Spreuken 27:20 Graf en verderf worden niet verzadigd, evenmin worden de ogen van de mens verzadigd.quote:Op zondag 15 juni 2025 11:26 schreef Mijk het volgende:
[..]
Natuurlijk heeft dit geen betrekking op jou, ik heb het over hoe de mensheid in zn totaliteit fungeert. Altijd moet er meer meer meer, macht macht macht, geld geld geld, dit is een algemeen bekend gegeven en dat is de reden waarom de wereld ervoor staat zoals deze ervoor staat.
Dát is waarom ik sterke twijfels heb bij de indeling en inhoud van de bijbel, door wie dat is gemaakt, met welkke intentie. Want vroeger waren ze ook niet vies van macht, zo zien we terug in de gehele geschiedenis maar dat wordt afgedaan als "complot" terwijl het het állermeest voor de hand liggend is als we naar de geschiedenis kijken. Dát is wat ik zei.
Het eerste boek van Henoch heeft ook een stempel achtergelaten op het Nieuwe Testament, zie b.v. hier voor tekstplaatsen in het NT en tekstaanhalingen door de kerkvaders:quote:Op zondag 15 juni 2025 10:26 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Dank, ik heb de boeken van Henoch meerdere keren gelezen. Ik vond het best pittige kost. Maar inderdaad fascinerend.
De voornaamste reden dat Henoch niet opgenomen is zit hem in de datering.
Het boek van Adam en Eva heeft enig gezag maar is niet opgenomen in de Etiopische bijbel. Het wordt daar ook niet gezien als deuterocanoniek.
Volgens mij klopt dit niet.quote:Op maandag 16 juni 2025 09:41 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het eerste boek van Henoch heeft ook een stempel achtergelaten op het Nieuwe Testament, zie b.v. hier voor tekstplaatsen in het NT en tekstaanhalingen door de kerkvaders:
https://intertextual.bible/book/1-enoch/chapter/all
Het wordt b.v. expliciet aangehaald in de brief van Judas (1:14), waarin de auteur het bekende dualistische beeld van goed en kwaad gebruikt uit het boek. Ook de 70 generaties na Henoch in de geslachtenlijst aan het begin van het Lukas-evangelie lijken door 1 Henoch te zijn geïnspireerd:
https://www.livius.org/so(...)y-seven-generations/
Wat dat betreft is 1 Henoch misschien wel het belangrijkste apocriefe boek om het NT te begrijpen
Wow, interressant overzicht. Straks op m'n vakantie zal ik er eens uitgebreid naar kijken onder het genot van een Wee Heavy.quote:Op maandag 16 juni 2025 09:41 schreef Haushofer het volgende:
Het wordt b.v. expliciet aangehaald in de brief van Judas (1:14), waarin de auteur het bekende dualistische beeld van goed en kwaad gebruikt uit het boek. Ook de 70 generaties na Henoch in de geslachte
Ik heb dit verkeerd opgevat. Mijn excuses.quote:Op zondag 15 juni 2025 11:26 schreef Mijk het volgende:
[..]
Natuurlijk heeft dit geen betrekking op jou, ik heb het over hoe de mensheid in zn totaliteit fungeert. Altijd moet er meer meer meer, macht macht macht, geld geld geld, dit is een algemeen bekend gegeven en dat is de reden waarom de wereld ervoor staat zoals deze ervoor staat.
Dát is waarom ik sterke twijfels heb bij de indeling en inhoud van de bijbel, door wie dat is gemaakt, met welkke intentie. Want vroeger waren ze ook niet vies van macht, zo zien we terug in de gehele geschiedenis maar dat wordt afgedaan als "complot" terwijl het het állermeest voor de hand liggend is als we naar de geschiedenis kijken. Dát is wat ik zei.
"De" theologische wetenschap is er van overtuigd dat het historisch en tekstkritisch verantwoord is om te zeggen dat het Oude Testament vooral een product is van de samenwerkende krachten van cultuur, mythologie, religie en politiek in het oude Nabije Oosten. De idee dat het "het woord van God" is, is een theologische interpretatie die losstaat van de historische oorsprong van de teksten. Het kan in ieder geval niet getoetst worden op realiteitswaarde.quote:Op zondag 13 juli 2025 09:37 schreef Vincent_student het volgende:
Deze week las ik een boekje van Bernlef over de cultuur in het midden-oosten en het Oude testament. Ik vond het zeer treffend. Hij tekende de gelijklopende lijnen tussen die cultuur en de bijbelteksten uit. Nu is dat natuurlijk niet zo verwonderlijk, maar langzamerhand begon het me wel duidelijker te worden dat niet een bebaarde oude man in de hemel de teksten op papier heeft laten zetten, maar dat de grondslag van die boeken puur de cultuur is. Net zoals de oude Germaanse mythen en sagen.
In een ander topic hier in de subforum schreef iemand dat Jahweh oorspronkelijk de god van oorlog en wind was in de godsdiensten in het midden-oosten voordat de monotheïstische godsdiensten zich aandienden. De Israëlieten startten daarmee door simpelweg alle andere goden te ontkennen. Deze oorsprong verklaart ook het onmenselijke en wrede gedrag van God in het OT waarmee veel christenen zoveel moeite hebben.
Ik begin er zelf steeds meer van overtuigd te raken dat de God in het OT een product is van een combinatie van de menselijke geest en de machthebbers destijds die godsdienst gebruikten om hun wandaden te legitimeren. Op zich is dat geen vreemd verschijnsel. Het gebeurt nog steeds, kijk naar landen als Iran.
Zelf begin ik steeds meer te geloven dat in werkelijkheid God een collectieve entiteit is van meerdere zielen die de persoonlijke volmaaktheid hebben bereikt. En dat die God niet alle macht heeft, wat ook logisch is, want ik denk niet dat God een dictator is van alles wat bestaat en dat iedere ziel volledige vrijheid heeft.
Klopt en het is maar welk geloof je zelf hanteert. Ik vind het zelf geen slecht idee om ook alles even in het rationele licht te bekijken, omdat ik zelf erg worstelde met het probleem dat we een andere god zien in het OT dan de god in het NT waar Jezus over vertelt. Daar zit een verschil in van dag en nacht. Als ik er van uit ga dat het grootste gedeelte van de verhalen in het OT zijn ontsproten uit cultuur en mystieke verhalen, dan maakt dat mijn leven een stuk gemakkelijker en acceptabeler.quote:Op zondag 13 juli 2025 10:32 schreef Bassie48 het volgende:
De idee dat het "het woord van God" is, is een theologische interpretatie die losstaat van de historische oorsprong van de teksten.
Op het eerste gezicht lijkt dit een gemakkelijke uitspraak, maar dat is het juist totaal niet. Dit is de kern van de vraag der vragen en nog een stuk dieper dan dat. In feite heeft jouw uitspraak te maken met "Wat is de zin van dit alles?" Nu lijkt die vraag alleen betrekking te hebben op ons aardse bestaan. Nu kun je aan die vraag allerlei antwoorden aan knopen, die ook een regelrechte religieuze lading kunnen hebben. Maar als je deze vraag nog een tree hoger zet, kom je op het niveau van niet alleen ons aardse bestaan, maar van het bestaan van alles.quote:
Mooie tekst, een goed doordenkerig stuk existentialistische filosofie.quote:Op zondag 13 juli 2025 15:06 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Op het eerste gezicht lijkt dit een gemakkelijke uitspraak, maar dat is het juist totaal niet. Dit is de kern van de vraag der vragen en nog een stuk dieper dan dat. In feite heeft jouw uitspraak te maken met "Wat is de zin van dit alles?" Nu lijkt die vraag alleen betrekking te hebben op ons aardse bestaan. Nu kun je aan die vraag allerlei antwoorden aan knopen, die ook een regelrechte religieuze lading kunnen hebben. Maar als je deze vraag nog een tree hoger zet, kom je op het niveau van niet alleen ons aardse bestaan, maar van het bestaan van alles.
Je kunt je afvragen: waarom ben ik er? Als ziel? Als je daarover na gaat denken, kan een antwoord sterk spiritueel zijn. Als je nog een tree hoger gaat, kom je aan de vraag: waarom bestaat alles? Ook daar zou je een spiritueel antwoord op kunnen geven. Nog een tree hoger: waarom bestaat God? En dan kom je op een niveau die je buitengewoon duizelig maakt. Wat is de zin van het bestaan van God? Een antwoord als "om anderen lief te hebben" is wederkerig, je komt dan in cyclus terecht met de vraag daarom "wat is het nut van die bestaan van die anderen?"
Maar kijk eens naar het begrip nut. Wat houdt nut in. Als je daar goed naar kijkt gaat nut altijd over iets anders, het staat in relatie tot een bepaald doel, een doel dat helemaal buiten dat nut staat. Voorbeelden:
Wat is het nut van een studie? Een antwoord kan zijn: omdat je een bepaald beroep wilt uitoefenen.
Wat is het nut van een fiets? Een antwoord kan zijn: om boodschappen in huis te halen.
Het doel staat dus in de meeste gevallen los van het nut. Er is echter één uitzondering: genieten. Wat is het nut van genieten? Is het doel je je beter te laten voelen? Is het doel jezelf aan te laten sterken? Nee, dat is het niet. Genieten is ook het doel.
En dan komen we dus terug bij de vraag: waarom bestaat alles? Is het omdat het er is? Wat is het nut van alles, van God? Is er geen nut? Als ik er aan denk dat ik eeuwig ga leven in een paradijs, waarin ik volmaakt zal zijn, dus geen uitdagingen meer zal kennen, dan is er maar één activiteit: genieten.
Toevoeging: als je echt duizelig wil worden, ga dan eens rustig zitten en probeer je voor te stellen als er helemaal niets is.
Ik vind de term "atheist" een beetje ongelukkig, omdat daar het woord theos in zit en dat is god. Als er sprake is van "meer tussen hemel en aarde" hoeft daar niet persé een god in te zitten. Je zou dus ontkenners van een god moeten hebben ontkenners van "iets buiten het universum/universa". De laatste groep heeft trouwens ook iets uit te leggen, los van het bestaan van leven. Dat er bijvoorbeeld sterren en planeten voorkomen in ons universum, komt door het bestaan van natuurwetten. De vraag is dan: waar komen die natuurwetten vandaan? Je zou kunnen zeggen: van de big bang. Maar hoe is de big bang ontstaan?quote:Op zondag 13 juli 2025 15:12 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Mooie tekst, een goed doordenkerig stuk existentialistische filosofie.
Dat antwoord is heel simpel: dat weten we nog niet, en het is zelfs maar de vraag of de wetenschappelijke methode op dat soort "waarom"-vragen überhaupt een antwoord op kan vinden. Zoals elk kind weet kun je altijd blijven doorvragen.quote:Op zondag 13 juli 2025 15:19 schreef Vincent_student het volgende:
De laatste groep heeft trouwens ook iets uit te leggen, los van het bestaan van leven. Dat er bijvoorbeeld sterren en planeten voorkomen in ons universum, komt door het bestaan van natuurwetten. De vraag is dan: waar komen die natuurwetten vandaan? Je zou kunnen zeggen: van de big bang. Maar hoe is de big bang ontstaan?
Meestal komen wetten van een wetgever vandaanquote:Op zondag 13 juli 2025 15:19 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Ik vind de term "atheist" een beetje ongelukkig, omdat daar het woord theos in zit en dat is god. Als er sprake is van "meer tussen hemel en aarde" hoeft daar niet persé een god in te zitten. Je zou dus ontkenners van een god moeten hebben ontkenners van "iets buiten het universum/universa". De laatste groep heeft trouwens ook iets uit te leggen, los van het bestaan van leven. Dat er bijvoorbeeld sterren en planeten voorkomen in ons universum, komt door het bestaan van natuurwetten. De vraag is dan: waar komen die natuurwetten vandaan? Je zou kunnen zeggen: van de big bang. Maar hoe is de big bang ontstaan?
Maar dit terzijde, ik wil niet off-topic gaan.
waar komt vervolgens die wetgever vandaan dan?quote:Op maandag 14 juli 2025 09:48 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Meestal komen wetten van een wetgever vandaan
Dat is nog de vraagquote:Op dinsdag 15 juli 2025 08:41 schreef hoatzin het volgende:
[..]
waar komt vervolgens die wetgever vandaan dan?
Ik weet het. Het was ook een weerwoord van wat anderen van christenen eisen: bewijs maar dat het waar is wat je gelooft. Het bestaan van God, en het bestaan van een leven buiten het aardse leven, is nooit te bewijzen. Daarom heet het ook een geloof.quote:Op maandag 14 juli 2025 08:39 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat antwoord is heel simpel: dat weten we nog niet, en het is zelfs maar de vraag of de wetenschappelijke methode op dat soort "waarom"-vragen überhaupt een antwoord op kan vinden. Zoals elk kind weet kun je altijd blijven doorvragen.
Erkennen dat je iets niet weet is in mijn ogen heel wat zinvoller dan pretenderen dat we het antwoord wél kennen.
Theorieën die hoogst speculatief zijn. Wat mij betreft even speculatief als de theorieën van Jung of het universele bewustzijn volgens hindoeïstische of.boeddhistische visies. Wat ze gemeen hebben is dat zij objectief onwaarneembaar en ontestbaar zijn.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 10:11 schreef Vincent_student het volgende:
Boeiend is wel de theorie dat er meerdere universa bestaan met allemaal hun eigen natuurwetten en eigen evenwicht, zodat in sommige universa sterren kunnen ontstaan en in andere weer niet.
Foutje van mij. Ik heb het boek er even bij gehaald, het is deze:quote:Op zondag 13 juli 2025 09:37 schreef Vincent_student het volgende:
Deze week las ik een boekje van Bernlef over de cultuur in het midden-oosten en het Oude testament.
Een verschuiving van het probleem dus. Dan vind ik "we weten het nog niet" een beter alternatief.quote:
Volgens mij is het je al eens eerder gevraagd: kun je a.u.b. geen linkdumps doen maar even kort uiteenzetten waar de video (van 1+ uur) over gaat en waarom het hier relevant is?quote:Op dinsdag 22 juli 2025 13:21 schreef Alarmonoff het volgende:
The Unseen Realm - documentary film with Dr. Michael S. Heiser
Bekijk deze YouTube-video
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |