https://wnl.tv/2019/01/02/roken-kost-het-geldquote:Op maandag 30 juni 2025 20:58 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
ChatGPT is het niet met je eens
Ik ken ze die dit ook hadden en waar de huisarts in mee ging. Gewoon goed onder begeleiding ook. En had positief effect.quote:Op maandag 30 juni 2025 21:01 schreef capricia het volgende:
Ik zou het ook wel willen.
Mijn hele metabolisme ligt overhoop sinds de overgang en afvallen lukt opeens ook niet meer.
Zou het niet erg vinden om zelf te moeten betalen. Maar ik vrees dat de huisarts met een preek begint van gezond eten en gezond bewegen. En eerlijk, dat doe ik al wel. En alle websites die het wel aanbieden zien er obscuur uit.
Nouja... *in sommige gevallen* is het niet nodig.quote:Op maandag 30 juni 2025 21:00 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Het stimuleren en dus goedkoper maken van gezonde voeding is samen met het stimuleren en toegankelijk maken van sport inderdaad een erg belangrijk onderdeel van preventie, dan zijn diabetesmiddelen niet eens meer nodig voor dingen...nou ja, behalve diabetes.
Punt is dat "beweging" op zich heel weinig doet voor/tegen het gewicht. M.a.w. je kunt er niet echt door afvallen (als dat het doel is) omdat het menselijk lichaam zo'n ontzettend efficiënte machine is. Je kunt door bewegen e.e.a. slechts 10% beïnvloeden. De bulk van de mensheid begrijpt dat niet omdat het contra-intuïtief is. Wat wil zeggen dat men dingen die echt waar zijn toch niet gelooft.quote:Op maandag 30 juni 2025 20:21 schreef maily het volgende:
Laat ze fitness eerst maar in het basispakket vergoeden.
Alleen in extreme gevallen, zoals een wielrenner die 100km fietst met 30 km/hr, die verbruikt merkbaar wel veel (en moet ook veel calorieen eten dit aan te vullen)quote:Op maandag 30 juni 2025 21:04 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Punt is dat "beweging" op zich heel weinig doet voor/tegen het gewicht. M.a.w. je kunt er niet echt door afvallen (als dat het doel is) omdat het menselijk lichaam zo'n ontzettend efficiënte machine is. Je kunt door bewegen e.e.a. slechts 10% beïnvloeden. De bulk van de mensheid begrijpt dat niet omdat het contra-intuïtief is. Wat wil zeggen dat men dingen die echt waar zijn toch niet gelooft.
Die 10% betekent tevens dat de andere 90% gewoon aan de inname van brandstof ligt. Het is niet anders.
Ja klopt. Topsport. Wat een heel ander beest is dan "fitness" uiteraard.quote:Op maandag 30 juni 2025 21:06 schreef LXIV het volgende:
[..]
Alleen in extreme gevallen, zoals een wielrenner die 100km fietst met 30 km/hr, die verbruikt merkbaar wel veel (en moet ook veel calorieen eten dit aan te vullen)
WNL als bronquote:Op maandag 30 juni 2025 21:03 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
https://wnl.tv/2019/01/02/roken-kost-het-geld
Een roker is dus inderdaad goedkoper. (Maar steeds minder naar mate de medische ontwikkeling verbeterd)
Dat zou ik wel willen. En ik denk dat ik gewoon de afspraak moet maken.quote:Op maandag 30 juni 2025 21:03 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Ik ken ze die dit ook hadden en waar de huisarts in mee ging. Gewoon goed onder begeleiding ook. En had positief effect.
Gewoon een verslaving voor hoop mensenquote:Op maandag 30 juni 2025 21:03 schreef Bofjijff het volgende:
Wtf![]()
Gewoon minder eten, beter eten en bewegen. Zo moeilijk is het niet
Ja natuurlijk heeft het dat. De belangrijkste bijwerking is misschien wel dat we een maatschappij vol met zwakkelingen kweken. De consumptiemaatschappij in volle glorie.quote:Op maandag 30 juni 2025 21:02 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ook mensen met een schildklierprobleem hebben geen ontheffing van de wet van behoud van energie en vallen ook af wanneer ze minder calorieen binnenkrijgen dan ze verbranden.
In het zwembad en in pretparken e.d. zijn het altijd de mensen die te dik zijn die je om 11:00 al met een frietje en twee frikandellen ziet waggelen, en die daarna een halve liter cola drinken.
Nu wil ik die mensen niet veroordelen, want ik denk dat het voor hen inderdaad heel lastig is om niet teveel te eten. Dat is een gewoonte die er in zit. Maar het is volledig gedrag en niks met medische condities.
Ik vraag me af of het gebruik van dit soort middelen op de langere termijn niet weer allerlei onverwachte bijwerkingen en ziektes met zich mee brengt.
Die efficiënte machine kan het ook heel lastig maken om af te vallen door minder te eten. Zowel hormonaal als neurologisch. Net zoals je kunt afvallen door toch weinig genoeg te eten, kun je dat ook door genoeg te sporten. Weliswaar is dat laatste moeilijker te realiseren voor de gemiddelde kantoormens.quote:Op maandag 30 juni 2025 21:04 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Punt is dat "beweging" op zich heel weinig doet voor/tegen het gewicht. M.a.w. je kunt er niet echt door afvallen (als dat het doel is) omdat het menselijk lichaam zo'n ontzettend efficiënte machine is. Je kunt door bewegen e.e.a. slechts 10% beïnvloeden. De bulk van de mensheid begrijpt dat niet omdat het contra-intuïtief is. Wat wil zeggen dat men dingen die echt waar zijn toch niet gelooft.
Die 10% betekent tevens dat de andere 90% gewoon aan de inname van brandstof ligt. Het is niet anders.
Jouw idee gaat dus niet echt iets doen aan de problematiek van dienst.
Men zou het produceren van ongezonde producten streng moeten bestraffen en onmogelijk moeten maken , zodat de minderjarigen nog slechts gezonde producten zouden vinden.quote:Op maandag 30 juni 2025 20:18 schreef Solispolar het volgende:
'Afvallen is zeer moeilijk voor sommigen'.
Minder eten dan je verbrandt op een dag. De eerste die vervolgens nog aankomt moet ik nog tegenkomen.
MaAr MiJn MedIsChe ConDitiE!/111?
Sure, 1% van die groep mensen zal bijv. een schildklier probleem hebben, maar de rest is gewoon zo lui als dikke stront en prefereert wijn zuipen/frituurvet vreten boven afvallen.
Kortom: zwakke maatschappij.
Ze mogen daar (mijn mening) best wat strenger op zijn inderdaad. De rokers zijn inmiddels verworven tot volksvijand nummer 1, maar zoek voor de aardigheid eens op wat dikke mensen onze maatschappij kosten..quote:Op maandag 30 juni 2025 21:11 schreef torentje het volgende:
[..]
Men zou het produceren van ongezonde producten streng moeten bestraffen en onmogelijk moeten maken , zodat de minderjarigen nog slechts gezonde producten zouden vinden.
Maar dat willen de klagers over de te dikke mensen ook weer niet.
Dat kan dus niet. Althans dan zou je er een dagtaak aan hebben, dan wel. Hier geldt zoals bij bijna alles het Parento principe cq de 80/20 regel. Maar dat uurtje fitness verbrandt nog geen Snicker die je dan wel verdient hebt.quote:Op maandag 30 juni 2025 21:10 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
kun je dat ook door genoeg te sporten.
Dat is gewoon de teruggang van het metabolisme. Zoals alles minder wordt na de 40. Behalve de haren op de oorschelpen dan. Dat wordt alleen maar meer.quote:Op maandag 30 juni 2025 21:15 schreef capricia het volgende:
En toch, sinds de overgang, vliegen de kilo's er aan.
Dat is het ook. Gewoon een normaal voedingspatroon en gewoon bewegen. Wandelen, wat krachtsport, fietsen etc. En (voor mij) gewoon lekker buiten bezig zijn. Dagelijks.quote:Op maandag 30 juni 2025 21:15 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat kan dus niet. Althans dan zou je er een dagtaak aan hebben, dan wel. Hier geldt zoals bij bijna alles het Parento principe cq de 80/20 regel. Maar dat uurtje fitness verbrandt nog geen Snicker die je dan wel verdient hebt.![]()
Men begrijpt dat principe niet of wil het liever niet weten. Dit staat verder los van het feit dat beweging wel bewezen gezond is.
Ja. En uithongeren lukt niemand op de lange termijn. En jojoën is ook niet wat je zoekt.quote:Op maandag 30 juni 2025 21:17 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat is gewoon de teruggang van het metabolisme. Zoals alles minder wordt na de 40. Behalve de haren op de oorschelpen dan. Dat wordt alleen maar meer.
Ja. Dan zul je dus toch minder moeten gaan eten dan je eerst deed. Wil je je gewicht behouden..quote:Op maandag 30 juni 2025 21:15 schreef capricia het volgende:
Ik spreek alleen voor mijzelf. Maar ik eet al jaren hetzelfde, zo ongeveer, met afwisseling natuurlijk.
En ik beweeg al jaren hetzelfde.
En toch, sinds de overgang, vliegen de kilo's er aan. Ook in combinatie met krachtsport, duursport etc.
Ik weet niet of die Garmin horloges wat zeggen, maar ik verbrand nu dagelijks meer kcals dan een vijf jaar geleden (toen ik echt veel meer op kantoor zat).
Het is echt bizar om mee te maken wat hormonen met je doen.
Met een uur hardlopen verbrandt je zo'n 700 kcal, natuurlijk kan dit sterk variëren. Met een dagelijks tekort van zoiets kun je wel degelijk afvallen. Met een wekelijks tekort daarvan ook, maar dan duurt het zeven keer zo lang. Dat je het niet weer erbij moet eten is logisch, net zoals je niet de hele dag op de bank moet gaan liggen omdat je je lamlendig voelt door je nieuwe dieet.quote:Op maandag 30 juni 2025 21:15 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat kan dus niet. Althans dan zou je er een dagtaak aan hebben, dan wel. Hier geldt zoals bij bijna alles het Parento principe cq de 80/20 regel. Maar dat uurtje fitness verbrandt nog geen Snicker die je dan wel verdient hebt.![]()
Men begrijpt dat principe niet of wil het liever niet weten. Dit staat verder los van het feit dat beweging wel bewezen gezond is.
Je moet gewoon bepaalde dingen resoluut uit je voeding schrappen. Die geen meerwaarde bieden. Zoals bijvoorbeeld frisdrank of alcohol.quote:Op maandag 30 juni 2025 21:20 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. En uithongeren lukt niemand op de lange termijn. En jojoën is ook niet wat je zoekt.
Het is lastig allemaal.
Dat is dan dagelijks honger hebben. Ik pas daarvoor. Ik eet gewoon gezond en gevarieerd.quote:Op maandag 30 juni 2025 21:20 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja. Dan zul je dus toch minder moeten gaan eten dan je eerst deed. Wil je je gewicht behouden..
Maar denk je niet dat je op zeker moment er gewoon aan gewend bent? Ik weet niet of je nu bijvoorbeeld frisdrank drinkt of suiker in je koffie doet. Maar van dat soort dingen ontstaat een insulinepiek die na enige tijd dus juist hongergevoel veroorzaakt. Dus er zijn dingen die je niet meer kunt eten waardoor je honger afneemt.quote:Op maandag 30 juni 2025 21:23 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat is dan dagelijks honger hebben. Ik pas daarvoor. Ik eet gewoon gezond en gevarieerd.
Ik hoop ook niet dat dat het advies van de huisarts gaat worden. Want dat zou al mijn vooroordelen bevestigen.
Jammer is dat.
Ik drink geen frisdrank en gebruik zeer weinig alcohol.quote:Op maandag 30 juni 2025 21:22 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je moet gewoon bepaalde dingen resoluut uit je voeding schrappen. Die geen meerwaarde bieden. Zoals bijvoorbeeld frisdrank of alcohol.
Onder aan de streep ben jij ook geen perpetuum mobilum en moet je al je energie toch eerst binnen krijgen.
Ja weet ik. Maar een uur "echt" hardlopen is voor weinigen weggelegd. Dat is in het kader van een kilometer of 12 per uur. Om dat elke dag te doen vraagt een ijzeren discipline en voldoende tijd en motivatie. Dus doet vrijwel niemand dit. Men neemt de auto naar de sportschool, zo ironisch is de realiteit.quote:Op maandag 30 juni 2025 21:21 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Met een uur hardlopen verbrandt je zo'n 700 kcal,
Ok. Dan begrijp ik het. Dan wordt het inderdaad lastig. Want dat zijn de 'easy wins'quote:Op maandag 30 juni 2025 21:25 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik drink geen frisdrank en gebruik zeer weinig alcohol.
Mijn koffie drink ik al jaren zwart.
Sinds de overgang is dat metabolisme gewoon helemaal veranderd.
Nee. Helaas.quote:Op maandag 30 juni 2025 21:24 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar denk je niet dat je op zeker moment er gewoon aan gewend bent? Ik weet niet of je nu bijvoorbeeld frisdrank drinkt of suiker in je koffie doet. Maar van dat soort dingen ontstaat een insulinepiek die na enige tijd dus juist hongergevoel veroorzaakt. Dus er zijn dingen die je niet meer kunt eten waardoor je honger afneemt.
Ja, en? Donder op met je garbage in garbage outbot.quote:Op maandag 30 juni 2025 20:58 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
ChatGPT is het niet met je eens
Je moet ook nog andere factoren meenemen.quote:Op maandag 30 juni 2025 21:21 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Met een uur hardlopen verbrandt je zo'n 700 kcal, natuurlijk kan dit sterk variëren. Met een dagelijks tekort van zoiets kun je wel degelijk afvallen. Met een wekelijks tekort daarvan ook, maar dan duurt het zeven keer zo lang. Dat je het niet weer erbij moet eten is logisch, net zoals je niet de hele dag op de bank moet gaan liggen omdat je je lamlendig voelt door je nieuwe dieet.
Maw: mensen moeten gewoon kiezen welke mix voor hen het beste werkt. Je 80/20 opmerking is in zoverre correct, dat 80% van de mensen minder eten makkelijker vindt. Maar dat is iets anders dan of het werkt of niet.
Als het echt zo simpel was, zou iedereen exact hetzelfde afvallen/aankomen bij dezelfde inname van voeding en dezelfde hoeveelheid beweging. Ook zou spiermassa net zo snel opgebouwd worden bij exact dezelfde training en voeding. Maar guess what, in de praktijk is dit bij beiden niet het geval.quote:Op maandag 30 juni 2025 21:02 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ook mensen met een schildklierprobleem hebben geen ontheffing van de wet van behoud van energie en vallen ook af wanneer ze minder calorieen binnenkrijgen dan ze verbranden.
Ja. Ik moet het gewoon eens met de huisarts bespreken.quote:Op maandag 30 juni 2025 21:28 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ok. Dan begrijp ik het. Dan wordt het inderdaad lastig. Want dat zijn de 'easy wins'
Het verschilt blijkbaar, maar onder aan de streep kun je niet meer aankomen dan dat je binnenkrijgt.quote:Op maandag 30 juni 2025 21:33 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Als het echt zo simpel was, zou iedereen exact hetzelfde afvallen/aankomen bij dezelfde inname van voeding en dezelfde hoeveelheid beweging. Ook zou spiermassa net zo snel opgebouwd worden bij exact dezelfde training en voeding. Maar guess what, in de praktijk is dit bij beiden niet het geval.
En zijn duizenden factoren die meespelen in dit proces en velen lijken vooral een genetisch oorsprong te hebben.
Ben blij als man dat gedoe niet te hebben. Wat dat betreft hebben die het wel gemakkelijker. En is het meer aan hen zelf te wijten.quote:Op maandag 30 juni 2025 21:33 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Ik moet het gewoon eens met de huisarts bespreken.
Dagen dat ik krachttraining doe, wel een extra schaaltje kwark met fruit na afloop (want dan heb ik echt honger, en van eiwitten zit ik vaak langer vol).
Het is echt de hormonen. De overgang. Ik raak de kilos niet mee kwijt.
Dus ik heb echt wel oren naar die ozempic
Ik vind het best wel bijzonder dat jij dit zo resoluut hebt gedaan. Dat vind ik heel knap. Heb je zelf dat beeld ook? Want het lijkt of je denkt dat iedereen datzelfde kan. Ik denk dat je je eigen vermogens onderschat. Of die van anderen overschat.quote:Op maandag 30 juni 2025 21:22 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je moet gewoon bepaalde dingen resoluuti uit je voeding schrappen. Die geen meerwaarde bieden. Zoals bijvoorbeeld frisdrank of alcohol.
Onder aan de streep ben jij ook geen perpetuum mobilum en moet je al je energie toch eerst binnen krijgen.
Het is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk, vond ik. Ik was voorheen ook niet te dik trouwens. Maar merkte wel dat het dus stiekem eerder aankwam.quote:Op maandag 30 juni 2025 21:36 schreef Perox het volgende:
[..]
Ik vind het best wel bijzonder dat jij dit zo resoluut hebt gedaan. Dat vind ik heel knap. Heb je zelf dat beeld ook? Want het lijkt of je denkt dat iedereen datzelfde kan. Ik denk dat je je eigen vermogens onderschat. Of die van anderen overschat.
Volgens mij zeggen we hetzelfde. Lees de rest van mijn post nog even door.quote:Op maandag 30 juni 2025 21:27 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ja weet ik. Maar een uur "echt" hardlopen is voor weinigen weggelegd. Dat is in het kader van een kilometer of 12 per uur. Om dat elke dag te doen vraagt een ijzeren discipline en voldoende tijd en motivatie. Dus doet vrijwel niemand dit. Men neemt de auto naar de sportschool, zo ironisch is de realiteit.
Het verschil zit m vaak in de beweging.quote:Op maandag 30 juni 2025 21:29 schreef LXIV het volgende:
Ik ben overigens verbaast hoeveel mijn kinderen eten zonder ook maar enig last van dik worden te hebben. Dan vraag ik me af wat andere kinderen wel niet eten!
Ik ken een kerel die ongeveer net zo lang is als ik ben, minder beweegt, veel minder spiermassa heeft en slechts een paar jaar jonger is, en al z'n hele leven minstens 3500kcal moet eten per dag om niet af te vallen (in vetmassa en spiermassa). Ik daarentegen kom met 3500kcal per dag behoorlijk snel aan in vetmassa. Tegelijkertijd bouw ik ook sneller spiermassa op dan hij, dat wel. Kortom, het is geen simpel 1 + 1 = 2 sommetje.quote:Op maandag 30 juni 2025 21:34 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het verschilt blijkbaar, maar onder aan de streep kun je niet meer aankomen dan dat je binnenkrijgt.
Hier is een gevatte, ietwat scherpe maar toch beheerste reactie die je zou kunnen gebruiken:quote:Op maandag 30 juni 2025 21:30 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ja, en? Donder op met je garbage in garbage outbot.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |