Hij probeerde misschien te landen met de motoren omhoog.quote:Op donderdag 5 juni 2025 21:18 schreef Opzoeknaarvrienden het volgende:
Lijkt nog even iets niet goed te zijn gegaan op het laatst
Nou ja, dan landt 'ie wel.quote:Op donderdag 5 juni 2025 21:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Hij probeerde misschien te landen met de motoren omhoog.
....just not in one piece.quote:
quote:Op donderdag 19 juni 2025 07:38 schreef Opzoeknaarvrienden het volgende:
Het ging vannacht niet zo best....
Bekijk deze YouTube-video
Opeens een RUD, en een flinke biem ook
Hij staat lekker te fikkenquote:Op donderdag 19 juni 2025 08:01 schreef engine het volgende:
[..]![]()
Staat flink wat in de fik zo te zien.
Heb een tijdje de ontwikkeling van Starbase zelf wat minder gevolgd. Wat wordt er met Masseys bedoeld, ik heb die naam vandaag al vaker voorbij zien komen. Ik dacht dat ze de static fires gewoon op de mount voor de eerste toren deden?quote:
https://starship-spacex.fandom.com/wiki/Massey_Outpostquote:Op donderdag 19 juni 2025 08:42 schreef Coelho het volgende:
[..]
Heb een tijdje de ontwikkeling van Starbase zelf wat minder gevolgd. Wat wordt er met Masseys bedoeld, ik heb die naam vandaag al vaker voorbij zien komen. Ik dacht dat ze de static fires gewoon op de mount voor de eerste toren deden?
lolquote:Op donderdag 19 juni 2025 13:25 schreef Nieuwschierig het volgende:
Volgens de Telegraaf is de booster ontploft.
Alles wat er bij 1 en 2 omheen zit zijn eigenlijk alleen maar testdingen.quote:Op donderdag 19 juni 2025 13:00 schreef SymbolicFrank het volgende:
Vraagje: hoe herbruikbaar zijn de Raptor motoren?
[ afbeelding ]
De tweede was wel lichter dan de eerste en alhoewel hij ~25% meer vermogen heeft, worden ze blijkbaar erg heet en kun je ze daarom maar een paar seconde op vol vermogen zetten. Ze produceren dus niet echt veel meer vermogen.
De derde ziet er uit alsof het motto van Musk "het beste onderdeel is geen onderdeel" helemaal in het extreme is getrokken, maar dat komt omdat al die andere dingen er nu boven zitten, als deel van de raket. Dit is alleen nog de verbrandingskamer, de turbopompen en de straalpijp. De onderdelen die hard slijten, zeg maar. Dus het lijkt er op, dat ze nu vooral gemakkelijk te vervangen zijn.
Het voordeel: je kunt meer gas geven, als je ze voor iedere vlucht vervangt. Het nadeel: niet erg herbruikbaar. En dat zou wel betekenen, dat ze met de grote Starship toch een beetje tegen de limieten aanlopen van wat nog haalbaar is.
Aansturing, sensors en koeling, bedoel je?quote:Op donderdag 19 juni 2025 13:53 schreef xzaz het volgende:
[..]
Alles wat er bij 1 en 2 omheen zit zijn eigenlijk alleen maar testdingen.
Ik dacht dat ze geen problemen hebben met de motoren; die dingen werken prima.
Ja; de eerste iteraties zijn puur om alles goed te monitoren. Als iets goed werkt bij SpaceX zijn het de raptors maar die zijn ook al bijna 15 jaar in ontwikkeling.quote:Op donderdag 19 juni 2025 14:03 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Aansturing, sensors en koeling, bedoel je?
Nee, ik had het over de dingen die zijn weggelaten. Als je die bij een automotor weglaat, doet die het ook niet meer. En de toleranties zijn daar een stuk groter; die exploderen zelden als je een procentje meer of minder doet.quote:Op donderdag 19 juni 2025 14:05 schreef xzaz het volgende:
[..]
Ja; de eerste iteraties zijn puur om alles goed te monitoren. Als iets goed werkt bij SpaceX zijn het de raptors maar die zijn ook al bijna 15 jaar in ontwikkeling.
Naar mijn idee is er niks 'weggelaten'? Ik weet niet precies waar je op doelt?quote:Op donderdag 19 juni 2025 14:09 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Nee, ik had het over de dingen die zijn weggelaten. Als je die bij een automotor weglaat, doet die het ook niet meer. En de toleranties zijn daar een stuk groter; die exploderen zelden als je een procentje meer of minder doet.
Het is natuurlijk wel zo, dat ze die er niet bij zetten, zodat Musk kan opscheppen over zijn "minder is meer" mantra. Marketing.
Nou, als je de Raptor 1 en 2 vergelijkt, zie je al dat er bij Raptor 2 een heleboel aansluitingen ontbreken. Laten we er eens een schema bij pakken:quote:Op donderdag 19 juni 2025 14:15 schreef xzaz het volgende:
[..]
Naar mijn idee is er niks 'weggelaten'? Ik weet niet precies waar je op doelt?
Klopt het heeft het nodig dus het zit erin verwerkt op een slimme manier; dat is de geheim van de smit.quote:Op donderdag 19 juni 2025 14:27 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Bij de Raptor 3 zijn al die dingen verdwenen. Maar bij nader inzien hebben ze die nu in de raket ingebouwd, in plaats van in de motor. Ze zijn er wel, maar je ziet ze niet op de foto.
Linkje:quote:Op donderdag 19 juni 2025 14:31 schreef xzaz het volgende:
[..]
Klopt het heeft het nodig dus het zit erin verwerkt op een slimme manier; dat is de geheim van de smit.
De eerste iteratie zag er trouwens nog erger uit:
[ afbeelding ]
quote:Raptor 3
Raptor 3 is aimed to ultimately achieve 300 tf (2.9 MN) of thrust in the booster/sea-level configuration.[50][85] As of August 2024, it had reached 280 tf. It weighs 1525 kg. Chamber pressure reached 350 bar.[86]
Another goal is to eliminate protective engine shrouds.[51] Raptor 3 moves much of the plumbing and sensors into the housing wall,[49] where integral cooling and integral secondary flow circuits run through various sections of the engine, obviating the need for a separate heat shield. On 2 August 2024, Raptor 3 SN1 was revealed.[87] The reduction in externally visible components was so extreme that the CEO of United Launch Alliance, Tory Bruno, mistakenly accused SpaceX of revealing a "partially assembled" engine while comparing it to fully assembled engines.[88][89]
Many bolted joints in Raptor 2 have been eliminated/replaced by single parts. However, servicing is more difficult, as some parts lie beneath welded joints.[90]: 42:19–45:50
Zo'n ding heeft sowieso een aantal uren dat het kan werken. 't zelfde voor een straalmotor voor een vliegtuig. Dat hele 'reusable' is ook altijd een beetje overtrokken.quote:
Ah, ze hebben de Raptor 3 dus vooral makkelijk vervangbaar gemaakt. Dat dacht ik al.quote:Op donderdag 19 juni 2025 14:48 schreef xzaz het volgende:
[..]
Zo'n ding heeft sowieso een aantal uren dat het kan werken. 't zelfde voor een straalmotor voor een vliegtuig. Dat hele 'reusable' is ook altijd een beetje overtrokken.
Dat waren de 1 en 2 ook al. Dat zijn vliegtuigonderdelen ook. Op een gegeven moment zijn ze EOL. Reusable betekent niet dat het ongelimiteerd de lucht in geschoten kan worden.quote:Op donderdag 19 juni 2025 14:51 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ah, ze hebben de Raptor 3 dus vooral makkelijk vervangbaar gemaakt. Dat dacht ik al.
Er zijn (voor zover ik weet) nog geen model 3 Raptors in gebruik, maar ik ben wel heel benieuwd wat het inbouwproces is. Is het vooral een kwestie van inpluggen en een paar schroefjes aandraaien, of moeten ze ook al die sensors en andere verbindingen rondom aansluiten?quote:Op donderdag 19 juni 2025 15:11 schreef xzaz het volgende:
[..]
Dat waren de 1 en 2 ook al. Dat zijn vliegtuigonderdelen ook. Op een gegeven moment zijn ze EOL. Reusable betekent niet dat het ongelimiteerd de lucht in geschoten kan worden.
Externe boosters zijn geen optie. Daarmee gaat het idee van een herbruikbare raket mee uit het raam. Je kan de booster gewoon breder maken. Dan passen er meer motoren op.quote:Op donderdag 19 juni 2025 15:28 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Er zijn (voor zover ik weet) nog geen model 3 Raptors in gebruik, maar ik ben wel heel benieuwd wat het inbouwproces is. Is het vooral een kwestie van inpluggen en een paar schroefjes aandraaien, of moeten ze ook al die sensors en andere verbindingen rondom aansluiten?
En dan natuurlijk de vraag hoe hard die dingen (zowel op de booster als op de tweede trap) moeten werken om 200+ ton in LEO te krijgen. Dat zal niet mals zijn, want de hele raket is ondertussen veel groter en zwaarder geworden dan het initiële ontwerp. In de volgende uitvoering komen er 3 extra motoren bij op de tweede trap, maar op de booster heb je daar geen plaats voor. Dan moet je al snel gaan denken aan wat externe boosters.
Musk wil(de) eigenlijk een SSTO. Dat was niet haalbaar, dus een eerste trap er onder. Eufemistisch was dat dan een booster, zodat het toch nog een beetje een SSTO was. Maar zelfs toen was het probleem, dat de tweede trap veel te groot was en eigenlijk in minimaal twee stukken gehakt zou moeten worden. Maar dan worden het toch echt drie trappen en geen SSTO meer.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 00:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Externe boosters zijn geen optie. Daarmee gaat het idee van een herbruikbare raket mee uit het raam. Je kan de booster gewoon breder maken. Dan passen er meer motoren op.
Dat is het enige intelligente dat je hier over kan zeggen. Het lanceersysteem is in ontwikkeling. SpaceX heeft al meer dingen voor elkaar gekregen die voor onmogelijk werden gehouden.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 10:39 schreef SymbolicFrank het volgende:
Dus ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren.
Eentje, zou ik zeggen. Het landen en hergebruiken van de eerste trap. Verder zou ik het niet weten. Of je zou dat als een combinatie van verschillende innovaties moeten zien.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 15:15 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat is het enige intelligente dat je hier over kan zeggen. Het lanceersysteem is in ontwikkeling. SpaceX heeft al meer dingen voor elkaar gekregen die voor onmogelijk werden gehouden.
Het ontwikkelen van een functionele full flow staged combustion engine.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 18:57 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Eentje, zou ik zeggen. Het landen en hergebruiken van de eerste trap. Verder zou ik het niet weten. Of je zou dat als een combinatie van verschillende innovaties moeten zien.
Dat was een mooi stukje vuurwerkquote:
Frontpage: Nederlandse krijgsmacht lanceert eerste operationele satellietquote:Defensie lanceerde maandagavond een raket met de eerste operationele satelliet van de Nederlandse krijgsmacht. Nederland is daardoor niet meer afhankelijk van andere landen en kan nu zelf wereldwijd gebieden observeren.
Zag hem ook ja. Erg mooi.quote:Op dinsdag 24 juni 2025 08:44 schreef xpompompomx het volgende:
Het is een beetje offtopic, maar de eerst plaatjes van de Vera C Rubin telescoop zien er wel dik uit zeg.
Die heb ik ook gezien!! Prachtige plaatjensquote:Op dinsdag 24 juni 2025 08:44 schreef xpompompomx het volgende:
Het is een beetje offtopic, maar de eerst plaatjes van de Vera C Rubin telescoop zien er wel dik uit zeg.
quote:Op woensdag 25 juni 2025 17:29 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Grote kraan gekanteld die de ontplofte starship aan het opruimen was... Zit niet mee zo.
https://x.com/CSI_Starbase/status/1937577895137800693
Interessant. Het draaibare deel van de uitlaat wordt weggeblazen. Zo zie je maar weer dat je zelfs met een vaste brandstof raket nog de mist in kunt gaan.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 10:38 schreef Puzzie het volgende:
Worlds Largest SRB Fails During Testing
Bekijk deze YouTube-video
Ja verschrikkelijk. Zo veel testen en prototypes die mis gaan. We kunnen de ruimtevaart beter helemaal opgeven.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 16:42 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Interessant. Het draaibare deel van de uitlaat wordt weggeblazen. Zo zie je maar weer dat je zelfs met een vaste brandstof raket nog de mist in kunt gaan.
Het gaat wel slecht in de ruimtevaart de laatste tijd.
Hoort er allemaal bijquote:Op vrijdag 27 juni 2025 16:42 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Interessant. Het draaibare deel van de uitlaat wordt weggeblazen. Zo zie je maar weer dat je zelfs met een vaste brandstof raket nog de mist in kunt gaan.
Het gaat wel slecht in de ruimtevaart de laatste tijd.
Projectie.quote:Op zondag 29 juni 2025 03:56 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ja verschrikkelijk. Zo veel testen en prototypes die mis gaan. We kunnen de ruimtevaart beter helemaal opgeven.
quote:Despite competing in the satellite internet race with Starlink, SpaceX has a history of launching rival constellations like OneWeb and SES. Is this a strategic move, or is the market big enough for everyone? We also uncover why Amazon initially snubbed SpaceX for 92 launches with ULA, Arianespace, and Blue Origin, only to backtrack after a shareholder lawsuit. With a tight deadline to deploy 1,618 Kuiper satellites by July 2026, can Amazon meet the challenge?
"Explosions are good"quote:Op dinsdag 22 juli 2025 22:07 schreef SymbolicFrank het volgende:
Trump wants to “eliminate or expedite” environmental rules for rocket launches
Dus binnenkort mag SpaceX er misschien wel iedere week 1 laten exploderen als ze daar zin in hebben.
Krijgen we net zoals in China hoe boosters op dorpjes vallen, maar dan SpaceX onderdelen die constant over de eilanden daar regenen.quote:
Dat klinkt alsof ik vaker videos dubbel postquote:Op woensdag 13 augustus 2025 16:14 schreef Friday12 het volgende:
[..]
Je valt in herhaling
Of is de titel hetzelfde van beide
SpaceX is private, er is dus geen openbare winst/verlies rekening beschikbaar zoals dat wel gebruikelijk is voor public enterprises zoals bijv Tesla. Grote leningen zijn vaak wel openbaar omdat zoiets moeilijk geheim te houden is. Tot nu toe zijn de inkomsten en incidentele aandelen emissies toereikend voor de financiering. Het opzetten van Starshield, de militaire variant voor de MOD zal ook wel de nodige centen opleverenquote:Op vrijdag 15 augustus 2025 22:54 schreef SymbolicFrank het volgende:
Hoeveel geld verdient SpaceX nou eigenlijk? De meeste lanceringen zijn voor Starlink satellieten en die zullen ze nog flink op moeten voeren, omdat die dingen ook in grote getallen weer naar beneden komen. Hoeveel moet dat opleveren, zodat ze er geld aan over houden? En dan gaan we nog even voorbij aan de ontwikkeling van Starship. Dat is ook zeker niet goedkoop.
Of betaalt Musk dat allemaal zelf?
Ik denk niet dat Musk zich druk maakt om winst of verlies als het om SpaceX gaat. Zijn ambities reiken verder dan financiële winst of alledaagse zaken -- hij jaagt grotere idealen en dromen na. Voor hem is het een avontuur, geen eenvoudig bedrijfsmatig project. Jij lijkt er vooral door een kapitalistische bril naar te kijken (een probleem bij veel mensen die zijn opgegroeid sinds de massale commercialisering van de samenleving, is dat ze die denkwijze blijkbaar niet meer kunnen overstijgen in hun hoofd), maar SpaceX bestaat niet in de eerste plaats om geld te verdienen. Winst is mooi meegenomen, maar het is niet de kern van het verhaal.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 22:54 schreef SymbolicFrank het volgende:
Hoeveel geld verdient SpaceX nou eigenlijk? De meeste lanceringen zijn voor Starlink satellieten en die zullen ze nog flink op moeten voeren, omdat die dingen ook in grote getallen weer naar beneden komen. Hoeveel moet dat opleveren, zodat ze er geld aan over houden? En dan gaan we nog even voorbij aan de ontwikkeling van Starship. Dat is ook zeker niet goedkoop.
Of betaalt Musk dat allemaal zelf?
Jij ziet Musk door een andere bril dan ik.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 01:36 schreef Peppert het volgende:
[..]
Ik denk niet dat Musk zich druk maakt om winst of verlies als het om SpaceX gaat. Zijn ambities reiken verder dan financiële winst of alledaagse zaken -- hij jaagt grotere idealen en dromen na. Voor hem is het een avontuur, geen eenvoudig bedrijfsmatig project. Jij lijkt er vooral door een kapitalistische bril naar te kijken (een probleem bij veel mensen die zijn opgegroeid sinds de massale commercialisering van de samenleving, is dat ze die denkwijze blijkbaar niet meer kunnen overstijgen in hun hoofd), maar SpaceX bestaat niet in de eerste plaats om geld te verdienen. Winst is mooi meegenomen, maar het is niet de kern van het verhaal.
Ik post gewoon een videoquote:Op zaterdag 16 augustus 2025 09:57 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, landen op de maan gaat niet lukken en Mars is makkelijk uit te stellen.
Vanaf de start heeft Musk regelmatig herhaald dat SpaceX een financieel zwart gat is en winstgevendheid hoogst onwaarschijnlijk. Vreemd genoeg levert de verkoop van aandelen SpaceX nog steeds veel op, want altijd ruim overtekend. Vooral voor de bezitters, veelal SpaceX werknemers. Soms zijn er geruchten dat Starlink als public verkocht en afgestoten zal worden, maar dat zal denk ik pas gebeuren als emissies niet langer de verwachte kapitaal injectie opleveren.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 01:36 schreef Peppert het volgende:
[..]
Ik denk niet dat Musk zich druk maakt om winst of verlies als het om SpaceX gaat. Zijn ambities reiken verder dan financiële winst of alledaagse zaken -- hij jaagt grotere idealen en dromen na. Voor hem is het een avontuur, geen eenvoudig bedrijfsmatig project. Jij lijkt er vooral door een kapitalistische bril naar te kijken (een probleem bij veel mensen die zijn opgegroeid sinds de massale commercialisering van de samenleving, is dat ze die denkwijze blijkbaar niet meer kunnen overstijgen in hun hoofd), maar SpaceX bestaat niet in de eerste plaats om geld te verdienen. Winst is mooi meegenomen, maar het is niet de kern van het verhaal.
Er zijn mensen die denken dat je met Starlink verschrikkelijk veel geld kan verdienen.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 22:54 schreef SymbolicFrank het volgende:
Hoeveel geld verdient SpaceX nou eigenlijk? De meeste lanceringen zijn voor Starlink satellieten en die zullen ze nog flink op moeten voeren, omdat die dingen ook in grote getallen weer naar beneden komen. Hoeveel moet dat opleveren, zodat ze er geld aan over houden? En dan gaan we nog even voorbij aan de ontwikkeling van Starship. Dat is ook zeker niet goedkoop.
Of betaalt Musk dat allemaal zelf?
Ja, maar als je het allemaal uitrekent lijkt dat nogal tegen te vallen. Misschien als ze die satellieten heel goedkoop kunnen maken en ook heel goedkoop in hun baan kunnen krijgen. En ik kijk regelmatig of ik wat cijfers kan vinden over de laserlinks, maar ik heb alleen kunnen vinden dat ze er tegenwoordig in zitten en dat ze werken. Maar een hoop basisstations heb je eigenlijk toch ook nodig.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 21:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Er zijn mensen die denken dat je met Starlink verschrikkelijk veel geld kan verdienen.
Starlink is meer dan een commercieel project. In mijn beperkte ogen heeft het grote internationale en politieke implicaties. Denk aan de geopolitieke invloed die ermee gepaard gaat. Wanneer landen afhankelijk worden van Amerikaanse infrastructuur voor hun toegang tot internet, vergroot dat ook automatisch de politieke invloed van de Verenigde Staten. Het biedt ook nog eens als klap op de vuurpijl (of raket) mogelijkheden tot subtiele en minder subtiele beïnvloeding van informatie en communicatie.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 21:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Er zijn mensen die denken dat je met Starlink verschrikkelijk veel geld kan verdienen.
Helemaal mee eens. Dat zit er achter, de kolonisatie van Mars is alleen om ons zand in de ogen te strooien. De zaak van te voren al in handen nemen. Strategische belangen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 22:27 schreef Peppert het volgende:
[..]
Starlink is meer dan een commercieel project. In mijn beperkte ogen heeft het grote internationale en politieke implicaties. Denk aan de geopolitieke invloed die ermee gepaard gaat. Wanneer landen afhankelijk worden van Amerikaanse infrastructuur voor hun toegang tot internet, vergroot dat ook automatisch de politieke invloed van de Verenigde Staten. Het biedt ook nog eens als klap op de vuurpijl (of raket) mogelijkheden tot subtiele en minder subtiele beïnvloeding van informatie en communicatie.
Het tweede wat niet vergeten moet worden in mijn kleine ogen: het gaat ook om de positie in de ruimte. Starlink claimt namelijk 'frequentiebanden/slots' in een baan rond de aarde; een heel strategisch en belangrijk goed. Wie daar de meeste ruimte inneemt, heeft letterlijk een voorsprong in de ruimte-infrastructuur van de toekomst.
Ten derde vergeet de militaire implicaties van het systeem niet. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om met dit soort satellietnetwerken in de toekomst ballistische of zelfs hypersonische raketten beter te traceren; en misschien zelfs (nog beter) uit te schakelen. Wat er technisch allemaal mogelijk wordt, gaat het voorstellingsvermogen van de meesten van ons waarschijnlijk te boven. Het is geen wonder dat de Chinezen ook begonnen zijn met het uitbouwen van hun eigen constellaties Guowang en Qianfan (ze hebben een technologische achterstand want hun raketten zijn niet bruikbaar). Musk heeft de ruimtevaart een stap verder gebracht met innovatie op het gebied van deels herbruikbare raketten, Starlink en meer waar ik totaal geen weet van heb als relatief domme keutelboer.
Een kolonie op Mars is volgens mij (maar wie ben ik) ook niet haalbaar op de korte termijn maar wie weet welke innovaties uit komen rollen terwijl men dat najaagt. Ik denk dat de maan wel haalbaar is in de jaren 30 als men serieus geld en hersenen in pompt.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 22:42 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Dat zit er achter, de kolonisatie van Mars is alleen om ons zand in de ogen te strooien. De zaak van te voren al in handen nemen. Strategische belangen.
Grote dingen naar LEO brengen kan Starship misschien ooit doen (of veel kleine satellieten), maar een reis naar de Maan of naar Mars zit echt niet in de kaarten. Daar heeft hij wel veel subsidies mee binnen kunnen slepen, dat kan hij goed. En tegen de tijd dat de concurrentie ook aankomt, is de koek op.
Ja, maar niet met Starship. Dan moet je daar een speciale raket en lander voor ontwikkelen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 22:59 schreef Peppert het volgende:
[..]
Een kolonie op Mars is volgens mij (maar wie ben ik) ook niet haalbaar op de korte termijn maar wie weet welke innovaties uit komen rollen terwijl men dat najaagt. Ik denk dat de maan wel haalbaar is in de jaren 30 als men serieus geld en hersenen in pompt.
quote:The tenth flight test of Starship is preparing to launch as soon as Sunday, August 24. The launch window will open at 6:30 p.m. CT.
A live webcast of the flight test will begin about 30 minutes before liftoff, which you can watch here and on X @SpaceX. You can also watch the webcast on the X TV app. As is the case with all developmental testing, the schedule is dynamic and likely to change, so be sure to check in here and stay tuned to our X account for updates.
After completing the investigations into the loss of Starship on its ninth flight test and the Ship 36 static fire anomaly, hardware and operational changes have been made to increase reliability. You can read the full technical summary of the investigations here.
The upcoming flight will continue to expand the operating envelope on the Super Heavy booster, with multiple landing burn tests planned. It will also target similar objectives as previous missions, including Starship’s first payload deployment and multiple reentry experiments geared towards returning the upper stage to the launch site for catch.
The booster on this flight test is attempting several flight experiments to gather real-world performance data on future flight profiles and off-nominal scenarios. The Super Heavy booster will attempt these experiments while on a trajectory to an offshore landing point in the Gulf of America and will not return to the launch site for catch.
Following stage separation, the booster will flip in a controlled direction before initiating its boostback burn. This maneuver was demonstrated for the first time on Flight 9 and requires less propellant to be held in reserve, enabling the use of more propellant during ascent to enable additional payload mass to orbit.
The primary test objectives for the booster will be focused on its landing burn and will use unique engine configurations. One of the three center engines used for the final phase of landing will be intentionally disabled to gather data on the ability for a backup engine from the middle ring to complete a landing burn. The booster will then transition to only two center engines for the end of the landing burn, entering a full hover while still above the ocean surface, followed by shutdown and drop into the Gulf of America.
The Starship upper stage will again target multiple in-space objectives, including the deployment of eight Starlink simulators, similar in size to next-generation Starlink satellites. The Starlink simulators will be on the same suborbital trajectory as Starship and are expected to demise upon entry. A relight of a single Raptor engine while in space is also planned.
The flight test includes several experiments focused on enabling Starship’s upper stage to return to the launch site. A significant number of tiles have been removed from Starship to stress-test vulnerable areas across the vehicle during reentry. Multiple metallic tile options, including one with active cooling, will test alternative materials for protecting Starship during reentry. On the sides of the vehicle, functional catch fittings are installed and will test the fittings’ thermal and structural performance, along with a section of the tile line receiving a smoothed and tapered edge to address hot spots observed during reentry on Starship’s sixth flight test. Starship’s reentry profile is designed to intentionally stress the structural limits of the upper stage’s rear flaps while at the point of maximum entry dynamic pressure.
Flight tests continue to provide valuable learnings to inform the design of the next generation Starship and Super Heavy vehicles. With production ramping up inside Starfactory at Starbase alongside new launch and test infrastructure actively being built in Texas and Florida, Starship is poised to continue iterating towards a rapidly and fully reusable launch system.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |