Had ik zelf nog niet bedacht. Moet je wel aan bovenzijde en onderzijde ergens aan kunnen bevestigen.quote:Op zondag 17 augustus 2025 09:20 schreef Seven. het volgende:
@:Trademarker Six. heeft een nieuw plan voor het boeideel van de schuur:
[ afbeelding ]
Voor de daktrim (heet dat zo) is Six. nog aan het brainstormen geloof ik.
Het boeideel had ik zelf gevonden, maar ik zit met als Six met de daktrim afwerking.quote:Op maandag 18 augustus 2025 13:38 schreef Trademarker het volgende:
[..]
Had ik zelf nog niet bedacht. Moet je wel aan bovenzijde en onderzijde ergens aan kunnen bevestigen.
Bovenzijde kan aan de opstand, maar voor de onderzijde zou er ook nog iets ronds gemaakt moeten worden.
Ik ga voor mijn situatie waarschijnlijk het volgende gebruiken.
https://www.dehout-winkel(...)-VqYj2JI-R3GtqWC1C9Y
Voor jullie rustieke overkapping zou je daaroverheen de houten tuinafscheiding kunnen plaatsen.
Wat bedoel je precies met een kraallat? Een houten lat of een zinkkraal. Ik vermoed trouwens dat beiden niet goed genoeg buigen. Die zinkkraal zou je mechanisch nog wel kunnen plooien. Maar dan moet je laten doen. En dan een malle aanleveren ofzo.quote:Op maandag 18 augustus 2025 13:40 schreef Trademarker het volgende:
[..]
Het boeideel had ik zelf gevonden, maar ik zit met als Six met de daktrim afwerking.
Haha, skihut vibesquote:Op maandag 18 augustus 2025 15:39 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Wat bedoel je precies met een kraallat? Een houten lat of een zinkkraal. Ik vermoed trouwens dat beiden niet goed genoeg buigen. Die zinkkraal zou je mechanisch nog wel kunnen plooien. Maar dan moet je laten doen. En dan een malle aanleveren ofzo.
Ik vind een border rand als boeiboord afwerking wel origineel. Mijn onderbuik denkt alleen wel dat het lastig netjes te maken is. Daarnaast loop je het risico op skihutvibes.
Een halfronde lat waar je de dakbedekking (EPDM/bitumen) omheen rolt voordat je 'm vastmaakt aan de zijkant dak.quote:Op maandag 18 augustus 2025 15:39 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Wat bedoel je precies met een kraallat?
Nooit van gehoord. Weer wat geleerd. Een deklijst met zink kraal is een vrij reguliere dakrand afwerking trouwens:quote:Op maandag 18 augustus 2025 20:12 schreef blomke het volgende:
[..]
Een halfronde lat waar je de dakbedekking (EPDM/bitumen) omheen rolt voordat je 'm vastmaakt aan de zijkant dak.
Ik zie niet hoe je dat met zink kunt doen.
Ja mooie en degelijke afwerking, maar dan moet je dus extra met zink in de weer.quote:Op maandag 18 augustus 2025 21:10 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Nooit van gehoord. Weer wat geleerd. Een deklijst met zink kraal is een vrij reguliere dakrand afwerking trouwens:
https://www.google.com/search?q=daktrim+zink+met+kraal
Epdm of bitumen plak je dan op de dakrand en dan zet je er de lijst bovenop. Net als je zo doen met een aluminium daktrim.
Zo dus:
[ afbeelding ]
Jawel hoor, dat is prima te vouwen rond een kraallat. Overigens is jouw tekening met zink, beter en duurzamer dan EPDM (bitumen) rond een kraallat.quote:Op maandag 18 augustus 2025 21:10 schreef bleiblei het volgende:
Maar goed, dat is niet te doen in een ronding. Epdm in een ronding op een kraallat plakken lijkt mij ook een uitdagende klus trouwens.
Ik bedoel niet dat het lastig is om het over de ronding van de kraallat te plakken. Maar je hebt de ronding van het dak, met alle vouwen van dien als je het randje om gaat. En dan wil je het vouwloos op de kraallat gelijmd hebben. Dat is wel een kunststukje zeg maar. Als je dat netjes voor elkaar krijgt.quote:Op maandag 18 augustus 2025 21:23 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja mooie en degelijke afwerking, maar dan moet je dus extra met zink in de weer.
[..]
Jawel hoor, dat is prima te vouwen rond een kraallat. Overigens is jouw tekening met zink, beter en duurzamer dan EPDM (bitumen) rond een kraallat.
Je hebt de ronding van de kraallat waardoor je juist niet het dakrandje om hoeft te gaan.quote:Op maandag 18 augustus 2025 21:26 schreef bleiblei het volgende:
Ik bedoel niet dat het lastig is om het over de ronding van de kraallat te plakken. Maar je hebt de ronding van het dak, met alle vouwen van dien als je het randje om gaat.
quote:Op maandag 18 augustus 2025 21:29 schreef blomke het volgende:
[..]
Je hebt de ronding van de kraallat waardoor je juist niet het dakrandje om hoeft te gaan.
Maar dit wordt een eindeloze discussie: jouw oplossing van "zink met kraallat over bitumen/EPDM" is gewoon de beste.
Ik geef het op ............quote:Op maandag 18 augustus 2025 21:38 schreef bleiblei het volgende:
[..]ik heb nergens gezegd dat die zinkkraal beter is. Sterker nog, knappe harrie die in staat is een deklijst met kraal in een bocht te draaien. Dus een zinken afdeklijst gaat em niet worden.
Jij mist simpelweg dat dat dak van Seven een ronding heeft (dus als je van boven kijkt, geen rechte stukken, maar een bocht in het dak van plm 180gr). En als je dan EPDM zoals op dit plaatje:
[ afbeelding ]
Vouwloos de rand om wil vouwen voor een strakke afwerking. Kan dat (want ik dacht dat EPDM rek heeft) maar wat ik al zei, is wel een kunststukje.
Als je mij niet gelooft, pak een ronde tafel, schroef aan de onderkant een een kraallat. Pak een stuk EPDM en probeer dat eens vouwloos eromheen te vouwen.
Die uitdaging, maar met een oppervlak dat minimaal 5 keer zo groot is.
OK... Ik kan me hier niet echt een voorstelling van makenquote:Op maandag 18 augustus 2025 21:54 schreef Six. het volgende:
Ik zit nu te denken aan een extra laag epdm waat ik het boeideel/borderrol tegenaan maak (om inwatering tussen de borderrol latten te voorkomen) het epdm van het dak laat ik iets over de latten vallen en gebruik dan een dunne aluminium strip om de epdm vast te zetten. Uiteraard zal dit gepaard gaan met een absurde hoeveelheid epdm kit. Hier en daar een kwast met verf en voile een aardig uitziend schuurtje. Onze aannemer zal, als hij mijn knip en plakwerk heeft gezien, wel zeggen "ik had het anders gedaan maar zo kan het ook"
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resistance is futile.
Ik wel. Sterker nog: heb onze serredak met een kraallat afgewerkt.quote:Op maandag 18 augustus 2025 22:28 schreef Seven. het volgende:
Maar van alles wat @:bleiblei en @:blomke bespreken kan ik me ook geen voorstelling maken.
Is jouw serredak ook rond?quote:Op maandag 18 augustus 2025 22:31 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik wel. Sterker nog: heb onze serredak met een kraallat afgewerkt.
Ik moet toegeven dat ik ook niet precies weet hoe het er bijna Blomke z'n serredak eruit ziet. Maar ik.denk vanuit het tafelkleed principe. Tafelkleed op een rechte tafel heeft alleen plooien in de hoeken. Dat vouw je met EPDM weg in de hoeken. Een tafelkleed op een ronde tafel heeft enorm veel plooien. Die krijg je alleen weg als je veel rek in de dakbedekking hebt. Of flink gaat vouwen. Maar dat laatste wordt er niet mooier op. Of je laat ze natuurlijk zitten. Dan heb je een dak met deze lookquote:Op maandag 18 augustus 2025 22:28 schreef Seven. het volgende:
Maar van alles wat @:bleiblei en @:blomke bespreken kan ik me ook geen voorstelling maken.
Dat klinkt als een prima oplossing. Wat ik mij wel afvraag, je hebt nog genoeg lengte over om over die borderrol te komen toch? Op die foto die Elleska postte lijk je 20cm EPDM over de rand te hebben hangen. Kan je die niet gebruiken om over de borderrol te hangen?quote:Op maandag 18 augustus 2025 21:54 schreef Six. het volgende:
Ik zit nu te denken aan een extra laag epdm waat ik het boeideel/borderrol tegenaan maak (om inwatering tussen de borderrol latten te voorkomen) het epdm van het dak laat ik iets over de latten vallen en gebruik dan een dunne aluminium strip om de epdm vast te zetten. Uiteraard zal dit gepaard gaan met een absurde hoeveelheid epdm kit. Hier en daar een kwast met verf en voile een aardig uitziend schuurtje. Onze aannemer zal, als hij mijn knip en plakwerk heeft gezien, wel zeggen "ik had het anders gedaan maar zo kan het ook"
Ipv de kieren afkitten zet ik er een laag epdm achter. Minder werk en goedkoperquote:Op dinsdag 19 augustus 2025 07:12 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Dat klinkt als een prima oplossing. Wat ik mij wel afvraag, je hebt nog genoeg lengte over om over die borderrol te komen toch? Op die foto die Elleska postte lijk je 20cm EPDM over de rand te hebben hangen. Kan je die niet gebruiken om over de borderrol te hangen?
Scheelt je een bak knip en plak werk. Zet je het hout erachter in de lak, borderrol over heen, EPDM over het randje, aluminium strip voor afwerking en voila.
Oh, en misschien wel de kieren tussen de plankjes van de borderrol afkitten. Want het is niet helemaal dicht. Waardoor heeeeel misschien stuifsneeuw ofzo ertussen kan kruipen. Al klinkt dat voor mij als een issue dat niet binnen 20-30 jaar tot problemen gaat leiden. Dus of het de moeite waard is betwijfel ik.
Dat dus. EPDM om de kraallat vouwen. Dan loopt het water over de "voorkant-met-kraaldeel" naar beneden en komt het niet in contact met de multiplex.quote:[b]Op dinsdag 19 augustus 2025 08:19 schreef Trademarker het volgende:
Daarna een (kraal)lat hier gezien vanaf de voorkant er tegen aan.
Probeer het anders in Paintquote:Op dinsdag 19 augustus 2025 08:19 schreef Trademarker het volgende:
Ik ben helaas niet zo goed in het computertekenen.
Ik probeer uit te leggen wat ik zelf bedacht had.
Als boeideel de door mij al eerder aangehaalde flexibele multiplex.
Dan de EPDM over de rand laten steken.
Daarna een (kraal)lat hier gezien vanaf de voorkant er tegen aan.
Dit aan de voorzijde ongeveer 1 cm hoger bevestigen als de dakrand.
De ruimte tussen het EPDM en de (kraal(lat schuin afkitten met EPDM-kit zodat er geen water tussen de EPDM en kraallat door kan lopen.
Zou je die (ronde) kraallatten ook gebogen kunnen krijgen?quote:Op dinsdag 19 augustus 2025 08:23 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat dus. EPDM om de kraallat vouwen. Dan loopt het water over de "voorkant-met-kraaldeel" naar beneden en komt het niet in contact met de multiplex.
Nee. Niet het EPDM over de kraallat, maar de kraallat over het EPDM.quote:Op dinsdag 19 augustus 2025 08:29 schreef Seven. het volgende:
[..]
Zou je die (ronde) kraallatten ook gebogen kunnen krijgen?
Foto dan?quote:Op maandag 18 augustus 2025 22:31 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik wel. Sterker nog: heb onze serredak met een kraallat afgewerkt.
Nu ben ik de draad weer kwijt hoorquote:Op dinsdag 19 augustus 2025 08:31 schreef Trademarker het volgende:
[..]
Nee. Niet het EPDM over de kraallat, maar de kraallat over het EPDM.
Die buig je om de rondingquote:Op dinsdag 19 augustus 2025 08:29 schreef Seven. het volgende:
[..]
Dan gaat ie rotten. EPDM moet al het hout (ook van de kraallat) beschermen.quote:Op dinsdag 19 augustus 2025 08:31 schreef Trademarker het volgende:
[..]
Nee. Niet het EPDM over de kraallat, maar de kraallat over het EPDM.
?quote:Op dinsdag 19 augustus 2025 08:40 schreef blomke het volgende:
[..]
Dan gaat ie rotten. EPDM moet al het hout (ook van de kraallat) beschermen.
Omdat je het zo vriendelijk vraagt:quote:
Je kan in dat geval ook out of the box denken en een ander meer buigzaam materiaal kiezen. Zolang de lijm erop hecht.quote:Op dinsdag 19 augustus 2025 08:29 schreef Seven. het volgende:
[..]
Dat is een rechte serrequote:Op dinsdag 19 augustus 2025 09:34 schreef blomke het volgende:
[..]
Omdat je het zo vriendelijk vraagt:
frontaal:
[ afbeelding ]
van bovenaf:
[ afbeelding ]
Werkt uitstekend en aan de onderzijde zit de goot; niemand die het ziet vanaf de tuin (behalve @bleiblei natuurlijk).quote:Op dinsdag 19 augustus 2025 10:23 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Dat is een rechte serre.
En vreselijke afwerking. Maar goed, ik vermoed dat ik een pietlut ben qua zichtbare details.
Nu ben ik ook even kwijt hoe de dakopbouw is.quote:Op dinsdag 19 augustus 2025 12:40 schreef blomke het volgende:
[..]
Werkt uitstekend en aan de onderzijde zit de goot; niemand die het ziet vanaf de tuin (behalve @:bleiblei natuurlijk).
Wat gelijk een volgend punt is: hoe maak je hier @:Seven. een gebogen goot onder!?
is (nog?) geen opstand te zien in elk geval.quote:Op zaterdag 19 juli 2025 18:05 schreef Seven. het volgende:
Gisteren las ik iets over code geel voor morgen. Dus vandaag heeft Six.
het EPDM op het dak van de schuur geplakt (het lag er nog los op).
[ link | afbeelding ]
rest
1) Klopt, die is er niet, is plat dakbeschotquote:Op dinsdag 19 augustus 2025 14:53 schreef _mido het volgende:
Hier:
[..]
1) is (nog?) geen opstand te zien in elk geval.
2) Ik ben ook wel benieuwd wat de opbouw nu is. Heb er totaal geen beeld meer bij wat nu de bedoeling is.
Niet! Er zit flink wat afschot in het dak naar de rechte achterkant, die rechtstreeks afvloeit op de beek.quote:Op dinsdag 19 augustus 2025 12:40 schreef blomke het volgende:
[..]
Werkt uitstekend en aan de onderzijde zit de goot; niemand die het ziet vanaf de tuin (behalve @:bleiblei natuurlijk).
Wat gelijk een volgend punt is: hoe maak je hier @:Seven. een gebogen goot onder!?
Er zit een gebogen opstand aan de rand. Is dat op deze foto beter te zien?quote:Op dinsdag 19 augustus 2025 14:53 schreef _mido het volgende:
Hier:
[..]
is (nog?) geen opstand te zien in elk geval.
Ik ben ook wel benieuwd wat de opbouw nu is. Heb er totaal geen beeld meer bij wat nu de bedoeling is.
quote:Op dinsdag 19 augustus 2025 16:58 schreef Seven. het volgende:
[..]
Er zit een gebogen opstand aan de rand. Is dat op deze foto beter te zien?
[ link | afbeelding ]foto online delen
Hehequote:Op dinsdag 19 augustus 2025 17:03 schreef blomke het volgende:
[..]![]()
Kijk, now are we getting somewhere. Ik zou die hele kraal en goot dan vergeten.
Hoe dan?quote:Op dinsdag 19 augustus 2025 19:46 schreef tux87 het volgende:
Je zou het ook nog ventilerend kunnen uitvoeren...
Joh, was dat nu zo moeilijkquote:Op dinsdag 19 augustus 2025 17:03 schreef blomke het volgende:
[..]![]()
Kijk, now are we getting somewhere. Ik zou die hele kraal en goot dan vergeten.
De opstand afschuinen richting dak, en het epdm tot op de opstand verlijmen. Een verduurzaamd of hardhout regelwerk achter de dakrand.quote:
Goede oplossing.quote:Op dinsdag 19 augustus 2025 19:13 schreef Seven. het volgende:
Six. heeft vandaag een testje gedaan. Geen skihut vibes gelukkig.
[ link | afbeelding ]
Wie begon er met deze schets:quote:Op dinsdag 19 augustus 2025 22:54 schreef bleiblei het volgende:
Joh, was dat nu zo moeilijk.
Was vrij duidelijk deze situatie dacht ik zo.
Daar ben ik nog niet uit, door de aluminium strips op de achterkant zit er al geen beweging meer in. Het zou dus puur esthetisch zijn. Misschien morgen er een paar afgeslepen spijkerkoppen op lijmen.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:32 schreef BE het volgende:
Vraag naar de bekende weg, denk ik, ga je ze wel ook onderaan nog nagelen? Puur uit 'symmetrie' oogpunt.
quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:46 schreef Six. het volgende:
[..]
Daar ben ik nog niet uit, door de aluminium strips op de achterkant zit er al geen beweging meer in. Het zou dus puur esthetisch zijn. Misschien morgen er een paar afgeslepen spijkerkoppen op lijmen.
Hmmm permanent marker, de perfecte oplossing voor een tijdelijke marker. Top idee.quote:
quote:Op donderdag 21 augustus 2025 07:39 schreef Six. het volgende:
[..]
Hmmm permanent marker, de perfecte oplossing voor een tijdelijke marker. Top idee.
😂
Beitsen kan ook maar ik heb eerder een eindresultaat in gedachten dat er helemaal hetzelfde uitziet. Maar Six. zal hier zelf ook wel iets van vindenquote:Op donderdag 21 augustus 2025 20:07 schreef AnneX het volgende:
…”niét onbehandeld hout…” moet ik lang nadenken.
Eerder postte ik dat een donkere bies een fraaie afwerking is…
Je kunt het ook beitsen. Toch!? Lakken is gronden, en schuren en lakken en repeat x 2.
Mooi hč?quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 19:38 schreef Leandra het volgende:
Oh, een verstopdeur ook echt!![]()
Ik zag het pas toen ik inzoomde, maar prachtig!
Sedum dak is top.quote:Op zaterdag 23 augustus 2025 20:57 schreef Seven. het volgende:
@:AnneX 'doektonie' is 'dat doe ik toch niet' afgekort. Six. gebruikt dat als ik er ideeën door probeer te drukken waar hij niks in ziet.
In 8 jaar tijd nog niet kunnen ontdekken wat hij er precies op tegen heeft.
Bomen > blommen.quote:Op maandag 25 augustus 2025 20:48 schreef AnneX het volgende:
Blommen zijn uit. Sorry @:Six.
Afgelopen dagen waren wij in hotel Zwolle. Allemaal prima en verzorgd en overal blommen.
Gelukkig ook een groots opgemaakte vaas met verse bloemen.
Nope, ik heb het een beetje (te) druk dus heb heel de poll gemist. En anders had ik toch voor optie 3: kussentjes gekozenquote:Op dinsdag 26 augustus 2025 20:20 schreef Seven. het volgende:
Toch nog 9 mensen die blommen gestemd hebben. @:Flipsen laat me raden....!
Ik ga checkenquote:Op woensdag 27 augustus 2025 16:18 schreef Leandra het volgende:
2 Dagen later, maar bomen gestemd, en ik denk dat de kleur Hague Blue van Farrow & Ball perfect zou zijn in je plaatje.
F&B kleurenwaaier besteld. Wij zijn van de Sigma, maar de kleurenwaaier van Sigma heeft duizend+ hele kleine vlakjes op van die lange smalle vellen. En F&B heeft de mooiste kleurtjes dus dan wordt het matchen.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 16:18 schreef Leandra het volgende:
2 Dagen later, maar bomen gestemd, en ik denk dat de kleur Hague Blue van Farrow & Ball perfect zou zijn in je plaatje.
Wij hebben meerdere keren gewoon Sigma in een Farrow&Ball kleur laten mengen. Via een verfwebwinkel.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 20:03 schreef Seven. het volgende:
[..]
F&B kleurenwaaier besteld. Wij zijn van de Sigma, maar de kleurenwaaier van Sigma heeft duizend+ hele kleine vlakjes op van die lange smalle vellen. En F&B heeft de mooiste kleurtjes dus dan wordt het matchen.
Kijk, precies wat ik wil doen. De Sigma kleurenwaaier heb ik al.quote:Op woensdag 27 augustus 2025 20:22 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Wij hebben meerdere keren gewoon Sigma in een Farrow&Ball kleur laten mengen. Via een verfwebwinkel.
Ja, die kleurwaaier van Sigma heb je dus niet nodigquote:Op woensdag 27 augustus 2025 21:45 schreef Seven. het volgende:
[..]
Kijk, precies wat ik wil doen. De Sigma kleurenwaaier heb ik al.
Oh zo! Best goed van Sigmaquote:Op woensdag 27 augustus 2025 22:10 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ja, die kleurwaaier van Sigma heb je dus niet nodig. Kwestie van, meng die emmer Sigma in F&B kleur x.
Nee, best goed van de mengmachinequote:
Was 17 jaar geleden bij ons ouwe huis 'inkleuren' al beschikbaar en toen waren jullie ook hiermee bezig in je oude casa. Vraag SQ maar, die heeft het volgens mij toen geregeld bij julliequote:Op woensdag 27 augustus 2025 22:14 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Nee, best goed van de mengmachine. Het zijn in die end gewoon pigmenten die zo een machine in een bepaalde verhouding, in een emmer basis latex van een merk kwakt. En fabrikanten verkopen (denk ik) de instellingen van de machine voor hun kleuren aan de winkels of mengmachinefabrikanten.
De hoeveelheid pigmenten en samenstellingen van de basis verf bepaalt de kwaliteit en eigenschappen van de verf.
Staat mij vaag bij dat F&B die instellingen vroeger niet deelde. Maar laatste keer konden we dus prima verf op F&B kleur mengen. Dus wellicht zijn ze bij Farrow & Ball makkelijker geworden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |