Maar die hebben wel allemaal dingen zoals richtingaanwijzers.quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:39 schreef epicbeardman het volgende:
Een Tesla auto is al een salesbomb zonder een volledig werkende FSD, moet je nagaan als dat binnenkort wel allemaal mogelijk is.
De concurrentie heeft geen kans, die staan nog in hen kinderschoenen, vrijwel elk merk heeft issues met de accucellen of laadpoorten. Niemand heeft de hardware en software zo goed voor elkaar als Tesla, waar oudere modellen meer software updates krijgen dan een telefoon van 3-5 jaar oud. Iets wat je zeker niet kan verwachten van andere merken op dit moment, daarnaast is de software zo snappy en gebruikersvriendelijk met genoeg features.
Autoweek reviews van merken zijn wel echt leuk om te lezen van particulieren.
Bijvoorbeeld een ID3 waar een software update was toen de bestuurder op 100km van zijn eigen huis afwas, een software die 4.5 uur duurde en de VW helpdesk deze niet durfde te annuleren omdat er kans was op dat het hele systeem bricked zou zijn. Deze ID3 had ook meermaals last van kapotte accu onderdelen.
Of een Xpeng die geen 2 telefoons kan onthouden en je telkens nadat je vrouw haar telefoon heeft gekoppeld, je jouw telefoon weer moet koppelen via infotainment
En dan lees je dat Tesla's garantieservice wel beetje awkward kan zijn en eigenlijk ook wel grappig.
Over de 100000 km
Dankzij het proces wat een YouTuber ze kortgeleden heeft aangedaan. Het filmpje staat in het vorige topic.quote:101.918 km 2 juni 2025
Weer een paar maanden verder. Inmiddels de ruitenwissers laten vervangen en het interieur filter conform onderhoud van de auto. Daarbij heb ik gelijk aangegeven dat ik een opmerking had over het loslatende kunstleder van het stuur. Tesla vroeg om foto's en die heb ik toegestuurd. Ik kreeg het verzoek dat eea uitgevoerd moest worden onder een carpoort of in een overdekte garage. Beide heb ik niet. Ik wist niet wat er zou gaan gebeuren. Op de afgesproken dag zag ik een melding dat mijn auto ineens vh slot was. Ik heb hem op afstand weer op slot gedaan. Toen werd ik gebeld door de monteur. Hij was al begonnen. Blijft gek dat dit zo kan en dat men niet wacht tot de berijder de deur losdoet. Verder kon hij mij vertellen dat het stuur onder garantie werd vervangen en dat het een bekend euval was met sturen van de 3 en Y.
Gewoon een monteur die naar je auto rijdt en je stuur vervangt, dat je op je app ziet dat je auto geopend is![]()
FTFYquote:Op woensdag 4 juni 2025 14:55 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat is ook een manier om geen antwoord te geven.
Nogmaals: Autopilot zit standaard bij de prijs in
Geldt dat ook voor FSD supervised?
In Malta heb ik dat, dat zowel voor de septic tank als voor het water iemand langs moet komen. Stuk duurder en minder gemakkelijk. Dus niet echt een best vergelijk.quote:Op woensdag 4 juni 2025 14:41 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Een eigen generator en regelmatig vrachtwagens langs laten komen voor hun water en riool afvoer.![]()
Urban sprawl mensen die graag rustig wonen in ieder geval eerlijk belasten voor de extra kosten die de maatschappij dat kost. Kijk eens onderstaande video.
Bekijk deze YouTube-video
Welke Tesla heeft volgens jou geen richtingaanwijzers?quote:Op woensdag 4 juni 2025 15:05 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maar die hebben wel allemaal dingen zoals richtingaanwijzers.
Nou ben je echt aan het trollen. Ok, dan speciaal voor jou: Tesla heeft vier modellen zonder richtingaanwijzerhendel. Tegenwoordig heeft alleen de Y die nog.quote:Op woensdag 4 juni 2025 15:18 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Welke Tesla heeft volgens jou geen richtingaanwijzers?
Het gaat om het feit dat iemand die afgelegen woont in veel landen net zoveel betaald voor een aansluiting als mensen in de dicht urbane gebieden terwijl de kosten voor afgelegen gebieden om nuts voorzieningen en wegen aan te leggen en te onderhouden stukken hoger liggen. Dus wel de lusten van rustig afgelegen wonen maar de lasten worden weer grotendeels afgewenteld op de op elkaar gepakte bewoners.quote:Op woensdag 4 juni 2025 15:16 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
In Malta heb ik dat, dat zowel voor de septic tank als voor het water iemand langs moet komen. Stuk duurder en minder gemakkelijk. Dus niet echt een best vergelijk.
Kijk, daar gaan de doelpalen weer...quote:Op woensdag 4 juni 2025 15:26 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Nou ben je echt aan het trollen. Ok, dan speciaal voor jou: Tesla heeft vier modellen zonder richtingaanwijzerhendel. Tegenwoordig heeft alleen de Y die nog.
Tevreden?
Bron?quote:Op woensdag 4 juni 2025 16:14 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Kijk, daar gaan de doelpalen weer...
Je moet ze nu bedienen op het stuur, zoals bij een Ferrari. Wat (anders dan ik gedacht had) in de praktijk verdomd prettig werkt (is niet iedereen het mee eens overigens).
Nu we het toch over doelpalen hebben: ik heb jou naar meerdere bronnen gevraagd de afgelopen dagen. Ga je die nog geven, of geef je gewoon toe dat je weer dingen verzonnen hebt?
FSD is een investering voor je Tesla, je wil toch niet die ene cheap ass zijn die straks in 2028 zijn Tesla zonder FSD verkoopt. Het is ook een investering zodat Elon het onmogelijke, mogelijk maakt. Gunfactor.quote:Op woensdag 4 juni 2025 14:55 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat is ook een manier om geen antwoord te geven.
Nogmaals: Autopilot zit standaard bij de prijs in
Geldt dat ook voor FSD?
Je moet dus bijbetalen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 16:50 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
FSD is een investering voor je Tesla, je wil toch niet die ene cheap ass zijn die straks in 2028 zijn Tesla zonder FSD verkoopt. Het is ook een investering zodat Elon het onmogelijke, mogelijk maakt. Gunfactor.
Terwijl iedereen straks met een FSD enabled wagen met een McChicken Spicy in zijn mond wegrijdt bij de McDonalds, jij daar als enige Tesla rijder zonder FSD tussen de andere plebs moet eten, dan koop je ook vast de McAanbieding.
Nee, FSD pak je er ook gewoon bij want de Tesla's zijn zo cheap. Je bespaart het wel weer op het supercharging network en onderhoudskosten.
Wees gerust, ook genoeg 2de hands Tesla's met FSD te koop.
Ja en denk je dat dit bij Mercedes anders is? of bij wel bedrijf dan ook?quote:
Ja, ook Tesla kent opties. Maar je bent bij Mercedes al een behoorlijk bedrag kwijt voor opties die bij Tesla standaard zijn. Kan zo oplopen tot het bedrag voor een nieuwe Golf.quote:
Daarnaast, het is alleen beschikbaar op de top range modellen van boven de 120,000 euro. Waar je inderdaad beetje specced op 150-200k komt.quote:Op woensdag 4 juni 2025 17:24 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ja, ook Tesla kent opties. Maar je bent bij Mercedes al een behoorlijk bedrag kwijt voor opties die bij Tesla standaard zijn. Kan zo oplopen tot het bedrag voor een nieuwe Golf.
De duitsers kennende zal dit als het echt beschikbaar gaat komen wel 20,000 gaan kosten.quote:De kosten van LiDAR als optie op een Mercedes-Benz, specifiek voor systemen zoals de Drive Pilot (voor autonoom rijden op niveau 3), bedragen ongeveer ¤7.000 als meerprijs, gebaseerd op informatie uit begin 2024.
Totaal niet relevant.quote:Op woensdag 4 juni 2025 17:19 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Ja en denk je dat dit bij Mercedes anders is? of bij wel bedrijf dan ook?
Bij Mercedes betaal je 7000 euro voor iets wat minder potentie heeft laten zien dan Tesla's FSD dagelijks doet op dit moment. Plus wie koopt er nou een EV van minimaal 127,000 euro. Daar kan je bijna 3 Tesla's voor kopen met FSD.
Tesla eigenaren betalen met liefde voor FSD, Het is namelijk bijna de enige optie die je kan kiezen op Tesla naast de kleur, velgen, panoramadak. Verder krijg je alles direct in het bakkie.
Unlike de duitse modellen.
Weet je hoe moeilijk het was om een BMW X-Reihe te vinden met de optie automatisch inklapbare spiegels, panoramadak en harmon & kardonn muziek, mokka bruin leer? bijna geen enkele auto in NL heeft dit door de absurde prijzen waar je op eindigt met BMW/Mercedes. Wat ook een klacht opzich is.
Alsjeblieft. Deel 1 legt ook mooi uit hoe het werkt.quote:Op woensdag 4 juni 2025 17:27 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Daarnaast, het is alleen beschikbaar op de top range modellen van boven de 120,000 euro. Waar je inderdaad beetje specced op 150-200k komt.
Je gaat toch niet denken dat Mercedes Lidar op een goedkope A-klasse gaat zetten.
[..]
De duitsers kennende zal dit als het echt beschikbaar gaat komen wel 20,000 gaan kosten.
7000 euro! Dat is 15% van een totaal nieuwe Model Y op dit moment.
Wat is de relevantie van dat FSD een optie is?quote:Op woensdag 4 juni 2025 17:38 schreef Wantie het volgende:
[..]
Totaal niet relevant.
De vraag is of FSD apart betaald moet worden.
Het antwoord is Ja.
De motivatie daar achter heb ik niet om gevraagd.
Dus 0 data, gewoon een 'volgens anonieme bronnen'.quote:Op woensdag 4 juni 2025 17:38 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Alsjeblieft. Eerste hit, niet gelezen. 15 seconden werk. Doe het de volgende keer zelf maar.
Waarom moet dat voor jou relevant zijn?quote:Op woensdag 4 juni 2025 17:58 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wat is de relevantie van dat FSD een optie is?
Zodra er BSN nummers bij staan verandert dat natuurlijk.quote:Op woensdag 4 juni 2025 18:01 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dus 0 data, gewoon een 'volgens anonieme bronnen'.
Dat noemen we ook wel een mening.
Het ging mij niet zozeer om de prijs van de Lidar camera's zelf, ookal zouden die 10 euro per stuk kosten.quote:Op woensdag 4 juni 2025 17:43 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Alsjeblieft. Deel 1 legt ook mooi uit hoe het werkt.
De prijs is sinds 2023 meer dan gehalveerd en een sensor doet nu gemiddeld nog 1300 dollar. Minder bij grote aantallen, natuurlijk.
Ik vraag gewoon waarom je die vraag stelt (temeer omdat je het antwoord al lang kent).quote:Op woensdag 4 juni 2025 18:03 schreef Wantie het volgende:
[..]
Waarom moet dat voor jou relevant zijn?
Jij een baardmans schieten meteen in een stuip en halen alles uit de kast om het bijbetalen te verdedigen.
Terwijl het enkel ging om Autopilot die er standaard bij zit, waarna ik vroeg hoe dat bij FSD zit.
Die is dus optioneel.
Klaar, next.
Nee, het gaat om harde data, als: voor vision only x ongevallen per y kilometers (liefst uitgesplitst naar ernst).quote:Op woensdag 4 juni 2025 18:05 schreef Wantie het volgende:
[..]
Zodra er BSN nummers bij staan verandert dat natuurlijk.
Eerst maar eens kijken of Mercedes, BMW en VAG nog bestaan over 10 jaar. Alle drie lijken ze te trappen in de hybride hype (en BMW zelfs wederom in het Waterstofsprookje) en er is een recent onderzoek waarin gewaarschuwd wordt dat de merken die deze keuze gaan maken een grote kans maken om compleet onderuit te gaan. Want na 2030 wil niemand ze meer (ook leuk voor de mensen die nu een hybride kopen en die er straks niet vanaf geraken) op basis van de ontwikkelingen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 18:08 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Het ging mij niet zozeer om de prijs van de Lidar camera's zelf, ookal zouden die 10 euro per stuk kosten.
De goedkoopste Mercedes A klasse of BMW 1 serie, zonder ook maar in sommige gevallen airco of handbak, zit aan de prijs van een Tesla Model Y 40-45k met alle opties waar je bij deze merken grof voor moet betalen.
Laat dus staan dat Mercedes straks in hen A series of BMW in hen 1 series goedkoper uitkomen, ook autonoom zal dan een optie zijn waarvoor je goed moet betalen. Het is niet zoals bij Tesla dat je de camera's al wel krijgt bij het basis model. Bij de Tesla is FSD feitelijk gewoon een software unlock.
Iets zegt mij dat BMW/Mercedes/Audi geen Lidar camera's gaat stoppen in hen basismodellen, voor toekomstige tweedehands klanten die een drive pakket willen aanschaffen.
Hybride is juist tegenwoordig juist de manier hoe de autobranche de belastingen ontduikt, zie de BMW M5 hybrid:quote:Op woensdag 4 juni 2025 18:18 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Eerst maar eens kijken of Mercedes, BMW en VAG nog bestaan over 10 jaar. Alle drie lijken ze te trappen in de hybride hype (en BMW zelfs wederom in het Waterstofsprookje) en er is een recent onderzoek waarin gewaarschuwd wordt dat de merken die deze keuze gaan maken een grote kans maken om compleet onderuit te gaan. Want na 2030 wil niemand ze meer (ook leuk voor de mensen die nu een hybride kopen en die er straks niet vanaf geraken) op basis van de ontwikkelingen.
Zoals je in die link kunt lezen, kost de sensor zelf gemiddeld 670 Euro (omgerekend). De rest zit hem in software, die wordt uitgesmeerd over alle auto's. Dus, zeg, ~1000 Euro voor een hele dure, snelle sensor met een hoge resolutie en ~400 Euro voor het basismodel. En als bijvoorbeeld volgend jaar de verkoop is verdubbeld, is dat nog de helft.quote:Op woensdag 4 juni 2025 18:08 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Het ging mij niet zozeer om de prijs van de Lidar camera's zelf, ookal zouden die 10 euro per stuk kosten.
De goedkoopste Mercedes A klasse of BMW 1 serie, zonder ook maar in sommige gevallen airco of handbak, zit aan de prijs van een Tesla Model Y 40-45k met alle opties waar je bij deze merken grof voor moet betalen.
Laat dus staan dat Mercedes straks in hen A series of BMW in hen 1 series goedkoper uitkomen, ook autonoom zal dan een optie zijn waarvoor je goed moet betalen. Het is niet zoals bij Tesla dat je de camera's al wel krijgt bij het basis model. Bij de Tesla is FSD feitelijk gewoon een software unlock.
Iets zegt mij dat BMW/Mercedes/Audi geen Lidar camera's gaat stoppen in hen basismodellen, voor toekomstige tweedehands klanten die een drive pakket willen aanschaffen.
Het zou dus wel heel handig zijn als Tesla die gegevens vrij zou geven, dan wisten we het zeker. Ik vraag me af waarom ze dat niet doen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 18:14 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, het gaat om harde data, als: voor vision only x ongevallen per y kilometers (liefst uitgesplitst naar ernst).
Maar die data is er gewoon niet. Sterker nog: ook al waren de meesten heel negatief toen men over ging op vision only (waaronder ik, maar dat primair omdat de maximum snelheid met AP verlaagd was en de minimum volgafstand vergroot), inmiddels is de teneur dat het echt een enorme verbetering is.
Dat staat een beetje haaks op al die extra ongevallen die waarschijnlijk gewoon verzonnen zijn door de WaPo, want dat is een enorm onbetrouwbare bron geworden, zeker als het gaat om Tesla/Musk. Een beetje van het niveau Electrek, waar Bright berichtgeving van kopieert en die jij hier dan plaatst, waarbij het een week later weer een hoax bleek, maar ondanks dat Bright erop is gewezen plaatst Bright geen rectificatie, want ook zij vinden politiek correct zijn veel belangrijker dan betrouwbaar zijn.
Ja, daar hebben de meeste landen de oplaadcapaciteit ook niet voor. En wij al helemaal niet.quote:Op woensdag 4 juni 2025 18:23 schreef Wantie het volgende:
Jij verwacht dat in 2030 iedereen electrisch kiest?
Dat is wel heul optimistisch.
Los van dat Europese merken er verstandig aan doen de EV boot niet te missen.
Dat andere merken over 10 jaar niet meer bestaan lijkt me ook sterk.
Maar het past wel in de sfeer dat iedereen Tesla moet gaan rijden en niet kiezen voor een ander merk.
En daarom zal bij elk bedrijf deze verplichte innovatie de kosten omhoog drijven, terwijl dit bij Tesla niet het geval is. De europese,koreaanse en japanse (chinees vind ik niet relevant) moeten ook miljoenen if not miljarden investeren in hen software/R&D, samenwerking dan wel contracten van externe bedrijven.quote:Op woensdag 4 juni 2025 18:43 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Zoals je in die link kunt lezen, kost de sensor zelf gemiddeld 670 Euro (omgerekend). De rest zit hem in software, die wordt uitgesmeerd over alle auto's. Dus, zeg, ~1000 Euro voor een hele dure, snelle sensor met een hoge resolutie en ~400 Euro voor het basismodel. En als bijvoorbeeld volgend jaar de verkoop is verdubbeld, is dat nog de helft.
Radar en ultrasoon is op veel auto's tegenwoordig ook standaard en soms nog wat dingen zoals infrarood.
Ok. Hoe werkt de economie en hoe maximaliseren autofabrikanten hun winst?quote:Op woensdag 4 juni 2025 18:31 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Hybride is juist tegenwoordig juist de manier hoe de autobranche de belastingen ontduikt, zie de BMW M5 hybrid:
BMW M5 Sedan
Elektrisch en Benzine Vanaf ¤ 144.204,40
VS
BMW M3 Sedan
Benzine Vanaf ¤ 145.567,10
En terwijl in Amerika een BMW M3 $74.000 kost en een BMW M5 $119.500
Daarom zie je op www.reddit.com/r/bmw al die amerikanen in dikke BMW's rijden, wat voor omgedraaide wereld leven wij, een europeaans merk waar wij dubbele voor betalen.. Wie tarrift ons nu de moeder? Trump? nee onze eigen landen en regering.
Het is tegenwoordig gewoon een trucje van alle non EV merken om hybrid te gaan, ookal stoppen ze er maar een hamster in die een elektrische motor aandrijft schiet de belasting omlaag wegens minder uitstoot.![]()
Duitse merken gaan het wel halen, BMW en Merc zeker. Maar dat gaat ook voornamelijk China zijn en Midden Oosten, in Europa zal je er steeds minder zien ja. Maar BMW gaat ook al hard achteruit qua premium interieur. Met goedkopere plastics in de X3 (waar ze nu op terugkomen)
Toevallig nu net een post over de BMW kwaliteit, dit is wel een goedkope spec zo te zien van 5 series.
Dit ja, wij worden helemaal onze moeder belast door de EU/NL uitstootregeltjes.quote:Op woensdag 4 juni 2025 18:58 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
En in de VS hebben ze geen BTW of BPM. Dat scheelt nogal.
Tesla heeft veel van die ontwikkelkosten al betaald en afgeschreven, dat klopt. Maar hoeveel ervaring hebben die met lidar, radar, ultrasoon en infrarood? Is dat voor hun gewoon een kwestie van de knop omdraaien en hun software werkt daar vlekkeloos mee? Of zouden ze dan eerst auto's moeten ontwerpen waar dat allemaal in zit en dan weer opnieuw moeten beginnen met de ontwikkeling van de bijbehorende software?quote:Op woensdag 4 juni 2025 18:54 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
En daarom zal bij elk bedrijf deze verplichte innovatie de kosten omhoog drijven, terwijl dit bij Tesla niet het geval is. De europese,koreaanse en japanse (chinees vind ik niet relevant) moeten ook miljoenen if not miljarden investeren in hen software/R&D, samenwerking dan wel contracten van externe bedrijven.
Tesla houdt dit allemaal binnen het bedrijf, heeft daarnaast ook nog eens de beschikking tot supercomputers om AI berekeningen te laten maken of hen eigen software te laten testen op bugs. Simulaties draaien.
Bij Tesla hebben ze het wiel daadwerkelijk al uitgevonden, terwijl ze bij BMW en Mercedes met de spaken bezig zijn. De enorme investeringen die moeten worden gedaan of afhankelijk moeten zijn van een extern ontwikkel bedrijf en daar jaarlijks je inflatie over moeten betalen is ook heel erg gevaarlijk. Als de maker (denk aan Nvidia) een contract afsluit voor Nvidia Drive bij 1 van de automakers, is dit merk ook verplicht om de diensten te continueren, omdat ze anders heel veel boze klanten hebben of geen support meer.
Tesla heeft alles inhouse.
Nee, in het rapport staat dat als je als producent nu kiest voor hybride, dat je dan op een onmogelijke achterstand komt. Europa gaat in 2035 naar volledig EV en in 2030 zal het al 80% zijn op vrijwillige basis. China loopt hierop voor.quote:Op woensdag 4 juni 2025 18:23 schreef Wantie het volgende:
Jij verwacht dat in 2030 iedereen electrisch kiest?
Dat is wel heul optimistisch.
Los van dat Europese merken er verstandig aan doen de EV boot niet te missen.
Dat andere merken over 10 jaar niet meer bestaan lijkt me ook sterk.
Maar het past wel in de sfeer dat iedereen Tesla moet gaan rijden en niet kiezen voor een ander merk.
Je begrijpt nog steeds niet dat andere sensoren in dezen het zicht vertroebelen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 18:49 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het zou dus wel heel handig zijn als Tesla die gegevens vrij zou geven, dan wisten we het zeker. Ik vraag me af waarom ze dat niet doen.
Maar als het met alleen camera's nu al zo goed is, dan moet je je eens voorstellen hoe geweldig het nu geweest was als Musk niet op al die andere sensors bezuinigd had!
Hebben we wel. Nu al.quote:Op woensdag 4 juni 2025 18:50 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, daar hebben de meeste landen de oplaadcapaciteit ook niet voor. En wij al helemaal niet.
Ik ken geen enkel Europees merk dat veel EV's maakt.quote:Op woensdag 4 juni 2025 19:44 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, in het rapport staat dat als je als producent nu kiest voor hybride, dat je dan op een onmogelijke achterstand komt. Europa gaat in 2035 naar volledig EV en in 2030 zal het al 80% zijn op vrijwillige basis. China loopt hierop voor.
Ook meerdere staten in de VS zullen kiezen voor EV's.
Op dit moment weet alleen Tesla hoe je winst kan maken op EV's. Producenten die zich richten op EV's kunnen straks ook winst maken op EV's. Aldus het rapport gaat de hybride vanwege de gecompliceerdheid komend decennium niet meer met winst verkocht kunnen worden en hetzelfde geldt voor de ICE (uiteraard zal dat voor merken als Ferrari en Porsche genuanceerder liggen).
Als je geen producten kan maken die je met winst kan verkopen, dan ben je ten dode opgeschreven.
Ik vind het heel interessant dat je het succes van een zelfrijdende auto primair beoordeelt op hoe gelikt de gebruikersinterface er uit ziet. Hoe likkebaardend goed ziet het controlepaneel van jouw auto er dan wel niet uit?quote:Op woensdag 4 juni 2025 19:33 schreef epicbeardman het volgende:
Twintig jaar R&D van Mercedes en dan iets op 3 fps laten lopen. Nee Mercedes heeft nog wel 10 jaar nodig, Tesla en BMW zijn de enige met normale infotainment systemen. Verder rijdt hij wel prima door de stad, maar video is zo geknipt dat je eigenlijk niets ziet.
Dat level 3 op de autobahn stelt ook heel weinig voor, in een rechte lijn rijden kan mijn auto ook al met lane assist en adaptive cruise, ok hij kan niet automatisch van rijbaan verwisselen.
Daar zit ook overal de "sales tax" bij de prijs op het kaartje inbegrepen?quote:Op woensdag 4 juni 2025 19:48 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wis en waarachtig! Wel gemiddeld een stuk lager.
Zelfs in Mallorca had ik genoeg laadpunten en ook aardig wat gratis laadpunten, op alle uithoeken van het eiland.quote:
Het is niet zo dat ik geen vertrouwen heb in dat grote merken zoals VAG Groep, Mercedes en BMW uiteindelijk hen zaken op orde zullen krijgen, de vraag is alleen maar wanneer.quote:Op woensdag 4 juni 2025 19:56 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik vind het heel interessant dat je het succes van een zelfrijdende auto primair beoordeelt op hoe gelikt de gebruikersinterface er uit ziet. Hoe likkebaardend goed ziet het controlepaneel van jouw auto er dan wel niet uit?
In Duitsland zijn ze nogal behoudend en stellen ze nogal hoge eisen. Je krijgt daar geen toestemming om zomaar in een door beta-software bestuurde auto rond te scheuren. Zeker niet als die half geteste software regelmatig vervangen wordt door andere, half geteste software. "Go fast and break things." Leuk devies, maar daar hebben we hier in de EU geen boodschap aan.
Benzine (als zijnde niet-hybride) is inmiddels vrij marginaal (20%). Hybride en elektrisch zitten beiden op ongeveer het dubbele (Hybride iets meer).quote:Op woensdag 4 juni 2025 19:49 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik ken geen enkel Europees merk dat veel EV's maakt.
Jij wel?
Verder moet ik het nog maar zien.
Vooralsnog koopt het overgrote deel van de consument een benzine auto, al dan niet hybride.
En dat gaat binnen 6 jaar naar de 80-100%
En waar gaan die allemaal opladen?
Nee, maar dat is weer iets totaal anders.quote:Op woensdag 4 juni 2025 19:57 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Daar zit ook overal de "sales tax" bij de prijs op het kaartje inbegrepen?
Jawel. We hebben alleen een probleem op enkele piekmomenten. Je kan laders van auto's daarop afstemmen. Als je dat doet dmv prijsaanpassing is het nog een win-win ook.quote:
Het aantal laadpunten ten opzichte van het aantal EV's is in Nederland prima.quote:Op woensdag 4 juni 2025 19:59 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Zelfs in Mallorca had ik genoeg laadpunten en ook aardig wat gratis laadpunten, op alle uithoeken van het eiland.
En velen maken de reis naar Zuid Spanje of Italie/Kroatie met de stekkerauto en natuurlijk werkt dit... bij Tesla wederom het beste met de ingecalculeerde laadstops.
Genoeg reviews gelezen/gezien en ervaringen gehoord, al redde ik het ook met een Fiat 500e op het eiland.
5 jaar geleden schreef men exact hetzelfde. Niet echt uitgekomen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 20:11 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het aantal laadpunten ten opzichte van het aantal EV's is in Nederland prima.
Op elke bestemming waar ik kom is vlakbij een laadpunt en Tesla heeft het aantal laadlocaties aardig uitgebreid, waardoor we onderweg zonder problemen kunnen opladen.
Echter is het nu al druk bij de laadstations.
En hoeveel procent is nu electrisch?
Als dat aantal auto's verdubbeld hebben we een probleem.
Als ik hier in de wijk kijk: in totaal 10 laadpunten.
Bij het laadpunt dat wij gebruiken zie ik altijd dezelfde 4 andere auto's.
De wijk staat verder bomvol auto's.
Maar die gaan vrijwel allemaal op benzine.
Als die binnen 8 jaar allemaal electrisch worden, dan moeten er heel wat laadpunten bij komen.
Maar het stroomnet zit vol.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |