Interessant.quote:Op zondag 22 juni 2025 16:58 schreef Vallon het volgende:
[..]
Yep het gelijk daarvan zal de toekomst uitwijzen.
Oppervlakkig is het paradoxaal maar kijkend naar de redenen is dat zeker niet.
Plat gezegd hanteert Iran, net als Isral; eigen beweegredenen waarbij de n de ander het bestaan (door haar op- of instelling) onmogelijk maakt. Wie er waarom, van welk gelijk heeft of ooit zou hebben is wmb niet eens de discussie. Het liefst zou ik er een hek omheen zetten om over 100 jaar te gaan kijken wat er van uitgekomen is.
Ik geef dan net wat meer voorkeur aan het bestaansrecht van "Isral" omdat de intenties van "Iran" mij zal kortwieken om zelf te bepalen wat/wie iemand wil (gaan) zijn.
Om het conflict maar simplistisch te generaliseren en gif in de hete soep te gooien (niet bedoeld om te kwetsen): Joden kunnen aldaar wel moslims tolereren maar omgekeerd willen moslims daar hoe dan ook de ongewenste joden uitdrijven. Remise en consensus op grond van andere drijfveren in die situatie, lijkt inmiddels onmogelijk en gaat 'men' dus opnieuw voor een schaakmat.
quote:Op zondag 22 juni 2025 17:12 schreef Treinhoer het volgende:
Schaamteloze repost van post 300 uit vorige topic, voor de nieuwe lezers in de reeks.
[..]
Interessant.
Ik zit zelf niet zo diep in de materie en de hele geschiedenis van Israel/Palestina probeer ik altijd naast me te leggen - simpelweg omdat het complex is aan beide kanten en ik die kennis niet heb -.
Ingaand op je analyse: Zijn er in Iran andere (machts)fracties die zich voorbereiden op de dood van de Ayatollah (die kerel is nu toch al ruim in de 80 en - naar het schijnt - behoorlijk ziek/oud/fragiel?); en inzien dat nu het land in ellende storten terwijl het regime in principe niet meer houdbaar is, en linksom of rechtsom wel ineen stort binnen 5 jaar?
Lijkt me wel dat er soort van groepen/elites zijn die nog wel aan de spreekwoordelijke noodrem kunnen trekken.
Het hele regime en de macht van het regime hangt aan een zijden draadje. Het is net als toen die persconferentie van de DDR. Iedereen wist en voelde al dat de hele Muur niet meer houdbaar was en aan alle kanten hing er iets in de lucht. Die persconferentie was een simpele verspreking, maar het was de brandende lont die echt het kruidvat in ging.
Ik denk dat Iran daar nu ongeveer ook zit, met een tijdspanne van 5 jaar (mocht het hele actuele gebeuren nu weer kalmeren).
Maar nogmaals: Ik zit er niet zo dik in en er spelen ongetwijfeld enorm veel factoren mee die ik niet mee neem in mijn verhaal hier.
quote:It’s appalling how inactive and disjointed the Iranian opposition remains—how it has been for decades, and how, barring a seismic shift, it likely will continue to be. Faced with Israel’s unprecedented military campaign targeting the upper echelons of the Islamic Revolutionary Guard Corps (IRGC), most factions of the so-called opposition offered little more than empty rhetoric. Plenty of noise. No strategy.
quote:
https://nkowsar.substack.(...)arios-the-oppositionquote:The IRGC is not just a military entity—it’s the economic and political backbone of the Islamic Republic. According to multiple analysts—and supported by Iran’s own parliamentary research—IRGC-linked entities, via front companies and military holding firms, control at least one-third of Iran’s economy, with some estimates putting their share as high as two-thirds of both formal and informal GDP. Over the past two decades, it has embedded itself in virtually every major sector: telecoms (such as MCI, acquired through front companies), oil and gas (via Khatam al-Anbiya Construction Headquarters), ports, media, water infrastructure, agriculture, real estate, the judiciary, parliament, city councils—you name it. It doesn’t just command soldiers; it commands contracts, pipelines, tenders, and fear. The notion that a few targeted strikes could collapse this entrenched apparatus is not just nave—it’s reckless wishful thinking.
quote:Op zondag 22 juni 2025 17:02 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Dat bewijst alleen maar wat ik de hele tijd al zeg
quote:Op vrijdag 20 juni 2025 14:56 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Als Iran daadwerkelijk kernwapens had gewild hadden ze die ook nu wel gehad.
quote:Op zondag 22 juni 2025 17:02 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
De tweet zegt ook juist dat ze doorgaan met het maken ervan.
Niemand kan de toekomst voorspellen. Maar het is geen gekke gedachte dat het Iraanse regime er nog wel wat jaren zit. Serieuze oppositie is er niet, die zijn dood of zitten in de gevangenis.quote:Op zondag 22 juni 2025 17:12 schreef Treinhoer het volgende:
Schaamteloze repost van post 300 uit vorige topic, voor de nieuwe lezers in de reeks.
[..]
Interessant.
Ik zit zelf niet zo diep in de materie en de hele geschiedenis van Israel/Palestina probeer ik altijd naast me te leggen - simpelweg omdat het complex is aan beide kanten en ik die kennis niet heb -.
Ingaand op je analyse: Zijn er in Iran andere (machts)fracties die zich voorbereiden op de dood van de Ayatollah (die kerel is nu toch al ruim in de 80 en - naar het schijnt - behoorlijk ziek/oud/fragiel?); en inzien dat nu het land in ellende storten terwijl het regime in principe niet meer houdbaar is, en linksom of rechtsom wel ineen stort binnen 5 jaar?
Lijkt me wel dat er soort van groepen/elites zijn die nog wel aan de spreekwoordelijke noodrem kunnen trekken.
Het hele regime en de macht van het regime hangt aan een zijden draadje. Het is net als toen die persconferentie van de DDR. Iedereen wist en voelde al dat de hele Muur niet meer houdbaar was en aan alle kanten hing er iets in de lucht. Die persconferentie was een simpele verspreking, maar het was de brandende lont die echt het kruidvat in ging.
Ik denk dat Iran daar nu ongeveer ook zit, met een tijdspanne van 5 jaar (mocht het hele actuele gebeuren nu weer kalmeren).
Maar nogmaals: Ik zit er niet zo dik in en er spelen ongetwijfeld enorm veel factoren mee die ik niet mee neem in mijn verhaal hier.
Ja, ze hadden geen kernwapens is je dat nog niet duidelijk? Je bent wel erg traag van begrip he.quote:Op zondag 22 juni 2025 17:16 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
[..]
[..]![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Sorry maar deze spiegel kon ik niet laten liggen
Jongens, we zijn eruit: Lord-Omdraai neemt dus wel degelijk aan dat Iran bezig was met het realiseren van hun wil om kernwapens te maken en in zijn eigen woorden:
“Als Iran daadwerkelijk kernwapens had gewild hadden ze die ook nu wel gehad.”
De aap is uit de mouw en kan niet meer terug, hoeven we nooit meer in de gespeelde verongelijkte houding van Lord-Omdraai te trappen.
Oei. Dat is wel bizar. Ik had (en dat is klaarblijkelijk best naef) wel gedacht dat er nog iets van een soort van oppositie of in ieder geval gematigde club binnen het machtsapparaat actief zou zijn om nog aan de spreekwoordelijke handrem te kunnen trekken, om zo de wagon vol ellende los te koppelen en op de rails te houden waar de rest van de trein vol schurken het ravijn in dondert. (om maar even een spoor gerelateerde beeldspraak te gebruiken).quote:Op zondag 22 juni 2025 17:15 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
[..]
[..]
https://nkowsar.substack.(...)arios-the-opposition
Did postte user Frikandelbroodje in het vorige topic
Geen idee wat je zo interessant vindt aan die post.quote:Op zondag 22 juni 2025 17:12 schreef Treinhoer het volgende:
[..]
Interessant.
Ik zou denken dat er heel veel moeilijke woorden zijn gebruikt om weinig te zeggen.quote:Op zondag 22 juni 2025 17:18 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Geen idee wat je zo interessant vindt aan die post.
Hoe groot het binnen Iran is dat is niet helemaal duidelijk, maar de enige vorm van oppositie zit in het buitenland: Iran National Council, onder leiding van de oudste zoon van de laatste Shah. Naar eigen zeggen vertegenwoordigd die organisatie miljoenen aan democratisch gezinde mensen zowel binnen als buiten Iran.quote:Op zondag 22 juni 2025 17:09 schreef Treinhoer het volgende:
[..]
Interessant.
Dit gedraai en gespin kennen we nu wel.quote:Op zondag 22 juni 2025 17:18 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ja, ze hadden geen kernwapens is je dat nog niet duidelijk? Je bent wel erg traag van begrip he.
Ze wilden geen kernwapens hebben, daarom zijn ze gestopt bij hoog verrijkt uranium.
Maar dan komt er een tweetje van Medvedev waarin hij claimt dat ze verder gaan werken aan wapens. En doe jij net alsof Iran kernwapens had. Prima hoor je valt flink door de mand.
Ben bang dat de enige echt kans op verandering een volledige ontmanteling van de Ayatolloh en al zijn kompanen inclusief de revolutionaire garde. En dan gaat niet lukken met wat F35s en boze tweetjes.quote:Op zondag 22 juni 2025 17:19 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Hoe groot het binnen Iran is dat is niet helemaal duidelijk, maar de enige vorm van oppositie zit in het buitenland: Iran National Council, onder leiding van de oudste zoon van de laatste Shah. Naar eigen zeggen vertegenwoordigd die organisatie miljoenen aan democratisch gezinde mensen zowel binnen als buiten Iran.
Voor de rest is dit natuurlijk ook al de tweede Ayatollah en heeft hij schijnbaar een paar dagen terug een paar opvolgers benoemd dus mocht hij de pijp uitgaan is dat geen garantie voor regime change.
Ik denk ook niet dat zo gaat lukken nee. Als ze dit nou een jaar of 2 geleden hadden gedaan met die massale demo's dan had je nog wat binnenlands momentum mee gehad, vooralsnog is het er momenteel niet en dat lijkt me wel een benodigde voor verandering.quote:Op zondag 22 juni 2025 17:21 schreef HarryDePizzaBakker1 het volgende:
[..]
Ben bang dat de enige echt kans op verandering een volledige ontmanteling van de Ayatolloh en al zijn kompanen inclusief de revolutionaire garde. En dan gaat niet lukken met wat F35s en boze tweetjes.
Syri is natuurlijk altijd meer een stammenstrijd geweest. Met de Asad familie die het allemaal in toom hield.quote:Op zondag 22 juni 2025 17:25 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Ik denk ook niet dat zo gaat lukken nee. Als ze dit nou een jaar of 2 geleden hadden gedaan met die massale demo's dan had je nog wat binnenlands momentum mee gehad, vooralsnog is het er momenteel niet en dat lijkt me wel een benodigde voor verandering.
Maar aan de andere kant, Syri ging ook opeens heel snel.
Nee je lult maar wat in het wilde weg. Je bewijst op geen enkele manier dat ik ongelijk heb. Het is weer hetzelfde spelletje als eerst. Prima hoor als je denkt dat je gelijk hebt.quote:Op zondag 22 juni 2025 17:21 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Dit gedraai en gespin kennen we nu wel.
Je bent gewoon weer keihard gepakt op je eigen woorden.
Men hoeft hier niet eens moeite te doen om je eigen onzin te ontkrachten. Die woorden lever je zelf aan door het ingooien van je eigen ruiten.
Lachwekkend en tenenkrommend tegelijk.
Ik zeg ook niet dat je ongelijk hebt.quote:Op zondag 22 juni 2025 17:32 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Nee je lult maar wat in het wilde weg. Je bewijst op geen enkele manier dat ik ongelijk heb. Het is weer hetzelfde spelletje als eerst. Prima hoor als je denkt dat je gelijk hebt.
Ik heb nooit iets beweerd over het hebben van bewijs.quote:Even voor de duidelijkheid wat is dan je bewijs dat Iran atoomwapens had?
Nee, dat is een bug hier.quote:
Niet de taken referentiequote:
Idd. als je 10x probeert lukt het na een tijdje.quote:
Volgens de desktopversie is de tweet deleted. Aldus @Starflyerquote:
Wat we weten is dat ze verrijkt uranium hadden. Waar je bijna een bom mee zou kunnen maken. Er is verder geen aanwijzing dat ze verder zijn gegaan dan dat stadium.quote:Op zondag 22 juni 2025 17:35 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat je ongelijk hebt.
Ik deel namelijk je redelijke aanname dat Iran heel bewust bezig was met de ontwikkeling van kernwapens en dat de kans daarmee aanwezig is dat ze ze bijna of helemaal hadden.
[..]
Ik heb nooit iets beweerd over het hebben van bewijs.
We proberen uit te leggen dat het een bug is. Je kunt gewoon zelf de tweet bezoeken.quote:Op zondag 22 juni 2025 17:43 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Volgens de desktopversie is de tweet deleted.
Is wel rechtstreeks op X te zien.quote:Op zondag 22 juni 2025 17:43 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Ja tweet plaatsen lukt niet, krijg steeds een foutmelding
Jij ziet die tweet wl?quote:
Als je op de link klikt werkt het wel.quote:
En mijn vriend (ook ICT-er) zei dat de tweet deleted was. Dus die geloofde ik, heel raarquote:Op zondag 22 juni 2025 17:44 schreef Perrin het volgende:
[..]
We proberen uit te leggen dat het een bug is. Je kunt gewoon zelf de tweet bezoeken.
https://x.com/IDF/status/1936788422498414980
Dank!quote:Op zondag 22 juni 2025 17:44 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Als je op de link klikt werkt het wel.
Nee klopt, want ze laten geen toezichthouders toe die dat kunnen constateren. Dat zou ik ook niet doen als ze zoals jij terecht al zei met de productie van een kernwapen bezig zijn.quote:Op zondag 22 juni 2025 17:43 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Wat we weten is dat ze verrijkt uranium hadden. Waar je bijna een bom mee zou kunnen maken. Er is verder geen aanwijzing dat ze verder zijn gegaan dan dat stadium.
Letterlijk volgens het door hun ondertekende recht niet: het non-proliferatieverdrag.quote:Dan nog is het hun goed recht om een atoombom te willen.
En weer terugvallen op de moreel-verheven beargumentatie met ook nog eens een valse stelling. Iran is niet platgebombardeerd.quote:Israel heeft ze ook. Toch stel ik niet voor dat enkel de verdenking dat Israel een atoomwapen heeft Iran of welk ander land dat durft het recht zou geven om Israel dan maar preventief plat te bombarderen. Iran mag zich nu verdedigen maar ook zij mogen niet preventief aanvallen.
Goed om geen boodschap te hebben of te maken van een verbeeldende geschiedenis omdat die hierin feitelijk nauwelijks iets toevoegt.quote:Op zondag 22 juni 2025 17:09 schreef Treinhoer het volgende:
[..]
Interessant.
Niet meer nee, hl raar..quote:Op zondag 22 juni 2025 17:49 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Nee klopt, want ze laten geen toezichthouders toe die dat kunnen constateren.
[..]
Letterlijk volgens het door hun ondertekende recht niet: het non-proliferatieverdrag.
[..]
En weer terugvallen op de moreel-verheven beargumentatie met ook nog eens een valse stelling. Iran is niet platgebombardeerd.
Toch al een knappe prestatie van je dat je inmiddels in je eigen woorden hebt toegegeven het er toch stiekem mee eens te zijn dat Iran bezig was met het productieproces van een nucleair wapen.
Was het feit dat uranium met een verrijking van 60/83% enkel toepasbaar is in een kernbom, en het dus toch niet zo aannemelijk was dat ze die honderden miljoenen investeerden in een uit de hand gelopen hobbyproject, de doorslaggevende factor?
Het kan net als Bush deed, zomaar lukken en handig moment ook omdat iedereen er aan tafelzittend zal zijn.quote:Op zondag 22 juni 2025 17:18 schreef tjoptjop het volgende:
Iran valt Amerika aan en Trump doet een artikeltje 5 in Den Haag
Zonder faciliteiten kun je niks met verrijkt uranium, dat zet je niet even op een zolderkamer in elkaar.quote:Op zondag 22 juni 2025 17:51 schreef MissButterflyy het volgende:
Maar goed, ik vergreep dus dat Iran nucleair materiaal al had verwijderd en verplaatst omdat ze een aanval hadden verwacht.
Hoe succesvol is deze aanval dan? Zeker als er weer tegenaanvallen van Iran gaan komen, in ieder geval zeker wel tegen Isral. Hoe kan Trump dan zeggen dat de kous hiermee af is?
Veel hangt af van hoe solide de inlichtingendiensten dit soort zaken kunnen bepalen. Waar is nog verrijkt uranium? Zijn er nog verborgen faciliteiten? Waar liggen de grote raketvoorraden?quote:Op zondag 22 juni 2025 17:51 schreef MissButterflyy het volgende:
Maar goed, ik vergreep dus dat Iran nucleair materiaal al had verwijderd en verplaatst omdat ze een aanval hadden verwacht.
Hoe succesvol is deze aanval dan? Zeker als er weer tegenaanvallen van Iran gaan komen, in ieder geval zeker wel tegen Isral. Hoe kan Trump dan zeggen dat de kous hiermee af is?
Of dat Trump het schaamteloos gebruikt voor zijn eigen politieke agenda.quote:Op zondag 22 juni 2025 17:56 schreef Haags het volgende:
Ik zou het toch best grappig vinden als Trump niet naar Den Haag komt komende week.
Hebben ze heel dat pleuris circus voor niets opgezet.
Dat kan ook goed idd.quote:Op zondag 22 juni 2025 17:56 schreef Perrin het volgende:
[..]
Of dat Trump het schaamteloos gebruikt voor zijn eigen politieke agenda.
Trump-intimidatie werkt. Offer you can't refuse enzo.quote:Op zondag 22 juni 2025 17:55 schreef Whiskers2009 het volgende:
Nou, de NAVO-top hoeft ook niet meer: Alle NAVO-landen akkoord met 5-procentnorm defensie-uitgaven, ook Spanje aan boord - https://nos.nl/l/2572092
Kan iedereen lekker thuisblijven en is Den Haag sowieso geen doelwit meer![]()
Ja, ik weet dat de kans sowieso miniem is/was![]()
Amerikanen die het hebben over 'regime change'. Waar hebben we dat vaker gezien.quote:Op zondag 22 juni 2025 17:54 schreef Perrin het volgende:
Bolton denkt dat de dagen van de moellahs binnenkort geteld zijn. Ik help het 'm hopen.
[ x ]
Dat zal het eerder zijn ja.quote:Op zondag 22 juni 2025 17:56 schreef Perrin het volgende:
[..]
Of dat Trump het schaamteloos gebruikt voor zijn eigen politieke agenda.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |