bazbo cd2903: Yes - In A Word: Yes (1969-...)![HAoF07YaMAAoTa-?format=jpg&name=small]()
Yes! Deze box met vijf cd's verschijnt in 2002. Ik ben niet van plan hem te kopen, want op het eerste gezicht heb ik alles al wat erop staat. Maar dan ben ik twaalfenhalf jaar in dienst bij mijn werkgever en mag ik een cadeau uitzoeken. Ik vier mijn feestje op 26 september 2022 en krijg 'm dan in handen.
In A Word: Yes is een heel fraai overzicht van het Yeswerk van 1969 tot en met 2001. Op het eerste plaatje aandacht voor de eerste drie elpees. Van
Yes en
Time And A Word staan er respectievelijk drie en vier nummers op. Veel mensen weten niet dat ook Yes begon als coverband, al gaven ze aan de liedjes van anderen een geheel eigen draai. De box begint dan ook met
Every Little Thing (The Beatles).
The Yes Album staat er bijna helemaal op. Op het tweede plaatje veel werk van
Fragile (die vier groepsstukken) en
Close To The Edge en van
Tales From Topographic Oceans horen we voor het eerst de uitgebreide versie van
The Revealing Science Of God met het atmosferische intro dat op de originele elpee ontbreekt. Het derde plaatje gaat verder met de elpees
Relayer (de hele
The Gates Of Delirium staat erop!),
Going For The One en
Tormato. Aan het eind plots iets wat nooit eerder verscheen:
Richard is een demo voor de opnamen van het album uit 1979 dat nooit uitkwam. Op het vierde plaatje nog twee van die demo's:
Tango (niet compleet) en
Never Done Before. Voor mij zijn deze demo's niet nieuw; ik heb ze op een obscure bootlegelpee. Er bestaan nog meer demo's en die zijn terechtgekomen als bonustracks op de remasterde versies van de
Tormato- en
Drama-cd's. Het vierde plaatje gaat verder met stukken van
Drama (fijn:
Machine Messiah is te horen),
90125,
Big Generator en zowaar: het pronkwerk van het
Anderson Bruford Wakeman & Howe-album:
Brother Of Mine. De vijfde cd belicht het recentere werk van de albums
Union,
Talk,
Open Your Eyes en
The Ladder. Tussendoor komt de volledige
Mind Drive voorbij. En dan is er een nooit uitgebracht stukje:
Last Train, maar het is een soort korte jam en het stelt niet zo heel veel voor. De box besluit gepast met het mooie
In The Presence Of van
Magnification. Deze box is een fijne aanvulling op
Yesyears. Nog altijd heb ik wat te zeuren: zo vind ik de hoeveelheid nooit verschenen spul wat tegenvallen en staat
Awaken er niet op. Maar alles bij elkaar: puike box en mooi om alles weer eens achter elkaar tot me te nemen. Zo hoor je in dik zesenhalf uur de ontwikkeling, de hoogtijdagen en de soms wat wiebelige voortgang van Yes.
Bekijk deze YouTube-videoBekijk deze YouTube-videoBekijk deze YouTube-video
[ Bericht 0% gewijzigd door bazbo op 09-02-2026 19:07:59 ]
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op
www.bazbo.net