Hij probeerde misschien te landen met de motoren omhoog.quote:Op donderdag 5 juni 2025 21:18 schreef Opzoeknaarvrienden het volgende:
Lijkt nog even iets niet goed te zijn gegaan op het laatst
Nou ja, dan landt 'ie wel.quote:Op donderdag 5 juni 2025 21:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Hij probeerde misschien te landen met de motoren omhoog.
....just not in one piece.quote:
quote:Op donderdag 19 juni 2025 07:38 schreef Opzoeknaarvrienden het volgende:
Het ging vannacht niet zo best....
Bekijk deze YouTube-video
Opeens een RUD, en een flinke biem ook
Hij staat lekker te fikkenquote:Op donderdag 19 juni 2025 08:01 schreef engine het volgende:
[..]![]()
Staat flink wat in de fik zo te zien.
Heb een tijdje de ontwikkeling van Starbase zelf wat minder gevolgd. Wat wordt er met Masseys bedoeld, ik heb die naam vandaag al vaker voorbij zien komen. Ik dacht dat ze de static fires gewoon op de mount voor de eerste toren deden?quote:
https://starship-spacex.fandom.com/wiki/Massey_Outpostquote:Op donderdag 19 juni 2025 08:42 schreef Coelho het volgende:
[..]
Heb een tijdje de ontwikkeling van Starbase zelf wat minder gevolgd. Wat wordt er met Masseys bedoeld, ik heb die naam vandaag al vaker voorbij zien komen. Ik dacht dat ze de static fires gewoon op de mount voor de eerste toren deden?
lolquote:Op donderdag 19 juni 2025 13:25 schreef Nieuwschierig het volgende:
Volgens de Telegraaf is de booster ontploft.
Alles wat er bij 1 en 2 omheen zit zijn eigenlijk alleen maar testdingen.quote:Op donderdag 19 juni 2025 13:00 schreef SymbolicFrank het volgende:
Vraagje: hoe herbruikbaar zijn de Raptor motoren?
[ afbeelding ]
De tweede was wel lichter dan de eerste en alhoewel hij ~25% meer vermogen heeft, worden ze blijkbaar erg heet en kun je ze daarom maar een paar seconde op vol vermogen zetten. Ze produceren dus niet echt veel meer vermogen.
De derde ziet er uit alsof het motto van Musk "het beste onderdeel is geen onderdeel" helemaal in het extreme is getrokken, maar dat komt omdat al die andere dingen er nu boven zitten, als deel van de raket. Dit is alleen nog de verbrandingskamer, de turbopompen en de straalpijp. De onderdelen die hard slijten, zeg maar. Dus het lijkt er op, dat ze nu vooral gemakkelijk te vervangen zijn.
Het voordeel: je kunt meer gas geven, als je ze voor iedere vlucht vervangt. Het nadeel: niet erg herbruikbaar. En dat zou wel betekenen, dat ze met de grote Starship toch een beetje tegen de limieten aanlopen van wat nog haalbaar is.
Aansturing, sensors en koeling, bedoel je?quote:Op donderdag 19 juni 2025 13:53 schreef xzaz het volgende:
[..]
Alles wat er bij 1 en 2 omheen zit zijn eigenlijk alleen maar testdingen.
Ik dacht dat ze geen problemen hebben met de motoren; die dingen werken prima.
Ja; de eerste iteraties zijn puur om alles goed te monitoren. Als iets goed werkt bij SpaceX zijn het de raptors maar die zijn ook al bijna 15 jaar in ontwikkeling.quote:Op donderdag 19 juni 2025 14:03 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Aansturing, sensors en koeling, bedoel je?
Nee, ik had het over de dingen die zijn weggelaten. Als je die bij een automotor weglaat, doet die het ook niet meer. En de toleranties zijn daar een stuk groter; die exploderen zelden als je een procentje meer of minder doet.quote:Op donderdag 19 juni 2025 14:05 schreef xzaz het volgende:
[..]
Ja; de eerste iteraties zijn puur om alles goed te monitoren. Als iets goed werkt bij SpaceX zijn het de raptors maar die zijn ook al bijna 15 jaar in ontwikkeling.
Naar mijn idee is er niks 'weggelaten'? Ik weet niet precies waar je op doelt?quote:Op donderdag 19 juni 2025 14:09 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Nee, ik had het over de dingen die zijn weggelaten. Als je die bij een automotor weglaat, doet die het ook niet meer. En de toleranties zijn daar een stuk groter; die exploderen zelden als je een procentje meer of minder doet.
Het is natuurlijk wel zo, dat ze die er niet bij zetten, zodat Musk kan opscheppen over zijn "minder is meer" mantra. Marketing.
Nou, als je de Raptor 1 en 2 vergelijkt, zie je al dat er bij Raptor 2 een heleboel aansluitingen ontbreken. Laten we er eens een schema bij pakken:quote:Op donderdag 19 juni 2025 14:15 schreef xzaz het volgende:
[..]
Naar mijn idee is er niks 'weggelaten'? Ik weet niet precies waar je op doelt?
Klopt het heeft het nodig dus het zit erin verwerkt op een slimme manier; dat is de geheim van de smit.quote:Op donderdag 19 juni 2025 14:27 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Bij de Raptor 3 zijn al die dingen verdwenen. Maar bij nader inzien hebben ze die nu in de raket ingebouwd, in plaats van in de motor. Ze zijn er wel, maar je ziet ze niet op de foto.
Linkje:quote:Op donderdag 19 juni 2025 14:31 schreef xzaz het volgende:
[..]
Klopt het heeft het nodig dus het zit erin verwerkt op een slimme manier; dat is de geheim van de smit.
De eerste iteratie zag er trouwens nog erger uit:
[ afbeelding ]
quote:Raptor 3
Raptor 3 is aimed to ultimately achieve 300 tf (2.9 MN) of thrust in the booster/sea-level configuration.[50][85] As of August 2024, it had reached 280 tf. It weighs 1525 kg. Chamber pressure reached 350 bar.[86]
Another goal is to eliminate protective engine shrouds.[51] Raptor 3 moves much of the plumbing and sensors into the housing wall,[49] where integral cooling and integral secondary flow circuits run through various sections of the engine, obviating the need for a separate heat shield. On 2 August 2024, Raptor 3 SN1 was revealed.[87] The reduction in externally visible components was so extreme that the CEO of United Launch Alliance, Tory Bruno, mistakenly accused SpaceX of revealing a "partially assembled" engine while comparing it to fully assembled engines.[88][89]
Many bolted joints in Raptor 2 have been eliminated/replaced by single parts. However, servicing is more difficult, as some parts lie beneath welded joints.[90]: 42:19–45:50
Zo'n ding heeft sowieso een aantal uren dat het kan werken. 't zelfde voor een straalmotor voor een vliegtuig. Dat hele 'reusable' is ook altijd een beetje overtrokken.quote:
Ah, ze hebben de Raptor 3 dus vooral makkelijk vervangbaar gemaakt. Dat dacht ik al.quote:Op donderdag 19 juni 2025 14:48 schreef xzaz het volgende:
[..]
Zo'n ding heeft sowieso een aantal uren dat het kan werken. 't zelfde voor een straalmotor voor een vliegtuig. Dat hele 'reusable' is ook altijd een beetje overtrokken.
Dat waren de 1 en 2 ook al. Dat zijn vliegtuigonderdelen ook. Op een gegeven moment zijn ze EOL. Reusable betekent niet dat het ongelimiteerd de lucht in geschoten kan worden.quote:Op donderdag 19 juni 2025 14:51 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ah, ze hebben de Raptor 3 dus vooral makkelijk vervangbaar gemaakt. Dat dacht ik al.
Er zijn (voor zover ik weet) nog geen model 3 Raptors in gebruik, maar ik ben wel heel benieuwd wat het inbouwproces is. Is het vooral een kwestie van inpluggen en een paar schroefjes aandraaien, of moeten ze ook al die sensors en andere verbindingen rondom aansluiten?quote:Op donderdag 19 juni 2025 15:11 schreef xzaz het volgende:
[..]
Dat waren de 1 en 2 ook al. Dat zijn vliegtuigonderdelen ook. Op een gegeven moment zijn ze EOL. Reusable betekent niet dat het ongelimiteerd de lucht in geschoten kan worden.
Externe boosters zijn geen optie. Daarmee gaat het idee van een herbruikbare raket mee uit het raam. Je kan de booster gewoon breder maken. Dan passen er meer motoren op.quote:Op donderdag 19 juni 2025 15:28 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Er zijn (voor zover ik weet) nog geen model 3 Raptors in gebruik, maar ik ben wel heel benieuwd wat het inbouwproces is. Is het vooral een kwestie van inpluggen en een paar schroefjes aandraaien, of moeten ze ook al die sensors en andere verbindingen rondom aansluiten?
En dan natuurlijk de vraag hoe hard die dingen (zowel op de booster als op de tweede trap) moeten werken om 200+ ton in LEO te krijgen. Dat zal niet mals zijn, want de hele raket is ondertussen veel groter en zwaarder geworden dan het initiële ontwerp. In de volgende uitvoering komen er 3 extra motoren bij op de tweede trap, maar op de booster heb je daar geen plaats voor. Dan moet je al snel gaan denken aan wat externe boosters.
Musk wil(de) eigenlijk een SSTO. Dat was niet haalbaar, dus een eerste trap er onder. Eufemistisch was dat dan een booster, zodat het toch nog een beetje een SSTO was. Maar zelfs toen was het probleem, dat de tweede trap veel te groot was en eigenlijk in minimaal twee stukken gehakt zou moeten worden. Maar dan worden het toch echt drie trappen en geen SSTO meer.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 00:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Externe boosters zijn geen optie. Daarmee gaat het idee van een herbruikbare raket mee uit het raam. Je kan de booster gewoon breder maken. Dan passen er meer motoren op.
Dat is het enige intelligente dat je hier over kan zeggen. Het lanceersysteem is in ontwikkeling. SpaceX heeft al meer dingen voor elkaar gekregen die voor onmogelijk werden gehouden.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 10:39 schreef SymbolicFrank het volgende:
Dus ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren.
Eentje, zou ik zeggen. Het landen en hergebruiken van de eerste trap. Verder zou ik het niet weten. Of je zou dat als een combinatie van verschillende innovaties moeten zien.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 15:15 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat is het enige intelligente dat je hier over kan zeggen. Het lanceersysteem is in ontwikkeling. SpaceX heeft al meer dingen voor elkaar gekregen die voor onmogelijk werden gehouden.
Het ontwikkelen van een functionele full flow staged combustion engine.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 18:57 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Eentje, zou ik zeggen. Het landen en hergebruiken van de eerste trap. Verder zou ik het niet weten. Of je zou dat als een combinatie van verschillende innovaties moeten zien.
Dat was een mooi stukje vuurwerkquote:
Frontpage: Nederlandse krijgsmacht lanceert eerste operationele satellietquote:Defensie lanceerde maandagavond een raket met de eerste operationele satelliet van de Nederlandse krijgsmacht. Nederland is daardoor niet meer afhankelijk van andere landen en kan nu zelf wereldwijd gebieden observeren.
Zag hem ook ja. Erg mooi.quote:Op dinsdag 24 juni 2025 08:44 schreef xpompompomx het volgende:
Het is een beetje offtopic, maar de eerst plaatjes van de Vera C Rubin telescoop zien er wel dik uit zeg.
Die heb ik ook gezien!! Prachtige plaatjensquote:Op dinsdag 24 juni 2025 08:44 schreef xpompompomx het volgende:
Het is een beetje offtopic, maar de eerst plaatjes van de Vera C Rubin telescoop zien er wel dik uit zeg.
quote:Op woensdag 25 juni 2025 17:29 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Grote kraan gekanteld die de ontplofte starship aan het opruimen was... Zit niet mee zo.
https://x.com/CSI_Starbase/status/1937577895137800693
Interessant. Het draaibare deel van de uitlaat wordt weggeblazen. Zo zie je maar weer dat je zelfs met een vaste brandstof raket nog de mist in kunt gaan.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 10:38 schreef Puzzie het volgende:
Worlds Largest SRB Fails During Testing
Bekijk deze YouTube-video
Ja verschrikkelijk. Zo veel testen en prototypes die mis gaan. We kunnen de ruimtevaart beter helemaal opgeven.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 16:42 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Interessant. Het draaibare deel van de uitlaat wordt weggeblazen. Zo zie je maar weer dat je zelfs met een vaste brandstof raket nog de mist in kunt gaan.
Het gaat wel slecht in de ruimtevaart de laatste tijd.
Hoort er allemaal bijquote:Op vrijdag 27 juni 2025 16:42 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Interessant. Het draaibare deel van de uitlaat wordt weggeblazen. Zo zie je maar weer dat je zelfs met een vaste brandstof raket nog de mist in kunt gaan.
Het gaat wel slecht in de ruimtevaart de laatste tijd.
Projectie.quote:Op zondag 29 juni 2025 03:56 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ja verschrikkelijk. Zo veel testen en prototypes die mis gaan. We kunnen de ruimtevaart beter helemaal opgeven.
quote:Despite competing in the satellite internet race with Starlink, SpaceX has a history of launching rival constellations like OneWeb and SES. Is this a strategic move, or is the market big enough for everyone? We also uncover why Amazon initially snubbed SpaceX for 92 launches with ULA, Arianespace, and Blue Origin, only to backtrack after a shareholder lawsuit. With a tight deadline to deploy 1,618 Kuiper satellites by July 2026, can Amazon meet the challenge?
"Explosions are good"quote:Op dinsdag 22 juli 2025 22:07 schreef SymbolicFrank het volgende:
Trump wants to “eliminate or expedite” environmental rules for rocket launches
Dus binnenkort mag SpaceX er misschien wel iedere week 1 laten exploderen als ze daar zin in hebben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |