Zorgelijke ontwikkeling. Van 5 naar 8,3 miljard euro aan kosten in een jaar!quote:Steeds meer werknemers melden zich ziek, kosten voor werkgevers stijgen sterk
Werknemers melden zich steeds vaker en langer ziek. Werkdruk en ongewenste omgangsvormen zijn belangrijke redenen. De kosten die werkgevers hiervoor betalen, zijn in een paar jaar gestegen van 5,1 miljard naar 8,3 miljard euro.
In 2023 verzuimde 51 procent van de werknemers, terwijl dat in 2015 nog 45 procent was, schrijft onderzoeksorganisatie TNO in de nieuwe Arbobalans. Het aantal verzuimdagen onder werknemers steeg in de onderzoeksperiode van gemiddeld 7 naar 8,2 dagen.
"De drie meest genoemde oorzaken van werkgerelateerde verzuimklachten zijn te hoge werkdruk, besmetting op het werk en lichamelijk te zwaar werk", schrijft TNO. "Dat geldt zowel voor werknemers als zzp'ers."
Vooral in de sectoren ICT, onderwijs en gezondheidszorg komt ziekteverzuim veel voor. In die sectoren verzuimde in 2023 bijna 60 procent van de werknemers. Ongeveer een derde van hen gaf aan dat het verzuim ten minste deels door werk kwam.
De kosten voor werkgevers die loon moeten doorbetalen tijdens ziekteverzuim stegen van 5,1 miljard naar 8,1 miljard euro. De oorzaken zijn hogere lonen, meer werknemers en langere ziekteperiodes. Ruim de helft van de verzuimkosten - 4,9 miljard euro - wordt veroorzaakt door psychosociale arbeidsbelasting zoals werkdruk en ongewenste omgangsvormen, concludeert TNO.
Werknemers hebben meer burn-outklachten dan zzp'ers
Mensen die zich ziek melden door overspannenheid, psychische klachten of een burn-out blijven gemiddeld het langst thuis: 63 werkdagen. Werknemers geven in 75 procent van deze gevallen aan dat het op zijn minst deels door het werk komt.
Het percentage burn-outklachten steeg van 13 procent naar 19 procent. Er was een tijdelijke daling in 2020, het jaar dat de coronapandemie begon. Zzp'ers zeggen over het algemeen een betere gezondheid en minder burn-outklachten te hebben dan werknemers. Maar ook bij hen steeg het percentage burn-outklachten, van 7 procent naar 11 procent.
De kwaliteit van arbeid bleef ongeveer gelijk. De hoeveelheid stressvol werk daalde licht en zowel werknemers als zzp'ers doen minder fysiek belastend werk.
TNO onderzoekt in de Arbobalans eens in de vier jaar de kwaliteit van arbeid en werkgerelateerde gezondheid. Dat doet het onderzoeksinstituut op verzoek van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Het instituut gebruikt hiervoor databestanden van onder meer TNO zelf en statistiekbureau CBS.
Wat natuurlijk ook niet echt helpt zijn mensen die ziektes faken, zoals terminale longkanker.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:58 schreef Mikeytt het volgende:
Gaat alleen nog erger worden met de vergrijzing.
Kan niet aan mij liggen. Mijn ziekteverzuim is juist fors gedaald sinds management veel gedaan heeft aan extra werknemers werven en werkdruk verlagen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:04 schreef Evangelion het volgende:
Jouw schuld
VER / Ziekmelden na je vakantie om bij te komen?
quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:04 schreef Evangelion het volgende:
Jouw schuld
Maar het ligt dus niet altijd aan een werkgever.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:45 schreef SebbeSwensje het volgende:
Sommige (Amerikaanse) werkgevers verdienen ook niet beter, maar als je bij een goede werkgever zit met oog voor zijn personeel zal dit probleem minder een rol spelen.
Wat een kansloze act is het toch ook.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:04 schreef Evangelion het volgende:
Jouw schuld
Maar vaak wel, zeker als het een Amerikaans bedrijf is.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:51 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar het ligt dus niet altijd aan een werkgever.
Wat, Mikeytt heeft hypocriete trekjes?quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:04 schreef Evangelion het volgende:
Jouw schuld
Als je afgunstig bent naar uitkeringsontvangers moet je leven wel een treurnis zijn.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:55 schreef SuperNeger het volgende:
Mensen komen er langzamerhand achter dat werken niet meer loont als:
- Kansarme asielzoekers uit moslimlanden alles gratis krijgen + familiehereniging en niet eens de taal hoeven te leren en alsnog bijstand + allerlei toeslagen krijgen.
- Autochtone Nederlandse tokkies al hun geld uitgeven aan blowen en hun hand ophouden en niks meer willen.
- Fulltime werken is onzin want je loopt alle toeslagen mis dus je verdient met 5 dagen net iets meer of zelfs minder dan met 4 of zelfs 3 dagen werken.
Nederland was ooit een mooi voorspoedig land met voldoende vangnetten, maar langzaam en zeker komen mensen erachter dat werken niet meer loont.
En laten we eerlijk zijn, waarom zou je? Het is niet zo dat als je 5 dagen per week werkt dat je opeens een mooi rijtjeshuis kan kopen, vrouwtje onderhouden, 2 kinderen, af en toe op vakantie, 1 of zelfs 2 auto's.
Wat wij tientallen jaren als normaal zagen kan niet meer. Daarom melden mensen zich makkelijk ziek. Waarom zou je nog je best doen als je best doen niet meer loont?
Afgunst? Het is meer een principekwestie. Waarom zou ik 5 dagen in de week werken, als 2 dagen van de 5 gaat naar mensen die ik hier helemaal niet wil en die mij hier ook niet willen?quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:58 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Als je afgunstig bent naar uitkeringsontvangers moet je leven wel een treurnis zijn.
Los van dat niet de hele belastingpot naar uitkeringen gaat. Waarom is je geluk afhankelijk van wat zij krijgen?quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:58 schreef SuperNeger het volgende:
[..]
Afgunst? Het is meer een principekwestie. Waarom zou ik 5 dagen in de week werken, als 2 dagen van de 5 gaat naar mensen die ik hier helemaal niet wil en die mij hier ook niet willen?
Het is een motivatiekwestie over alles in het leven. Alles wordt duurder en jij krijgt steeds minder. Terwijl mensen die overal schijt aan hebben alles gratis krijgen. Waarom zou je dan hard werken? Waarom zou je dan, ook al ben je ziek, alsnog naar je werk gaan? Wat krijg jij ervoor?quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:00 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Los van dat niet de hele belastingpot naar uitkeringen gaat. Waarom is je geluk afhankelijk van wat zij krijgen?
Waarom ga je geen uitkering trekken dan? Als dat zo geweldig is?quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:01 schreef SuperNeger het volgende:
[..]
Het is een motivatiekwestie over alles in het leven. Alles wordt duurder en jij krijgt steeds minder. Terwijl mensen die overal schijt aan hebben alles gratis krijgen. Waarom zou je dan hard werken? Waarom zou je dan, ook al ben je ziek, alsnog naar je werk gaan? Wat krijg jij ervoor?
Omdat ik met part time werken meer verdien dan met een uitkering of met fulltime werken.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:02 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Waarom ga je geen uitkering trekken dan? Als dat zo geweldig is?
Dat dus, mensen komen er achter dat ze gebruikt worden.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:55 schreef SuperNeger het volgende:
- Kansarme asielzoekers uit moslimlanden alles gratis krijgen + familiehereniging en niet eens de taal hoeven te leren en alsnog bijstand + allerlei toeslagen krijgen.
- Autochtone Nederlandse tokkies al hun geld uitgeven aan blowen en hun hand ophouden en niks meer willen.
- Fulltime werken is onzin want je loopt alle toeslagen mis dus je verdient met 5 dagen net iets meer of zelfs minder dan met 4 of zelfs 3 dagen werken.
Nederland was ooit een mooi voorspoedig land met voldoende vangnetten, maar langzaam en zeker komen mensen erachter dat werken niet meer loont.
En laten we eerlijk zijn, waarom zou je? Het is niet zo dat als je 5 dagen per week werkt dat je opeens een mooi rijtjeshuis kan kopen, vrouwtje onderhouden, 2 kinderen, af en toe op vakantie, 1 of zelfs 2 auto's.
Wat wij tientallen jaren als normaal zagen kan niet meer. Daarom melden mensen zich makkelijk ziek. Waarom zou je nog je best doen als je best doen niet meer loont?
Dat kun je niet faken. Uiteindelijk komt je dossier bij bedrijfsartsen, UWV etc.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:06 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Wat natuurlijk ook niet echt helpt zijn mensen die ziektes faken, zoals terminale longkanker.
Mijn leidinggevende doet dat met als gevolg dat ik nu ook ziek ben.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:32 schreef Glazenmaker het volgende:
Verbaasd mij hoe laag dat percentage verzuimers is. Ieder jaar heb ik wel een griepje met koorts. Totaal geen zin om op werk te zitten dan. Ik irriteer mij ook kapot aan collega's die dat wel doen.
Je bent niet bekend met de PoHi van @TS?quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:31 schreef Cherni het volgende:
Dat kun je niet faken. Uiteindelijk komt je dossier bij bedrijfsartsen, UWV etc.
Nee, en als je het al zou faken val je zeer snel door mand bij een werkgever en omgeving. Bovendien hiermee spotten is wel zeer bizar en dan druk ik mij nog zacht uit.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:56 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Je bent niet bekend met de PoHi van @:TS?
De beste collega's en dan opscheppen dat ze nooit ziek zijn.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:53 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Mijn leidinggevende doet dat met als gevolg dat ik nu ook ziek ben.
Super handig.
Hoge werkdruk en als gevolg daarvan verminderde motivatie en ziekteverzuim zijn volgens jou niet op werkgevers af te schuiven? Onder welke steen leef jij.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:58 schreef bloodymary1 het volgende:
Vind eigenlijk dat het niet op de werkgevers te schuiven is. Het is meer een combinatie van ondercapaciteit overal en afnemende motivatie bij de medewerkers.
Ik adviseer mijn klanten ook om als het kan zo min mogelijk met personeel te werken. Ik heb er ook maar weinig meegemaakt (kleine ondernemers) die er echt gelukkiger of beter van werden sinds ze personeel in dienst namen.
Daarom heb je het ook niet over "ziekmeldingen", maar over "verzuim".quote:Op woensdag 4 juni 2025 12:35 schreef Weltschmerz het volgende:
"Ongewenste omgangsvormen" is geen ziekte.
Ik ben al zeker 15 jaar niet ziek geweest (en ik denk nog wel veel langer) en heb in die tijd dan ook geen werkdag gemist. Ik vind mensen die elk jaar wel 1 of meerdere keren ziek zijn juist bijzonder vreemd.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:32 schreef Glazenmaker het volgende:
Verbaasd mij hoe laag dat percentage verzuimers is. Ieder jaar heb ik wel een griepje met koorts. Totaal geen zin om op werk te zitten dan. Ik irriteer mij ook kapot aan collega's die dat wel doen.
Ja ik kan in principe nog werken maar hij leert het toch alleen wanneer het geld kosten het is vlak voor mijn vakantie dus ik denk er serieus over na om mij ziek te melden.quote:Op woensdag 4 juni 2025 12:35 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
De beste collega's en dan opscheppen dat ze nooit ziek zijn.
quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:04 schreef Evangelion het volgende:
Jouw schuld
Gelijk een backfire topic.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:06 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Wat natuurlijk ook niet echt helpt zijn mensen die ziektes faken, zoals terminale longkanker.
Wees daar blij mee en blijf hopen dat je zo gezond blijft. Dat is helaas niet voor iedereen weggelegd.quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:22 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
Ik ben al zeker 15 jaar niet ziek geweest (en ik denk nog wel veel langer) en heb in die tijd dan ook geen werkdag gemist. Ik vind mensen die elk jaar wel 1 of meerdere keren ziek zijn juist bijzonder vreemd.
Wat een leuk backfire topic wordt ditquote:Op woensdag 4 juni 2025 10:04 schreef Evangelion het volgende:
Jouw schuld
Ja ik voel mij helemaal kut. Volgens mij heb ik hetzelfde als jij had. Beetje wrijven.quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:30 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja ik kan in principe nog werken maar hij leert het toch alleen wanneer het geld kosten het is vlak voor mijn vakantie dus ik denk er serieus over na om mij ziek te melden.
Het enige jaar dat ik mij kan herinneren zonder ziekte was het lockdown jaar. Vaak is het naar 1 of 2 dagen koorts ofzo, maar kleine kinderen en karaoke zijn voor mij toch wel verzuimers. Tijdje terug een buikgriep gehad. Dat was helemaal lachen. Je gewoon fit voelen maar ieder halfuur kakken en iedere scheet is een schone onderbroek halen. Weer een week vrij.quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:22 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
Ik ben al zeker 15 jaar niet ziek geweest (en ik denk nog wel veel langer) en heb in die tijd dan ook geen werkdag gemist. Ik vind mensen die elk jaar wel 1 of meerdere keren ziek zijn juist bijzonder vreemd.
Ik vind jouw reactie bijzonder vreemd. Mooi dat jij al 15 jaar niet ziek bent geweest (geloof er overigens geen zak van) maar niet iedereen heeft zo'n mega goed afweersysteem.quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:22 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
Ziek is ziek. En wat is er vreemd aan 1 maal per jaar of meerdere keren ziek zijn. Zolang je niet spreekt van misbruik is het zoals het is.quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:22 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
Ja, eerst naar de huisarts voordat je thuis mag blijven. Briljant idee.quote:Op woensdag 4 juni 2025 14:40 schreef Twiitch het volgende:
Gewoon ziekteverzuim zonder diagnose onbetaald maken. Dan leren al die hypochonders het wel af
Jij bent dus een vriend van de asociale werkgevers? asociale werkgevers die ervoor gezorgd hebben dat de arbeiders te krap wonen en meestal te krap bij kas zitten.quote:Op woensdag 4 juni 2025 14:40 schreef Twiitch het volgende:
Gewoon ziekteverzuim zonder diagnose onbetaald maken. Dan leren al die hypochonders het wel af
Godsamme, ik werk in de zorg en het verzuim is groot, en er zijn ook collega’s die er met de pet naar gooien zogauw ze een vast contract hebben en die zich om de haverklap ziekmelden.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:55 schreef SuperNeger het volgende:
Snap ik. Het was ook meer een tegenreactie op Glazenmaker die aangeeft elk jaar wel eens ziek te zijn en verbaasd is over het lage ziekteverzuim. De 1 is nou eenmaal wel eens ziek. De ander (vrijwel) nooit.quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:45 schreef RedShoe het volgende:
[..]
Wees daar blij mee en blijf hopen dat je zo gezond blijft. Dat is helaas niet voor iedereen weggelegd.
wat wil je met de reden doen? Ik heb hier zelf ook mee te dealen in mijn functie, ik ben geen dokter. Vaker verzuim? Neem je mee in beslissingen voor de toekomst. Wie er misbruik van maakt haal je er zo uit hoorquote:Op woensdag 4 juni 2025 15:53 schreef MissButterflyy het volgende:
Zoals bijvoorbeeld, dat je geen reden hoeft te geven voor een ziekmelding, want dat is privé. De teamleider mag er in principe niet eens naar vragen. Ik vind dat zo raar.
Het creëert een afstand en maakt ziek melden wel heel makkelijk, in mijn ogen.
Je kan geloven wat je wil. Maar op mijn huidige werk en vorige werk bij elkaar 12 jaar ongeveer ben ik 0-dagen ziek geweest. En daarvoor kan ik me niet herinneren, dat was volgens mij tijdens mijn studententijd dat ik een gescheurde enkelband had, toen had ik geen kantoorwerk maar fysiek werk, toen moest ik wel een paar weken missen bij mijn bijbaantje.quote:Op woensdag 4 juni 2025 14:08 schreef bondage het volgende:
[..]
Ik vind jouw reactie bijzonder vreemd. Mooi dat jij al 15 jaar niet ziek bent geweest (geloof er overigens geen zak van) maar niet iedereen heeft zo'n mega goed afweersysteem.
Ik word over het algemeen 1x per jaar ziek, meestal de griep of een behoorlijke verkoudheid. Als ik door kan werken dan zal ik dat zeker doen, beetje afleiding werkt voor mij goed en gezien ik toch het meeste thuiswerk besmet ik anderen niet. Echter als het echt niet kan dan ga ik niet werken en meld ik me ziek, iets waar je als werknemer ook gewoon recht op hebt.
Een snotneus of zere strot ga ik me niet ziek voor melden. En ja, er zullen zeker mensen zijn die zich onnodig ziekmelden maar wat jij hier post slaat werkelijk nergens op.
en wil je nu een sticker? Niet iedereen is kennelijk een ubermenschquote:Op woensdag 4 juni 2025 16:02 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
Je kan geloven wat je wil. Maar op mijn huidige werk en vorige werk bij elkaar 12 jaar ongeveer ben ik 0-dagen ziek geweest. En daarvoor kan ik me niet herinneren, dat was volgens mij tijdens mijn studententijd dat ik een gescheurde enkelband had, toen had ik geen kantoorwerk maar fysiek werk, toen moest ik wel een paar weken missen bij mijn bijbaantje.
Geen kinderen hebben helpt misschien ook mee? Dat zijn zeker op jongere leeftijd natuurlijk grote ziektedragers doordat ze continu met 25 andere kindjes in contact komen. Tijdens coronapandemie heb ik corona gehad waarbij ik een kleine kuchje had, verder nergens last van. Toen heb ik overigens wel een week thuisgewerkt om anderen niet te besmetten uiteraard.
En ik heb er niks tegen dat je daar recht op hebt, dat zeg ik ook nergens. Dat is natuurlijk alleen maar mooi. Maar zoals Glazenmaker het lage verzuim verbazend vindt, vind ik het hoge verzuim vaak verbazend. Maar dat is maar net wat je zelf en in je omgeving meemaakt denk ik.
Wat een strijders hier zeg. De tering hey.quote:Op woensdag 4 juni 2025 16:05 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
en wil je nu een sticker? Niet iedereen is kennelijk een ubermensch
je mag vinden wat je wil natuurlijkquote:Op woensdag 4 juni 2025 16:10 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
Wat een strijders hier zeg. De tering hey.Ik ben blij dat ik nooit ziek ben. En dat zou ik iedereen gunnen. Maar zoals veel mensen dat hier raar (of zelfs vervelend) vinden getuige sommige reacties. Vind ik het raar dat iemand elk jaar wel ziek is. Maar blijkbaar mag ik dat niet vinden en moet ik mij conformeren aan een ander narratief, als ik dit zo lees.
Dat het team weet wat er aan de hand is? Open en eerlijke communicatie naar elkaar toe? Er is meer begrip als we open en eerlijk naar elkaar zijn.quote:Op woensdag 4 juni 2025 16:02 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
wat wil je met de reden doen? Ik heb hier zelf ook mee te dealen in mijn functie, ik ben geen dokter. Vaker verzuim? Neem je mee in beslissingen voor de toekomst. Wie er misbruik van maakt haal je er zo uit hoor
dat gaat het team natuurlijk niks aan. Afwezig is voldoende, aan de teamleider danwel manager de taak de taken eventueel te verdelen indien nodigquote:Op woensdag 4 juni 2025 16:22 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Dat het team weet wat er aan de hand is? Open en eerlijke communicatie naar elkaar toe? Er is meer begrip als we open en eerlijk naar elkaar zijn.
ik ben er bekend mee, ben zelf dan ook kritisch met het uitdelen van vaste contracten. Wel gelukkig zijn in mijn ervaring dit soort voorbeelden schaars. Hr kan hierin ook helpen, heb zelf uiteindelijk de afgelopen jaren 2 vso's moeten uitdelen.quote:Helaas wordt er wel misbruik van gemaakt. Een collega die zich elke maand 2 keer ziekmeldt, en nu voor de derde keer langdurig ziek is. En rara, meldt zich steeds weer beter net voor ze in spoor 2 terecht komt. Flikt ze nu al jaren achter elkaar.
ik ben het daarmee eens, maar je houdt het niet tegen. Zodra ik merk dat dit gebeurd zijn ze zsm weg, dat is wat je kan en moet doenquote:En zo zijn er helaas meer. Er zijn er een paar die elke maand ziek zijn, niet op komen dagen zonder uitleg of bereikbaar te zijn, ik ben het gewoon helemaal zat. Vaak de jonge meiden die denken wel alles te kunnen maken. Zijn ze 23 jaar, werken 20 uur per week en nog is er steeds weer iets. Dat is echt een mentaliteit. Verwende prinsjes zijn het.
Spoor 2?quote:Op woensdag 4 juni 2025 16:22 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Dat het team weet wat er aan de hand is? Open en eerlijke communicatie naar elkaar toe? Er is meer begrip als we open en eerlijk naar elkaar zijn.
Helaas wordt er wel misbruik van gemaakt. Een collega die zich elke maand 2 keer ziekmeldt, en nu voor de derde keer langdurig ziek is. En rara, meldt zich steeds weer beter net voor ze in spoor 2 terecht komt. Flikt ze nu al jaren achter elkaar.
En zo zijn er helaas meer. Er zijn er een paar die elke maand ziek zijn, niet op komen dagen zonder uitleg of bereikbaar te zijn, ik ben het gewoon helemaal zat. Vaak de jonge meiden die denken wel alles te kunnen maken. Zijn ze 23 jaar, werken 20 uur per week en nog is er steeds weer iets. Dat is echt een mentaliteit. Verwende prinsesjes zijn het.
Ik heb ook 1 collega die sowieso wel zo’n 6 keer per jaar eventjes ziek is. Terwijl ze geen chronische ziekte heeft voor zover ik weet. Maar altijd wel weer de griep. Ik kan me daar ook weleens over verbazen. Op een gegeven moment heb je daar toch ook wel antistoffen voor gebouwd? Maar collega van mij zei: je hebt mensen die zich al heel snel ziek melden en mensen die sneller doorgaan. Tsja.quote:Op woensdag 4 juni 2025 16:10 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
Wat een strijders hier zeg. De tering hey.Ik ben blij dat ik nooit ziek ben. En dat zou ik iedereen gunnen. Maar zoals veel mensen dat hier raar (of zelfs vervelend) vinden getuige sommige reacties. Vind ik het raar dat iemand elk jaar wel ziek is. Maar blijkbaar mag ik dat niet vinden en moet ik mij conformeren aan een ander narratief, als ik dit zo lees.
Daar is een bedrijfsarts voor.quote:Op woensdag 4 juni 2025 15:53 schreef MissButterflyy het volgende:
Zoals bijvoorbeeld, dat je geen reden hoeft te geven voor een ziekmelding, want dat is privé. De teamleider mag er in principe niet eens naar vragen. Ik vind dat zo raar.
Waarom is dat raar? Werkgever heeft er eigenlijk geen flikker mee te maken. Persoon kan niet werken, ziek gemeld. Daar is in principe de kous mee af.quote:Op woensdag 4 juni 2025 15:53 schreef MissButterflyy het volgende:
Hoe krijg je ze weg als ze een vast contract hebben, en het is bij een grote werkgever?quote:Op woensdag 4 juni 2025 16:27 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
dat gaat het team natuurlijk niks aan. Afwezig is voldoende, aan de teamleider danwel manager de taak de taken eventueel te verdelen indien nodig
[..]
ik ben er bekend mee, ben zelf dan ook kritisch met het uitdelen van vaste contracten. Wel gelukkig zijn in mijn ervaring dit soort voorbeelden schaars. Hr kan hierin ook helpen, heb zelf uiteindelijk de afgelopen jaren 2 vso's moeten uitdelen.
[..]
ik ben het daarmee eens, maar je houdt het niet tegen. Zodra ik merk dat dit gebeurd zijn ze zsm weg, dat is wat je kan en moet doen
erbovenop zitten als leidinggevende. Arbo erbij halen, regelmatig gesprekken voeren, alles vastleggen. De meesten worden het dan wel zat hoor. En een vso kan uiteindelijk uitkomst bieden.quote:Op woensdag 4 juni 2025 16:44 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Hoe krijg je ze weg als ze een vast contract hebben, en het is bij een grote werkgever?
Dit is voor mij de reden dat ik naar ander werk ben aan het zoeken. Ik kan er niet meer tegen dat ik wel
mijn best doe en het werk van al de ‘zieken’ steeds erbij over moet nemen. Ik ben daar zo klaar mee.
En ik ben niet de enige in het team.
Het voorname probleem is dat je bij langdurige ziekte of bijvoorbeeld een burn-out langdurig het salaris moet doorbetalen. Bij een bedrijf met 20 werknemers is dat wellicht niet zo'n probleem maar met 2-3 werknemers kom je dan al snel in de problemen. Bovendien is het bij minder als 10 man personeel geen goed idee vrouwen aan te nemen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:58 schreef bloodymary1 het volgende:
Vind eigenlijk dat het niet op de werkgevers te schuiven is. Het is meer een combinatie van ondercapaciteit overal en afnemende motivatie bij de medewerkers.
Ik adviseer mijn klanten ook om als het kan zo min mogelijk met personeel te werken. Ik heb er ook maar weinig meegemaakt (kleine ondernemers) die er echt gelukkiger of beter van werden sinds ze personeel in dienst namen.
Wees blij, vaak is regelmatige ziekte een teken van onderliggende problemen die meestal de levensverwachting flink verlagen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:22 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
Soms is het ook gewoon huilen met de pet op.quote:Op woensdag 4 juni 2025 16:48 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
erbovenop zitten als leidinggevende. Arbo erbij halen, regelmatig gesprekken voeren, alles vastleggen. De meesten worden het dan wel zat hoor. En een vso kan uiteindelijk uitkomst bieden.
Maargoed, vooral bepalen wie wel en wie niet een vast contract krijgt. Je pikt ze er snel genoeg uit voor die tijd.
En ik snap jou wel daarin trouwens, dat is ook gewoon kut.
Goed punt. Wat dacht je van een idee dat een werknemer bij ziekmelding verplicht naar de docter moet en aan de werkgever een ziekterapport moet overleggen?quote:Op woensdag 4 juni 2025 15:53 schreef MissButterflyy het volgende:
daar zullen de huisartsen blij mee zijn.. hebben het al druk zat volgens mijquote:Op woensdag 4 juni 2025 16:57 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Goed punt. Wat dacht je van een idee dat een werknemer bij ziekmelding verplicht naar de docter moet en aan de werkgever een ziekterapport moet overleggen?
Daar zijn bedrijfsartsen voor.quote:Op woensdag 4 juni 2025 16:57 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Goed punt. Wat dacht je van een idee dat een werknemer bij ziekmelding verplicht naar de docter moet en aan de werkgever een ziekterapport moet overleggen?
Dat had ik ook. 10+ jaar bij verschillende werkgevers geen dag ziek. Niks.quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:22 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
Leuk dergelijke collega's, en het extra werk mag jij zeker opknappen? Dit lijkt me precies een systeem waarbij op termijn enkel de personen die zich vaak ziekmelden overblijven en er van de "zorg" weinig overblijft in de praktijk.quote:Op woensdag 4 juni 2025 16:22 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Helaas wordt er wel misbruik van gemaakt. Een collega die zich elke maand 2 keer ziekmeldt, en nu voor de derde keer langdurig ziek is. En rara, meldt zich steeds weer beter net voor ze in spoor 2 terecht komt. Flikt ze nu al jaren achter elkaar.
En zo zijn er helaas meer. Er zijn er een paar die elke maand ziek zijn, niet op komen dagen zonder uitleg of bereikbaar te zijn, ik ben het gewoon helemaal zat. Vaak de jonge meiden die denken wel alles te kunnen maken. Zijn ze 23 jaar, werken 20 uur per week en nog is er steeds weer iets. Dat is echt een mentaliteit. Verwende prinsesjes zijn het.
Dat is natuurlijk leuk voor grote bedrijven maar geen oplossing voor kleine bedrijven. Het probleem is dat het huidige systeem het inhuren van werknemers voor kleine bedrijven te risicovol maakt. Dit creëert op langere termijn het probleem dat minder bedrijven kunnen doorgroeien en een toenemende focus op grote bedrijven wat niet gezond is voor de economie.quote:
Dat zal ook wel zo blijven met het numerus fixus systeem.quote:Op woensdag 4 juni 2025 16:58 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
daar zullen de huisartsen blij mee zijn.. hebben het al druk zat volgens mij
Dan heb je nog de arbodienst. Dat er misbruik word gemaakt door een groep wil ik uiteraard niet ontkennen. Maar het is ook zo dat het management totaal geen aandacht schenken om een goed dossier aan te maken.quote:Op woensdag 4 juni 2025 17:11 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk leuk voor grote bedrijven maar geen oplossing voor kleine bedrijven. Het probleem is dat het huidige systeem het inhuren van werknemers voor kleine bedrijven te risicovol maakt. Dit creëert op langere termijn het probleem dat minder bedrijven kunnen doorgroeien en een toenemende focus op grote bedrijven wat niet gezond is voor de economie.
Behalve als er al shit aan de man is. Dan pas doen ze wat.quote:Op woensdag 4 juni 2025 17:23 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dan heb je nog de arbodienst. Dat er misbruik word gemaakt door een groep wil ik uiteraard niet ontkennen. Maar het is ook zo dat het management totaal geen aandacht schenken om een goed dossier aan te maken.
quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:58 schreef Mikeytt het volgende:
https://www.nu.nl/economi(...)s-stijgen-sterk.html
[..]
Zorgelijke ontwikkeling. Van 5 naar 8,3 miljard euro aan kosten in een jaar!
Werkgevers zijn onder de eindeloze waslijst aan rechtse regeringen alsmaar asocialer geworden. Steeds kleinere teams met het idee dat minder mensen het werk ook kunnen doen. Steeds snellere ontwikkelingen die mensen niet meer kunnen bijbenen...
In de reacties zie ik wat ervaringen van (vervroegd) gepensioneerden... helemaal bizar.
Gaat alleen nog erger worden met de vergrijzing.
quote:Werkgevers zijn onder de eindeloze waslijst aan rechtse regeringen alsmaar asocialer geworden
Een dossier aanleggen kost veel tijd, het is veel makkelijker het zo te regelen dat een werknemer de eigen ziekte moet kunnen aantonen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 17:23 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dan heb je nog de arbodienst. Dat er misbruik word gemaakt door een groep wil ik uiteraard niet ontkennen. Maar het is ook zo dat het management totaal geen aandacht schenken om een goed dossier aan te maken.
Lijkt mij ook niet geheel zinnig. Oké dan ga je naar een huisarts. En dan?quote:Op woensdag 4 juni 2025 17:51 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Een dossier aanleggen kost veel tijd, het is veel makkelijker het zo te regelen dat een werknemer de eigen ziekte moet kunnen aantonen.
Je bent ziek dus je dient gewoon naar een arts te gaan, die schijnt een briefje wat je naar je werkgever stuurt om aan te tonen dat je ziek bent. Doe je dit niet dan mag de werkgever gewoon een dag loon inhouden. Zo werkt het in 95% van de wereld gewoon.quote:Op woensdag 4 juni 2025 17:55 schreef Cherni het volgende:
[..]
Lijkt mij ook niet geheel zinnig. Oké dan ga je naar een huisarts. En dan?
Uiteindelijk zul je sowieso een dossier moeten aanmaken.
Het is dan ook de schuld van rechts dat Mikey zich moe voelt van een backpacktrip en blijk geeft van een kapot moreel kompas.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:04 schreef Evangelion het volgende:
Jouw schuld
Niet alles willen doen. Vroeger waren mensen tevreden om op werkdagen thuis te komen, hun prakje op te warmen, de kinderen op bed te leggen en nog een uurtje TV te kijken voor ze naar bed gaan.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:13 schreef Hexagon het volgende:
Het is nogal simplistisch dit enkel op werkgevers te schuiven.
Bij mijn huidige werkgever en de vorige heb ik ook meerdere burnouts om me heen gezien. Maar geen van beide werkgevers waren slavendrijvers die onmogelijke eisen stelden. Dat is ook niet zo slim, want opgebrande werknemers en groot verloop in personeel is heel kostbaar.
Je ziet ook dat veel mensen gewoon teveel hooi op hun vork nemen en geen grenzen aangeven. Willen heel graag carriere maken, ook al overstijgt het hun niveau, en willen alles perfect doen. En als ze leiding geven gaan ze micromanagen. Vaak in combinatie met hun gezin, dat ze vaak ook al micromanagen.
Veelal is het een vraagstuk in eerlijk zijn waar je limieten liggen.
Als je de boel niet vertrouwt schakel je toch gewoon de bedrijfsarts in.quote:Op woensdag 4 juni 2025 15:53 schreef MissButterflyy het volgende:
Als de werksfeer en onderlinge omgang met collega's prima is zal het in praktijk zelden voorkomen dat de collega die afwezig was de redenen daarvoor niet wil delen. Mijn ervaring is dat, als het niet al tijdens het verzuim bekend is, het binnen het team wel onderwerp van gesprek is op de eerste werkdag dat de werknemer weer aanwezig is.quote:Op woensdag 4 juni 2025 16:22 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
En dan leg je een zinloze en onnodige druk op artsen, aangezien het voor voor het meeste verzuim helemaal niet nodig is om een arts te bezoeken.quote:Op woensdag 4 juni 2025 17:57 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Je bent ziek dus je dient gewoon naar een arts te gaan, die schijnt een briefje wat je naar je werkgever stuurt om aan te tonen dat je ziek bent. Doe je dit niet dan mag de werkgever gewoon een dag loon inhouden. Zo werkt het in 95% van de wereld gewoon.
Oke dan ga ik naar een huisarts. Ik geef hem toestemming medische info te delen. Je zegt zelf zo werkt het voor 95%. Zelfs al zou ik niet ziek zijn maak ik makkelijk een afspraak met een huisarts dat ik bijvoorbeeld mentale problemen heb. En bij koorts is dat gewoon een telefonische afspraak met de huisarts.quote:Op woensdag 4 juni 2025 17:57 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Je bent ziek dus je dient gewoon naar een arts te gaan, die schijnt een briefje wat je naar je werkgever stuurt om aan te tonen dat je ziek bent. Doe je dit niet dan mag de werkgever gewoon een dag loon inhouden. Zo werkt het in 95% van de wereld gewoon.
😂quote:Op woensdag 4 juni 2025 18:01 schreef timmmmm het volgende:
Of: je ziet het steeds meer, ziekte bij jonge, gezonde, werkenden. Zullen wel gevaccineerd zijn
'quote:Op woensdag 4 juni 2025 18:04 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
En dan leg je een zinloze en onnodige druk op artsen, aangezien het voor voor het meeste verzuim helemaal niet nodig is om een arts te bezoeken.
Je gaat met een simpele griep of verkoudheid toch niet naar de huisarts... Gewoon rust houden en de gebruikelijke middelen van de drogisterij gebruiken ter verzachting van het ongemak. Ook met bijvoorbeeld een migraine aanval is bezoek aan de huisarts totaal niet zinvol.
Sterker nog: het is beter voor zowel arts als patiënt dat de patiënt in zulke situaties gewoon thuis blijft.
Nogmaals: daarvoor is de arbo arts.quote:Op woensdag 4 juni 2025 18:17 schreef BlaZ het volgende:
[..]
'
Het gaat om het beperken van misbruik, daarvoor is het beter de bewijslast bij de werknemer neer te leggen.
Werknemer: Ik ben ziek.
Werkgever: Ok, toon maar aan, anders geen salaris.
De huisarts ziet je aankomenquote:Op woensdag 4 juni 2025 17:57 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Wat ik al aangaf, dat is geen optie voor kleine bedrijven.quote:Op woensdag 4 juni 2025 18:19 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Nogmaals: daarvoor is de arbo arts.
Werknemer: Ik ben ziek
Werkgever: Ok *belt arbodienst*
Arbo arts: gaat langs bij werknemer
Het is gewoon de internationale norm. Nederland en een aantal andere Europese landen vormen hierin een uitzonderingspositie en dat is duidelijk terug te zien in hoge ziektecijfers en verzuimcijfers. Het is noodzakelijk daarbij internationaal in de pas te blijven lopen om de concurrentiepositie niet te verliezen.quote:
Dit soort uitwassen moeten echt aangepakt kunnen worden.quote:Helaas wordt er wel misbruik van gemaakt. Een collega die zich elke maand 2 keer ziekmeldt, en nu voor de derde keer langdurig ziek is. En rara, meldt zich steeds weer beter net voor ze in spoor 2 terecht komt. Flikt ze nu al jaren achter elkaar.
Dit soort flinkerds veroorzaken ook voor miljarden aan verzuim.quote:Op woensdag 4 juni 2025 11:32 schreef Glazenmaker het volgende:
Precies, dat bedoel ik. Het wordt ook erg makkelijk gemaakt om er met de pet naar te gooien.quote:Op woensdag 4 juni 2025 18:23 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het is gewoon de internationale norm. Nederland en een aantal andere Europese landen vormen hierin een uitzonderingspositie en dat is duidelijk terug te zien in hoge ziektecijfers en verzuimcijfers. Het is noodzakelijk daarbij internationaal in de pas te blijven lopen om de concurrentiepositie niet te verliezen.
Een toename van 40% op een al hoog cijfer is echt zorgenwekkend.
[..]
Dit soort uitwassen moeten echt aangepakt kunnen worden.
In de praktijk zul je ook zien dat een werkgever geen verificatie van een arts noodzakelijk acht bij werknemers die 1-2 keer per jaar ziek zien, maar dit geeft in ieder geval een methode in handen van de werknemer om misbruik makkelijk tegen te gaan.
Met niks doen het equivalent van 55k bruto binnenharken is niet misselijk.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:55 schreef SuperNeger het volgende:
En als het te makkelijk blijft zal het verzuim enkel verder toenemen wat weer ten koste gaat van de welwillende werknemers.quote:Op woensdag 4 juni 2025 18:39 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Precies, dat bedoel ik. Het wordt ook erg makkelijk gemaakt om er met de pet naar te gooien.
Het heeft toch geen gevolgen verder.
Toen ik meer dan 20 jaar geleden niet kwam opdagen op m’n vakantiebaan omdat ik er die dag geen zin in had was dat meteen mijn laatste dag.
Daar heb ik van geleerd dat maar niet meer te doen.
Natuurlijk wel. Alleen willen veel werkgevers daar niet voor betalen. Prima, maar dan moeten ze ook niet zeuren en niet hun werkgevers kosten op de maatschappij (huisartsenzorg) afwentelen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 18:23 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Wat ik al aangaf, dat is geen optie voor kleine bedrijven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |