maand komt er geld bij en het totaal bedrag wil men niet laten zien -O- 8)7 8)7 :W
helemaal niets mag je zien
Want het geld is niet meer van jou
[..]
Als iedereen eigenaar was van zijn / haar eigen pensioenpot dan kan men zelf beslissen met vervroegd pensioen te gaan ,

Of voor jongeren, tijdelijk stoppen met bruto vullen van de pensioenpot om meer netto te sparen in de eigen woning spaarpot

Het pensioenafdracht percentage moet in iedere geval gelijk worden aan het AOW percentage van 17,9 procent
dan kan men zelf nog 12% fiscaal sparen bij de giro of zo, of extra netto loon ontvangen

------------------------------------------------------------------------------
als het om een bank ging , dan zou de bankvergunning subiet worden ingetrokken, maar het door jou ingelegde spaargeld is eigendom van het fonds ,dus doen ze niets fout
[..]

Je kan gewoon je pensioenuitvoerder vragen om de contante waarde op 13 juli 2025 hoor.

Verder is het wellicht handig dat je dit topic gewoon whatsappt met de andere user zodat je elke dag verontwaardigd kan zijn dat ze aan je centen komen en dat ze daar met hun poten vanaf moeten blijven!
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  donderdag 24 juli 2025 @ 20:24:02 #40
323876 michaelmoore
pi_218312476
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2025 19:41 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Je kan gewoon je pensioenuitvoerder vragen om de contante waarde op 13 juli 2025 hoor.
O ja zal ik mijn bank ook bellen om de contante waarde van mijn saldo op te zoeken per 1 juli 2025

Maar, dat kan ik gewoon iedere uur van de dag zelf zien he, het is 2025 nu

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 25-07-2025 09:28:57 ]
pi_218315747
Deze hele discussie kan ik samenvatten:

Pensioen = Diefstal

Als je gewoon 40 jaar lang het bedrag dat de pensioenfondsen bij jouw inhouden (en werkgeversdeel) in een gespreide ETF, bij voorbeeld MSCI World Index had gestort, dan was je nu miljonair.
Nu zijn de zgn. "beleggingsadviseurs" bij de pensioenfondsen miljonair of zelfs miljardair.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_218315906
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2025 08:51 schreef Oud_student het volgende:
Deze hele discussie kan ik samenvatten:

Pensioen = Diefstal

Als je gewoon 40 jaar lang het bedrag dat de pensioenfondsen bij jouw inhouden (en werkgeversdeel) in een gespreide ETF, bij voorbeeld MSCI World Index had gestort, dan was je nu miljonair.
Nu zijn de zgn. "beleggingsadviseurs" bij de pensioenfondsen miljonair of zelfs miljardair.
Dat lijkt me stug, aangezien de eerste ETF ooit pas 35 jaar geleden gelanceerd is
  vrijdag 25 juli 2025 @ 09:24:14 #43
323876 michaelmoore
pi_218315967
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2025 09:15 schreef Weird- het volgende:

[..]
Dat lijkt me stug, aangezien de eerste ETF ooit pas 35 jaar geleden gelanceerd is
AEX ETF van van ECK is er pas sinds 2009
https://www.vaneck.com/nl/nl/investments/aex-etf/overzicht/
een ETF kan je ook zelf bouwen, als je nauwgezet de AEX volgt , dan heb je een AEX etf
dat is wat ETF bouwers doen voor je, dat kan je ook zelf, maar een ETF kopen is makkelijker
https://www.degiro.nl/pensioenrekening
Mikeytt in NWS / Pensioenfondsen gaan als een tierelier, ondanks onrustige wereldmarkt
persoonlijk zou ik, als ik jong was, voor een netto huisspaarsaldo gaan bij een bank
niks uitgesteld loon

[ Bericht 7% gewijzigd door michaelmoore op 25-07-2025 09:38:50 ]
pi_218318302
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2025 09:15 schreef Weird- het volgende:

[..]
OK, maar je had bijv Robeco, bestaat al sinds 1929.
Het gaat om het principe, per jaar gemiddeld 7% rendement, reken zelf maar uit hoeveel je dan na 40 jaar gespaard hebt !
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_218320289
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2025 20:24 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
O ja zal ik mijn bank ook bellen om de contante waarde van mijn saldo op te zoeken per 1 juli 2025

Maar, dat kan ik gewoon iedere uur van de dag zelf zien he, het is 2025 nu
Wat is je probleem dan.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  vrijdag 25 juli 2025 @ 17:54:13 #46
323876 michaelmoore
pi_218321330
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2025 16:57 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Wat is je probleem dan.
michaelmoore in NWS / Pensioenfondsen gaan als een tierelier, ondanks onrustige wereldmarkt

Hier staat alles wat je wilt weten over de toekomst van het pensioen
pi_218322610
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2025 15:35 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Je draait het weer om. Het is rechts die niets heeft met collectieve voorzieningen. Ieder voor zich. Alles privatiseren en volstoppen met verdienmodellen. Er valt nog hel wat aan de pensioenen af te romen.
  vrijdag 25 juli 2025 @ 21:59:33 #48
56749 BlaZ
pi_218323439
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2025 20:49 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Je draait het weer om. Het is rechts die niets heeft met collectieve voorzieningen. Ieder voor zich. Alles privatiseren en volstoppen met verdienmodellen. Er valt nog hel wat aan de pensioenen af te romen.
Als er geen pensioenen zijn is het niet mogelijk daarvan af te romen; probleem is dus het pensioen an sich.
pi_218323494
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2025 21:59 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Als er geen pensioenen zijn is het niet mogelijk daarvan af te romen; probleem is dus het pensioen an sich.
Ja, het was al geprivatiseerd, dus ze konden er alleen een heleboel extra kosten en verdienmodellen in stoppen. Anders was het al lang uitgegeven.

En inderdaad, de bijstand is al genereus genoeg als vangnet. Plus dat je die mensen weer voor een schijntje aan het werk kunt zetten.
  vrijdag 25 juli 2025 @ 22:07:39 #50
56749 BlaZ
pi_218323547
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2025 22:03 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, het was al geprivatiseerd, dus ze konden er alleen een heleboel extra kosten en verdienmodellen in stoppen. Anders was het al lang uitgegeven.

En inderdaad, de bijstand is al genereus genoeg als vangnet. Plus dat je die mensen weer voor een schijntje aan het werk kunt zetten.
Ik denk dat het beter is om ook de bijstand af te schaffen. Een idee als het basisinkomen is een optie aangezien het niet administratief zwaar is.
pi_218323678
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2025 22:07 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Ik denk dat het beter is om ook de bijstand af te schaffen. Een idee als het basisinkomen is een optie aangezien het niet administratief zwaar is.
Dat ben ik helemaal met je eens. Maar dan lever je als overheid en bedrijfsleven wel een hoop macht in. Dan moeten we wel eerst allemaal weer links gaan stemmen.
  zaterdag 26 juli 2025 @ 13:20:40 #52
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_218327869
https://x.com/rkemp59/sta(...)Ox9HFkjwsJk6oIzKuB1A

Pensioen leeftijd omhoog

Dat is makkelijk jatten, zo verminder je de aanspraken en verbeter je de dekkingsgraad
Wanbeleid afgeschermd en meer belasting inkomsten

Briljante zet weer van nietsnut Dilan :|W
  zaterdag 26 juli 2025 @ 16:39:11 #53
323876 michaelmoore
pi_218330212
quote:
6s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 13:20 schreef ikweethetookniet het volgende:

Pensioen leeftijd omhoog

Dat is makkelijk jatten, zo verminder je de aanspraken en verbeter je de dekkingsgraad

dan gaat de pensioen uitkering datum ook mee. en hoeven ze weer minder te betalen tot de sterfdatum

maar de dekkingsgraad die blijft zakken he
  zaterdag 26 juli 2025 @ 17:30:06 #54
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_218330749
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 16:39 schreef michaelmoore het volgende:….
Alleen ingevoerd om al het gejatte geld weg te moffelen in boekhoudtruc
Bijvangst is meer belastinginkomsten om nog meer idiote dingen mee te doen

Welke randdebiel stemt nog VVD :?
  zaterdag 26 juli 2025 @ 17:40:46 #55
323876 michaelmoore
pi_218330853
quote:
6s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 17:30 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]
Alleen ingevoerd om al het gejatte geld weg te moffelen in boekhoudtruc
Bijvangst is meer belastinginkomsten om nog meer idiote dingen mee te doen

Welke randdebiel stemt nog VVD :?
voor 2000 miljard pensioenvermogen krijg je een forse lobby op de been

die lobby is zo mega sterk dat we er nooit meer iets aan het pensioenstelsel kunnen veranderen, die lobby is sterker dan heel Den Haag bij elkaar

die geven peter rosenmuller een zeer dikke baan voor een half jaar bij het ABP
Dan heb je de eerste kamer al plat

[ Bericht 5% gewijzigd door michaelmoore op 26-07-2025 18:00:08 ]
  zaterdag 26 juli 2025 @ 17:57:42 #56
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_218330978
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 17:40 schreef michaelmoore het volgende:
voor 2000 miljard pensioenvermogen krijg je een forse lobby op de been
dei lobby is zo sterk dat we er nooit meer iets aan kunnen veranderen, die lobby is sterker dan heel Den Haag bij elkaar
die geven peter rosenmuller een zeer dikke baan voor een half jaar bij het ABP
Dan heb je de eerste kamer al plat
Inderdaad zelfs Klaas Knot doet mee

Dat heet netwerkcorruptie
pi_218334444
quote:
6s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 13:20 schreef ikweethetookniet het volgende:

Pensioen leeftijd omhoog

Je komt echt uit een ei he. Bij voorgaande verhogingen (vanaf 65) werd de aanspraak uiteraard verhoogd. Net als je je pensioen naar voren haalt, de aanspraak verlaagd wordt.

Als mensen nog steeds doodgaan wanneer dat gemiddeld de bedoeling is maakt dat voor het pensioenvermogen niks uit.

Wel voor de AOW natuurlijk, die dan waarschijnlijk ook meestijgt.
pi_218334456
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 16:39 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
dan gaat de pensioen uitkering datum ook mee. en hoeven ze weer minder te betalen tot de sterfdatum

Als mensen nog steeds sterven op - ik zeg maar iets willekeurigs - 81 jaar en 3 maanden en de pensioenleeftijd is verhoogd, heeft het pensioenfonds op dat moment evenveel geld uitgekeerd dan dat iemand op zijn 64e al met pensioen zou zijn gegaan.
pi_218334517
Ik ben geen orakel qua pensioenen maar ik werk er al een jaar of 12 in en ook met alle relevante diploma’s uptodate en ik zit soms met stijgende verbazing dit topic te lezen. :?
  zaterdag 26 juli 2025 @ 23:21:35 #60
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_218334656
Vertel wat verbaast je allemaal :?
pi_218334772
Bijvoorbeeld de aanname van jou en michaelmoore dat de aanspraak verlaagd wordt bij een verhoging van de pensioenleeftijd, terwijl dat juist precies tegenovergesteld is.

Het heeft ook niets met dekkingsgraad te maken.
  zaterdag 26 juli 2025 @ 23:51:40 #62
323876 michaelmoore
pi_218334908
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 23:37 schreef kalinhos het volgende:
Bijvoorbeeld de aanname van jou en michaelmoore dat de aanspraak verlaagd wordt bij een verhoging van de pensioenleeftijd, terwijl dat juist precies tegenovergesteld is.

Het heeft ook niets met dekkingsgraad te maken.
Als men 5 jaar later met pensioen mag , dan gaat er minder uitgekeerd worden,
Met AOW werkt het precies het zelfde

Denk jij dat het pensioenfonds meer uit gaat keren ?/ Nee he
Maar goed het is te hopen dat mensen vrije keuze krijgen met pensioen sparen bij de giro of in hun eigen huis
het is geen 1950 meer

Het pensioensparen moet vrijwillig worden , de storting moet bij het brutoloon komen dan kan men het zelf uitzoeken

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 27-07-2025 03:46:59 ]
pi_218335582
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2025 23:51 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Als men 5 jaar later met pensioen mag , dan gaat er minder uitgekeerd worden,
Met AOW werkt het precies het zelfde

Denk jij dat het pensioenfonds meer uit gaat keren ?/ Nee he
Maar goed het is te hopen dat mensen vrije keuze krijgen met pensioen sparen bij de giro of in hun eigen huis
het is geen 1950 meer

Het pensioensparen moet vrijwillig worden , de storting moet bij het brutoloon komen dan kan men het zelf uitzoeken
Neehee. Als je pensioenaanspraak uitgesteld wordt, wordtie hoger.

Dat is ánders dan met AOW.

Dit bedoel ik: jij en ikweethetookniet lullen maar wat in het luchtledige zonder dat je er inhoudelijk iets van snapt.
pi_218335610
Als je me niet gelooft, zoek anders je UPO’s
op (dit kan vaak nog wel digitaal) vanaf 2009 tot 2017 ongeveer. Ergens in die periode is de AOW stapsgewijs verhoogd naar 67 en zijn pensioenfondsen ook van 65 naar 67 gegaan. De meeste fondsen/verzekeraars hebben de regeling toen gewoon omgezet naar 67 en de aanspraken verhoogd.

Wat ook kon is dat pensioenfondsen zeiden: oke dit deel blijft uitgekeerd op 65 en alles wat je vanaf dit moment (datum x, bijvoorbeeld 1-1-2012) opbouwt keren we uit vanaf 67. Alles wat opgebouwd is tot 31-12-2011 blijft ingaan op 65.
  zondag 27 juli 2025 @ 08:41:35 #65
323876 michaelmoore
pi_218335877
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2025 05:59 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Neehee. Als je pensioenaanspraak uitgesteld wordt, wordtie hoger.

Dat is ánders dan met AOW.

Dit bedoel ik: jij en ikweethetookniet lullen maar wat in het luchtledige zonder dat je er inhoudelijk iets van snapt.
ok dus mijn pensioenuitkering wordt nu hoger volgende maand

kletskoek

quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2025 06:28 schreef kalinhos het volgende:
Als je me niet gelooft, zoek anders je UPO’s
op (dit kan vaak nog wel digitaal) vanaf 2009 tot 2017 ongeveer. Ergens in die periode is de AOW stapsgewijs verhoogd naar 67 en zijn pensioenfondsen ook van 65 naar 67 gegaan. De meeste fondsen/verzekeraars hebben de regeling toen gewoon omgezet naar 67 en de aanspraken verhoogd.

Wat ook kon is dat pensioenfondsen zeiden: oke dit deel blijft uitgekeerd op 65 en alles wat je vanaf dit moment (datum x, bijvoorbeeld 1-1-2012) opbouwt keren we uit vanaf 67. Alles wat opgebouwd is tot 31-12-2011 blijft ingaan op 65.
De pensioenspaarplicht met eraf en werknemers moeten een hoger bruto krijgen door die afdracht bij hun salaris te krijgen, zodat men zelf kan sparen

daar moeten we naar toe , dat zul je met me eens zijn

Dan kan men ook het bedrag netto in het eigen huis sparen of voor een eigen huis sparen

[ Bericht 24% gewijzigd door michaelmoore op 27-07-2025 08:57:34 ]
pi_218336773
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2025 08:41 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ok dus mijn pensioenuitkering wordt nu hoger volgende maand

kletskoek
[..]

Als je nu al pensioen ontvangt niet nee, want dan wordt het voor jou ook niet uitgesteld. Het gaat om mensen tussen de 18 en 67 die nog geen pensioen krijgen.

Ik heb in diverse regelingen meegewerkt aan de transitie van 65 naar 67, al die aanspraken werden verhoogd. Vaak met een factor van 1,13-1,14 zoiets.

Het is ook logisch, want het gespaarde kapitaal verandert niet en de verwachte overlijdensleeftijd ook niet….
Dus is er kortere tijd om hetzelfde uit te keren: aanspraak wordt dus verhoogd.

Je rekent ongeveer met een sterfteleeftijd van ergens begin 80, je keert dus ongeveer 14 jaar uit, per jaar dat je dan uitstelt krijg je er ongeveer 7% bij.

NOGMAALS: Dit geldt niet zo bij de AOW

Je 2e punt ben ik het zeker niet mee eens, omdat een deel van Nederland volslagen debiel is en gevolgen niet kunnen inzien van bepaalde handelingen. Zie dit topic bv waar oa jij maar koppig iets blijft beweren wat gewoon niet waar is. Het laatste wat je moet doen is deze mensen alle regue zelf geven, want de overheid (en dus wij) moeten dat oplossen als er op 69-jarige leeftijd geen geld meer is om van te leven.

[ Bericht 12% gewijzigd door kalinhos op 27-07-2025 10:18:37 ]
  zondag 27 juli 2025 @ 10:14:06 #67
323876 michaelmoore
pi_218336782
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2025 10:13 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Als je nu al pensioen ontvangt niet nee, want dan wordt het voor jou ook niet uitgesteld.
Ok voor mij toevallig niet

ja ja je bent een koekedoos
  woensdag 30 juli 2025 @ 18:45:50 #68
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_218372327
Niet iedereen gaat erop vooruit in nieuw pensioenstelsel: uitkering soms tientjes per maand lager

Zorgmedewerkers geboren tussen 1959 en 1996 zien hun toekomstige uitkering mogelijk lager worden na de overstap naar het nieuwe stelsel.

https://www.telegraaf.nl/(...)l&utm_campaign=share

Goh die had ik niet zien aankomen :|W
  woensdag 30 juli 2025 @ 19:52:40 #69
323876 michaelmoore
pi_218373003
Agnes Joseph gaat definitief naar BBB

quote:
NSC-pensioenkanon Agnes Joseph gaat per direct naar BBB en neemt zetel mee: ’Ik voelde me niet voldoende gesteund’

Den Haag- Kamerlid Agnes Joseph maakt een opvallende en gevoelige overstap. Ze verruilt NSC per direct voor BBB en neemt haar zetel mee. Bij de verkiezingen van 29 oktober staat ze op plek 8 van de concept-kandidatenlijst. „Ik voelde me niet voldoende gesupport bij NSC.”
  woensdag 30 juli 2025 @ 20:42:48 #70
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_218373497
Verstandig mes in haar rug gestoken door nsc collega mbt pensioenen
  vrijdag 1 augustus 2025 @ 08:11:11 #71
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_218384699
Stelling: Vooruitgang door nieuw pensioenstelsel
Uit voorbeeldberekeningen van het pensioenfonds Zorg en Welzijn, blijkt dat niet iedereen er in het nieuwe pensioenstelsel op vooruitgaat. Heeft u hierdoor minder vertrouwen in het nieuwe pensioenstelsel of niet?

Belofte beter pensioen blijkt toch sprookje

De Stelling van de Dag luidt: Vooruitgang door nieuw pensioenstelsel

https://stellingvandedag.mwm2.nl/

Doe mee aan de Stelling van de Dag (tot 15.30 uur). Iedere werkdag kunt u via onze website meedoen aan De Telegraaf-lezersenquête. Deze stelling gaat over actuele onderwerpen die in de samenleving spelen. De uitslag vindt u een dag later op de Wat U Zegt-pagina in De Telegraaf en uiteraard op www.wuz.nl.

https://www.telegraaf.nl/(...)telsel/80988257.html
pi_218384866
quote:
6s.gif Op woensdag 30 juli 2025 20:42 schreef ikweethetookniet het volgende:
Verstandig mes in haar rug gestoken door nsc collega mbt pensioenen
Hoe dan? NSC stemde met al haar voorstellen mee

Het is gewoon opportunisme natuurlijk. Kans dat ze lager dan plek2 bij NSC op de lijst komt is 100% en dan komt ze niet meer de kamer in. Bij BBB heeft ze op plek8 nog best een kans.
pi_218385336
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2025 19:52 schreef michaelmoore het volgende:
Agnes Joseph gaat definitief naar BBB
[..]

Goeie zaak. Het kritische geluid in de 2e kamer ivm het pensioenstelsel mag niet verloren gaan bij de volgende verkiezingen.
  vrijdag 1 augustus 2025 @ 09:58:02 #74
323876 michaelmoore
pi_218385431
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 augustus 2025 09:47 schreef Montagui het volgende:

[..]
Goeie zaak. Het kritische geluid in de 2e kamer ivm het pensioenstelsel mag niet verloren gaan bij de volgende verkiezingen.
we moeten vrij zijn in de keuze van de pensioenbank en je moet eigenaar van jouw spaarsaldo worden en het toegevoegd rendement / dividend kunnen zien
je kunt nu niet eens het saldo meer zien , als je bij een bank pensioen spaart wel

Sinds we computers hebben is een eigen pensioenuitvoerder kiezen heel goed mogelijk
vroeger kregen we het loon in een wekelijks loonzakje , ook ambtenaren , dat is ook niet meer zo

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 02-08-2025 03:38:54 ]
pi_218385511
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 augustus 2025 09:58 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
we moeten vrij zijn in de keuze van de pensioenbank en de eigenaar van ons spaarsaldo worden en het toegevoegd rendement / dividend zien
je kunt nu niet eens het saldo meer zien , als je bij een bank pensioen spaart wel

Sinds we computers hebben is een eigen pensioenuitvoerder kiezen heel goed mogelijk
vroeger kregen we het loon in een wekelijks loonzakje , ook ambtenaren , dat is ook niet meer zo
Je reageert op een post over de overstap van Joseph, niet álles gaat over jouw stokpaardje.
  vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:41:15 #76
323876 michaelmoore
pi_218385819
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 augustus 2025 10:09 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Je reageert op een post over de overstap van Joseph, niet álles gaat over jouw stokpaardje.
maar goed dat is wel waar we naar toe moeten en ook gaan, het eigendom van je spaargeld
eerste stap is een fors lager afdracht percentage aan het fonds en een hoger eigen spaar percentage naar je eigen rekening, dat moet niet moeilijk zijn
pi_218385843
Mark Rutte leverde de politieke drive om het pensioenakkoord tot stand te brengen.

Zowel Rutte III als Rutte IV verschoven van het oude systeem naar de nieuwe wetgeving.
  vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:47:02 #78
323876 michaelmoore
pi_218385860
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 augustus 2025 10:45 schreef Mathijsco het volgende:
Mark Rutte leverde de politieke drive om het pensioenakkoord tot stand te brengen.

Zowel Rutte III als Rutte IV verschoven van het oude systeem naar de nieuwe wetgeving.
Ja Rutte was er wel bij als het grote geld hem riep voor een klus, maar nu is het wachten op de partij die de percentages gaat aanpassen, dat moet de volgende stap zijn

NSC zal niet in de nieuwe coalitie komen, BBB mogelijk wel

Nu ga je de partijen met lef leren kennen , het mag niet bij deze stelsel achteruitgang blijven , pensioenstelsel herziening is echt een pensioenstelsel herziening
De klus is nog maar net begonnen
De macht moet naar de werknemer, de spaarder zelf, niet naar het grote geld

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 01-08-2025 12:58:00 ]
  vrijdag 1 augustus 2025 @ 11:24:37 #79
323876 michaelmoore
pi_218386103
quote:
1s.gif Op zondag 27 juli 2025 10:13 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Je 2e punt ben ik het zeker niet mee eens, omdat een deel van Nederland volslagen debiel is
quote:
Punt 1 . De pensioenspaarplicht moet eraf en werknemers moeten een hoger bruto krijgen door de totale afdracht bij hun salaris te krijgen, zodat men zelf fiscaal vrij kan sparen , met hun eigen geld
Hier ben je het dus wel mee eens, nou dat vind ik top ^O^
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2025 12:49 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Als het mogelijk was liet ik het gewoon op de rekening storten.

Op debiele ETF's inzetten lukt me zelf ook wel.
Dat dus

Dit onderwerp over het pensioen is nu een onderwerp dat in een referendum hoort en niet in een omgekochte coalitie

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 01-08-2025 13:24:26 ]
pi_218386440
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 augustus 2025 11:24 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
[..]
[..]
Dat dus

Dit onderwerp over het pensioen is nu een onderwerp dat in een referendum hoort en niet in een omgekochte coalitie

Nee want als je terugleest zie je dat je 1e punt in die post waar ik op reageer het issue is dat jij niet begreep dat een uitgestelde pensioenuitkering leidt tot een hogere uitkering én dat jij niet begreep dat dat niet gold voor reeds ingegane pensioenen.

Je gaat me nu quotes in de mond leggen die ik niet zo bedoelde en die iedereen die een topic leest ook niet zo kan interpreteren zoals jij doet.

Ofwel je bent niet zo slim en begrijpt het gewoon niet ofwel je bent slim genoeg en verdraait bewust quotes.
In beide gevallen is er niets aan, je zoekt het maar uit verder.
  vrijdag 1 augustus 2025 @ 12:50:22 #81
323876 michaelmoore
pi_218386820
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 augustus 2025 12:07 schreef kalinhos het volgende:

[..]

Ofwel je bent niet zo slim en begrijpt het gewoon niet ofwel je bent slim genoeg
In beide gevallen is er niets aan, je zoekt het maar uit verder.
De discussie word je dus te heet onder de pensioenvoeten

hier mag je niet over in gesprek met je opdrachtgevers , want die discussie ga je verliezen, dat weet jij ook wel
Ze kijken mee en dan krijg je commentaar maandag of straks al

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 01-08-2025 13:46:17 ]
pi_218387386
Niemand boeit deze discussie op een forum hoor koekie. Je bent al een tijdje uit de werkende samenleving he?
pi_218387401
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 augustus 2025 12:50 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
De discussie word je dus te heet onder de pensioenvoeten

hier mag je niet over in gesprek met je opdrachtgevers , want die discussie ga je verliezen, dat weet jij ook wel
Ze kijken mee en dan krijg je commentaar maandag of straks al
Je verdraait de quote/laat bewust een deel weg waarin ik jou het aantoonbare verwijt maak quotes te verdraaien.
  vrijdag 1 augustus 2025 @ 13:51:01 #84
323876 michaelmoore
pi_218387436
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 augustus 2025 13:48 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Je verdraait de quote/laat bewust een deel weg waarin ik jou het aantoonbare verwijt maak quotes te verdraaien.
probeer je me nu het zwijgen op te leggen??
Is dat in overleg met je achterban bij de pensioenfederatie?
pi_218387602
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 augustus 2025 13:51 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
probeer je me nu het zwijgen op te leggen??
Is dat in overleg met je achterban bij de pensioenfederatie?
Je verdraait quotes bewust of laat ze deels weg. Zie post #80 in dit topic waar jij in post #81 ineens een zin uit heb gehaald, juist die zin waarin ik aangeef dat je bewust quotes verdraait.

Tis een vrij achterbakse manier van discussiëren.

Mag je alemaal doen hoor, is niet wettelijk verboden ofzo, maar je bent wel dus achterbaks.

[ Bericht 8% gewijzigd door kalinhos op 01-08-2025 14:12:40 ]
  vrijdag 1 augustus 2025 @ 14:25:15 #86
323876 michaelmoore
pi_218387791
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 augustus 2025 14:05 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Je verdraait quotes bewust of laat ze deels weg. Zie post #80 in dit topic waar jij in post #81 ineens een zin uit heb gehaald, juist die zin waarin ik aangeef dat je bewust quotes verdraait.

Tis een vrij achterbakse manier van discussiëren.

Mag je alemaal doen hoor, is niet wettelijk verboden ofzo, maar je bent wel dus achterbaks.
ik vroeg je mening en die gaf jij,
punt 2 niet eens omdat werknemers in Nederland volslagen debiel zijn zeg je, maar punt 1 dus wel begreep ik

quote:
1s.gif Op zondag 27 juli 2025 10:13 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Je 2e punt ben ik het zeker niet mee eens, omdat een deel van Nederland volslagen debiel is
quote:
Punt 1 . De pensioenspaarplicht moet eraf en werknemers moeten een hoger bruto krijgen door de totale afdracht bij hun salaris te krijgen, zodat men zelf fiscaal vrij kan sparen , met hun eigen geld

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 01-08-2025 14:30:44 ]
pi_218387867
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 augustus 2025 14:25 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ik vroeg je mening en die gaf jij,
punt 2 niet eens omdat werknemers in Nederland volslagen debiel zijn zeg je, maar punt 1 dus wel begreep ik
[..]
[..]
Zie post #80 in dit topic waar ik je al aangaf dat ik het niet met je eens was. Heb je die post wellicht gemist?
  vrijdag 1 augustus 2025 @ 14:36:22 #88
323876 michaelmoore
pi_218387904
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 augustus 2025 14:33 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Zie post #80 in dit topic waar ik je al aangaf dat ik het niet met je eens was. Heb je die post wellicht gemist?
Dat jij het niet met mij eens ben, dat heb ik wel door ja, daar word je ook voor betaald he

#SCJVB loopt te pleiten voor TATA en miljarden subsidie en jij voor de 2000 miljard euro van de pensioenfederatie
quote:
De pensioenfondsen van de Pensioenfederatie beheren samen ongeveer 1.400 miljard euro.
Is alweer minder, twee jaar terug was het nog 1800 miljard euro

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 01-08-2025 21:42:44 ]
  zaterdag 2 augustus 2025 @ 11:34:18 #89
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_218395265
Mooi interview met Agnes Joseph 🙏
Het is grote kul dat iedereen erop vooruitgaat in het nieuwe pensioenstelsel

"Iedereen zegt maar steeds dat er 10 jaar is gewerkt aan dit pensioenstelsel. Dat klopt gewoon niet. Dit #pensioenakkoord is in een paar maanden uitgedacht."

zaterdag 2 augustus 2025 @ 11:48:21 #90
323876 michaelmoore
pi_218395368
quote:
6s.gif Op zaterdag 2 augustus 2025 11:34 schreef ikweethetookniet het volgende:
Mooi interview met Agnes Joseph 🙏
Het is grote kul dat iedereen erop vooruitgaat in het nieuwe pensioenstelsel

"Iedereen zegt maar steeds dat er 10 jaar is gewerkt aan dit pensioenstelsel. Dat klopt gewoon niet. Dit #pensioenakkoord is in een paar maanden uitgedacht."

niemand is geïnteresseerd in hun pensioenvermogen , op de salarisstrook is maar 30% van de afdracht zichtbaar, dus men denkt ach het zal wel
Het pensioensaldo is nu ook niet meer te zien bij de pensioenuitvoerder , dus men beschouwd het als een soort belasting, zelfs de UPO brief is niet meer bindend volgens de rechters , das waard niets

AOW premie is tenslotte helemaal niet zichtbaar op de strook en daar weet ook niemand iets van

Dat iemand met een modaal inkomen bijna 8000 euro jaarlijks bruto spaart op de pensioenrekening, dat weet geen mens

quote:
AI-overzicht
Het modaal inkomen in 2025 is ¤46.500 bruto per jaar, inclusief vakantiegeld. Dit komt neer op een bruto maandsalaris van ongeveer ¤3.875. De AOW-franchise voor 2025 is voorlopig vastgesteld op ¤18.475. De berekening "modaal inkomen minus franchise x 28%" is afhankelijk van de specifieke toepassing (bijvoorbeeld pensioenopbouw) en de definitieve hoogte van de franchise.
Stap voor stap:
Modaal inkomen: Het modaal inkomen voor 2025 is ¤46.500 bruto per jaar.
Franchise: De voorlopige AOW-franchise voor 2025 is ¤18.475.
Verschil: Het verschil tussen modaal inkomen en franchise is: ¤46.500 - ¤18.475 = ¤28.025.
28%: Dit verschil vermenigvuldig je met 28% (0,28): ¤28.025 * 0,28 = ¤7.847.
Dus, "modaal inkomen minus franchise x 28%" kan in dit geval ¤7.847 zijn, maar dit is afhankelijk van de specifieke context
De eindwaarde van een jaarlijkse inleg van ¤7847 gedurende 40 jaar met een jaarlijks rendement van 5% is ¤777.704,66.
.
Het is helaas niet het eigendom van de spaarder en gaat hij dood dan is het weg

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 02-08-2025 12:09:02 ]
  zaterdag 2 augustus 2025 @ 12:00:12 #91
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_218395455
Eduard Bomhoff: 10 vragen en antwoorden over de actuele stand van zaken in pensioenland

Tweede Kamerlid en pensioenexpert Agnes Joseph stapte deze week over van NSC naar BBB. Beeld: YouTube.
1. Hoe bevalt het ‘invaren’ in het nieuwe pensioenstelsel?

Heel slecht. Het pensioenfonds voor de loodsen kwam vorige week als eerste met uitkomsten voor het eerste half jaar van 2025. Jongere deelnemers deden het oké, maar alle oudere deelnemers hadden direct na het ‘invaren’ zo’n slecht resultaat voor hun nieuwe, individuele pensioenpot dat ze in de min staan. Volgens het fonds moeten nu hun pensioenen worden aangevuld uit de reserve. Maar wat als die reserve opraakt?

2. Was zo’n slecht resultaat voorspeld?

Ja, door iedereen die waarschuwde dat de nieuwe pensioenwet van De Nederlandsche Bank (DNB) met name slecht zou uitpakken voor de oudere deelnemers. DNB namelijk dwingt oudere deelnemers en gepensioneerden om vooral te beleggen in staatsschuld en dat rendeert veel slechter dan beleggen in bedrijven en gebouwen. Op termijn is dat altijd zo; nu is het zelfs al pijnlijk duidelijk na een paar maanden.

3. Bestaat nu het risico dat de pensioenen de inflatie niet kunnen bijhouden?

Helaas wel. Als alles duurder wordt, zullen bedrijven niet alleen de kosten maar ook de inkomsten gemiddeld zien toenemen. Huren van winkelcentra gaan dan bijvoorbeeld ook omhoog. Bij beleggen in bedrijven is inflatie daarom geen groot risico. Bij beleggen in staatsschuld ligt dat anders. Er is dan een vast bedrag dat over tien of twintig jaar wordt uitgekeerd. Tegen die tijd is de euro een stuk minder waard. Er is dan dus geen bescherming tegen inflatie.

4. Als de uitkomsten zo slecht zijn, wie kan dan voordeel hebben bij de nieuwe pensioenwet?

Werkgevers in het bedrijfsleven, want die kunnen het bestuur van hun pensioenfonds voorstellen om de premie te verlagen. Dat zou overigens wel kortzichtig zijn, want een solide pensioen is een aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde waarmee bedrijven kunnen concurreren op de krappe arbeidsmarkt.

5. Kan ook de overheid voordeel hebben bij de nieuwe pensioenwet?

Bij begrotingsproblemen kan de minister van Financiën voorstellen om minder premie te betalen aan de twee grootste pensioenfondsen: het ABP voor overheid, onderwijs en politie en het PFZW voor de sector zorg en welzijn. Dat is makkelijk voor de minister, want andere bezuinigingen doen direct pijn en roepen weerstand op, maar lagere pensioenpremies veroorzaken pas ver in de toekomst lagere pensioenen.

6. Volgens opinieonderzoek is 70 procent van Nederlanders tegen de nieuwe pensioenwet. Waarom willen zoveel pensioenfondsen dan toch ‘invaren’?

De werkgevers hebben een eigenbelang: meer kans om de premies te verlagen. De vakbeweging luisterde naar DNB die beweerde dat de nieuwe wet eerlijker was voor jonge werknemers. Hun premie kan immers lange tijd worden belegd voordat ze met pensioen gaan. Een correct punt, maar niet zo belangrijk, want precies het omgekeerde geldt wanneer die jongeren in de vijftig zijn. Dan sparen ze nu minder snel dan onder de oude wet. Op het cruciale punt dat DNB weg wilde uit bedrijven en gebouwen om meer te beleggen in staatsschuld, miste de vakbeweging de expertise om te zien dat alles bij elkaar de nieuwe wet heel ongunstig zou uitwerken voor zowel jong als oud. Nu is het voor de vakbeweging kennelijk een kwestie van reputatie. Niemand vindt het fijn om een vergissing toe te geven.

7. Is er nog een weg terug?

Natuurlijk. President Klaas Knot van DNB, die zijn hele prestige had verbonden aan de nieuwe pensioenwet, is vertrokken, en onze politici weten best hoe impopulair de nieuwe wet is. Misschien durven VVD en CDA afstand te nemen van de nieuwe wet wanneer nóg meer fondsen komen met gruwelijk slechte cijfers voor de pensioenpotten van de oudere deelnemers. Als de politici besluiten tot herstel, kunnen de paar kleine fondsen die al zijn ‘ingevaren’ natuurlijk alle pensioenpotten weer samenvoegen. Zo’n herstel kost geen geld, en levert juist heel veel voordeel op doordat dan de combinatie terugkeert van gunstige premies en betrouwbare, hogere pensioenen.

8. Als we terug gaan naar de oude wet, is er dan genoeg geld om alsnog de inflatie over de periode 2008-2020 goed te maken?

Absoluut. DNB hanteerde een extreme formule om de soliditeit van de fondsen te berekenen en heeft nooit één ander land kunnen aanwijzen waar diezelfde formule op dezelfde wijze wordt gehanteerd. Telkens weer presenteerden critici van DNB bij pensioenbijeenkomsten de échte cijfers waaruit bleek dat de DNB-politiek van niet-indexeren volstrekt onnodig was https://www.mejudice.nl/a(...)h-een-lager-pensioen. Toch zette Knot zijn beleid door. Toch kan de schade – meer dan 20 procent koopkrachtverlies bij de pensioenen van ABP en PFZW – nog steeds direct worden goedgemaakt als de politiek eindelijk ophoudt met het slaafs volgen van DNB.

9. Waarom heeft het sympathieke kamerlid Agnes Joseph (NSC) niets bereikt?

Ze had pech dat de Raad van State in het wilde weg en zonder onderbouwing beweerde dat haar voorstel voor meer inspraak heel kostbaar zou zijn. Daar klopte niets van. Helaas zei Joseph er ook nooit bij dat een gebrek aan inspraak des te kwalijker is bij een nieuwe wet die iedereen slechter af maakt. En toen stortte ook nog haar partij in.

10. Extinction Rebellion en GroenLinks-PvdA eisen dat pensioenfondsen alleen nog beleggen in bedrijven die ‘netto nul’ beloven. Gaat dat ten koste van het rendement?

Tot nog toe wel. ABP en PFZW hebben met dit concept al vele miljarden euro’s onnodig verloren. Er zijn gelukkig betere manieren om pensioenfondsen te laten bijdragen aan een schonere toekomst. Volgende week kijken we daarom naar Noorwegen: om te leren hoe je duurzaam en ethisch kunt beleggen zónder schadelijke gevolgen voor rendementen.

https://www.wyniasweek.nl(...)ken-in-pensioenland/

Klaas nog bedankt voor jewanbeleid :r en wis jenever je herinneringen en ontwijk je even je aansprakelijkheid

Dan ben je echt een enorme l.l })
pi_218395699
quote:
6s.gif Op zaterdag 2 augustus 2025 12:00 schreef ikweethetookniet het volgende:
Eduard Bomhoff: 10 vragen en antwoorden over de actuele stand van zaken in pensioenland

Tweede Kamerlid en pensioenexpert Agnes Joseph stapte deze week over van NSC naar BBB. Beeld: YouTube.
1. Hoe bevalt het ‘invaren’ in het nieuwe pensioenstelsel?

Heel slecht. Het pensioenfonds voor de loodsen kwam vorige week als eerste met uitkomsten voor het eerste half jaar van 2025. Jongere deelnemers deden het oké, maar alle oudere deelnemers hadden direct na het ‘invaren’ zo’n slecht resultaat voor hun nieuwe, individuele pensioenpot dat ze in de min staan. Volgens het fonds moeten nu hun pensioenen worden aangevuld uit de reserve. Maar wat als die reserve opraakt?

2. Was zo’n slecht resultaat voorspeld?

Ja, door iedereen die waarschuwde dat de nieuwe pensioenwet van De Nederlandsche Bank (DNB) met name slecht zou uitpakken voor de oudere deelnemers. DNB namelijk dwingt oudere deelnemers en gepensioneerden om vooral te beleggen in staatsschuld en dat rendeert veel slechter dan beleggen in bedrijven en gebouwen. Op termijn is dat altijd zo; nu is het zelfs al pijnlijk duidelijk na een paar maanden.

3. Bestaat nu het risico dat de pensioenen de inflatie niet kunnen bijhouden?

Helaas wel. Als alles duurder wordt, zullen bedrijven niet alleen de kosten maar ook de inkomsten gemiddeld zien toenemen. Huren van winkelcentra gaan dan bijvoorbeeld ook omhoog. Bij beleggen in bedrijven is inflatie daarom geen groot risico. Bij beleggen in staatsschuld ligt dat anders. Er is dan een vast bedrag dat over tien of twintig jaar wordt uitgekeerd. Tegen die tijd is de euro een stuk minder waard. Er is dan dus geen bescherming tegen inflatie.

4. Als de uitkomsten zo slecht zijn, wie kan dan voordeel hebben bij de nieuwe pensioenwet?

Werkgevers in het bedrijfsleven, want die kunnen het bestuur van hun pensioenfonds voorstellen om de premie te verlagen. Dat zou overigens wel kortzichtig zijn, want een solide pensioen is een aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde waarmee bedrijven kunnen concurreren op de krappe arbeidsmarkt.

5. Kan ook de overheid voordeel hebben bij de nieuwe pensioenwet?

Bij begrotingsproblemen kan de minister van Financiën voorstellen om minder premie te betalen aan de twee grootste pensioenfondsen: het ABP voor overheid, onderwijs en politie en het PFZW voor de sector zorg en welzijn. Dat is makkelijk voor de minister, want andere bezuinigingen doen direct pijn en roepen weerstand op, maar lagere pensioenpremies veroorzaken pas ver in de toekomst lagere pensioenen.

6. Volgens opinieonderzoek is 70 procent van Nederlanders tegen de nieuwe pensioenwet. Waarom willen zoveel pensioenfondsen dan toch ‘invaren’?

De werkgevers hebben een eigenbelang: meer kans om de premies te verlagen. De vakbeweging luisterde naar DNB die beweerde dat de nieuwe wet eerlijker was voor jonge werknemers. Hun premie kan immers lange tijd worden belegd voordat ze met pensioen gaan. Een correct punt, maar niet zo belangrijk, want precies het omgekeerde geldt wanneer die jongeren in de vijftig zijn. Dan sparen ze nu minder snel dan onder de oude wet. Op het cruciale punt dat DNB weg wilde uit bedrijven en gebouwen om meer te beleggen in staatsschuld, miste de vakbeweging de expertise om te zien dat alles bij elkaar de nieuwe wet heel ongunstig zou uitwerken voor zowel jong als oud. Nu is het voor de vakbeweging kennelijk een kwestie van reputatie. Niemand vindt het fijn om een vergissing toe te geven.

7. Is er nog een weg terug?

Natuurlijk. President Klaas Knot van DNB, die zijn hele prestige had verbonden aan de nieuwe pensioenwet, is vertrokken, en onze politici weten best hoe impopulair de nieuwe wet is. Misschien durven VVD en CDA afstand te nemen van de nieuwe wet wanneer nóg meer fondsen komen met gruwelijk slechte cijfers voor de pensioenpotten van de oudere deelnemers. Als de politici besluiten tot herstel, kunnen de paar kleine fondsen die al zijn ‘ingevaren’ natuurlijk alle pensioenpotten weer samenvoegen. Zo’n herstel kost geen geld, en levert juist heel veel voordeel op doordat dan de combinatie terugkeert van gunstige premies en betrouwbare, hogere pensioenen.

8. Als we terug gaan naar de oude wet, is er dan genoeg geld om alsnog de inflatie over de periode 2008-2020 goed te maken?

Absoluut. DNB hanteerde een extreme formule om de soliditeit van de fondsen te berekenen en heeft nooit één ander land kunnen aanwijzen waar diezelfde formule op dezelfde wijze wordt gehanteerd. Telkens weer presenteerden critici van DNB bij pensioenbijeenkomsten de échte cijfers waaruit bleek dat de DNB-politiek van niet-indexeren volstrekt onnodig was https://www.mejudice.nl/a(...)h-een-lager-pensioen. Toch zette Knot zijn beleid door. Toch kan de schade – meer dan 20 procent koopkrachtverlies bij de pensioenen van ABP en PFZW – nog steeds direct worden goedgemaakt als de politiek eindelijk ophoudt met het slaafs volgen van DNB.

9. Waarom heeft het sympathieke kamerlid Agnes Joseph (NSC) niets bereikt?

Ze had pech dat de Raad van State in het wilde weg en zonder onderbouwing beweerde dat haar voorstel voor meer inspraak heel kostbaar zou zijn. Daar klopte niets van. Helaas zei Joseph er ook nooit bij dat een gebrek aan inspraak des te kwalijker is bij een nieuwe wet die iedereen slechter af maakt. En toen stortte ook nog haar partij in.

10. Extinction Rebellion en GroenLinks-PvdA eisen dat pensioenfondsen alleen nog beleggen in bedrijven die ‘netto nul’ beloven. Gaat dat ten koste van het rendement?

Tot nog toe wel. ABP en PFZW hebben met dit concept al vele miljarden euro’s onnodig verloren. Er zijn gelukkig betere manieren om pensioenfondsen te laten bijdragen aan een schonere toekomst. Volgende week kijken we daarom naar Noorwegen: om te leren hoe je duurzaam en ethisch kunt beleggen zónder schadelijke gevolgen voor rendementen.

https://www.wyniasweek.nl(...)ken-in-pensioenland/

Klaas nog bedankt voor jewanbeleid :r en wis jenever je herinneringen en ontwijk je even je aansprakelijkheid

Dan ben je echt een enorme l.l })
Het is natuurlijk wel extreem veelzeggend dat er alleen terug gekeken wordt naar de periode 2008-2020 en niet naar bijvoorbeeld 2038-2050...
  zaterdag 2 augustus 2025 @ 12:32:31 #93
323876 michaelmoore
pi_218395756
quote:
10s.gif Op zaterdag 2 augustus 2025 12:25 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Het is natuurlijk wel extreem veelzeggend dat er alleen terug gekeken wordt naar de periode 2008-2020 en niet naar bijvoorbeeld 2038-2050...
Wat Joseph zei, 2000 miljard pensioenvermogen heeft een gigantische corruptieve macht
Daar is niet tegen op te boksen voor enkeling of partij , zeker niet als het volk een laat maar waaien houding heeft.

Vakbonden ontlenen hun bestaansrecht door de pensioenspaarplicht dwingend op te nemen in hun CAO,
van de contributie moeten ze het al vele decennia niet meer hebben

Zelfs de overheid die toch een latente belasting claim heeft op dit vermogen van een 500 miljard euro doet niets

Wat de overheid wel kan doen is het pensioenpremie afdracht percentage van gemiddeld 28 % verlagen naar 15% , dan kan de werknemer zelf een 15% belastingvrij sparen, maar welke partij durft dat als motie in te dienen ?

Met zoveel dik betaalde tegenstemmers

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 03-08-2025 11:16:14 ]
  zaterdag 2 augustus 2025 @ 17:32:24 #94
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_218399033
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 augustus 2025 12:32 schreef michaelmoore het volgende:
….
Zelfs de overheid die toch een latente belasting claim heeft op dit vermogen van een 500 miljard euro doet niets

Wel hoor door middel van sigaar uit eigen doos de aow betalen :|W :r

Fiscalisering van de AOW
De sluipende fiscalisering van de AOW.

Nederland kende een progressief belastingstelsel: je betaalt procentueel meer belasting naarmate je meer verdient. Dit is in de loop der tijd steeds meer vereenvoudigd tot de huidige drie inkomensschijven. In 2024 worden die door het kabinet Rutte IV teruggebracht tot twee!

Bij de totstandkoming van de AOW in 1956 is afgesproken dat de financiering plaatsvindt uit een specifieke inkomstenbron: de AOW-premie. De AOW-premie werd alleen geheven voor de werkenden. De maximale grondslag voor de berekening van de premie is ná 1988 sterk gedaald. Dat was tot 1988 over 2,6 keer het minimumloon, een premie van 17,9 % geheven over wat nu rond de ¤ 56.000,- zou zijn. Na 1988 was dat nog maar maximaal 1,7 maal het minimumloon oftewel nu rond ¤37.000 *1 .

Tot 2001 kreeg een werkende een aparte aanslag voor de zogenaamde premies volksverzekeringen. Sedert 2001, bij de wijziging van de Wet inkomstenbelasting, werd de premie van de AOW met de overige premies volksverzekeringen, de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) - inmiddels vervangen door de Wet langdurige zorg (Wlz) en de Algemene nabestaanden wet (Anw) – in de eerste schijf van de inkomstenbelasting opgenomen. Omdat heffingskortingen als algemene heffingskorting en arbeidskorting, met name een korting zijn op de te betalen heffing in de vorm van premies volksverzekeringen en nog maar een klein beetje inkomstenbelasting, is de grondslag (het maximale bedrag waarover geheven kan worden) sterk verlaagd. De eerste schrijf van ¤ 37.149,- is nu dus de maximale grondslag. Als je inkomen uit werk en woning toch hoger is betaal je niet meer AOW-premie, dus maximaal ¤ 6650,-.

Tot 2001 werkte het systeem bevredigend: de inkomsten uit de premie en de uitgaven aan AOW hielden elkaar in evenwicht en de kosten van dit hele stelsel waren beperkt. In de navolgende jaren werden de algemene heffingskorting en de arbeidskorting in de inkomstenbelasting ingevoerd waardoor de grondslag voor de AOW-heffing steeds verder wegzakte. Het percentage van de premie bleef weliswaar gelijk maar het bedrag waarover het werd geheven daalde steeds waardoor de opbrengst daalde. Omdat de totale kosten van de AOW niet daalden moesten de uitkeringen steeds meer uit de algemene belastingmiddelen worden betaald. Dat betekent dat gepensioneerden met een wat hoger pensioen in principe steeds méér moeten meebetalen aan hun eigen AOW. Verdere verfijnde maatregelen zoals de in de volksmond genoemde “Bosbelasting” (= Houdbaarheidsbijdrage) uit 2011 zorgen er voor dat automatisch de eerste belastingschijf voor AOW-gerechtigden steeds verder ingekort wordt en dus steeds minder inkomen onder het lage tarief valt. Die schijf wordt bovendien elk jaar nog maar met 75 % van de inflatie gecorrigeerd

Voor werkenden zijn er vanaf 2023 nog maar twee schijven in de wet. In 2023 hebben de vroegere eerste schijf (grens in 2023 ¤ 37.149,-) en de vroegere tweede schijf (grens in 2023 ¤ 73.031,-) eenzelfde heffingspercentage gekregen van 36,94 %. Het toptarief van 49,5 % begint bij ¤ 73.031,- en heet dan in de wet voor werkenden de tweede schijf. Voor AOW- gerechtigden blijven er wel drie schijven. In verband met het niet betalen van de AOW-premie van 17,9 % is de grens van hun eerste schijf ¤ 37.149,- met het heffingspercentage 19,04 %. Vanaf ¤ 37.149,- is dan het percentage 36,94 %, dat heet de tweede schijf voor AOW-gerechtigden. Ook voor AOW-gerechtigden begint het toptarief van 49,5 % bij ¤ 73.031,-. Dat heet dan voor hen de derde schijf.

Voor 2024 wordt voor alle belastingplichtigen de grens van de schijf bij ¤ 73.031,- (voor werkenden dus de eerste schijfgrens en voor AOW-gerechtigden de tweede schijfgrens) maar met een deel van de werkelijk inflatie (maar 3,55 %) omhoog geschoven. Voor de grens van de eerste schijf voor AOW-gerechtigden (¤ 37.149,-) wordt zelfs maar met 75 % (= 2,66 %) van dat percentage gerekend. Voor het jaar 2024 krijgt de sluipende fiscalisering daarom een extra snelle boost.

De manoeuvre met het in elkaar schuiven van de eerste en tweede schijf voor werkenden in 2023 maakt in de nabije toekomst de technische stap exact hetzelfde te doen voor AOW-gerechtigden heel erg klein. Dan is de fiscalisering een feit. Als dat ineens gebeurt (Cold Turkey) levert dat 8 à 9 miljard per jaar extra op becijferde minister Kaag recent. Vervolgens wordt de regeling waarschijnlijk ook inkomensafhankelijk zoals nu al in rapporten van ambtenaren van Financiën is opgenomen. Daarmee zou echt de laatste sociale zekerheidsregeling in Nederland zijn afgebroken.

Het is geen noodzaak om te bezuinigen op de AOW als gevolg van de vergrijzing, zoals nu permanent wordt gesuggereerd. Het is een bewuste keuze het geld anders te gaan uitgeven. De AOW-uitkering stijgt immers minder sterk dan het nationaal inkomen. De gemiddelde uitkering vermindert daardoor voortdurend in waarde ten opzichte van het nationaal inkomen en die vermindering weegt op tegen de toename van het aantal AOW-ers.

*1 Bron: “21 Mythes en onwaarheden over ons pensioen“ van Rob de Brouwer.

https://www.pensioenbelan(...)alisering-van-de-aow

En zo jatten ze nog eens 8 a 9 miljard per jaar :D
  zaterdag 2 augustus 2025 @ 17:35:27 #95
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_218399066
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 augustus 2025 12:32 schreef michaelmoore het volgende:
….
Wat de overheid wel kan doen is het pensioenpremie afdracht percentage van gemiddeld 28 % verlagen naar 15% , dan kan de werknemer zelf een 15% belastingvrij sparen, maar welke partij durft dat als motie in te dienen ?
De PVV en de BBB van Agnes Joseph ^O^ _O_
Maar die worden nu al kalt gestelt voor de verkiezingen
Het wordt gewoon oude wijn in nieuwe zakken zonder daadkracht door rotzooien de komende 4 jaar
vvd,cdaglpvda,d66 nu al 80 zetels in de peilingen
PVV al uitgesloten door deze jongens dus pappen en nathouden en doorrrrrrrr :r
pi_218403258
quote:
6s.gif Op zaterdag 2 augustus 2025 17:35 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]
De PVV en de BBB van Agnes Joseph ^O^ _O_
Maar die worden nu al kalt gestelt voor de verkiezingen
Het wordt gewoon oude wijn in nieuwe zakken zonder daadkracht door rotzooien de komende 4 jaar
vvd,cdaglpvda,d66 nu al 80 zetels in de peilingen
PVV al uitgesloten door deze jongens dus pappen en nathouden en doorrrrrrrr :r
Terwijl de PVV er om zal staan te springen in een coalitie met D66 en PvdA/GL te gaan. Wilders kan met iedereen goed samenwerken
  zondag 3 augustus 2025 @ 10:47:35 #97
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_218403849
quote:
0s.gif Op zondag 3 augustus 2025 09:22 schreef kalinhos het volgende:
Terwijl de PVV er om zal staan te springen in een coalitie met D66 en PvdA/GL te gaan. Wilders kan met iedereen goed samenwerken
En daar hebben ze dit voor uitgevonden:

Een "cordon sanitaire" is een afspraak tussen politieke partijen om een bepaalde partij of groepering uit te sluiten van samenwerking, vaak omdat ze als extremistisch of ondemocratisch wordt beschouwd. Het kan ook verwijzen naar een afgrendeling van een gebied bij een infectieziekte of een tactiek in internationale betrekkingen om invloed van bepaalde landen te beperken.

In de politiek wordt het cordon sanitaire vaak toegepast om te voorkomen dat een partij met extremistische of ondemocratische standpunten invloed krijgt in de regering of andere politieke besluitvorming. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door afspraken te maken om niet met die partij in een coalitie te gaan of om hun voorstellen niet te steunen. Het doel is om de verspreiding van hun ideeën of invloed tegen te gaan.

Er zijn verschillende argumenten voor en tegen het cordon sanitaire:
Argumenten voor:
Bescherming van de democratie: Het cordon sanitaire wordt gezien als een manier om de democratische waarden en principes te beschermen tegen partijen die deze waarden ondermijnen.
Voorkomen van normalisering van extremisme: Door een partij uit te sluiten, wordt voorkomen dat hun ideeën genormaliseerd worden en dat ze meer invloed krijgen.
Bescherming van minderheden: Een cordon sanitaire kan helpen om minderheidsgroepen te beschermen tegen discriminatie en uitsluiting.

Argumenten tegen:
Beperking van de democratie: Tegenstanders van het cordon sanitaire vinden dat het de democratie beperkt, omdat het kiezers hun recht op vertegenwoordiging ontneemt.
Valse dichotomie: Sommige mensen vinden dat het cordon sanitaire een valse tweedeling creëert tussen "goed" en "fout", terwijl de werkelijkheid veel genuanceerder is.
Polarisatie: Het cordon sanitaire kan de polarisatie in de politiek vergroten en de dialoog tussen partijen bemoeilijken.

In België is het cordon sanitaire vooral bekend in de context van het Vlaams Belang. Verschillende partijen hebben afgesproken om niet met het Vlaams Belang in een regering te gaan, vanwege hun standpunten over onderwerpen als immigratie en integratie. Het cordon sanitaire rond het Vlaams Belang is echter niet onbesproken en er zijn regelmatig discussies over de wenselijkheid en effectiviteit ervan.

Gewoon vieze spelletjes dus en er veranderd helemaal niets
Burger nog steeds geknecht en belazerd en uitgekleed en politici niet verantwoordelijk en prutsen door
pi_218412475
Ja dat zeg ik. Wilders wil niets liever dan samenwerken met Jetten en Timmermans en laat dat ook vaak weten. Het zal hem zwaar vallen dat dit misschien niet gaat gebeuren.
  maandag 4 augustus 2025 @ 08:58:02 #99
323876 michaelmoore
pi_218412500
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 08:52 schreef kalinhos het volgende:
Ja dat zeg ik. Wilders wil niets liever dan samenwerken met Jetten en Timmermans en laat dat ook vaak weten. Het zal hem zwaar vallen dat dit misschien niet gaat gebeuren.
En Wilders gaat dan overal voedselbossen aanleggen, asielzoekers binnenhalen en Schiphol laten krimpen??
, ik denk het niet

[ Bericht 0% gewijzigd door michaelmoore op 04-08-2025 22:10:59 ]
  dinsdag 5 augustus 2025 @ 10:21:44 #100
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_218423130
twitter
  dinsdag 5 augustus 2025 @ 10:23:10 #101
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_218423144
twitter
  maandag 18 augustus 2025 @ 13:23:57 #102
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_218533283
Belastingdrama treft 65.000 Nederlanders: kwaad bloed door dubbele heffing en uitblijvende rechtspraak

Ze zijn het zat, helemaal zat. Hun geduld is te lang op de proef gesteld. Een groep pensionado’s wil niet langer aan het lijntje worden gehouden over de ‘miljoenenroof’ uit hun pensioenpot. „Als het nog langer duurt, is iedereen dood die er nu de dupe van is.’’

https://www.ad.nl/binnenl(...)echtspraak~a04f89f5/

Goh is dat nou niet precies waar ze op uit zijn ?
pi_218533351
quote:
6s.gif Op maandag 18 augustus 2025 13:23 schreef ikweethetookniet het volgende:
Belastingdrama treft 65.000 Nederlanders: kwaad bloed door dubbele heffing en uitblijvende rechtspraak

Ze zijn het zat, helemaal zat. Hun geduld is te lang op de proef gesteld. Een groep pensionado’s wil niet langer aan het lijntje worden gehouden over de ‘miljoenenroof’ uit hun pensioenpot. „Als het nog langer duurt, is iedereen dood die er nu de dupe van is.’’

https://www.ad.nl/binnenl(...)echtspraak~a04f89f5/

Goh is dat nou niet precies waar ze op uit zijn ?
De nederlandse rechtsorde kent vele mogelijkheden tot beroep en heeft geen contitutioneel hof. Bijna alle artikelen uit die grondwet linken aan internationale verdragen of zijn vergelijkbaar bij het europees hof. Daardoor kunnen zaken vaak meer dan 10 jaar voortduren, als men uiteindelijk daar zijn recht moet gaan halen. "operatie geslaagd, patiënt overleden" is hier vrij letterlijk van toepassing.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  maandag 18 augustus 2025 @ 13:44:22 #104
323876 michaelmoore
pi_218533400
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2025 13:36 schreef Digi2 het volgende:

[..]
De nederlandse rechtsorde kent vele mogelijkheden tot beroep en heeft geen contitutioneel hof. Bijna alle artikelen uit die grondwet linken aan internationale verdragen of zijn vergelijkbaar bij het europees hof. Daardoor kunnen zaken vaak meer dan 10 jaar voortduren, als men uiteindelijk daar zijn recht moet gaan halen. "operatie geslaagd, patiënt overleden" is hier vrij letterlijk van toepassing.
de pensioenspaarder interesseert het niets, want 70 % van zijn pensioenspaar afdracht gaat niet via de loonstrook,

Dat slechts 0,39% inflatiecompensatie wordt gegeven, dat is ,zegt men, gezeur van de pensionado's, maar men vergeet dat het rendement op hun eigen pensioenpot hetzelfde percentage is

en dat al dik 20 jaar , terwijl de pensioenfondsen schermen met indrukwekkende rendementen van gemiddeld 7%

[ Bericht 0% gewijzigd door michaelmoore op 18-08-2025 22:14:28 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')