Ze houden dan ook niet echt op te bestaan. Ze gaan verder als nieuwe partij, zoals ze al een paar keer hebben gedaan:quote:Op donderdag 12 juni 2025 20:22 schreef Arcee het volgende:
Spectaculair toch wel. Nog niet zo heel lang geleden was het volstrekt ondenkbaar dat de PvdA op zou houden te bestaan.
SP is ook voor wapenleveranties aan Oekraïne: https://www.leidschdagbla(...)ekrane/11338145.htmlquote:Op donderdag 12 juni 2025 20:23 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Niet echt zwevend. Ik ben al heel lang in de PvdD hoek te vinden, maar nu hebben ze gewoon 1 van hun belangrijkste partijprincipes overboord gegooid zonder de leden erbij te betrekken.
Ruud van der Velden en Peppel zijn al tijden lid en die hebben het lidmaatschap ook opgezegd. Marianne Thieme heeft overigens ook hard uitgehaald naar de partij na dit (in mijn ogen) schandalige optreden die alleen maar slecht uitpakt voor dier en milieu.
Maar de naam PvdA verdwijnt wilde ik er maar mee zeggen.quote:Op donderdag 12 juni 2025 20:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze houden dan ook niet echt op te bestaan. Ze gaan verder als nieuwe partij, zoals ze al een paar keer hebben gedaan:
PvdA komt uit SDAP, CDU en VDB.
SDAP komt uit SDB (en uit SDAP kwam weer SDP, een voorloper van GroenLinks).
CDU was een fusie tussen CSP en CDF. CDF was dan weer een fusie tussen CVP, CSP en CDB.
VDB is een fusie tussen de Liberale Unie en de Radicale Bond.
Kortom: de hele geschiedenis van de PvdA bestaat uit fusies. Dat is geen ophouden te bestaan, maar samen verder gaan.
Dat is nog de vraag, als de leden willen heet de nieuwe partij ook PvdA.quote:Op donderdag 12 juni 2025 20:41 schreef Arcee het volgende:
[..]
Maar de naam PvdA verdwijnt wilde ik er maar mee zeggen.
True, dan heb ik niks gezegd.quote:Op donderdag 12 juni 2025 20:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is nog de vraag, als de leden willen heet de nieuwe partij ook PvdA.
Tot nu toe gaat het in Tweede Kamer, Eerste Kamer en tientallen gemeenten goed, toch?quote:Op donderdag 12 juni 2025 20:50 schreef Pedroso het volgende:
Wanneer zal de 1e afsplitsing er zijn? Binnen een jaar moet toch wel lukken dunkt me.
Zitten nu zoveel stromingen binnen 1 partij, dat kan nooit goed gaan.
Ze zijn dan ook net bezig. Zeker als ze in het volgende kabinet komen gaan er van de linkerflank van GL problemen komen. Denk dat de verschillen binnen PvdA en GL groter zijn dan bij het CDA van een decennia geleden. En die zijn uiteindelijk in 3 delen uiteen gevallen. Al lijkt het er nu op dat de meeste weer terugkeren naar het oude nest.quote:Op donderdag 12 juni 2025 20:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tot nu toe gaat het in Tweede Kamer, Eerste Kamer en tientallen gemeenten goed, toch?
Samsom en Rutte vonden de kloof ook onoverbrugbaar, Balkenende en Bos ook.quote:Op donderdag 12 juni 2025 21:11 schreef Bassie48 het volgende:
"Timmermans vindt de kloof met VVD onoverbrugbaar".
Mooi, PvdA-GL kan het dus schudden. Door deze strategische blunder van deze niet-vrolijke Frans komt er dus geen links kabinet.
Zou me idd niks verbazen als dat weer de uitkomst gaat zijn.quote:Op donderdag 12 juni 2025 21:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Samsom en Rutte vonden de kloof ook onoverbrugbaar, Balkenende en Bos ook.
Nee, ik zou alleen met partijen die de rechtsstaat willen afbreken en ondemocratisch zijn (PVV, FvD) de kloof onoverbrugbaar noemen, geen andere partijen. Je kunt wel zeggen "ideologisch ligt samenwerking niet gelijk voor de hand en het zal lastig worden om een akkoord te sluiten met de VVD". Komt op hetzelfde neer, maar lastig is niet onmogelijk. Want iedereen weet dat samenwerking tussen PvdA-GL en VVD niet onmogelijk is. Dat gaan ze alleen al de komende maanden moeten, aangezien PVV vakantie heeft genomen.quote:Op donderdag 12 juni 2025 21:54 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Zou me idd niks verbazen als dat weer de uitkomst gaat zijn.
Al is dit soort taal ook niet constructief.
Ja, het gaf de krankzinnigheid aan van deze linkse extremisten. En dan willen ze straks niet met rechts maar met het 'midden' een regering vormen.quote:Op donderdag 12 juni 2025 18:51 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Ze stonden mijlenver van mekaar vandaan... vooral op klimaat, economie, werkgelegenheid en zelfs EU-standpunten.
Zie bijvoorbeeld 2021 toen ze de lasten voor bedrijven wilden verzwaren met 42 miljard euro. *mijlenver* boven iedere andere partij in de kamer.
Er is nog geen lijsttrekker gekozen , Timmermans profileert zich , maar dat is niet zekerquote:Op vrijdag 13 juni 2025 09:01 schreef timmmmm het volgende:
Ik snap de fusie op zich prima. Je wil als nieuwe, frisse partij de linkse stemmer weer aan je binden. Ik snap alleen niet dat je een mastodont als Timmermans die nieuwe frisse partij laat overbrengen.
Je hebt nu Timmermans en Wilders, allebei bijna 30 jaar in het hart van de politiek, die om het hardst roepen dat het allemaal anders moet. Dat is toch niet geloofwaardig?
Ik snap niet dat ze niet voor een jongere, frisse lijsttrekker kiezen.
VVD ers zijn niet elitair m, VVD er dat is je voetbalmaatjequote:Op vrijdag 13 juni 2025 09:30 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Waarom is elitair eigenlijk geen probleem als het VVD'ers zijn?
Heel veel groenlinks stemmers zijn juist mensen met vliegschaamte en geneuzel. Plus waar zegt groenlinks dat vliegen verboden moet worden?quote:Op vrijdag 13 juni 2025 12:12 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
VVD ers zijn niet elitair m, VVD er dat is je voetbalmaatje
Groen Links zijn elitair met hun voedselbas en businessclass vliegen, wethouder van cultuur
Rosenmuller is geen haar beter
Maar D66 doet er nie veel voor onder , ook van die businessclass vliegers over de hele wereld
https://www.bnnvara.nl/jo(...)an-wethouder-meliani
We moeten ook geen moord en brand roepen. Als de PvdA nu nog als losse partij had bestaan had de niet-PvdA-stemmer er niet op gestemd omdat ze "toch in een regering met GL zouden willen zitten" dus waarom verbinden ze niet? Zelfde riedeltje etcquote:Op donderdag 12 juni 2025 18:37 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Heb de partijprogramma's nauw in de gaten gehouden sinds de fusie. Ik vind de PvdA een prima partij waar mijn stem naartoe zou gaan. Men denkt vaak dat Groenlinks een uiterst linkse partij is, maar qua standpunten was de PvdA een stuk linkser...
Het zijn 2 partijen wiens ideologie niet bij mekaar passen naar mijn mening. De PvdA was een sociaaldemocratische partij. Groenlinks een linkse en groen-progressieve partij. Die tackelen problemen totaal anders. Groenlinks bottom up en PvdA top-down... Nu zie ik inderdaad het sociaaldemocratische karakter van de PvdA steeds verder wegzakken. Heel jammer.
Heb de fusie nooit gesnapt. De PvdA en Groenlinks zaten ideologisch en qua karakter net zo ver van nekaar vandaan als de VVD en het CDA
quote:Op vrijdag 13 juni 2025 12:12 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Hoezo zijn VVD'ers niet elitair? Kijk eens naar het gemiddelde stemgedrag van een villawijk, of van rijkeluisdorpen als Wassenaar, Bloemendaal en Blaricum.quote:Op vrijdag 13 juni 2025 12:12 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Groen Links zijn elitair met hun voedselbas en businessclass vliegen, wethouder van cultuur
Rosenmuller is geen haar beter
Maar D66 doet er nie veel voor onder , ook van die businessclass vliegers over de hele wereld
https://www.bnnvara.nl/jo(...)an-wethouder-meliani
Ik geloof niet dat dat gaat gebeuren.quote:Op vrijdag 13 juni 2025 12:58 schreef Nober het volgende:
Benieuwd welke voormalig PvdA'er(s) een nieuwe partij beginnen.
Je reageert op een baggeraar.quote:Op vrijdag 13 juni 2025 13:03 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Hoezo zijn VVD'ers niet elitair? Kijk eens naar het gemiddelde stemgedrag van een villawijk, of van rijkeluisdorpen als Wassenaar, Bloemendaal en Blaricum.
Waarom is hun elitaire status niet erg?
PvdA is inderdaad karakterologisch altijd elitaristisch geweest, maar ook binnen die partij had door de jaren heen Jonge Turken als Niet Nix en Nieuw Links. Misschien kunnen dat soort bewegingen met de inkapseling van GroenLinks elkaar wat sneller opvolgen.quote:Op donderdag 12 juni 2025 18:37 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Heb de partijprogramma's nauw in de gaten gehouden sinds de fusie. Ik vind de PvdA een prima partij waar mijn stem naartoe zou gaan. Men denkt vaak dat Groenlinks een uiterst linkse partij is, maar qua standpunten was de PvdA een stuk linkser...
Het zijn 2 partijen wiens ideologie niet bij mekaar passen naar mijn mening. De PvdA was een sociaaldemocratische partij. Groenlinks een linkse en groen-progressieve partij. Die tackelen problemen totaal anders. Groenlinks bottom up en PvdA top-down... Nu zie ik inderdaad het sociaaldemocratische karakter van de PvdA steeds verder wegzakken. Heel jammer.
Heb de fusie nooit gesnapt. De PvdA en Groenlinks zaten ideologisch en qua karakter net zo ver van nekaar vandaan als de VVD en het CDA
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |