quote:Tesla’s self-driving Cybercab robotaxi is headed to Austin as part of the company’s initial robotaxi rollout, marking one of the first real-world deployments of CEO Elon Musk’s long-promised autonomous vehicle service.
The business tech mogul unveiled the model last October at the electric car manufacturer's "We, Robot" event, shortly after he announced the plans to launch the Tesla-operated ride-sharing service.
Het is net andersom: de AI is het hart van het systeem, die vreet ook alle rekencapaciteit. De rest is een grafische gebruikersinterface.quote:Op maandag 2 juni 2025 16:49 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Oh ja maar AI en deep learning enzovoorts blijft zichzelf ook wel ontwikkelen, ik had ook paar jaar geleden nooit verwacht dat ik volledige gesprekken kan oefenen in het Spaans met Google Gemini. Natuurlijk is AI zwaar en robuust om te draaien, alleen is het alleen een soort van layer die ze projecteren over de inkomende beelden. Die weer verwerkt worden, feit dat het al toegepast wordt zegt toch genoeg al.
Het is eigenlijk een soort van aimbot/hook die alle informatie verwerkt en die bestaan al meer dan 20 jaar dacht ik.
Denk dat het heel veel files zou schelen als er alleen maar AI gestuurde auto's op de wegen zaten.
Als 20 jaar geleden in counter strike 1.6 al een oude computer bewegingen op de milliseconden kon laten detecteren en de input naar die koppies brengen binnen luttele milliseconden is dat allemaal niet zo moeilijk.quote:Op maandag 2 juni 2025 17:03 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het is net andersom: de AI is het hart van het systeem, die vreet ook alle rekencapaciteit. De rest is een grafische gebruikersinterface.
Het doel van de software is niet het beeld op de middenconsole tekenen. Het doel is te begrijpen wat de auto aan het doen is, hoe de omgeving er uitziet, wat het overige verkeer doet en wat de auto moet gaan doen. Dat is 99%. Het weergeven van dat overzicht op de middenconsole kun je ook gewoon afzetten en dan doet de auto het nog steeds.quote:Op maandag 2 juni 2025 17:28 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Als 20 jaar geleden in counter strike 1.6 al een oude computer bewegingen op de milliseconden kon laten detecteren en de input naar die koppies brengen binnen luttele milliseconden is dat allemaal niet zo moeilijk.
Tesla systeem met HUD werkt eigenlijk hetzelfde, n.a.v. de 360 camera's maakt hij dezelfde berekeningen maar dan wat complexer, natuurlijk zitten er heel veel situatie schetsen op dit moment getraind in de software, wordt dit dagelijks verbetert met software updates.
Blijkbaar kan de software het zelfs aan om een sketch te genereren die laat zien wat de Tesla allemaal detecteert om zich heen. Denk niet dat processing power ooit een issue zal zijn.
Zie je de Tesla twijfelen of die auto naast hun nou wel of geen vrachtwagen is?quote:Op maandag 2 juni 2025 17:42 schreef epicbeardman het volgende:
[ afbeelding ]
Nee, dit zie ik ook mijn BMW niet doen of andere merken, zeker niet op dit moment. Waymo met hen auto's betwijfel ik het ook bij trouwens, zullen nooit zo adaptief zijn als FSD.
Snap ik, maar zo zwaar zal de AI wel niet zijn als ze nog processing power overhebben voor dat soort ongein.quote:Op maandag 2 juni 2025 17:33 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het doel van de software is niet het beeld op de middenconsole tekenen. Het doel is te begrijpen wat de auto aan het doen is, hoe de omgeving er uitziet, wat het overige verkeer doet en wat de auto moet gaan doen. Dat is 99%. Het weergeven van dat overzicht op de middenconsole kun je ook gewoon afzetten en dan doet de auto het nog steeds.
quote:Op maandag 2 juni 2025 17:46 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Snap ik, maar zo zwaar zal de AI wel niet zijn als ze nog processing power overhebben voor dat soort ongein.
Dat is wel heel erg miereneuken hoor, denk je nu echt dat de prioriteit er ligt of het toevallig een vrachtwagen, dubbeldekker of bierfiets? Volgens mij heb je ook een UFO modus waarin dus elke auto om je heen als ufo geprojecteerd wordt.quote:Op maandag 2 juni 2025 17:45 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Zie je de Tesla twijfelen of die auto naast hun nou wel of geen vrachtwagen is?
Denk je dat een Nintendo Switch in staat is om dat plaatje te tekenen? Met ufo's?quote:Op maandag 2 juni 2025 17:50 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Dat is wel heel erg miereneuken hoor, denk je nu echt dat de prioriteit er ligt of het toevallig een vrachtwagen, dubbeldekker of bierfiets? Volgens mij heb je ook een UFO modus waarin dus elke auto om je heen als ufo geprojecteerd wordt.
Natuurlijk snap ik dat je de camera's tracht te ondermijnen, echter is het niet relevant of er een coupe of daadwerkelijk cabriolet naast je staat op het display. Er zitten ook nog ramen in de auto voor als je het vergeet.
Boomin!!! daarom gaan de leveringen zo traag in Nederland. Noorwegen krijgt alle leveringen.quote:De gefacelifte verkooptopper van Tesla, de Model Y, had de terugkeer aan de top van de verkooplijstjes moeten betekenen. Helaas voor Musk en zijn aanhangers gebeurde dat niet. Tenminste, in het grootste deel van Europa. Hier in Nederland trekken de verkopen weer wat bij, maar waar het EV-merk pas echt hoogtijdagen beleeft, is Noorwegen.
Tesla verkocht in de maand mei precies 2.600 nieuwe EV’s in Noorwegen. Dat waren er in mei 2024 nog 1.220. Met de ruime verkoopverdubbeling verkoopt Tesla in mei 2025 het meest van alle merken. Nummer 2, Volkswagen, verkocht er 1.914 stuks in de afgelopen maand. Het succes van Tesla in mei 2025 is grotendeels te danken aan één model: de nieuwe Model Y.
Waar wij hier de Juniper links laten liggen, zijn de Noren verzot op de nieuwe Y. Afgelopen maand werden er 2.346 op Noorse platen gezet. Daarmee heeft de Tesla Model Y een marktaandeel van 16,5 procent. Om dat in perspectief te zetten: de nummer 2, de Toyota bZ4x, had 992 registraties en een marktaandeel van 7 procent.
Grappig, eerdaags werd ik nog afgerekend op het gebruiken van die bronquote:Op dinsdag 3 juni 2025 14:34 schreef epicbeardman het volgende:
In dit Europese land gaat Tesla wél hard: verkoopstijging van 213%!
[..]
Boomin!!! daarom gaan de leveringen zo traag in Nederland. Noorwegen krijgt alle leveringen.
Allemaal Tesla aandelen kopen. Had dit al eerder gemeld.
Tevens aardig biased artikel van wat ik wel een bedrijf die leuke video's maakt (Wouter Karssen ect)
Want de Model Y loopt ook aardig door hier met 650~ op kenteken in Mei en leveringen gepland deze weken.
Model 3 400+
Nee hoor ben al langere tijd autoblog fan, maar er zitten paar publicisten bij die zich beetje te erg laten beinvloeden door social media en msm. Die zijn nu zoals je ziet weer verbaasd dat Tesla 213% meer verkoopt dan vorig jaar.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 17:03 schreef Wantie het volgende:
[..]
Grappig, eerdaags werd ik nog afgerekend op het gebruiken van die bron
Aha, dus positief nieuws over Tesla wil zeggen: goede bron, en kritisch nieuws slechte bron.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 17:35 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Nee hoor ben al langere tijd autoblog fan, maar er zitten paar publicisten bij die zich beetje te erg laten beinvloeden door social media en msm. Die zijn nu zoals je ziet weer verbaasd dat Tesla 213% meer verkoopt dan vorig jaar.
Elon's rare fratsen zorgen zelfs voor een enorme boost in Noorwegen.. hebben die wel internet Wantie?
Je weet dat ik ook gewoon elke willekeurige Tesla tweet had kunnen pakken met deze buitenaardse verkoopcijfers he.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 17:40 schreef Wantie het volgende:
[..]
Aha, dus positief nieuws over Tesla wil zeggen: goede bron, en kritisch nieuws slechte bron.
Helder
Nee, eigenlijk niet.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 17:44 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Je weet dat ik ook gewoon elke willekeurige Tesla tweet had kunnen pakken met deze buitenaardse verkoopcijfers he.
Ik ben niet zo simpel dat als bijvoorbeeld een CEO van een bepaald bedrijf mij niet aanstaat, ik dan gelijk ook het hele bedrijf moet haten, een of andere belabberde lidar taxiservice de lucht in prijzen en een kruistocht moet beginnen.
Snap je hem?
Zelfde geldt voor autoblog, ondanks er beetje vreemde redactie zit, zijn de video's en podcast top!
Interessant en ook heel apart. Oslo is natuurlijk gewoon een gewone stad, maar wel heel koud. Volgens mij zijn de huizen daar ook niet groter dan gemiddeld in een andere grote, Europese stad. En daar zullen ze ook niet allemaal een garage hebben. Daarbuiten is er weinig bebouwing en lange wegen, die niet altijd ijsvrij zijn. Het kan dus zijn dat het langzaam gaat en je flink om moet rijden. De huizen zijn daar wel groter en hebben vaker een garage.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 14:34 schreef epicbeardman het volgende:
In dit Europese land gaat Tesla wél hard: verkoopstijging van 213%!
[..]
Boomin!!! daarom gaan de leveringen zo traag in Nederland. Noorwegen krijgt alle leveringen.
Allemaal Tesla aandelen kopen. Had dit al eerder gemeld.
Tevens aardig biased artikel van wat ik wel een bedrijf die leuke video's maakt (Wouter Karssen ect)
Want de Model Y loopt ook aardig door hier met 650~ op kenteken in Mei en leveringen gepland deze weken.
Model 3 400+
20 jaar? Alle satellieten samen, niet alleen Starlink?quote:Op dinsdag 3 juni 2025 18:59 schreef Wantie het volgende:
Ondertussen blijkt Starlink niet bepaald milieuvriendelijk.
In 20 jaar tijd zijn er 523 verbrand in de atmosfeer , waarbij het overgrote deel ongecontroleerd
In 2022 vielen er tijdens een zonnestorm 40 Starlink satellieten uit de lucht.
Niet alle satellieten verbranden volledig, waardoor ze een gevaar kunnen vormen voor het luchtverkeer.
https://cybernews.com/tec(...)starlink-satellites/
Noorwegen wil dit jaar naar 100% nieuw verkochte EV's.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 18:55 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Interessant en ook heel apart. Oslo is natuurlijk gewoon een gewone stad, maar wel heel koud. Volgens mij zijn de huizen daar ook niet groter dan gemiddeld in een andere grote, Europese stad. En daar zullen ze ook niet allemaal een garage hebben. Daarbuiten is er weinig bebouwing en lange wegen, die niet altijd ijsvrij zijn. Het kan dus zijn dat het langzaam gaat en je flink om moet rijden. De huizen zijn daar wel groter en hebben vaker een garage.
Maar de accu's hebben een relatief lage capaciteit door de temperatuur, de afstanden zijn groot en je wilt absoluut niet zonder brandstof of een lege accu komen te staan, want dan is de kans op doodvriezen aanwezig. Je verstookt dus redelijk wat elektriciteit voor de verwarming. En je neemt makkelijker een jerrycan dan een extra accu mee. Al was het maar om het gewicht en de afmetingen.
De elektriciteitsprijs is een derde goedkoper dan hier in Nederland, maar hier is die ook gewoon hoog. In Noorwegen zitten ze rond het EU gemiddelde.
Dus ik heb geen idee wat ze er zo geweldig aan vinden. Californië lijkt mij een veel beter klimaat hebben voor een EV en de bebouwing ligt dichter bij elkaar.
2 jaarquote:Op dinsdag 3 juni 2025 19:02 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
20 jaar? Alle satellieten samen, niet alleen Starlink?
Ah, de regering vereist het. Dat wist ik niet. Dan is het niet zo vreemd.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 19:03 schreef Wantie het volgende:
[..]
Noorwegen wil dit jaar naar 100% nieuw verkochte EV's.
In dat licht is het niet vreemd dat Noren ondanks het klimaat electrisch kopen.
Tesla is technisch de beste optie, ik verwacht dat dat zeker geldt in het Noorse klimaat.
Ja, gemiddeld iedere dag al een paar. En het moeten er nog tien keer zoveel worden. Het gaat Starlink satellieten regenen.quote:
quote:Elon Musk belooft al jaren zelfrijdende auto's die veiliger rijden dan mensen. Met de introductie van het Autopilot-systeem zette Tesla tien jaar geleden de eerste stap. De auto's golden als groen en innovatief, maar raakten betrokken bij zware ongelukken in de Verenigde Staten en Europa. Dat leidde tot scherpe kritiek, onderzoeken en rechtzaken. Toch zet Musk door en hij hoopt dit jaar nog goedkeuring te krijgen voor de introductie van Full Self Driving in Europa. Zembla onderzoekt hoe het kan dat Tesla's Autopilot-systeem al jaren wordt gelinkt aan ongelukken, en welke rol de Nederlandse Rijksdienst voor het Wegverkeer daarbij speelt.
Nothing burger van een extreem linkse omroep die Tesla TeSSla noemt en de auto's Swasticars, waarbij onzin werd verteld over hele oude versies van AP.quote:
Yup, shoot the messengerquote:Op dinsdag 3 juni 2025 20:57 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nothing burger van een extreem linkse omroep die Tesla TeSSla noemt en de auto's Swasticars, waarbij onzin werd verteld over hele oude versies van AP.
En Wantie gelooft het weer direct.
Ongeveer wat ik verwacht had. Veel Tesla fans ook. En in Nederland was die klokkenluider voor de wolven gegooid.quote:
"Maar FSD is veel veiliger! We moeten dat meteen verplicht invoeren, in plaats van Autopilot!"quote:Op dinsdag 3 juni 2025 20:57 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nothing burger van een extreem linkse omroep die Tesla TeSSla noemt en de auto's Swasticars, waarbij onzin werd verteld over hele oude versies van AP.
Opvallend is dat Tesla adverteert met Model Y die zichzelf naar de klant rijdt, maar tegelijkertijd in Austin heel voorzichtig met geofencing en teleoperators een handvol autonome Tesla's laat rijden.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 21:14 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
"Maar FSD is veel veiliger! We moeten dat meteen verplicht invoeren, in plaats van Autopilot!"
Veel mensen hebben geen flauw idee hoe het allemaal werkt, maar ze vertrouwen er op dat het veilig is. Want anders zou je het niet kunnen kopen. En ze vinden het prachtig, het is een mooi speeltje. Dat je er ook aan kunt overlijden komt niet bij ze op. Of misschien pas nadat ze ervaren hoe onveilig het kan zijn.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 21:24 schreef Wantie het volgende:
[..]
Opvallend is dat Tesla adverteert met Model Y die zichzelf naar de klant rijdt, maar tegelijkertijd in Austin heel voorzichtig met geofencing en teleoperators een handvol autonome Tesla's laat rijden.
Dan rijst de vraag is unsupervised FSD nu wel of niet beschikbaar?
Wat in Zembla blijkt is dat bij ongevallen de Autopilot vlak ervoor zichzelf had uitgeschakeld.
Dat zagen we ook bij de Roadrunner test.
Plus dat mensen de Autopilot gebruikten als autonoom rijsysteem, zoals beloofd in de propaganda.
Terwijl het om bèta software gaat, waarbij je ten allen tijden zelf de auto moet besturen.
Met FSD zullen bestuurders er nog meer van uitgaan dat de auto volledig autonoom kan rijden.
Maar kan dat ook?
Er rijden al jaren 100,000 Tesla's op de Nederlandse wegen, als er echt problemen waren dan hadden we het allang gehoord.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 20:57 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
en dat is dan ook waarom het Tesla-dossier zo groot is geworden. Ze hebben al die klachten onder de pet gehouden. Tesla is meedogenloos, er komt een leger advocaten op je dak als je iets verkeerds zegt.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 21:37 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Er rijden al jaren 100,000 Tesla's op de Nederlandse wegen, als er echt problemen waren dan hadden we het allang gehoord.
Niemand maar ook niemand klaagt daarover, zal wel gemaakt zijn inderdaad omdat een Zembla activist gefrustreerd is. Na het maken van deze documantaire is hij/zij/them/het vast op hen dochter site joop.nl een opinie geschreven.
En nogmaals een shoot the messenger...quote:Op dinsdag 3 juni 2025 21:37 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Er rijden al jaren 100,000 Tesla's op de Nederlandse wegen, als er echt problemen waren dan hadden we het allang gehoord.
Niemand maar ook niemand klaagt daarover, zal wel gemaakt zijn inderdaad omdat een Zembla activist gefrustreerd is. Na het maken van deze documantaire is hij/zij/them/het vast op hen dochter site joop.nl een opinie geschreven.
Ik zag het.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 21:39 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
en dat is dan ook waarom het Tesla-dossier zo groot is geworden. Ze hebben al die klachten onder de pet gehouden. Tesla is meedogenloos, er komt een leger advocaten op je dak als je iets verkeerds zegt.
Dat heeft Jeremy Clarkson ook zo mooi uitgelegd.
quote:In 2008, Clarkson gave a harsh evaluation of the Tesla Roadster on BBC's Top Gear viewers, starting a feud with Elon Musk. A BBC segment depicted the vehicle experiencing brake issues at 55 miles. The review led Elon Musk to file a lawsuit against the BBC. The legal proceedings did not change Clarkson's point of view regarding the vehicle.
Normaal strooi je met de youtube video's.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 21:24 schreef Wantie het volgende:
[..]
Opvallend is dat Tesla adverteert met Model Y die zichzelf naar de klant rijdt, maar tegelijkertijd in Austin heel voorzichtig met geofencing en teleoperators een handvol autonome Tesla's laat rijden.
Wat in Zembla blijkt is dat bij ongevallen de Autopilot vlak ervoor zichzelf had uitgeschakeld.
Plus dat mensen de Autopilot gebruikten als autonoom rijsysteem, zoals beloofd in de propaganda.
Terwijl het om bèta software gaat, waarbij je ten allen tijden zelf de auto moet besturen.
Met FSD zullen bestuurders er nog meer van uitgaan dat de auto volledig autonoom kan rijden.
Maar kan dat ook?
toen ze de rechtszaak ook in hoger beroep verloren, besloten ze om nooit meer auto's uit te lenen aan Top gear voor reviews. Tenminste, totdat Jeremy Clarkson vertrok.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 21:47 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik zag het.
Elon klaagde gewoon de BBC aan na een slechte review van de Roadster.
[..]
2008, toen was ie net 37 geworden.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 21:47 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik zag het.
[..]
Ja, Zembla besteedde ook aandacht aan videos gemaakt door Tesla.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 21:47 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Normaal strooi je met de youtube video's.
Heb je ooit al wel eens een FSD video opgezocht?
[ x ]
Hier gisteren filmpje van Tesla in het drukke Parijs. Vind zelf dat hij beetje krampachtig zit met zijn handen, maar hij komt niet aan het stuur iig.
Wekelijks is er bijna wel weer een FSD update. Dat is ook te zien op youtube qua software versies.
Conspiracies.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 21:50 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ja, Zembla besteedde ook aandacht aan videos gemaakt door Tesla.
Die bleken in scène gezet.
De video van die robot barman blijkt ook in scène te zijn gezet.
En juist door dit soort videos verwacht de consument dat de auto autonoom kan rijden.
Maar tegelijkertijd laat Tesla in Austin dat alleen toe met geofencing, en supervised dmw teleoperators.
We gaan het zien.
Beetje rare stelling.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 21:50 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
2008, toen was ie net 37 geworden.
Als Ghost braking echt zo'n issue was zouden de noren niet massaal nieuwe Model Y's aanschaffen, Tesla's staan bekend om hen betrouwbaarheid en minimale kosten. Goede accu gararanties.
Vaak is het enige wat qua onderhoud geld kost is banden, omdat stoplicht sprintjes en de buitenaardse acceleratie natuurlijk erg leuk is. Plus de remmen.
Lees anders 1 van de 350 alom positieve reviews van Tesla eigenaren op autoweek.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 21:53 schreef Wantie het volgende:
[..]
Beetje rare stelling.
Die stelling getuigt een gebrek aan echt bewijs dat de systemen echt veilig zijn.
Model Y kun je ook zonder FSD of Autopilot rijden.
Volgens mij is dat bovendien een optie die je apart aanschaft.
https://www.autoweek.nl/reviews/tesla/?sortering=aflopendquote:De M Y Performance is inmiddels uit de garantie (tot 80.000 km). Maar tot nu toe zijn er geen problemen geweest en het lijkt er ok niet op dat er problemen aan komen. Het enige dat harder slijt zijn de banden. Maar dat zal zeker met mijn zware rechter voet te maken hebben.
Het vermogen blijft leuk, en de auto leert nog steeds bij via de wifi updates.
In de winter is het rijbereik wel wat aan de lage kant , zeker bij snel heden boven de 120km/h.
's Zomers is het echter goed te doen.
Een reden om de auto te vervangen is er nog niet echt, hij rijdt probleemloos, heel goedkoop en heeft alle luxe aan boord die je maar wenst.
Hooguit een auto met een WLTP van 700km zou handiger zijn. misschien toch een reden gevonden?
Er is ook minstens 1 YouTuber geweest die het maken van zo'n FSD ervaringsfilmpje niet overleeft heeft. Dat we weten.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 21:47 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Normaal strooi je met de youtube video's.
Heb je ooit al wel eens een FSD video opgezocht?
[ x ]
Hier gisteren filmpje van Tesla in het drukke Parijs. Vind zelf dat hij beetje krampachtig zit met zijn handen, maar hij komt niet aan het stuur iig.
Wekelijks is er bijna wel weer een FSD update. Dat is ook te zien op youtube qua software versies.
Allemaal gebakken lucht.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 21:56 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Lees anders 1 van de 350 alom positieve reviews van Tesla eigenaren op autoweek.
[..]
https://www.autoweek.nl/reviews/tesla/?sortering=aflopend
Nee je kan hier roepen wat je wilt, zembla kan maken wat ze willen, maar iedereen weet dat Tesla de beste is, niemand evenaart Elon's software en dit is alom bekend in de autobranche. Maar de besten krijgen altijd de meeste haat, worden als benchmark gebruikt.
Iets met hoge bomen vangen veel wind.
Heel vervelend voor die dame die haar vader verloren heeft, maar dat ongeval betrof een Tesla die AP juist niet had ingeschakeld.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 21:06 schreef Wantie het volgende:
[..]
Yup, shoot the messenger![]()
En wat betreft oude versies van AP, maakt dat een dodelijk ongeval minder erg?
En terecht ook.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 21:13 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ongeveer wat ik verwacht had. Veel Tesla fans ook. En in Nederland was die klokkenluider voor de wolven gegooid.
Ja.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 21:24 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar kan dat ook?
Onwaar: het gaat gepaard met auditieve signalen die niet te missen zijn: als je de stereo aan hebt, of aan het bellen bent wordt het volume teruggedraaid zodat je het niet kan missen.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 21:32 schreef SymbolicFrank het volgende:
Simpele dingen, zoals dat hij zich uit kan zetten zonder dat je het merkt zijn natuurlijk een reden om het direct te weigeren.
Tesla heeft een simpel systeem om klachten te melden (als enige). Kan gewoon tijdens het rijden, zo’n bug report.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 21:39 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
en dat is dan ook waarom het Tesla-dossier zo groot is geworden. Ze hebben al die klachten onder de pet gehouden. Tesla is meedogenloos, er komt een leger advocaten op je dak als je iets verkeerds zegt.
Dat heeft Jeremy Clarkson ook zo mooi uitgelegd.
Nee, TopGear had lopen jokken en had de ‘problemen’ al in het script staan. Tesla verloor de rechtszaak omdat de Rechtbank vond dat de kijkers TopGear toch niet serieus zouden nemen (zeg maar: satire, dus dan mag het).quote:Op dinsdag 3 juni 2025 21:47 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik zag het.
[..]
Wait, what? Reclames zijn soms in scene gezet? Stop the press!quote:Op dinsdag 3 juni 2025 21:50 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ja, Zembla besteedde ook aandacht aan videos gemaakt door Tesla.
Die bleken in scène gezet.
De video van die robot barman blijkt ook in scène te zijn gezet.
En juist door dit soort videos verwacht de consument dat de auto autonoom kan rijden.
Maar tegelijkertijd laat Tesla in Austin dat alleen toe met geofencing, en supervised dmw teleoperators.
We gaan het zien.
Wie dan?quote:Op dinsdag 3 juni 2025 22:07 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Er is ook minstens 1 YouTuber geweest die het maken van zo'n FSD ervaringsfilmpje niet overleeft heeft. Dat we weten.
Joshua Brown. Hij was voormalig Navy SEAL en had een YouTube-kanaal waarop hij meerdere video's deelde waarin hij de Autopilot-functie van zijn Tesla Model S demonstreerde. In mei 2016 kwam hij om het leven bij een ongeluk waarbij zijn Tesla onder een vrachtwagen doorreed terwijl Autopilot was ingeschakeld. Dit was het eerste dodelijke ongeval waarbij Tesla's Autopilot betrokken was en leidde tot wereldwijde aandacht en discussies over de veiligheid van semi-autonome rijhulpsystemenquote:
Dat is allemaal oud nieuws, die rapportage lijkt gemaakt te zijn in 2020 en nooit uitgezonden te zijn geweest. En nu omdat Elon relevant is maar toch uitgebracht.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 23:19 schreef spectrumanalyser het volgende:
Zelf heb ik geen Tesla en al helemaal geen autopilot. Uit de Zembla-uitzending begrijp ik dat in de handleiding staat dat Autopilot een beta-feature is, en dus in testfase. Dat is nieuw voor mij, want dat staat namelijk verder nergens. Mensen die idolaat zijn van Tesla hoor je daar immers ook niet over. Is het een verplichting om een handleiding door te lezen?
Laat dat stukje nou net zijn waar Tesla keihard mee terugslaat als het wel mis gegaan is. Je moet altijd zelf op het verkeer blijven letten en zelf ingrijpen als het systeem het mis heeft. Want.... het is in 'beta'. De gewone automobilist heeft wellicht niet eens een idee wat beta-features zijn.
Het is een constructie die in de realiteit natuurlijk nooit werkt. Je ziet dat mensen dingetjes verzonnen hebben om die check te omzeilen voor wat betreft het regelmatig vasthouden van het stuur. Iets met een flesje water in het stuur klemmen is al voldoende? Genoeg malloten die op die manier op de passagiersstoel of achterin rijden.
Dan heb je het wel ineens over een auto met veel meer radar-techniek.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 23:43 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Dat is allemaal oud nieuws, die rapportage lijkt gemaakt te zijn in 2020 en nooit uitgezonden te zijn geweest. En nu omdat Elon relevant is maar toch uitgebracht.
Autopilot is ook niet meer in beta zelf, dingen zoals verkeerslicht herkenning en stopbord nog wel, volledig navigeren. En ja er is gewoon supervisie nodig, net zoals bij andere merken. Bij mercedes moet je ook om de tijd je stuur aanraken.
Ja en kost die ook 45,000 euro met de opties zoals een Tesla heeft? Of is dat toevallig 90,000 en heb je nog niet eens verwarmde stoelen.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 23:46 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Dan heb je het wel ineens over een auto met veel meer radar-techniek.
Het aantallen ongelukken steeg pas na de introductie van Tesla autos die alleen lage resolutie cameras hebben.
De Mercedes heeft radar, LiDAR, ultrasone sensoren en een antenne-array.
quote:De EQS SUV, die ook LiDAR gebruikt, begint rond de ¤107.690 en kan volledig uitgerust oplopen tot ongeveer ¤175.208 - ¤200.000 voor de topuitvoeringen zoals de EQS SUV 450+ met alle opties.
Mercedes-Benz S-Klasse (2025)
De S-Klasse is beschikbaar in verschillende uitvoeringen, zoals de S 450, S 580, S 580e (plug-in hybride) en de luxere Maybach-versie. De basisprijs begint rond de ¤120.000 voor een instapmodel zoals de S 350 d of S 450, maar met alle mogelijke opties loopt de prijs aanzienlijk op.
Bron?quote:Op dinsdag 3 juni 2025 23:46 schreef spectrumanalyser het volgende:
Het aantallen ongelukken steeg pas na de introductie van Tesla autos die alleen lage resolutie cameras hebben.
Die zat dus totaal niet op te letten en gebruikte AP waar het niet voor bedoeld is.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 23:08 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Joshua Brown. Hij was voormalig Navy SEAL en had een YouTube-kanaal waarop hij meerdere video's deelde waarin hij de Autopilot-functie van zijn Tesla Model S demonstreerde. In mei 2016 kwam hij om het leven bij een ongeluk waarbij zijn Tesla onder een vrachtwagen doorreed terwijl Autopilot was ingeschakeld. Dit was het eerste dodelijke ongeval waarbij Tesla's Autopilot betrokken was en leidde tot wereldwijde aandacht en discussies over de veiligheid van semi-autonome rijhulpsystemen
bron : https://abcnews.go.com/Te(...)re/story?id=40277621
Dat laatste kan niet. Dus dat verzin je.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 23:19 schreef spectrumanalyser het volgende:
Zelf heb ik geen Tesla en al helemaal geen autopilot. Uit de Zembla-uitzending begrijp ik dat in de handleiding staat dat Autopilot een beta-feature is, en dus in testfase. Dat is nieuw voor mij, want dat staat namelijk verder nergens. Mensen die idolaat zijn van Tesla hoor je daar immers ook niet over. Is het een verplichting om een handleiding door te lezen?
Laat dat stukje nou net zijn waar Tesla keihard mee terugslaat als het wel mis gegaan is. Je moet altijd zelf op het verkeer blijven letten en zelf ingrijpen als het systeem het mis heeft. Want.... het is in 'beta'. De gewone automobilist heeft wellicht niet eens een idee wat beta-features zijn.
Het is een constructie die in de realiteit natuurlijk nooit werkt. Je ziet dat mensen dingetjes verzonnen hebben om die check te omzeilen voor wat betreft het regelmatig vasthouden van het stuur. Iets met een flesje water in het stuur klemmen is al voldoende? Genoeg malloten die op die manier op de passagiersstoel of achterin rijden.
Dat kun je beter aan jezelf vragen.quote:Op dinsdag 3 juni 2025 23:04 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wait, what? Reclames zijn soms in scene gezet? Stop the press!
Zeg Wantie: denk jij wel eens na voordat je iets post?
Het is abnormaal dat je gebruikers op de openbare weg laat rijden met betasoftware, terwijl je als bedrijf filmpjes in scène zet die de indruk moet wekken dat de auto prima autonoom kan rijden.quote:Op woensdag 4 juni 2025 01:21 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat laatste kan niet. Dus dat verzin je.
En dat het bèta is wordt je enorm duidelijk onder je neus gewreven door Tesla. Overigens is dat helemaal niet relevant. Het probleem ontstaat als mensen AP of FSD bewust verkeerd gaan gebruiken.
Prijs is dus belangrijker dan veiligheid..quote:Op dinsdag 3 juni 2025 23:47 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Ja en kost die ook 45,000 euro met de opties zoals een Tesla heeft? Of is dat toevallig 90,000 en heb je nog niet eens verwarmde stoelen.
[..]het is zelfs meer dan 90k, duur dat Lidar spul.
Haal hij ook dezelfde range? heeft hij ook de uitmuntende software updates zoals Tesla al jaren heeft? of zo onderhoudsvrij. Tesla is al een bewezen speler.
Het is gewoon promotiemateriaal.quote:Op woensdag 4 juni 2025 04:41 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat kun je beter aan jezelf vragen.
Een zelfrijfunctionaliteit in scène zetten omdat het in werkelijkheid niet op die manier werkt is een ernstige vorm van misleiding.
Kopers gaan er dan van uit dat de auto autonoom kan rijden, wat absoluut niet het geval is.
Bij jou ja, omdat jij graag wil dat FSD en Tesla faalt, want de CEO heeft een andere mening dan jij…quote:Op woensdag 4 juni 2025 04:45 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het is abnormaal dat je gebruikers op de openbare weg laat rijden met betasoftware, terwijl je als bedrijf filmpjes in scène zet die de indruk moet wekken dat de auto prima autonoom kan rijden.
En dat doen ze nog steeds: Tesla maakt reclame voor Model Y auto's die zichzelf naar de klant rijden, maar durft de Tesla robottaxi niet unsupervised in te zetten op alle wegen.
Dat zet vraagtekens bij de staat van FSD.
Het grote probleem van die Mercedes is dat deze maximaal 95 km/u mag (op de Autobahn!!!!) en niet kan omgaan met baustelle, tunnels, enz.quote:Op woensdag 4 juni 2025 04:48 schreef Wantie het volgende:
[..]
Prijs is dus belangrijker dan veiligheid..
Je zou bijna gaan denken dat het om een Chinees automerk gaat.
"Kies een Tesla met FSD! Wij gaan je hand niet vasthouden en voor jou bepalen wat je wel en niet mag doen! Bij ons heb je alles in eigen hand! Zet de automatische piloot aan wanneer het jou uitkomt, niet wanneer wij vinden dat het veilig is!quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:48 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het grote probleem van die Mercedes is dat deze maximaal 95 km/u mag (op de Autobahn!!!!) en niet kan omgaan met baustelle, tunnels, enz.
In 2030 moet die dan 130 km/u kunnen.
Autopilot kan dit allemaal al aan 140 km/u. Tesla wil alleen geen goedkeuring voor een deeltje, die willen gewoon het geheel.
Dat is het verschil.
O ja: AP is standaard ipv een optie van 6.000 euro.
Tesla kan veel willen die zullen zich toch moeten schikken naar de lokale wetgeving.quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:48 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
. Tesla wil alleen geen goedkeuring voor een deeltje, die willen gewoon het geheel.
Tsja, ik heb al honderdduizenden km's met AP rondgereden en het bevalt mij uitstekend. Vroeger mocht je zelfs 150 km/u. Nu 140 km/u. Dat vind ik op de Autobahn al behoorlijk langzaam. Ik gebruik het als het druk is. Kan ik doorrijden, dan doe ik dat ook.quote:Op woensdag 4 juni 2025 12:45 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
"Kies een Tesla met FSD! Wij gaan je hand niet vasthouden en voor jou bepalen wat je wel en niet mag doen! Bij ons heb je alles in eigen hand! Zet de automatische piloot aan wanneer het jou uitkomt, niet wanneer wij vinden dat het veilig is!
Resultaten behaald in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Bij problemen of schade is Tesla nergens verantwoordelijk voor. Garantie op software en prestaties tot aan de deur ontvangst van de sleutel."
Nee, Tesla wil niet goedkeuring aanvragen voor zoiets onbeduidends. Die hebben een ander doel.quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:04 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Tesla kan veel willen die zullen zich toch moeten schikken naar de lokale wetgeving.![]()
Ze willen hier ook de cybertruck verkopen als het zou kunnen.
Dat is natuurlijk een slimme zet. In dichtbevolkte gebieden is er nog wel een goede use case te maken voor bedraad. Maar zeker in de minder dichtbevolkte gebieden (en dat zijn toch de gebieden waar het om gaat momenteel) is het een hele dure optie die voor de gemiddelde persoon geen echte voordelen heeft.quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:09 schreef SymbolicFrank het volgende:
En in ander nieuws: Trump heeft beslist dat staten het geld voor breedband internet beter uit kunnen geven aan Starlink dan glasvezel.
Ja, ik wist van te voren al wat je reactie ging zijn, zoals bij 99% van jouw "bijdrages".quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:16 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk een slimme zet. In dichtbevolkte gebieden is er nog wel een goede use case te maken voor bedraad. Maar zeker in de minder dichtbevolkte gebieden (en dat zijn toch de gebieden waar het om gaat momenteel) is het een hele dure optie die voor de gemiddelde persoon geen echte voordelen heeft.
Xpengquote:XPilot, de XPeng interpretatie van Tesla's autopilot, is helaas de grootste technische teleurstelling. Waar je bij de meeste auto's met een combinatie van "lane keep" (dus tussen de lijntjes houden) en actieve cruise control vaak heel prettig kunt rijden, is XPilot een soort dronken interpretatie daarvan. Het lukt de auto simpelweg niet om snelheid vast te houden. Overdag valt het nog mee, maar is het voor iedereen in de auto misselijkmakend. De auto rijdt dan bijvoorbeeld wel 100 KM/h op cruisecontrol, maar je voelt continu dat de auto een beetje versnelt en "afremt". De klassieke cruise control zoals we dat nog van vroegah kennen, zou wat dat betreft een stuk fijner rijden. 's Avonds wordt het helaas te gevaarlijk en is continu snelheid vasthouden (bijvoorbeeld op een lege snelweg) een flinke uitdaging voor de XPeng.
Phantom braking (m.a.w. continu remmen voor niks) is iets wat dan continu gebeurt. Over een afstand van enkele kilometers recht wegdek, remt de auto dan continu flink af. Dus 130 KM/h - 100 - 125 - 90 - 130... enzovoorts. En zowel overdag als 's avonds remt de auto veel te veel af voor bochten.
Daar waar mijn Mach-E bij voelbaar teveel snelheid actief zou afremmen, besluit de XPeng gerust om 80 te gaan rijden daar waar je 130 zou mogen (tot logisch onbegrip van overig verkeer). Een andere irritante eigenschap van XPilot is dat het elke 10 seconden (of zo voelt het) aan mij vraagt om het stuur vast te houden, terwijl ik dat toch echt doe... en steeds weer eventjes het stuur moeten bewegen om het systeem het vertrouwen te geven dat ik toch echt oplet, maakt het dat ik toch liever zelf ga sturen.
Dat is de frustratie die in jouw hoofd afspeelt.quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:44 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Bij jou ja, omdat jij graag wil dat FSD en Tesla faalt, want de CEO heeft een andere mening dan jij…
Logisch, want dat is beta software.quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:48 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het grote probleem van die Mercedes is dat deze maximaal 95 km/u mag (op de Autobahn!!!!) en niet kan omgaan met baustelle, tunnels, enz.
In 2030 moet die dan 130 km/u kunnen.
Autopilot kan dit allemaal al aan 140 km/u. Tesla wil alleen geen goedkeuring voor een deeltje, die willen gewoon het geheel.
Dat is het verschil.
O ja: AP is standaard ipv een optie van 6.000 euro.
Als je het er niet mee eens bent kun je ook gewoon argumenten gebruiken. Nu is het niets meer dan een ad hominem en daarmee zet je jezelf voor lul.quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:23 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, ik wist van te voren al wat je reactie ging zijn, zoals bij 99% van jouw "bijdrages".
Hoe is dit in een auto van minimaal 120,000 euro "gratis" een lege mercedes S klasse of EQS met wieldoppen en draairamen. Wow maar je kan wel 90 autonoom rijden hoor! oh niet te vergeten dat je elke 10 seconden het stuur moet aanraken trouwens.quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:47 schreef Wantie het volgende:
[..]
Logisch, want dat is beta software.
Is FSD ook gratis?
Het is vooral grappig dat hij beweert dat de EQE geen betere afwerkingsgraad heeft (nou is Mercedes ook niet meer wat het geweest is...), dat hij roemt hoe zuinig de auto is (terwijl het genoemde verbruik duidelijk hoger ligt dan onder dezelfde omstandigheden bij mijn Model S Plaid, laat staan een Model 3).quote:
De auto's rijden in Berlijn al autonoom uit de fabriek naar de parkeerplaats, je hebt al jaren Tesla summon wat ook tegenwoordig werkt in Nederland. (ASSquote:
Zo zie je maar dat de EU het blokkeert, anders hadden we allang FSD gehad hier in Europa.quote:Actually Smart Summon (ASS)
Beschikbaarheid: Actually Smart Summon, een geavanceerdere versie die de auto autonoom naar je locatie of een gekozen punt laat navigeren terwijl hij obstakels ontwijkt, is sinds eind 2024 beschikbaar in Europa, waaronder Nederland, maar met strenge beperkingen.
Beperkingen door regelgeving: In Nederland (en Europa) is Actually Smart Summon onderworpen aan de VN/ECE-regelgeving R79, die autonome functies streng reguleert. De belangrijkste beperkingen zijn:
De maximale rijafstand is beperkt tot 15-20 meter (veel korter dan de 65 meter in Noord-Amerika).
De functie werkt alleen op privéparkeerplaatsen en opritten, niet op openbare wegen.
Nee, je laat dit duidelijk merken door jouw postgedrag.quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:46 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat is de frustratie die in jouw hoofd afspeelt.
Om een of andere reden mag er absoluut niet iets kritisch worden gezegd over Musk.
Dan zit je meteen in de gordijnen en ga je de frontale aanval aan.
Wil je beweren dat wasmiddelen niet schoon kunnen wassen?quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:51 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wel eens naar wasmiddelreclames gekeken?
Nope, dat is het spook in je hoofd.quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:57 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, je laat dit duidelijk merken door jouw postgedrag.
Daar heb je als autobezitter wat aan...quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:56 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
De auto's rijden in Berlijn al autonoom uit de fabriek naar de parkeerplaats,
Want in de VS rijden Tesla's al jaren unsupervised autonoom?quote:je hebt al jaren Tesla summon wat ook tegenwoordig werkt in Nederland. (ASS)
[..]
Zo zie je maar dat de EU het blokkeert, anders hadden we allang FSD gehad hier in Europa.
Klopt, maar daar gaat het niet om, het gaat erom dat een beta software product wordt getest door gebruikers op de openbare weg, die dmv reclame worden verleid om de auto zelf te laten rijden.quote:Maar wees gerust, Elon's Tesla is 5 dagen per week bezig met datamining van gebruikers die in Amerika met FSD rondrijden, het is niet de vraag of het gaat gebeuren, de vraag is wanneer.
Dat sowieso.quote:Tot die tijd zijn de Tesla's natuurlijk gewoonweg alsnog de beste EV's die je kan krijgen voor je geld.
Ze dan ook maar van stroom en water afsluiten die use cases zijn ook nogal slecht in verhouding tot de dichtbevolkte gebieden.quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:16 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk een slimme zet. In dichtbevolkte gebieden is er nog wel een goede use case te maken voor bedraad. Maar zeker in de minder dichtbevolkte gebieden (en dat zijn toch de gebieden waar het om gaat momenteel) is het een hele dure optie die voor de gemiddelde persoon geen echte voordelen heeft.
De functies die hier beschreven worden zitten in AP.quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:47 schreef Wantie het volgende:
[..]
Logisch, want dat is beta software.
Is FSD ook gratis?
Noorwegen heeft inmiddels een test goedkeuring afgegeven voor FSD Supervised.quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:51 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Hoe is dit in een auto van minimaal 120,000 euro "gratis" een lege mercedes S klasse of EQS met wieldoppen en draairamen. Wow maar je kan wel 90 autonoom rijden hoor! oh niet te vergeten dat je elke 10 seconden het stuur moet aanraken trouwens.
Mercedes gaat nooit goedkoper worden, Tesla daarentegen. Die gaan in noorwegen als warme broodjes over de toonbalk en zijn allemaal al helemaal FSD ready voor als de EU het toelaat.
Er zijn genoeg vlekken die ze inderdaad niet volledig kunnen verwijderen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:57 schreef Wantie het volgende:
[..]
Wil je beweren dat wasmiddelen niet schoon kunnen wassen?
Anyway, jij als fanboy vindt het prima dat Tesla valse beloftes doet over de werking van hun auto's.
Ik denk daar anders over.
Nee hoor. Ik heb al meerdere keren in zijn algemeenheid geschreven hoe ik zijn postgedrag hier zie. Het is vooral heel grappig hoe anderen erop reageren.quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:58 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nope, dat is het spook in je hoofd.
Je accepteert enkel posts als die van Epicbeardman, die overdreven positief is over alles van Musk.
Do tell: wat is het 'draadloze' alternatief ten aanzien van die twee voorbeelden?quote:Op woensdag 4 juni 2025 14:09 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ze dan ook maar van stroom en water afsluiten die use cases zijn ook nogal slecht in verhouding tot de dichtbevolkte gebieden.
Een eigen generator en regelmatig vrachtwagens langs laten komen voor hun water en riool afvoer.quote:Op woensdag 4 juni 2025 14:20 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Do tell: wat is het 'draadloze' alternatief ten aanzien van die twee voorbeelden?
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op woensdag 4 juni 2025 14:40 schreef Questular het volgende:
Nog nooit een BMW rijder zich zo druk zien maken om Tesla, Epic heeft het er maar druk mee zeg.
Dat is ook een manier om geen antwoord te geven.quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:51 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Hoe is dit in een auto van minimaal 120,000 euro "gratis" een lege mercedes S klasse of EQS met wieldoppen en draairamen. Wow maar je kan wel 90 autonoom rijden hoor! oh niet te vergeten dat je elke 10 seconden het stuur moet aanraken trouwens.
Mercedes gaat nooit goedkoper worden, Tesla daarentegen. Die gaan in noorwegen als warme broodjes over de toonbalk en zijn allemaal al helemaal FSD ready voor als de EU het toelaat.
Maar die hebben wel allemaal dingen zoals richtingaanwijzers.quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:39 schreef epicbeardman het volgende:
Een Tesla auto is al een salesbomb zonder een volledig werkende FSD, moet je nagaan als dat binnenkort wel allemaal mogelijk is.
De concurrentie heeft geen kans, die staan nog in hen kinderschoenen, vrijwel elk merk heeft issues met de accucellen of laadpoorten. Niemand heeft de hardware en software zo goed voor elkaar als Tesla, waar oudere modellen meer software updates krijgen dan een telefoon van 3-5 jaar oud. Iets wat je zeker niet kan verwachten van andere merken op dit moment, daarnaast is de software zo snappy en gebruikersvriendelijk met genoeg features.
Autoweek reviews van merken zijn wel echt leuk om te lezen van particulieren.
Bijvoorbeeld een ID3 waar een software update was toen de bestuurder op 100km van zijn eigen huis afwas, een software die 4.5 uur duurde en de VW helpdesk deze niet durfde te annuleren omdat er kans was op dat het hele systeem bricked zou zijn. Deze ID3 had ook meermaals last van kapotte accu onderdelen.
Of een Xpeng die geen 2 telefoons kan onthouden en je telkens nadat je vrouw haar telefoon heeft gekoppeld, je jouw telefoon weer moet koppelen via infotainment
En dan lees je dat Tesla's garantieservice wel beetje awkward kan zijn en eigenlijk ook wel grappig.
Over de 100000 km
Dankzij het proces wat een YouTuber ze kortgeleden heeft aangedaan. Het filmpje staat in het vorige topic.quote:101.918 km 2 juni 2025
Weer een paar maanden verder. Inmiddels de ruitenwissers laten vervangen en het interieur filter conform onderhoud van de auto. Daarbij heb ik gelijk aangegeven dat ik een opmerking had over het loslatende kunstleder van het stuur. Tesla vroeg om foto's en die heb ik toegestuurd. Ik kreeg het verzoek dat eea uitgevoerd moest worden onder een carpoort of in een overdekte garage. Beide heb ik niet. Ik wist niet wat er zou gaan gebeuren. Op de afgesproken dag zag ik een melding dat mijn auto ineens vh slot was. Ik heb hem op afstand weer op slot gedaan. Toen werd ik gebeld door de monteur. Hij was al begonnen. Blijft gek dat dit zo kan en dat men niet wacht tot de berijder de deur losdoet. Verder kon hij mij vertellen dat het stuur onder garantie werd vervangen en dat het een bekend euval was met sturen van de 3 en Y.
Gewoon een monteur die naar je auto rijdt en je stuur vervangt, dat je op je app ziet dat je auto geopend is![]()
FTFYquote:Op woensdag 4 juni 2025 14:55 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat is ook een manier om geen antwoord te geven.
Nogmaals: Autopilot zit standaard bij de prijs in
Geldt dat ook voor FSD supervised?
In Malta heb ik dat, dat zowel voor de septic tank als voor het water iemand langs moet komen. Stuk duurder en minder gemakkelijk. Dus niet echt een best vergelijk.quote:Op woensdag 4 juni 2025 14:41 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Een eigen generator en regelmatig vrachtwagens langs laten komen voor hun water en riool afvoer.![]()
Urban sprawl mensen die graag rustig wonen in ieder geval eerlijk belasten voor de extra kosten die de maatschappij dat kost. Kijk eens onderstaande video.
Bekijk deze YouTube-video
Welke Tesla heeft volgens jou geen richtingaanwijzers?quote:Op woensdag 4 juni 2025 15:05 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maar die hebben wel allemaal dingen zoals richtingaanwijzers.
Nou ben je echt aan het trollen. Ok, dan speciaal voor jou: Tesla heeft vier modellen zonder richtingaanwijzerhendel. Tegenwoordig heeft alleen de Y die nog.quote:Op woensdag 4 juni 2025 15:18 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Welke Tesla heeft volgens jou geen richtingaanwijzers?
Het gaat om het feit dat iemand die afgelegen woont in veel landen net zoveel betaald voor een aansluiting als mensen in de dicht urbane gebieden terwijl de kosten voor afgelegen gebieden om nuts voorzieningen en wegen aan te leggen en te onderhouden stukken hoger liggen. Dus wel de lusten van rustig afgelegen wonen maar de lasten worden weer grotendeels afgewenteld op de op elkaar gepakte bewoners.quote:Op woensdag 4 juni 2025 15:16 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
In Malta heb ik dat, dat zowel voor de septic tank als voor het water iemand langs moet komen. Stuk duurder en minder gemakkelijk. Dus niet echt een best vergelijk.
Kijk, daar gaan de doelpalen weer...quote:Op woensdag 4 juni 2025 15:26 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Nou ben je echt aan het trollen. Ok, dan speciaal voor jou: Tesla heeft vier modellen zonder richtingaanwijzerhendel. Tegenwoordig heeft alleen de Y die nog.
Tevreden?
Bron?quote:Op woensdag 4 juni 2025 16:14 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Kijk, daar gaan de doelpalen weer...
Je moet ze nu bedienen op het stuur, zoals bij een Ferrari. Wat (anders dan ik gedacht had) in de praktijk verdomd prettig werkt (is niet iedereen het mee eens overigens).
Nu we het toch over doelpalen hebben: ik heb jou naar meerdere bronnen gevraagd de afgelopen dagen. Ga je die nog geven, of geef je gewoon toe dat je weer dingen verzonnen hebt?
FSD is een investering voor je Tesla, je wil toch niet die ene cheap ass zijn die straks in 2028 zijn Tesla zonder FSD verkoopt. Het is ook een investering zodat Elon het onmogelijke, mogelijk maakt. Gunfactor.quote:Op woensdag 4 juni 2025 14:55 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat is ook een manier om geen antwoord te geven.
Nogmaals: Autopilot zit standaard bij de prijs in
Geldt dat ook voor FSD?
Je moet dus bijbetalen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 16:50 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
FSD is een investering voor je Tesla, je wil toch niet die ene cheap ass zijn die straks in 2028 zijn Tesla zonder FSD verkoopt. Het is ook een investering zodat Elon het onmogelijke, mogelijk maakt. Gunfactor.
Terwijl iedereen straks met een FSD enabled wagen met een McChicken Spicy in zijn mond wegrijdt bij de McDonalds, jij daar als enige Tesla rijder zonder FSD tussen de andere plebs moet eten, dan koop je ook vast de McAanbieding.
Nee, FSD pak je er ook gewoon bij want de Tesla's zijn zo cheap. Je bespaart het wel weer op het supercharging network en onderhoudskosten.
Wees gerust, ook genoeg 2de hands Tesla's met FSD te koop.
Ja en denk je dat dit bij Mercedes anders is? of bij wel bedrijf dan ook?quote:
Ja, ook Tesla kent opties. Maar je bent bij Mercedes al een behoorlijk bedrag kwijt voor opties die bij Tesla standaard zijn. Kan zo oplopen tot het bedrag voor een nieuwe Golf.quote:
Daarnaast, het is alleen beschikbaar op de top range modellen van boven de 120,000 euro. Waar je inderdaad beetje specced op 150-200k komt.quote:Op woensdag 4 juni 2025 17:24 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ja, ook Tesla kent opties. Maar je bent bij Mercedes al een behoorlijk bedrag kwijt voor opties die bij Tesla standaard zijn. Kan zo oplopen tot het bedrag voor een nieuwe Golf.
De duitsers kennende zal dit als het echt beschikbaar gaat komen wel 20,000 gaan kosten.quote:De kosten van LiDAR als optie op een Mercedes-Benz, specifiek voor systemen zoals de Drive Pilot (voor autonoom rijden op niveau 3), bedragen ongeveer ¤7.000 als meerprijs, gebaseerd op informatie uit begin 2024.
Totaal niet relevant.quote:Op woensdag 4 juni 2025 17:19 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Ja en denk je dat dit bij Mercedes anders is? of bij wel bedrijf dan ook?
Bij Mercedes betaal je 7000 euro voor iets wat minder potentie heeft laten zien dan Tesla's FSD dagelijks doet op dit moment. Plus wie koopt er nou een EV van minimaal 127,000 euro. Daar kan je bijna 3 Tesla's voor kopen met FSD.
Tesla eigenaren betalen met liefde voor FSD, Het is namelijk bijna de enige optie die je kan kiezen op Tesla naast de kleur, velgen, panoramadak. Verder krijg je alles direct in het bakkie.
Unlike de duitse modellen.
Weet je hoe moeilijk het was om een BMW X-Reihe te vinden met de optie automatisch inklapbare spiegels, panoramadak en harmon & kardonn muziek, mokka bruin leer? bijna geen enkele auto in NL heeft dit door de absurde prijzen waar je op eindigt met BMW/Mercedes. Wat ook een klacht opzich is.
Alsjeblieft. Deel 1 legt ook mooi uit hoe het werkt.quote:Op woensdag 4 juni 2025 17:27 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Daarnaast, het is alleen beschikbaar op de top range modellen van boven de 120,000 euro. Waar je inderdaad beetje specced op 150-200k komt.
Je gaat toch niet denken dat Mercedes Lidar op een goedkope A-klasse gaat zetten.
[..]
De duitsers kennende zal dit als het echt beschikbaar gaat komen wel 20,000 gaan kosten.
7000 euro! Dat is 15% van een totaal nieuwe Model Y op dit moment.
Wat is de relevantie van dat FSD een optie is?quote:Op woensdag 4 juni 2025 17:38 schreef Wantie het volgende:
[..]
Totaal niet relevant.
De vraag is of FSD apart betaald moet worden.
Het antwoord is Ja.
De motivatie daar achter heb ik niet om gevraagd.
Dus 0 data, gewoon een 'volgens anonieme bronnen'.quote:Op woensdag 4 juni 2025 17:38 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Alsjeblieft. Eerste hit, niet gelezen. 15 seconden werk. Doe het de volgende keer zelf maar.
Waarom moet dat voor jou relevant zijn?quote:Op woensdag 4 juni 2025 17:58 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wat is de relevantie van dat FSD een optie is?
Zodra er BSN nummers bij staan verandert dat natuurlijk.quote:Op woensdag 4 juni 2025 18:01 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dus 0 data, gewoon een 'volgens anonieme bronnen'.
Dat noemen we ook wel een mening.
Het ging mij niet zozeer om de prijs van de Lidar camera's zelf, ookal zouden die 10 euro per stuk kosten.quote:Op woensdag 4 juni 2025 17:43 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Alsjeblieft. Deel 1 legt ook mooi uit hoe het werkt.
De prijs is sinds 2023 meer dan gehalveerd en een sensor doet nu gemiddeld nog 1300 dollar. Minder bij grote aantallen, natuurlijk.
Ik vraag gewoon waarom je die vraag stelt (temeer omdat je het antwoord al lang kent).quote:Op woensdag 4 juni 2025 18:03 schreef Wantie het volgende:
[..]
Waarom moet dat voor jou relevant zijn?
Jij een baardmans schieten meteen in een stuip en halen alles uit de kast om het bijbetalen te verdedigen.
Terwijl het enkel ging om Autopilot die er standaard bij zit, waarna ik vroeg hoe dat bij FSD zit.
Die is dus optioneel.
Klaar, next.
Nee, het gaat om harde data, als: voor vision only x ongevallen per y kilometers (liefst uitgesplitst naar ernst).quote:Op woensdag 4 juni 2025 18:05 schreef Wantie het volgende:
[..]
Zodra er BSN nummers bij staan verandert dat natuurlijk.
Eerst maar eens kijken of Mercedes, BMW en VAG nog bestaan over 10 jaar. Alle drie lijken ze te trappen in de hybride hype (en BMW zelfs wederom in het Waterstofsprookje) en er is een recent onderzoek waarin gewaarschuwd wordt dat de merken die deze keuze gaan maken een grote kans maken om compleet onderuit te gaan. Want na 2030 wil niemand ze meer (ook leuk voor de mensen die nu een hybride kopen en die er straks niet vanaf geraken) op basis van de ontwikkelingen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 18:08 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Het ging mij niet zozeer om de prijs van de Lidar camera's zelf, ookal zouden die 10 euro per stuk kosten.
De goedkoopste Mercedes A klasse of BMW 1 serie, zonder ook maar in sommige gevallen airco of handbak, zit aan de prijs van een Tesla Model Y 40-45k met alle opties waar je bij deze merken grof voor moet betalen.
Laat dus staan dat Mercedes straks in hen A series of BMW in hen 1 series goedkoper uitkomen, ook autonoom zal dan een optie zijn waarvoor je goed moet betalen. Het is niet zoals bij Tesla dat je de camera's al wel krijgt bij het basis model. Bij de Tesla is FSD feitelijk gewoon een software unlock.
Iets zegt mij dat BMW/Mercedes/Audi geen Lidar camera's gaat stoppen in hen basismodellen, voor toekomstige tweedehands klanten die een drive pakket willen aanschaffen.
Hybride is juist tegenwoordig juist de manier hoe de autobranche de belastingen ontduikt, zie de BMW M5 hybrid:quote:Op woensdag 4 juni 2025 18:18 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Eerst maar eens kijken of Mercedes, BMW en VAG nog bestaan over 10 jaar. Alle drie lijken ze te trappen in de hybride hype (en BMW zelfs wederom in het Waterstofsprookje) en er is een recent onderzoek waarin gewaarschuwd wordt dat de merken die deze keuze gaan maken een grote kans maken om compleet onderuit te gaan. Want na 2030 wil niemand ze meer (ook leuk voor de mensen die nu een hybride kopen en die er straks niet vanaf geraken) op basis van de ontwikkelingen.
Zoals je in die link kunt lezen, kost de sensor zelf gemiddeld 670 Euro (omgerekend). De rest zit hem in software, die wordt uitgesmeerd over alle auto's. Dus, zeg, ~1000 Euro voor een hele dure, snelle sensor met een hoge resolutie en ~400 Euro voor het basismodel. En als bijvoorbeeld volgend jaar de verkoop is verdubbeld, is dat nog de helft.quote:Op woensdag 4 juni 2025 18:08 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Het ging mij niet zozeer om de prijs van de Lidar camera's zelf, ookal zouden die 10 euro per stuk kosten.
De goedkoopste Mercedes A klasse of BMW 1 serie, zonder ook maar in sommige gevallen airco of handbak, zit aan de prijs van een Tesla Model Y 40-45k met alle opties waar je bij deze merken grof voor moet betalen.
Laat dus staan dat Mercedes straks in hen A series of BMW in hen 1 series goedkoper uitkomen, ook autonoom zal dan een optie zijn waarvoor je goed moet betalen. Het is niet zoals bij Tesla dat je de camera's al wel krijgt bij het basis model. Bij de Tesla is FSD feitelijk gewoon een software unlock.
Iets zegt mij dat BMW/Mercedes/Audi geen Lidar camera's gaat stoppen in hen basismodellen, voor toekomstige tweedehands klanten die een drive pakket willen aanschaffen.
Het zou dus wel heel handig zijn als Tesla die gegevens vrij zou geven, dan wisten we het zeker. Ik vraag me af waarom ze dat niet doen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 18:14 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, het gaat om harde data, als: voor vision only x ongevallen per y kilometers (liefst uitgesplitst naar ernst).
Maar die data is er gewoon niet. Sterker nog: ook al waren de meesten heel negatief toen men over ging op vision only (waaronder ik, maar dat primair omdat de maximum snelheid met AP verlaagd was en de minimum volgafstand vergroot), inmiddels is de teneur dat het echt een enorme verbetering is.
Dat staat een beetje haaks op al die extra ongevallen die waarschijnlijk gewoon verzonnen zijn door de WaPo, want dat is een enorm onbetrouwbare bron geworden, zeker als het gaat om Tesla/Musk. Een beetje van het niveau Electrek, waar Bright berichtgeving van kopieert en die jij hier dan plaatst, waarbij het een week later weer een hoax bleek, maar ondanks dat Bright erop is gewezen plaatst Bright geen rectificatie, want ook zij vinden politiek correct zijn veel belangrijker dan betrouwbaar zijn.
Ja, daar hebben de meeste landen de oplaadcapaciteit ook niet voor. En wij al helemaal niet.quote:Op woensdag 4 juni 2025 18:23 schreef Wantie het volgende:
Jij verwacht dat in 2030 iedereen electrisch kiest?
Dat is wel heul optimistisch.
Los van dat Europese merken er verstandig aan doen de EV boot niet te missen.
Dat andere merken over 10 jaar niet meer bestaan lijkt me ook sterk.
Maar het past wel in de sfeer dat iedereen Tesla moet gaan rijden en niet kiezen voor een ander merk.
En daarom zal bij elk bedrijf deze verplichte innovatie de kosten omhoog drijven, terwijl dit bij Tesla niet het geval is. De europese,koreaanse en japanse (chinees vind ik niet relevant) moeten ook miljoenen if not miljarden investeren in hen software/R&D, samenwerking dan wel contracten van externe bedrijven.quote:Op woensdag 4 juni 2025 18:43 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Zoals je in die link kunt lezen, kost de sensor zelf gemiddeld 670 Euro (omgerekend). De rest zit hem in software, die wordt uitgesmeerd over alle auto's. Dus, zeg, ~1000 Euro voor een hele dure, snelle sensor met een hoge resolutie en ~400 Euro voor het basismodel. En als bijvoorbeeld volgend jaar de verkoop is verdubbeld, is dat nog de helft.
Radar en ultrasoon is op veel auto's tegenwoordig ook standaard en soms nog wat dingen zoals infrarood.
Ok. Hoe werkt de economie en hoe maximaliseren autofabrikanten hun winst?quote:Op woensdag 4 juni 2025 18:31 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Hybride is juist tegenwoordig juist de manier hoe de autobranche de belastingen ontduikt, zie de BMW M5 hybrid:
BMW M5 Sedan
Elektrisch en Benzine Vanaf ¤ 144.204,40
VS
BMW M3 Sedan
Benzine Vanaf ¤ 145.567,10
En terwijl in Amerika een BMW M3 $74.000 kost en een BMW M5 $119.500
Daarom zie je op www.reddit.com/r/bmw al die amerikanen in dikke BMW's rijden, wat voor omgedraaide wereld leven wij, een europeaans merk waar wij dubbele voor betalen.. Wie tarrift ons nu de moeder? Trump? nee onze eigen landen en regering.
Het is tegenwoordig gewoon een trucje van alle non EV merken om hybrid te gaan, ookal stoppen ze er maar een hamster in die een elektrische motor aandrijft schiet de belasting omlaag wegens minder uitstoot.![]()
Duitse merken gaan het wel halen, BMW en Merc zeker. Maar dat gaat ook voornamelijk China zijn en Midden Oosten, in Europa zal je er steeds minder zien ja. Maar BMW gaat ook al hard achteruit qua premium interieur. Met goedkopere plastics in de X3 (waar ze nu op terugkomen)
Toevallig nu net een post over de BMW kwaliteit, dit is wel een goedkope spec zo te zien van 5 series.
Dit ja, wij worden helemaal onze moeder belast door de EU/NL uitstootregeltjes.quote:Op woensdag 4 juni 2025 18:58 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
En in de VS hebben ze geen BTW of BPM. Dat scheelt nogal.
Tesla heeft veel van die ontwikkelkosten al betaald en afgeschreven, dat klopt. Maar hoeveel ervaring hebben die met lidar, radar, ultrasoon en infrarood? Is dat voor hun gewoon een kwestie van de knop omdraaien en hun software werkt daar vlekkeloos mee? Of zouden ze dan eerst auto's moeten ontwerpen waar dat allemaal in zit en dan weer opnieuw moeten beginnen met de ontwikkeling van de bijbehorende software?quote:Op woensdag 4 juni 2025 18:54 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
En daarom zal bij elk bedrijf deze verplichte innovatie de kosten omhoog drijven, terwijl dit bij Tesla niet het geval is. De europese,koreaanse en japanse (chinees vind ik niet relevant) moeten ook miljoenen if not miljarden investeren in hen software/R&D, samenwerking dan wel contracten van externe bedrijven.
Tesla houdt dit allemaal binnen het bedrijf, heeft daarnaast ook nog eens de beschikking tot supercomputers om AI berekeningen te laten maken of hen eigen software te laten testen op bugs. Simulaties draaien.
Bij Tesla hebben ze het wiel daadwerkelijk al uitgevonden, terwijl ze bij BMW en Mercedes met de spaken bezig zijn. De enorme investeringen die moeten worden gedaan of afhankelijk moeten zijn van een extern ontwikkel bedrijf en daar jaarlijks je inflatie over moeten betalen is ook heel erg gevaarlijk. Als de maker (denk aan Nvidia) een contract afsluit voor Nvidia Drive bij 1 van de automakers, is dit merk ook verplicht om de diensten te continueren, omdat ze anders heel veel boze klanten hebben of geen support meer.
Tesla heeft alles inhouse.
Nee, in het rapport staat dat als je als producent nu kiest voor hybride, dat je dan op een onmogelijke achterstand komt. Europa gaat in 2035 naar volledig EV en in 2030 zal het al 80% zijn op vrijwillige basis. China loopt hierop voor.quote:Op woensdag 4 juni 2025 18:23 schreef Wantie het volgende:
Jij verwacht dat in 2030 iedereen electrisch kiest?
Dat is wel heul optimistisch.
Los van dat Europese merken er verstandig aan doen de EV boot niet te missen.
Dat andere merken over 10 jaar niet meer bestaan lijkt me ook sterk.
Maar het past wel in de sfeer dat iedereen Tesla moet gaan rijden en niet kiezen voor een ander merk.
Je begrijpt nog steeds niet dat andere sensoren in dezen het zicht vertroebelen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 18:49 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het zou dus wel heel handig zijn als Tesla die gegevens vrij zou geven, dan wisten we het zeker. Ik vraag me af waarom ze dat niet doen.
Maar als het met alleen camera's nu al zo goed is, dan moet je je eens voorstellen hoe geweldig het nu geweest was als Musk niet op al die andere sensors bezuinigd had!
Hebben we wel. Nu al.quote:Op woensdag 4 juni 2025 18:50 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, daar hebben de meeste landen de oplaadcapaciteit ook niet voor. En wij al helemaal niet.
Ik ken geen enkel Europees merk dat veel EV's maakt.quote:Op woensdag 4 juni 2025 19:44 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, in het rapport staat dat als je als producent nu kiest voor hybride, dat je dan op een onmogelijke achterstand komt. Europa gaat in 2035 naar volledig EV en in 2030 zal het al 80% zijn op vrijwillige basis. China loopt hierop voor.
Ook meerdere staten in de VS zullen kiezen voor EV's.
Op dit moment weet alleen Tesla hoe je winst kan maken op EV's. Producenten die zich richten op EV's kunnen straks ook winst maken op EV's. Aldus het rapport gaat de hybride vanwege de gecompliceerdheid komend decennium niet meer met winst verkocht kunnen worden en hetzelfde geldt voor de ICE (uiteraard zal dat voor merken als Ferrari en Porsche genuanceerder liggen).
Als je geen producten kan maken die je met winst kan verkopen, dan ben je ten dode opgeschreven.
Ik vind het heel interessant dat je het succes van een zelfrijdende auto primair beoordeelt op hoe gelikt de gebruikersinterface er uit ziet. Hoe likkebaardend goed ziet het controlepaneel van jouw auto er dan wel niet uit?quote:Op woensdag 4 juni 2025 19:33 schreef epicbeardman het volgende:
Twintig jaar R&D van Mercedes en dan iets op 3 fps laten lopen. Nee Mercedes heeft nog wel 10 jaar nodig, Tesla en BMW zijn de enige met normale infotainment systemen. Verder rijdt hij wel prima door de stad, maar video is zo geknipt dat je eigenlijk niets ziet.
Dat level 3 op de autobahn stelt ook heel weinig voor, in een rechte lijn rijden kan mijn auto ook al met lane assist en adaptive cruise, ok hij kan niet automatisch van rijbaan verwisselen.
Daar zit ook overal de "sales tax" bij de prijs op het kaartje inbegrepen?quote:Op woensdag 4 juni 2025 19:48 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wis en waarachtig! Wel gemiddeld een stuk lager.
Zelfs in Mallorca had ik genoeg laadpunten en ook aardig wat gratis laadpunten, op alle uithoeken van het eiland.quote:
Het is niet zo dat ik geen vertrouwen heb in dat grote merken zoals VAG Groep, Mercedes en BMW uiteindelijk hen zaken op orde zullen krijgen, de vraag is alleen maar wanneer.quote:Op woensdag 4 juni 2025 19:56 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik vind het heel interessant dat je het succes van een zelfrijdende auto primair beoordeelt op hoe gelikt de gebruikersinterface er uit ziet. Hoe likkebaardend goed ziet het controlepaneel van jouw auto er dan wel niet uit?
In Duitsland zijn ze nogal behoudend en stellen ze nogal hoge eisen. Je krijgt daar geen toestemming om zomaar in een door beta-software bestuurde auto rond te scheuren. Zeker niet als die half geteste software regelmatig vervangen wordt door andere, half geteste software. "Go fast and break things." Leuk devies, maar daar hebben we hier in de EU geen boodschap aan.
Benzine (als zijnde niet-hybride) is inmiddels vrij marginaal (20%). Hybride en elektrisch zitten beiden op ongeveer het dubbele (Hybride iets meer).quote:Op woensdag 4 juni 2025 19:49 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik ken geen enkel Europees merk dat veel EV's maakt.
Jij wel?
Verder moet ik het nog maar zien.
Vooralsnog koopt het overgrote deel van de consument een benzine auto, al dan niet hybride.
En dat gaat binnen 6 jaar naar de 80-100%
En waar gaan die allemaal opladen?
Nee, maar dat is weer iets totaal anders.quote:Op woensdag 4 juni 2025 19:57 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Daar zit ook overal de "sales tax" bij de prijs op het kaartje inbegrepen?
Jawel. We hebben alleen een probleem op enkele piekmomenten. Je kan laders van auto's daarop afstemmen. Als je dat doet dmv prijsaanpassing is het nog een win-win ook.quote:
Het aantal laadpunten ten opzichte van het aantal EV's is in Nederland prima.quote:Op woensdag 4 juni 2025 19:59 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Zelfs in Mallorca had ik genoeg laadpunten en ook aardig wat gratis laadpunten, op alle uithoeken van het eiland.
En velen maken de reis naar Zuid Spanje of Italie/Kroatie met de stekkerauto en natuurlijk werkt dit... bij Tesla wederom het beste met de ingecalculeerde laadstops.
Genoeg reviews gelezen/gezien en ervaringen gehoord, al redde ik het ook met een Fiat 500e op het eiland.
5 jaar geleden schreef men exact hetzelfde. Niet echt uitgekomen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:11 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het aantal laadpunten ten opzichte van het aantal EV's is in Nederland prima.
Op elke bestemming waar ik kom is vlakbij een laadpunt en Tesla heeft het aantal laadlocaties aardig uitgebreid, waardoor we onderweg zonder problemen kunnen opladen.
Echter is het nu al druk bij de laadstations.
En hoeveel procent is nu electrisch?
Als dat aantal auto's verdubbeld hebben we een probleem.
Als ik hier in de wijk kijk: in totaal 10 laadpunten.
Bij het laadpunt dat wij gebruiken zie ik altijd dezelfde 4 andere auto's.
De wijk staat verder bomvol auto's.
Maar die gaan vrijwel allemaal op benzine.
Als die binnen 8 jaar allemaal electrisch worden, dan moeten er heel wat laadpunten bij komen.
Maar het stroomnet zit vol.
Er zij veel te weinig laders om een verdubbeling van het aantal EV's op te vangen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:10 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Jawel. We hebben alleen een probleem op enkele piekmomenten. Je kan laders van auto's daarop afstemmen. Als je dat doet dmv prijsaanpassing is het nog een win-win ook.
Klopt. Dat is de industrie (de grootste verbruiker) en gezinnen die thuiskomen. Laden van een auto hoeft niet tussen 16-21 uur. Dat kan prima van 21 uur tot 7u. In 10 uur heb je de auto vol. Kwestie van slimmer gaan laden.quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:20 schreef Wantie het volgende:
[..]
Er zij veel te weinig laders om een verdubbeling van het aantal EV's op te vangen.
Verder zijn piekmomenten niet voor niets piekmomenten.
En dan reken je de auto's die thuis in de garage worden opgeladen (de grote meerderheid) nog niet mee. Als je het aantal vergroot, zijn dat steeds vaker eigenaars zonder garage. Het wordt dus bij een gelijke stijging steeds sneller steeds drukker bij de laadpunten. Praktisch gezien moet je gewoon op iedere parkeerplaats een lader zetten.quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:11 schreef Wantie het volgende:
[..]
Op elke bestemming waar ik kom is vlakbij een laadpunt en Tesla heeft het aantal laadlocaties aardig uitgebreid, waardoor we onderweg zonder problemen kunnen opladen.
Als die binnen 8 jaar allemaal electrisch worden, dan moeten er heel wat laadpunten bij komen.
Al besproken, het antwoord is: JA.quote:
Hemelsbreed 5 km verderop staat een gloednieuwe supermarkt met hekken er omheen, omdat er geen ruimte is op het stroomnet.quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:20 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
5 jaar geleden schreef men exact hetzelfde. Niet echt uitgekomen.
1 op de 10.quote:En dat jij nou kennelijk in een zeer arme wijk woont (aangezien er een duidelijke correlatie is tussen inkomen en percentage plug ins)... In heel Nederland is momenteel 1 op de 10 auto's een plug in. 600.000 BEV's en 400.000 PHEV's.
Nope, dat gaat hem niet worden.quote:Daarnaast: zelfs als vanaf nu 100% van de verkochte voertuigen een BEV is, dan nog gaat het maar om een vervanging van 3,5% van het wagenpark per jaar. Dus het gaat maximaal stijgen van 10% naar 38%.
En ja, dat kunnen we gewoon aan.
Ja, en nee:quote:
Waarom tussen 9u en 15u, terwijl tussen 21u en 7u de vraag het laagst is? En de meeste mensen niet op de weg zitten.quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:27 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
En dan reken je de auto's die thuis in de garage worden opgeladen (de grote meerderheid) nog niet mee. Als je het aantal vergroot, zijn dat steeds vaker eigenaars zonder garage. Het wordt dus bij een gelijke stijging steeds sneller steeds drukker bij de laadpunten. Praktisch gezien moet je gewoon op iedere parkeerplaats een lader zetten.
En inderdaad, op steeds meer plaatsen zetten ze die 's avonds al uit omdat het stroomnet het niet trekt. Misschien als we allemaal tussen 09:00 en 15:00 gaan laden?
In 10 uur?quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:26 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Klopt. Dat is de industrie (de grootste verbruiker) en gezinnen die thuiskomen. Laden van een auto hoeft niet tussen 16-21 uur. Dat kan prima van 21 uur tot 7u. In 10 uur heb je de auto vol. Kwestie van slimmer gaan laden.
En laders komen er nog altijd in rap tempo bij. Is geen enkel probleem.
Nieuwe auto...quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:30 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Waarom tussen 9u en 15u, terwijl tussen 21u en 7u de vraag het laagst is? En de meeste mensen niet op de weg zitten.
Ik zie overal laders als paddestoelen uit de grond schieten. En sowieso: mensen die een nieuwe auto kunnen betalen (of laten betalen, want de meesten krijgen dat ding ook maar ter beschikking gesteld) hebben relatief vaak een garage of oprit ter beschikking.
Je weet hoop ik dat Supermarkten nu eenmaal ook in de piek van 16-21 stroom nodig hebben? Ander verhaal dus.quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:28 schreef Wantie het volgende:
[..]
Hemelsbreed 5 km verderop staat een gloednieuwe supermarkt met hekken er omheen, omdat er geen ruimte is op het stroomnet.
Dat gaat nog een paar jaar duren.
Absurd gewoon.
[..]
1 op de 10.
Dat is niet veel hè.
En dan iets meer dan de helft daarvan BEV.
[..]
Nope, dat gaat hem niet worden.
Dan zullen er flink wat laadpalen bij moeten.
En dat roept aversie op, want elke laadplek kost een parkeerplaats.
(zo goed als) Ieder type auto die op de markt is gekomen heeft voor dodelijke slachtoffers gezorgd. Zijn die volgens jou dan dus allemaal onveilig?quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:30 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ja, en nee:
Ja, de auto is veilig, nee: het gebruik van bèta software, die gepromoot werd als volledig functionerend, heeft voor dodelijke slachtoffers gezorgd.
Bij sommige laders en dat is natuurlijk op te lossen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:32 schreef Wantie het volgende:
[..]
In 10 uur?
Na 5 uur moet je je auto verplaatsen, anders betaal je 3 euro per uur.
In 2024 zijn er in Nederland de volgende aantallen nieuwe personenauto's verkocht per type brandstof:quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:08 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Benzine (als zijnde niet-hybride) is inmiddels vrij marginaal (20%). Hybride en elektrisch zitten beiden op ongeveer het dubbele (Hybride iets meer).
Dus? Die komen er niet bij. Die zijn er al.quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:33 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nieuwe auto...
Er zijn nu al tweedehands EV's hè.
Hoe ga je dat oplossen?quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:37 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Bij sommige laders en dat is natuurlijk op te lossen.
En die gaan de volkswijken in, waar mensen geen oprit hebben.quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:38 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dus? Die komen er niet bij. Die zijn er al.
PHEV's moet je juist vaker laden (want daar kan je maar 50 km ver mee komen, waar een BEV al snel 10 keer zover komt). Die worden nu dus vaak geladen tussen 18 en 21, dus vol in het piekmoment. Waar een BEV om de zoveel dagen nu van 18 tot 01 laadt ongeveer (of als het een Tesla is al lang en breed in het dalmoment, want de software van Tesla zorgt voor laden zodat je klaar bent met laden als je moet vertrekken, waardoor de accu lekker warm is).quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:37 schreef Wantie het volgende:
[..]
In 2024 zijn er in Nederland de volgende aantallen nieuwe personenauto's verkocht per type brandstof:
* Hybride auto's: 159.705
* Elektrische auto's: 132.166
* Benzine auto's: 83.408
Dit blijkt uit cijfers van onder andere BOVAG, RAI Vereniging en RDC
Die hybride auto's gaan niet elke dag of meerdere malen per dag aan de stroom.
Daar gaat het dus niet om
Het gaat om de BEV-auto's.
Exploitanten kunnen tarieven per vandaag veranderen. En je kan prima het laden tussen 21u en 7u daarvan uitzonderen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:39 schreef Wantie het volgende:
[..]
Hoe ga je dat oplossen?
Oude laders hebben geen uurtarief, maar nieuwe wel.
En dat is niet zonder reden.
Exploitanten willen geen laadpaal plakkers.
Daar is de openbare laadpaal voor.quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:40 schreef Wantie het volgende:
[..]
En die gaan de volkswijken in, waar mensen geen oprit hebben.
Dat is best een boude stelling, dat de auto daarvoor verantwoordelijk is.quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:37 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
(zo goed als) Ieder type auto die op de markt is gekomen heeft voor dodelijke slachtoffers gezorgd. Zijn die volgens jou dan dus allemaal onveilig?
Je omzeilt handig het voorval waarbij de Tesla hard op de rem trapte, met een kettingbotsing als gevolg.quote:En vergeet niet: de voorbeelden waren niet van auto's die met AP reden, maar die er juist niet meer reden, of waarbij het onduidelijk was.
En dat zijn de beste voorbeelden die Zembla na enkele maanden werk kon vinden!
Ap kan er niet voor verantwoordelijk zijn, het is per definitie de bestuurder. Dus waarom ben je nu ineens doelpalen aan het verschuiven?quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:44 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat is best een boude stelling, dat de auto daarvoor verantwoordelijk is.
[..]
Je omzeilt handig het voorval waarbij de Tesla hard op de rem trapte, met een kettingbotsing als gevolg.
Anyway, je keurt zelf misleidende reclame over de mogelijkheden van Autopilot goed, en verwijt de ongevallen veroorzaakt aan automobilisten die daar ingetrapt zijn.
Feit blijft dat het verschil tussen Tesla en andere merken is dat Tesla hun klanten op de openbare weg als proefkonijnen heeft gebruikt.
Ik leef met je mee dat je in een klote volkswijk woont. Volgende keer anders stemmen!quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:45 schreef Wantie het volgende:
[..]
En dat zijn er 8, in een wijk met bijna 100 auto's.
Succes
De overbelasting van het elektriciteitsnet is vooral een piekbelasting. Tussen 17:00 en 21:00 is de vraag wel het grootste, maar tussen 10:00 en 17:00 is de opwek het grootste (linkje), alhoewel dat ook afhankelijk is van de zomertijd en je daar in de winter niet teveel van voor moet stellen. Als je dat op de duck curve legt, kun je dan het beste het stroomnet ontlasten.quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:30 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Waarom tussen 9u en 15u, terwijl tussen 21u en 7u de vraag het laagst is? En de meeste mensen niet op de weg zitten.
Ik zie overal laders als paddestoelen uit de grond schieten. En sowieso: mensen die een nieuwe auto kunnen betalen (of laten betalen, want de meesten krijgen dat ding ook maar ter beschikking gesteld) hebben relatief vaak een garage of oprit ter beschikking.
In alle promotie wordt de indruk gewekt dat de auto autonoom kan rijden.quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:55 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ap kan er niet voor verantwoordelijk zijn, het is per definitie de bestuurder. Dus waarom ben je nu ineens doelpalen aan het verschuiven?
Een auto de plotseling uit het niets een noodstop maakt.quote:Die Tesla in het filmpje was geen phantom brake, want schoof tevens een baan op. En ook daar: een oplettende bestuurder en er was niet aan de hand geweest (om maar te zwijgen over de malloot die er achterop rijdt, want het was bepaald geen noodstop).
De promotiefilm heeft dus wel invloed op bestuurders gehad.quote:Verder is het volstrekt idioot om te denken dat een promotiefilm in de VS invloed heeft gehad op Nederlandse bestuurders!
Ik heb het nooit gehad over een oud werknemer.quote:En je weet kennelijk niet het verschil tussen feit en mening. Het was de mening van een oud werknemer die een arbeidsgeschil had (welke niet ging over AP) en die vervolgens wraak heeft genomen op Tesla met data die door de Amerikaanse RDW is beoordeeld en niet heeft geleid tot een verbod oid.
Kiek, meteen weer op de man spelen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:56 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik leef met je mee dat je in een klote volkswijk woont. Volgende keer anders stemmen!
Daarvoor heeft Elon Musk ook een oplossing, namelijk Tesla Powerwalls en Tesla Megapacks.quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:11 schreef Wantie het volgende:
[..]
quote:Gemakkelijke installatie
Elke Megapack-unit wordt volledig gemonteerd en bedrijfsklaar verzonden, waardoor de installatie snel en gemakkelijker kan worden uitgevoerd. De systemen hebben nauwelijks onderhoud nodig en worden geleverd met een garantie tot 20 jaar.
Hopelijk investeert ons groene nieuwe kabinet in Tesla en subsidies op PowerWalls.quote:Megapack slaat energie voor het elektriciteitsnet betrouwbaar en veilig op, waardoor er geen gaspiekcentrales nodig zijn en stroomonderbrekingen worden voorkomen. Elke unit kan meer dan 3,9 MWh aan energie opslaan - dat is genoeg energie om gemiddeld 3.600 huishoudens een uur lang van stroom te voorzien.
Zo rijk zijn wij niet.quote:Op woensdag 4 juni 2025 21:13 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Daarvoor heeft Elon Musk ook een oplossing, namelijk Tesla Powerwalls en Tesla Megapacks.
https://www.tesla.com/nl_nl/megapack
[..]
Hopelijk investeert ons groene nieuwe kabinet in Tesla en subsidies op PowerWalls.
https://www.marktplaats.n(...)ll-2-founders-seriesquote:
Trouwens, zo'n FSD crash claim geloof ik ook niet 1/2/3 zonder dat er video van interieur te zien is.quote:Op woensdag 4 juni 2025 21:13 schreef SymbolicFrank het volgende:
Dit vond ik zelf een interessante crash:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dus gewoon een thuisbatterij..quote:Op woensdag 4 juni 2025 21:13 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Daarvoor heeft Elon Musk ook een oplossing, namelijk Tesla Powerwalls en Tesla Megapacks.
https://www.tesla.com/nl_nl/megapack
[..]
[..]
Hopelijk investeert ons groene nieuwe kabinet in Tesla en subsidies op PowerWalls.
7.000 euro.quote:Op woensdag 4 juni 2025 21:17 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
https://www.marktplaats.n(...)ll-2-founders-series
[..]
quote:Op woensdag 4 juni 2025 21:17 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
https://www.marktplaats.n(...)ll-2-founders-series
Ik heb er een hele discussie over gelezen, volgens mij ergens op arstechnica, maar ik kan het niet meer vinden. En probeer er maar eens naar te zoeken.quote:Trouwens, zo'n FSD crash claim geloof ik ook niet 1/2/3 zonder dat er video van interieur te zien is.
Volgens mij zag ik ook op youtube afgelopen dagen eentje van die claimde FSD aan te hebben bij een crash maar dit al snel debunked werd.
Het is de makkelijkste get out of jail card die je kan gebruiken na een crash, hij heeft namelijk zelf toegang tot de SSD van de Tesla's opnames. Waarom zijn deze niet geupload door de user?
Zembla laat 1 promotiefilmpje zien en dan is het meteen alle? Ben nou eens eerlijk!quote:Op woensdag 4 juni 2025 21:04 schreef Wantie het volgende:
[..]
In alle promotie wordt de indruk gewekt dat de auto autonoom kan rijden.
Met als gevolg dat bestuurders dat gaan doen.
En letten dus niet op, waardoor ze te laat ingrijpen als blijkt dat de Autopilot onverwachte dingen doet.
[..]
Een auto de plotseling uit het niets een noodstop maakt.
En dan is de bestuurder fout?
Heel bijzonder.
Zelfde met de auto's daarachter: die verwachten niet dat een auto zonder reden een noodstop maakt.
Beetje raar om ze te verwijten niet snel genoeg in te grijpen.
[..]
De promotiefilm heeft dus wel invloed op bestuurders gehad.
[..]
Ik heb het nooit gehad over een oud werknemer.
Het blijft maar lastig voor jou om te begrijpen dat als ik reageer op de inhoud van jouw posts dat het niet op de man is.quote:Op woensdag 4 juni 2025 21:07 schreef Wantie het volgende:
[..]
Kiek, meteen weer op de man spelen.
Het is veelzeggend.
Het haalt je hele warrige verhaal over voldoende laadpalen volledig onderuit.
Ik zou zeggen, babbel eens over stemgedrag met epicbeardman, die geen oprit heeft voor een laadplaal.
quote:Op woensdag 4 juni 2025 21:47 schreef Wantie het volgende:
[..]
7.000 euro.
Best aan de prijs.
Dat is zeker wel weggelegd aan die untermenschen die geen oprit hebben...
Maar door strategisch te stemmen kan dat veranderen begrijp ik.
Voor enige vragen kunt u ook terecht bij de FOK webcare, @VEM2012 en @epicbeardman beantwoorden uw vragen met alle liefde.quote:Wat u gaat doen
Quickly respond to requests for technical assistance over the phone or via ticketing system
Resolve issues through our ticketing system on first touch, whenever possible
Manage and Triage tickets coming into global queue to different IT Operations teams
Diagnose and resolve technical hardware and software issues on Windows, Mac, Linux and other operating Systems
Working with Active Directory, Exchange, PowerShell or Office 365 and Windows server daily
Identify and escalate issues requiring urgent attention to appropriate teams or leadership
Interface with the various technical teams to understand issues coming to the IT Help Desk
Interpret how to solve long term needs within the framework of IT standards
Create or edit documentation regarding troubleshooting, IT process and end user articles
Become a subject matter expert in different IT areas, becoming an escalation point for support questions
Wat u te bieden hebt
Minimum of 2 years’ experience within a desktop support or IT Help Desk role
Excellent problem solving, communication and interpersonal skills along with patience, a customer-friendly attitude and the ability to work in a team environment
Bachelor’s degree in computer science, Information Systems, or equivalent training/education
Experience troubleshooting hardware and software on Windows, Mac and Linux devices
Experience troubleshooting basic client-side network (DHCP, DNS, Static IP) problems
Experience troubleshooting Active Directory, Exchange and Office 365 problems
Experience with answering phone calls in a Help Desk capacity
Must have excellent communication skills
Wie weet krijgen we weer een links kabinet.quote:Op woensdag 4 juni 2025 23:57 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
[ x ]
Met een pro-klimaat kabinet kunnen we gebruik maken van dit soort installaties voor ons volle energienetwerk. Elon nog rijker maken.
In de drukke uren dat Elon's megapacks het overnemen/load balancing doen.
Naast de auto's, de FSD, de optimus robot, zonnepanelen, supercharger netwerks ook nog eens de wereld redden van blackouts. Ben vast nog veel vergeten.
Toppertjes hoor.
Jaar, nu is het in heel Nederland fantastisch geregeld, behalve in mijn woonwijkquote:Op woensdag 4 juni 2025 22:54 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het blijft maar lastig voor jou om te begrijpen dat als ik reageer op de inhoud van jouw posts dat het niet op de man is.
Jij gooit zelf erin dat in jouw wijk het kut is geregeld. Tsja… who cares?
Ik vraag 350 euro per uur, ex btw, ex kantoorkosten voor de goede orde.quote:Op donderdag 5 juni 2025 00:03 schreef epicbeardman het volgende:
En voor iemand die nog werk zoekt als ICT Helpdesk voor Noord Amerika, vacature in Amsterdam:
IT Support Technician, North America/EMEA
[..]
Voor enige vragen kunt u ook terecht bij de FOK webcare, @:vem2012 en @:epicbeardman beantwoorden uw vragen met alle liefde.
Kennelijk zijn er dus toch voldoende palen in jouw woonwijk… en bij jouw vader ook.quote:Op donderdag 5 juni 2025 06:42 schreef Wantie het volgende:
[..]
Jaar, nu is het in heel Nederland fantastisch geregeld, behalve in mijn woonwijk![]()
Ik kan het je sterker vertellen: vriend van me woont in een wijk vol luxe woningen aan het water, waarbij ongeveer de helft van de woningen een eigen oprit heeft..in die hele wijk is geen enkele openbare laadpaal te vinden.
Pas 3 km verderop was de eerste laadplaal.
Hier zijn dat 8 laadpalen op loopafstand op ongeveer 100 auto's.
Jij zegt dat 1 op de 10 een EV is, daarvan iets meer dan de helft een BEV.
Dat betekent dat er voldoende laadpalen staan.
Maar het punt is: wat als straks de helft van die auto's electrisch is?
Dan 5x meer laadpalen?
Theoretisch, waarom niet?
Op de zaak staan er 40.
Maar in de praktijk betekent dat tienduizenden extra laadpalen in deze stad. Op een overvol netwerk.
En waarbij elke laadplek een parkeerplaats inneemt, terwijl er nu al een tekort is aan parkeerplaatsen.
En daar is nu al wrevel over.
Ik zie dat niet binnen 5 jaar tijd veranderen.
Die transitie naar volledig electrisch gaat er zeker komen, maar niet op het tempo dat fabrikanten laat verdwijnen.
Je ziet nog steeds dat het gros aan nieuwe auto's op benzine rijdt.
Al dan niet hybride.
Last but not least, mijn vader woont in een pittoresk dorpje met 1500 inwoners.
Daar zijn welgeteld 4 openbare laadpunten.
Dat is niks op dat aantal mensen.
Maar er staat nooit een auto te laden als ik bij hem op visite ben.
Altijd plek.
Bij mij kun je terecht voor de helft.quote:Op donderdag 5 juni 2025 09:28 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik vraag 350 euro per uur, ex btw, ex kantoorkosten voor de goede orde.
Nogmaals: verreweg de meeste elektrische auto's worden opgeladen in de garage, niet bij de snellader. En dat is maar goed ook, want daar slijten je accu's flink van. Daarom duren de laatste 20% meestal langer dan de eerste 80%. (Of 60%, als je de ondergrens op 20% zet. Wat ook verstandig is.)quote:Op donderdag 5 juni 2025 09:40 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Kennelijk zijn er dus toch voldoende palen in jouw woonwijk… en bij jouw vader ook.
In de gemeente waar ik woon (ruim 15.000 inwoners, 80 openbare laadpalen, hoog percentage EV bezit en al helemaal absoluut, aangezien het geld bij velen hier tegen de plinten klotst) is het ook prima verzorgd.
De toename gaat geleidelijk en als de vraag toeneemt is de investering in de laadpaal economisch zinvol.
Nogmaals: het netwerk is makkelijk in staat om buiten de piekuren al die auto’s te voorzien van voldoende stroom.
Het is een relatief eenvoudig oplosbaar probleem.
Pay peanuts, get monkeys…quote:Op donderdag 5 juni 2025 10:41 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Bij mij kun je terecht voor de helft.
Geen idee wat jouw punt hier is, maar dat snelladen slecht is voor de accu is al enige tijd geleden gedebunked.quote:Op donderdag 5 juni 2025 10:44 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Nogmaals: verreweg de meeste elektrische auto's worden opgeladen in de garage, niet bij de snellader. En dat is maar goed ook, want daar slijten je accu's flink van. Daarom duren de laatste 20% meestal langer dan de eerste 80%. (Of 60%, als je de ondergrens op 20% zet. Wat ook verstandig is.)
Ja, die beperken de schade die optreed omdat al die cellen niet identiek zijn. Een lading van 100% is wat de slechtste cellen nog aankunnen.quote:Op donderdag 5 juni 2025 11:19 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Geen idee wat jouw punt hier is, maar dat snelladen slecht is voor de accu is al enige tijd geleden gedebunked.
En dat komt omdat EV’s een BMS hebben die zorgt dat de laadsnelheid wordt aangepast aan de omstandigheden (waaronder SoC, maar ook temperatuur van de accu).
Leesvoer voor jou:quote:Op donderdag 5 juni 2025 11:21 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, die beperken de schade die optreed omdat al die cellen niet identiek zijn. Een lading van 100% is wat de slechtste cellen nog aankunnen.
Kijkvoer voor jou:quote:Op donderdag 5 juni 2025 11:22 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Leesvoer voor jou:
https://www.power-sonic.com/blog/fast-charging-battery-life/
Als je nou eens gewoon de onderzoeken die genoemd zijn in de link die ik je gegeven heb leest, in plaats van door te zagen over iets waar je wederom meer verstand van denkt te hebben dan je werkelijk hebt…quote:Op donderdag 5 juni 2025 11:47 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Kijkvoer voor jou:
Als je weerstanden parallel zet, zal de meeste stroom door diegene gaan die de laagste waarde heeft. Die dan heet wordt en slijt. Waardoor in het geval van accucellen de weerstand verder afneemt. Zo helpt 1 slechte cel een blok met 3 * 144 cellen om zeep. En stopt je hele accu (~3000-8000 cellen) met werken.
"Niet over nadenken, geloof de hype!"quote:Op donderdag 5 juni 2025 11:57 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als je nou eens gewoon de onderzoeken die genoemd zijn in de link die ik je gegeven heb leest, in plaats van door te zagen over iets waar je wederom meer verstand van denkt te hebben dan je werkelijk hebt…
Wat loop je nou te bazelen? Je wordt verwezen naar meerdere onderzoeken waarbij je de data kan zien en dan nog kom je met een youtube filmpje, wat simpelweg gaat over het vervangen van 1 defecte cel en doe je net alsof je alsnog gelijk hebt met jouw stelling dat DC laden slecht is voor de accu.quote:Op donderdag 5 juni 2025 12:10 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
"Niet over nadenken, geloof de hype!"
Daarin verschillen we van mening
Ok. Die eerste studie laat zien, dat de accucapaciteit na 75.000 kilometer met een kwart is teruggelopen, ongeacht hoe ze geladen zijn. Check. Er is dus geen verschil tussen langzaam en snel laden.quote:Op donderdag 5 juni 2025 12:14 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wat loop je nou te bazelen? Je wordt verwezen naar meerdere onderzoeken waarbij je de data kan zien en dan nog kom je met een youtube filmpje, wat simpelweg gaat over het vervangen van 1 defecte cel en doe je net alsof je alsnog gelijk hebt met jouw stelling dat DC laden slecht is voor de accu.
Terwijl data laat zien dat er geen significant verschil is.
Kom op zeg!
Even voor de goede orde: vrijwel niemand laadt met 3,7 kW of minder (zonder trucage is het zelfs maar 3,0, omdat een standaard WCD gemaakt is voor 13 amp max).quote:Op donderdag 5 juni 2025 12:58 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ok. Die eerste studie laat zien, dat de accucapaciteit na 75.000 kilometer met een kwart is teruggelopen, ongeacht hoe ze geladen zijn. Check. Er is dus geen verschil tussen langzaam en snel laden.
Maar is dat wel zo? Je hebt 3 levels: 1, 2 en 3. 1 is een gewoon stopcontact, 2 is 3-fase (of 240 volt in de VS) en 3 is een snellader. De vergelijking in het onderzoek is tussen level 2 en 3, level 1 staat niet in de tabel.
Je kunt een accu op verschillende manieren opladen. Langzaam (level 1), met een constante stroom, tot hij vol is. (Als de spanning boven het maximale voltage komt.) Bij een lithium accu moet je een marge houden, want die kunnen slecht tegen overladen. Het verschil tussen level 2 en 3 is hoe snel de accu oplaad tot 80%, daarna gaat de snelheid flink omlaag en zit er nog maar weinig verschil tussen. Dat is ook weer om ze niet te overladen, maar ook om ze uit te balanceren. En dat laatste stukje bepaalt hoe snel ze slijten.
Kortom, je zou ook level 1 mee moeten nemen in zo'n vergelijking, als baseline. Je moet alleen naar het stukje tussen de 80% en de 100% kijken. En als experiment kun je dat zelf timen.
Laden boven de 80% is niet zo zeer het probleem. De accu in rust laten bij 80% of meer, dan wel 20% of minder zorgt voor meer slijtage. Dus dat is toch weer iets anders.quote:Op donderdag 5 juni 2025 13:18 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ah, dus je bent het er mee eens dat ze in die tabel dezelfde dingen meten, dat het probleem boven de 80% zit en dat je dat beter niet kunt doen. Dan zijn we het eens.
Ja, die interne weerstand is niet voor alle cellen hetzelfde, het balanceren is er voor bedoeld ze toch allemaal ongeveer evenveel te laden.quote:Op donderdag 5 juni 2025 13:22 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Laden boven de 80% is niet zo zeer het probleem. De accu in rust laten bij 80% of meer, dan wel 20% of minder zorgt voor meer slijtage. Dus dat is toch weer iets anders.
Net als dat het feit dat de laadsnelheid terugloopt naar mate de accu voller is (en de maximale ontlading bij een vrijwel lege accu wordt beperkt) heeft met interne weerstand te maken, niet met balanceren. Nogmaals, dat gebeurt alleen boven de 90%.
Jouw stelling was:quote:Op donderdag 5 juni 2025 14:04 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, die interne weerstand is niet voor alle cellen hetzelfde, het balanceren is er voor bedoeld ze toch allemaal ongeveer evenveel te laden.
We komen er wel
Op basis van de data uit onderzoeken blijkt dat niet waar.quote:Op donderdag 5 juni 2025 10:44 schreef SymbolicFrank het volgende:
Nogmaals: verreweg de meeste elektrische auto's worden opgeladen in de garage, niet bij de snellader. En dat is maar goed ook, want daar slijten je accu's flink van.
Flink is subjectief hè.quote:Op donderdag 5 juni 2025 14:15 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Jouw stelling was:
[..]
Op basis van de data uit onderzoeken blijkt dat niet waar.
Kun je dat niet gewoon toegeven?
Balanceren doe je om de bruikbare capaciteit te maximaliseren.
https://123electric.eu/nl(...)ceren-belangrijk-is/
Hoe werkt dat balanceren nu eigenlijk precies?quote:Op donderdag 5 juni 2025 14:15 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Jouw stelling was:
[..]
Op basis van de data uit onderzoeken blijkt dat niet waar.
Kun je dat niet gewoon toegeven?
Balanceren doe je om de bruikbare capaciteit te maximaliseren.
https://123electric.eu/nl(...)ceren-belangrijk-is/
Er is geen verschil. Lees gewoon eens de onderzoeken...quote:Op donderdag 5 juni 2025 14:49 schreef Wantie het volgende:
[..]
Flink is subjectief hè.
Jij vindt het niet flink.
Doe je dit nou expres, gewoon maar ergens anders over beginnen?quote:Op donderdag 5 juni 2025 15:08 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Hoe werkt dat balanceren nu eigenlijk precies?
Nee, dat was in de hoop dat je het zelf uit zou zoeken. Ik kan wel links en filmpjes posten, maar ik schat de kans dat je daar naar kijkt niet zo hoog in.quote:Op donderdag 5 juni 2025 15:11 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Doe je dit nou expres, gewoon maar ergens anders over beginnen?
Ik heb toch ook naar dat YouTube filmpje van jou gekeken? Ondanks dat het volledig irrelevant was voor de vraag of veelvuldig snelladen zorgt voor hogere slijtage van de accu...quote:Op donderdag 5 juni 2025 15:15 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Nee, dat was in de hoop dat je het zelf uit zou zoeken. Ik kan wel links en filmpjes posten, maar ik schat de kans dat je daar naar kijkt niet zo hoog in.
Alsjeblieft:quote:Op donderdag 5 juni 2025 15:19 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik heb toch ook naar dat YouTube filmpje van jou gekeken? Ondanks dat het volledig irrelevant was voor de vraag of veelvuldig snelladen zorgt voor hogere slijtage van de accu...
Het is uitgezocht en het antwoord is: nee, er is geen correlatie tussen hoeveelheid snelladen en slijtage.
Jij wil je ongelijk niet toegeven en vervolgens ga je maar andere dingen beweren in de hoop dat je op een totaal niet relevant punt uitkomt.
Ik trap daar niet in.
Er is wel verschil, maar dat hangt af van de kwaliteit van de batterij en het koelsysteem.quote:Op donderdag 5 juni 2025 15:11 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Er is geen verschil. Lees gewoon eens de onderzoeken...
Maar veelzeggend dat je een aangetoonde onware bewering van hem goedpraat. Lekker tribaal.
Ook weer onjuist. Type 2 is 11 kW bij de meeste auto's en kan bij enkelen oplopen tot 22 kW. Mijn auto zit al rond 95% voordat die onder de 22 kW duikt.quote:Op donderdag 5 juni 2025 15:58 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Alsjeblieft:
Nou gaat dit dus alleen tussen de blokken, waar weer 144 cellen in zitten. En de slechtste cel in een blok is bepalend. De cel met de laagste weerstand is het snelste vol, maar ook het snelste weer leeg. De truc is dus om door continu wat te laden/ontladen de totale capaciteit langzaam omhoog te brengen zonder dat de "slechtste" (eigenlijk beste) cel overladen word.
Iedere cel heeft wel een zekering, maar geen ontlaadcircuit. Dat zal te duur geweest zijn. En op zich kan een blok wel functioneren met een cel minder, maar dan gaat de capaciteit van de hele accu omlaag en zal het hele blok snel verouderen omdat het veel warmer wordt.
Als een cel overladen wordt, komt er wat gas vrij en zal de capaciteit van de cel afnemen, waardoor ook het maximale voltage afneemt. Als de conditie van de cel ver genoeg afneemt, zal hij ook snel leeglopen. Zo kun je meten welke er kapot is.
En om weer terug te komen op Type 1, 2 en 3 laders: Bij die laatste twee is alleen de snelheid waarmee de cel geladen wordt onder de 80% anders. Boven de 80%, in het gebied waar het om gaat, is die snelheid gelijk.
Een bestuurder zou inderdaad figuurlijk naar links gaan.quote:Op donderdag 5 juni 2025 17:25 schreef epicbeardman het volgende:
Vandaag zo maar eens naar kantoor geweest, zat ik op de snelweg zag ik een goddelijke Tesla Model Y een ongeluk voorkwam, dat moest wel autopilot ingreep zijn geweest.
3 baans weg, waar de Tesla op de middelste reed en iemand van rechterbaan zonder te kijken in de lane mergde waar de Tesla was, de Tesla schoot letterlijk naar links. Denk niet dat een bestuurder daarop kon anticiperen.
Zal straks eens de SD kaart uit mijn dashcam halen.![]()
Daarnaast, naast de meerdere oudere Tesla's op werk zag ik ook dat een collega een nieuwe Model Y had.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op donderdag 5 juni 2025 18:00 schreef Wantie het volgende:
[..]
Een bestuurder zou inderdaad figuurlijk naar links gaan.
Dus dat moet wel de Autopilot zijn geweest
Tja, unsupervised autorijden was er 4 jaar geleden niet, dus het is nogal een stretch om dit op Autopilot te schuiven.quote:Op donderdag 5 juni 2025 18:07 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Hier een voorbeeldje van 4 jaar geleden, alleen ging het bij mij op de snelweg met veel snellere reactie. Maar ik zal hem straks speciaal voor je uploaden.
Misschien ben jij geen vaste kijker van Wham Bam Teslacam (strontirritant kind trouwens, wel goede content, mute knop ook nodig) maar een crash avoidance zit al jaren op de autopilot.quote:Op donderdag 5 juni 2025 18:21 schreef Wantie het volgende:
[..]
Tja, unsupervised autorijden was er 4 jaar geleden niet, dus het is nogal een stretch om dit op Autopilot te schuiven.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op donderdag 5 juni 2025 19:09 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Misschien ben jij geen vaste kijker van Wham Bam Teslacam (strontirritant kind trouwens, wel goede content, mute knop ook nodig) maar een crash avoidance zit al jaren op de autopilot.
Anyway hier is de goddelijke save van de autopilot vanochtend.
[ afbeelding ]
Heb simpel gedaan met screenrecord en VLC zoom, dus kwaliteit is er wel wat op achteruit gegaan, reed rustig als een echte BMW rijder. Video kon ik niet makkelijk omzetten naar gif helaas. Imgur heeft dat verwijderd.![]()
Kan ook wel 4K stukje uploaden maar ach dit is dagelijkse praktijk voor een Tesla.
Ehm, deze video laat helemaal geen feitelijk bewijs zien dat FSD aanstond überhaupt. Wel een video dat FSD zichzelf uitschakelt met te veel zon. Wat veel meer voor de hand ligt is dat FSD aanstond, totdat de bestuurder ook pas de vrouw zag die aan de kant stond te seinen en toen bij overname van het stuur iemand geraakt heeft, in poging om de gecrashte auto's te vermijden.quote:Op donderdag 5 juni 2025 19:22 schreef Wantie het volgende:
[..]
Hier de prestaties van FSD bij een lage zon.
Resultaat: 1 dode die op volle snelheid door de Tesla werd overreden.
En beelden van afgelopen week, waarbij FSD niet weet om te gaan met laagstaande zon.
Ik snap wel waarom Tesla heul voorzichtig is met het invoeren van de robottaxi.
Daarom denk ik dat FSD nooit gaat werken. Elon wilde zo graag verder besparen en gaat voor Vision Only. Daar gaat hij wel spijt van krijgen. Alle mooie FSD filmpjes zijn bij mooi weer of helder zicht. Bij laagstaande zon, mist, keiharde regen heb je weinig aan alleen camera's.quote:Op donderdag 5 juni 2025 19:22 schreef Wantie het volgende:
[..]
En beelden van afgelopen week, waarbij FSD niet weet om te gaan met laagstaande zon.
Wel bijzonder weer, aangezien AP/FSD zodra de zon het zicht belemmert je daar een melding van krijgt en je het stuur moet overnemen.quote:Op donderdag 5 juni 2025 19:22 schreef Wantie het volgende:
[..]
Vervolgens zeg je:quote:Op donderdag 5 juni 2025 19:37 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Ehm, deze video laat helemaal geen feitelijk bewijs zien dat FSD aanstond überhaupt.
Geen bewijs dat hij aan stond, maar wel bewijs dat hij zichzelf uitschakelt bij laagstaande zon..quote:Wel een video dat FSD zichzelf uitschakelt met te veel zon.
Want die ingreep had de Tesla nodig natuurlijk.quote:Wat veel meer voor de hand ligt is dat FSD aanstond, totdat de bestuurder ook pas de vrouw zag die aan de kant stond te seinen en toen bij overname van het stuur iemand geraakt heeft, in poging om de gecrashte auto's te vermijden.
Leuk voor de speech tijdens de begrafenis.quote:Waar gehakt wordt, vallen spaanders.
Klopt, maar dat is niet de discussie.quote:De bestuurder is hier verantwoordelijk voor niet goed anticiperen op de situatie.
Waarmee je toegeeft dat het allemaal niet zo geweldig is.quote:Hij/zij heeft getekend en akkoord gegeven op de FSD beta software.
Kortom, de zelfrijdende Tesla is niet zo geweldig als jij probeert te doen voor komen.quote:Zo vind ik ook en ook al eerder aangegeven, welke hulpmiddelen op je particuliere auto dan ook zitten. Jij bent diegene die verantwoordelijk is. Natuurlijk is het ook niet slim om bij gecrashte auto's te gaan staan, iedereen weet dat je veilig achter de vangrail moet gaan staan.
Die robottaxi komt met geofencing en teleoperators.quote:En een Tesla cab staat gepland voor de 12de.
Als daar schade mee plaatsvindt zegt Elon, stuur maar Tikkie.
Je kunt ook toegeven de video niet te hebben gezien.quote:Op donderdag 5 juni 2025 19:54 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wel bijzonder weer, aangezien AP/FSD zodra de zon het zicht belemmert je daar een melding van krijgt en je het stuur moet overnemen.
Maar hier heeft FSD gewoon lekker doorgereden?
Blijkt dat uit data (zo ja: graag de data), of ga je nu gewoon door met filmpjes posten die steeds een paar dagen later een hoax blijken te zijn?
Dat wordt straks leuk in de robottaxi.quote:Op donderdag 5 juni 2025 19:54 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wel bijzonder weer, aangezien AP/FSD zodra de zon het zicht belemmert je daar een melding van krijgt en je het stuur moet overnemen.
Vorige week nog hier in de gemeente een fors ongeval omdat een mens verblind was door de zon…quote:Op donderdag 5 juni 2025 19:43 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
Daarom denk ik dat FSD nooit gaat werken. Elon wilde zo graag verder besparen en gaat voor Vision Only. Daar gaat hij wel spijt van krijgen. Alle mooie FSD filmpjes zijn bij mooi weer of helder zicht. Bij laagstaande zon, mist, keiharde regen heb je weinig aan alleen camera's.
O, die zeurderige stem trok ik inderdaad niet. En het was een kwartier zag ik.quote:Op donderdag 5 juni 2025 19:55 schreef Wantie het volgende:
[..]
Je kunt ook toegeven de video niet te hebben gezien.
Robotaxi heeft de bumpercamera.quote:Op donderdag 5 juni 2025 19:57 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat wordt straks leuk in de robottaxi.
Kortom, FSD is er nog lang niet.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op donderdag 5 juni 2025 19:43 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
Daarom denk ik dat FSD nooit gaat werken. Elon wilde zo graag verder besparen en gaat voor Vision Only. Daar gaat hij wel spijt van krijgen. Alle mooie FSD filmpjes zijn bij mooi weer of helder zicht. Bij laagstaande zon, mist, keiharde regen heb je weinig aan alleen camera's.
Dus?quote:Op donderdag 5 juni 2025 19:58 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Vorige week nog hier in de gemeente een fors ongeval omdat een mens verblind was door de zon…
Ik heb geen LiDAR inderdaad.quote:Laten we wel zijn: ook jij kan niets zien als je vol in de laagstaande zon moet kijken.
Dus oudere wagens gaan niet unsupervised FSD krijgen.quote:Tesla heeft overigens de bumper camera om ervoor te zorgen dat de auto wel vooruit kan blijven kijken met laagstaande zon. Die is vrij nieuw en dus hebben de meeste Tesla’s geen bumper camera.
https://www.cnbc.com/2025/06/04/musk-trump-tax-bill.htmlquote:Musk whips opposition to Trump tax plan: ‘KILL the BILL’
Elon Musk ramped up his attacks against the massive tax-cut bill President Donald Trump is pushing Congress to pass.
Musk began vocally criticizing Trump’s “one big, beautiful bill” the day before, when he slammed it as a “disgusting abomination.”
The ongoing barrage comes days after Musk ended his work as head of the so-called Department of Government Efficiency.
Nee hoor. Je krijgt gewoon een hardware upgrade.quote:Op donderdag 5 juni 2025 20:01 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dus?
[..]
Ik heb geen LiDAR inderdaad.
En ik erger me aan de snelwegen vol met stilstaande auto's, omdat de bestuurder vanwege de laagstaande zon stopt met rijden.
Ooh, wacht...
Die zijn er niet.
[..]
Dus oudere wagens gaan niet unsupervised FSD krijgen.
Daar gaat je geld.
Elk jaar is het volgend jaar gehaald.quote:Op donderdag 5 juni 2025 20:14 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee hoor. Je krijgt gewoon een hardware upgrade.
Maar dat doen ze pas als ze unsupervised hebben gehaald uiteraard. Dus dat is misschien pas ergens in 2026.
Geen enkel merk gaat unsupervised FSD krijgen, althans, niet in de aankomende 5-10 jaar. En iedereen die FSD aanschaft zal dit begrijpen.quote:Op donderdag 5 juni 2025 20:01 schreef Wantie het volgende:
Daar gaat je geld.
In 2019 zei Elon Musk daarover het volgende:quote:[b]Op donderdag 5 juni 2025 20:01 schreef [url=https://forum.fok.nl/user/profile/445753]Wantie:
Daar gaat je geld.
quote:“Buying a car today is an investment into the future. I think the most profound thing is that if you buy a Tesla today, I believe you are buying an appreciating asset – not a depreciating asset.”
Nee, hij vindt (terecht) dat er iets gedaan moet worden aan de enorme schuldenberg.quote:Op donderdag 5 juni 2025 20:13 schreef knoopie het volgende:
De liefde tussen Trump en Musk is wel heel erg snel voorbij.
[..]
https://www.cnbc.com/2025/06/04/musk-trump-tax-bill.html
Musk vond het allemaal fantastisch, met zijn kettingzaag zwaaien enzo. Maar nu de EV-subsidies in de vuurlinie raken is hij ineens boos over de besparingsmaatregelen.
Eind 2026 (of eerder) spreken we elkaar weder hierover.quote:Op donderdag 5 juni 2025 20:15 schreef Wantie het volgende:
[..]
Elk jaar is het volgend jaar gehaald.
Baardmans heeft het over 10 jaarquote:Op donderdag 5 juni 2025 20:19 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Eind 2026 (of eerder) spreken we elkaar weder hierover.
Musk is op dat punt vooral een fantast. Dat hele DOGE kost onder de streep waarschijnlijk meer dan het oplevert en Trump is altijd al een typische "dont tax, do spend"-Republikein geweest. Dat weet je op voorhand voor je met hem in zee gaat.quote:Op donderdag 5 juni 2025 20:18 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, hij vindt (terecht) dat er iets gedaan moet worden aan de enorme schuldenberg.
Het is natuurlijk wat al te dol om bedrag X te besparen met Doge en vervolgens een veelvoud daarvan weg te kieperen.
Musk is op dit punt gewoon consequent.
Kortom, Tesla is rijk genoeg om dodelijke ongevallen te compenseren..quote:Op donderdag 5 juni 2025 20:16 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Geen enkel merk gaat unsupervised FSD krijgen, althans, niet in de aankomende 5-10 jaar. En iedereen die FSD aanschaft zal dit begrijpen.
Dit is gewoon verzekeringtechnisch niet mogelijk, ookal zou Elon camera's uitvinden die lasers schieten als Lidar. Een verzekeringsbedrijf zal altijd in de regeltjes zetten dat de bestuurder verantwoordelijk blijft. (Of ja je moet misschien 1000 euro per maand willen betalen)
Een Tesla Cab daarentegen wel, want daar is de particuliere bestuurder niet verantwoordelijk maar Tesla zelf. Tesla deze claims natuurlijk zelf wel ophoesten. In Nederland zijn letselschades marginaal qua kosten vergeleken met die gekke rechtszaken in Amerika.
Daarnaast, een Tesla is veel meer dan FSD. De autopilot die je behoedt van onveilige situaties die je er gratis bijk krijgt, die elke maand wel weer een update krijgt met verbeterde software.
Als Tesla nu al zo veel auto's verkoopt door de jaren, moet je nagaan hoeveel dat toekomstig is met een toegestane FSD door EU.
Oh even lezen en genieten.quote:Op donderdag 5 juni 2025 20:28 schreef MissButterflyy het volgende:
Musk heeft een complete meltdown op het moment op X![]()
![]()
Waarom zou een lagere camera beter zijn bij laagstaande zon?quote:
Hij heeft toch ook gelijk? zonder dat hij Twitter kocht waren veel van de democratische misstanden niet aan het licht gekomen. Denk aan zaken zoals Twitter Files.quote:
Ja, de verkering is duidelijk uit.quote:
In feite zeg je dus dat X geen onafhankelijk nieuwsplatform is, maar een politiek platform dat als doel had Trump de verkiezingen te laten winnen.quote:Op donderdag 5 juni 2025 20:34 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Hij heeft toch ook gelijk? zonder dat hij Twitter kocht waren veel van de democratische misstanden niet aan het licht gekomen. Denk aan zaken zoals Twitter Files.
Ben je nu een pro Trumper geworden?quote:Op donderdag 5 juni 2025 20:28 schreef MissButterflyy het volgende:
Musk heeft een complete meltdown op het moment op X![]()
![]()
Waarom in godsnaam zou ik nou meteen pro Trump zijn?quote:Op donderdag 5 juni 2025 20:51 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ben je nu een pro Trumper geworden?
Hell must be very chilly now…
Nee, jij schiet weer uit je wiek.quote:Op donderdag 5 juni 2025 20:51 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ben je nu een pro Trumper geworden?
Hell must be very chilly now…
Nee, nadat Elon Twitter heeft gekocht werden berichten die negatief konden zijn voor de Dems niet meer onderdrukt.quote:Op donderdag 5 juni 2025 20:40 schreef Wantie het volgende:
[..]
In feite zeg je dus dat X geen onafhankelijk nieuwsplatform is, maar een politiek platform dat als doel had Trump de verkiezingen te laten winnen.
En daarvoor moet Trump dankbaarheid tonen aan Musk...
Het alternatief is dat je heel kinderachtig reageert op de poging van Elon om deze wet van tafel te krijgen…quote:Op donderdag 5 juni 2025 20:52 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Waarom in godsnaam zou ik nou meteen pro Trump zijn?
Waarom denk jij toch dat iedereen bijval van jou nodig heeft? Schat je anderen zo laag in, of heb je last van enorme zelfoverschatting?quote:Op donderdag 5 juni 2025 20:52 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, jij schiet weer uit je wiek.
Nergens blijkt dat ze opeens Pro Trump is.
Musk zal zich niet laten afschrikken door dit soort dreigementen. En ik ben benieuwd: wat vind je zelf van zo’n dreigement van Trump?quote:
Hij heeft ze laten overstemmen door fascistische geluiden en porno?quote:Op donderdag 5 juni 2025 20:57 schreef VEM2012 het volgende:
Nee, nadat Elon Twitter heeft gekocht werden berichten die negatief konden zijn voor de Dems niet meer onderdrukt.
Blijf lekker verzonnen verhaaltjes vertellen…quote:Op donderdag 5 juni 2025 21:07 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Hij heeft ze laten overstemmen door fascistische geluiden en porno?
En dat was de doorslag voor de verkiezingen?quote:Op donderdag 5 juni 2025 20:57 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, nadat Elon Twitter heeft gekocht werden berichten die negatief konden zijn voor de Dems niet meer onderdrukt.
Als X gewoon een onafhankelijk platform is, waarom moet Trump dan Musk dankbaar zijn voor de overwinning?quote:Nou zal ik niet zeggen dat X 100% non biased is (ik heb er geen onderzoek naar gedaan), maar jouw conclusie volgt bepaald niet uit wat er geschreven is.
Ik ben het ook met Musk eens dat het een ramp van een bill is.quote:Overigens zie ik aardig wat bijval voor Musk aangaande de wet en lijkt er ook sprake te zijn van een grote aanpassing op het laatste moment.
Musk zijn Doge heeft absoluut niet bijgedragen aan het verminderen van overheidsuitgaven, en dit was van Trump te verwachten.quote:Hoe dan ook: het is gewoon bizar zoals de schulden in de VS aan het oplopen zijn en het zou heel goed zijn als daar iets aan gedaan wordt. Het is namelijk echt noodzakelijk en ook Europa kan flink last krijgen van een VS die door de hoeven zakt.
Ik vind het abnormaal dat een president van een democratisch land, dat bovendien het machtigste land ter wereld is, zich zo gedraagt.quote:Op donderdag 5 juni 2025 21:03 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Musk zal zich niet laten afschrikken door dit soort dreigementen. En ik ben benieuwd: wat vind je zelf van zo’n dreigement van Trump?
Ik heb nergens gezegd dat in het eens ben met die uitspraak van Musk. Je kan dat denk ik ook niet meten. En ik vind het een kinderachtige uitspraak. Hij moet gewoon feitelijk blijven in zijn kritiek.quote:Op donderdag 5 juni 2025 21:11 schreef Wantie het volgende:
[..]
En dat was de doorslag voor de verkiezingen?
Kom op, dat geloof je zelf toch niet?
[..]
Als X gewoon een onafhankelijk platform is, waarom moet Trump dan Musk dankbaar zijn voor de overwinning?
Dat past toch niet bij een onafhankelijk platform?
[..]
Ik ben het ook met Musk eens dat het een ramp van een bill is.
Musk komt er een beetje laat achter wat voor regime hij mede in het zadel heeft geholpen, en actief aan heeft meegewerkt.
[..]
Musk zijn Doge heeft absoluut niet bijgedragen aan het verminderen van overheidsuitgaven, en dit was van Trump te verwachten.
Ik snap niet dat Musk dat niet heeft zien aankomen.
Die lijkt te zijn verblindt door het idee dat hij onder Trump minder last heeft van een regulerende overheid die het zijn bedrijven lastig maakt.
Nu komt hij erachter dat Trump maniak genoeg is om zijn bedrijven kreupel te maken.
Laten we hopen voor Musk dat Trump bluft, en dat de aandeelhouders dat doorzien.
Maar dat de aandelen plotsklaps 10% zakken op het moment dat beide ruzie hebben laat een ander beeld zien.
Je bent echt uit je wiek geschotenquote:Op donderdag 5 juni 2025 21:00 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Waarom denk jij toch dat iedereen bijval van jou nodig heeft? Schat je anderen zo laag in, of heb je last van enorme zelfoverschatting?
Dan zijn we het gewoon eens. Wat Trump hier doet is over de rand en het kan hem wel eens het momentum kosten. Als deze wet er nu niet op deze manier doorkomt, dan is dat enorm gezichtsverlies voor Trump.quote:Op donderdag 5 juni 2025 21:17 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik vind het abnormaal dat een president van een democratisch land, dat bovendien het machtigste land ter wereld is, zich zo gedraagt.
Verder is het lastig om dreigementen van iemand met een dergelijke machtsbasis niet serieus te nemen.
Ik ben benieuwd hoe Musk hierop reageert.
Musk is ook niet bepaald het type dat een blad voor zijn mond neemt.
Kijk hoe hij tekeer ging tegen de president van Polen.
Net die kennis, en dan toch meewerken met zijn herverkiezing en actief beleid uitvoeren.quote:
Ik hoop dat ze elkaar kapot maken.quote:
Vermoeiend dit. De machtigste man en de rijkste man ter wereld en beiden worden een stel kleuters tijdens een ruzie…quote:
Niets nieuws onder de zon, beide gedragen zich al maanden zo.quote:Op donderdag 5 juni 2025 21:22 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Vermoeiend dit. De machtigste man en de rijkste man ter wereld en beiden worden een stel kleuters tijdens een ruzie…
Er komt weer een mooi instapmoment aan…quote:Op donderdag 5 juni 2025 21:24 schreef Wantie het volgende:
[..]
Aandelen zijn gewoon overgewaardeerd...
My god, vind je nu echt niet dat Musk zelf bizar reageert op zijn platform?quote:Op donderdag 5 juni 2025 20:59 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het alternatief is dat je heel kinderachtig reageert op de poging van Elon om deze wet van tafel te krijgen…
Als je aan Musk komt, kom je aan Vem.quote:Op donderdag 5 juni 2025 21:29 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
My god, vind je nu echt niet dat Musk zelf bizar reageert op zijn platform?
In plaats daarvan ben ik kinderachtig. Het is goed met je.
Dat was al langer duidelijk ja.quote:Op donderdag 5 juni 2025 21:31 schreef Wantie het volgende:
[..]
Als je aan Musk komt, kom je aan Vem.
Zoals zijn moeder zegt, hij is gewoon een jongen met een ontwikkelingsstoornis.quote:Op donderdag 5 juni 2025 21:29 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Het een sluit het ander niet uit. Musk heb ik hierboven ook al kinderachtig genoemd, dus…quote:Op donderdag 5 juni 2025 21:29 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Aldus Wantie die iedere dag meermaals te onpas klaagt over aanvallen op de man.quote:Op donderdag 5 juni 2025 21:31 schreef Wantie het volgende:
[..]
Als je aan Musk komt, kom je aan Vem.
Heb je ook nog iets inhoudelijks?quote:Op donderdag 5 juni 2025 21:33 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Dat was al langer duidelijk ja.
Natuurlijk spoort Trump ook niet, maar Musk heeft echt hulp nodig denk ik. Het gaat helemaal niet goed met hem, dat was ook wel te zien aan zijn uiterlijk de laatste keer met dat blauwe oog. Hij zag er ook erg bleek en gespannen uit.quote:Op donderdag 5 juni 2025 21:36 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Zoals zijn moeder zegt, hij is gewoon een jongen met een ontwikkelingsstoornis.
Ze zijn gewoon te emotioneel.quote:Op donderdag 5 juni 2025 21:22 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Vermoeiend dit. De machtigste man en de rijkste man ter wereld en beiden worden een stel kleuters tijdens een ruzie…
Dat worden ze niet opeens hoor. Dat waren ze altijd al.quote:Op donderdag 5 juni 2025 21:22 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ja, geweldig… maar het straalt niet echt positief af op de VS. In China en Rusland lachen ze zich natuurlijk rot.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |