https://www.bnr.nl/nieuws(...)anen-weg-in-een-jaarquote:Duitse industrie krimpt fors: meer dan 100.000 banen weg in een jaar
Auteur: ANP | 7-6-2025
De Duitse industrie heeft in een jaar tijd ruim 100.000 banen verloren door de economische malaise in het land. Dat meldt het Duitse persbureau dpa op basis van een ingeziene analyse van accountants- en adviesbureau EY. De belangrijke autosector is het zwaarst getroffen: alleen al in die sector zijn ongeveer 45.400 banen verdwenen.
Aan het einde van het eerste kwartaal van dit jaar werkten 5,46 miljoen mensen in de Duitse industrie. Dat is 1,8 procent minder dan een jaar eerder en komt neer op een verlies van 101.000 banen. Het onderzoek van EY is volgens dpa gebaseerd op gegevens van het Duitse federale statistiekbureau.
Industriële bedrijven staan onder grote druk in Duitsland, volgens managing partner Jan Brorhilker van EY. 'Agressieve concurrenten, bijvoorbeeld uit China, drukken de prijzen, belangrijke afzetmarkten verzwakken, de vraag in Europa stagneert op een laag niveau en er heerst grote onzekerheid rond de hele Amerikaanse markt', legt hij uit.
De carry trade zorgde voor een toegenomen vraag naar dollars, oftewel bij het wegvallen van de carry trade komt ook de dollar onder druk te staan.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 11:02 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Uh Japan staat juist op compleet om te vallen.
Twee woord : Carry trade.
Dit klapt as we speak, volledig in elkaar.
Wat is dat precies?quote:Op zaterdag 7 juni 2025 11:13 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De carry trade zorgde voor een toegenomen vraag naar dollars, oftewel bij het wegvallen van de carry trade komt ook de dollar onder druk te staan.
quote:
quote:Een carry trade is een investeringsconstructie in de valutamarkt, zoals het lenen van geld in landen met een lage interest en dit vervolgens investeren in een land met een hoge interest. Dit proces heet carry trading.
Bij een carry trade leent men in een valuta waar de rente laag is, om het geld uit te lenen in een valuta waar de rente hoger is. Zo ontvangt de investeerder de 'spread' (het verschil) tussen de beide rentepercentages. Het bekendste voorbeeld van een carry trade is om geld te lenen in Japan waar de rente laag is (bijvoorbeeld 0,25%). Een voorbeeld: een investeerder leent 10 mln. yen tegen 0,5% interest op jaarbasis. Dit zet hij om in euro's. De verkregen ¤65500,- zet hij in Nederland op de bank tegen 3% interest. Hiermee maakt hij dan 2,5% winst per jaar, meer dan 1600 euro, zonder dat hij er eigen vermogen in heeft moeten steken. In theorie zou hij dus oneindig veel inkomen kunnen vergaren door een oneindig bedrag te lenen en dit weer te investeren.
Het belangrijkste risico is een verandering van de wisselkoers tussen de beide valuta. Een kleine verandering van de wisselkoers kan grote gevolgen hebben voor het resultaat van de carry trades. Indien de handelaren hun carry trades willen terugdraaien ontstaat er een koopdruk op de geleende valuta en verkoopdruk op de valuta waarin ze het geld uitgeleend hebben. Dit zorgt voor extra problemen.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Carry_trade
Dat komt doordat China fabrikanten subsidieert om auto's onder de kostprijs te kunnen verkopen.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 11:27 schreef LXIV het volgende:
Duitsland moet gewoon aan de bak om goede, complete en goedkope auto's te maken. Als je kijkt wat voor auto de Chinezen voor 30K neerzetten en wat je daarvoor krijgt in Duitsland...
Lekker voor ons dan! Ik ontvang liever 5000 euro van de Chinese regering om hun auto te kopen dan dat ik er 15.000 aan de EU moet betalen.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 11:30 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Dat komt doordat China fabrikanten subsidieert om auto's onder de kostprijs te kunnen verkopen.
Yen's lenen tegen een lage rente en die omwisselen in dollars, vervolgens kunnen met die dollars o.a. US treasuries met een hogere coupon/rente worden gekocht.quote:
ja dat had ik aan aantal dagen geleden nog gelezen, maar zal het genoeg zijn? toyota levert nog altijd veel meer auto's per werknemer dan vw, iets meer dan het dubbele dacht ik. hun auto's zijn over het algemeen ook voordeliger als ik het goed hebquote:Op zaterdag 7 juni 2025 11:23 schreef tizitl2 het volgende:
Dit verklaart alvast - 20k in de autoindustrie https://www.azernews.az/region/242780.html
En dat vind ik nou juist geen teken van inefficiëntie, Volkswagen had jarenlang de afspraak met vakbonden geen vestigingen in Duitsland te sluiten en geen mensen te ontslaan. Dat zorgt er juist voor dat ze inefficiënt werden doordat mensen die eigenlijk al lang niet meer nodig waren werkzaam bleven. Nu wordt daar ingegrepen.
Nu nog concurrerend worden op elektrische modellen en ze zijn daar een heel eind verder, en door het gedoe met Musk/Tesla is er momenteel best een mogelijkheid een stukje van die markt terug te pakken.
Als Japan hierdoor klapt, zelfs met een 1% stijging van de interest rates, game over in principe.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 11:13 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De carry trade zorgde voor een toegenomen vraag naar dollars, oftewel bij het wegvallen van de carry trade komt ook de dollar onder druk te staan.
Dit werkt niet, net zoals het in China zelf ook niet zou werken als je voor interne verkoop de boel te goedkoop zou maken middels subsidies.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 11:30 schreef LXIV het volgende:
[..]
Lekker voor ons dan! Ik ontvang liever 5000 euro van de Chinese regering om hun auto te kopen dan dat ik er 15.000 aan de EU moet betalen.
Er is juist geen vraag naar dollars..quote:Op zaterdag 7 juni 2025 11:13 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De carry trade zorgde voor een toegenomen vraag naar dollars, oftewel bij het wegvallen van de carry trade komt ook de dollar onder druk te staan.
Er staat niet voor niets zorgde voor een toegenomen vraag naar dollars, met het wegvallen van de carry trade valt dus ook die vraag weg.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 11:52 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Er is juist geen vraag naar dollars..
Die interest rate op bonds neemt niet voor niets toe.
Een Chinese auto moet je dan ook vergelijken met een Franse qua afwerking/kwaliteit en niet met een Duitse.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 11:27 schreef LXIV het volgende:
Duitsland moet gewoon aan de bak om goede, complete en goedkope auto's te maken. Als je kijkt wat voor auto de Chinezen voor 30K neerzetten en wat je daarvoor krijgt in Duitsland...
Importheffingen vind ik helemaal een slecht idee. Dan krijg ik dus een boete als ik een auto van een Chinees wil kopen in plaats van een Duitser, omdat die Duitsers niet in staat zijn tot innovatie (ook in het productieproces) en efficiency...
Dat zou net zo zijn als er in een straat een Duits en een Chinees restaurant zitten. De Duitsers bieden Sauerkraut met worst voor 80 euro per persoon, de Chinezen een rijsttafel voor 40 euro. En dat de Duitsers dan bij de burgemeester gaan zeuren dat er op die Chinese rijsttafel 30 euro belasting moet, anders verkopen ze niks...
Ja, leuk voor mensen die niet verder kijken dan hun eigen portemonnee en de korte termijn. China doet het bewust om hier voet aan de grond te krijgen en om onze economie te destabiliseren.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 11:30 schreef LXIV het volgende:
Lekker voor ons dan! Ik ontvang liever 5000 euro van de Chinese regering om hun auto te kopen dan dat ik er 15.000 aan de EU moet betalen.
Maar laat iedereen dat dan voor zichzelf beslissen, maar ga niet de Chinese auto's belasten.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 12:08 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Een Chinese auto moet je dan ook vergelijken met een Franse qua afwerking/kwaliteit en niet met een Duitse.
En Franse auto's zijn ook goedkoper.
Net als Amerika, zal je dan maar met betere auto’s moeten aankomen.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 12:08 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Ja, leuk voor mensen die niet verder kijken dan hun eigen portemonnee en de korte termijn. China doet het bewust om hier voet aan de grond te krijgen en om onze economie te destabiliseren.
Wellicht een idee om je een beetje in te lezen op de materie: https://ecer.minbuza.nl/-(...)oneerlijke-subsidies
Of het genoeg is weet ik niet, maar het is wel de eerste stap die ze moeten nemen.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 11:46 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
ja dat had ik aan aantal dagen geleden nog gelezen, maar zal het genoeg zijn? toyota levert nog altijd veel meer auto's per werknemer dan vw, iets meer dan het dubbele dacht ik. hun auto's zijn over het algemeen ook voordeliger als ik het goed heb
quote:Op zaterdag 7 juni 2025 12:41 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Of het genoeg is weet ik niet, maar het is wel de eerste stap die ze moeten nemen.
De normale gang van zaken in industrie is dat je met steeds minder mensen evenveel kunt maken door innovatie.
Als je het aantal mensen met een afspraak vast zet betekend dat dus dat je eigenlijk meer moet afzetten, maar dat is in een competetieve auto industrie een uitdaging.
Zeker als je dan ook nog achterloopt in het elektrisch segment en op het deel van de markt wat het afgelopen decennium het meest groeide niet echt meedoet.
Als dat niet lukt blijf je feitelijk met hogere loonkosten per stuk dan de concurrentie zitten. Is qua concurrentie niet erg handig.
Ja, dat klopt. Wat dat betreft hebben de Europese autofabrikanten liggen slapen, alleen was dat het punt niet.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 12:39 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Net als Amerika, zal je dan maar met betere auto’s moeten aankomen.
Die BYD auto’s zijn lichtjaren vooruit versus VW of een Mercedes.
Eens, het is alleen jammer dat de Europese consument dom genoeg is om daadwerkelijk die Chinese auto te kopen. Ik betaal liever meer voor een minder goede auto als het geld daarmee in Europa blijft, maar zulke heffingen vind ik een teken van zwakte en kan je ook terugverwachten.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 11:27 schreef LXIV het volgende:
Duitsland moet gewoon aan de bak om goede, complete en goedkope auto's te maken. Als je kijkt wat voor auto de Chinezen voor 30K neerzetten en wat je daarvoor krijgt in Duitsland...
Importheffingen vind ik helemaal een slecht idee. Dan krijg ik dus een boete als ik een auto van een Chinees wil kopen in plaats van een Duitser, omdat die Duitsers niet in staat zijn tot innovatie (ook in het productieproces) en efficiency...
Dat zou net zo zijn als er in een straat een Duits en een Chinees restaurant zitten. De Duitsers bieden Sauerkraut met worst voor 80 euro per persoon, de Chinezen een rijsttafel voor 40 euro. En dat de Duitsers dan bij de burgemeester gaan zeuren dat er op die Chinese rijsttafel 30 euro belasting moet, anders verkopen ze niks...
Bij mij kun je er nog wel een lijst van vinden hoorquote:Op zaterdag 7 juni 2025 11:23 schreef tizitl2 het volgende:
Dit verklaart alvast - 20k in de autoindustrie https://www.azernews.az/region/242780.html
En dat vind ik nou juist geen teken van inefficiëntie, Volkswagen had jarenlang de afspraak met vakbonden geen vestigingen in Duitsland te sluiten en geen mensen te ontslaan. Dat zorgt er juist voor dat ze inefficiënt werden doordat mensen die eigenlijk al lang niet meer nodig waren werkzaam bleven. Nu wordt daar ingegrepen.
Nu nog concurrerend worden op elektrische modellen en ze zijn daar een heel eind verder, en door het gedoe met Musk/Tesla is er momenteel best een mogelijkheid een stukje van die markt terug te pakken.
Dat geldt voor Japanse auto's of Amerikaanse wagens toch evengoed? De Duitse bouwers hebben zich jaren sufgeëxporteerd naar China.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 15:59 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Eens, het is alleen jammer dat de Europese consument dom genoeg is om daadwerkelijk die Chinese auto te kopen. Ik betaal liever meer voor een minder goede auto als het geld daarmee in Europa blijft, maar zulke heffingen vind ik een teken van zwakte en kan je ook terugverwachten.
Dit gaat in de basis op voor elk land dat niet onder 'ons' geschaard kan worden ja, maar daaronder zijn natuurlijk landen die je liever steunt (helpt groeien) dan andere.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 17:03 schreef tizitl2 het volgende:
Dat geldt voor Japanse auto's of Amerikaanse wagens toch evengoed? De Duitse bouwers hebben zich jaren sufgeëxporteerd naar China.
Heffingen werken inderdaad niet, je krijgt een heffing terug en bovendien is onze industrie gericht op export en neutrale landen als India gaan echt geen heffing voeren omdat Duitsland het lastig heeft.
Die communisten zitten het kapitaalisme finaal te trollen en niemand lijkt het door te hebben.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 11:30 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Dat komt doordat China fabrikanten subsidieert om auto's onder de kostprijs te kunnen verkopen.
Dus jij betaalt bij je volle verstand 10k meer voor een EV om een luie overbetaalde Fransman te faciliteren?quote:Op zaterdag 7 juni 2025 15:59 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Eens, het is alleen jammer dat de Europese consument dom genoeg is om daadwerkelijk die Chinese auto te kopen. Ik betaal liever meer voor een minder goede auto als het geld daarmee in Europa blijft, maar zulke heffingen vind ik een teken van zwakte en kan je ook terugverwachten.
Liever dat dan 20 Chinezen en daarmee de Europese ondergang voeden.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 18:41 schreef kibo het volgende:
[..]
Dus jij betaalt bij je volle verstand 10k meer voor een EV om een luie overbetaalde Fransman te faciliteren?
Zie je dan niet het probleem op lange termijn? Dan wordt de Duitse auto-industrie kapot gemaakt met veel werkloosheid rondom. Als de subsidie op Chinese auto's wegvallen, hebben ze het grootste deel van de markt al in handen dat je met een nieuw bedrijf niet meer tegenop kunt concurreren.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 11:30 schreef LXIV het volgende:
[..]
Lekker voor ons dan! Ik ontvang liever 5000 euro van de Chinese regering om hun auto te kopen dan dat ik er 15.000 aan de EU moet betalen.
Nee, want Japanse en Amerikaanse auto's worden i.t.t. Chinese auto's niet kapotgesubsidieerd met overheidsgeld, waardoor Chinese bedrijven hun auto's onder de kostprijs kunnen verkopen.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 17:03 schreef tizitl2 het volgende:
Dat geldt voor Japanse auto's of Amerikaanse wagens toch evengoed?
ik rij alleen autos van 20 jaar oud dus mij krijgen ze niet gekquote:
Ze doen wel meer dan subsidiëren. Veel meer. Je kan een boekwerk over schrijven. Ik denk dat niemand op deze forum is die enige idee heeft wat ze allemaal doen en het goed kan beschrijven. Je hebt mensen in dienst van politieke denktanks zoals Mercator Institute for China Studies en CSET waarvan het hun fulltime job is om dat naar hun beste kunnen te bestuderen en op papier te zetten. Als ze een stuk uitbrengen dan gaat het vaak om tientallen pagina's. Die worden gefinancierd middels allerlei grants en subsidies door Brussel, Berlijn en Washington D.C. om daar 40 uur per week aan te besteden. Hier heb je één zo'n rapport over een programma dat Little Giants heet (het politieke beleid in het land met betrekking tot innovatieve MKB-bedrijven). Lees en leer. Je hebt een veel te eenvoudig beeld van bam bruut met subsidies smijten. Het onderstaande onderzoeksrapport is ook deels gefinancierd door het Amerikaanse ministerie van buitenlandse zaken zodat ze zelf wijs van kunnen worden.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 11:30 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Dat komt doordat China fabrikanten subsidieert om auto's onder de kostprijs te kunnen verkopen.
Daarom ook importtarieven op die chinese rotzooi.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 11:30 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Dat komt doordat China fabrikanten subsidieert om auto's onder de kostprijs te kunnen verkopen.
Boeie. Onze goederen voor ons en de chinese voor de chinezen.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 17:03 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Dat geldt voor Japanse auto's of Amerikaanse wagens toch evengoed? De Duitse bouwers hebben zich jaren sufgeëxporteerd naar China.
Heffingen werken inderdaad niet, je krijgt een heffing terug en bovendien is onze industrie gericht op export en neutrale landen als India gaan echt geen heffing voeren omdat Duitsland het lastig heeft.
Precies.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 21:20 schreef Red_85 het volgende:
Daarom ook importtarieven op die chinese rotzooi.
En fabrikanten pushen om de europese maakindustrie daar weer terug te halen. Beter voor milieu en economie hier. Dus beter voor de maatschappij als geheel.
Nou nee, de maakindustrie moet juist weg uit Europa omdat die voor gemotoriseerde drukte zorgen in verstedelijkte gebieden en dat is dus niet beter voor stedelingen met een smalle beurs o.a. omdat die niet mee kunnen doen.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 21:20 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Daarom ook importtarieven op die chinese rotzooi.
En fabrikanten pushen om de europese maakindustrie daar weer terug te halen. Beter voor milieu en economie hier. Dus beter voor de maatschappij als geheel.
Wat is dit?quote:Op zaterdag 7 juni 2025 21:54 schreef torentje het volgende:
[..]
Nou nee, de maakindustrie moet juist weg uit Europa omdat die voor gemotoriseerde drukte zorgen in verstedelijkte gebieden en dat is dus niet beter voor stedelingen met een smalle beurs o.a. omdat die niet mee kunnen doen.
goede technisch vaardige werknemers, niet te duur die blijven wel gewild, waar hun moeder woont dat dondert nietquote:Op zaterdag 7 juni 2025 23:07 schreef koffiekoekjes het volgende:
Vraag me af hoeveel banen het zijn van arbeidsmigranten.
Met een beetje geluk een hele boel, scheelt dat ook weer, kunnen ze weer terug naar Polen, Bulgarije etc.
Goedkope arbeiders die uitgebuit worden en een belasting zijn voor het systeem.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 23:10 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
goede werknemers, niet te duur die blijven wel gewild
Als we echt de wereld willen verbeteren moet je het hier weer doen. Geen zware stookolieschepen, milieuregels die controleerbaar kunnen worden toegepast, strategische maakindustrie waar je niet afhankelijk van hoeft te zijn. Laag- en middelgeschoolden waar weer met respect tegen aangekeken gaat worden.quote:
Dit is vooral waar het steekt ja.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 23:10 schreef koffiekoekjes het volgende:
[..]
Goedkope arbeiders die uitgebuit worden en een belasting zijn voor het systeem.
Leuk voor de aandeelhouders, niet voor de gewone man
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |