Heb ook niet het idee dat ze de intentie hebben om er “wat” van te maken.quote:Op maandag 26 mei 2025 10:08 schreef Jane het volgende:
[..]
Als het mag is het niet illegaal, he?
Ik snap ook wel dat die chicane er niet voor niks ligt, maar zonder iets van een inhaalmogelijkheid wordt het idd nooit meer wat met Monaco.
De helft van het veld tegen de klok in laten rijden. Dan maak je het tenminste spectaculair.quote:Op maandag 26 mei 2025 10:13 schreef Dagoduck het volgende:
Volgend jaar de race gewoon tegen de klok in rijden, en dat pas in de week van de race bekend maken.
Wreckfest!quote:Op maandag 26 mei 2025 10:16 schreef Questular het volgende:
[..]
De helft van het veld tegen de klok in laten rijden. Dan maak je het tenminste spectaculair.
Je moet heel dat idee van verplichte pitstops loslaten. Heel dat banden geneuzel is flauwekul. Als een team denkt dat ze op de soft de hele race kunnen uitrijden zonder pitstops dan laat ze dat lekker doen.quote:Op maandag 26 mei 2025 10:19 schreef ChevyCaprice het volgende:
Het leuke is dat die tweestop is ingesteld door die vroege rode vlag van vorige race.
Maar ja als je dan dit keer geen rode vlag hebt dan slaat het eigenlijk nergens op.
Of je moet zeggen: je mag banden wisselen na een rode vlag maar het moet dezelfde compound zijn als voor de rode vlag.
Moeten ze dan ploffen, volgens jou?quote:Op maandag 26 mei 2025 10:28 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Je moet heel dat idee van verplichte pitstops loslaten. Heel dat banden geneuzel is flauwekul. Als een team denkt dat ze op de soft de hele race kunnen uitrijden zonder pitstops dan laat ze dat lekker doen.
Gewoon zorgen dat je geen één compound hebt waarop je de hele race kunt voltooien en klaar. Al die gemaakte regels om het spannender te maken zij alleen maar lapmiddelen om te verbergen dat de sport eigenlijk helemaal kapot geëvolueerd is.
Het grote probleem blijft dat je niet in kunt halen. Daarbij moet het ook nog wel veilig blijven. Zelfs met de zachtste compound kun je gewoon de race uitrijden als je maar langzaam genoeg rijdt, inhalen lukt toch niet.quote:Op maandag 26 mei 2025 10:28 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Je moet heel dat idee van verplichte pitstops loslaten. Heel dat banden geneuzel is flauwekul. Als een team denkt dat ze op de soft de hele race kunnen uitrijden zonder pitstops dan laat ze dat lekker doen.
Gewoon zorgen dat je geen één compound hebt waarop je de hele race kunt voltooien en klaar. Al die gemaakte regels om het spannender te maken zij alleen maar lapmiddelen om te verbergen dat de sport eigenlijk helemaal kapot geëvolueerd is.
Ik doelde het meer in zijn algemeenheid, niet specifiek Monaco.quote:Op maandag 26 mei 2025 10:34 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Het grote probleem blijft dat je niet in kunt halen. Daarbij moet het ook nog wel veilig blijven. Zelfs met de zachtste compound kun je gewoon de race uitrijden als je maar langzaam genoeg rijdt, inhalen lukt toch niet.
Dit gaat voor Monaco niet lukken waarschijnlijk, daar kan je zo langzaam rijden en nog voor blijven.quote:Op maandag 26 mei 2025 10:28 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Je moet heel dat idee van verplichte pitstops loslaten. Heel dat banden geneuzel is flauwekul. Als een team denkt dat ze op de soft de hele race kunnen uitrijden zonder pitstops dan laat ze dat lekker doen.
Gewoon zorgen dat je geen één compound hebt waarop je de hele race kunt voltooien en klaar.
Dit is wel een heel erg pessimistisch beeld!quote:Al die gemaakte regels om het spannender te maken zij alleen maar lapmiddelen om te verbergen dat de sport eigenlijk helemaal kapot geëvolueerd is.
Strategie met pitstops werkt ook niet heel goed nee.quote:Op maandag 26 mei 2025 10:28 schreef Jane het volgende:
Ik denk dat gisteren aantoonde dat geen enkele bandenwissel-'truc' gaat helpen in Monaco. Bij een droge race is alleen een inhaalmogelijkheid een afdoende remedie tegen een trage optocht en bij regen heb je überhaupt geen trucs nodig.
Op iedere andere baan is dat geen mogelijkheid omdat je dan binnen 5 rondjes gelapped wordt. En daarbij is de verplichte pitstop echt specifiek voor Monaco want voor elke andere race geldt dat je 2 compounds moet hebben geracet maar als dat zonder pitstop kan wordt dat bij mijn weten niet bestraft.quote:Op maandag 26 mei 2025 10:37 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Ik doelde het meer in zijn algemeenheid, niet specifiek Monaco.
GMTA enzoquote:Op maandag 26 mei 2025 10:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
Maak tunnel uit een "escape route" (die Russell ook al volgde) waar je 5 seconden tijdstraf voor krijgt als je hem gebruikt om iemand in te halen.
Dan wordt het langzaam rijden en ophouden van verkeer achter je ineens niet meer interessant.
Juist door zo'n DT als straf, werkt die strategie van ophouden.
Ah, lees het nu ook terugquote:
Hoe wil je 2 compounds racen zonder pitstop? Buiten rode vlag situaties kan dat niet en volgens mij geldt dat gewoon als pitstop.quote:Op maandag 26 mei 2025 10:41 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Op iedere andere baan is dat geen mogelijkheid omdat je dan binnen 5 rondjes gelapped wordt. En daarbij is de verplichte pitstop echt specifiek voor Monaco want voor elke andere race geldt dat je 2 compounds moet hebben geracet maar als dat zonder pitstop kan wordt dat bij mijn weten niet bestraft.
Gewoon een dikke, brede strook asfalt over die tyfus haven leggen.quote:Op maandag 26 mei 2025 11:49 schreef manny het volgende:
je moet toch godnondeju ergens een stuk weg kunnen vinden daar die je aan het circuit vast kan plakken. dit lijkt nergens op.
Ja, dat begrijp ik dus ook niet. Waarom per se deze layout? Ik snap ook wel dat het een klein plaatsje is met beperkte ruimte, maar er is toch wel ergens een plek te vinden waar de weg iets breder dan nu kan worden gemaakt?quote:Op maandag 26 mei 2025 11:49 schreef manny het volgende:
je moet toch godnondeju ergens een stuk weg kunnen vinden daar die je aan het circuit vast kan plakken. dit lijkt nergens op.
Ze starten om 15:00 op zondag dus is de race voor de hele wereld, in welke tijdzone je je ook maar mocht bevinden, niet op een zaterdag.quote:Op maandag 26 mei 2025 11:40 schreef Abdus18 het volgende:
Is toch al jaren zo dat de race van Monaco op zaterdag is
Een rode vlag is wat anders dan een pitstop in mijn beleving. Ik ken het regelement niet uit mijn hoofd maar als je banden kunt wisselen tijdens een rode vlag dan verlies je geen tijd (dat geldt dan voor iedereen).quote:Op maandag 26 mei 2025 11:28 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Hoe wil je 2 compounds racen zonder pitstop? Buiten rode vlag situaties kan dat niet en volgens mij geldt dat gewoon als pitstop.
Los daarvan, als iedereen dezelfde regels heeft dan zal het loslaten van de 2 compound regelingen volgens mij helemaal niet zo veel gevolgen hebben voor spanning en sensatie.
De kwalificatie bepaalt de race-uitslag, en die is op zaterdag.quote:Op maandag 26 mei 2025 11:56 schreef Nober het volgende:
[..]
Ze starten om 15:00 op zondag dus is de race voor de hele wereld, in welke tijdzone je je ook maar mocht bevinden, niet op een zaterdag.
https://www.timeanddate.com/worldclock/
Als je niet van compound wisselt de hele race krijg je gewoon de zwarte vlagquote:Op maandag 26 mei 2025 10:41 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
En daarbij is de verplichte pitstop echt specifiek voor Monaco want voor elke andere race geldt dat je 2 compounds
moet hebben geracet maar als dat zonder pitstop kan wordt dat bij mijn weten niet bestraft.
Lees even goed wat ik schrijf.quote:Op maandag 26 mei 2025 12:22 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Als je niet van compound wisselt de hele race krijg je gewoon de zwarte vlag
Ja je hebt gelijkquote:Op maandag 26 mei 2025 12:25 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Lees even goed wat ik schrijf.
Het wisselen van compound =/= pitstop. Dacht dat we dat na vorig jaar wel doorhadden toch?
Maar het zijn regels om te maskeren dat je door de evolutie van de sport te weinig inhaalmogelijkheden hebt. Leuk, tactiek, maar inhalen moet op de baan gebeuren. Helaas zijn zowel de auto's als het merendeel van de tracks daar niet geschikt voor. Vandaar ook kunstmatige dingen als DRS, verplichte compounds etc etc.quote:Op maandag 26 mei 2025 12:08 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Een rode vlag is wat anders dan een pitstop in mijn beleving. Ik ken het regelement niet uit mijn hoofd maar als je banden kunt wisselen tijdens een rode vlag dan verlies je geen tijd (dat geldt dan voor iedereen).
Met het laatste ben ik het oneens. Op iedere baan buiten Monaco kun je daar in de strategie heel veel mee bereiken, ook qua spanning.
Dat was iets wat ik ook in gedachten had, maar dan met 3 of 5 rondjes. je zou dan de zaterdag kunnen gebruiken als reguliere qualificatie waarbij de uitslag op zaterdag de startvolgorde voor de zondag bepaald. het voordeel is dan dat de snelste rijder als laatste mag starten en voordeel mag hebben van het opwarmen van de baan.quote:Op maandag 26 mei 2025 12:29 schreef Nober het volgende:
Als nou iedereen om de beurt op basis van de kwalificatieuitslag een stint van 10 rondes doet en op basis van de tijd hebben we dan een rangschikking voor de Monaco GP!?
Alle tijden pas na de laatste coureur bekend gemaakt voor extra spanning.
Hier ben ik een voorstander van. Die chicane verderop leggen. Langere mogelijkheid tot inhalen.quote:Op maandag 26 mei 2025 11:03 schreef Nattekat het volgende:
Vlak voor Tabac kan ook een chicane komen, dan rijden ze gewoon in het verlengde van de tunnel in plaats van de boulevard.
1x per jaar een time trial. Ja, dat zou ik ook niet kijken maar het lijkt me meer zeggen over de race kwaliteiten van een coureur dan de huidige Monaco.quote:Op maandag 26 mei 2025 12:36 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Dat was iets wat ik ook in gedachten had, maar dan met 3 of 5 rondjes. je zou dan de zaterdag kunnen gebruiken als reguliere qualificatie waarbij de uitslag op zaterdag de startvolgorde voor de zondag bepaald. het voordeel is dan dat de snelste rijder als laatste mag starten en voordeel mag hebben van het opwarmen van de baan.
Tegelijkertijd bedenk ik me dat ik daar geen reet aan zou vinden en dat weekend niet eens zou kijken.
Meh, racen is racen.quote:Op maandag 26 mei 2025 12:37 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
1x per jaar een time trial. Ja, dat zou ik ook niet kijken maar het lijkt me meer zeggen over de race kwaliteiten van een coureur dan de huidige Monaco.
Zegt echt genoeg over wat daar zit te wijnen.quote:Op maandag 26 mei 2025 12:39 schreef THEFXR het volgende:
Veel toeschouwers hadden niet door dat er twee verplichte pitstops waren.
Die hadden zoiets waarom geeft Max de overwinning weg door te pitten.
Ik hoorde Toto Wolf gisteren zeggen dat het qua entourage echt veruit de meest geweldige race sinds lange tijd was. Ik kan me dat toch moeilijk voorstellen. Het is daar vooral zien en gezien worden. Het is en blijft vooral het grote geld wat het aantrekkelijk maakt om daar te racen. De echte fans zijn daar de dupe van.quote:Op maandag 26 mei 2025 12:41 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zegt echt genoeg over wat daar zit te wijnen.
quote:Op maandag 26 mei 2025 12:45 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik hoorde Toto Wolf gisteren zeggen dat het qua entourage echt veruit de meest geweldige race sinds lange tijd was. Ik kan me dat toch moeilijk voorstellen. Het is daar vooral zien en gezien worden. Het is en blijft vooral het grote geld wat het aantrekkelijk maakt om daar te racen. De echte fans zijn daar de dupe van.
En Jenson Button:quote:Slim gedaan weliswaar, maar bij Marca konden ze er niet van genieten. ‘De Formule 1 hoopte op een show, maar wat ze kregen was dat coureurs opzettelijk hun tempo vertraagden om een gat te slaan voor hun teamgenoten. Er is geen moreel verschil tussen het met opzet crashen zodat je teamgenoot kan winnen.’
quote:Oud-coureur Jenson Button, die de analyses verzorgt voor Sky Sports, keek zelfs met plaatsvervangende naar de race. ‘Als kind, acht jaar oud, zie je de Formule 1 als je grote doel omdat iedereen zo hard rijdt.
‘Maar dan kom je in Monaco en dan draait het erom zo langzaam mogelijk te rijden voor je teamgenoot. En de coureurs schaamden zich ervoor, maar ze deden wat ze moesten doen: punten scoren.’
Geheel in het kader van de groene doelstellingen lijkt het me mooi om dan de nieuwe Renault 5 te nemen.quote:Op maandag 26 mei 2025 13:05 schreef Nieuwschierig het volgende:
Laat ze er maar een sponsorrace voor het goede doel van maken en voor de variatie allemaal in eenzelfde auto.
Een Renault Clio of een Audi R8, whatever. Man tegen man allemaal hetzelfde maeriaal.
Wel de volle punten, anders hoort het er niet meer echt bij.
Het is als dat je met een partijtje voetbal eerst 1-0 scoort en dan vervolgens de bal richting de hoekvlag trapt om daar de bal met 10 man gaat verdedigen zodat de tegenstander er niet meer bij kan. En dat dan een minuut of 80 lang.quote:Op maandag 26 mei 2025 13:02 schreef Starflyer het volgende:
Oneens, want dan zou je ook kunnen stellen dat coureurs niet meer voor elkaar aan de kant mogen gaan.
F1 is een teamsport en dat soort acties horen erbij. Is ook niet voor het eerst.
Plaatsvervangende wat?quote:Op maandag 26 mei 2025 12:57 schreef Zorro het volgende:
https://www.ed.nl/formule(...)che-strijd~a0eb1450/
Helemaal eens.
Vooral dit van Marca:
[..]
En Jenson Button:
[..]
Je kunt het wel een beetje vergelijken met spelbederf in het voetbal, ja, maar daar zijn geen regels voor in de F1. En op zich ben ik ook niet voor weer een of andere regel voor minimumsnelheid o.i.d., die weer op verschillende manieren geïnterpreteerd kan worden. ALS je iets aan Monaco wil doen, moet je zorgen dat 'niet ingehaald kunnen worden' geen zekerheidje meer is.quote:Op maandag 26 mei 2025 13:42 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Het is als dat je met een partijtje voetbal eerst 1-0 scoort en dan vervolgens de bal richting de hoekvlag trapt om daar de bal met 10 man gaat verdedigen zodat de tegenstander er niet meer bij kan. En dat dan een minuut of 80 lang.
Ik denk walging.quote:
Hij kan nog niet zo goed Nederlands, dus daar zal het aan liggen.quote:
En dat is ook niet verboden.quote:Op maandag 26 mei 2025 13:42 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Het is als dat je met een partijtje voetbal eerst 1-0 scoort en dan vervolgens de bal richting de hoekvlag trapt om daar de bal met 10 man gaat verdedigen zodat de tegenstander er niet meer bij kan. En dat dan een minuut of 80 lang.
Ik moet zeggen dat ik de verplichte 2-stopper nog enigszins in lijn vind met de filosofie van F1 zonder er een jokerrace van te maken. Er blijven niet veel opties over.quote:Op maandag 26 mei 2025 14:12 schreef Jane het volgende:
[..]
Je kunt het wel een beetje vergelijken met spelbederf in het voetbal, ja, maar daar zijn geen regels voor in de F1. En op zich ben ik ook niet voor weer een of andere regel voor minimumsnelheid o.i.d., die weer op verschillende manieren geïnterpreteerd kan worden. ALS je iets aan Monaco wil doen, moet je zorgen dat 'niet ingehaald kunnen worden' geen zekerheidje meer is.
De rest proberen op te houden ten behoeve van je teammaat is natuurlijk inderdaad niets nieuws, maar in de huidige situatie is dat in Monaco wel ongeveer de enige strategie die teams kunnen verzinnen en dat is toch jammer.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Barbados_4%E2%80%932_Grenadaquote:Op maandag 26 mei 2025 13:42 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Het is als dat je met een partijtje voetbal eerst 1-0 scoort en dan vervolgens de bal richting de hoekvlag trapt om daar de bal met 10 man gaat verdedigen zodat de tegenstander er niet meer bij kan. En dat dan een minuut of 80 lang.
Door het oerwoud aan straffen tegenwoordig is deze race doodsaai ja.quote:Op maandag 26 mei 2025 10:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
Maak tunnel uit een "escape route" (die Russell ook al volgde) waar je 5 seconden tijdstraf voor krijgt als je hem gebruikt om iemand in te halen.
Dan wordt het langzaam rijden en ophouden van verkeer achter je ineens niet meer interessant.
Juist door zo'n DT als straf, werkt die strategie van ophouden.
Ligt dat aan de straffen? Volgens mij is het al lange tijd niet toegestaan om een inhaalactie te plaatsen door de baan af te snijden.quote:Op maandag 26 mei 2025 16:56 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Door het oerwoud aan straffen tegenwoordig is deze race doodsaai ja.
Stroll op Hulkenberg en Bortoleto op Antonelli waren clean.quote:Op maandag 26 mei 2025 16:15 schreef Ferry_76 het volgende:
De taktieken in de tweede helft van het veld waren nog enigzins leuk om naar te kijken, en ook vooral de stoom uit de oren van Sjors. Vooraan was het eigenlijk gewoon best een saaie race. Inhalen is echt onmogelijk geworden blijkt maar weer. Behalve Bortoleto op Antonelli in de eerste ronde en Gasly op Tsunoda geen pogingen gezien, en die twee liepen ook met schade af.
Nee dat slaat nergens op, deze auto's zijn niet geschikt voor dit circuit.quote:Op maandag 26 mei 2025 16:56 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Door het oerwoud aan straffen tegenwoordig is deze race doodsaai ja.
En Antonelli op Bortoleto on principe ook. Dat Bortoleto in de muur eindigde was omdat hij het waarschijnlijk niet verwacht had.quote:Op maandag 26 mei 2025 17:35 schreef Bonobo11 het volgende:
[..]
Stroll op Hulkenberg en Bortoleto op Antonelli waren clean.
https://dubz.co/v/5e7861
Dit is natuurlijk niet een ontwikkeling van de laatste 2 jaar, maar anno 2000 kon je nog wel druk zetten doordat als iemand zijn auto ernaast zette in Loews, het een 50/50 was. Dat was natuurlijk ook niet alles - de winnaar van 1996, Panis, had anno nu een tijdstraf gekregen en daardoor nooit van de nummer 2 gewonnen, maar dat gebeurde toen nog wel eens vaker.quote:Op maandag 26 mei 2025 17:05 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ligt dat aan de straffen? Volgens mij is het al lange tijd niet toegestaan om een inhaalactie te plaatsen door de baan af te snijden.
Benieuwd naar Spanje.quote:Op maandag 26 mei 2025 18:29 schreef Tarado het volgende:
Het mooie van raceweek is dat we dit weer snel vergeten, op naar de volgende.
Imho volgens de regels gewoon een goede inhaalactie want hij zat er voor de apex al naast.quote:Op maandag 26 mei 2025 18:04 schreef ChevyCaprice het volgende:
Die move van Antonelli op Bortoleto was een beetje een move van “fuck hij pakte me ik moet hem terughebben”.
Niet heel netjes. Jammer dat bortoleto hem niet beter verdedigde.
Maar ja wel jammer dat Bortoleto dan in de muur zit.quote:Op maandag 26 mei 2025 18:56 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Imho volgens de regels gewoon een goede inhaalactie want hij zat er voor de apex al naast.
Bortoleto gaf ook zelf toe dat hij hem daar niet verwachtte.
Het is niet de enige reden idd, maar het speelt zeker wel mee.quote:Op maandag 26 mei 2025 17:39 schreef Tarado het volgende:
[..]
Nee dat slaat nergens op, deze auto's zijn niet geschikt voor dit circuit.
Zitten daar wel een aantal bizar snelle secties in die de baan iets gevaarlijker maken. Dan het andere idee om de baan hier en daar wat te verlengen om tot meer inhaalpunten te komen. Dat klinkt beter.quote:Op maandag 26 mei 2025 19:42 schreef Kickstart het volgende:
Monaco maar dan andersom 😀 (random yt clip)
Bekijk deze YouTube-video
Paar straten erbijquote:Op maandag 26 mei 2025 21:15 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Zitten daar wel een aantal bizar snelle secties in die de baan iets gevaarlijker maken. Dan het andere idee om de baan hier en daar wat te verlengen om tot meer inhaalpunten te komen. Dat klinkt beter.
Als er dan klappen vallen, een drive-through.quote:Op maandag 26 mei 2025 21:36 schreef Jane het volgende:
Peter Windsor is ook een beetje de weg kwijt qua Monaco. Zijn 'oplossing' om het leuker te maken om de race te kijken is om er een beetje een live DtS-achtige show van te maken. Dus dat de aanwezige familieleden van coureurs dan een microfoon omgehangen krijgen en dat je dan als Lando bijv. onder druk staat, je kunt meeluisteren met wat z'n vader daarover zegt tegen degenen waarmee hij zit te kijken.
Serieus, WTF?
En als Lando's vader dan vloekt, krijgt Lando dan een boete? Of mag Adam Norris die wel zelf betalen?![]()
En is 'ie ook geïnteresseerd in gesprekken tussen de familieleden van Yuki? Of zijn weer alleen de engelstalige coureurs interessant?
Anyway, wmb valt dit in de categorie 'Van Saai Naar Verschikkelijk'. Hopelijk luistert er niemand naar.
Bekijk deze YouTube-video
Ja, verlengen. Waar zou je dat willen doen? Het is nou niet echt zo dat er ruimte zat is daar met zesbaanswegen zoals in Baku.quote:Op maandag 26 mei 2025 21:15 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Zitten daar wel een aantal bizar snelle secties in die de baan iets gevaarlijker maken. Dan het andere idee om de baan hier en daar wat te verlengen om tot meer inhaalpunten te komen. Dat klinkt beter.
Of voor de tunnel een klein stukje naar links om om een rotonde te gaan of het idee om bij Rascasse links te gaanquote:Op maandag 26 mei 2025 22:02 schreef Tinos85 het volgende:
[..]
Ja, verlengen. Waar zou je dat willen doen? Het is nou niet echt zo dat er ruimte zat is daar met zesbaanswegen zoals in Baku.
Maar Max kwam er in zijn STR-jaren wél voorbijquote:Op maandag 26 mei 2025 22:09 schreef bedachtzaam het volgende:
In 2001 waren de auto's een stuk kleiner maar toen kwam Coulthard ook niet voorbij Bernoldi ondanks dat zijn McLaren tot 2 seconden sneller was dan de Arrows van Bernoldi.
Zelfs in de F2 (en die auto's zijn ook veel minder groot dan de F1 slagschepen) is het ook treintje rijden.
Klopt en daar zouden we weer naartoe moeten, niet alleen kleiner maar ook veel minder neerwaartse druk en dus een langere remweg en lagere bochtensnelheid.quote:Op maandag 26 mei 2025 22:14 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Maar Max kwam er in zijn STR-jaren wél voorbij
De chicane na de tunnel weghalen en DRS sectie daar plaatsen. Dan is het stuk misschien net lang genoeg om een inhaalactie te doen.quote:Op maandag 26 mei 2025 22:11 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Of voor de tunnel een klein stukje naar links om om een rotonde te gaan of het idee om bij Rascasse links te gaan
Dan zou dat gedeelte vanwege een slinger wel gevaarlijk kunnen worden.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 00:20 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
De chicane na de tunnel weghalen en DRS sectie daar plaatsen. Dan is het stuk misschien net lang genoeg om een inhaalactie te doen.
Ik ben als neo halve F1 fan toch wel verbaasd over het aantal circuits waar inhalen onmogelijk is. Dan kan ik Monaco door de historie, het prachtige circuit nog enigszins vergeven. Al moet hier wat aan gebeuren. Maar in Japan is het dus blijkbaar ook. En nog wat andere circuits.. Waar slaat dit op? Inhalen is toch het allerleukste om te zien. Dat moet toch het belangrijkste zijn als je een circuit ontwerpt?quote:Op maandag 26 mei 2025 21:52 schreef Drebbelman het volgende:
Ik snap ook niet hoe twee verplichte pitstops de strategie spannender had kunnen maken. Het is juist spannender als je niet weet hoeveel stops iemand gaat maken, nu was dat element van mogelijke verrassing er totaal niet.
Het enige dat echt nut zou hebben is om op termijn de auto's weer kleiner te maken. Er zijn genoeg andere circuits waar inhalen nu ook schier onmogelijk is die dan weer interessanter zouden kunnen worden.
quote:Op dinsdag 27 mei 2025 04:06 schreef Drebbelman het volgende:
Barcelona is doorgaans helaas ook niet het meest enerverende circuit wat betreft kansen om in te halen, zelfs na de recente veranderingen aan de laatste bocht - het zal komend weekend wel weer aankomen op wie de degradatie het beste kan managen.
Voor de tunnel links kan, is alleen niet breed genoeg om in te halen daar. Is nog smaller dan heuvelop naar casino.quote:Op maandag 26 mei 2025 22:11 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Of voor de tunnel een klein stukje naar links om om een rotonde te gaan of het idee om bij Rascasse links te gaan
Dan rij je volle snelheid de haven in richting zwembad zonder uitwijk of techpro. Gaat nooit gebeuren.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 00:20 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
De chicane na de tunnel weghalen en DRS sectie daar plaatsen. Dan is het stuk misschien net lang genoeg om een inhaalactie te doen.
Dezelfde race waar Jos Verstappen de ene na de andere auto inhaalde.quote:Op maandag 26 mei 2025 22:09 schreef bedachtzaam het volgende:
In 2001 waren de auto's een stuk kleiner maar toen kwam Coulthard ook niet voorbij Bernoldi ondanks dat zijn McLaren tot 2 seconden sneller was dan de Arrows van Bernoldi.
Zelfs in de F2 (en die auto's zijn ook veel minder groot dan de F1 slagschepen) is het ook treintje rijden.
Het gaat er niet om dat het afschuwelijk moeilijk is, het gaat erom dat het onmogelijk is. En nu is het onmogelijk, en 20 jaar geleden niet. Die tactieken van RB en Williams zouden niet mogen werken.quote:Op maandag 26 mei 2025 22:09 schreef bedachtzaam het volgende:
In 2001 waren de auto's een stuk kleiner maar toen kwam Coulthard ook niet voorbij Bernoldi ondanks dat zijn McLaren tot 2 seconden sneller was dan de Arrows van Bernoldi.
Zelfs in de F2 (en die auto's zijn ook veel minder groot dan de F1 slagschepen) is het ook treintje rijden.
Precies dit, ja.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 11:09 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Het gaat er niet om dat het afschuwelijk moeilijk is, het gaat erom dat het onmogelijk is. En nu is het onmogelijk, en 20 jaar geleden niet. Die tactieken van RB en Williams zouden niet mogen werken.
Zes auto's ingehaaldquote:Op dinsdag 27 mei 2025 11:55 schreef ChevyCaprice het volgende:
Max lukte het in 2018 om 11 auto's te pakken. En toen waren die auto's ook al groot.
Het kan dus welquote:
Kijk het nu terug maar wat een verschil zeg.. ook de rondetijd die ze rijden van 1:24 laag of 1:23 hoog (Schumacher) terwijl ze toen niet met een volle tank hoefde te starten en ook de auto niet zo achterlijk zwaar was..quote:Op dinsdag 27 mei 2025 10:59 schreef Zorro het volgende:
[..]
Dezelfde race waar Jos Verstappen de ene na de andere auto inhaalde.
Die hadden een uitwisselingsprogramma met Ferrari.quote:
quote:Op dinsdag 27 mei 2025 17:34 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Die hadden een uitwisselingsprogramma met Ferrari.
Circuit is in loop der jaren natuurlijk wel iets aangepast/sneller geworden.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 17:31 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Kijk het nu terug maar wat een verschil zeg.. ook de rondetijd die ze rijden van 1:24 laag of 1:23 hoog (Schumacher) terwijl ze toen niet met een volle tank hoefde te starten en ook de auto niet zo achterlijk zwaar was..
In 1972 hebben ze mijn chicane-idee al eens tot uitvoer gebrachtquote:Op dinsdag 27 mei 2025 18:33 schreef bedachtzaam het volgende:
Op deze site kun je de aanpassingen zien die overtijd gedaan zijn.
https://www.racingcircuits.info/europe/monaco/monte-carlo.html
Die bocht is op zeker een mooie toevoeging.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 19:49 schreef Nattekat het volgende:
[ afbeelding ]
Vind nog steeds dat ze dit ook de laatste bocht voor de tunnel moeten maken. Wordt het rechte eind weer 80m langer van, met als extra bonus een snellere bocht. De chicane verplaatsen win je 160m mee, dus dat is in totaal al 240m. Enige dingetje is dat je daar iets minder ruimte hebt.
[ afbeelding ]
Prachtige site is dat. Ook het overzicht van veranderingen opandere circuits is leuk om te zien.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 18:33 schreef bedachtzaam het volgende:
Op deze site kun je de aanpassingen zien die overtijd gedaan zijn.
https://www.racingcircuits.info/europe/monaco/monte-carlo.html
Denk alleen dat die bocht waar je dan op uitkomt en zou moeten uitremmen (tabac?) wel extreem krap is en natuurlijk 0 cm uitloop heeft. Weet niet hoe dat zou werken als je daar dan met 300 per uur op afkomt.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 19:28 schreef Nattekat het volgende:
[..]
In 1972 hebben ze mijn chicane-idee al eens tot uitvoer gebracht
De chicane zat vlak voor Tabac. Als je de chicane zou missen, heb je alle ruimte om rechtdoor de heuvel op te schieten. Enige probleem is dat de chicane door het gebrek aan ruimte misschien iets te snel zou zijn, daardoor is het idee in die video hierboven misschien wel wat beter.quote:Op donderdag 29 mei 2025 16:49 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
[..]
Denk alleen dat die bocht waar je dan op uitkomt en zou moeten uitremmen (tabac?) wel extreem krap is en natuurlijk 0 cm uitloop heeft. Weet niet hoe dat zou werken als je daar dan met 300 per uur op afkomt.
Maar in 1972 is die chicane er toch helemaal niet? Dan lijkt het me te snel als je helemaal geen chicane hebt. Of wat is jouw voorstel?quote:Op donderdag 29 mei 2025 16:54 schreef Nattekat het volgende:
[..]
De chicane zat vlak voor Tabac. Als je de chicane zou missen, heb je alle ruimte om rechtdoor de heuvel op te schieten. Enige probleem is dat de chicane door het gebrek aan ruimte misschien iets te snel zou zijn, daardoor is het idee in die video hierboven misschien wel wat beter.
Kijk eens goed.quote:Op donderdag 29 mei 2025 17:52 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
[..]
Maar in 1972 is die chicane er toch helemaal niet? Dan lijkt het me te snel als je helemaal geen chicane hebt. Of wat is jouw voorstel?
Slot op je mondquote:
Nee hoor, men is zeer druk met allerlei luchtfietserij om de Monaco GP aan te passen.quote:
Doe niet zo zuur johquote:Op donderdag 29 mei 2025 22:54 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
[..]
Daar hebben we wat aan in een gesprek. Laat maar, typerend weer.
Er ligt gewoon verdomme overduidelijk een chicane vlak voor Tabac. Ik kan er ook niets aan doen dat je blind bentquote:Op donderdag 29 mei 2025 22:54 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
[..]
Daar hebben we wat aan in een gesprek. Laat maar, typerend weer.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |