abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217874401
quote:
Duitse industrie krimpt fors: meer dan 100.000 banen weg in een jaar
Auteur: ANP | 7-6-2025

De Duitse industrie heeft in een jaar tijd ruim 100.000 banen verloren door de economische malaise in het land. Dat meldt het Duitse persbureau dpa op basis van een ingeziene analyse van accountants- en adviesbureau EY. De belangrijke autosector is het zwaarst getroffen: alleen al in die sector zijn ongeveer 45.400 banen verdwenen.



Aan het einde van het eerste kwartaal van dit jaar werkten 5,46 miljoen mensen in de Duitse industrie. Dat is 1,8 procent minder dan een jaar eerder en komt neer op een verlies van 101.000 banen. Het onderzoek van EY is volgens dpa gebaseerd op gegevens van het Duitse federale statistiekbureau.

Industriële bedrijven staan onder grote druk in Duitsland, volgens managing partner Jan Brorhilker van EY. 'Agressieve concurrenten, bijvoorbeeld uit China, drukken de prijzen, belangrijke afzetmarkten verzwakken, de vraag in Europa stagneert op een laag niveau en er heerst grote onzekerheid rond de hele Amerikaanse markt', legt hij uit.
https://www.bnr.nl/nieuws(...)anen-weg-in-een-jaar

veel fabrieken in europa onder druk door hoge arbeids- en energiekosten, strenge regelgeving, lange vergunningsprocedures, en concurrentie, vooral uit azië. autosector, chemie, staal, etc etc. europese industrie is hoogst inefficiënt.

sommigen pleiten voor heffingen op goedkope aziatische import om europese bedrijven te helpen. ik snap het punt erachter, maar ik vind het een slecht idee, want dat betekent hogere prijzen voor de consument, en het neemt de stimulus weg bij bedrijven om te moderniseren. europese industrie moet veel efficiënter en innovatiever. heffingen op import is eigenlijk toegeven dat je te zwak bent om zelf efficiënt te produceren.

de japanse industrie doet het juist goed. ja wat banenverlies bij panasonic, maar ze zijn bezig te hervormen, dus dat komt wel goed. de japanse economie groeit sneller dan duitsland, dus die zullen duitsland straks wel weer inhalen op de ranglijst grootste economieën en crediteurnaties (een plaats die duitsland puur heeft verkregen door valutaschommelingen)
pi_217874545
Uh Japan staat juist op compleet om te vallen.

Twee woord : Carry trade.

Dit klapt as we speak, volledig in elkaar.
En gaat de wereldeconomie mee trekken.

Ze staan er slechter voor dan Griekenland destijds.
pi_217874699
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 11:02 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Uh Japan staat juist op compleet om te vallen.

Twee woord : Carry trade.

Dit klapt as we speak, volledig in elkaar.

De carry trade zorgde voor een toegenomen vraag naar dollars, oftewel bij het wegvallen van de carry trade komt ook de dollar onder druk te staan.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_217874799
Dit verklaart alvast - 20k in de autoindustrie https://www.azernews.az/region/242780.html

En dat vind ik nou juist geen teken van inefficiëntie, Volkswagen had jarenlang de afspraak met vakbonden geen vestigingen in Duitsland te sluiten en geen mensen te ontslaan. Dat zorgt er juist voor dat ze inefficiënt werden doordat mensen die eigenlijk al lang niet meer nodig waren werkzaam bleven. Nu wordt daar ingegrepen.

Nu nog concurrerend worden op elektrische modellen en ze zijn daar een heel eind verder, en door het gedoe met Musk/Tesla is er momenteel best een mogelijkheid een stukje van die markt terug te pakken.
  zaterdag 7 juni 2025 @ 11:24:29 #5
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_217874806
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 11:13 schreef Digi2 het volgende:

[..]
De carry trade zorgde voor een toegenomen vraag naar dollars, oftewel bij het wegvallen van de carry trade komt ook de dollar onder druk te staan.
Wat is dat precies? :?

:{²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_217874811
Mehr Mut zu mehr Wettbewerb – Wege aus der Investitionskrise
Bekijk deze YouTube-video
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_217874837
quote:
15s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 11:24 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]
Wat is dat precies? :?

:{²
quote:
Een carry trade is een investeringsconstructie in de valutamarkt, zoals het lenen van geld in landen met een lage interest en dit vervolgens investeren in een land met een hoge interest. Dit proces heet carry trading.
Bij een carry trade leent men in een valuta waar de rente laag is, om het geld uit te lenen in een valuta waar de rente hoger is. Zo ontvangt de investeerder de 'spread' (het verschil) tussen de beide rentepercentages. Het bekendste voorbeeld van een carry trade is om geld te lenen in Japan waar de rente laag is (bijvoorbeeld 0,25%). Een voorbeeld: een investeerder leent 10 mln. yen tegen 0,5% interest op jaarbasis. Dit zet hij om in euro's. De verkregen ¤65500,- zet hij in Nederland op de bank tegen 3% interest. Hiermee maakt hij dan 2,5% winst per jaar, meer dan 1600 euro, zonder dat hij er eigen vermogen in heeft moeten steken. In theorie zou hij dus oneindig veel inkomen kunnen vergaren door een oneindig bedrag te lenen en dit weer te investeren.
Het belangrijkste risico is een verandering van de wisselkoers tussen de beide valuta. Een kleine verandering van de wisselkoers kan grote gevolgen hebben voor het resultaat van de carry trades. Indien de handelaren hun carry trades willen terugdraaien ontstaat er een koopdruk op de geleende valuta en verkoopdruk op de valuta waarin ze het geld uitgeleend hebben. Dit zorgt voor extra problemen.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Carry_trade
  zaterdag 7 juni 2025 @ 11:27:59 #8
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217874840
Duitsland moet gewoon aan de bak om goede, complete en goedkope auto's te maken. Als je kijkt wat voor auto de Chinezen voor 30K neerzetten en wat je daarvoor krijgt in Duitsland...
Importheffingen vind ik helemaal een slecht idee. Dan krijg ik dus een boete als ik een auto van een Chinees wil kopen in plaats van een Duitser, omdat die Duitsers niet in staat zijn tot innovatie (ook in het productieproces) en efficiency...

Dat zou net zo zijn als er in een straat een Duits en een Chinees restaurant zitten. De Duitsers bieden Sauerkraut met worst voor 80 euro per persoon, de Chinezen een rijsttafel voor 40 euro. En dat de Duitsers dan bij de burgemeester gaan zeuren dat er op die Chinese rijsttafel 30 euro belasting moet, anders verkopen ze niks...
The End Times are wild
pi_217874859
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 11:27 schreef LXIV het volgende:
Duitsland moet gewoon aan de bak om goede, complete en goedkope auto's te maken. Als je kijkt wat voor auto de Chinezen voor 30K neerzetten en wat je daarvoor krijgt in Duitsland...
Dat komt doordat China fabrikanten subsidieert om auto's onder de kostprijs te kunnen verkopen.
  zaterdag 7 juni 2025 @ 11:30:52 #10
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217874868
quote:
2s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 11:30 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
Dat komt doordat China fabrikanten subsidieert om auto's onder de kostprijs te kunnen verkopen.
Lekker voor ons dan! Ik ontvang liever 5000 euro van de Chinese regering om hun auto te kopen dan dat ik er 15.000 aan de EU moet betalen.
The End Times are wild
pi_217874913
Carry trade :{w
Kerrie handel _O_ :9
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  zaterdag 7 juni 2025 @ 11:44:57 #12
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_217875014
De erfenis van 15 jaar Merkel.
pi_217875022
quote:
15s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 11:24 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]
Wat is dat precies? :?

:{²
Yen's lenen tegen een lage rente en die omwisselen in dollars, vervolgens kunnen met die dollars o.a. US treasuries met een hogere coupon/rente worden gekocht.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_217875041
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 11:23 schreef tizitl2 het volgende:
Dit verklaart alvast - 20k in de autoindustrie https://www.azernews.az/region/242780.html

En dat vind ik nou juist geen teken van inefficiëntie, Volkswagen had jarenlang de afspraak met vakbonden geen vestigingen in Duitsland te sluiten en geen mensen te ontslaan. Dat zorgt er juist voor dat ze inefficiënt werden doordat mensen die eigenlijk al lang niet meer nodig waren werkzaam bleven. Nu wordt daar ingegrepen.

Nu nog concurrerend worden op elektrische modellen en ze zijn daar een heel eind verder, en door het gedoe met Musk/Tesla is er momenteel best een mogelijkheid een stukje van die markt terug te pakken.
ja dat had ik aan aantal dagen geleden nog gelezen, maar zal het genoeg zijn? toyota levert nog altijd veel meer auto's per werknemer dan vw, iets meer dan het dubbele dacht ik. hun auto's zijn over het algemeen ook voordeliger als ik het goed heb
pi_217875057
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 11:13 schreef Digi2 het volgende:

[..]
De carry trade zorgde voor een toegenomen vraag naar dollars, oftewel bij het wegvallen van de carry trade komt ook de dollar onder druk te staan.
Als Japan hierdoor klapt, zelfs met een 1% stijging van de interest rates, game over in principe.
En ja dan klapt dus de dollar, wat sowieso al gaande is in zekere zin en dus de rest van de wereld economie.

Daarbij zijn de cijfers uit Amerika, het word erg rooskleurig gesteld door het regime daar, zie je juist honderdduizenden banen die verloren zijn, maar benadrukt dan zogenaamd een toename van 139.000, wat natuurlijk niet te rijmen valt met elkaar.

Het word een zwaar onzeker jaar.
pi_217875083
quote:
14s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 11:30 schreef LXIV het volgende:

[..]
Lekker voor ons dan! Ik ontvang liever 5000 euro van de Chinese regering om hun auto te kopen dan dat ik er 15.000 aan de EU moet betalen.
Dit werkt niet, net zoals het in China zelf ook niet zou werken als je voor interne verkoop de boel te goedkoop zou maken middels subsidies.
Dat werkt altijd maar tijdelijk, zie zonnepanelen, EV’s subsidies, etc word allemaal afgebouwd omdat het teveel geld kost.
pi_217875124
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 11:13 schreef Digi2 het volgende:

[..]
De carry trade zorgde voor een toegenomen vraag naar dollars, oftewel bij het wegvallen van de carry trade komt ook de dollar onder druk te staan.
Er is juist geen vraag naar dollars..
Die interest rate op bonds neemt niet voor niets toe.
pi_217875245
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 11:52 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Er is juist geen vraag naar dollars..
Die interest rate op bonds neemt niet voor niets toe.
Er staat niet voor niets zorgde voor een toegenomen vraag naar dollars, met het wegvallen van de carry trade valt dus ook die vraag weg.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  zaterdag 7 juni 2025 @ 12:08:22 #19
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_217875248
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 11:27 schreef LXIV het volgende:
Duitsland moet gewoon aan de bak om goede, complete en goedkope auto's te maken. Als je kijkt wat voor auto de Chinezen voor 30K neerzetten en wat je daarvoor krijgt in Duitsland...
Importheffingen vind ik helemaal een slecht idee. Dan krijg ik dus een boete als ik een auto van een Chinees wil kopen in plaats van een Duitser, omdat die Duitsers niet in staat zijn tot innovatie (ook in het productieproces) en efficiency...

Dat zou net zo zijn als er in een straat een Duits en een Chinees restaurant zitten. De Duitsers bieden Sauerkraut met worst voor 80 euro per persoon, de Chinezen een rijsttafel voor 40 euro. En dat de Duitsers dan bij de burgemeester gaan zeuren dat er op die Chinese rijsttafel 30 euro belasting moet, anders verkopen ze niks...
Een Chinese auto moet je dan ook vergelijken met een Franse qua afwerking/kwaliteit en niet met een Duitse.
En Franse auto's zijn ook goedkoper.
pindazakje
pi_217875250
quote:
14s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 11:30 schreef LXIV het volgende:
Lekker voor ons dan! Ik ontvang liever 5000 euro van de Chinese regering om hun auto te kopen dan dat ik er 15.000 aan de EU moet betalen.
Ja, leuk voor mensen die niet verder kijken dan hun eigen portemonnee en de korte termijn. China doet het bewust om hier voet aan de grond te krijgen en om onze economie te destabiliseren.

Wellicht een idee om je een beetje in te lezen op de materie: https://ecer.minbuza.nl/-(...)oneerlijke-subsidies
  zaterdag 7 juni 2025 @ 12:09:39 #21
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217875263
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 12:08 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Een Chinese auto moet je dan ook vergelijken met een Franse qua afwerking/kwaliteit en niet met een Duitse.
En Franse auto's zijn ook goedkoper.
Maar laat iedereen dat dan voor zichzelf beslissen, maar ga niet de Chinese auto's belasten.
The End Times are wild
pi_217875467
quote:
2s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 12:08 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
Ja, leuk voor mensen die niet verder kijken dan hun eigen portemonnee en de korte termijn. China doet het bewust om hier voet aan de grond te krijgen en om onze economie te destabiliseren.

Wellicht een idee om je een beetje in te lezen op de materie: https://ecer.minbuza.nl/-(...)oneerlijke-subsidies
Net als Amerika, zal je dan maar met betere auto’s moeten aankomen.
Die BYD auto’s zijn lichtjaren vooruit versus VW of een Mercedes.
pi_217875486
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 11:46 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]
ja dat had ik aan aantal dagen geleden nog gelezen, maar zal het genoeg zijn? toyota levert nog altijd veel meer auto's per werknemer dan vw, iets meer dan het dubbele dacht ik. hun auto's zijn over het algemeen ook voordeliger als ik het goed heb
Of het genoeg is weet ik niet, maar het is wel de eerste stap die ze moeten nemen.

De normale gang van zaken in industrie is dat je met steeds minder mensen evenveel kunt maken door innovatie.

Als je het aantal mensen met een afspraak vast zet betekend dat dus dat je eigenlijk meer moet afzetten, maar dat is in een competetieve auto industrie een uitdaging.

Zeker als je dan ook nog achterloopt in het elektrisch segment en op het deel van de markt wat het afgelopen decennium het meest groeide niet echt meedoet.

Als dat niet lukt blijf je feitelijk met hogere loonkosten per stuk dan de concurrentie zitten. Is qua concurrentie niet erg handig.
  zaterdag 7 juni 2025 @ 12:44:00 #24
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_217875505
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 12:41 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
Of het genoeg is weet ik niet, maar het is wel de eerste stap die ze moeten nemen.

De normale gang van zaken in industrie is dat je met steeds minder mensen evenveel kunt maken door innovatie.

Als je het aantal mensen met een afspraak vast zet betekend dat dus dat je eigenlijk meer moet afzetten, maar dat is in een competetieve auto industrie een uitdaging.

Zeker als je dan ook nog achterloopt in het elektrisch segment en op het deel van de markt wat het afgelopen decennium het meest groeide niet echt meedoet.

Als dat niet lukt blijf je feitelijk met hogere loonkosten per stuk dan de concurrentie zitten. Is qua concurrentie niet erg handig.
:N
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_217875725
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 12:39 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Net als Amerika, zal je dan maar met betere auto’s moeten aankomen.
Die BYD auto’s zijn lichtjaren vooruit versus VW of een Mercedes.
Ja, dat klopt. Wat dat betreft hebben de Europese autofabrikanten liggen slapen, alleen was dat het punt niet.
pi_217876901
Dan komt er een groei aan uitkerings muzikanten?
pi_217877103
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 11:27 schreef LXIV het volgende:
Duitsland moet gewoon aan de bak om goede, complete en goedkope auto's te maken. Als je kijkt wat voor auto de Chinezen voor 30K neerzetten en wat je daarvoor krijgt in Duitsland...
Importheffingen vind ik helemaal een slecht idee. Dan krijg ik dus een boete als ik een auto van een Chinees wil kopen in plaats van een Duitser, omdat die Duitsers niet in staat zijn tot innovatie (ook in het productieproces) en efficiency...

Dat zou net zo zijn als er in een straat een Duits en een Chinees restaurant zitten. De Duitsers bieden Sauerkraut met worst voor 80 euro per persoon, de Chinezen een rijsttafel voor 40 euro. En dat de Duitsers dan bij de burgemeester gaan zeuren dat er op die Chinese rijsttafel 30 euro belasting moet, anders verkopen ze niks...
Eens, het is alleen jammer dat de Europese consument dom genoeg is om daadwerkelijk die Chinese auto te kopen. Ik betaal liever meer voor een minder goede auto als het geld daarmee in Europa blijft, maar zulke heffingen vind ik een teken van zwakte en kan je ook terugverwachten.

[ Bericht 3% gewijzigd door Akathisia op 07-06-2025 16:37:34 ]
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_217877587
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 11:23 schreef tizitl2 het volgende:
Dit verklaart alvast - 20k in de autoindustrie https://www.azernews.az/region/242780.html

En dat vind ik nou juist geen teken van inefficiëntie, Volkswagen had jarenlang de afspraak met vakbonden geen vestigingen in Duitsland te sluiten en geen mensen te ontslaan. Dat zorgt er juist voor dat ze inefficiënt werden doordat mensen die eigenlijk al lang niet meer nodig waren werkzaam bleven. Nu wordt daar ingegrepen.

Nu nog concurrerend worden op elektrische modellen en ze zijn daar een heel eind verder, en door het gedoe met Musk/Tesla is er momenteel best een mogelijkheid een stukje van die markt terug te pakken.
Bij mij kun je er nog wel een lijst van vinden hoor :P

Zeker op mijn telefoon gaat er helaas best wat mis.
pi_217877613
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 15:59 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Eens, het is alleen jammer dat de Europese consument dom genoeg is om daadwerkelijk die Chinese auto te kopen. Ik betaal liever meer voor een minder goede auto als het geld daarmee in Europa blijft, maar zulke heffingen vind ik een teken van zwakte en kan je ook terugverwachten.
Dat geldt voor Japanse auto's of Amerikaanse wagens toch evengoed? De Duitse bouwers hebben zich jaren sufgeëxporteerd naar China.

Heffingen werken inderdaad niet, je krijgt een heffing terug en bovendien is onze industrie gericht op export en neutrale landen als India gaan echt geen heffing voeren omdat Duitsland het lastig heeft.
pi_217877898
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 17:03 schreef tizitl2 het volgende:
Dat geldt voor Japanse auto's of Amerikaanse wagens toch evengoed? De Duitse bouwers hebben zich jaren sufgeëxporteerd naar China.

Heffingen werken inderdaad niet, je krijgt een heffing terug en bovendien is onze industrie gericht op export en neutrale landen als India gaan echt geen heffing voeren omdat Duitsland het lastig heeft.
Dit gaat in de basis op voor elk land dat niet onder 'ons' geschaard kan worden ja, maar daaronder zijn natuurlijk landen die je liever steunt (helpt groeien) dan andere.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_217878204
quote:
2s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 11:30 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
Dat komt doordat China fabrikanten subsidieert om auto's onder de kostprijs te kunnen verkopen.
Die communisten zitten het kapitaalisme finaal te trollen en niemand lijkt het door te hebben.
  zaterdag 7 juni 2025 @ 18:41:53 #32
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_217878251
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 15:59 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Eens, het is alleen jammer dat de Europese consument dom genoeg is om daadwerkelijk die Chinese auto te kopen. Ik betaal liever meer voor een minder goede auto als het geld daarmee in Europa blijft, maar zulke heffingen vind ik een teken van zwakte en kan je ook terugverwachten.
Dus jij betaalt bij je volle verstand 10k meer voor een EV om een luie overbetaalde Fransman te faciliteren? _O-
pi_217878367
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 18:41 schreef kibo het volgende:

[..]
Dus jij betaalt bij je volle verstand 10k meer voor een EV om een luie overbetaalde Fransman te faciliteren? _O-
Liever dat dan 20 Chinezen en daarmee de Europese ondergang voeden.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_217878407
Ik rijd alleen japanse autos
  zaterdag 7 juni 2025 @ 19:00:29 #35
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_217878414
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 18:59 schreef Vvdjemoeder het volgende:
Ik rijd alleen japanse autos
Start spreading the News!
pi_217878485
quote:
14s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 11:30 schreef LXIV het volgende:

[..]
Lekker voor ons dan! Ik ontvang liever 5000 euro van de Chinese regering om hun auto te kopen dan dat ik er 15.000 aan de EU moet betalen.
Zie je dan niet het probleem op lange termijn? Dan wordt de Duitse auto-industrie kapot gemaakt met veel werkloosheid rondom. Als de subsidie op Chinese auto's wegvallen, hebben ze het grootste deel van de markt al in handen dat je met een nieuw bedrijf niet meer tegenop kunt concurreren.
pi_217878488
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 17:03 schreef tizitl2 het volgende:
Dat geldt voor Japanse auto's of Amerikaanse wagens toch evengoed?
Nee, want Japanse en Amerikaanse auto's worden i.t.t. Chinese auto's niet kapotgesubsidieerd met overheidsgeld, waardoor Chinese bedrijven hun auto's onder de kostprijs kunnen verkopen.

Daar valt niet tegen te concurreren.
  zaterdag 7 juni 2025 @ 19:12:02 #38
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_217878501
Duitsland mag defensie materiaal gaan bouwen in die fabrieken
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zaterdag 7 juni 2025 @ 19:12:44 #39
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_217878507
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 18:59 schreef Vvdjemoeder het volgende:
Ik rijd alleen japanse autos
ik rij alleen autos van 20 jaar oud dus mij krijgen ze niet gek

[ Bericht 0% gewijzigd door michaelmoore op 07-06-2025 19:27:05 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_217879628
quote:
2s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 11:30 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
Dat komt doordat China fabrikanten subsidieert om auto's onder de kostprijs te kunnen verkopen.
Ze doen wel meer dan subsidiëren. Veel meer. Je kan een boekwerk over schrijven. Ik denk dat niemand op deze forum is die enige idee heeft wat ze allemaal doen en het goed kan beschrijven. Je hebt mensen in dienst van politieke denktanks zoals Mercator Institute for China Studies en CSET waarvan het hun fulltime job is om dat naar hun beste kunnen te bestuderen en op papier te zetten. Als ze een stuk uitbrengen dan gaat het vaak om tientallen pagina's. Die worden gefinancierd middels allerlei grants en subsidies door Brussel, Berlijn en Washington D.C. om daar 40 uur per week aan te besteden. Hier heb je één zo'n rapport over een programma dat Little Giants heet (het politieke beleid in het land met betrekking tot innovatieve MKB-bedrijven). Lees en leer. Je hebt een veel te eenvoudig beeld van bam bruut met subsidies smijten. Het onderstaande onderzoeksrapport is ook deels gefinancierd door het Amerikaanse ministerie van buitenlandse zaken zodat ze zelf wijs van kunnen worden.

https://merics.org/sites/(...)or%20State_final.pdf

[ Bericht 29% gewijzigd door Peppert op 07-06-2025 22:00:08 ]
  zaterdag 7 juni 2025 @ 21:20:40 #41
168739 Red_85
'echt wel'
pi_217879824
quote:
2s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 11:30 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
Dat komt doordat China fabrikanten subsidieert om auto's onder de kostprijs te kunnen verkopen.
Daarom ook importtarieven op die chinese rotzooi.

En fabrikanten pushen om de europese maakindustrie daar weer terug te halen. Beter voor milieu en economie hier. Dus beter voor de maatschappij als geheel.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zaterdag 7 juni 2025 @ 21:22:35 #42
168739 Red_85
'echt wel'
pi_217879857
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 17:03 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
Dat geldt voor Japanse auto's of Amerikaanse wagens toch evengoed? De Duitse bouwers hebben zich jaren sufgeëxporteerd naar China.

Heffingen werken inderdaad niet, je krijgt een heffing terug en bovendien is onze industrie gericht op export en neutrale landen als India gaan echt geen heffing voeren omdat Duitsland het lastig heeft.
Boeie. Onze goederen voor ons en de chinese voor de chinezen.
Dan maar minder werk voor cosco en maersk.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_217880076
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 21:20 schreef Red_85 het volgende:
Daarom ook importtarieven op die chinese rotzooi.

En fabrikanten pushen om de europese maakindustrie daar weer terug te halen. Beter voor milieu en economie hier. Dus beter voor de maatschappij als geheel.
Precies.
pi_217880283
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 21:20 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Daarom ook importtarieven op die chinese rotzooi.

En fabrikanten pushen om de europese maakindustrie daar weer terug te halen. Beter voor milieu en economie hier. Dus beter voor de maatschappij als geheel.
Nou nee, de maakindustrie moet juist weg uit Europa omdat die voor gemotoriseerde drukte zorgen in verstedelijkte gebieden en dat is dus niet beter voor stedelingen met een smalle beurs o.a. omdat die niet mee kunnen doen.
  zaterdag 7 juni 2025 @ 23:05:43 #45
168739 Red_85
'echt wel'
pi_217881256
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 21:54 schreef torentje het volgende:

[..]
Nou nee, de maakindustrie moet juist weg uit Europa omdat die voor gemotoriseerde drukte zorgen in verstedelijkte gebieden en dat is dus niet beter voor stedelingen met een smalle beurs o.a. omdat die niet mee kunnen doen.
Wat is dit?
Snap er helemaal niks van.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_217881274
Vraag me af hoeveel banen het zijn van arbeidsmigranten.

Met een beetje geluk een hele boel, scheelt dat ook weer, kunnen ze weer terug naar Polen, Bulgarije etc.
  zaterdag 7 juni 2025 @ 23:10:19 #47
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_217881293
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 23:07 schreef koffiekoekjes het volgende:
Vraag me af hoeveel banen het zijn van arbeidsmigranten.

Met een beetje geluk een hele boel, scheelt dat ook weer, kunnen ze weer terug naar Polen, Bulgarije etc.
goede technisch vaardige werknemers, niet te duur die blijven wel gewild, waar hun moeder woont dat dondert niet
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_217881295
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 23:10 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
goede werknemers, niet te duur die blijven wel gewild
Goedkope arbeiders die uitgebuit worden en een belasting zijn voor het systeem.

Leuk voor de aandeelhouders, niet voor de gewone man
  zaterdag 7 juni 2025 @ 23:17:40 #49
168739 Red_85
'echt wel'
pi_217881330
quote:
14s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 21:38 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
Precies.
Als we echt de wereld willen verbeteren moet je het hier weer doen. Geen zware stookolieschepen, milieuregels die controleerbaar kunnen worden toegepast, strategische maakindustrie waar je niet afhankelijk van hoeft te zijn. Laag- en middelgeschoolden waar weer met respect tegen aangekeken gaat worden.

Waarschijnlijk wel iets duurder per product, maar dus veel beter voor de wereld.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zaterdag 7 juni 2025 @ 23:18:43 #50
168739 Red_85
'echt wel'
pi_217881335
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 23:10 schreef koffiekoekjes het volgende:

[..]
Goedkope arbeiders die uitgebuit worden en een belasting zijn voor het systeem.

Leuk voor de aandeelhouders, niet voor de gewone man
Dit is vooral waar het steekt ja.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')