FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / PostNL krijgt alsnog dag extra voor bezorging brieven en kaarten.....
tong80maandag 30 juni 2025 @ 16:41
Demissionair minister Vincent Karremans (Economische Zaken, VVD) wil PostNL alsnog een dag extra gunnen voor de bezorging van een gewone brief of kaart. Zijn voorganger Dirk Beljaarts (PVV) kwam eerder met hetzelfde voorstel, maar haalde dat weer van tafel omdat een ruime Kamermeerderheid er fel op tegen was. PostNL ziet overigens niet in een extra dag. Het bedrijf wil vooral meer subsidie.

postnl-krijgt-toch-een-dag-extra-om-gewone-brieven-of-kaarten-te-bezorgen-foto-ter-illustratie

Particuliere post moet nu binnen 24 uur worden bezorgd. Dat wordt als het aan Karremans ligt vanaf medio volgend jaar 48 uur. PostNL moet in dit voorstel wel vijf dagen per week post blijven rondbrengen, van dinsdag tot en met zaterdag. Vanaf 2028 of 2029 heeft het bedrijf mogelijk nog een etmaal extra speling nodig, waarschuwt de minister alvast.

De regels voor de postbezorging zijn verouderd, stelt Karremans. Er worden steeds minder brieven verstuurd, waardoor het werk niet meer rendabel is. „We maken de regels voor de postbezorging iets ruimer, om ervoor te zorgen dat de postbezorging in heel Nederland blijft werken”, aldus de bewindsman.

Aan die verdere verruiming zijn wel voorwaarden verbonden, benadrukt Karremans. PostNL moet dan eerst laten zien dat de betrouwbaarheid van de bezorging verbetert. Voor medische post en rouwkaarten verandert er niets. Die moeten nog altijd zes dagen per week binnen een etmaal bezorgd worden.

‘Nu wel meerderheid’
VVD-minister van Economische Zaken Vincent Karremans denkt dat het ditmaal wel lukt om het plan door het parlement te loodsen. „Ik heb goed contact gehad met de Kamerleden hierover, ik zie dat iedereen doorheeft dat we de wet bij de tijd moeten maken.”

Volgens Karremans is het ‘niet meer houdbaar’ om alle post binnen 24 uur in de brievenbus te krijgen. „We moeten het bij de tijd maken, de wet stamt uit 2009, toen verstuurden we drie keer meer brieven.”

Karremans stelt dat Nederland het enige land is met de strikte deadlines: „Als we dit nu niet versoepelen, dan moeten er uiteindelijk brievenbussen dicht op plekken waar minder mensen wonen. Die verschraling willen we niet. Dus krijgt PostNL iets meer tijd. Denemarken, Duitsland, Frankrijk: die landen hanteren allemaal een ruimere tijd. Maar rouwkaarten, medische brieven, andere spoedeisende post: die moet binnen een dag gebeuren. Voorlopig blijft dat op hetzelfde tarief.”

PostNL wil subsidie in plaats van dag extra
PostNL vindt het kabinetsvoorstel om de onderneming alsnog een dag extra te gunnen voor de bezorging van gewone post onvoldoende. Het beursgenoteerde bedrijf benadrukt dat de postbezorging komende jaren verlieslatend dreigt te blijven door hoge kosten. PostNL gaat daarom in bezwaar tegen de afwijzing door het kabinet van eerder aangevraagde subsidie. Daarbij sluit het bedrijf aanvullende juridische stappen niet uit.

R.1b56aed30a8c30dfe0508d73046cb247?rik=qXsk49sqTA7sFg&pid=ImgRaw&r=0

„We waarderen de aandacht van de nieuwe minister voor het publieke belang van postbezorging en de snelheid waarmee hij tot een voorstel tot verandering is gekomen. Tegelijkertijd schieten de voorgestelde veranderingen tekort en komen ze te laat”, stelt PostNL-topman Pim Berendsen in een verklaring.

Hoewel bezorging binnen twee, en op termijn drie dagen, volgens PostNL een stap in de goede richting is, bevat het voorstel naar inschatting van het bedrijf ‘onuitvoerbare normen en blijft onduidelijkheid bestaan op cruciale punten’.

https://www.ad.nl/binnenl(...)t-houdbaar~a1d890ae/

Het gaat weer eens niet om service, klantvriendelijkheid.................Money rules the world. :{ "Ze" hadden natuurlijk extra subsidie moeten krijgen. Maar helaas. De Russen staan aan de grens en er motte kanonnen worre gekocht.

:T
fluitbekzeenaald2.0maandag 30 juni 2025 @ 16:45
En zo wordt alles alleen maar kutter!
Drizzt_DoUrdenmaandag 30 juni 2025 @ 16:57
Postbode Siemen in de OP _O_
Bocajmaandag 30 juni 2025 @ 17:04
Bezorg nou gewoon di, do, za.
Waarom nou weer meer subsidie?
Krimpen dan maar.
Mikeyttmaandag 30 juni 2025 @ 17:06
Alles moet maar economisch rendabel zijn... je zou maar eens services aanbieden omdat het ten goede komt van je bevolking. :')
Mikeyttmaandag 30 juni 2025 @ 17:07
Wil overigens wel weten welke achterlijke partijen allemaal voor zullen stemmen. Karremans zou een meerderheid bij mekaar hebben gevonden... benieuwd.
Mikeyttmaandag 30 juni 2025 @ 17:09
„Als we dit nu niet versoepelen, dan moeten er uiteindelijk brievenbussen dicht op plekken waar minder mensen wonen"

Of je investeert gewoon meer geld in PostNL en neemt het verlies voor lief.
Gaan we nu ook de economische waarde van bankjes in parken berekenen en die dus niet meer in parkjes plaatsen? Krankjorum
Kickinalfamaandag 30 juni 2025 @ 17:12
Lijkt me een goede zaak om geen subsidie te geven aan beursgenoteerde bedrijven.

En laten we vooral niet investeren in een overbodige bedrijfstak als postbezorging.
fluitbekzeenaald2.0maandag 30 juni 2025 @ 17:12
Het had natuurlijk nooit geprivatiseerd moeten worden.

Maar ja! -O-
Janneke141maandag 30 juni 2025 @ 17:27
Dan krijg je van de overheid een monopolie in de schoot geworpen en dat lukt het je nog niet om winst te maken. Tja.
Straatcommando.maandag 30 juni 2025 @ 18:38
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 17:27 schreef Janneke141 het volgende:
Dan krijg je van de overheid een monopolie in de schoot geworpen en dat lukt het je nog niet om winst te maken. Tja.
Twee dingen, PostNL kan van alles een verliesgevende versie maken.. maar met de alsmaar dalende volumes is het op een gegeven moment simpelweg echt niet meer rendabel uit te voeren.
suijkerbuijkmaandag 30 juni 2025 @ 18:47
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 17:12 schreef Kickinalfa het volgende:
Lijkt me een goede zaak om geen subsidie te geven aan beursgenoteerde bedrijven.

En laten we vooral niet investeren in een overbodige bedrijfstak als postbezorging.
Aandelen zijn niks waard.
En de aandelen wat ze opleveren was dit jaar 0.04cent per aandeelhouder .

In crypto verdien je zelf meer in een maand dan via de post aandelen over jaar.
Aandeel houders zijn ook niet happy .
Terwijl de directeur even miljoen in zijn zak stoppen als bonus
Pilesmaandag 30 juni 2025 @ 18:47
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 17:27 schreef Janneke141 het volgende:
Dan krijg je van de overheid een monopolie in de schoot geworpen en dat lukt het je nog niet om winst te maken. Tja.
Tja, je kostenkant wordt bepaald door de bezorgdagen. En de opbrengstenkant door de prijs van postzegels. En zover ik weet worden beide bepaald door de overheid. Fijne wedstrijd, met je monopolie.
Red_85maandag 30 juni 2025 @ 19:20
quote:
87s.gif Op maandag 30 juni 2025 16:45 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
En zo wordt alles alleen maar kutter!
Red_85maandag 30 juni 2025 @ 19:21
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 18:38 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Twee dingen, PostNL kan van alles een verliesgevende versie maken.. maar met de alsmaar dalende volumes is het op een gegeven moment simpelweg echt niet meer rendabel uit te voeren.
Daar had je post al kunnen stoppen ;)
TheFreshPrincemaandag 30 juni 2025 @ 19:23
Ik krijg ook nog steeds brieven waarvan ik denk "dit had een mail kunnen zijn".
Of gevallen waarin ik een papier moet invullen en opsturen (zoals Belastingdienst) waar ik denk "dit had ook via de site gekund".
TheFreshPrincemaandag 30 juni 2025 @ 19:23
quote:
1s.gif Op maandag 30 juni 2025 17:12 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Het had natuurlijk nooit geprivatiseerd moeten worden.

Maar ja! -O-
Pakket- en postbezorging opsplitsen in 2 bedrijven, lijkt me een eerste stap.
ACT-Fmaandag 30 juni 2025 @ 19:32
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 19:23 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Pakket- en postbezorging opsplitsen in 2 bedrijven, lijkt me een eerste stap.
Dat sowieso. En een postzegel voor 5 euro |:)
SebbeSwensjemaandag 30 juni 2025 @ 19:37
Ik heb ook nog wel een tip om de werkdruk bij politie en justitie weg te nemen.

Legalise!
augurk2025maandag 30 juni 2025 @ 19:47
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 17:06 schreef Mikeytt het volgende:
Alles moet maar economisch rendabel zijn... je zou maar eens services aanbieden omdat het ten goede komt van je bevolking. :')
Dit idd :')
Bocajmaandag 30 juni 2025 @ 20:03
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 19:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik krijg ook nog steeds brieven waarvan ik denk "dit had een mail kunnen zijn".
Of gevallen waarin ik een papier moet invullen en opsturen (zoals Belastingdienst) waar ik denk "dit had ook via de site gekund".
Belastingdienst blijft bepaalde brieven zowel per mail (mijnoverheid) als ook nog per post te sturen.
Ze stoppen op termijn wel met post... Op termijn... ;) (Staat wel ergens op hun site.)
Kip_Frites_Appelmoesmaandag 30 juni 2025 @ 20:05
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 17:12 schreef Kickinalfa het volgende:
En laten we vooral niet investeren in een overbodige bedrijfstak als postbezorging.
Hier ben ik het dus totaal mee oneens. Postbezorging is geen overbodige bedrijfstak. Het is wat mij betreft gewoon een kwestie van beschaving dat er een postdienst is en dat je gewoon voor een schappelijke prijs een brief kunt versturen en dat die binnen een redelijke termijn bezorgd wordt.
Kip_Frites_Appelmoesmaandag 30 juni 2025 @ 20:09
We weten natuurlijk ook niet hoe de postmarkt zich in de toekomst gaat ontwikkelen. Misschien zijn mensen op een gegeven moment het mailen en appen gewoon zat en gaan mensen weer net zoals vroeger massaal met de hand liefdesbrieven schrijven en met de post versturen. Gewoon puur voor de nostalgie.
Kickinalfamaandag 30 juni 2025 @ 20:47
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 20:05 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Hier ben ik het dus totaal mee oneens. Postbezorging is geen overbodige bedrijfstak. Het is wat mij betreft gewoon een kwestie van beschaving dat er een postdienst is en dat je gewoon voor een schappelijke prijs een brief kunt versturen en dat die binnen een redelijke termijn bezorgd wordt.
Tsjah er was ook een tijd van beschaving dat je met paard en wagen ergens heen kon, of dat er een SRV wagen was.

Een week bezorgtijd lijkt me prima acceptabel.
Kip_Frites_Appelmoesmaandag 30 juni 2025 @ 21:28
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 20:47 schreef Kickinalfa het volgende:
Tsjah er was ook een tijd van beschaving dat je met paard en wagen ergens heen kon, of dat er een SRV wagen was.
Je kan tegenwoordig nog steeds met paard en wagen reizen. Je mag er alleen niet mee op autowegen, autosnelwegen en wegen die gesloten zijn voor rij- en trekdieren en vee.

De SRV wagen komt niet meer aan huis, maar in plaats daarvan kun je tegenwoordig wel je boodschappen aan huis laten bezorgen.
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 20:47 schreef Kickinalfa het volgende:
Een week bezorgtijd lijkt me prima acceptabel.
Ik vind een week bezorgtijd wel aan de hoge kant. Ik denk eerder aan twee bezorgdagen per week.

Uiteindelijk is het toch een vraag hoeveel overheidssubsidie we eventueel aan de postbezorging bereid zijn te besteden, wat we een aanvaardbaar tarief vinden voor het verzenden van een brief en wat voor bezorgtijd we aanvaardbaar vinden. En dat hangt allemaal weer samen met de hoeveelheid post die jaarlijks verstuurd wordt. Die vertoont al jaren een dalende trend, maar op een gegeven moment zal het wel de bodem bereiken en niet meer verder afnemen.

Het cassettebandje, de vinylplaat en de fotorol zijn grotendeels verdrongen door modernere technologie, maar niet helemaal verdwenen. Zo zal de briefpost ook nooit helemaal verdwijnen.
VelitoXmaandag 30 juni 2025 @ 21:38
Duurt hier soms al 3 (werk)dagen voordat iets aankomt, die 24u houden ze zich al niet eens aan lol.
Cockwhalemaandag 30 juni 2025 @ 21:43
quote:
1s.gif Op maandag 30 juni 2025 17:12 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Het had natuurlijk nooit geprivatiseerd moeten worden.

Maar ja! -O-
Hoe geprivatiseerd kun je het nog noemen, als het op subsidie teert :')
Wel de baten, niet de kosten.
Straatcommando.maandag 30 juni 2025 @ 21:51
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 19:21 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Daar had je post al kunnen stoppen ;)
Ik ken PostNL heel erg goed. 90 procent van de kritiek is volledig terecht, maar dit is echt iets waar het bedrijf een punt heeft.
SymbolicFrankmaandag 30 juni 2025 @ 21:55
Stoppen met reclamefolders.
Glazenmakermaandag 30 juni 2025 @ 21:55
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 17:09 schreef Mikeytt het volgende:
„Als we dit nu niet versoepelen, dan moeten er uiteindelijk brievenbussen dicht op plekken waar minder mensen wonen"

Of je investeert gewoon meer geld in PostNL en neemt het verlies voor lief.
Gaan we nu ook de economische waarde van bankjes in parken berekenen en die dus niet meer in parkjes plaatsen? Krankjorum
Maar bankjes zijn tof. Particuliere post is een uitstervende dienst.
Nicksandersmaandag 30 juni 2025 @ 21:57
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 19:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik krijg ook nog steeds brieven waarvan ik denk "dit had een mail kunnen zijn".
Of gevallen waarin ik een papier moet invullen en opsturen (zoals Belastingdienst) waar ik denk "dit had ook via de site gekund".
Sowieso belastingdienst eerst digitale brief gelezen dan de fysieke brief 2 dagen later meteen de papierbak in.
Kip_Frites_Appelmoesmaandag 30 juni 2025 @ 23:19
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 17:09 schreef Mikeytt het volgende:
Gaan we nu ook de economische waarde van bankjes in parken berekenen en die dus niet meer in parkjes plaatsen? Krankjorum
Bankjes in parken schilderen ze tegenwoordig in mooie regenboogkleuren.
Dat gaat tegenwoordig boven alles.
Vallondinsdag 1 juli 2025 @ 02:24
quote:
1s.gif Op maandag 30 juni 2025 19:37 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik heb ook nog wel een tip om de werkdruk bij politie en justitie weg te nemen.

Legalise!
Alleen om de dag de post bemannen.
Seven.dinsdag 1 juli 2025 @ 03:15
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 19:23 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Pakket- en postbezorging opsplitsen in 2 bedrijven, lijkt me een eerste stap.
Hoe zien je dat precies voor je? De post en de pakketten gan door dezelfde sorteercentra.
mscholdinsdag 1 juli 2025 @ 03:15
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 20:03 schreef Bocaj het volgende:

[..]
Belastingdienst blijft bepaalde brieven zowel per mail (mijnoverheid) als ook nog per post te sturen.
Ze stoppen op termijn wel met post... Op termijn... ;) (Staat wel ergens op hun site.)
een of andere rare box op een website is geen mail imho

zolang ze niet gewoon in mijn mailbox kunnen bezorgen, bezorgen ze maar per post
zevenmijlslaarsdinsdag 1 juli 2025 @ 06:01
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 21:28 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
De SRV wagen komt niet meer aan huis
Hier en daar rijden nog mobiele supers, bijvoorbeeld in Kaag.
raptorixdinsdag 1 juli 2025 @ 06:08
Wat is next? Ophef dat je geen Telegram meer kunt sturen?
ludovicodinsdag 1 juli 2025 @ 08:01
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 20:09 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
We weten natuurlijk ook niet hoe de postmarkt zich in de toekomst gaat ontwikkelen. Misschien zijn mensen op een gegeven moment het mailen en appen gewoon zat en gaan mensen weer net zoals vroeger massaal met de hand liefdesbrieven schrijven en met de post versturen. Gewoon puur voor de nostalgie.
Weten die kinderen veel?
ludovicodinsdag 1 juli 2025 @ 08:03
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 juli 2025 03:15 schreef Seven. het volgende:

[..]
Hoe zien je dat precies voor je? De post en de pakketten gan door dezelfde sorteercentra.
Dan sorteer je in een apart gebouw?
Dan verhuur je een stuk van je gebouw?

Wat maakt dit uit?
ludovicodinsdag 1 juli 2025 @ 08:04
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 21:51 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Ik ken PostNL heel erg goed. 90 procent van de kritiek is volledig terecht, maar dit is echt iets waar het bedrijf een punt heeft.
Slecht gemanaged bureaucratisch gebeuren. Opnieuw opbouwen dus.
Red_85dinsdag 1 juli 2025 @ 09:07
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 21:51 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Ik ken PostNL heel erg goed. 90 procent van de kritiek is volledig terecht, maar dit is echt iets waar het bedrijf een punt heeft.
Ik ook.

Het moest alleen nog officieel worden want volgens mij doen ze het al.
En is het echt zo kostenbesparend of zitten er te veel 'belangrijke' gasten em koninkrijkjes? Daar kan postnl wmb veel meer op besparen dan officieel maken van wat ze nu al doen.
Seven.dinsdag 1 juli 2025 @ 09:48
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2025 08:03 schreef ludovico het volgende:

[..]
Dan sorteer je in een apart gebouw?
Dan verhuur je een stuk van je gebouw?

Wat maakt dit uit?
Een beetje sorteermachine kost al gauw 25M. Terrein en gebouw zelf kost nog veel meer. Reken maar op 50-60M voor een hub van goed formaat.

Als je de twee goederenstroom en effectief uit elkaar wil trekken zonder service impact, zul je er al snel 4 neer moeten zetten op verschillende locaties.

Ik denk niet dat onze postbezorging dit scenario zou overleven.
Bocajdinsdag 1 juli 2025 @ 09:51
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 juli 2025 03:15 schreef mschol het volgende:

[..]
een of andere rare box op een website is geen mail imho

zolang ze niet gewoon in mijn mailbox kunnen bezorgen, bezorgen ze maar per post
Mijnoverheid werkt best goed hoor. (digid)
saparmurat_niyazovdinsdag 1 juli 2025 @ 10:07
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 21:55 schreef SymbolicFrank het volgende:
Stoppen met reclamefolders.
PostNL? Die bezorgen al jaren geen reclamefolders op zaterdag meer.
ludovicodinsdag 1 juli 2025 @ 10:38
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 juli 2025 09:48 schreef Seven. het volgende:

[..]
Een beetje sorteermachine kost al gauw 25M. Terrein en gebouw zelf kost nog veel meer. Reken maar op 50-60M voor een hub van goed formaat.

Als je de twee goederenstroom en effectief uit elkaar wil trekken zonder service impact, zul je er al snel 4 neer moeten zetten op verschillende locaties.

Ik denk niet dat onze postbezorging dit scenario zou overleven.
Gebouw en terrein kan hetzelfde blijven.
Sorteermachine heb je al.

Lijkt mij dat de goederenstromen defacto al helemaal los zijn.

En je praat over een bedrijf met 400 miljoen kosten per jaar. Over bedragen van 20-80 miljoen, enkelvoudig.
Dat is pinda's.
https://www.morningstar.com/stocks/xams/pnl/financials

Er zijn +- 500 miljoen aandelen postNL van 90 cent per stuk, a 450 miljoen. (dat is de huidige beurswaarde +-).

Maar verder is het ook vrij simpel, als post niet rendabel is stoot je het af.
Pajanusdinsdag 1 juli 2025 @ 11:23
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 17:09 schreef Mikeytt het volgende:
„Als we dit nu niet versoepelen, dan moeten er uiteindelijk brievenbussen dicht op plekken waar minder mensen wonen"

Of je investeert gewoon meer geld in PostNL en neemt het verlies voor lief.
Gaan we nu ook de economische waarde van bankjes in parken berekenen en die dus niet meer in parkjes plaatsen? Krankjorum
In wat voor situatie is het nou zo belangrijk dat die brief 1 dag eerder bij je aankomt?
En in zulke situaties kan er toch ook voor een express-levering gekozen worden?

Ik ontvang zelden brieven, alleen van de belastingdienst of reclame eigenlijk, zie het hele probleem niet.
Misschien kunnen jullie het uitleggen?
Mikeyttdinsdag 1 juli 2025 @ 11:34
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2025 11:23 schreef Pajanus het volgende:

[..]
In wat voor situatie is het nou zo belangrijk dat die brief 1 dag eerder bij je aankomt?
En in zulke situaties kan er toch ook voor een express-levering gekozen worden?

Ik ontvang zelden brieven, alleen van de belastingdienst of reclame eigenlijk, zie het hele probleem niet.
Misschien kunnen jullie het uitleggen?
Geen idee. Ik ontvang nooit brieven, behalve van de belastingdienst.

Maar blijkbaar is het wel belangrijk voor o.a. ouderen. Ik ben niet de enige in dit land waar rekening mee gehouden moet worden.
Discombobulatedinsdag 1 juli 2025 @ 11:38
Hoe gaat dat in het buitenland dan? Hebben ze daar ook van die problemen?
Seven.dinsdag 1 juli 2025 @ 13:00
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2025 10:38 schreef ludovico het volgende:

[..]
Gebouw en terrein kan hetzelfde blijven.
Sorteermachine heb je al.

Lijkt mij dat de goederenstromen defacto al helemaal los zijn.

En je praat over een bedrijf met 400 miljoen kosten per jaar. Over bedragen van 20-80 miljoen, enkelvoudig.
Dat is pinda's.
https://www.morningstar.com/stocks/xams/pnl/financials

Er zijn +- 500 miljoen aandelen postNL van 90 cent per stuk, a 450 miljoen. (dat is de huidige beurswaarde +-).

Maar verder is het ook vrij simpel, als post niet rendabel is stoot je het af.
Post en pakketten volledig gescheiden hebben zodat de post afgestoten kan worden, is meestal geen haalbare kaart. Het gaat niet alleen over je footprint en je material handling equipment maar ook over je distributienetwerk en staffing plannen/productiviteit. Die daalt in de meeste gevallen als je twee goederenstromen uit elkaar trekt en logistiek is een low margin industry. Alleen als je structureel boven je maximale capaciteit draait, dan kan het rendabel zijn. Maar met de dalende postvolumes zie ik dat somber in bij PostNL. En dat is waarschijnlijk ook wel de reden dat er nooit een bod is gedaan, alleen postbezorging is erg lastig rendabel te maken. Sannd is niet voor niks uiteindelijk weer opgeslokt door PostNL in 2019, er is geen ruimte voor twee landelijke aanbieders in een krimpende markt.

Als je werkelijk denkt dat dit zo even uit elkaar getrokken kan worden, dan ben je gewoon enorm onwetend met je pinda's. En bedankt trouwens voor het mansplainen. Dat is precies wat ik nodig had na mijn jaren werkervaring en expertise in strategisch programma management in deze niche.
Seven.dinsdag 1 juli 2025 @ 13:00
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2025 11:38 schreef Discombobulate het volgende:
Hoe gaat dat in het buitenland dan? Hebben ze daar ook van die problemen?
Daar bestaat geen wet op postbezorging.
Discombobulatedinsdag 1 juli 2025 @ 13:02
quote:
14s.gif Op dinsdag 1 juli 2025 13:00 schreef Seven. het volgende:

[..]
Daar bestaat geen wet op postbezorging.
Maakt toch niet uit? Mensen moeten daar ook gewoon op tijd hun belangrijke poststukken krijgen.
Pajanusdinsdag 1 juli 2025 @ 13:18
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2025 11:34 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Geen idee. Ik ontvang nooit brieven, behalve van de belastingdienst.

Maar blijkbaar is het wel belangrijk voor o.a. ouderen. Ik ben niet de enige in dit land waar rekening mee gehouden moet worden.
Absoluut, het gaat niet alleen om jezelf.
Maar wat is nou echt het effect van die extra dag? Wat is het daadwerkelijke nadeel?
ludovicodinsdag 1 juli 2025 @ 13:43
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 juli 2025 13:00 schreef Seven. het volgende:
Post en pakketten volledig gescheiden hebben zodat de post afgestoten kan worden, is meestal geen haalbare kaart.
Nee, zie Fedex, DHL, en onnoembaar andere seperate entiteiten die alleen pakketten bezorgen.
ludovicodinsdag 1 juli 2025 @ 13:44
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 juli 2025 13:00 schreef Seven. het volgende:
alleen postbezorging is erg lastig rendabel te maken. Sannd is niet voor niks uiteindelijk weer opgeslokt door PostNL in 2019, er is geen ruimte voor twee landelijke aanbieders in een krimpende markt.
En dat was gewoon weer een dom plan, Sannd had het waarschijnlijk niet eens overleefd.
ludovicodinsdag 1 juli 2025 @ 13:45
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 juli 2025 13:00 schreef Seven. het volgende:
Als je werkelijk denkt dat dit zo even uit elkaar getrokken kan worden, dan ben je gewoon enorm onwetend met je pinda's. En bedankt trouwens voor het mansplainen. Dat is precies wat ik nodig had na mijn jaren werkervaring en expertise in strategisch programma management in deze niche.
_O- _O- _O- :W

Dat domme uit de hoogte gedoe van je, mijn hemel, en dan ook nog eens feminazi taal braken "mansplainen" grow some tits. Je hoeft alleen maar een béétje om je heen te kijken naar pakketbezorg bedrijven en je weet dat je onzin spreekt.

Het synergie is er dus ook echt totaal niet.
Afgezien van PostNL zijn bureaucratie dat gewoon zwaar op de resultaten drukt.

Hoe je dat weet? Bedrijfsresultaten.
ikweethetooknietdinsdag 1 juli 2025 @ 15:33
PostNL naar de rechter voor subsidie post: ’Dit is volstrekt ontoereikend’

Amsterdam - PostNL spant een kort geding aan tegen de Staat, om deze te dwingen alvast een voorschot voor het verlies op de postbezorging te betalen. Dat zegt bestuursvoorzitter Pim Berendsen in een reactie op het voorstel van minister Karremans van Economische Zaken. „Dit is volstrekt ontoereikend.’

Het voorstel van de ministerie van Economische Zaken is ’onuitvoerbaar’, zegt Berendsen in gesprek met De Telegraaf. „De verliezen voor dit en volgend jaar gaan niet weg door aanpassingen die de minister wil doorvoeren. We willen via een voorlopige voorziening een voorschot zien te krijgen voor die verliezen. Iemand zal het bonnetje moeten pakken.”

Het postbedrijf heeft voor dit jaar een factuur voor de postbezorging gestuurd van 30 miljoen euro en voor volgend jaar van 38 miljoen euro.

PostNL is de uitvoerder van de zogeheten universele postdienstverlening, maar die heeft nog maar betrekking op 5 procent van het totale aantal fysieke brieven dat verstuurd wordt. Maandag kwam minister Karremans van Economische Zaken met het voorstel dat PostNL voortaan 48 uur over de bezorging van een poststuk mag doen, in plaats van 24 uur nu.

PostNL mag toch twee dagen doen over bezorgen brief

Maar volgens de ceo is dan niet voldoende om te komen tot een structurele verbetering van de huidige postwet. Het aantal poststukken is in de afgelopen twintig jaar met zeventig procent afgenomen. „De normen waar aan we moeten voldoen blijven hetzelfde, bijvoorbeeld dat 95 procent binnen 48 uur bezorgd moet worden. Dat is niet werkbaar. In de landen om ons heen is dat ook al allemaal aangepast”, zegt Berendsen.

Tweede Kamer

Volgens de ceo heeft PostNL dezelfde bezwaren als afgelopen herfst, toen toenmalig minister Beljaarts hetzelfde voorstel lanceerde. Dat werd toen afgeschoten in de Tweede Kamer. „Het is te gek voor woorden dat ons een verplichting wordt opgelegd, die we vervolgens maar verlieslatend moeten uitvoeren. Het hele postbedrijf staat onder water, maakt verlies, en het deel van de bezorging aan particulieren nog veel meer. Er moet additionele financiering komen, maar daar is niets voor geregeld door de minister. Daardoor is dit niet uitvoerbaar”, zegt Berendsen.

Volgens hem dreigt de postdivisie tot 2029 structureel verliesgevend te blijven. PostNL is een beursgenoteerde onderneming.

https://www.telegraaf.nl/(...)eikend/74815566.html

8)7 m :r
Seven.dinsdag 1 juli 2025 @ 17:54
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2025 13:02 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Maakt toch niet uit? Mensen moeten daar ook gewoon op tijd hun belangrijke poststukken krijgen.
Nee, dat moet dus niet. Al wordt de post nooit bezorgd.
Seven.dinsdag 1 juli 2025 @ 17:55
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2025 13:45 schreef ludovico het volgende:

[..]
_O- _O- _O- :W

Dat domme uit de hoogte gedoe van je, mijn hemel, en dan ook nog eens feminazi taal braken "mansplainen" grow some tits. Je hoeft alleen maar een béétje om je heen te kijken naar pakketbezorg bedrijven en je weet dat je onzin spreekt.

Het synergie is er dus ook echt totaal niet.
Afgezien van PostNL zijn bureaucratie dat gewoon zwaar op de resultaten drukt.

Hoe je dat weet? Bedrijfsresultaten.
Rustig maar, altijd lullig als je even met je neus op de feiten gedrukt wordt maar dan hoef je niet direct te gaan schelden.
Seven.dinsdag 1 juli 2025 @ 18:05
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2025 13:43 schreef ludovico het volgende:

[..]
Nee, zie Fedex, DHL, en onnoembaar andere seperate entiteiten die alleen pakketten bezorgen.
FedEx en DHL bezorgen gewoon pallets hoor.
Kip_Frites_Appelmoesdinsdag 1 juli 2025 @ 19:37
quote:
14s.gif Op dinsdag 1 juli 2025 13:00 schreef Seven. het volgende:
Daar bestaat geen wet op postbezorging.
Het lijkt me sterk dat Nederland het enige land zou zijn waar de postbezorging wettelijk geregeld is.

In ieder geval heeft ieder land dat aangesloten is bij de Union Postale Universelle een wettelijk aangewezen postdienst die verplicht is om een basisniveau aan postdiensten aan te bieden, waaronder briefpost.
Kip_Frites_Appelmoesdinsdag 1 juli 2025 @ 19:44
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2025 08:01 schreef ludovico het volgende:
Weten die kinderen veel?
Waarom zou de "jeugd van tegenwoordig" niet weten dat mensen vroeger gewoon met de hand liefdesbrieven schreven?
ikweethetooknietdinsdag 1 juli 2025 @ 19:48
Dividend uitkering gaat gewoon door |:(

https://www.telegraaf.nl/(...)iljoen/65734981.html

Betaald van subsidie :|W _O-
Net als je denkt dat het niet slechter kan dan Herna Verhagen, krijg je dit stuk onbenul
ludovicodinsdag 1 juli 2025 @ 21:00
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 juli 2025 17:55 schreef Seven. het volgende:

[..]
Rustig maar, altijd lullig als je even met je neus op de feiten gedrukt wordt maar dan hoef je niet direct te gaan schelden.
Is goed mevrouw... Wat was de term...
Mansplaining.

Je spreekt geen feiten, hordes partijen die géén post bezorgen. De synergie bestaat niet. Ook binnen PostNL niet.
Seven.dinsdag 1 juli 2025 @ 21:08
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 juli 2025 21:00 schreef ludovico het volgende:

[..]
Is goed mevrouw... Wat was de term...
Mansplaining.

Je spreekt geen feiten, hordes partijen die géén post bezorgen. De synergie bestaat niet. Ook binnen PostNL niet.
Trigger alert.. :*
ludovicowoensdag 2 juli 2025 @ 08:33
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 juli 2025 21:08 schreef Seven. het volgende:

[..]
Trigger alert.. :*
Heb wel een hekel aan uit de hoogte feminazi's met onzin verhalen, klopt met je 60 mio kosten zijn desastreus voor PNL met 500 opex.
Seven.woensdag 2 juli 2025 @ 09:04
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 08:33 schreef ludovico het volgende:

[..]
Heb wel een hekel aan uit de hoogte feminazi's met onzin verhalen, klopt met je 60 mio kosten zijn desastreus voor PNL met 500 opex.
Als je alleen naar opex kijkt, dan mis je volledig de context die er toe doet. Kijk ook eens naar de winst. Die was voor PostNL 53M in 2024. Na de eerste investering zijn de kosten ook structureel (en aanzienlijk) hoger voor twee gescheiden netwerken.

De aandeelhouders worden niet blij van dat soort berichten. Dus uit elkaar trekken om kopers aan te trekken is winstverdamping. En gezien de krimpende volumes voor de post zullen er ook niet echt externe kopers zijn die dit interessant vinden om gewoon de volumes over te nemen want zij zullen waarschijnlijk ook gewoon hoge investeringen moeten doen.
ludovicowoensdag 2 juli 2025 @ 09:16
quote:
7s.gif Op woensdag 2 juli 2025 09:04 schreef Seven. het volgende:

[..]
Als je alleen naar opex kijkt, dan mis je volledig de context die er toe doet. Kijk ook eens naar de winst. Die was voor PostNL 53M in 2024. Na de eerste investering zijn de kosten ook structureel (en aanzienlijk) hoger voor twee gescheiden netwerken.

De aandeelhouders worden niet blij van dat soort berichten. Dus uit elkaar trekken om kopers aan te trekken is winstverdamping. En gezien de krimpende volumes voor de post zullen er ook niet echt externe kopers zijn die dit interessant vinden om gewoon de volumes over te nemen want zij zullen waarschijnlijk ook gewoon hoge investeringen moeten doen.
Uit elkaar trekken en verkopen is directe winst, de aandeelhouder is kretinsky voor 30% die ondertussen ook fors in Royal Mail zit. Dan heb je nog de Mol tegen 5% en vast nog een grote jongen erin zitten.

De synergie zit hem niet in Post/Pakket maar schaalvergroting en fusies.
Verplichtingen vanuit wetgeving met zware bureaucratie kun je niks mee.

En als niemand Post wilt hebben dan laat je het toch leuk klappen? Maar dat wilt de staat ook niet, lekker laten doodbloeden dus, dan komt de staat vanzelf wel in actie als ze wat willen.

Niemand ontkent dat Post niet interessant is, dat is ook juist de reden om het te moeten willen afstoten.
Boca_Ratonwoensdag 2 juli 2025 @ 09:59
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 17:12 schreef Kickinalfa het volgende:
Lijkt me een goede zaak om geen subsidie te geven aan beursgenoteerde bedrijven.

En laten we vooral niet investeren in een overbodige bedrijfstak als postbezorging.
Overbodige bedrijfstak…?
Seven.woensdag 2 juli 2025 @ 12:43
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 09:16 schreef ludovico het volgende:

[..]
Uit elkaar trekken en verkopen is directe winst, de aandeelhouder is kretinsky voor 30% die ondertussen ook fors in Royal Mail zit. Dan heb je nog de Mol tegen 5% en vast nog een grote jongen erin zitten.

De synergie zit hem niet in Post/Pakket maar schaalvergroting en fusies.
Verplichtingen vanuit wetgeving met zware bureaucratie kun je niks mee.

En als niemand Post wilt hebben dan laat je het toch leuk klappen? Maar dat wilt de staat ook niet, lekker laten doodbloeden dus, dan komt de staat vanzelf wel in actie als ze wat willen.

Niemand ontkent dat Post niet interessant is, dat is ook juist de reden om het te moeten willen afstoten.
Als afstoten de beste optie is, waarom denk je eigenlijk dat dat nog niet gebeurd is?
ludovicowoensdag 2 juli 2025 @ 13:59
quote:
5s.gif Op woensdag 2 juli 2025 12:43 schreef Seven. het volgende:

[..]
Als afstoten de beste optie is, waarom denk je eigenlijk dat dat nog niet gebeurd is?
Zoveel redenen. Waaronder gewoon falend management.
Ik kan PostNL niet als een andere club zien dan eentje die tergend traag dichtgeslibd zit in de bureaucratie.
Cf NS.
Seven.woensdag 2 juli 2025 @ 15:37
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 13:59 schreef ludovico het volgende:

[..]
Zoveel redenen. Waaronder gewoon falend management.
Ik kan PostNL niet als een andere club zien dan eentje die tergend traag dichtgeslibd zit in de bureaucratie.
Cf NS.
Klinkt vooral als een hoop aannames.
Kramerica-Industrieswoensdag 2 juli 2025 @ 16:27
quote:
5s.gif Op woensdag 2 juli 2025 12:43 schreef Seven. het volgende:

[..]
Als afstoten de beste optie is, waarom denk je eigenlijk dat dat nog niet gebeurd is?
Ik werk zelf bij PostNL, zij het slechts als eenvoudige postbezorger, en op zich lijkt afstoten van de brieventak mij geen slecht idee. Gewoon afsplitsen en failliet laten gaan lijkt mij niet handig, dat zorgt voor veel economische onzekerheid bij werknemers EN klanten komen in de problemen. Want de brievenafdeling bezorgt naast briefpost ook tijdschrift en brievenbuspakjes. Brievenbuspakjes zitten juist enorm in de lift. Ik zie eerder een scenario waarbij de pakkettentak te koop wordt gezet (daar is in het verleden al belangstelling voor geweest vanuit oa DHL en UPS) en dan de reguliere postbezorging weer nationaliseren.

Want we zitten nu in een rare constructie waarbij we enerzijds een zelfstandig bedrijf zijn, maar anderzijds de overheid allerlei eisen aan ons stelt. Daar komt ook nog eens bij dat de overheid PostNL heeft aangewezen als universele postdienstverlener. Vanuit die UDP komt ook de verplichting om 5 dagen in de week post te bezorgen en bussen te lichten. Deze verplichting geldt echter niet voor eventuele concurrenten, daarom bezorgde Sandd maar 2 dagen in de week. Dus de concurrentie uit het verleden was oneerlijke concurrentie zonder gelijk speelveld.

Die 5-daagse bezorgplicht vloeit trouwens voort uit een Europese postwet die nationale postbedrijven tot een 5-daagse bezorgweek verplicht, dus wie meent dat alleen in Nederland dergelijke regels gelden (of dat Den Haag dit zo even aan de kant kan schuiven) wil ik bij deze graag uit de droom helpen.

Voor de mensen die het raar vinden dat PostNL nu staatssteun wil: In de postwet staat dat de verlener van de UPD hier geen verlies op hoeft te lijden. Sinds 2025 is er bij PostNL sprake van verlies op de UPD, dus wettelijk gezien heeft PostNL volgens mij best een sterke zaak.

Er is ook al gesproken over synergie tussen post en pakketten. Volgens mij valt het met die synergie redelijk mee. Als je de pakketbezorging en de postbezorging vergelijkt, dan zijn dat echt twee verschillende bedrijfsonderdelen. Compleet met eigen management, eigen personeel, eigen auto's, eigen sorteercentra. Er is wel wat synergie, voor zover ik weet hebben we wel maar 1 HR-afdeling en 1 klantenservice, maar veel is het niet.
ludovicowoensdag 2 juli 2025 @ 17:13
quote:
7s.gif Op woensdag 2 juli 2025 15:37 schreef Seven. het volgende:

[..]
Klinkt vooral als een hoop aannames.
Ja, zo een toko wordt van nature niet competitief en inefficiënt, natuurlijk.
ludovicowoensdag 2 juli 2025 @ 17:15
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 16:27 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]
Ik werk zelf bij PostNL, zij het slechts als eenvoudige postbezorger, en op zich lijkt afstoten van de brieventak mij geen slecht idee. Gewoon afsplitsen en failliet laten gaan lijkt mij niet handig, dat zorgt voor veel economische onzekerheid bij werknemers EN klanten komen in de problemen. Want de brievenafdeling bezorgt naast briefpost ook tijdschrift en brievenbuspakjes. Brievenbuspakjes zitten juist enorm in de lift. Ik zie eerder een scenario waarbij de pakkettentak te koop wordt gezet (daar is in het verleden al belangstelling voor geweest vanuit oa DHL en UPS) en dan de reguliere postbezorging weer nationaliseren.

Want we zitten nu in een rare constructie waarbij we enerzijds een zelfstandig bedrijf zijn, maar anderzijds de overheid allerlei eisen aan ons stelt. Daar komt ook nog eens bij dat de overheid PostNL heeft aangewezen als universele postdienstverlener. Vanuit die UDP komt ook de verplichting om 5 dagen in de week post te bezorgen en bussen te lichten. Deze verplichting geldt echter niet voor eventuele concurrenten, daarom bezorgde Sandd maar 2 dagen in de week. Dus de concurrentie uit het verleden was oneerlijke concurrentie zonder gelijk speelveld.

Die 5-daagse bezorgplicht vloeit trouwens voort uit een Europese postwet die nationale postbedrijven tot een 5-daagse bezorgweek verplicht, dus wie meent dat alleen in Nederland dergelijke regels gelden (of dat Den Haag dit zo even aan de kant kan schuiven) wil ik bij deze graag uit de droom helpen.

Voor de mensen die het raar vinden dat PostNL nu staatssteun wil: In de postwet staat dat de verlener van de UPD hier geen verlies op hoeft te lijden. Sinds 2025 is er bij PostNL sprake van verlies op de UPD, dus wettelijk gezien heeft PostNL volgens mij best een sterke zaak.

Er is ook al gesproken over synergie tussen post en pakketten. Volgens mij valt het met die synergie redelijk mee. Als je de pakketbezorging en de postbezorging vergelijkt, dan zijn dat echt twee verschillende bedrijfsonderdelen. Compleet met eigen management, eigen personeel, eigen auto's, eigen sorteercentra. Er is wel wat synergie, voor zover ik weet hebben we wel maar 1 HR-afdeling en 1 klantenservice, maar veel is het niet.
Uiteraard is het niet zoveel anders zou de markt er anders uitzien.
Maar amen.
Seven.woensdag 2 juli 2025 @ 18:49
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 16:27 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]
Ik werk zelf bij PostNL, zij het slechts als eenvoudige postbezorger, en op zich lijkt afstoten van de brieventak mij geen slecht idee. Gewoon afsplitsen en failliet laten gaan lijkt mij niet handig, dat zorgt voor veel economische onzekerheid bij werknemers EN klanten komen in de problemen. Want de brievenafdeling bezorgt naast briefpost ook tijdschrift en brievenbuspakjes. Brievenbuspakjes zitten juist enorm in de lift. Ik zie eerder een scenario waarbij de pakkettentak te koop wordt gezet (daar is in het verleden al belangstelling voor geweest vanuit oa DHL en UPS) en dan de reguliere postbezorging weer nationaliseren.

Want we zitten nu in een rare constructie waarbij we enerzijds een zelfstandig bedrijf zijn, maar anderzijds de overheid allerlei eisen aan ons stelt. Daar komt ook nog eens bij dat de overheid PostNL heeft aangewezen als universele postdienstverlener. Vanuit die UDP komt ook de verplichting om 5 dagen in de week post te bezorgen en bussen te lichten. Deze verplichting geldt echter niet voor eventuele concurrenten, daarom bezorgde Sandd maar 2 dagen in de week. Dus de concurrentie uit het verleden was oneerlijke concurrentie zonder gelijk speelveld.

Die 5-daagse bezorgplicht vloeit trouwens voort uit een Europese postwet die nationale postbedrijven tot een 5-daagse bezorgweek verplicht, dus wie meent dat alleen in Nederland dergelijke regels gelden (of dat Den Haag dit zo even aan de kant kan schuiven) wil ik bij deze graag uit de droom helpen.

Voor de mensen die het raar vinden dat PostNL nu staatssteun wil: In de postwet staat dat de verlener van de UPD hier geen verlies op hoeft te lijden. Sinds 2025 is er bij PostNL sprake van verlies op de UPD, dus wettelijk gezien heeft PostNL volgens mij best een sterke zaak.

Er is ook al gesproken over synergie tussen post en pakketten. Volgens mij valt het met die synergie redelijk mee. Als je de pakketbezorging en de postbezorging vergelijkt, dan zijn dat echt twee verschillende bedrijfsonderdelen. Compleet met eigen management, eigen personeel, eigen auto's, eigen sorteercentra. Er is wel wat synergie, voor zover ik weet hebben we wel maar 1 HR-afdeling en 1 klantenservice, maar veel is het niet.
Je hebt 100% gelijk, e-commerce is booming business en de andere grote aanbieders zouden de pakketstromen graag over willen nemen. Alleen ik denk niet dat de overheid daarmee akkoord gaat, omdat er met postbezorging alleen nog steeds een noodlijdende tak over zou blijven. Het zal door de digitalisering, voor welke aanbieder dan ook, nooit meer een interessante tak van sport worden.
Seven.woensdag 2 juli 2025 @ 19:07
Opvallend dat Sannd het zonder de bezorgplocht trouwens ook niet gered heeft.
Abrikozentaartwoensdag 2 juli 2025 @ 21:58
Op rouwkaarten na kan je toch alle post wel vervangen door email of whatsapp
Seven.woensdag 2 juli 2025 @ 22:13
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 21:58 schreef Abrikozentaart het volgende:
Op rouwkaarten na kan je toch alle post wel vervangen door email of whatsapp
Zelfs rouwkaarten kun je wel vervangen door whatsapp :@
Kramerica-Industrieswoensdag 2 juli 2025 @ 22:21
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 21:58 schreef Abrikozentaart het volgende:
Op rouwkaarten na kan je toch alle post wel vervangen door email of whatsapp
Theoretisch wel, maar is dat wat mensen willen? Als het gaat om facturen wel, maar veel mensen vinden een abonnement op een echt tijdschrift toch leuker dan een gemailde PDF. En een echte verjaardagskaart is toch ook leuker dan een appje. Dus ik geloof dat er altijd wel een (bescheiden) markt zal blijven voor brievenbuspost, ook al is het in de (verre) toekomt misschien wel een niche. Net zoals mensen nog steeds elpees kopen, ook al kun je alles streamen. Het gaat om iets tastbaars kunnen hebben.
Shottywoensdag 2 juli 2025 @ 22:35
PostNL gaat binnen 2 dagen bezorgen? Nice! Stuk beter dan de ~2 weken die ze er nu regelmatig over doen.
PzKpfwwoensdag 2 juli 2025 @ 22:40
Onvoorstelbaar dat dat juist nu nog langer moet duren. In deze tijden met automatisering zou zoiets simpels als het sorteren van post eigenlijk juist steeds sneller en efficiënter moeten kunnen.
Teslyndwoensdag 2 juli 2025 @ 23:34
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2025 13:18 schreef Pajanus het volgende:

[..]
Absoluut, het gaat niet alleen om jezelf.
Maar wat is nou echt het effect van die extra dag? Wat is het daadwerkelijke nadeel?
"Vandaag besteld, morgen bezorgd" is weer wel overdreven. Het is niet een kant-en-klaar pakketje dat dan bij de bezorgdienst afgegeven wordt. Er moeten mensen 's nachts werken om het voor elkaar te krijgen.
ikweethetooknietwoensdag 2 juli 2025 @ 23:58
quote:
1s.gif Op woensdag 2 juli 2025 22:13 schreef Seven. het volgende:
Zelfs rouwkaarten kun je wel vervangen door whatsapp :@
Online condoleanceregister en geld van de notaris kan je gewoon overmaken :o
Kramerica-Industriesdonderdag 3 juli 2025 @ 00:26
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 21:58 schreef Abrikozentaart het volgende:
Op rouwkaarten na kan je toch alle post wel vervangen door email of whatsapp
Bekijk deze YouTube-video
Pajanusdonderdag 3 juli 2025 @ 10:20
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 23:34 schreef Teslynd het volgende:

[..]
"Vandaag besteld, morgen bezorgd" is weer wel overdreven. Het is niet een kant-en-klaar pakketje dat dan bij de bezorgdienst afgegeven wordt. Er moeten mensen 's nachts werken om het voor elkaar te krijgen.
Ik snap niet wat je hiermee precies bedoelt?

Bij effect bedoel ik het effect voor de ontvanger bij +1 werkdag, bij de PostNL snap ik heel goed wat het effect kan zijn. Betere routing bijvoorbeeld.