https://www.bnr.nl/nieuws(...)anen-weg-in-een-jaarquote:Duitse industrie krimpt fors: meer dan 100.000 banen weg in een jaar
Auteur: ANP | 7-6-2025
De Duitse industrie heeft in een jaar tijd ruim 100.000 banen verloren door de economische malaise in het land. Dat meldt het Duitse persbureau dpa op basis van een ingeziene analyse van accountants- en adviesbureau EY. De belangrijke autosector is het zwaarst getroffen: alleen al in die sector zijn ongeveer 45.400 banen verdwenen.
Aan het einde van het eerste kwartaal van dit jaar werkten 5,46 miljoen mensen in de Duitse industrie. Dat is 1,8 procent minder dan een jaar eerder en komt neer op een verlies van 101.000 banen. Het onderzoek van EY is volgens dpa gebaseerd op gegevens van het Duitse federale statistiekbureau.
Industriële bedrijven staan onder grote druk in Duitsland, volgens managing partner Jan Brorhilker van EY. 'Agressieve concurrenten, bijvoorbeeld uit China, drukken de prijzen, belangrijke afzetmarkten verzwakken, de vraag in Europa stagneert op een laag niveau en er heerst grote onzekerheid rond de hele Amerikaanse markt', legt hij uit.
De carry trade zorgde voor een toegenomen vraag naar dollars, oftewel bij het wegvallen van de carry trade komt ook de dollar onder druk te staan.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 11:02 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Uh Japan staat juist op compleet om te vallen.
Twee woord : Carry trade.
Dit klapt as we speak, volledig in elkaar.
Wat is dat precies?quote:Op zaterdag 7 juni 2025 11:13 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De carry trade zorgde voor een toegenomen vraag naar dollars, oftewel bij het wegvallen van de carry trade komt ook de dollar onder druk te staan.
quote:
quote:Een carry trade is een investeringsconstructie in de valutamarkt, zoals het lenen van geld in landen met een lage interest en dit vervolgens investeren in een land met een hoge interest. Dit proces heet carry trading.
Bij een carry trade leent men in een valuta waar de rente laag is, om het geld uit te lenen in een valuta waar de rente hoger is. Zo ontvangt de investeerder de 'spread' (het verschil) tussen de beide rentepercentages. Het bekendste voorbeeld van een carry trade is om geld te lenen in Japan waar de rente laag is (bijvoorbeeld 0,25%). Een voorbeeld: een investeerder leent 10 mln. yen tegen 0,5% interest op jaarbasis. Dit zet hij om in euro's. De verkregen ¤65500,- zet hij in Nederland op de bank tegen 3% interest. Hiermee maakt hij dan 2,5% winst per jaar, meer dan 1600 euro, zonder dat hij er eigen vermogen in heeft moeten steken. In theorie zou hij dus oneindig veel inkomen kunnen vergaren door een oneindig bedrag te lenen en dit weer te investeren.
Het belangrijkste risico is een verandering van de wisselkoers tussen de beide valuta. Een kleine verandering van de wisselkoers kan grote gevolgen hebben voor het resultaat van de carry trades. Indien de handelaren hun carry trades willen terugdraaien ontstaat er een koopdruk op de geleende valuta en verkoopdruk op de valuta waarin ze het geld uitgeleend hebben. Dit zorgt voor extra problemen.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Carry_trade
Dat komt doordat China fabrikanten subsidieert om auto's onder de kostprijs te kunnen verkopen.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 11:27 schreef LXIV het volgende:
Duitsland moet gewoon aan de bak om goede, complete en goedkope auto's te maken. Als je kijkt wat voor auto de Chinezen voor 30K neerzetten en wat je daarvoor krijgt in Duitsland...
Lekker voor ons dan! Ik ontvang liever 5000 euro van de Chinese regering om hun auto te kopen dan dat ik er 15.000 aan de EU moet betalen.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 11:30 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Dat komt doordat China fabrikanten subsidieert om auto's onder de kostprijs te kunnen verkopen.
Yen's lenen tegen een lage rente en die omwisselen in dollars, vervolgens kunnen met die dollars o.a. US treasuries met een hogere coupon/rente worden gekocht.quote:
ja dat had ik aan aantal dagen geleden nog gelezen, maar zal het genoeg zijn? toyota levert nog altijd veel meer auto's per werknemer dan vw, iets meer dan het dubbele dacht ik. hun auto's zijn over het algemeen ook voordeliger als ik het goed hebquote:Op zaterdag 7 juni 2025 11:23 schreef tizitl2 het volgende:
Dit verklaart alvast - 20k in de autoindustrie https://www.azernews.az/region/242780.html
En dat vind ik nou juist geen teken van inefficiëntie, Volkswagen had jarenlang de afspraak met vakbonden geen vestigingen in Duitsland te sluiten en geen mensen te ontslaan. Dat zorgt er juist voor dat ze inefficiënt werden doordat mensen die eigenlijk al lang niet meer nodig waren werkzaam bleven. Nu wordt daar ingegrepen.
Nu nog concurrerend worden op elektrische modellen en ze zijn daar een heel eind verder, en door het gedoe met Musk/Tesla is er momenteel best een mogelijkheid een stukje van die markt terug te pakken.
Als Japan hierdoor klapt, zelfs met een 1% stijging van de interest rates, game over in principe.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 11:13 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De carry trade zorgde voor een toegenomen vraag naar dollars, oftewel bij het wegvallen van de carry trade komt ook de dollar onder druk te staan.
Dit werkt niet, net zoals het in China zelf ook niet zou werken als je voor interne verkoop de boel te goedkoop zou maken middels subsidies.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 11:30 schreef LXIV het volgende:
[..]
Lekker voor ons dan! Ik ontvang liever 5000 euro van de Chinese regering om hun auto te kopen dan dat ik er 15.000 aan de EU moet betalen.
Er is juist geen vraag naar dollars..quote:Op zaterdag 7 juni 2025 11:13 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De carry trade zorgde voor een toegenomen vraag naar dollars, oftewel bij het wegvallen van de carry trade komt ook de dollar onder druk te staan.
Er staat niet voor niets zorgde voor een toegenomen vraag naar dollars, met het wegvallen van de carry trade valt dus ook die vraag weg.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 11:52 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Er is juist geen vraag naar dollars..
Die interest rate op bonds neemt niet voor niets toe.
Een Chinese auto moet je dan ook vergelijken met een Franse qua afwerking/kwaliteit en niet met een Duitse.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 11:27 schreef LXIV het volgende:
Duitsland moet gewoon aan de bak om goede, complete en goedkope auto's te maken. Als je kijkt wat voor auto de Chinezen voor 30K neerzetten en wat je daarvoor krijgt in Duitsland...
Importheffingen vind ik helemaal een slecht idee. Dan krijg ik dus een boete als ik een auto van een Chinees wil kopen in plaats van een Duitser, omdat die Duitsers niet in staat zijn tot innovatie (ook in het productieproces) en efficiency...
Dat zou net zo zijn als er in een straat een Duits en een Chinees restaurant zitten. De Duitsers bieden Sauerkraut met worst voor 80 euro per persoon, de Chinezen een rijsttafel voor 40 euro. En dat de Duitsers dan bij de burgemeester gaan zeuren dat er op die Chinese rijsttafel 30 euro belasting moet, anders verkopen ze niks...
Ja, leuk voor mensen die niet verder kijken dan hun eigen portemonnee en de korte termijn. China doet het bewust om hier voet aan de grond te krijgen en om onze economie te destabiliseren.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 11:30 schreef LXIV het volgende:
Lekker voor ons dan! Ik ontvang liever 5000 euro van de Chinese regering om hun auto te kopen dan dat ik er 15.000 aan de EU moet betalen.
Maar laat iedereen dat dan voor zichzelf beslissen, maar ga niet de Chinese auto's belasten.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 12:08 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Een Chinese auto moet je dan ook vergelijken met een Franse qua afwerking/kwaliteit en niet met een Duitse.
En Franse auto's zijn ook goedkoper.
Net als Amerika, zal je dan maar met betere auto’s moeten aankomen.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 12:08 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Ja, leuk voor mensen die niet verder kijken dan hun eigen portemonnee en de korte termijn. China doet het bewust om hier voet aan de grond te krijgen en om onze economie te destabiliseren.
Wellicht een idee om je een beetje in te lezen op de materie: https://ecer.minbuza.nl/-(...)oneerlijke-subsidies
Of het genoeg is weet ik niet, maar het is wel de eerste stap die ze moeten nemen.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 11:46 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
ja dat had ik aan aantal dagen geleden nog gelezen, maar zal het genoeg zijn? toyota levert nog altijd veel meer auto's per werknemer dan vw, iets meer dan het dubbele dacht ik. hun auto's zijn over het algemeen ook voordeliger als ik het goed heb
quote:Op zaterdag 7 juni 2025 12:41 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Of het genoeg is weet ik niet, maar het is wel de eerste stap die ze moeten nemen.
De normale gang van zaken in industrie is dat je met steeds minder mensen evenveel kunt maken door innovatie.
Als je het aantal mensen met een afspraak vast zet betekend dat dus dat je eigenlijk meer moet afzetten, maar dat is in een competetieve auto industrie een uitdaging.
Zeker als je dan ook nog achterloopt in het elektrisch segment en op het deel van de markt wat het afgelopen decennium het meest groeide niet echt meedoet.
Als dat niet lukt blijf je feitelijk met hogere loonkosten per stuk dan de concurrentie zitten. Is qua concurrentie niet erg handig.
Ja, dat klopt. Wat dat betreft hebben de Europese autofabrikanten liggen slapen, alleen was dat het punt niet.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 12:39 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Net als Amerika, zal je dan maar met betere auto’s moeten aankomen.
Die BYD auto’s zijn lichtjaren vooruit versus VW of een Mercedes.
Eens, het is alleen jammer dat de Europese consument dom genoeg is om daadwerkelijk die Chinese auto te kopen. Ik betaal liever meer voor een minder goede auto als het geld daarmee in Europa blijft, maar zulke heffingen vind ik een teken van zwakte en kan je ook terugverwachten.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 11:27 schreef LXIV het volgende:
Duitsland moet gewoon aan de bak om goede, complete en goedkope auto's te maken. Als je kijkt wat voor auto de Chinezen voor 30K neerzetten en wat je daarvoor krijgt in Duitsland...
Importheffingen vind ik helemaal een slecht idee. Dan krijg ik dus een boete als ik een auto van een Chinees wil kopen in plaats van een Duitser, omdat die Duitsers niet in staat zijn tot innovatie (ook in het productieproces) en efficiency...
Dat zou net zo zijn als er in een straat een Duits en een Chinees restaurant zitten. De Duitsers bieden Sauerkraut met worst voor 80 euro per persoon, de Chinezen een rijsttafel voor 40 euro. En dat de Duitsers dan bij de burgemeester gaan zeuren dat er op die Chinese rijsttafel 30 euro belasting moet, anders verkopen ze niks...
Bij mij kun je er nog wel een lijst van vinden hoorquote:Op zaterdag 7 juni 2025 11:23 schreef tizitl2 het volgende:
Dit verklaart alvast - 20k in de autoindustrie https://www.azernews.az/region/242780.html
En dat vind ik nou juist geen teken van inefficiëntie, Volkswagen had jarenlang de afspraak met vakbonden geen vestigingen in Duitsland te sluiten en geen mensen te ontslaan. Dat zorgt er juist voor dat ze inefficiënt werden doordat mensen die eigenlijk al lang niet meer nodig waren werkzaam bleven. Nu wordt daar ingegrepen.
Nu nog concurrerend worden op elektrische modellen en ze zijn daar een heel eind verder, en door het gedoe met Musk/Tesla is er momenteel best een mogelijkheid een stukje van die markt terug te pakken.
Dat geldt voor Japanse auto's of Amerikaanse wagens toch evengoed? De Duitse bouwers hebben zich jaren sufgeëxporteerd naar China.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 15:59 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Eens, het is alleen jammer dat de Europese consument dom genoeg is om daadwerkelijk die Chinese auto te kopen. Ik betaal liever meer voor een minder goede auto als het geld daarmee in Europa blijft, maar zulke heffingen vind ik een teken van zwakte en kan je ook terugverwachten.
Dit gaat in de basis op voor elk land dat niet onder 'ons' geschaard kan worden ja, maar daaronder zijn natuurlijk landen die je liever steunt (helpt groeien) dan andere.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 17:03 schreef tizitl2 het volgende:
Dat geldt voor Japanse auto's of Amerikaanse wagens toch evengoed? De Duitse bouwers hebben zich jaren sufgeëxporteerd naar China.
Heffingen werken inderdaad niet, je krijgt een heffing terug en bovendien is onze industrie gericht op export en neutrale landen als India gaan echt geen heffing voeren omdat Duitsland het lastig heeft.
Die communisten zitten het kapitaalisme finaal te trollen en niemand lijkt het door te hebben.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 11:30 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Dat komt doordat China fabrikanten subsidieert om auto's onder de kostprijs te kunnen verkopen.
Dus jij betaalt bij je volle verstand 10k meer voor een EV om een luie overbetaalde Fransman te faciliteren?quote:Op zaterdag 7 juni 2025 15:59 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Eens, het is alleen jammer dat de Europese consument dom genoeg is om daadwerkelijk die Chinese auto te kopen. Ik betaal liever meer voor een minder goede auto als het geld daarmee in Europa blijft, maar zulke heffingen vind ik een teken van zwakte en kan je ook terugverwachten.
Liever dat dan 20 Chinezen en daarmee de Europese ondergang voeden.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 18:41 schreef kibo het volgende:
[..]
Dus jij betaalt bij je volle verstand 10k meer voor een EV om een luie overbetaalde Fransman te faciliteren?
Zie je dan niet het probleem op lange termijn? Dan wordt de Duitse auto-industrie kapot gemaakt met veel werkloosheid rondom. Als de subsidie op Chinese auto's wegvallen, hebben ze het grootste deel van de markt al in handen dat je met een nieuw bedrijf niet meer tegenop kunt concurreren.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 11:30 schreef LXIV het volgende:
[..]
Lekker voor ons dan! Ik ontvang liever 5000 euro van de Chinese regering om hun auto te kopen dan dat ik er 15.000 aan de EU moet betalen.
Nee, want Japanse en Amerikaanse auto's worden i.t.t. Chinese auto's niet kapotgesubsidieerd met overheidsgeld, waardoor Chinese bedrijven hun auto's onder de kostprijs kunnen verkopen.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 17:03 schreef tizitl2 het volgende:
Dat geldt voor Japanse auto's of Amerikaanse wagens toch evengoed?
ik rij alleen autos van 20 jaar oud dus mij krijgen ze niet gekquote:
Ze doen wel meer dan subsidiëren. Veel meer. Je kan een boekwerk over schrijven. Ik denk dat niemand op deze forum is die enige idee heeft wat ze allemaal doen en het goed kan beschrijven. Je hebt mensen in dienst van politieke denktanks zoals Mercator Institute for China Studies en CSET waarvan het hun fulltime job is om dat naar hun beste kunnen te bestuderen en op papier te zetten. Als ze een stuk uitbrengen dan gaat het vaak om tientallen pagina's. Die worden gefinancierd middels allerlei grants en subsidies door Brussel, Berlijn en Washington D.C. om daar 40 uur per week aan te besteden. Hier heb je één zo'n rapport over een programma dat Little Giants heet (het politieke beleid in het land met betrekking tot innovatieve MKB-bedrijven). Lees en leer. Je hebt een veel te eenvoudig beeld van bam bruut met subsidies smijten. Het onderstaande onderzoeksrapport is ook deels gefinancierd door het Amerikaanse ministerie van buitenlandse zaken zodat ze zelf wijs van kunnen worden.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 11:30 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Dat komt doordat China fabrikanten subsidieert om auto's onder de kostprijs te kunnen verkopen.
Daarom ook importtarieven op die chinese rotzooi.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 11:30 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Dat komt doordat China fabrikanten subsidieert om auto's onder de kostprijs te kunnen verkopen.
Boeie. Onze goederen voor ons en de chinese voor de chinezen.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 17:03 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Dat geldt voor Japanse auto's of Amerikaanse wagens toch evengoed? De Duitse bouwers hebben zich jaren sufgeëxporteerd naar China.
Heffingen werken inderdaad niet, je krijgt een heffing terug en bovendien is onze industrie gericht op export en neutrale landen als India gaan echt geen heffing voeren omdat Duitsland het lastig heeft.
Precies.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 21:20 schreef Red_85 het volgende:
Daarom ook importtarieven op die chinese rotzooi.
En fabrikanten pushen om de europese maakindustrie daar weer terug te halen. Beter voor milieu en economie hier. Dus beter voor de maatschappij als geheel.
Nou nee, de maakindustrie moet juist weg uit Europa omdat die voor gemotoriseerde drukte zorgen in verstedelijkte gebieden en dat is dus niet beter voor stedelingen met een smalle beurs o.a. omdat die niet mee kunnen doen.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 21:20 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Daarom ook importtarieven op die chinese rotzooi.
En fabrikanten pushen om de europese maakindustrie daar weer terug te halen. Beter voor milieu en economie hier. Dus beter voor de maatschappij als geheel.
Wat is dit?quote:Op zaterdag 7 juni 2025 21:54 schreef torentje het volgende:
[..]
Nou nee, de maakindustrie moet juist weg uit Europa omdat die voor gemotoriseerde drukte zorgen in verstedelijkte gebieden en dat is dus niet beter voor stedelingen met een smalle beurs o.a. omdat die niet mee kunnen doen.
goede technisch vaardige werknemers, niet te duur die blijven wel gewild, waar hun moeder woont dat dondert nietquote:Op zaterdag 7 juni 2025 23:07 schreef koffiekoekjes het volgende:
Vraag me af hoeveel banen het zijn van arbeidsmigranten.
Met een beetje geluk een hele boel, scheelt dat ook weer, kunnen ze weer terug naar Polen, Bulgarije etc.
Goedkope arbeiders die uitgebuit worden en een belasting zijn voor het systeem.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 23:10 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
goede werknemers, niet te duur die blijven wel gewild
Als we echt de wereld willen verbeteren moet je het hier weer doen. Geen zware stookolieschepen, milieuregels die controleerbaar kunnen worden toegepast, strategische maakindustrie waar je niet afhankelijk van hoeft te zijn. Laag- en middelgeschoolden waar weer met respect tegen aangekeken gaat worden.quote:
Dit is vooral waar het steekt ja.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 23:10 schreef koffiekoekjes het volgende:
[..]
Goedkope arbeiders die uitgebuit worden en een belasting zijn voor het systeem.
Leuk voor de aandeelhouders, niet voor de gewone man
o ben jij ook een wereld verbeteraar, maak jij uit wat goed is voor de wereld?/quote:Op zaterdag 7 juni 2025 23:17 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Als we echt de wereld willen verbeteren moet je het hier weer doen. Geen zware stookolieschepen, milieuregels die controleerbaar kunnen worden toegepast, strategische maakindustrie waar je niet afhankelijk van hoeft te zijn. Laag- en middelgeschoolden waar weer met respect tegen aangekeken gaat worden.
Waarschijnlijk wel iets duurder per product, maar dus veel beter voor de wereld.
ik werk 3 dagen per week in een bedrijf, waar veel polen werken , die zijn het helemaal niet met jou eens, velen van hen zijn absoluut onmisbaar en hebben een goed salarisquote:Op zaterdag 7 juni 2025 23:10 schreef koffiekoekjes het volgende:
[..]
Goedkope arbeiders die uitgebuit worden en een belasting zijn voor het systeem.
Leuk voor de aandeelhouders, niet voor de gewone man
Jij toch ook wat goed is voor weilanden? Of maak ik je ook uit voor wereldverbeteraar?quote:Op zaterdag 7 juni 2025 23:31 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
o ben jij ook een wereld verbeteraar, maak jij uit wat goed is voor de wereld?/
je hoeft niet de wereld verbeteraar te spelen , mag wel , maar er luistert toch niemandquote:Op zaterdag 7 juni 2025 23:37 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Jij toch ook wat goed is voor weilanden? Of maak ik je ook uit voor wereldverbeteraar?
Je verhaal is inmiddels zo grijs gedraaid als de enkele haren die je nog hebt op je hoofd.
Zo hebben we allemaal onze eigen voorkeuren, dit is de mijne.
n=1quote:Op zaterdag 7 juni 2025 23:34 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik werk 3 dagen per week in een bedrijf, waar veel polen werken , die zijn het helemaal niet met jou eens, velen van hen zijn absoluut onmisbaar en hebben een goed salaris
veel van die jongens zijn vaardig, technisch slim , en onmisbaar voor de werkgever en weten hoe het spel te spelen
""dit soort goedkope arbeiders" die is voor jou rekeningquote:Op zaterdag 7 juni 2025 23:39 schreef koffiekoekjes het volgende:
[..]
n=1
Veel van dit soort goedkope arbeiders worden uitgebuit en misbruikt voor winsten van bedrijven. Doen alsof dit niet speelt is dom en absoluut los van de werkelijkheid. Je ontkent gewoon maatschappelijke problemen hiermee.
Op een terrein is dat sinds deze week realiteit: de publieke aanbesteding van medische apparatuur boven de 5 miljoen dollar. Ik begrijp beide blokken wel. De Chinezen zijn natuurlijk niet blind en hebben sinds 2018 zelf ervaren wat het is om cruciale apparatuur op het gebied van chips niet meer geleverd te krijgen door exportbeperkingen van de VS/Europese landen/Japan (een krabbeltje meer is vaak niet nodig) dus voor Beijing is het onacceptabel als het land afhankelijk zou zijn van cruciale buitenlandse medische apparatuur vanuit de EU, VS of Japan. Ze gooien fors geld in om dat zelf te kunnen in eigen land. De EU snap ik ook wel want die zeggen waarom zouden we onze publieke aanbestedingsmarkt open houden als andere landen dat ook niet voor ons doen. Dus ik ben zeer gevoelig voor beide argumenten op het terrein van publieke aanbesteding van medische apparatuur.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 21:22 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Boeie. Onze goederen voor ons en de chinese voor de chinezen.
quote:De regeringen van de Europese Unie hebben een voorstel van de Europese Commissie gesteund om beperkingen op te leggen aan de biedingen van Chinese leveranciers van medische apparatuur op publieke aanbestedingen, nadat was gebleken dat EU-bedrijven niet in staat waren om de Chinese markt voor medische apparatuur te betreden.
Vertegenwoordigers van de EU-lidstaten hebben deze week gestemd voor tegenmaatregelen tegen de Chinese beperkingen op Europese fabrikanten van medische apparatuur, bevestigden diplomatieke en EU-bronnen aan Euronews.
Dit volgde op een onderzoek van de Europese Commissie waaruit "duidelijk bewijs" bleek dat China op onterechte wijze medische hulpmiddelen die in de EU worden geproduceerd, van de inkoopmarkt blokkeerde.
Het is de eerste tegenmaatregel die wordt uitgevoerd met behulp van een internationaal aanbestedingsinstrument (IPI), dat in augustus 2022 van kracht werd en is ontworpen om EU-bedrijven eerlijke toegang te garanderen tot aanbestedingsmogelijkheden buiten de EU.
https://www.euronews.com/(...)dical-devices-market
Kritiek op de maakindustrie wil jij gewoon niet snappen. Dat is het probleem van jou.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 23:05 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Wat is dit?
Snap er helemaal niks van.
Troost je.quote:Op zondag 8 juni 2025 10:17 schreef torentje het volgende:
[..]
Kritiek op de maakindustrie wil jij gewoon niet snappen. Dat is het probleem van jou.
Ziekelijk jaloers natuurlijk niet, eerder boos omdat de maakindustrie gratis de grondstoffen en ruimte krijgt om hun producten te maken.quote:Op zondag 8 juni 2025 11:21 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Troost je.
Als de maakindustrie terug komt, kan jij ook weer een baan vinden. Dan kan jij ook gewoon mee doen.
...of wacht. Dat is dan ook niet eerlijk in jouw ogen. Want 'eerlijk' is het pas wanneer jij gratis geld in je handje geduwd krijgt natuurlijk. En een huis, met een tuin van 800m2.
Heb nieuws voor je: gratis geld bestaat niet. Iemand is sowieso de sjaak. Voor jou zijn 10tallen belastingbetalers de sjaak om jou in je levensonderhoud te voorzien.
En in plaats van dat je dankbaar bent, ben je ziekelijk jaloers op ze.
Wauw. Waar kan ik die gratis grondstoffen en ruimte aanvragen? Dan begin ik ook een maakindustrie. Dat moet perfect zijn voor mijn concurrentiepositie.quote:Op zondag 8 juni 2025 11:30 schreef torentje het volgende:
[..]
Ziekelijk jaloers natuurlijk niet, eerder boos omdat de maakindustrie gratis de grondstoffen en ruimte krijgt om hun producten te maken.
Producten die de maakindustrie ook nog eens geeft aan rijke individuen met een ouderwets geloof.
Dat moet je aan de makers-van al die mensschadelijke producten- vragen. Ga maar gewoon naar de ruime vrijstaande woonruimtes daar wonen die makers oftewel boeren.quote:Op zondag 8 juni 2025 12:11 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Wauw. Waar kan ik die gratis grondstoffen en ruimte aanvragen? Dan begin ik ook een maakindustrie. Dat moet perfect zijn voor mijn concurrentiepositie.
Ho ho. Jij roept dat maakindustrie gratis grondstoffen en ruimte krijgt, dus jij moet daar onderbouwing voor hebben en dus weten hoe dat werkt. Beetje raar om dan mij te zeggen dat ik het zelf moet uitzoeken.quote:Op zondag 8 juni 2025 14:16 schreef torentje het volgende:
[..]
Dat moet je aan de makers-van al die mensschadelijke producten- vragen. Ga maar gewoon naar de ruime vrijstaande woonruimtes daar wonen die makers oftewel boeren.
Ghratus grondstoffen.quote:Op zondag 8 juni 2025 11:30 schreef torentje het volgende:
[..]
Ziekelijk jaloers natuurlijk niet, eerder boos omdat de maakindustrie gratis de grondstoffen en ruimte krijgt om hun producten te maken.
Producten die de maakindustrie ook nog eens geeft aan rijke individuen met een ouderwets geloof.
De maakindustrie zet met een meerderheid individuelen/minderheden aan de kant om aan grondstoffen te komen en ruimte te hebben om daarvan producten te fabriceren.quote:Op zondag 8 juni 2025 16:08 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ho ho. Jij roept dat maakindustrie gratis grondstoffen en ruimte krijgt, dus jij moet daar onderbouwing voor hebben en dus weten hoe dat werkt. Beetje raar om dan mij te zeggen dat ik het zelf moet uitzoeken.
Volkomen duidelijk dat jij thuishoort achter een paar stevige hekken in een jas met heel lange mouwen, in een kamertje met hele zachte muren en stevige sloten op de deur en zonder toegang tot computers of Internet.quote:Op zondag 8 juni 2025 18:43 schreef torentje het volgende:
[..]
De maakindustrie zet met een meerderheid individuelen/minderheden aan de kant om aan grondstoffen te komen en ruimte te hebben om daarvan producten te fabriceren.
Het interesseert de maakindustrie dus niet dat een individu/minderheid eerder op een land was dan hun.
In feite doen zij dus gezamenlijk de maaltjes uit de mond van individuen grissen.
Hoop dat ik duidelijk genoeg was?
hetzelfde doen ze met staal , China zit in een deflatoire periodequote:Op zaterdag 7 juni 2025 11:30 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Dat komt doordat China fabrikanten subsidieert om auto's onder de kostprijs te kunnen verkopen.
nee heeft er geen zak mee te maken , politiek heeft geen invloed op economiequote:
Plastieken minderwaardige vehikels die in no time waardeloos zijn m.i.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 11:27 schreef LXIV het volgende:
Als je kijkt wat voor auto de Chinezen voor 30K neerzetten
In Engeland kun je voor Chinese automerken amper nog een verzekering krijgen vanwege de (gebrekkige) verkrijgbaarheid van onderdelen en de (vrijwel niet bestaande) aftersales, zie bijvoorbeeld: https://www.autoweek.nl/a(...)-verenigd-koninkrijkquote:Op zondag 8 juni 2025 20:07 schreef Bart2002 het volgende:
Plastieken minderwaardige vehikels die in no time waardeloos zijn m.i.
Alles is onder par. Ik durf te wedden dat alle 'Build Your Dreams' barrels binnen nu en 5 jaar kapot zijn of minstens zeer problematisch. Het is m.i. een wegwerpproduct zoals de meeste dingen uit China.
Als ik in 2030 ongelijk blijk te hebben ben ik de eerste om te zeggen dat mijn visie niet klopte. Dus dat is het voorbehoud.
We moeten ook niet vergeten dat deze producten zwaar leunen op kinderarbeid en moderne slavernij van de werknemers. Ik denk niet dat we dat hier ook moeten willen om een maar zo goedkoop mogelijk product te maken omdat de mensen dat willen. Dat is een voor de hand liggende race naar de bodem.
Wat is de reden dat jij op een discussieforum zit te lezen? Want het enige wat jij doet is op de man spelen. Zoek toch een andere hobby.quote:Op zondag 8 juni 2025 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Volkomen duidelijk dat jij thuishoort achter een paar stevige hekken in een jas met heel lange mouwen, in een kamertje met hele zachte muren en stevige sloten op de deur en zonder toegang tot computers of Internet.
Ach, @Lord_Vetinari was misschien wat bot, maar mag ik vragen welk spul jij rookt/snuift/slikt?quote:Op zondag 8 juni 2025 20:35 schreef torentje het volgende:
Wat is de reden dat jij op een discussieforum zit te lezen? Want het enige wat jij doet is op de man spelen. Zoek toch een andere hobby.
Oh, dat was niet bot, hoor. You wouldn't like me when I'm properly bot.quote:Op zondag 8 juni 2025 21:15 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Ach, @:Lord_Vetinari was misschien wat bot, maar mag ik vragen welk spul jij rookt/snuift/slikt?
Maar er is met jou geen discussie te voeren. Jij maakt statements, die volledig van het padje zijn en als iemand er tegenin gaat of je vertelt dat het gelal van een dronken aardbei is, beschuldig je ze meteen ervan om lid te zijn van de groep die je zojuist van allerlei "misdaden tegen "gewone" mensen" hebt beschuldigd.quote:Op zondag 8 juni 2025 20:35 schreef torentje het volgende:
[..]
Wat is de reden dat jij op een discussieforum zit te lezen? Want het enige wat jij doet is op de man spelen. Zoek toch een andere hobby.
Ik ben een minderheid hier op dit forum, jij bent een meerderheid op dit forum en jij probeert mij, een minderheid, tot zwijgen te brengen door op de man te spelen.quote:Op zondag 8 juni 2025 21:40 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Maar er is met jou geen discussie te voeren. Jij maakt statements, die volledig van het padje zijn en als iemand er tegenin gaat of je vertelt dat het gelal van een dronken aardbei is, beschuldig je ze meteen ervan om lid te zijn van de groep die je zojuist van allerlei "misdaden tegen "gewone" mensen" hebt beschuldigd.
De poster gaat helemaal niet over wie er op dit forum toegelaten wordt of wat de criteria zijn van wat als toelaatbaar geldt. Het is aan de volgers op dit forum zelf te bepalen hoe ze een poster zien, niet aan jou.quote:Op maandag 9 juni 2025 10:02 schreef torentje het volgende:
[..]
Ik ben een minderheid hier op dit forum, jij bent een meerderheid op dit forum en jij probeert mij, een minderheid, tot zwijgen te brengen door op de man te spelen.
Er is dus met jou geen discussie te voeren omdat jij de ervaringen van een minderheid wegzet als gelal.
Jij bent dus ook al iemand die de zijde kiest van de meerderheid, omdat je vreest dat de minderheid een meerderheid wordt. Goed dat ik dat weet.quote:Op maandag 9 juni 2025 10:13 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De poster gaat helemaal niet over wie er op dit forum toegelaten wordt of wat de criteria zijn van wat als toelaatbaar geldt. Het is aan de volgers op dit forum zelf te bepalen hoe ze een poster zien, niet aan jou.
Ik wijs je slechts op feiten en maak überhaupt geen keuze.quote:Op maandag 9 juni 2025 15:50 schreef torentje het volgende:
[..]
Jij bent dus ook al iemand die de zijde kiest van de meerderheid, omdat je vreest dat de minderheid een meerderheid wordt. Goed dat ik dat weet.
QED:quote:Op zondag 8 juni 2025 21:40 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Maar er is met jou geen discussie te voeren. Jij maakt statements, die volledig van het padje zijn en als iemand er tegenin gaat of je vertelt dat het gelal van een dronken aardbei is, beschuldig je ze meteen ervan om lid te zijn van de groep die je zojuist van allerlei "misdaden tegen "gewone" mensen" hebt beschuldigd.
quote:Op maandag 9 juni 2025 15:50 schreef torentje het volgende:
[..]
Jij bent dus ook al iemand die de zijde kiest van de meerderheid, omdat je vreest dat de minderheid een meerderheid wordt. Goed dat ik dat weet.
BYD lichtjaren vooruit? Op basis van wat dan?quote:Op zaterdag 7 juni 2025 12:39 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Net als Amerika, zal je dan maar met betere auto’s moeten aankomen.
Die BYD auto’s zijn lichtjaren vooruit versus VW of een Mercedes.
Het is erg dat men een labiele leider zoals jou wapens zoals een internettoegang heeft gegeven.quote:
De ironiequote:Op dinsdag 10 juni 2025 11:33 schreef torentje het volgende:
[..]
Het is erg dat men een labiele leider zoals jou wapens zoals een internettoegang heeft gegeven.
Hier zitten bedrijven met allerlei milieu regels etc etc. In China is het gewoon zo goedkoop mogelijk een gesubsidieerd. Misschien hier die transfer wat langer laten duren waardoor bedrijven niet zo hoeven te lijden.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 11:27 schreef LXIV het volgende:
Duitsland moet gewoon aan de bak om goede, complete en goedkope auto's te maken. Als je kijkt wat voor auto de Chinezen voor 30K neerzetten en wat je daarvoor krijgt in Duitsland...
Importheffingen vind ik helemaal een slecht idee. Dan krijg ik dus een boete als ik een auto van een Chinees wil kopen in plaats van een Duitser, omdat die Duitsers niet in staat zijn tot innovatie (ook in het productieproces) en efficiency...
Dat zou net zo zijn als er in een straat een Duits en een Chinees restaurant zitten. De Duitsers bieden Sauerkraut met worst voor 80 euro per persoon, de Chinezen een rijsttafel voor 40 euro. En dat de Duitsers dan bij de burgemeester gaan zeuren dat er op die Chinese rijsttafel 30 euro belasting moet, anders verkopen ze niks...
In ieder geval, ik zoek een meerderheid tegen labiele leiders.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 11:36 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
De ironie
Met jouw vage en onsamenhangende gebrabbel kom jij over als een iemand die in een psychiatrische inrichting verblijft.
Slechts heel af en toe, op een helder moment, kun jij wel normaal Nederlands typen.
De ironie. Jij die anderen labiel noemt. Pot-ketel.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 15:16 schreef torentje het volgende:
[..]
In ieder geval, ik zoek een meerderheid tegen labiele leiders.
In tegenstelling tot jou kan ik mezelf beheersen als men een voor mij onwelgevallige mening uit. Ik begin dan niet op de man te spelen, maar reageer op de inhoud.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 15:57 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
De ironie. Jij die anderen labiel noemt. Pot-ketel.
Kijk, nú typ je wel in normaal en duidelijk Nederlands ipv jouw gebruikelijke vage cryptische gebrabbel.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 21:45 schreef torentje het volgende:
[..]
In tegenstelling tot jou kan ik mezelf beheersen als men een voor mij onwelgevallige mening uit. Ik begin dan niet op de man te spelen, maar reageer op de inhoud.
Maar dat gaat bij jou niet. Jouw posts hebben geen inhoud.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 21:45 schreef torentje het volgende:
[..]
In tegenstelling tot jou kan ik mezelf beheersen als men een voor mij onwelgevallige mening uit. Ik begin dan niet op de man te spelen, maar reageer op de inhoud.
Dit is bewezen onjuistquote:Op dinsdag 10 juni 2025 21:45 schreef torentje het volgende:
[..]
In tegenstelling tot jou kan ik mezelf beheersen als men een voor mij onwelgevallige mening uit. Ik begin dan niet op de man te spelen, maar reageer op de inhoud.
quote:Op maandag 9 juni 2025 15:50 schreef torentje het volgende:
[..]
Jij bent dus ook al iemand die de zijde kiest van de meerderheid, omdat je vreest dat de minderheid een meerderheid wordt. Goed dat ik dat weet.
Als iemand een post doet die geen inhoud heeft, dan kan je die post toch het beste negeren? Dan zou de persoon die vaker een inhoudsloze post doet, ook aan zelfreflectie gaan doen en uit zichzelf wel posts gaan plaatsen met inhoud. Toch?quote:Op dinsdag 10 juni 2025 21:56 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Maar dat gaat bij jou niet. Jouw posts hebben geen inhoud.
Bij normale, rationele mensen zou dat het geval zijn, maar ja, daar ligt nu net het probleem.quote:Op woensdag 11 juni 2025 11:12 schreef torentje het volgende:
[..]
Als iemand een post doet die geen inhoud heeft, dan kan je die post toch het beste negeren? Dan zou de persoon die vaker een inhoudsloze post doet, ook aan zelfreflectie gaan doen en uit zichzelf wel posts gaan plaatsen met inhoud. Toch?
Hoezo? Ik ben geen aanhanger van de een of andere ouderwetse religie. Maar on-topic: Ook in Duitsland heeft de maakindustrie teveel macht.quote:Op woensdag 11 juni 2025 13:10 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Bij normale, rationele mensen zou dat het geval zijn, maar ja, daar ligt nu net het probleem.
Des te vervelender voor je. Als je dat wel was had je een excuus voor je gereutel. Nu blijkt het gewoon je psychologische make-up te zijn. Voordeel is wel weer, dat er tegenwoordig erg knappe psychologen bestaan.quote:Op woensdag 11 juni 2025 13:38 schreef torentje het volgende:
[..]
Hoezo? Ik ben geen aanhanger van de een of andere ouderwetse religie. Maar on-topic: Ook in Duitsland heeft de maakindustrie teveel macht.
Dus als iemand een aanhanger is van de een of andere ouderwetse religie, dan mag hij wartaal schrijven en spreken? Dan is dat hem vergeven?quote:Op woensdag 11 juni 2025 13:44 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Des te vervelender voor je. Als je dat wel was had je een excuus voor je gereutel. Nu blijkt het gewoon je psychologische make-up te zijn. Voordeel is wel weer, dat er tegenwoordig erg knappe psychologen bestaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |