Klopt, momenteel is de boel al flink uit elkaargetrokken maar een politiek landschap heeft binnen een bepaalde bandbreedte polariteit nodig, net als dat er een bepaalde mate van gedeelde grondwaarden moet zijn.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 11:55 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Helaas is de trend van laatste jaren om het te splijten. Erg veel discussie of begrip tonen zit er niet in.
Ik zag een video van het GL/PvdA congres. Rob Oudkerk deed zijn zegje en was niet klaar in 30 seconden, terwijl dat de regel was: deze podiumgenodigden krijgen 30 seconden. Toen besloot de coordinator op het podium hem 30 seconden extra te geven. Sommigen in de zaal gingen boe-roepen, 4 seconden ofzo.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 12:01 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Een beetje zoals een congres van een bepaalde radicale partij, dan joel je gewoon iemand met een andere mening van het podium af.
En polarisatie is per definitie het eerste. Polarisatie is bijvoorbeeld Yeşilgöz die doet alsof GL-PvdA een radicale partij is waar niet mee samen te werken valt. Maar ook PvdA'ers die doen alsof de halve samenleving uit Hamassupporters bestaat. En daar is dus alles mis mee, daar kan ik geen enkel goeds aan verzinnen.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 11:51 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Er zit een verschil in de samenleving splijten en het politieke ideeenveld opengooien.
Robbie is een lul die drie keer per week met de politieke redactie van de Telegraaf aan de lijn hangt om uit te huilen. Dan kun je 'm krijgen op links, zo rollen we en iedereen die dat uitjoelen 'onbeschaafd' vindt maar toch geen hekel heeft aan negers kan prima terecht bij D66.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 12:34 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik zag een video van het GL/PvdA congres. Rob Oudkerk deed zijn zegje en was niet klaar in 30 seconden, terwijl dat de regel was: deze podiumgenodigden krijgen 30 seconden. Toen besloot de coordinator op het podium hem 30 seconden extra te geven. Sommigen in de zaal gingen boe-roepen, 4 seconden ofzo.
Werd Oudkerk nu weggeboet of was het een protest tegen de coordinator die iemand een privelege geeft. Of beiden.
Inmiddels heb ik begrepen dat Gerdi Verbeet in de ochtend ook haar zegje deed op het podium en ze kreeg geen boe-geroep.
Er van uit gaan dat hoge inkomens, en al helemaal vermogen, gewoon extra belast moeten worden om elders gaten op te vullen kan natuurlijk net zo polariserend zijn. Of mensen zich nu uit de naad gewerkt hebben om dat vermogen te vergaren en al ontzettend veel belasting afdragen, is kennelijk irrelevant zolang het plaatje van de golfspelende zakkenvuller gepresenteerd wordt.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 12:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
En polarisatie is per definitie het eerste. Polarisatie is bijvoorbeeld Yeşilgöz die doet alsof GL-PvdA een radicale partij is waar niet mee samen te werken valt. Maar ook PvdA'ers die doen alsof de halve samenleving uit Hamassupporters bestaat. En daar is dus alles mis mee, daar kan ik geen enkel goeds aan verzinnen.
Zeggen dat je liever hoge inkomens of vermogens belast dan te bezuinigen op zorg, dat is geen polariseren. Dat is ook prima politiek. Andere heel normale partijen, zoals GL-PvdA maar ook VVD zijn, wegzetten als radicaal en slecht voor de samenleving, dat is polariseren.
Om polarisatie tegen te gaan is het misschien handig om alles, van Geenstijl tot Joop, tot je te nemen.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 12:37 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Robbie is een lul die drie keer per week met de politieke redactie van de Telegraaf aan de lijn hangt om uit te huilen. Dan kun je 'm krijgen op links, zo rollen we en iedereen die dat uitjoelen 'onbeschaafd' vindt maar toch geen hekel heeft aan negers kan prima terecht bij D66.
Ik snap wat je bedoelt. Natuurlijk mag je jezelf gaan profileren maar wat Hanca al zegt mis je dan ook dat ze de overeenkomsten benoemen.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 12:14 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Klopt, momenteel is de boel al flink uit elkaargetrokken maar een politiek landschap heeft binnen een bepaalde bandbreedte polariteit nodig, net als dat er een bepaalde mate van gedeelde grondwaarden moet zijn.
Nee, dat is een verschil in politiek inzicht. Dat is geen polarisatie. Je kunt prima van mening zijn dat iemand die veel verdient en veel heeft, ook als zich uit de naad werkt, meer belasting kan afdragen. Dat is een politieke mening.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 12:38 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Er van uit gaan dat hoge inkomens, en al helemaal vermogen, gewoon extra belast moeten worden om elders gaten op te vullen kan natuurlijk net zo polariserend zijn. Of mensen zich nu uit de naad gewerkt hebben om dat vermogen te vergaren, al ontzettend veel belasting afdragen, is kennelijk irrelevant zolang het plaatje van de golfspelende zakkenvuller gepresenteerd wordt.
Het probleem bij zowel de VVD als PvdA/GL is vooral dat er niet meer vanuit ideologische rationaliteit wordt geacteerd, maar dat VVD vooral zijn dopaminekicks voortdurend lijkt te halen uit peilingen en kiezersonderzoek en PvdA/GL op alles als door een wesp gestoken reageert, vooral om te laten zien hoe links ze zijn.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 12:41 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Ik snap wat je bedoelt. Natuurlijk mag je jezelf gaan profileren maar wat Hanca al zegt mis je dan ook dat ze de overeenkomsten benoemen.
Nu lijkt elke partij totaal tegenovergestelde op alle fronten te denken ten opzichte van elkaar. Maar dat is natuurlijk niet zo.
Dan de erfbelasting omhoog en het schrappen van de BOR of de landbouwvrijstelling?quote:Op dinsdag 1 juli 2025 12:38 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Er van uit gaan dat hoge inkomens, en al helemaal vermogen, gewoon extra belast moeten worden om elders gaten op te vullen kan natuurlijk net zo polariserend zijn. Of mensen zich nu uit de naad gewerkt hebben om dat vermogen te vergaren en al ontzettend veel belasting afdragen, is kennelijk irrelevant zolang het plaatje van de golfspelende zakkenvuller gepresenteerd wordt.
Met ideologisch rationeel bedoel ik consistent kunnen redeneren binnen een coherente verzameling ideologische postulaten waaruit een politieke ideologie bestaat. Ik bestrijd ook dat er een soort van volonté generale zou bestaan die kenbaar zou zijn voor iedereen met verstand behept die zich maar waardenvrij en pragmatisch zou opstellen en ik geloof ook niet dat je helemaal waardenvrij en doelmatig een politieke discussie in zou kunnen gaan. Juist in de dialectiek van het discours valt tot breedgedragen ideeën te komen waar een samenleving mee vooruit kan.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 12:56 schreef Perrin het volgende:
Ik vind het hele begrip "ideologische rationaliteit" nogal contradictoir.
Iets is logisch binnen de ideologie, maar men is opzettelijk blind voor wat erbuiten valt. Waar daadwerkelijke rationaliteit vraagt om openheid, twijfel en toetsbaarheid, sluit ideologie juist af, bevestigt zichzelf en negeert tegenbewijs.
Wat dan rationeel lijkt, blijkt vaak slechts een verfijnde rechtvaardiging van vooropgezette overtuigingen.
Iemand kan ideologisch ingesteld zijn of rationeel.
De stemmingen gaan nu zo beginnen, na het beëdigen van Hertzberger.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 11:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
De vragen van de week zitten inderdaad rondom asiel: welke amendementen worden aangenomen is eerst de meest spannende. Die wetten kunnen behoorlijk herschreven worden vandaag. En daarna is het kijken of de wetten zoals die aangepast zijn idd een meerderheid halen.
26 amendementen op de ene wet en 20 op de andere. Daar eerst vanmiddag maar naar kijken.
Ik kan me echt niks ergers voorstellen dan vrijwillig troep te gaan zitten lezen.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 12:40 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Om polarisatie tegen te gaan is het misschien handig om alles, van Geenstijl tot Joop, tot je te nemen.
Hahaha grapjas.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 16:23 schreef KaheemSaid het volgende:
De concurrentiepositie van Nederland is opnieuw verslechterd, onder meer door de aanhoudend lage economische groei, hoge energieprijzen, geopolitieke spanningen, inconsistente regelgeving en belastingbeleid, stikstofbeperkingen, woningtekorten, netcongestie en een krappe arbeidsmarkt.
Misschien is het wat voor de politiek ok hier oplossingen over te bedenken ipv dat gepraat over Douwe Bob of het twee kabinetten oprij laten klappen op migratie.
Het meest rechtse kabinet ooit dat dingen verbied. Zijn we ook weer van de claim dat links alles wil verbieden af, toch?quote:Op dinsdag 1 juli 2025 16:58 schreef Hanca het volgende:
Het vuurwerkverbod is aangenomen in de Eerste Kamer: https://www.trouw.nl/poli(...)werkverbod~bc68bbdc/
Heeft de Kamer in deze samenstelling iig nog iets goeds bereikt.
Weliswaar op aangeven van een linkse partij, maar dit is weer van de zotte politiek moet weer ingrijpen in wat je wel en niet mag.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 17:40 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Het meest rechtse kabinet ooit dat dingen verbied. Zijn we ook weer van de claim dat links alles wil verbieden af, toch?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |