Zorgelijke ontwikkeling. Van 5 naar 8,3 miljard euro aan kosten in een jaar!quote:Steeds meer werknemers melden zich ziek, kosten voor werkgevers stijgen sterk
Werknemers melden zich steeds vaker en langer ziek. Werkdruk en ongewenste omgangsvormen zijn belangrijke redenen. De kosten die werkgevers hiervoor betalen, zijn in een paar jaar gestegen van 5,1 miljard naar 8,3 miljard euro.
In 2023 verzuimde 51 procent van de werknemers, terwijl dat in 2015 nog 45 procent was, schrijft onderzoeksorganisatie TNO in de nieuwe Arbobalans. Het aantal verzuimdagen onder werknemers steeg in de onderzoeksperiode van gemiddeld 7 naar 8,2 dagen.
"De drie meest genoemde oorzaken van werkgerelateerde verzuimklachten zijn te hoge werkdruk, besmetting op het werk en lichamelijk te zwaar werk", schrijft TNO. "Dat geldt zowel voor werknemers als zzp'ers."
Vooral in de sectoren ICT, onderwijs en gezondheidszorg komt ziekteverzuim veel voor. In die sectoren verzuimde in 2023 bijna 60 procent van de werknemers. Ongeveer een derde van hen gaf aan dat het verzuim ten minste deels door werk kwam.
De kosten voor werkgevers die loon moeten doorbetalen tijdens ziekteverzuim stegen van 5,1 miljard naar 8,1 miljard euro. De oorzaken zijn hogere lonen, meer werknemers en langere ziekteperiodes. Ruim de helft van de verzuimkosten - 4,9 miljard euro - wordt veroorzaakt door psychosociale arbeidsbelasting zoals werkdruk en ongewenste omgangsvormen, concludeert TNO.
Werknemers hebben meer burn-outklachten dan zzp'ers
Mensen die zich ziek melden door overspannenheid, psychische klachten of een burn-out blijven gemiddeld het langst thuis: 63 werkdagen. Werknemers geven in 75 procent van deze gevallen aan dat het op zijn minst deels door het werk komt.
Het percentage burn-outklachten steeg van 13 procent naar 19 procent. Er was een tijdelijke daling in 2020, het jaar dat de coronapandemie begon. Zzp'ers zeggen over het algemeen een betere gezondheid en minder burn-outklachten te hebben dan werknemers. Maar ook bij hen steeg het percentage burn-outklachten, van 7 procent naar 11 procent.
De kwaliteit van arbeid bleef ongeveer gelijk. De hoeveelheid stressvol werk daalde licht en zowel werknemers als zzp'ers doen minder fysiek belastend werk.
TNO onderzoekt in de Arbobalans eens in de vier jaar de kwaliteit van arbeid en werkgerelateerde gezondheid. Dat doet het onderzoeksinstituut op verzoek van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Het instituut gebruikt hiervoor databestanden van onder meer TNO zelf en statistiekbureau CBS.
Wat natuurlijk ook niet echt helpt zijn mensen die ziektes faken, zoals terminale longkanker.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:58 schreef Mikeytt het volgende:
Gaat alleen nog erger worden met de vergrijzing.
Kan niet aan mij liggen. Mijn ziekteverzuim is juist fors gedaald sinds management veel gedaan heeft aan extra werknemers werven en werkdruk verlagen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:04 schreef Evangelion het volgende:
Jouw schuld
VER / Ziekmelden na je vakantie om bij te komen?
quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:04 schreef Evangelion het volgende:
Jouw schuld
Maar het ligt dus niet altijd aan een werkgever.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:45 schreef SebbeSwensje het volgende:
Sommige (Amerikaanse) werkgevers verdienen ook niet beter, maar als je bij een goede werkgever zit met oog voor zijn personeel zal dit probleem minder een rol spelen.
Wat een kansloze act is het toch ook.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:04 schreef Evangelion het volgende:
Jouw schuld
Maar vaak wel, zeker als het een Amerikaans bedrijf is.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:51 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar het ligt dus niet altijd aan een werkgever.
Wat, Mikeytt heeft hypocriete trekjes?quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:04 schreef Evangelion het volgende:
Jouw schuld
Als je afgunstig bent naar uitkeringsontvangers moet je leven wel een treurnis zijn.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:55 schreef SuperNeger het volgende:
Mensen komen er langzamerhand achter dat werken niet meer loont als:
- Kansarme asielzoekers uit moslimlanden alles gratis krijgen + familiehereniging en niet eens de taal hoeven te leren en alsnog bijstand + allerlei toeslagen krijgen.
- Autochtone Nederlandse tokkies al hun geld uitgeven aan blowen en hun hand ophouden en niks meer willen.
- Fulltime werken is onzin want je loopt alle toeslagen mis dus je verdient met 5 dagen net iets meer of zelfs minder dan met 4 of zelfs 3 dagen werken.
Nederland was ooit een mooi voorspoedig land met voldoende vangnetten, maar langzaam en zeker komen mensen erachter dat werken niet meer loont.
En laten we eerlijk zijn, waarom zou je? Het is niet zo dat als je 5 dagen per week werkt dat je opeens een mooi rijtjeshuis kan kopen, vrouwtje onderhouden, 2 kinderen, af en toe op vakantie, 1 of zelfs 2 auto's.
Wat wij tientallen jaren als normaal zagen kan niet meer. Daarom melden mensen zich makkelijk ziek. Waarom zou je nog je best doen als je best doen niet meer loont?
Afgunst? Het is meer een principekwestie. Waarom zou ik 5 dagen in de week werken, als 2 dagen van de 5 gaat naar mensen die ik hier helemaal niet wil en die mij hier ook niet willen?quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:58 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Als je afgunstig bent naar uitkeringsontvangers moet je leven wel een treurnis zijn.
Los van dat niet de hele belastingpot naar uitkeringen gaat. Waarom is je geluk afhankelijk van wat zij krijgen?quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:58 schreef SuperNeger het volgende:
[..]
Afgunst? Het is meer een principekwestie. Waarom zou ik 5 dagen in de week werken, als 2 dagen van de 5 gaat naar mensen die ik hier helemaal niet wil en die mij hier ook niet willen?
Het is een motivatiekwestie over alles in het leven. Alles wordt duurder en jij krijgt steeds minder. Terwijl mensen die overal schijt aan hebben alles gratis krijgen. Waarom zou je dan hard werken? Waarom zou je dan, ook al ben je ziek, alsnog naar je werk gaan? Wat krijg jij ervoor?quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:00 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Los van dat niet de hele belastingpot naar uitkeringen gaat. Waarom is je geluk afhankelijk van wat zij krijgen?
Waarom ga je geen uitkering trekken dan? Als dat zo geweldig is?quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:01 schreef SuperNeger het volgende:
[..]
Het is een motivatiekwestie over alles in het leven. Alles wordt duurder en jij krijgt steeds minder. Terwijl mensen die overal schijt aan hebben alles gratis krijgen. Waarom zou je dan hard werken? Waarom zou je dan, ook al ben je ziek, alsnog naar je werk gaan? Wat krijg jij ervoor?
Omdat ik met part time werken meer verdien dan met een uitkering of met fulltime werken.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:02 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Waarom ga je geen uitkering trekken dan? Als dat zo geweldig is?
Dat dus, mensen komen er achter dat ze gebruikt worden.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:55 schreef SuperNeger het volgende:
- Kansarme asielzoekers uit moslimlanden alles gratis krijgen + familiehereniging en niet eens de taal hoeven te leren en alsnog bijstand + allerlei toeslagen krijgen.
- Autochtone Nederlandse tokkies al hun geld uitgeven aan blowen en hun hand ophouden en niks meer willen.
- Fulltime werken is onzin want je loopt alle toeslagen mis dus je verdient met 5 dagen net iets meer of zelfs minder dan met 4 of zelfs 3 dagen werken.
Nederland was ooit een mooi voorspoedig land met voldoende vangnetten, maar langzaam en zeker komen mensen erachter dat werken niet meer loont.
En laten we eerlijk zijn, waarom zou je? Het is niet zo dat als je 5 dagen per week werkt dat je opeens een mooi rijtjeshuis kan kopen, vrouwtje onderhouden, 2 kinderen, af en toe op vakantie, 1 of zelfs 2 auto's.
Wat wij tientallen jaren als normaal zagen kan niet meer. Daarom melden mensen zich makkelijk ziek. Waarom zou je nog je best doen als je best doen niet meer loont?
Dat kun je niet faken. Uiteindelijk komt je dossier bij bedrijfsartsen, UWV etc.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:06 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Wat natuurlijk ook niet echt helpt zijn mensen die ziektes faken, zoals terminale longkanker.
Mijn leidinggevende doet dat met als gevolg dat ik nu ook ziek ben.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:32 schreef Glazenmaker het volgende:
Verbaasd mij hoe laag dat percentage verzuimers is. Ieder jaar heb ik wel een griepje met koorts. Totaal geen zin om op werk te zitten dan. Ik irriteer mij ook kapot aan collega's die dat wel doen.
Je bent niet bekend met de PoHi van @TS?quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:31 schreef Cherni het volgende:
Dat kun je niet faken. Uiteindelijk komt je dossier bij bedrijfsartsen, UWV etc.
Nee, en als je het al zou faken val je zeer snel door mand bij een werkgever en omgeving. Bovendien hiermee spotten is wel zeer bizar en dan druk ik mij nog zacht uit.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:56 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Je bent niet bekend met de PoHi van @:TS?
De beste collega's en dan opscheppen dat ze nooit ziek zijn.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:53 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Mijn leidinggevende doet dat met als gevolg dat ik nu ook ziek ben.
Super handig.
Hoge werkdruk en als gevolg daarvan verminderde motivatie en ziekteverzuim zijn volgens jou niet op werkgevers af te schuiven? Onder welke steen leef jij.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:58 schreef bloodymary1 het volgende:
Vind eigenlijk dat het niet op de werkgevers te schuiven is. Het is meer een combinatie van ondercapaciteit overal en afnemende motivatie bij de medewerkers.
Ik adviseer mijn klanten ook om als het kan zo min mogelijk met personeel te werken. Ik heb er ook maar weinig meegemaakt (kleine ondernemers) die er echt gelukkiger of beter van werden sinds ze personeel in dienst namen.
Daarom heb je het ook niet over "ziekmeldingen", maar over "verzuim".quote:Op woensdag 4 juni 2025 12:35 schreef Weltschmerz het volgende:
"Ongewenste omgangsvormen" is geen ziekte.
Ik ben al zeker 15 jaar niet ziek geweest (en ik denk nog wel veel langer) en heb in die tijd dan ook geen werkdag gemist. Ik vind mensen die elk jaar wel 1 of meerdere keren ziek zijn juist bijzonder vreemd.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:32 schreef Glazenmaker het volgende:
Verbaasd mij hoe laag dat percentage verzuimers is. Ieder jaar heb ik wel een griepje met koorts. Totaal geen zin om op werk te zitten dan. Ik irriteer mij ook kapot aan collega's die dat wel doen.
Ja ik kan in principe nog werken maar hij leert het toch alleen wanneer het geld kosten het is vlak voor mijn vakantie dus ik denk er serieus over na om mij ziek te melden.quote:Op woensdag 4 juni 2025 12:35 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
De beste collega's en dan opscheppen dat ze nooit ziek zijn.
quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:04 schreef Evangelion het volgende:
Jouw schuld
Gelijk een backfire topic.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:06 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Wat natuurlijk ook niet echt helpt zijn mensen die ziektes faken, zoals terminale longkanker.
Wees daar blij mee en blijf hopen dat je zo gezond blijft. Dat is helaas niet voor iedereen weggelegd.quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:22 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
Ik ben al zeker 15 jaar niet ziek geweest (en ik denk nog wel veel langer) en heb in die tijd dan ook geen werkdag gemist. Ik vind mensen die elk jaar wel 1 of meerdere keren ziek zijn juist bijzonder vreemd.
Wat een leuk backfire topic wordt ditquote:Op woensdag 4 juni 2025 10:04 schreef Evangelion het volgende:
Jouw schuld
Ja ik voel mij helemaal kut. Volgens mij heb ik hetzelfde als jij had. Beetje wrijven.quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:30 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja ik kan in principe nog werken maar hij leert het toch alleen wanneer het geld kosten het is vlak voor mijn vakantie dus ik denk er serieus over na om mij ziek te melden.
Het enige jaar dat ik mij kan herinneren zonder ziekte was het lockdown jaar. Vaak is het naar 1 of 2 dagen koorts ofzo, maar kleine kinderen en karaoke zijn voor mij toch wel verzuimers. Tijdje terug een buikgriep gehad. Dat was helemaal lachen. Je gewoon fit voelen maar ieder halfuur kakken en iedere scheet is een schone onderbroek halen. Weer een week vrij.quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:22 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
Ik ben al zeker 15 jaar niet ziek geweest (en ik denk nog wel veel langer) en heb in die tijd dan ook geen werkdag gemist. Ik vind mensen die elk jaar wel 1 of meerdere keren ziek zijn juist bijzonder vreemd.
Ik vind jouw reactie bijzonder vreemd. Mooi dat jij al 15 jaar niet ziek bent geweest (geloof er overigens geen zak van) maar niet iedereen heeft zo'n mega goed afweersysteem.quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:22 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
Ziek is ziek. En wat is er vreemd aan 1 maal per jaar of meerdere keren ziek zijn. Zolang je niet spreekt van misbruik is het zoals het is.quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:22 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
Ja, eerst naar de huisarts voordat je thuis mag blijven. Briljant idee.quote:Op woensdag 4 juni 2025 14:40 schreef Twiitch het volgende:
Gewoon ziekteverzuim zonder diagnose onbetaald maken. Dan leren al die hypochonders het wel af
Jij bent dus een vriend van de asociale werkgevers? asociale werkgevers die ervoor gezorgd hebben dat de arbeiders te krap wonen en meestal te krap bij kas zitten.quote:Op woensdag 4 juni 2025 14:40 schreef Twiitch het volgende:
Gewoon ziekteverzuim zonder diagnose onbetaald maken. Dan leren al die hypochonders het wel af
Godsamme, ik werk in de zorg en het verzuim is groot, en er zijn ook collega’s die er met de pet naar gooien zogauw ze een vast contract hebben en die zich om de haverklap ziekmelden.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:55 schreef SuperNeger het volgende:
Snap ik. Het was ook meer een tegenreactie op Glazenmaker die aangeeft elk jaar wel eens ziek te zijn en verbaasd is over het lage ziekteverzuim. De 1 is nou eenmaal wel eens ziek. De ander (vrijwel) nooit.quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:45 schreef RedShoe het volgende:
[..]
Wees daar blij mee en blijf hopen dat je zo gezond blijft. Dat is helaas niet voor iedereen weggelegd.
wat wil je met de reden doen? Ik heb hier zelf ook mee te dealen in mijn functie, ik ben geen dokter. Vaker verzuim? Neem je mee in beslissingen voor de toekomst. Wie er misbruik van maakt haal je er zo uit hoorquote:Op woensdag 4 juni 2025 15:53 schreef MissButterflyy het volgende:
Zoals bijvoorbeeld, dat je geen reden hoeft te geven voor een ziekmelding, want dat is privé. De teamleider mag er in principe niet eens naar vragen. Ik vind dat zo raar.
Het creëert een afstand en maakt ziek melden wel heel makkelijk, in mijn ogen.
Je kan geloven wat je wil. Maar op mijn huidige werk en vorige werk bij elkaar 12 jaar ongeveer ben ik 0-dagen ziek geweest. En daarvoor kan ik me niet herinneren, dat was volgens mij tijdens mijn studententijd dat ik een gescheurde enkelband had, toen had ik geen kantoorwerk maar fysiek werk, toen moest ik wel een paar weken missen bij mijn bijbaantje.quote:Op woensdag 4 juni 2025 14:08 schreef bondage het volgende:
[..]
Ik vind jouw reactie bijzonder vreemd. Mooi dat jij al 15 jaar niet ziek bent geweest (geloof er overigens geen zak van) maar niet iedereen heeft zo'n mega goed afweersysteem.
Ik word over het algemeen 1x per jaar ziek, meestal de griep of een behoorlijke verkoudheid. Als ik door kan werken dan zal ik dat zeker doen, beetje afleiding werkt voor mij goed en gezien ik toch het meeste thuiswerk besmet ik anderen niet. Echter als het echt niet kan dan ga ik niet werken en meld ik me ziek, iets waar je als werknemer ook gewoon recht op hebt.
Een snotneus of zere strot ga ik me niet ziek voor melden. En ja, er zullen zeker mensen zijn die zich onnodig ziekmelden maar wat jij hier post slaat werkelijk nergens op.
en wil je nu een sticker? Niet iedereen is kennelijk een ubermenschquote:Op woensdag 4 juni 2025 16:02 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
Je kan geloven wat je wil. Maar op mijn huidige werk en vorige werk bij elkaar 12 jaar ongeveer ben ik 0-dagen ziek geweest. En daarvoor kan ik me niet herinneren, dat was volgens mij tijdens mijn studententijd dat ik een gescheurde enkelband had, toen had ik geen kantoorwerk maar fysiek werk, toen moest ik wel een paar weken missen bij mijn bijbaantje.
Geen kinderen hebben helpt misschien ook mee? Dat zijn zeker op jongere leeftijd natuurlijk grote ziektedragers doordat ze continu met 25 andere kindjes in contact komen. Tijdens coronapandemie heb ik corona gehad waarbij ik een kleine kuchje had, verder nergens last van. Toen heb ik overigens wel een week thuisgewerkt om anderen niet te besmetten uiteraard.
En ik heb er niks tegen dat je daar recht op hebt, dat zeg ik ook nergens. Dat is natuurlijk alleen maar mooi. Maar zoals Glazenmaker het lage verzuim verbazend vindt, vind ik het hoge verzuim vaak verbazend. Maar dat is maar net wat je zelf en in je omgeving meemaakt denk ik.
Wat een strijders hier zeg. De tering hey.quote:Op woensdag 4 juni 2025 16:05 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
en wil je nu een sticker? Niet iedereen is kennelijk een ubermensch
je mag vinden wat je wil natuurlijkquote:Op woensdag 4 juni 2025 16:10 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
Wat een strijders hier zeg. De tering hey.Ik ben blij dat ik nooit ziek ben. En dat zou ik iedereen gunnen. Maar zoals veel mensen dat hier raar (of zelfs vervelend) vinden getuige sommige reacties. Vind ik het raar dat iemand elk jaar wel ziek is. Maar blijkbaar mag ik dat niet vinden en moet ik mij conformeren aan een ander narratief, als ik dit zo lees.
Dat het team weet wat er aan de hand is? Open en eerlijke communicatie naar elkaar toe? Er is meer begrip als we open en eerlijk naar elkaar zijn.quote:Op woensdag 4 juni 2025 16:02 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
wat wil je met de reden doen? Ik heb hier zelf ook mee te dealen in mijn functie, ik ben geen dokter. Vaker verzuim? Neem je mee in beslissingen voor de toekomst. Wie er misbruik van maakt haal je er zo uit hoor
dat gaat het team natuurlijk niks aan. Afwezig is voldoende, aan de teamleider danwel manager de taak de taken eventueel te verdelen indien nodigquote:Op woensdag 4 juni 2025 16:22 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Dat het team weet wat er aan de hand is? Open en eerlijke communicatie naar elkaar toe? Er is meer begrip als we open en eerlijk naar elkaar zijn.
ik ben er bekend mee, ben zelf dan ook kritisch met het uitdelen van vaste contracten. Wel gelukkig zijn in mijn ervaring dit soort voorbeelden schaars. Hr kan hierin ook helpen, heb zelf uiteindelijk de afgelopen jaren 2 vso's moeten uitdelen.quote:Helaas wordt er wel misbruik van gemaakt. Een collega die zich elke maand 2 keer ziekmeldt, en nu voor de derde keer langdurig ziek is. En rara, meldt zich steeds weer beter net voor ze in spoor 2 terecht komt. Flikt ze nu al jaren achter elkaar.
ik ben het daarmee eens, maar je houdt het niet tegen. Zodra ik merk dat dit gebeurd zijn ze zsm weg, dat is wat je kan en moet doenquote:En zo zijn er helaas meer. Er zijn er een paar die elke maand ziek zijn, niet op komen dagen zonder uitleg of bereikbaar te zijn, ik ben het gewoon helemaal zat. Vaak de jonge meiden die denken wel alles te kunnen maken. Zijn ze 23 jaar, werken 20 uur per week en nog is er steeds weer iets. Dat is echt een mentaliteit. Verwende prinsjes zijn het.
Spoor 2?quote:Op woensdag 4 juni 2025 16:22 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Dat het team weet wat er aan de hand is? Open en eerlijke communicatie naar elkaar toe? Er is meer begrip als we open en eerlijk naar elkaar zijn.
Helaas wordt er wel misbruik van gemaakt. Een collega die zich elke maand 2 keer ziekmeldt, en nu voor de derde keer langdurig ziek is. En rara, meldt zich steeds weer beter net voor ze in spoor 2 terecht komt. Flikt ze nu al jaren achter elkaar.
En zo zijn er helaas meer. Er zijn er een paar die elke maand ziek zijn, niet op komen dagen zonder uitleg of bereikbaar te zijn, ik ben het gewoon helemaal zat. Vaak de jonge meiden die denken wel alles te kunnen maken. Zijn ze 23 jaar, werken 20 uur per week en nog is er steeds weer iets. Dat is echt een mentaliteit. Verwende prinsesjes zijn het.
Ik heb ook 1 collega die sowieso wel zo’n 6 keer per jaar eventjes ziek is. Terwijl ze geen chronische ziekte heeft voor zover ik weet. Maar altijd wel weer de griep. Ik kan me daar ook weleens over verbazen. Op een gegeven moment heb je daar toch ook wel antistoffen voor gebouwd? Maar collega van mij zei: je hebt mensen die zich al heel snel ziek melden en mensen die sneller doorgaan. Tsja.quote:Op woensdag 4 juni 2025 16:10 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
Wat een strijders hier zeg. De tering hey.Ik ben blij dat ik nooit ziek ben. En dat zou ik iedereen gunnen. Maar zoals veel mensen dat hier raar (of zelfs vervelend) vinden getuige sommige reacties. Vind ik het raar dat iemand elk jaar wel ziek is. Maar blijkbaar mag ik dat niet vinden en moet ik mij conformeren aan een ander narratief, als ik dit zo lees.
Daar is een bedrijfsarts voor.quote:Op woensdag 4 juni 2025 15:53 schreef MissButterflyy het volgende:
Zoals bijvoorbeeld, dat je geen reden hoeft te geven voor een ziekmelding, want dat is privé. De teamleider mag er in principe niet eens naar vragen. Ik vind dat zo raar.
Waarom is dat raar? Werkgever heeft er eigenlijk geen flikker mee te maken. Persoon kan niet werken, ziek gemeld. Daar is in principe de kous mee af.quote:Op woensdag 4 juni 2025 15:53 schreef MissButterflyy het volgende:
Hoe krijg je ze weg als ze een vast contract hebben, en het is bij een grote werkgever?quote:Op woensdag 4 juni 2025 16:27 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
dat gaat het team natuurlijk niks aan. Afwezig is voldoende, aan de teamleider danwel manager de taak de taken eventueel te verdelen indien nodig
[..]
ik ben er bekend mee, ben zelf dan ook kritisch met het uitdelen van vaste contracten. Wel gelukkig zijn in mijn ervaring dit soort voorbeelden schaars. Hr kan hierin ook helpen, heb zelf uiteindelijk de afgelopen jaren 2 vso's moeten uitdelen.
[..]
ik ben het daarmee eens, maar je houdt het niet tegen. Zodra ik merk dat dit gebeurd zijn ze zsm weg, dat is wat je kan en moet doen
erbovenop zitten als leidinggevende. Arbo erbij halen, regelmatig gesprekken voeren, alles vastleggen. De meesten worden het dan wel zat hoor. En een vso kan uiteindelijk uitkomst bieden.quote:Op woensdag 4 juni 2025 16:44 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Hoe krijg je ze weg als ze een vast contract hebben, en het is bij een grote werkgever?
Dit is voor mij de reden dat ik naar ander werk ben aan het zoeken. Ik kan er niet meer tegen dat ik wel
mijn best doe en het werk van al de ‘zieken’ steeds erbij over moet nemen. Ik ben daar zo klaar mee.
En ik ben niet de enige in het team.
Het voorname probleem is dat je bij langdurige ziekte of bijvoorbeeld een burn-out langdurig het salaris moet doorbetalen. Bij een bedrijf met 20 werknemers is dat wellicht niet zo'n probleem maar met 2-3 werknemers kom je dan al snel in de problemen. Bovendien is het bij minder als 10 man personeel geen goed idee vrouwen aan te nemen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:58 schreef bloodymary1 het volgende:
Vind eigenlijk dat het niet op de werkgevers te schuiven is. Het is meer een combinatie van ondercapaciteit overal en afnemende motivatie bij de medewerkers.
Ik adviseer mijn klanten ook om als het kan zo min mogelijk met personeel te werken. Ik heb er ook maar weinig meegemaakt (kleine ondernemers) die er echt gelukkiger of beter van werden sinds ze personeel in dienst namen.
Wees blij, vaak is regelmatige ziekte een teken van onderliggende problemen die meestal de levensverwachting flink verlagen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:22 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
Soms is het ook gewoon huilen met de pet op.quote:Op woensdag 4 juni 2025 16:48 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
erbovenop zitten als leidinggevende. Arbo erbij halen, regelmatig gesprekken voeren, alles vastleggen. De meesten worden het dan wel zat hoor. En een vso kan uiteindelijk uitkomst bieden.
Maargoed, vooral bepalen wie wel en wie niet een vast contract krijgt. Je pikt ze er snel genoeg uit voor die tijd.
En ik snap jou wel daarin trouwens, dat is ook gewoon kut.
Goed punt. Wat dacht je van een idee dat een werknemer bij ziekmelding verplicht naar de docter moet en aan de werkgever een ziekterapport moet overleggen?quote:Op woensdag 4 juni 2025 15:53 schreef MissButterflyy het volgende:
daar zullen de huisartsen blij mee zijn.. hebben het al druk zat volgens mijquote:Op woensdag 4 juni 2025 16:57 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Goed punt. Wat dacht je van een idee dat een werknemer bij ziekmelding verplicht naar de docter moet en aan de werkgever een ziekterapport moet overleggen?
Daar zijn bedrijfsartsen voor.quote:Op woensdag 4 juni 2025 16:57 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Goed punt. Wat dacht je van een idee dat een werknemer bij ziekmelding verplicht naar de docter moet en aan de werkgever een ziekterapport moet overleggen?
Dat had ik ook. 10+ jaar bij verschillende werkgevers geen dag ziek. Niks.quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:22 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
Leuk dergelijke collega's, en het extra werk mag jij zeker opknappen? Dit lijkt me precies een systeem waarbij op termijn enkel de personen die zich vaak ziekmelden overblijven en er van de "zorg" weinig overblijft in de praktijk.quote:Op woensdag 4 juni 2025 16:22 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Helaas wordt er wel misbruik van gemaakt. Een collega die zich elke maand 2 keer ziekmeldt, en nu voor de derde keer langdurig ziek is. En rara, meldt zich steeds weer beter net voor ze in spoor 2 terecht komt. Flikt ze nu al jaren achter elkaar.
En zo zijn er helaas meer. Er zijn er een paar die elke maand ziek zijn, niet op komen dagen zonder uitleg of bereikbaar te zijn, ik ben het gewoon helemaal zat. Vaak de jonge meiden die denken wel alles te kunnen maken. Zijn ze 23 jaar, werken 20 uur per week en nog is er steeds weer iets. Dat is echt een mentaliteit. Verwende prinsesjes zijn het.
Dat is natuurlijk leuk voor grote bedrijven maar geen oplossing voor kleine bedrijven. Het probleem is dat het huidige systeem het inhuren van werknemers voor kleine bedrijven te risicovol maakt. Dit creëert op langere termijn het probleem dat minder bedrijven kunnen doorgroeien en een toenemende focus op grote bedrijven wat niet gezond is voor de economie.quote:
Dat zal ook wel zo blijven met het numerus fixus systeem.quote:Op woensdag 4 juni 2025 16:58 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
daar zullen de huisartsen blij mee zijn.. hebben het al druk zat volgens mij
Dan heb je nog de arbodienst. Dat er misbruik word gemaakt door een groep wil ik uiteraard niet ontkennen. Maar het is ook zo dat het management totaal geen aandacht schenken om een goed dossier aan te maken.quote:Op woensdag 4 juni 2025 17:11 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk leuk voor grote bedrijven maar geen oplossing voor kleine bedrijven. Het probleem is dat het huidige systeem het inhuren van werknemers voor kleine bedrijven te risicovol maakt. Dit creëert op langere termijn het probleem dat minder bedrijven kunnen doorgroeien en een toenemende focus op grote bedrijven wat niet gezond is voor de economie.
Behalve als er al shit aan de man is. Dan pas doen ze wat.quote:Op woensdag 4 juni 2025 17:23 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dan heb je nog de arbodienst. Dat er misbruik word gemaakt door een groep wil ik uiteraard niet ontkennen. Maar het is ook zo dat het management totaal geen aandacht schenken om een goed dossier aan te maken.
quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:58 schreef Mikeytt het volgende:
https://www.nu.nl/economi(...)s-stijgen-sterk.html
[..]
Zorgelijke ontwikkeling. Van 5 naar 8,3 miljard euro aan kosten in een jaar!
Werkgevers zijn onder de eindeloze waslijst aan rechtse regeringen alsmaar asocialer geworden. Steeds kleinere teams met het idee dat minder mensen het werk ook kunnen doen. Steeds snellere ontwikkelingen die mensen niet meer kunnen bijbenen...
In de reacties zie ik wat ervaringen van (vervroegd) gepensioneerden... helemaal bizar.
Gaat alleen nog erger worden met de vergrijzing.
quote:Werkgevers zijn onder de eindeloze waslijst aan rechtse regeringen alsmaar asocialer geworden
Een dossier aanleggen kost veel tijd, het is veel makkelijker het zo te regelen dat een werknemer de eigen ziekte moet kunnen aantonen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 17:23 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dan heb je nog de arbodienst. Dat er misbruik word gemaakt door een groep wil ik uiteraard niet ontkennen. Maar het is ook zo dat het management totaal geen aandacht schenken om een goed dossier aan te maken.
Lijkt mij ook niet geheel zinnig. Oké dan ga je naar een huisarts. En dan?quote:Op woensdag 4 juni 2025 17:51 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Een dossier aanleggen kost veel tijd, het is veel makkelijker het zo te regelen dat een werknemer de eigen ziekte moet kunnen aantonen.
Je bent ziek dus je dient gewoon naar een arts te gaan, die schijnt een briefje wat je naar je werkgever stuurt om aan te tonen dat je ziek bent. Doe je dit niet dan mag de werkgever gewoon een dag loon inhouden. Zo werkt het in 95% van de wereld gewoon.quote:Op woensdag 4 juni 2025 17:55 schreef Cherni het volgende:
[..]
Lijkt mij ook niet geheel zinnig. Oké dan ga je naar een huisarts. En dan?
Uiteindelijk zul je sowieso een dossier moeten aanmaken.
Het is dan ook de schuld van rechts dat Mikey zich moe voelt van een backpacktrip en blijk geeft van een kapot moreel kompas.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:04 schreef Evangelion het volgende:
Jouw schuld
Niet alles willen doen. Vroeger waren mensen tevreden om op werkdagen thuis te komen, hun prakje op te warmen, de kinderen op bed te leggen en nog een uurtje TV te kijken voor ze naar bed gaan.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:13 schreef Hexagon het volgende:
Het is nogal simplistisch dit enkel op werkgevers te schuiven.
Bij mijn huidige werkgever en de vorige heb ik ook meerdere burnouts om me heen gezien. Maar geen van beide werkgevers waren slavendrijvers die onmogelijke eisen stelden. Dat is ook niet zo slim, want opgebrande werknemers en groot verloop in personeel is heel kostbaar.
Je ziet ook dat veel mensen gewoon teveel hooi op hun vork nemen en geen grenzen aangeven. Willen heel graag carriere maken, ook al overstijgt het hun niveau, en willen alles perfect doen. En als ze leiding geven gaan ze micromanagen. Vaak in combinatie met hun gezin, dat ze vaak ook al micromanagen.
Veelal is het een vraagstuk in eerlijk zijn waar je limieten liggen.
Als je de boel niet vertrouwt schakel je toch gewoon de bedrijfsarts in.quote:Op woensdag 4 juni 2025 15:53 schreef MissButterflyy het volgende:
Als de werksfeer en onderlinge omgang met collega's prima is zal het in praktijk zelden voorkomen dat de collega die afwezig was de redenen daarvoor niet wil delen. Mijn ervaring is dat, als het niet al tijdens het verzuim bekend is, het binnen het team wel onderwerp van gesprek is op de eerste werkdag dat de werknemer weer aanwezig is.quote:Op woensdag 4 juni 2025 16:22 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
En dan leg je een zinloze en onnodige druk op artsen, aangezien het voor voor het meeste verzuim helemaal niet nodig is om een arts te bezoeken.quote:Op woensdag 4 juni 2025 17:57 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Je bent ziek dus je dient gewoon naar een arts te gaan, die schijnt een briefje wat je naar je werkgever stuurt om aan te tonen dat je ziek bent. Doe je dit niet dan mag de werkgever gewoon een dag loon inhouden. Zo werkt het in 95% van de wereld gewoon.
Oke dan ga ik naar een huisarts. Ik geef hem toestemming medische info te delen. Je zegt zelf zo werkt het voor 95%. Zelfs al zou ik niet ziek zijn maak ik makkelijk een afspraak met een huisarts dat ik bijvoorbeeld mentale problemen heb. En bij koorts is dat gewoon een telefonische afspraak met de huisarts.quote:Op woensdag 4 juni 2025 17:57 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Je bent ziek dus je dient gewoon naar een arts te gaan, die schijnt een briefje wat je naar je werkgever stuurt om aan te tonen dat je ziek bent. Doe je dit niet dan mag de werkgever gewoon een dag loon inhouden. Zo werkt het in 95% van de wereld gewoon.
😂quote:Op woensdag 4 juni 2025 18:01 schreef timmmmm het volgende:
Of: je ziet het steeds meer, ziekte bij jonge, gezonde, werkenden. Zullen wel gevaccineerd zijn
'quote:Op woensdag 4 juni 2025 18:04 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
En dan leg je een zinloze en onnodige druk op artsen, aangezien het voor voor het meeste verzuim helemaal niet nodig is om een arts te bezoeken.
Je gaat met een simpele griep of verkoudheid toch niet naar de huisarts... Gewoon rust houden en de gebruikelijke middelen van de drogisterij gebruiken ter verzachting van het ongemak. Ook met bijvoorbeeld een migraine aanval is bezoek aan de huisarts totaal niet zinvol.
Sterker nog: het is beter voor zowel arts als patiënt dat de patiënt in zulke situaties gewoon thuis blijft.
Nogmaals: daarvoor is de arbo arts.quote:Op woensdag 4 juni 2025 18:17 schreef BlaZ het volgende:
[..]
'
Het gaat om het beperken van misbruik, daarvoor is het beter de bewijslast bij de werknemer neer te leggen.
Werknemer: Ik ben ziek.
Werkgever: Ok, toon maar aan, anders geen salaris.
De huisarts ziet je aankomenquote:Op woensdag 4 juni 2025 17:57 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Wat ik al aangaf, dat is geen optie voor kleine bedrijven.quote:Op woensdag 4 juni 2025 18:19 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Nogmaals: daarvoor is de arbo arts.
Werknemer: Ik ben ziek
Werkgever: Ok *belt arbodienst*
Arbo arts: gaat langs bij werknemer
Het is gewoon de internationale norm. Nederland en een aantal andere Europese landen vormen hierin een uitzonderingspositie en dat is duidelijk terug te zien in hoge ziektecijfers en verzuimcijfers. Het is noodzakelijk daarbij internationaal in de pas te blijven lopen om de concurrentiepositie niet te verliezen.quote:
Dit soort uitwassen moeten echt aangepakt kunnen worden.quote:Helaas wordt er wel misbruik van gemaakt. Een collega die zich elke maand 2 keer ziekmeldt, en nu voor de derde keer langdurig ziek is. En rara, meldt zich steeds weer beter net voor ze in spoor 2 terecht komt. Flikt ze nu al jaren achter elkaar.
Dit soort flinkerds veroorzaken ook voor miljarden aan verzuim.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:32 schreef Glazenmaker het volgende:
Precies, dat bedoel ik. Het wordt ook erg makkelijk gemaakt om er met de pet naar te gooien.quote:Op woensdag 4 juni 2025 18:23 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het is gewoon de internationale norm. Nederland en een aantal andere Europese landen vormen hierin een uitzonderingspositie en dat is duidelijk terug te zien in hoge ziektecijfers en verzuimcijfers. Het is noodzakelijk daarbij internationaal in de pas te blijven lopen om de concurrentiepositie niet te verliezen.
Een toename van 40% op een al hoog cijfer is echt zorgenwekkend.
[..]
Dit soort uitwassen moeten echt aangepakt kunnen worden.
In de praktijk zul je ook zien dat een werkgever geen verificatie van een arts noodzakelijk acht bij werknemers die 1-2 keer per jaar ziek zien, maar dit geeft in ieder geval een methode in handen van de werknemer om misbruik makkelijk tegen te gaan.
Met niks doen het equivalent van 55k bruto binnenharken is niet misselijk.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:55 schreef SuperNeger het volgende:
En als het te makkelijk blijft zal het verzuim enkel verder toenemen wat weer ten koste gaat van de welwillende werknemers.quote:Op woensdag 4 juni 2025 18:39 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Precies, dat bedoel ik. Het wordt ook erg makkelijk gemaakt om er met de pet naar te gooien.
Het heeft toch geen gevolgen verder.
Toen ik meer dan 20 jaar geleden niet kwam opdagen op m’n vakantiebaan omdat ik er die dag geen zin in had was dat meteen mijn laatste dag.
Daar heb ik van geleerd dat maar niet meer te doen.
Natuurlijk wel. Alleen willen veel werkgevers daar niet voor betalen. Prima, maar dan moeten ze ook niet zeuren en niet hun werkgevers kosten op de maatschappij (huisartsenzorg) afwentelen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 18:23 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Wat ik al aangaf, dat is geen optie voor kleine bedrijven.
Dus je bent een pauper met huursubsidie?quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:02 schreef SuperNeger het volgende:
[..]
Omdat ik met part time werken meer verdien dan met een uitkering of met fulltime werken.
Dat gaat dus om 2 mensen die een gezin met meerdere kinderen moeten onderhouden met 3100 euro netto? Dat is toch niet heel erg veel dan?quote:Op woensdag 4 juni 2025 18:46 schreef quo_ het volgende:
[..]
Met niks doen het equivalent van 55k bruto binnenharken is niet misselijk.
Uiteraard is dat een schijntje voor 90% van de fokkers maar voor veel anderen is dat een inkomen op een onbereikbaar niveau.
En wat cijfermateriaal voor het geval er om bewijs of een bron gejammerd wordt.
[ x ]
In veel gemeenten kunnen deze ‘arme’ gezinnen ook gratis naar de bioscoop en veel pretparken en dierentuinen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 18:46 schreef quo_ het volgende:
[..]
Uiteraard is dat een schijntje voor 90% van de fokkers maar voor veel anderen is dat een inkomen op een onbereikbaar niveau.
[ x ]
Het gaat om het tegengaan van misbruik. Dat de huidige regelgeving misbruik in de hand werkt is iets anders dan normale werkgeversrisico's en werkgeverskosten.quote:Op woensdag 4 juni 2025 18:50 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Alleen willen veel werkgevers daar niet voor betalen. Prima, maar dan moeten ze ook niet zeuren en niet hun werkgevers kosten op de maatschappij (huisartsenzorg) afwentelen.
quote:Helaas wordt er wel misbruik van gemaakt. Een collega die zich elke maand 2 keer ziekmeldt, en nu voor de derde keer langdurig ziek is. En rara, meldt zich steeds weer beter net voor ze in spoor 2 terecht komt. Flikt ze nu al jaren achter elkaar.
Voor niks doen is 3100 krijgen wel veel.quote:Op woensdag 4 juni 2025 18:55 schreef Zonnige het volgende:
[..]
Dat gaat dus om 2 mensen die een gezin met meerdere kinderen moeten onderhouden met 3100 euro netto? Dat is toch niet heel erg veel dan?
De laatste jaren doet men net alsof dit uniek gen Z gedrag is.quote:Op woensdag 4 juni 2025 18:39 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Precies, dat bedoel ik. Het wordt ook erg makkelijk gemaakt om er met de pet naar te gooien.
Het heeft toch geen gevolgen verder.
Toen ik meer dan 20 jaar geleden niet kwam opdagen op m’n vakantiebaan omdat ik er die dag geen zin in had was dat meteen mijn laatste dag.
Daar heb ik van geleerd dat maar niet meer te doen.
Het lijkt me redelijk veel om zomaar te ontvangen zonder tegenprestatie. Het is niet wenselijk en geen goed voorbeeld voor de kinderen om gezinnen te hebben waar vader en moeder 40 uur per week om bank zitten luieren en elke maand nog geld overhouden ook.quote:Op woensdag 4 juni 2025 18:55 schreef Zonnige het volgende:
[..]
Dat gaat dus om 2 mensen die een gezin met meerdere kinderen moeten onderhouden met 3100 euro netto? Dat is toch niet heel erg veel dan?
Er zijn aardig wat virussen die griepklachten geven en als je de ene hebt gehad ben je niet beschermd tegen de ander. Vaak kwetsbaarder zelfs. En die collega heeft andere collega's die gezellig grieperig naar werk komen om hem/haar te besmetten.quote:Op woensdag 4 juni 2025 16:28 schreef Zonnige het volgende:
[..]
Spoor 2?
[..]
Ik heb ook 1 collega die sowieso wel zo’n 6 keer per jaar eventjes ziek is. Terwijl ze geen chronische ziekte heeft voor zover ik weet. Maar altijd wel weer de griep. Ik kan me daar ook weleens over verbazen. Op een gegeven moment heb je daar toch ook wel antistoffen voor gebouwd? Maar collega van mij zei: je hebt mensen die zich al heel snel ziek melden en mensen die sneller doorgaan. Tsja.
Dit typ ik terwijl ik nu grieperig en verkouden benNiet ziek gemeld overigens
.
Uitkeringen zijn niet zonder tegenprestatie. Geen volle werkweek hoor, maar was blij toen ik er na een maand uit was voor een kutbaantje in het callcenter.quote:Op woensdag 4 juni 2025 19:05 schreef quo_ het volgende:
[..]
Voor niks doen is 3100 krijgen wel veel.
En zoals ik uitrekende moet je daar op eigen kracht 55k voor verdienen, dat is buiten fok lang niet iedereen gegeven.
Zou je kunnen toelichten wat die tegenprestatie is als ervaringsdeskundige?quote:Op woensdag 4 juni 2025 19:15 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Uitkeringen zijn niet zonder tegenprestatie. Geen volle werkweek hoor, maar was blij toen ik er na een maand uit was voor een kutbaantje in het callcenter.
X aantal sollicitaties zijn verplicht en ik moest meteen een sollicitatie cursus volgen van 3 dagen in de week. Na een maand zou dat overgaan in een paar dagen per week op de sociale werkplaats aan de gang.quote:Op woensdag 4 juni 2025 19:18 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Zou je kunnen toelichten wat die tegenprestatie is als ervaringsdeskundige?
Maar ging dat op voor iedereen of is dat eerder iets wat men doet met mensen die net in een uitkering gekomen zijn. De probleemgevallen zijn eerder de types die jaren of zelfs decennia in uitkeringen vertoeven.quote:Op woensdag 4 juni 2025 19:22 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
X aantal sollicitaties zijn verplicht en ik moest meteen een sollicitatie cursus volgen van 3 dagen in de week. Na een maand zou dat overgaan in een paar dagen per week op de sociale werkplaats aan de gang.
Dit. Zie steeds meer collega's met een enorm lakse mentaliteit. Altijd roepen waar ze recht op hebben, maar nooit een stukje verantwoordelijkheid of flexibiliteit tonen. Om de haverklap ziekmelden. Wij hebben vanuit het werk de optie om naar eigen inzicht hybride te werken, maar als er eens in de zoveel tijd dan een gezamelijke teamdag dag is waar iedereen verwacht wordt, kun je er gif op innemen dat er een paar ziek zijn. Want goh, je zou eens moeite moeten doen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 16:22 schreef MissButterflyy het volgende:
Toch moeten die mensen natuurlijk kunnen leven en liever niet op straat belanden, zeker als er kinderen zijn. Maar in plaats van 3100 euro zo op hun rekening gestort krijgen, en dat er verder niet naar wordt omgekeken, vind ik ook wel wat van. Helaas gaat bij die probleemgezinnen veel geld naar sigaretten, alcohol en drugs ipv naar de kinderen. En gaan die alsnog vaak met een lege maag naar school, zonder ontbijt.quote:Op woensdag 4 juni 2025 19:28 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Maar ging dat op voor iedereen of is dat eerder iets wat men doet met mensen die net in een uitkering gekomen zijn. De probleemgevallen zijn eerder de types die jaren of zelfs decennia in uitkeringen vertoeven.
Bij een dusdanig kleine onderneming is het dan ook maar de vraag of je mensen in vaste dienst moet aannemen. Bij een ziekmelding en als die langdurig is heb je als kleine zelfstandige gigantische problemen als je geen dossier aanmaakt en niet goed verzekerd bent. Dan kun je als werkgever nog boetes krijgen ook. Zo ook werknemer als die niet meewerkt.quote:Op woensdag 4 juni 2025 19:02 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het gaat om het tegengaan van misbruik. Dat de huidige regelgeving misbruik in de hand werkt is iets anders dan normale werkgeversrisico's en werkgeverskosten.
Ik spreek ook specifiek over kleine bedrijven met weinig personeel waar als je haast beter kunt ophouden met je bedrijf als je toevallig een werknemer zoals hieronder staat treft. Dat kan toch niet de bedoeling zijn.
[..]
In principe is er een systeem nodig waarin dit gewoon mogelijk moet worden gemaakt. Het is essentieel voor een goed werkende economie om kleine bedrijven te laten ontstaan die geleidelijk kunnen groeien.quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:26 schreef Cherni het volgende:
[..]
Bij een dusdanig kleine onderneming is het dan ook maar de vraag of je mensen in vaste dienst moet aannemen. Bij een ziekmelding en als die langdurig is heb je als kleine zelfstandige gigantische problemen als je geen dossier aanmaakt en goed verzekerd bent. Dan kun je als werkgever nog boetes krijgen ook. Zo ook werknemer als die niet meewerkt.
Van de andere kant kun je misbruik nooit voorkomen, wat je ook verzint. Wat belang is, is dat managers goede sociale eigenschappen bezitten, dossiers aanmaken etc. Maar die sociale eigenschappen gecombineerd met andere vaardigheden die nodig zijn als manager ontbreekt het vaak aan. Heb je een goede verstandhouding met je manager maak je ook zelden problemen om gelijk door te geven wat er mankeert.
De sollicitaties zijn voor iedereen, maar dat cursus traject is volgens mij maar net wat je dossierhouder besluit.quote:Op woensdag 4 juni 2025 19:28 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Maar ging dat op voor iedereen of is dat eerder iets wat men doet met mensen die net in een uitkering gekomen zijn. De probleemgevallen zijn eerder de types die jaren of zelfs decennia in uitkeringen vertoeven.
anekdotes. Uiteraard in iedere onderneming heb je rotte appels. Maar gemiddeld 10 dagen ziek per jaar is niet zo heel vreemd en afhankelijk van de sector. En koester ons systeem nu maar ondanks de mogekijk tot misbruik. In de VS is ziekmelding bij veel ondernemingen geen salaris. Daar wil je ook niet naar toe.quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:33 schreef BlaZ het volgende:
[..]
In principe is er een systeem nodig waarin dit gewoon mogelijk moet worden gemaakt. Het is essentieel voor een goed werkende economie om kleine bedrijven te laten ontstaan die geleidelijk kunnen groeien.
Het te risicovol maken van het in dienst nemen van één of twee werknemers zorgt er enkel voor dat degenen die wel een nieuwe onderneming willen beginnen liever uitwijken naar een ander land, dat lijkt me niet de bedoeling.
Daarnaast is het zo dat het voor kleinere onderneming risicovol is vrouwen in dienst te nemen vanwege zwangerschappen. Doorbetaling bij zwangerschap wordt in de meeste landen gewoon door de overheid betaald.
Misbruik is nooit volledig te voorkomen maar dit systeem waarbij werkgevers niet eens kunnen vragen naar bevestiging van een arts is wel bijzonder naïef en vrijblijvend en lijkt daarbij gezien de hier gedeelde anecdotes vooral misbruik in de hand te werken.
Ja, en het is precies zaak om de rotte appels eruit te kunnen vissen anders kan een systeem wat de werknemer beschermd geen stand houden. Tien dagen per jaar is wel degelijk vreemd als vergelijkbare landen het met de helft afkunnen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:45 schreef Cherni het volgende:
[..]
anekdotes. Uiteraard in iedere onderneming heb je rotte appels. Maar gemiddeld 10 dagen ziek per jaar is niet zo heel vreemd en afhankelijk van de
sector. En koester ons systeem nu maar ondanks de mogekijk tot misbruik. In de VS is ziekmelding bij veel ondernemingen geen salaris. Daar wil je ook niet naar toe.
Mogekijk komt er ooit een tijd dat je blij bent met het systeem zoals wij dat alsnog hebben.
De effectiviteit in Nederland is helemaal niet zo slecht.
Als iemand die vaker dan gemiddeld ziek is zou ik anders graag salaris inleveren om van het gezeik (gefrustreerde werkgever, schuine ogen, risico op baanverlies) af te komen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:45 schreef Cherni het volgende:
[..]
anekdotes. Uiteraard in iedere onderneming heb je rotte appels. Maar gemiddeld 10 dagen ziek per jaar is niet zo heel vreemd en afhankelijk van de sector. En koester ons systeem nu maar ondanks de mogekijk tot misbruik. In de VS is ziekmelding bij veel ondernemingen geen salaris. Daar wil je ook niet naar toe.
Mogelijk komt er ooit een tijd dat je blij bent met het systeem zoals wij dat alsnog hebben. En dat is ook niet altijd eerlijk voor iedereen.
De effectiviteit in Nederland is helemaal niet zo slecht.
Wat zou je precies willen voorstellen qua regeling?quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:52 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Als iemand die vaker dan gemiddeld ziek is zou ik anders graag salaris inleveren om van het gezeik af te komen.
Geen idee. Ik weet alleen dat ik vaak met dat sentiment thuis zit. Dat semi-onterechte schuldgevoel (terwijl je al ziek bent) is ronduit kut. Dan help ik die armlastige werkgever liever voor mijn gemoedsrust.quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:52 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Wat zou je precies willen voorstellen qua regeling?
Die 10 of 8,5dagen is natuurlijk een gemiddelde en ook sterk afhankelijk van de sector.quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:52 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ja, en het is precies zaak om de rotte appels eruit te kunnen vissen anders kan een systeem wat de werknemer beschermd geen stand houden. Tien dagen per jaar is wel degelijk vreemd als vergelijkbare landen het met de helft afkunnen.
Het hoeft ook niet direct zoals in de Verenigde Staten, er zijn legio landen met goede bescherming voor de werknemer waarbij de bewijslast bij ziekte wel gewoon bij de werknemer ligt.
Het is daarnaast ook belangrijk dit soort systemen te hervormen voordat het misbruik te ver uit de klauwen loopt. Bij een afname van arbeidseffectiviteit en ouder wordende bevolking is het risico op koopkrachtafname op langere termijn namelijk ook zeker aan de orde.
Waarom? ziek is ziek. En als je voor jezelf weet dat je de zaak niet bedonderd hoef je je nergens voor te schamen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:54 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Geen idee. Ik weet alleen dat ik vaak met dat sentiment thuis zit. Dat semi-onterechte schuldgevoel (terwijl je al ziek bent) is ronduit kut. Dan help ik die armlastige werkgever liever.
Misschien als je bij de sollicitatieprocedure al aangeeft dat je vaak/vaker ziek zal zijn. Anderzijds is het altijd een gok voor de werkgever natuurlijk. Een die ze zelf maken.quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:56 schreef Cherni het volgende:
[..]
Waarom? ziek is ziek. En als je voor jezelf weet dat je de zaak niet bedonderd hoef je je nergens voor te schamen.
Het vaker doen en eisen dat het geaccepteerd wordt welquote:Op woensdag 4 juni 2025 19:05 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
De laatste jaren doet men net alsof dit uniek gen Z gedrag is.
Ik heb mijn meeste vakantiewerk in een magazijn gedaan en daar was denk ik een derde binnen een week weer verdwenen. En dat was zelfs nog in een dorp, niet de grote enge stad.quote:Op woensdag 4 juni 2025 21:02 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Het vaker doen en eisen dat het geaccepteerd wordt wel
Slecht management of mietjes?quote:Op woensdag 4 juni 2025 21:05 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik heb mijn meeste vakantiewerk in een magazijn gedaan en daar was denk ik een derde binnen een week weer verdwenen. En dat was zelfs nog in een dorp, niet de grote enge stad.
Lijkt mij wel logisch dat je chronische aandoeningen kenbaar maakt bij een sollicitatie. Dit verzwijgen is vragen om problemen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:59 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Misschien als je bij de sollicitatieprocedure al aangeeft dat je vaak/vaker ziek zal zijn. Anderzijds is het altijd een gok voor de werkgever natuurlijk. Een die ze zelf maken.
Je mag van die maandbegroting wel die kleine 160 euro aan bijzondere bijstand afhalen want dat is geen structureel (maand)bedrag.quote:Op woensdag 4 juni 2025 18:46 schreef quo_ het volgende:
[..]
[ x ]
Waarom zou je dat doen? En welke problemen?quote:Op woensdag 4 juni 2025 21:14 schreef Cherni het volgende:
[..]
Lijkt mij wel logisch dat je chronische aandoeningen kenbaar maakt bij een sollicitatie. Dit verzwijgen is vragen om problemen.
Maar het zijn 2 personen met 3 kinderen. Ik denk dat ze het hard nodig hebben. Begrijp me niet verkeerd hoor, maar ik verdien 3000 netto (dus minder) en ben alleen. Kan me niet voorstellen hoe je met dat bedrag ook nog eens meerdere kinderen en 2 volwassenen moet onderhouden.quote:Op woensdag 4 juni 2025 19:05 schreef quo_ het volgende:
[..]
Voor niks doen is 3100 krijgen wel veel.
En zoals ik uitrekende moet je daar op eigen kracht 55k voor verdienen, dat is buiten fok lang niet iedereen gegeven.
Gelukkig, fijn voor kinderen toch?quote:Op woensdag 4 juni 2025 18:55 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
In veel gemeenten kunnen deze ‘arme’ gezinnen ook gratis naar de bioscoop en veel pretparken en dierentuinen.
Ah ja, nou ja ik vind 5-6 keer per jaar een griepje echt heel veel. En opvallend ook. Je doelt op mij? Ik ben sowieso vrij, haha. Maar als ik griepklachten en/of verkouden heb dan werk ik eerder thuis dan dat ik mensen ga aansteken hoor.quote:Op woensdag 4 juni 2025 19:12 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Er zijn aardig wat virussen die griepklachten geven en als je de ene hebt gehad ben je niet beschermd tegen de ander. Vaak kwetsbaarder zelfs. En die collega heeft andere collega's die gezellig grieperig naar werk komen om hem/haar te besmetten.
Als je weet dat je chronisch ziek bent en dit verzwijgt en komt later uit dan kan het zomaar gebeuren dat je ontslag op staande voet kunt verwachten.quote:Op woensdag 4 juni 2025 21:34 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Waarom zou je dat doen? En welke problemen?
Ja 6x is wel vaak. Ben blij dat ik niet zo vaak ziek ben.quote:Op woensdag 4 juni 2025 21:52 schreef Zonnige het volgende:
[..]
Maar het zijn 2 personen met 3 kinderen. Ik denk dat ze het hard nodig hebben. Begrijp me niet verkeerd hoor, maar ik verdien 3000 netto (dus minder) en ben alleen. Kan me niet voorstellen hoe je met dat bedrag ook nog eens meerdere kinderen en 2 volwassenen moet onderhouden.
[..]
Gelukkig, fijn voor kinderen toch?
[..]
Ah ja, nou ja ik vind 5-6 keer per jaar een griepje echt heel veel. En opvallend ook. Je doelt op mij? Ik ben sowieso vrij, haha. Maar als ik griepklachten en/of verkouden heb dan werk ik eerder thuis dan dat ik mensen ga aansteken hoor.
Neuh. Je bent namelijk niet verplicht dit door te geven, ook niet bij een sollicitatie. En maar goed ook. Ontslag op staande voet moet wel wat meer zijn dan ‘is ziek, noemde dit niet bij sollicitatie’.quote:Op woensdag 4 juni 2025 21:56 schreef Cherni het volgende:
[..]
Als je weet dat je chronisch ziek bent en dit verzwijgt en komt later uit dan kan het zomaar gebeuren dat je ontslag op staande voet kunt verwachten.
Ja het zijn immer "les Autres". Nooit jij zelf. Het is altijd de schuld van anderen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 19:50 schreef littlemindy het volgende:
Dit. Zie steeds meer collega's met een enorm lakse mentaliteit.
Ik raad het in iedergeval af.quote:Op woensdag 4 juni 2025 22:04 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Neuh. Je bent namelijk niet verplicht dit door te geven, ook niet bij een sollicitatie. En maar goed ook. Ontslag op staande voet moet wel wat meer zijn dan ‘is ziek, noemde dit niet bij sollicitatie’.
Dat kan, maar het is dus niet per se ‘vragen om problemen’ of dat het zomaar kan zijn dat je ontslag op staande voet kan verwachten. Dat wilde ik opgehelderd hebben,quote:
Zodra je gevraagd word tijdens een sollicitatie of je verder gezond bent en verzwijgt een chronische aandoening kan dat zeker een gevolg hebben. Zeker als er iets gebeurt.quote:Op woensdag 4 juni 2025 22:19 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Dat kan, maar het is dus niet per se ‘vragen om problemen’ of dat het zomaar kan zijn dat je ontslag op staande voet kan verwachten. Dat wilde ik opgehelderd hebben,.
Alleen mag een werkgever dat niet vragen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 22:21 schreef Cherni het volgende:
[..]
Zodra je gevraagd word tijdens een sollicitatie of je verder gezond bent en verzwijgt een chronische aandoening kan dat zeker een gevolg hebben. Zeker als er iets gebeurt.
https://bd-advocaten.nl/i(...)mer-duur-te-staan-2/quote:Op woensdag 4 juni 2025 22:27 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Alleen mag een werkgever dat niet vragen.
Als je denkt dat degenen die de regels misbruiken daarmee stoppen wanneer er een doktersbriefje nodig is, dan ben je wel heel naïef.quote:Op woensdag 4 juni 2025 19:02 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het gaat om het tegengaan van misbruik. Dat de huidige regelgeving misbruik in de hand werkt is iets anders dan normale werkgeversrisico's en werkgeverskosten.
Ik spreek ook specifiek over kleine bedrijven met weinig personeel waar als je haast beter kunt ophouden met je bedrijf als je toevallig een werknemer zoals hieronder staat treft. Dat kan toch niet de bedoeling zijn.
[..]
Dat er helaas misbruik word gemaakt is natuurlijk wel waar. Maar ik laat mij daardoor niet van de wijs brengen om dan maar harder in te grijpen. Het management moet maar een goed dossier opbouwen als dat nodig is.quote:Op woensdag 4 juni 2025 22:07 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ja het zijn immer "les Autres". Nooit jij zelf. Het is altijd de schuld van anderen.
Zie hier de moderne populistische attitude.
Je partner meenemenquote:Op woensdag 4 juni 2025 22:43 schreef Janneke141 het volgende:
En als de huisarts je geen briefje wil geven, dan neem je gewoon een paar neven mee. Of hoe moet ik dat voor me zien?
True, maar je bent ook wel een knuppel als je dan dit soort dingen op je Feesboek gaat zetten. Ook al ben je legitiem afwezig, dit is onprofessioneel en je weet dat het reacties oplevert bij je directe collega's.quote:Op woensdag 4 juni 2025 22:51 schreef Cherni het volgende:
Nee, je moet ontzettend oppassen om zomaar een oordeel te geven.
Met honkbalknuppel, als we het toch over knuppels hebben. Ik neem aan dat je mijn punt snapt: als je huisartsen deel maakt van de vraag of iemand kan werken, dan zet je de deur wel open voor kampers en andere halve garen die 'de dokter even een handje helpen' bij het nemen van zijn of haar beslissing. Van de zotte natuurlijk, maar in een tijd van toenemend geweld tegen hulpverleners, leerkrachten, conducteurs en andere dienstverleners wel in de lijn der verwachting.quote:
Klopt. Daar is hij ook op aangesproken. Maar al het personeel is ook aangesproken. Dat was een gigantische rel. Zeker onder de carnavals vierders die geen verlof kregen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 23:05 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
True, maar je bent ook wel een knuppel als je dan dit soort dingen op je Feesboek te zetten. Ook al ben je legitiem afwezig, dit is onprofessioneel en je weet dat het reacties oplevert bij je directe collega's.
[..]
Met honkbalknuppel, als we het toch over knuppels hebben. Ik neem aan dat je mijn punt snapt: als je huisartsen deel maakt van de vraag of iemand kan werken, dan zet je de deur wel open voor kampers en andere halve garen die 'de dokter even een handje helpen' bij het nemen van zijn of haar beslissing. Van de zotte natuurlijk, maar in een tijd van toenemend geweld tegen hulpverleners, leerkrachten, conducteurs en andere dienstverleners wel in de lijn der verwachting.
Zo vast zijn vaste contracten sinds 2015 niet meer hoor.quote:Op woensdag 4 juni 2025 15:50 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Godsamme, ik werk in de zorg en het verzuim is groot, en er zijn ook collega’s die er met de pet naar gooien zogauw ze een vast contract hebben en die zich om de haverklap ziekmelden.
Dat heeft geen flikker met jouw verhaal te maken.
Soms denk ik wel eens dat werknemers te goed beschermd zijn.
Het treft uiteraard ook de 'goeden'. Daarom ook dat dit niet versoepeld moet worden. Maar is het een taak van een management om een eerlijk dossier aan te maken. Helaas ontbreekt het daar meestal aan.quote:Op woensdag 4 juni 2025 23:15 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Zo vast zijn vaste contracten sinds 2015 niet meer hoor.
Te goed beschermd... Ja, laten we nog ietsje verder de Amerikaanse toer op gaan.
Wil je echt een explosie zien, versoepel het ontslagrecht nog wat meer! Dat je zeg maar ook buiten geflikkerd wordt wanneer je te duur of te oud bent, of gewoon een mening hebt die niet bevalt.
At will employment... nog meer macht naar de werkgever. En dan zijn er echt mensen die denken dat die versoepeling alleen de 'kwaden' zal treffen... de naïviteit.
Je mist het punt volledig, het gaat om het omdraaien van de bewijslast.quote:Op woensdag 4 juni 2025 22:39 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Als je denkt dat degenen die de regels misbruiken daarmee stoppen wanneer er een doktersbriefje nodig is, dan ben je wel heel naïef.
Als je als ondernemer een medewerker treft waarbij je misbruik vermoed ga je aan dossieropbouw doen en schakel je dus een arbo arts in. Om vanwege dat hele kleine deel misbruik de toch al overbelaste huisartsenzorg nog verder te belasten is gewoon een ronduit dom en bijzonder kostbaar plan.
Nee, jij mist het punt.quote:Op donderdag 5 juni 2025 00:05 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Je mist het punt volledig, het gaat om het omdraaien van de bewijslast.
Het is geen paardenmiddel, het is gewoon internationaal normaal. Dat Nederlandse huisartsen hun basistaak niet uit kunnen zouden voeren wijst enkel op verdere problematiek in de zorgsector; de numerus fixus.quote:Op donderdag 5 juni 2025 07:13 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Nee, jij mist het punt.
Jij wil een ontzettend duur paardenmiddel inzetten voor een beperkt aantal gevallen waar gewoon al effectieve methode voor bestaat.
En als het je (voor jouw gevoel) vaak overkomt dat verschillende werknemers zich "zomaar" ziek melden, dan moet je je wellicht als leidinggevende gaan afvragen of je wel goed voor je werknemers zorgt. Want heel enkele uitzonderingen daargelaten, melden werknemers waar goed voor gezorgd wordt zich echt niet zomaar ziek.
De VS is toch juist een prima voorbeeld van een veel flexibeler systeem? Ja, het is veel makkelijker om iemand te ontslaan, maar het is ook veel makkelijker en minder tijdrovend om een andere baan te vinden.quote:Op woensdag 4 juni 2025 23:15 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Zo vast zijn vaste contracten sinds 2015 niet meer hoor.
Te goed beschermd... Ja, laten we nog ietsje verder de Amerikaanse toer op gaan.
Wil je echt een explosie zien, versoepel het ontslagrecht nog wat meer! Dat je zeg maar ook buiten geflikkerd wordt wanneer je te duur of te oud bent, of gewoon een mening hebt die niet bevalt.
At will employment... nog meer macht naar de werkgever. En dan zijn er echt mensen die denken dat die versoepeling alleen de 'kwaden' zal treffen... de naïviteit.
Is dat zo, dat je daar makkelijker een andere baan vindt? Want hier is dat toch ook niet lastig?quote:Op donderdag 5 juni 2025 07:47 schreef BlaZ het volgende:
[..]
De VS is toch juist een prima voorbeeld van een veel flexibeler systeem? Ja, het is veel makkelijker om iemand te ontslaan, maar het is ook veel makkelijker en minder tijdrovend om een andere baan te vinden.
De VS is een prima systeem zolang je gezond bent, niks mankeert en er in je vakgebied geen sprake is van grootschalig banenverlies.quote:Op donderdag 5 juni 2025 07:47 schreef BlaZ het volgende:
[..]
De VS is toch juist een prima voorbeeld van een veel flexibeler systeem? Ja, het is veel makkelijker om iemand te ontslaan, maar het is ook veel makkelijker en minder tijdrovend om een andere baan te vinden.
Waarom betrek je dit op jezelf?quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:22 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
Heeft wel wat met elkaar te maken hoor. Als werken op allerlei vlakken niet meer loont, dan is het ook heel makkelijk om je ziek te melden. Met name voor psychologische redenen, dat is een stuk lastiger te bewijzen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 15:50 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Godsamme, ik werk in de zorg en het verzuim is groot, en er zijn ook collega’s die er met de pet naar gooien zogauw ze een vast contract hebben en die zich om de haverklap ziekmelden.
Dat heeft geen flikker met jouw verhaal te maken.
Soms denk ik wel eens dat werknemers te goed beschermd zijn.
Wellicht zullen er enkele doctoren zijn die meegaan in het onterecht schrijven van ziektebriefjes, die lopen dan wel het risico de eigen licentie te verliezen.quote:Op donderdag 5 juni 2025 12:51 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
De VS is een prima systeem zolang je gezond bent, niks mankeert en er in je vakgebied geen sprake is van grootschalig banenverlies.
Als je denkt dat de mensen die met (onterechte) ziekmeldingen willen sjoemelen dat niet meer doen als er een doktersbriefje ingeleverd moet worden ben je gewoon bizar naïef. Op de middelbare school moest je bij verzuim een briefje laten ondertekenen door je ouders. Denk je echt dat spijbelaars dat deden?
Het is veel makkelijker aangezien een ontslag bij niet optimaal functioneren zo geregeld is. Dit zou in Nederland niet direct te kopiëren zijn vanwege een hoop andere verschillen. Je kan in NL bijvoorbeeld niet weglopen van een hypotheek bij het verlies van een baan.quote:Op donderdag 5 juni 2025 08:17 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Is dat zo, dat je daar makkelijker een andere baan vindt? Want hier is dat toch ook niet lastig?
En een systeem zoals in de VS moet je ook niet willen hebben, daar hebben juist werkgevers te veel rechten en zijn ze te goed beschermd.
Hier slaat het weer te veel de andere kant op, vind ik.
De oplossing is al vele malen genoemd. Maar daar wil jij niet aan. Jij gaat liever de zorg nog veel zwaarder belasten met alle negatieve gevolgen die daar bij horen, waaronder kosten die nog veel hoger oplopen dan die paar miljard.quote:Op donderdag 5 juni 2025 15:55 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ik wacht overigens nog steeds op oplossingen voor de problematiek van het topique.
Dit is simpelweg je reinste onzin. Zoals ik eerder aangaf, het Nederlandse systeem is een flutsysteem en we moeten zo snel mogelijk de bewijstlast omdraaien of zieke medewerkers moeten gewoon ontslagen kunnen worden.quote:Op donderdag 5 juni 2025 21:54 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
De oplossing is al vele malen genoemd. Maar daar wil jij niet aan. Jij gaat liever de zorg nog veel zwaarder belasten met alle negatieve gevolgen die daar bij horen, waaronder kosten die nog veel hoger oplopen dan die paar miljard.
En dan laten ze zich nog het grootste deel van de dag leiden door hun telefoon.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:13 schreef Hexagon het volgende:
Het is nogal simplistisch dit enkel op werkgevers te schuiven.
Bij mijn huidige werkgever en de vorige heb ik ook meerdere burnouts om me heen gezien. Maar geen van beide werkgevers waren slavendrijvers die onmogelijke eisen stelden. Dat is ook niet zo slim, want opgebrande werknemers en groot verloop in personeel is heel kostbaar.
Je ziet ook dat veel mensen gewoon teveel hooi op hun vork nemen en geen grenzen aangeven. Willen heel graag carriere maken, ook al overstijgt het hun niveau, en willen alles perfect doen. En als ze leiding geven gaan ze micromanagen. Vaak in combinatie met hun gezin, dat ze vaak ook al micromanagen.
Veelal is het een vraagstuk in eerlijk zijn waar je limieten liggen.
Dat gaat uiteindelijk ten koste van de goeden als die dan een keer ziek zijn. Een goed management weet heus wel er uiteindelijk misbruik van maken. Aan hun de taak daar iets mee te doen. Dat begint al met het opbouwen van een dossier.quote:Op donderdag 5 juni 2025 22:48 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dit is simpelweg je reinste onzin. Zoals ik eerder aangaf, het Nederlandse systeem is een flutsysteem en we moeten zo snel mogelijk de bewijstlast omdraaien of zieke medewerkers moeten gewoon ontslagen kunnen worden.
Uiteraard niet, een bedrijf is juist blij met goede werknemers. Goede werknemers kunnen in een vrijer systeem juist veel sneller loonsverhogingen verwachten.quote:Op donderdag 5 juni 2025 23:02 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat gaat uiteindelijk ten koste van de goeden als die dan een keer ziek zijn. Een goed management weet heus wel er uiteindelijk misbruik van maken. Aan hun de taak daar iets mee te doen. Dat begint al met het opbouwen van een dossier.
Een huisarts gaat daar niets aan veranderen. En hoe wil je een griep bewijzen? Dat gaat via een huisarts telefonisch. Dan zal via een assistente vaak gezegd worden, neem een paracetamol en blijf even een weekje uitzieken. Bedankt en tot ziens.
En zoals andere users zeggen. Familie die een huisarts onder druk zetten etc. Uiteindelijk moet een Arbodienst het regelen.
Wat is een goede werknemer? Is dat iemand die 3 maal per jaar ziek is en dat over een geheel jaar 6 dagen ziek afwezig zijn of is dat iemand die 1x maal per jaar 20 dagen ziek afwezig is.quote:Op donderdag 5 juni 2025 23:03 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Uiteraard niet, een bedrijf is juist blij met goede werknemers. Goede werknemers kunnen in een vrijer systeem juist veel sneller loonsverhogingen verwachten.
Een goede werknemer is een werknemer die veel geld oplevert voor een bedrijf ongeacht het aantal ziektedagen.quote:Op donderdag 5 juni 2025 23:12 schreef Cherni het volgende:
[..]
Wat is een goede werknemer? Is dat iemand die 3 maal per jaar ziek is en dat over een geheel jaar 6 dagen ziek afwezig zijn of is dat iemand die 1x maal per jaar 20 dagen ziek afwezig is.
Hieraan merk je dat het wel wat complexer is om te bepalen wat een goede werknemer is. En dan laat ik vakmanschap en of andere prestaties buiten beschouwing.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |