Lekker mensen tegen elkaar opzetten.quote:
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op dinsdag 1 juli 2025 09:43 schreef Perrin het volgende:
[..]
"Fool me once, shame on you; fool me twice, shame on me; fool me ten times, let’s be honest: at this point I’m not a victim, I’m a volunteer."
Polarisatie is op zich niet mensen tegen elkaar opzetten maar met een botsing van belangen en ideeen. Die hele "technocratische redelijkheid" van de middenpartijen begint me ook een beetje de keel uit te hangen.quote:
Ik mis een duimpjes omlaag knopje...quote:
"Polarisatie, in de context van maatschappelijke discussies, betekent een toename van tegenstellingen en een verharding van de meningen tussen verschillende groepen in de samenleving. Het leidt tot een sterker 'wij'-versus-'zij'-gevoel, waarbij de ruimte voor nuance en genuanceerde standpunten afneemt en de tegenstellingen tussen groepen worden uitvergroot en verscherpt."quote:Op dinsdag 1 juli 2025 11:24 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Polarisatie is op zich niet mensen tegen elkaar opzetten maar met een botsing van belangen en ideeen. Die hele "technocratische redelijkheid" van de middenpartijen begint me ook een beetje de keel uit te hangen.
Nou en of. Mensen die er actief aan meewerken, werken actief mee aan het slopen van de samenleving.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 11:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik mis een duimpjes omlaag knopje...
Alles mis met polarisatie natuurlijk.
Zou goed zijn als duidelijk werd waarom..quote:Op dinsdag 1 juli 2025 11:29 schreef Frozen-assassin het volgende:
Behoorlijk wat goede posts verdwenen jammer.
Polarisatie is de onderlinge verschillen en verdeeldheid bewust uitvergroten en deze koppelen aan groepsdenken (wij vs de ander), ongeacht of het strookt met de werkelijkheid.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 11:24 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Polarisatie is op zich niet mensen tegen elkaar opzetten maar met een botsing van belangen en ideeen. Die hele "technocratische redelijkheid" van de middenpartijen begint me ook een beetje de keel uit te hangen.
De tweede man van het inititiaf is (oud) campagne strateeg Bas Erlings. Hij bedacht de 'pleur op'-campagne voor Rutte. Toen had hij minder moeite met populisme.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 09:43 schreef koemleit het volgende:
[..]
het initiatief van Dijkhof bestaat uit het eten van 2 walletjes.
Yesilguz doet lekker populistisch,
Dijkhof doet alsof ie daar heel erg tegen is. Maar Dijkhof is natuurlijk wel ook nog steeds VVD.
Dus als je een hekel hebt aan het populisme, kun je via Dijkhof voor jezelf nog steeds goed praten dat je VVD stemt.
Als Dijkhof echt vindt wat ie vind, moet ie met gestrekt been op deze commotie reageren. (en dus vol gas tegen Yesilguz, en dat gaat niet gebeuren).
Polarisatie kan prima op ideologisch niveau, zie bijvoorbeeld ook Pim Fortuyn.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 11:30 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Polarisatie is de onderlinge verschillen en verdeeldheid bewust uitvergroten en deze koppelen aan groepsdenken (wij vs de ander), ongeacht of het strookt met de werkelijkheid.
Ideologisch de verschillen opzoeken, inhoudelijk debatteren, dat is uiteraard prima.
Je kunt prima constructieve gesprekken voeren terwijl je erkent dat je diametraal tegenstelde maatschappijopvattingen en belangen hebt, die tegenstellingen hoeven niet bij voorbaat platgestreken te worden.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 11:29 schreef Perrin het volgende:
[..]
"Polarisatie, in de context van maatschappelijke discussies, betekent een toename van tegenstellingen en een verharding van de meningen tussen verschillende groepen in de samenleving. Het leidt tot een sterker 'wij'-versus-'zij'-gevoel, waarbij de ruimte voor nuance en genuanceerde standpunten afneemt en de tegenstellingen tussen groepen worden uitvergroot en verscherpt."
Leve de toename van tegenstellingen en de verharding van meningen!![]()
Op naar een beter land waarin we verdeeld zijn in kampen die modder naar elkaar smijten in plaats van constructieve gesprekken proberen te voeren.
De vragen van de week zitten inderdaad rondom asiel: welke amendementen worden aangenomen is eerst de meest spannende. Die wetten kunnen behoorlijk herschreven worden vandaag. En daarna is het kijken of de wetten zoals die aangepast zijn idd een meerderheid halen.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 09:00 schreef KaheemSaid het volgende:
De vraag van de week is of de PVV tegen de Asielwetten van Faber gaat stemmen om zo asiel als thema te behouden voor de komende verkiezingen?
En natuurlijk of dit afstraalt op de VVD mocht dit gebeuren.
Noem je nou Fortuyn een goed voorbeeld? Tja, dan gaan we het nooit eens worden op dit punt.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 11:33 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Polarisatie kan prima op ideologisch niveau, zie bijvoorbeeld ook Pim Fortuyn.
Polarisatie is bij definitie niet constructief, bij polarisatie verhard je in je eigen standpunt en wil je niet eens meer luisteren naar de ander.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 11:35 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Je kunt prima constructieve gesprekken voeren terwijl je erkent dat je diametraal tegenstelde maatschappijopvattingen en belangen hebt, die tegenstellingen hoeven niet bij voorbaat platgestreken te worden.
Fortuyn had verschillende lagen, en op de meeste niveaus was ik het volledig met hem oneens, maar een van zijn fundamentelere kritieken was dat het Nederlandse politieke landschap was verworden tot een neoliberale blur waarin niets meer te kiezen of te bediscussieren viel.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 11:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Noem je nou Fortuyn een goed voorbeeld? Tja, dan gaan we het nooit eens worden op dit punt.
Ik ben trouwens sowieso altijd van het juist ook benadrukken van alle overeenkomsten, niet alle nadruk op de regelmatig kleine verschillen leggen.
Reacties op een verwijderde post worden ook verwijderd. Dat is de normale gang van zaken die @capricia en ik beide hanteren.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 11:30 schreef Perrin het volgende:
[..]
Zou goed zijn als duidelijk werd waarom..
Stukje doelpalen verplaatsen? We hadden het hier over actief die tegenstellingen vergroten.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 11:35 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Je kunt prima constructieve gesprekken voeren terwijl je erkent dat je diametraal tegenstelde maatschappijopvattingen en belangen hebt, die tegenstellingen hoeven niet bij voorbaat platgestreken te worden.
Er zit een verschil in de samenleving splijten en het politieke ideeenveld opengooien.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 11:48 schreef Perrin het volgende:
[..]
Stukje doelpalen verplaatsen? We hadden het hier over actief die tegenstellingen vergroten.
Polariseren uit politiek gewin. De samenleving actief verder splijten en verdelen met ophitserij. Actief en bewust olie op het vuur gooien.
Dit zijn wel een hoop aannames ineen.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 09:18 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ben ik nou zo slim of zijn zij nou zo dom?
Helaas is de trend van laatste jaren om het te splijten. Erg veel discussie of begrip tonen zit er niet in.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 11:51 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Er zit een verschil in de samenleving splijten en het politieke ideeenveld opengooien.
Een beetje zoals een congres van een bepaalde radicale partij, dan joel je gewoon iemand met een andere mening van het podium af.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 11:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Polarisatie is bij definitie niet constructief, bij polarisatie verhard je in je eigen standpunt en wil je niet eens meer luisteren naar de ander.
Niks mis meequote:Op dinsdag 1 juli 2025 12:01 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Een beetje zoals een congres van een bepaalde radicale partij, dan joel je gewoon iemand met een andere mening van het podium af.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |