quote:Op dinsdag 17 juni 2025 20:51 schreef 2172619626795 het volgende:
Als Iran inderdaad bezig is met een ontsteker, dan zullen ze ook over Plutonium moeten beschikken.
Zijn daar de afgelopen weken terloops berichten over voorbij gekomen?
Hopelijk blijven de Iraniërs zoveel mogelijk ongedeerd. Maar blijkbaar zijn er dus ook in woonwijken opslagplekken voor munitie, want wat dit anders is zou ik niet weten.quote:
Idd, nu wel weer mooi geweest met evil dictator larpen.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 21:00 schreef Perox het volgende:
Serieus ik hoop dat die gekken in Iran zich gewoon overgeven. En klaar. Gevaarlijke spulletjes inleveren en eerlijke verkiezingen onder het toezicht van de VN.
Gebouwen van de IRGC ofzo.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 21:01 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Hopelijk blijven de Iraniërs zoveel mogelijk ongedeerd. Maar blijkbaar zijn er dus ook in woonwijken opslagplekken voor munitie, want wat dit anders is zou ik niet weten.
Ik vraag het me af.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 21:01 schreef Perox het volgende:
[..]
Dat lijkt me iets dat ze "ooit" al eens geregeld hebben eigenlijk...
Tijdens de Irak-Iran-oorlog zijn er ook genoeg raketten richting heilige steden in Irak gegaan, dus daar nemen ze het niet zo nauw mee.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 20:53 schreef Perox het volgende:
Ik vind dat wel raar dat je als reli-gekkie-regime een heilige stad gaat aanvallen.
Ze zijn toch al jaren aan het verrijken met de gestolen Nederlandse techniek?quote:
Uranium, mijn vraag gaat over Plutonium, of daar wel eens over bericht wordt.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 21:05 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ze zijn toch al jaren aan het verrijken met de gestolen Nederlandse techniek?
En konden tot 60% en 90% was in zicht, dat is voldoende voor een kernwapen.
Waarom zou het over plutonium moeten gaan als je makkelijker met Uranium een kernwapen maakt. Want dat is zogenaamd nodig voor kernenergie.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 21:09 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Uranium, mijn vraag gaat over Plutonium, of daar wel eens over bericht wordt.
Je hebt zowel Plutonium als Uranium nodig voor een efficiënte kernbom… Niet alleen Uranium.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 21:11 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Waarom zou het over plutonium moeten gaan als je makkelijker met Uranium een kernwapen maakt. Want dat is zogenaamd nodig voor kernenergie.
Plutonium is nodig voor de ontsteking.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 21:11 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Waarom zou het over plutonium moeten gaan als je makkelijker met Uranium een kernwapen maakt. Want dat is zogenaamd nodig voor kernenergie.
Geen officiële berichtgeving dus van, zo lijkt.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 21:16 schreef Perox het volgende:
Stukje AI:
Er zijn aanwijzingen dat Iran in het verleden nucleaire technologie en materialen heeft verkregen via illegale netwerken. De Pakistaanse wetenschapper A.Q. Khan, bekend als de architect van Pakistan’s kernwapenprogramma, heeft naar verluidt nucleaire ontwerpen en technologie verkocht aan Iran via een internationaal smokkelnetwerk. Dit omvatte blauwdrukken voor uraniumverrijking en mogelijk andere nucleaire componenten.
Wat betreft plutonium:
- Iran heeft geen bekende herverwerkingsfaciliteiten om plutonium uit reactorbrandstof te winnen.
- Illegale nucleaire markten bestaan nog steeds, en sommige landen hebben in het verleden nucleaire materialen verhandeld.
- Het 2015 Iran-akkoord blokkeerde officieel Iran’s toegang tot plutonium, maar er zijn zorgen dat Iran via geheime kanalen alsnog technologie kan verkrijgen.
Hoewel er geen bevestigde rapporten zijn dat Iran al voldoende plutonium heeft verkregen via de zwarte markt, blijft het een risico. Wil je meer weten over hoe landen nucleaire materialen smokkelen?
Enige dat ik me hierbij nog afvraag: ben je in staat om succesvol een kernwapen te ontwikkelen zonder test? Een test kun je (neem ik aan) vrijwel niet meer onopgemerkt doen binnen je landsgrenzen met alle satellieten die er rond de aarde cirkelen.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 21:05 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ze zijn toch al jaren aan het verrijken met de gestolen Nederlandse techniek?
En konden tot 60% en 90% was in zicht, dat is voldoende voor een kernwapen.
Plutonium is een bijproduct wat kan ontstaan in kernreactors, een van Iran zijn kernreactoren (IR-40) kan dat maken. Onder de Iran deal hadden ze afgesproken dat Iran die kernreactor zou aanpassen zodat er geen plutonium meer werd gemaakt. Dit zou ook zijn gebeurd en daar hebben ze foto's van vrijgegeven, echter heeft een hoge pief op TV aangegeven nadat Trump zich terugtrok uit de deal dat die foto's waren gefotoshopt.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 21:13 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Je hebt zowel Plutonium als Uranium nodig voor een efficiënte kernbom… Niet alleen Uranium.
Vandaar mijn interesse of er wel eens bericht wordt over het mogelijke bezit of productie van Plutonium door Iran.
Tegenwoordig worden alle testen virtueel gedaan op supercomputers.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 21:18 schreef Repentless het volgende:
[..]
Enige dat ik me hierbij nog afvraag: ben je in staat om succesvol een kernwapen te ontwikkelen zonder test? Een test kun je (neem ik aan) vrijwel niet meer onopgemerkt doen binnen je landsgrenzen met alle satellieten die er rond de aarde cirkelen.
Of je testcase is om het direct actief op je vijand in te zetten om te zien of het werkt, maar dan besta je denk ik zelf binnen een half uur niet meer.
Daarom is een goedwerkende ontsteking zo belangrijk. Dan hoef je hem in feite niet te testen nee, om zeker te weten dat de kritische massa wordt bereikt.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 21:18 schreef Repentless het volgende:
[..]
Enige dat ik me hierbij nog afvraag: ben je in staat om succesvol een kernwapen te ontwikkelen zonder test? Een test kun je (neem ik aan) vrijwel niet meer onopgemerkt doen binnen je landsgrenzen met alle satellieten die er rond de aarde cirkelen.
Of je testcase is om het direct actief op je vijand in te zetten om te zien of het werkt, maar dan besta je denk ik zelf binnen een half uur niet meer.
Ja, maar is dat niet door landen die in het verleden al wel daadwerkelijke testen hebben gedaan?quote:Op dinsdag 17 juni 2025 21:20 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Tegenwoordig worden alle testen virtueel gedaan op supercomputers.
Ik denk dat je geen fysieke testen meer hoeft te doen eigenlijk, omdat alles al bekend is.
Heel interessante info. Toevallig een bron bij de hand? Ik ga tegelijkertijd zelf ook even rondneuzenquote:Op dinsdag 17 juni 2025 21:20 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Plutonium is een bijproduct wat kan ontstaan in kernreactors, een van Iran zijn kernreactoren (IR-40) kan dat maken. Onder de Iran deal hadden ze afgesproken dat Iran die kernreactor zou aanpassen zodat er geen plutonium meer werd gemaakt. Dit zou ook zijn gebeurd en daar hebben ze foto's van vrijgegeven, echter heeft een hoge pief op TV aangegeven nadat Trump zich terugtrok uit de deal dat die foto's waren gefotoshopt.
Dus waarschijnlijk hebben ze wel het een en ander liggen en kunnen het mogelijk nog steeds zelf maken.
Naar mijn mening niet.quote:
https://en.wikipedia.org/wiki/IR-40quote:Op dinsdag 17 juni 2025 21:25 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Heel interessante info. Toevallig een bron bij de hand? Ik ga tegelijkertijd zelf ook even rondneuzen
Ja dat gaf die AI ook als resultaat, dat het ook met U235 kan.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 21:27 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Naar mijn mening niet.
Je kunt met alleen uranium >90% U235 een effectief kernwapen maken.
Ja, plutonium voor compactere kernwapens.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 21:29 schreef Perox het volgende:
[..]
Ja dat gaf die AI ook als resultaat, dat het ook met U235 kan.
- Alternatief voor uranium – Hoewel uranium-235 ook gebruikt kan worden, heeft plutonium-239 een lagere kritische massa, waardoor het efficiënter is voor compacte kernwapens.
Het is geen kwestie van een mening. Zonder plutonium kun je geen efficiënte kernbom maken.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 21:27 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Naar mijn mening niet.
Er gebeurde wel wat, maar ze moeten herladen:quote:
Wie zitten er aan de verlichte zijde van de geschiedenis?quote:Op dinsdag 17 juni 2025 21:26 schreef Tjacka het volgende:
Nederland zit altijd aan de donkere zijde van de geschiedenis. Alleen niet in WW1 misschien
Wat lul jij nou weer?quote:Op dinsdag 17 juni 2025 21:26 schreef Tjacka het volgende:
Nederland zit altijd aan de donkere zijde van de geschiedenis. Alleen niet in WW1 misschien
Het is sowieso een rare stelling. Alsof Nederland daar bewust voor gekozen heeft. Of in WW2. Kom op hoor. Nederland is een baken van democratie en vrijheid. De technologische ontwikkelingen schrijden voort en er komt hoe dan ook ooit een moment dat het vrij eenvoudig wordt om verschrikkelijke schade toe te brengen aan de wereld. Hopelijk hebben we voor die tijd onze shit (als mensheid) voor elkaar zodat we deze Fermi hobbel kunnen nemen.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 21:32 schreef Repentless het volgende:
[..]
Wie zitten er aan de verlichte zijde van de geschiedenis?
Snap niet dat die mensen zijn gebleven.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 21:31 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Er gebeurde wel wat, maar ze moeten herladen:
60 Israeli aircraft in the skies of Tehran - Iran 🇮🇷 targeting military sites
[ x ]
Nee. Israël blijft militair druk uitoefenen.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 21:30 schreef Perox het volgende:
Iran gaat dit dus gewoon uitzitten denk ik.
Ik snap het wel.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 21:36 schreef Perox het volgende:
[..]
Het is sowieso een rare stelling. Alsof Nederland daar bewust voor gekozen heeft. Of in WW2. Kom op hoor. Nederland is een baken van democratie en vrijheid. De technologische ontwikkelingen schrijden voort en er komt hoe dan ook ooit een moment dat het vrij eenvoudig wordt om verschrikkelijke schade toe te brengen aan de wereld. Hopelijk hebben we voor die tijd onze shit (als mensheid) voor elkaar zodat we deze Fermi hobbel kunnen nemen.
Ik hoop met je mee. Ik weet niet zeker of dit vergelijkbaar is met Libië of Irak.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 21:38 schreef Homey het volgende:
[..]
Nee. Israël blijft militair druk uitoefenen.
Een regime stort zomaar in, opeens gaat het heel snel.
Dit zag je in Libië, maar ook in Irak.
Het allerbelangrijkste is dat Israël geen burgers raakt (niet helemaal te vermijden), zodat zij het lef hebben om de straten op te gaan. Dan volgt de test: wat doet de politie? Het leger?
Ik ben al een tijdje uit de scheikunde maar dit was toch ook mijn veronderstelling.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 21:27 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Naar mijn mening niet.
Mwa, na WW1 had Nederland 3x meer miljonairs dan voor WW1, de oorlogswinstmakers heten die. Ook toen waren we er niet vies van om flink te verdienen.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 21:26 schreef Tjacka het volgende:
Volgend De user met heel veel cijfers in de naam niet. Volgens elke andere bron die ik kan vinden wel.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 21:39 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik ben al een tijdje uit de scheikunde maar dit was toch ook mijn veronderstelling.
Hij heeft gelijk - de Iraniërs hebben hun kans gehad om te onderhandelen. Ze moeten nu gewoon capituleren.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |