bazbo cd2807: Steven Wilson - Home Invasion (In Concert At The Royal Albert Hall)![G1bbaDnXUAAPXhR?format=jpg&name=small]()
Steven Wilson zie ik op 27 en 29 maart 2018 in The Royal Albert Hall in Londen. Op 28 maart speelt hij ook, maar het lukte niet om daar kaarten voor te bemachtigen. Op de twee avonden speelt hij veel werk van
To The Bone en een uitgebreide selectie van stukken uit zijn solo- en Porcupine Tree-catalogus. Wat wil het geval? Op 29 maart is er opnameapparatuur aanwezig die het concert vastlegt voor een mooie uitgave op cd en bluray. Ik koop het pakketje bij het verschijnen op 5 november 2018. Het concert op 29 maart heeft een voorprogramma: niemand minder dan Richard Barbieri komt wat eigen werk spelen van zijn eigen net verschenen album
Planets+Persona en sluit af met
Buying New Soul (van de Porcupine Tree-plaat
Recordings) en zowaar, daar is Steven Wilson die met hem meespeelt. De reguliere setlijst van Wilson is op 27 en 29 maart identiek, maar dat maakt geen bal uit; het is mooi om terug te zien op de bluray. Van de introductiefilm
Truth zien en horen we maar een fragment, maar daarna is het concert compleet. Wilson heeft weer zijn fabuleuze band om zich heen: Nick Beggs, Craig Blundell, Adam Holzman en dit keer gitarist Alex Hutchings. Ninet Tayeb komt zingen in
Pariah,
People Who Eat Darkness en eerste toegift
Blank Tapes. De stukken van zijn recente album
To The Bone zijn bijzonder krachtig. Voor mij zijn
Home Invasion / Regret #9 en
Ancestral de hoogtepunten van het concert, maar ook een nieuweling als
Song Of Unborn (met adembenemend mooie achtergrondfilm) is zeer indrukwekkend. Tijdens de avond zelf is Wilson bijzonder spraakzaam; zijn introducties zijn op de cd en bluray weggeknipt of ingekort. Tijdens het opwekkende
Permanating krijgt hij ondersteuning van de danseressen van The Bollywood Co., hetgeen resulteert in een welkome onderbreking van de veelal sombere en zware muzikale kost. De reguliere setlijst eindigt met
Vermillioncore en
Sleep Togetther, de eerste toegift bestaat uit lofi uitvoeringen van
Even Less en
Blank Tapes, plus de meebruller
The Sound Of Muzak, maar Wilson kan het niet laten en stuurt iedereen naar huis met misschien wel zijn somberste song ooit (
The Raven That Refused To Sing). De bluray kan natuurlijk nooit de atmosfeer en de intense beleving van de concertavond weergeven, maar is wel een fantastisch souvenir. Ik baal vreselijk dat ik die tweede avond 28 maart er niet bij kan zijn, want dan speelt hij drie lange sets met een waanzinnige doorsnede van zijn oeuvre: van Porcupine Tree klassiekers als
The Sky Moves Sideways,
Trains en
Even Less tot
Blackfield (allemaal solo en akoestisch) tot aan een lange reis door zijn solorepertoire (waaronder een uitvoering van
Routine. Gelukkig staan er filmbeelden van de repetities (onder andere van
Routine) als extraatje op de bluray. Na de twee optredens in The Royal Albert Hall heb ik nog niet genoeg gehad; op 18 februari zien we hem nogmaals, dit keer in het Cirque Royal in Brussel. De setlijst is ietsie anders, enkele stukken van
To The Bone hebben plaatsgemaakt voor een klassieker als
Lazarus,
Get All You Deserve,
Blackfield en
Sentimental, en dat zorgt voor de nodige aangename verrassingen. De liveset
Home Invasion knettert nog geregeld door de woonkamer en is een fraai livedocument dat Steven Wilson en zijn band laat zien en horen op de toppen van hun kunnen.
Bekijk deze YouTube-videoBekijk deze YouTube-videoBekijk deze YouTube-videoVooruit, twee plaatjes van het concert op 29 maart 2018:![433-Steven-Wilson-Permanating-700x525.jpg]()
![447-Steven-Wilson-encore-Even-Less-700x525.jpg]()
[ Bericht 4% gewijzigd door bazbo op 25-09-2025 13:28:10 ]
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op
www.bazbo.net