Twee dingen, PostNL kan van alles een verliesgevende versie maken.. maar met de alsmaar dalende volumes is het op een gegeven moment simpelweg echt niet meer rendabel uit te voeren.quote:Op maandag 30 juni 2025 17:27 schreef Janneke141 het volgende:
Dan krijg je van de overheid een monopolie in de schoot geworpen en dat lukt het je nog niet om winst te maken. Tja.
Aandelen zijn niks waard.quote:Op maandag 30 juni 2025 17:12 schreef Kickinalfa het volgende:
Lijkt me een goede zaak om geen subsidie te geven aan beursgenoteerde bedrijven.
En laten we vooral niet investeren in een overbodige bedrijfstak als postbezorging.
Tja, je kostenkant wordt bepaald door de bezorgdagen. En de opbrengstenkant door de prijs van postzegels. En zover ik weet worden beide bepaald door de overheid. Fijne wedstrijd, met je monopolie.quote:Op maandag 30 juni 2025 17:27 schreef Janneke141 het volgende:
Dan krijg je van de overheid een monopolie in de schoot geworpen en dat lukt het je nog niet om winst te maken. Tja.
quote:Op maandag 30 juni 2025 16:45 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
En zo wordt alles alleen maar kutter!
Daar had je post al kunnen stoppenquote:Op maandag 30 juni 2025 18:38 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Twee dingen, PostNL kan van alles een verliesgevende versie maken.. maar met de alsmaar dalende volumes is het op een gegeven moment simpelweg echt niet meer rendabel uit te voeren.
Pakket- en postbezorging opsplitsen in 2 bedrijven, lijkt me een eerste stap.quote:Op maandag 30 juni 2025 17:12 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Het had natuurlijk nooit geprivatiseerd moeten worden.
Maar ja!
Dat sowieso. En een postzegel voor 5 euroquote:Op maandag 30 juni 2025 19:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Pakket- en postbezorging opsplitsen in 2 bedrijven, lijkt me een eerste stap.
Dit iddquote:Op maandag 30 juni 2025 17:06 schreef Mikeytt het volgende:
Alles moet maar economisch rendabel zijn... je zou maar eens services aanbieden omdat het ten goede komt van je bevolking.
Belastingdienst blijft bepaalde brieven zowel per mail (mijnoverheid) als ook nog per post te sturen.quote:Op maandag 30 juni 2025 19:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik krijg ook nog steeds brieven waarvan ik denk "dit had een mail kunnen zijn".
Of gevallen waarin ik een papier moet invullen en opsturen (zoals Belastingdienst) waar ik denk "dit had ook via de site gekund".
Hier ben ik het dus totaal mee oneens. Postbezorging is geen overbodige bedrijfstak. Het is wat mij betreft gewoon een kwestie van beschaving dat er een postdienst is en dat je gewoon voor een schappelijke prijs een brief kunt versturen en dat die binnen een redelijke termijn bezorgd wordt.quote:Op maandag 30 juni 2025 17:12 schreef Kickinalfa het volgende:
En laten we vooral niet investeren in een overbodige bedrijfstak als postbezorging.
Tsjah er was ook een tijd van beschaving dat je met paard en wagen ergens heen kon, of dat er een SRV wagen was.quote:Op maandag 30 juni 2025 20:05 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Hier ben ik het dus totaal mee oneens. Postbezorging is geen overbodige bedrijfstak. Het is wat mij betreft gewoon een kwestie van beschaving dat er een postdienst is en dat je gewoon voor een schappelijke prijs een brief kunt versturen en dat die binnen een redelijke termijn bezorgd wordt.
Je kan tegenwoordig nog steeds met paard en wagen reizen. Je mag er alleen niet mee op autowegen, autosnelwegen en wegen die gesloten zijn voor rij- en trekdieren en vee.quote:Op maandag 30 juni 2025 20:47 schreef Kickinalfa het volgende:
Tsjah er was ook een tijd van beschaving dat je met paard en wagen ergens heen kon, of dat er een SRV wagen was.
Ik vind een week bezorgtijd wel aan de hoge kant. Ik denk eerder aan twee bezorgdagen per week.quote:Op maandag 30 juni 2025 20:47 schreef Kickinalfa het volgende:
Een week bezorgtijd lijkt me prima acceptabel.
Hoe geprivatiseerd kun je het nog noemen, als het op subsidie teertquote:Op maandag 30 juni 2025 17:12 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Het had natuurlijk nooit geprivatiseerd moeten worden.
Maar ja!
Ik ken PostNL heel erg goed. 90 procent van de kritiek is volledig terecht, maar dit is echt iets waar het bedrijf een punt heeft.quote:
Maar bankjes zijn tof. Particuliere post is een uitstervende dienst.quote:Op maandag 30 juni 2025 17:09 schreef Mikeytt het volgende:
„Als we dit nu niet versoepelen, dan moeten er uiteindelijk brievenbussen dicht op plekken waar minder mensen wonen"
Of je investeert gewoon meer geld in PostNL en neemt het verlies voor lief.
Gaan we nu ook de economische waarde van bankjes in parken berekenen en die dus niet meer in parkjes plaatsen? Krankjorum
Sowieso belastingdienst eerst digitale brief gelezen dan de fysieke brief 2 dagen later meteen de papierbak in.quote:Op maandag 30 juni 2025 19:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik krijg ook nog steeds brieven waarvan ik denk "dit had een mail kunnen zijn".
Of gevallen waarin ik een papier moet invullen en opsturen (zoals Belastingdienst) waar ik denk "dit had ook via de site gekund".
Bankjes in parken schilderen ze tegenwoordig in mooie regenboogkleuren.quote:Op maandag 30 juni 2025 17:09 schreef Mikeytt het volgende:
Gaan we nu ook de economische waarde van bankjes in parken berekenen en die dus niet meer in parkjes plaatsen? Krankjorum
Alleen om de dag de post bemannen.quote:Op maandag 30 juni 2025 19:37 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik heb ook nog wel een tip om de werkdruk bij politie en justitie weg te nemen.
Legalise!
Hoe zien je dat precies voor je? De post en de pakketten gan door dezelfde sorteercentra.quote:Op maandag 30 juni 2025 19:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Pakket- en postbezorging opsplitsen in 2 bedrijven, lijkt me een eerste stap.
een of andere rare box op een website is geen mail imhoquote:Op maandag 30 juni 2025 20:03 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Belastingdienst blijft bepaalde brieven zowel per mail (mijnoverheid) als ook nog per post te sturen.
Ze stoppen op termijn wel met post... Op termijn...(Staat wel ergens op hun site.)
Hier en daar rijden nog mobiele supers, bijvoorbeeld in Kaag.quote:Op maandag 30 juni 2025 21:28 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
De SRV wagen komt niet meer aan huis
Weten die kinderen veel?quote:Op maandag 30 juni 2025 20:09 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
We weten natuurlijk ook niet hoe de postmarkt zich in de toekomst gaat ontwikkelen. Misschien zijn mensen op een gegeven moment het mailen en appen gewoon zat en gaan mensen weer net zoals vroeger massaal met de hand liefdesbrieven schrijven en met de post versturen. Gewoon puur voor de nostalgie.
Dan sorteer je in een apart gebouw?quote:Op dinsdag 1 juli 2025 03:15 schreef Seven. het volgende:
[..]
Hoe zien je dat precies voor je? De post en de pakketten gan door dezelfde sorteercentra.
Slecht gemanaged bureaucratisch gebeuren. Opnieuw opbouwen dus.quote:Op maandag 30 juni 2025 21:51 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik ken PostNL heel erg goed. 90 procent van de kritiek is volledig terecht, maar dit is echt iets waar het bedrijf een punt heeft.
Ik ook.quote:Op maandag 30 juni 2025 21:51 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik ken PostNL heel erg goed. 90 procent van de kritiek is volledig terecht, maar dit is echt iets waar het bedrijf een punt heeft.
Een beetje sorteermachine kost al gauw 25M. Terrein en gebouw zelf kost nog veel meer. Reken maar op 50-60M voor een hub van goed formaat.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 08:03 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dan sorteer je in een apart gebouw?
Dan verhuur je een stuk van je gebouw?
Wat maakt dit uit?
Mijnoverheid werkt best goed hoor. (digid)quote:Op dinsdag 1 juli 2025 03:15 schreef mschol het volgende:
[..]
een of andere rare box op een website is geen mail imho
zolang ze niet gewoon in mijn mailbox kunnen bezorgen, bezorgen ze maar per post
Gebouw en terrein kan hetzelfde blijven.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 09:48 schreef Seven. het volgende:
[..]
Een beetje sorteermachine kost al gauw 25M. Terrein en gebouw zelf kost nog veel meer. Reken maar op 50-60M voor een hub van goed formaat.
Als je de twee goederenstroom en effectief uit elkaar wil trekken zonder service impact, zul je er al snel 4 neer moeten zetten op verschillende locaties.
Ik denk niet dat onze postbezorging dit scenario zou overleven.
In wat voor situatie is het nou zo belangrijk dat die brief 1 dag eerder bij je aankomt?quote:Op maandag 30 juni 2025 17:09 schreef Mikeytt het volgende:
„Als we dit nu niet versoepelen, dan moeten er uiteindelijk brievenbussen dicht op plekken waar minder mensen wonen"
Of je investeert gewoon meer geld in PostNL en neemt het verlies voor lief.
Gaan we nu ook de economische waarde van bankjes in parken berekenen en die dus niet meer in parkjes plaatsen? Krankjorum
Geen idee. Ik ontvang nooit brieven, behalve van de belastingdienst.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 11:23 schreef Pajanus het volgende:
[..]
In wat voor situatie is het nou zo belangrijk dat die brief 1 dag eerder bij je aankomt?
En in zulke situaties kan er toch ook voor een express-levering gekozen worden?
Ik ontvang zelden brieven, alleen van de belastingdienst of reclame eigenlijk, zie het hele probleem niet.
Misschien kunnen jullie het uitleggen?
Post en pakketten volledig gescheiden hebben zodat de post afgestoten kan worden, is meestal geen haalbare kaart. Het gaat niet alleen over je footprint en je material handling equipment maar ook over je distributienetwerk en staffing plannen/productiviteit. Die daalt in de meeste gevallen als je twee goederenstromen uit elkaar trekt en logistiek is een low margin industry. Alleen als je structureel boven je maximale capaciteit draait, dan kan het rendabel zijn. Maar met de dalende postvolumes zie ik dat somber in bij PostNL. En dat is waarschijnlijk ook wel de reden dat er nooit een bod is gedaan, alleen postbezorging is erg lastig rendabel te maken. Sannd is niet voor niks uiteindelijk weer opgeslokt door PostNL in 2019, er is geen ruimte voor twee landelijke aanbieders in een krimpende markt.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 10:38 schreef ludovico het volgende:
[..]
Gebouw en terrein kan hetzelfde blijven.
Sorteermachine heb je al.
Lijkt mij dat de goederenstromen defacto al helemaal los zijn.
En je praat over een bedrijf met 400 miljoen kosten per jaar. Over bedragen van 20-80 miljoen, enkelvoudig.
Dat is pinda's.
https://www.morningstar.com/stocks/xams/pnl/financials
Er zijn +- 500 miljoen aandelen postNL van 90 cent per stuk, a 450 miljoen. (dat is de huidige beurswaarde +-).
Maar verder is het ook vrij simpel, als post niet rendabel is stoot je het af.
Daar bestaat geen wet op postbezorging.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 11:38 schreef Discombobulate het volgende:
Hoe gaat dat in het buitenland dan? Hebben ze daar ook van die problemen?
Maakt toch niet uit? Mensen moeten daar ook gewoon op tijd hun belangrijke poststukken krijgen.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 13:00 schreef Seven. het volgende:
[..]
Daar bestaat geen wet op postbezorging.
Absoluut, het gaat niet alleen om jezelf.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 11:34 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Geen idee. Ik ontvang nooit brieven, behalve van de belastingdienst.
Maar blijkbaar is het wel belangrijk voor o.a. ouderen. Ik ben niet de enige in dit land waar rekening mee gehouden moet worden.
Nee, zie Fedex, DHL, en onnoembaar andere seperate entiteiten die alleen pakketten bezorgen.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 13:00 schreef Seven. het volgende:
Post en pakketten volledig gescheiden hebben zodat de post afgestoten kan worden, is meestal geen haalbare kaart.
En dat was gewoon weer een dom plan, Sannd had het waarschijnlijk niet eens overleefd.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 13:00 schreef Seven. het volgende:
alleen postbezorging is erg lastig rendabel te maken. Sannd is niet voor niks uiteindelijk weer opgeslokt door PostNL in 2019, er is geen ruimte voor twee landelijke aanbieders in een krimpende markt.
quote:Op dinsdag 1 juli 2025 13:00 schreef Seven. het volgende:
Als je werkelijk denkt dat dit zo even uit elkaar getrokken kan worden, dan ben je gewoon enorm onwetend met je pinda's. En bedankt trouwens voor het mansplainen. Dat is precies wat ik nodig had na mijn jaren werkervaring en expertise in strategisch programma management in deze niche.
Nee, dat moet dus niet. Al wordt de post nooit bezorgd.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 13:02 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Maakt toch niet uit? Mensen moeten daar ook gewoon op tijd hun belangrijke poststukken krijgen.
Rustig maar, altijd lullig als je even met je neus op de feiten gedrukt wordt maar dan hoef je niet direct te gaan schelden.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 13:45 schreef ludovico het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
Dat domme uit de hoogte gedoe van je, mijn hemel, en dan ook nog eens feminazi taal braken "mansplainen" grow some tits. Je hoeft alleen maar een béétje om je heen te kijken naar pakketbezorg bedrijven en je weet dat je onzin spreekt.
Het synergie is er dus ook echt totaal niet.
Afgezien van PostNL zijn bureaucratie dat gewoon zwaar op de resultaten drukt.
Hoe je dat weet? Bedrijfsresultaten.
FedEx en DHL bezorgen gewoon pallets hoor.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 13:43 schreef ludovico het volgende:
[..]
Nee, zie Fedex, DHL, en onnoembaar andere seperate entiteiten die alleen pakketten bezorgen.
Het lijkt me sterk dat Nederland het enige land zou zijn waar de postbezorging wettelijk geregeld is.quote:
Waarom zou de "jeugd van tegenwoordig" niet weten dat mensen vroeger gewoon met de hand liefdesbrieven schreven?quote:
Is goed mevrouw... Wat was de term...quote:Op dinsdag 1 juli 2025 17:55 schreef Seven. het volgende:
[..]
Rustig maar, altijd lullig als je even met je neus op de feiten gedrukt wordt maar dan hoef je niet direct te gaan schelden.
Trigger alert..quote:Op dinsdag 1 juli 2025 21:00 schreef ludovico het volgende:
[..]
Is goed mevrouw... Wat was de term...
Mansplaining.
Je spreekt geen feiten, hordes partijen die géén post bezorgen. De synergie bestaat niet. Ook binnen PostNL niet.
Heb wel een hekel aan uit de hoogte feminazi's met onzin verhalen, klopt met je 60 mio kosten zijn desastreus voor PNL met 500 opex.quote:
Als je alleen naar opex kijkt, dan mis je volledig de context die er toe doet. Kijk ook eens naar de winst. Die was voor PostNL 53M in 2024. Na de eerste investering zijn de kosten ook structureel (en aanzienlijk) hoger voor twee gescheiden netwerken.quote:Op woensdag 2 juli 2025 08:33 schreef ludovico het volgende:
[..]
Heb wel een hekel aan uit de hoogte feminazi's met onzin verhalen, klopt met je 60 mio kosten zijn desastreus voor PNL met 500 opex.
Uit elkaar trekken en verkopen is directe winst, de aandeelhouder is kretinsky voor 30% die ondertussen ook fors in Royal Mail zit. Dan heb je nog de Mol tegen 5% en vast nog een grote jongen erin zitten.quote:Op woensdag 2 juli 2025 09:04 schreef Seven. het volgende:
[..]
Als je alleen naar opex kijkt, dan mis je volledig de context die er toe doet. Kijk ook eens naar de winst. Die was voor PostNL 53M in 2024. Na de eerste investering zijn de kosten ook structureel (en aanzienlijk) hoger voor twee gescheiden netwerken.
De aandeelhouders worden niet blij van dat soort berichten. Dus uit elkaar trekken om kopers aan te trekken is winstverdamping. En gezien de krimpende volumes voor de post zullen er ook niet echt externe kopers zijn die dit interessant vinden om gewoon de volumes over te nemen want zij zullen waarschijnlijk ook gewoon hoge investeringen moeten doen.
Overbodige bedrijfstak…?quote:Op maandag 30 juni 2025 17:12 schreef Kickinalfa het volgende:
Lijkt me een goede zaak om geen subsidie te geven aan beursgenoteerde bedrijven.
En laten we vooral niet investeren in een overbodige bedrijfstak als postbezorging.
Als afstoten de beste optie is, waarom denk je eigenlijk dat dat nog niet gebeurd is?quote:Op woensdag 2 juli 2025 09:16 schreef ludovico het volgende:
[..]
Uit elkaar trekken en verkopen is directe winst, de aandeelhouder is kretinsky voor 30% die ondertussen ook fors in Royal Mail zit. Dan heb je nog de Mol tegen 5% en vast nog een grote jongen erin zitten.
De synergie zit hem niet in Post/Pakket maar schaalvergroting en fusies.
Verplichtingen vanuit wetgeving met zware bureaucratie kun je niks mee.
En als niemand Post wilt hebben dan laat je het toch leuk klappen? Maar dat wilt de staat ook niet, lekker laten doodbloeden dus, dan komt de staat vanzelf wel in actie als ze wat willen.
Niemand ontkent dat Post niet interessant is, dat is ook juist de reden om het te moeten willen afstoten.
Zoveel redenen. Waaronder gewoon falend management.quote:Op woensdag 2 juli 2025 12:43 schreef Seven. het volgende:
[..]
Als afstoten de beste optie is, waarom denk je eigenlijk dat dat nog niet gebeurd is?
Klinkt vooral als een hoop aannames.quote:Op woensdag 2 juli 2025 13:59 schreef ludovico het volgende:
[..]
Zoveel redenen. Waaronder gewoon falend management.
Ik kan PostNL niet als een andere club zien dan eentje die tergend traag dichtgeslibd zit in de bureaucratie.
Cf NS.
Ik werk zelf bij PostNL, zij het slechts als eenvoudige postbezorger, en op zich lijkt afstoten van de brieventak mij geen slecht idee. Gewoon afsplitsen en failliet laten gaan lijkt mij niet handig, dat zorgt voor veel economische onzekerheid bij werknemers EN klanten komen in de problemen. Want de brievenafdeling bezorgt naast briefpost ook tijdschrift en brievenbuspakjes. Brievenbuspakjes zitten juist enorm in de lift. Ik zie eerder een scenario waarbij de pakkettentak te koop wordt gezet (daar is in het verleden al belangstelling voor geweest vanuit oa DHL en UPS) en dan de reguliere postbezorging weer nationaliseren.quote:Op woensdag 2 juli 2025 12:43 schreef Seven. het volgende:
[..]
Als afstoten de beste optie is, waarom denk je eigenlijk dat dat nog niet gebeurd is?
Ja, zo een toko wordt van nature niet competitief en inefficiėnt, natuurlijk.quote:
Uiteraard is het niet zoveel anders zou de markt er anders uitzien.quote:Op woensdag 2 juli 2025 16:27 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Ik werk zelf bij PostNL, zij het slechts als eenvoudige postbezorger, en op zich lijkt afstoten van de brieventak mij geen slecht idee. Gewoon afsplitsen en failliet laten gaan lijkt mij niet handig, dat zorgt voor veel economische onzekerheid bij werknemers EN klanten komen in de problemen. Want de brievenafdeling bezorgt naast briefpost ook tijdschrift en brievenbuspakjes. Brievenbuspakjes zitten juist enorm in de lift. Ik zie eerder een scenario waarbij de pakkettentak te koop wordt gezet (daar is in het verleden al belangstelling voor geweest vanuit oa DHL en UPS) en dan de reguliere postbezorging weer nationaliseren.
Want we zitten nu in een rare constructie waarbij we enerzijds een zelfstandig bedrijf zijn, maar anderzijds de overheid allerlei eisen aan ons stelt. Daar komt ook nog eens bij dat de overheid PostNL heeft aangewezen als universele postdienstverlener. Vanuit die UDP komt ook de verplichting om 5 dagen in de week post te bezorgen en bussen te lichten. Deze verplichting geldt echter niet voor eventuele concurrenten, daarom bezorgde Sandd maar 2 dagen in de week. Dus de concurrentie uit het verleden was oneerlijke concurrentie zonder gelijk speelveld.
Die 5-daagse bezorgplicht vloeit trouwens voort uit een Europese postwet die nationale postbedrijven tot een 5-daagse bezorgweek verplicht, dus wie meent dat alleen in Nederland dergelijke regels gelden (of dat Den Haag dit zo even aan de kant kan schuiven) wil ik bij deze graag uit de droom helpen.
Voor de mensen die het raar vinden dat PostNL nu staatssteun wil: In de postwet staat dat de verlener van de UPD hier geen verlies op hoeft te lijden. Sinds 2025 is er bij PostNL sprake van verlies op de UPD, dus wettelijk gezien heeft PostNL volgens mij best een sterke zaak.
Er is ook al gesproken over synergie tussen post en pakketten. Volgens mij valt het met die synergie redelijk mee. Als je de pakketbezorging en de postbezorging vergelijkt, dan zijn dat echt twee verschillende bedrijfsonderdelen. Compleet met eigen management, eigen personeel, eigen auto's, eigen sorteercentra. Er is wel wat synergie, voor zover ik weet hebben we wel maar 1 HR-afdeling en 1 klantenservice, maar veel is het niet.
Je hebt 100% gelijk, e-commerce is booming business en de andere grote aanbieders zouden de pakketstromen graag over willen nemen. Alleen ik denk niet dat de overheid daarmee akkoord gaat, omdat er met postbezorging alleen nog steeds een noodlijdende tak over zou blijven. Het zal door de digitalisering, voor welke aanbieder dan ook, nooit meer een interessante tak van sport worden.quote:Op woensdag 2 juli 2025 16:27 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Ik werk zelf bij PostNL, zij het slechts als eenvoudige postbezorger, en op zich lijkt afstoten van de brieventak mij geen slecht idee. Gewoon afsplitsen en failliet laten gaan lijkt mij niet handig, dat zorgt voor veel economische onzekerheid bij werknemers EN klanten komen in de problemen. Want de brievenafdeling bezorgt naast briefpost ook tijdschrift en brievenbuspakjes. Brievenbuspakjes zitten juist enorm in de lift. Ik zie eerder een scenario waarbij de pakkettentak te koop wordt gezet (daar is in het verleden al belangstelling voor geweest vanuit oa DHL en UPS) en dan de reguliere postbezorging weer nationaliseren.
Want we zitten nu in een rare constructie waarbij we enerzijds een zelfstandig bedrijf zijn, maar anderzijds de overheid allerlei eisen aan ons stelt. Daar komt ook nog eens bij dat de overheid PostNL heeft aangewezen als universele postdienstverlener. Vanuit die UDP komt ook de verplichting om 5 dagen in de week post te bezorgen en bussen te lichten. Deze verplichting geldt echter niet voor eventuele concurrenten, daarom bezorgde Sandd maar 2 dagen in de week. Dus de concurrentie uit het verleden was oneerlijke concurrentie zonder gelijk speelveld.
Die 5-daagse bezorgplicht vloeit trouwens voort uit een Europese postwet die nationale postbedrijven tot een 5-daagse bezorgweek verplicht, dus wie meent dat alleen in Nederland dergelijke regels gelden (of dat Den Haag dit zo even aan de kant kan schuiven) wil ik bij deze graag uit de droom helpen.
Voor de mensen die het raar vinden dat PostNL nu staatssteun wil: In de postwet staat dat de verlener van de UPD hier geen verlies op hoeft te lijden. Sinds 2025 is er bij PostNL sprake van verlies op de UPD, dus wettelijk gezien heeft PostNL volgens mij best een sterke zaak.
Er is ook al gesproken over synergie tussen post en pakketten. Volgens mij valt het met die synergie redelijk mee. Als je de pakketbezorging en de postbezorging vergelijkt, dan zijn dat echt twee verschillende bedrijfsonderdelen. Compleet met eigen management, eigen personeel, eigen auto's, eigen sorteercentra. Er is wel wat synergie, voor zover ik weet hebben we wel maar 1 HR-afdeling en 1 klantenservice, maar veel is het niet.
Zelfs rouwkaarten kun je wel vervangen door whatsappquote:Op woensdag 2 juli 2025 21:58 schreef Abrikozentaart het volgende:
Op rouwkaarten na kan je toch alle post wel vervangen door email of whatsapp
Theoretisch wel, maar is dat wat mensen willen? Als het gaat om facturen wel, maar veel mensen vinden een abonnement op een echt tijdschrift toch leuker dan een gemailde PDF. En een echte verjaardagskaart is toch ook leuker dan een appje. Dus ik geloof dat er altijd wel een (bescheiden) markt zal blijven voor brievenbuspost, ook al is het in de (verre) toekomt misschien wel een niche. Net zoals mensen nog steeds elpees kopen, ook al kun je alles streamen. Het gaat om iets tastbaars kunnen hebben.quote:Op woensdag 2 juli 2025 21:58 schreef Abrikozentaart het volgende:
Op rouwkaarten na kan je toch alle post wel vervangen door email of whatsapp
"Vandaag besteld, morgen bezorgd" is weer wel overdreven. Het is niet een kant-en-klaar pakketje dat dan bij de bezorgdienst afgegeven wordt. Er moeten mensen 's nachts werken om het voor elkaar te krijgen.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 13:18 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Absoluut, het gaat niet alleen om jezelf.
Maar wat is nou echt het effect van die extra dag? Wat is het daadwerkelijke nadeel?
Online condoleanceregister en geld van de notaris kan je gewoon overmakenquote:Op woensdag 2 juli 2025 22:13 schreef Seven. het volgende:
Zelfs rouwkaarten kun je wel vervangen door whatsapp
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op woensdag 2 juli 2025 21:58 schreef Abrikozentaart het volgende:
Op rouwkaarten na kan je toch alle post wel vervangen door email of whatsapp
Ik snap niet wat je hiermee precies bedoelt?quote:Op woensdag 2 juli 2025 23:34 schreef Teslynd het volgende:
[..]
"Vandaag besteld, morgen bezorgd" is weer wel overdreven. Het is niet een kant-en-klaar pakketje dat dan bij de bezorgdienst afgegeven wordt. Er moeten mensen 's nachts werken om het voor elkaar te krijgen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |