Vooruit kijken. Wat is er belangrijker, slimme mensen voor het bedrijfsleven over een paar decennia, of nu cadeautjes voor de kiezers en prestige projecten? Het neoliberalisme legt de nadruk op de zelfredzaamheid, de landen die je noemt op de toekomst van hun industrie. Iets waar we hier in Nederland net van af willen, want dat is niet groen.quote:Op woensdag 21 mei 2025 12:03 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
mwah duitsland, japan, singapore etc. zijn relatief rechtse landen en bieden wereldklasse, betaalbaar onderwijs aan. laatst las ik dat ze in singapore wel 20% van hun begroting besteden aan onderwijs!!
het ligt eerder aan competentie...iets waar bijv de tories in het VK en de PVV hier een groot gebrek aan hebben
juist, het neoliberalisme is het probleem, dat zegt mn pa ook altijdquote:Op woensdag 21 mei 2025 12:09 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Vooruit kijken. Wat is er belangrijker, slimme mensen voor het bedrijfsleven over een paar decennia, of nu cadeautjes voor de kiezers en prestige projecten? Het neoliberalisme legt de nadruk op de zelfredzaamheid, de landen die je noemt op de toekomst van hun industrie. Iets waar we hier in Nederland net van af willen, want dat is niet groen.
En waarom maar 40 uur? In de VS werken ze al snel 60 uur, dat zouden wij ook moeten doen!quote:Op woensdag 21 mei 2025 12:09 schreef CarbonC het volgende:
Dat krijg je ervan als hele volksstammen, vooral vrouwen, in deeltijd werken.
Ik deel die menig van je vaderquote:Op woensdag 21 mei 2025 12:10 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
juist, het neoliberalisme is het probleem, dat zegt mn pa ook altijd![]()
Als men te weinig geld heeft krijgt men hier in het land niks en een hoop gezeur van strenge individuen. Die strenge individuen kijken niet naar de individuen die geld genoeg hebben om de hotelrekeningen te betalen en om de reizen van en naar hotels te kunnen betalen.quote:Op woensdag 21 mei 2025 12:01 schreef RM-rf het volgende:
dat is nonsens, niemand is verplicht te werken...
Dat zou je denken. Maar het zijn juist de mensen die financiële mogelijkheden hebben roepen om langer door te werken maar zelf wel eerder kunnen stoppen of in een gat vallen en dan graag willen doorwerken of niet zonder de macht die ze hebben kunnen leven.quote:Op woensdag 21 mei 2025 09:01 schreef Red_85 het volgende:
Dus omdat je fitter ouder wordt, mag je er niet zelf van genieten maar moet je het weer aan de staat geven.
Riiiight.
Automatisering, ai en efficiency zou er toch voor zorgen dat we minder gaan werken?
Drie banen om de rekeningen te kunnen betalen. Dat vind jij een goed plan?quote:Op woensdag 21 mei 2025 12:11 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
En waarom maar 40 uur? In de VS werken ze al snel 60 uur, dat zouden wij ook moeten doen!
Als je geld wil hebben moet je ervoor werken... is dat nu zo ontzettend moeilijk voor je?quote:Op woensdag 21 mei 2025 12:20 schreef torentje het volgende:
[..]
Als men te weinig geld heeft krijgt men hier in het land niks en een hoop gezeur van strenge individuen. Die strenge individuen kijken niet naar de individuen die geld genoeg hebben om de hotelrekeningen te betalen en om de reizen van en naar hotels te kunnen betalen.
Werken is dus wel verplicht.
Ben het grotendeels met je eens. Maar wat is er tegen een deeltijdpensioen. Als je daar tegen bent moet je de verplichting maar afschaffen. En als bedrijven nu eens meer het Rijnlandmodel hanteren ipv die US mentaliteit en waar medewerkers ook vandan komen iedereen gelijke rechten geven zou dat allemaal geen probleem zijn. Maar ja met die globalisatue/neoliberalisme is dat natuurlijk een utopie. Nee overheden grijpen liever in de pensioenpot of dragen ons stelsel liever af naar Brussel. En geven liever expats een belastingvoordeel of buiten mensen uit.quote:Op woensdag 21 mei 2025 12:32 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Als je geld wil hebben moet je ervoor werken... is dat nu zo ontzettend moeilijk voor je?
Ook allerhande 'gratis geld uitdelen' systemen zullen gefinancierd moeten worden, door de premies en belastingen die werkenden opbrengen...
en dus hebben ook die 'gratis geld'systemen gewoon veel mensen die werken nodig, zeker ook pensioensystemen die betaald worden door de premies die de werkenden afdragen.
Juist door de demografische ontwikkeling, waarbij er relatief steeds meer ouderen zijn en minder jongeren, is het onhoudbaar te doen alsof het collectief pensioenstelsel (maar evengoed de AOW) zonder hervormingen kunnen blijven bestaan...
Wat mij betreft is het beter het gewoon te hervormen en diegenen die ook langer kunnen werken goed die mogelijkheid te bieden, alswel ook zaken als vroeg-pensioenregelingen absoluut tegen te werken...
Natuurlijk war het gaat om collectieve regelingen, wat je privaat zelf spaart is je eigen zaak en daardoor kun je alsnog de mogelijkheid hebben vroeger op te houden
Maar het is toch veel mensvriendelijker om iedereen de gelegenheid te geven om royaal betaald wereldreizen te mogen maken en dat men pas hoeft te gaan werken na het bereiken van het 65ste levensjaar, want men heeft dan toch al alles beleefd en heeft iedereen dus meer zin om te werken.quote:Op woensdag 21 mei 2025 12:32 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Als je geld wil hebben moet je ervoor werken... is dat nu zo ontzettend moeilijk voor je?
Ook allerhande 'gratis geld uitdelen' systemen zullen gefinancierd moeten worden, door de premies en belastingen die werkenden opbrengen...
en dus hebben ook die 'gratis geld'systemen gewoon veel mensen die werken nodig, zeker ook pensioensystemen die betaald worden door de premies die de werkenden afdragen.
Juist door de demografische ontwikkeling, waarbij er relatief steeds meer ouderen zijn en minder jongeren, is het onhoudbaar te doen alsof het collectief pensioenstelsel (maar evengoed de AOW) zonder hervormingen kunnen blijven bestaan...
Wat mij betreft is het beter het gewoon te hervormen en diegenen die ook langer kunnen werken goed die mogelijkheid te bieden, alswel ook zaken als vroeg-pensioenregelingen absoluut tegen te werken...
Natuurlijk war het gaat om collectieve regelingen, wat je privaat zelf spaart is je eigen zaak en daardoor kun je alsnog de mogelijkheid hebben vroeger op te houden
En pas na je 65ste gaan werken en natuurlijk zonder ervaring gelijk een topsalaris om dat uit te geven aan je kinderen/kleinkinderen. En voor je 65ste gratis geld. Dromen magquote:Op woensdag 21 mei 2025 12:52 schreef torentje het volgende:
[..]
Maar het is toch veel mensvriendelijker om iedereen de gelegenheid te geven om royaal betaald wereldreizen te mogen maken en dat men pas hoeft te gaan werken na het bereiken van het 65ste levensjaar, want men heeft dan toch al alles beleefd en heeft iedereen dus meer zin om te werken.
Dat zou zich uiteindelijk vanzelf terugbetalen.
Het huidige systeem heeft toch ook veel nadelen?quote:Op woensdag 21 mei 2025 13:01 schreef Cherni het volgende:
[..]
En pas na je 65ste gaan werken en natuurlijk zonder ervaring gelijk een topsalaris om dat uit te geven aan je kinderen/kleinkinderen. En voor je 65ste gratis geld. Dromen mag![]()
Drie part-time banen? Daar willen we toch net van af? Gewoon voltijd oprekken naar 60 uur.quote:Op woensdag 21 mei 2025 12:23 schreef Nober het volgende:
[..]
Drie banen om de rekeningen te kunnen betalen. Dat vind jij een goed plan?
Juist als je jong en gezond bent is werken noodzakelijk om er alles uit te halen. Niet als je de 65 bent gepasseerd. Mensen die roepen dat je pas kunt gaan leven als je 65 bent zijn knettergek. Die hebben dus heel wat gemist toen ze nog jong waren.quote:Op woensdag 21 mei 2025 13:27 schreef torentje het volgende:
[..]
Het huidige systeem heeft toch ook veel nadelen?
Zeker, maar een universeel basisinkomen is dan beter, bijvoorbeeld 1000 Euro per maand per volwassene en ook 1000 Euro per huishouden. En dan bijklussen toestaan. Belasting vanaf 2000 Euro of zo.quote:Op woensdag 21 mei 2025 13:27 schreef torentje het volgende:
[..]
Het huidige systeem heeft toch ook veel nadelen?
Waar wil je dat van betalen? Ik vind alles prima. Maar dan niet over nog maar 24 uur werken en dan klagen over tekorten. En wat doe je met expats en werknemers uit Bulgarije etc. De lonen zullen dan zeker niet meer stijgen. Dus ook minder inkomsten mbt belasting. Want werkgevers leggen sowieso liever de lasten bij her volk. Als iedereen dan toch 1000 Euro krijgt dan zullen werkgevers daar ook wel rekening mee gaan houden.quote:Op woensdag 21 mei 2025 13:44 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Zeker, maar een universeel basisinkomen is dan beter, bijvoorbeeld 1000 Euro per maand per volwassene en ook 1000 Euro per huishouden. En dan bijklussen toestaan. Belasting vanaf 2000 Euro of zo.
Progressieve belastingen, voor de werknemers en de bedrijven. Nu ga je steeds minder betalen als je groter en rijker wordt.quote:Op woensdag 21 mei 2025 13:58 schreef Cherni het volgende:
[..]
Waar wil je dat van betalen? Ik vind alles prima. Maar dan niet over nog maar 24 uur werken en dan klagen over tekorten. En wat doe je met expats en werknemers uit Bulgarije etc.
Ik had nog een aanvulling. Mijn fout. Maar als werkgever zou ik ook niet gek zijn. Waarom moet ik dan nog een goed salaris gaan aanbieden als je een basisinkomen krijgt. Daar zullen werkgevers vast iets van vinden.quote:Op woensdag 21 mei 2025 14:01 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Progressieve belastingen, voor de werknemers en de bedrijven. Nu ga je steeds minder betalen als je groter en rijker wordt.
klinkt als de jobbeschrijving van een politicus, zolang ze jong zijn reizen ze een beetje nutteloos door nederland en roepen wat dingen en als ze 65 worden krijgen ze plots duurbetaalde baantjes bij allerhande commisies en toezichtsraden, en verdienen dan grote sommenquote:Op woensdag 21 mei 2025 12:52 schreef torentje het volgende:
[..]
Maar het is toch veel mensvriendelijker om iedereen de gelegenheid te geven om royaal betaald wereldreizen te mogen maken en dat men pas hoeft te gaan werken na het bereiken van het 65ste levensjaar, want men heeft dan toch al alles beleefd en heeft iedereen dus meer zin om te werken.
Dat zou zich uiteindelijk vanzelf terugbetalen.
Zie edit.quote:Op woensdag 21 mei 2025 14:05 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik had nog een aanvulling. Mijn fout. Maar als werkgever zou ik ook niet gek zijn. Waarom moet ik dan nog een goed salaris gaan aanbieden als je een basisinkomen krijgt. Daar zullen werkgevers vast iets van vinden.
Ai is niet de heilige graal.quote:Op woensdag 21 mei 2025 11:07 schreef Japepk het volgende:
[..]
Dan lees je mijn post verkeerd, al is jouw mindset wel die van het gros van de Nederlanders. Iedereen die vindt dat hij een kutbaantje heeft, kan daarmee stoppen. AI kan oprecht de bullshitbanen overnemen. We regelen een basisinkomen (dit vind je vast ook een 'D66-woord') en iedereen doet is van nut voor een paar uur in de week. Geschoold werk in de zorg zal altijd nodig zijn. Maar als dat salaris omhoog kan en je het maar 20 uur per week 'hoeft' te doen, is de drempel voor veel mensen misschien lager. En denk ook zo over onderwijs, de plantsoenendienst, etc. AI maakt het mogelijk, maar de maatschappij houdt het waarschijnlijk tegen.
Je snel omscholen tot AI ontwerper en dan goed verdienen, zodat je vroeg kan stoppen.quote:Op woensdag 21 mei 2025 14:11 schreef Joppiez het volgende:
Doorwerken tot je 70e? En ik maar denken dat straks AI het meeste (kantoor)werk voor ons gaat doen.
quote:Op woensdag 21 mei 2025 08:46 schreef Twiitch het volgende:
Wedden dat we in Nederland lekker de AOW leeftijd naar 70 trekken terwijl die in Frankrijk nog steeds rond de 65 hangt? Wij zijn nou eenmaal slappe hap.
Zo werkt het ook. Ze beginnen met betalen op je 65ste, als je oud genoeg bent. En dan krijg je steeds meer, als de volgende leeftijdsgrens in gaat.quote:Op woensdag 21 mei 2025 14:12 schreef Montagui het volgende:
Als je bent begonnen met (verplicht) pensioenpremies in te leggen voor een uitzicht op dat pensioen vanaf 65 dan lijkt het mij reëel dat je ook op je 65e DAT deel van het opgebouwde pensioen moet kunnen verzilveren.
Voor de ingelegde pensioenpremies waarbij de pensioenleeftijd 67 was zou je dan op je 67e dat deel moeten kunnen verzilveren.
Etc, etc.
Niet dat je dat MOET doen, maar de mogelijkheid zou geboden moeten worden.
Sinds die automatisering heb ik meer werk dan ooit. Ook privé. Dit printen en overal maar accounts aanmaken om in te kunnen loggen. Steeds wachtwoord wijzigen, mbt werk allerhande bullshit formulieren en zoek het maar uit. Software die maar steeds word aangepast. Auto's met bullshit waarbij je gek word van de meldingen dat je bandenspanning weer niet deugt etc etc. Treinen met zoveel software dat je constant foutmeldingen ziet waar je toch niets mee kunt omdat het software fouten zijn en in de nacht een reset moet plaat vinden van de software. Alleen maar afleiding.quote:Op woensdag 21 mei 2025 14:11 schreef Joppiez het volgende:
Doorwerken tot je 70e? En ik maar denken dat straks AI het meeste (kantoor)werk voor ons gaat doen.
Logische uitspraak van een beroepspoliticus zoals Marnix van Rij (CDA).quote:Op woensdag 21 mei 2025 13:32 schreef Ronald-Koeman het volgende:
70 is het nieuwe 67 lijkt me een stuk handiger. 70 is het nieuwe 50 gaat niemand pikken natuurlijk en slaat ook nergens op want dat zou impliceren dat je na je 70e nog 15-20 jaar door moet.
De kwaliteit van de software gaat er inderdaad al lang niet meer op vooruit. De programmeurs hebben ook steeds minder inbreng.quote:Op woensdag 21 mei 2025 14:23 schreef Cherni het volgende:
[..]
Sinds die automatisering heb ik meer werk dan ooit. Ook privé. Dit printen en overal maar accounts aanmaken om in te kunnen loggen. Steeds wachtwoord wijzigen, mbt werk allerhande bullshit formulieren en zoek het maar uit. Software die maar steeds word aangepast. Auto's met bullshit waarbij je gek word van de meldingen dat je bandenspanning weer niet deugt etc etc. Treinen met zoveel software dat je constant foutmeldingen ziet waar je toch niets mee kunt omdat het software fouten zijn en in de nacht een reset moet plaat vinden van de software. Alleen maar afleiding.
Talloze enquêtes die ik dan maar gelijk weg pleur. En waarbij je nog moet opletten dat je belangrijke mails niet mist. Enfin werk zat
Wat mij stoort is dat op het moment dat je eindelijk met de software iets hebt dat werkt en het onder de knie hebt weer alles overhoop gegooit word en weer weken bezig bent om met die nieuwe software te kunnen werken. En heb je dat weer onder de knie kun je weer opnieuw beginnen met alle kinderziektes erbij.quote:Op woensdag 21 mei 2025 14:31 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
De kwaliteit van de software gaat er inderdaad al lang niet meer op vooruit. De programmeurs hebben ook steeds minder inbreng.
Ik hoop het. En zwartwerk moet je toch enigzins voorkomen. Dat is natuurlijk prachtig en och voor familie en bekenden klus ik ook wel(nu een stuk minder). Maar bedenk wel mocht je van een ladder vallen ben je op dat gebied niet verzekerd mbt laatst genoten loon. Dat geld natuurlijk ook voor zij die maar 24 uur werken. Zolang je gezond bent is dat allemaal geen punt. Maar mocht het mis gaan heb je natuurlijk mogelijk een probleem financieel gezien. En dat moet je voorkomen want als je goed ziek bent en daarbij ook nog financieel hard geraakt word dan ben je al helemaal niet te benijden. Dan ben je dubbel genaaid.quote:Op woensdag 21 mei 2025 14:07 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Zie edit.
Je moet je werknemers motiveren om voor je te komen werken, uitbuiten is er niet meer bij.
Geen productiekosten en tegenwoordig is het motto: zo vaak mogelijk opleveren. Voor zakelijke software iedere maand of zo, maar meerdere keren per dag kan ook. Testen is steeds vaker iets wat de gebruikers maar moeten doen.quote:Op woensdag 21 mei 2025 14:41 schreef Cherni het volgende:
[..]
Wat mij stoort is dat op het moment dat je eindelijk met de software iets hebt dat werkt en het onder de knie hebt weer alles overhoop gegooit word en weer weken bezig bent om met die nieuwe software te kunnen werken. En heb je dat weer onder de knie kun je weer opnieuw beginnen met alle kinderziektes erbij.
Waar het dan precies aan ligt weet ik niet, maar voor de gebruiker niet prettig.
Je hebt al een inkomen, vergelijkbaar met bijstand, dus de rest is extra. Je kunt van je hobby je werk maken. Je kunt ook gewoon voor een baas gaan werken. Als je pas vanaf 2000 Euro belasting moet betalen, kun je dus voor 1000 Euro per maand wit bijklussen.quote:Op woensdag 21 mei 2025 14:54 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik hoop het. En zwartwerk moet je toch enigzins voorkomen. Dat is natuurlijk prachtig en och voor familie en bekenden klus ik ook wel(nu een stuk minder). Maar bedenk wel mocht je van een ladder vallen ben je op dat gebied niet verzekerd mbt laatst genoten loon. Dat geld natuurlijk ook voor zij die maar 24 uur werken. Zolang je gezond bent is dat allemaal geen punt. Maar mocht het mis gaan heb je natuurlijk mogelijk een probleem financieel gezien. En dat moet je voorkomen want als je goed ziek bent en daarbij ook nog financieel hard geraakt word dan ben je al helemaal niet te benijden. Dan ben je dubbel genaaid.
Een universeel basisinkomen is een goed idee, zeker als men ziet hoeveel gepensioneerden uit verveling of betaald blijven doorwerken of onbetaald vrijwilligerswerk doen.quote:Op woensdag 21 mei 2025 13:44 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Zeker, maar een universeel basisinkomen is dan beter, bijvoorbeeld 1000 Euro per maand per volwassene en ook 1000 Euro per huishouden. En dan bijklussen toestaan. Belasting vanaf 2000 Euro of zo.
Het blijft Tesla, we komen er iedere keer achter dat het een grote poppenkast is en achter de schermen toch anders werkt. Het zou natuurlijk deze keer voor het eerst wel helemaal eerlijk kunnen zijn, maar de kans is klein.quote:Op woensdag 21 mei 2025 15:32 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
De robotisering is de toekomst, niet langer doorwerken.
Ja, als je in de bijstand zit mag je ook geen vrijwilligerswerk doen. De gemeente zegt meestal dat ze voor dat werk maar moeten betalen en dat je overdag moet solliciteren. Alleen werk voor de voedselbank is acceptabel, maar die hebben al heel veel vrijwilligers.quote:Op woensdag 21 mei 2025 15:32 schreef torentje het volgende:
[..]
Een universeel basisinkomen is een goed idee, zeker als men ziet hoeveel gepensioneerden uit verveling of betaald blijven doorwerken of onbetaald vrijwilligerswerk doen.
Dit dus. Flikker maar op in de VS en Azië werken ze langer door omdat de pensioenen ruk zijn niet omdat het zo gezellig is.quote:Op woensdag 21 mei 2025 08:41 schreef JopieKlaassen het volgende:
Ik heb juist de ambitie om eerder te stoppen dan langer door te werken.
En om hun zorgkosten te betalen.quote:Op woensdag 21 mei 2025 15:58 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dit dus. Flikker maar op in de VS en Azië werken ze langer door omdat de pensioenen ruk zijn niet omdat het zo gezellig is.
De oplossing is ook zelden de boomers meer te laten betalen. Alle leut is voor de generaties daarna.quote:Op woensdag 21 mei 2025 09:32 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Ik word overigens wel een beetje kriegel van steeds meer "moeten" en daar gek genoeg wel een steeds slechter functionerend land voor terugkrijgen. We "moeten" minder parttime en meer fulltime werken, we "moeten" dat fluitend tot onze 70e volhouden, maar als dank daarvoor "moeten" we alsnog accepteren dat alles en nog wat stervensduur is en blijft, dat er een gebrek is aan basale zaken als een dak boven je hoofd, en "moeten" we volgens allerlei belanghebbenden het ook gewoon gaan vinden dat voorzieningen die al zo'n beetje een eeuw in ontwikkelde landen vanzelfsprekend zijn, zoals een fatsoenlijk betrouwbaar stroomnet, dat in de toekomst niet meer zijn.
Helder. Maar begrijp ik je goed dat je over 2000 euro geen belasting gaat betalen en dus alleen het extra belast gaat worden. Dan komt er wel heel erg binnen om zorg, onderwijs, infra en alle andere zaken kunnen bekostigen. Dat zou betekenen dat zorgkosten, onderwijs, energie etc etc een stuk duurder moeten worden terwijl dat nu al uit de klauwen loopt en onbetaalbaar word voor velen. Hebben we het nog niet over defensie waar men gigantisch in wil investeren.quote:Op woensdag 21 mei 2025 15:24 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je hebt al een inkomen, vergelijkbaar met bijstand, dus de rest is extra. Je kunt van je hobby je werk maken. Je kunt ook gewoon voor een baas gaan werken. Als je pas vanaf 2000 Euro belasting moet betalen, kun je dus voor 1000 Euro per maand wit bijklussen.
Zorg, OV en onderwijs moeten gewoon weer collectief worden. Door al die privatisering wordt het in een sneltempo duurder, terwijl de kwaliteit steeds verder achteruit gaat. Leuk voor het bedrijfsleven, maar steeds grotere problemen voor de minder bedeelde burgers. Je hebt steeds vaker rijke ouders nodig om als jongere in te kunnen stromen.
Ik stond laatst in de apotheek, waar ze er net achter kwamen dat ze mijn pilletjes weg moesten gooien omdat er een goedkopere variant was en ze nu de duurdere niet meer vergoed kregen. Dat is natuurlijk van de gekke. Daar staat tegenover dat arme mensen binnenkort in Limburg gratis gebruik kunnen maken van het OV. Dus ik ben niet de enige die zo denkt en er is nog hoop.
Toevallig vandaag ook weer een zee van tijd om veel te posten. Och is wel leuk om discussies te voeren.quote:Op woensdag 21 mei 2025 16:23 schreef Harvest89 het volgende:
Hopelijk is Fok! er nog als ik 70 ben.
Anders verveel ik me dood.
Die argumentatie bezigt men al sinds de Eerste Industriële Revolutie. Er is sindsdien alleen maar meer werk bijgekomen.quote:Op woensdag 21 mei 2025 08:49 schreef Jaeger85 het volgende:
Eerst maar zien of er over 15 - 20 jaar nog wel banen zijn als AI en robots kunnen voldoen aan de hype. Dan wordt een heel groot deel van de huidige banen geautomatiseerd.
We lopen ook over van de nutteloze zaken zoals maaltijd- en pakketbezorgers tegenwoordig.quote:Op woensdag 21 mei 2025 17:02 schreef LXIV het volgende:
Binnenhalen al die arbeidsmigranten? Ik heb hier al meerdere malen uitgelegd dat arbeidsmigranten de krapte op de arbeidsmarkt enkel vergroten.
Ook bizar eigenlijk dat we ondanks alle technologische vooruitgang toch steeds langer moeten werken.
En het welvaartspeil handhaven? Welk welvaartspeil? Dat van 1970, 1990, 2010 of 2025? Daar zit enorm veel verschil tussen. De meeste mensen kunnen prima leven met het welvaartspeil van 1990 en meer tijd voor hun gezin, zichzelf, hun omgeving te hebben, incl na 50 met pensioen. Dat kon in 1990 ook, en toen hadden we het niet slecht.
Ken van het probleem is dat we één systeem hebben waar de economie met 3% moet blijven groeien, en niet duurzaam systeem. Dat is de reden dat het tempo en de duur steeds verder opgeschroefd moeten worden. Niet dat we het zo slecht krijgen wanneer we terug moeten naar 1990. Bedrijven hebben daar belang bij, de mensen niet zo.
Welke banen denk je dan aan?quote:Op woensdag 21 mei 2025 08:49 schreef Jaeger85 het volgende:
Eerst maar zien of er over 15 - 20 jaar nog wel banen zijn als AI en robots kunnen voldoen aan de hype. Dan wordt een heel groot deel van de huidige banen geautomatiseerd.
ik ben 72 en ik heb vandaag prima gewerkt met heel veel plezier, hoezo danquote:Op woensdag 21 mei 2025 08:39 schreef QAnonn het volgende:
Nederlanders moeten straks langer doorwerken, stelt IMF: '70 is het nieuwe 50'
Ook Nederlanders zullen in de toekomst langer moeten doorwerken. Dat betoogt bestuurder Marnix van Rij van het Internationaal Monetair Fonds (IMF) in gesprek met het ANP. "Want anders zijn de pensioenen straks niet meer te betalen en is de gezondheidszorg onbetaalbaar", zegt de oud-staatssecretaris, die verwijst naar een recente analyse van het IMF over de vergrijzing.
In de IMF-studie stelt het fonds dat "70 het nieuwe 50 is". Ouderen wereldwijd lijken volgens meerdere onderzoeken scherper en fitter dan 25 jaar geleden. Ook legt het IMF uit waarom het belangrijk is dat ze langer doorwerken.
"Wij hebben heel lang gezegd: op je 65e moet je met de AOW. Dat is nu rond je 67e of 68e. Maar in dit land werken mensen veel langer door als ze gezond zijn", zegt Van Rij vanuit de Verenigde Staten. "In Azië is dat ook zo. In Nederland zullen we hetzelfde moeten doen. Daar zullen we ook beleid op moeten maken."
"Laat ik mezelf als voorbeeld nemen", stelt hij. "Ik ben in 1960 geboren. Nou, ik houd er echt rekening mee en ik zou het ook nog heel leuk vinden, mits ik gezond blijf, om tot mijn 75e door te werken."
Van Rij, die sinds vorig jaar in het bestuur zit van de organisatie voor financiële stabiliteit uit Washington, plaatst wel een kanttekening. "Kijk, als mensen bijvoorbeeld zware beroepen hebben kan dat natuurlijk niet. Maar die mensen kunnen natuurlijk wel op een andere manier dienstbaar blijven voor de samenleving. Je kunt ook productief zijn in niet-betaald werk. Er zijn heel veel grootouders die bijvoorbeeld een belangrijke rol vervullen in de opvoeding van hun kleinkinderen."
Hij erkent dat Nederland de pensioenleeftijd al heeft verhoogd en dat andere landen een nog veel grotere omslag moeten maken. "Maar je moet naar de lange termijn kijken. Wil je het welvaartsniveau van ons land handhaven, dan zul je op een aantal punten fundamenteel anders moeten gaan denken."
Arbeidsmigranten binnenhalen
Dan gaat het volgens hem ook om het makkelijker maken voor gezinnen dat zowel mannen als vrouwen kunnen werken. Verder stipt Van Rij het belang aan van arbeidsmigranten uit andere Europese landen. "Je zou ook bepaalde kennis van buiten moeten hebben. Denk aan ASML en de hightechindustrie. Dat kunnen we niet alleen met Nederlanders, dat zullen we ook met getalenteerde buitenlanders moeten doen. Daar moeten wij geen grenzen voor opwerpen, die moeten we binnenhalen."
https://www.hartvannederl(...)orwerken-tot-75-jaar
Vandaar dat die pensioenen worden ingekrompen die heb je straks niet meer nodig als mensen tot hun dood moeten werken, hartstikke makkelijk.
Lekker man. Je hele leven als een melkkoe dienen waarna je misschien nog een paar jaartjes vitaal kan genieten. Als je geluk hebt.quote:Op woensdag 21 mei 2025 08:39 schreef QAnonn het volgende:
Nederlanders moeten straks langer doorwerken, stelt IMF: '70 is het nieuwe 50'
Ook Nederlanders zullen in de toekomst langer moeten doorwerken. Dat betoogt bestuurder Marnix van Rij van het Internationaal Monetair Fonds (IMF) in gesprek met het ANP. "Want anders zijn de pensioenen straks niet meer te betalen en is de gezondheidszorg onbetaalbaar", zegt de oud-staatssecretaris, die verwijst naar een recente analyse van het IMF over de vergrijzing.
In de IMF-studie stelt het fonds dat "70 het nieuwe 50 is". Ouderen wereldwijd lijken volgens meerdere onderzoeken scherper en fitter dan 25 jaar geleden. Ook legt het IMF uit waarom het belangrijk is dat ze langer doorwerken.
"Wij hebben heel lang gezegd: op je 65e moet je met de AOW. Dat is nu rond je 67e of 68e. Maar in dit land werken mensen veel langer door als ze gezond zijn", zegt Van Rij vanuit de Verenigde Staten. "In Azië is dat ook zo. In Nederland zullen we hetzelfde moeten doen. Daar zullen we ook beleid op moeten maken."
"Laat ik mezelf als voorbeeld nemen", stelt hij. "Ik ben in 1960 geboren. Nou, ik houd er echt rekening mee en ik zou het ook nog heel leuk vinden, mits ik gezond blijf, om tot mijn 75e door te werken."
Van Rij, die sinds vorig jaar in het bestuur zit van de organisatie voor financiële stabiliteit uit Washington, plaatst wel een kanttekening. "Kijk, als mensen bijvoorbeeld zware beroepen hebben kan dat natuurlijk niet. Maar die mensen kunnen natuurlijk wel op een andere manier dienstbaar blijven voor de samenleving. Je kunt ook productief zijn in niet-betaald werk. Er zijn heel veel grootouders die bijvoorbeeld een belangrijke rol vervullen in de opvoeding van hun kleinkinderen."
Hij erkent dat Nederland de pensioenleeftijd al heeft verhoogd en dat andere landen een nog veel grotere omslag moeten maken. "Maar je moet naar de lange termijn kijken. Wil je het welvaartsniveau van ons land handhaven, dan zul je op een aantal punten fundamenteel anders moeten gaan denken."
Arbeidsmigranten binnenhalen
Dan gaat het volgens hem ook om het makkelijker maken voor gezinnen dat zowel mannen als vrouwen kunnen werken. Verder stipt Van Rij het belang aan van arbeidsmigranten uit andere Europese landen. "Je zou ook bepaalde kennis van buiten moeten hebben. Denk aan ASML en de hightechindustrie. Dat kunnen we niet alleen met Nederlanders, dat zullen we ook met getalenteerde buitenlanders moeten doen. Daar moeten wij geen grenzen voor opwerpen, die moeten we binnenhalen."
https://www.hartvannederl(...)orwerken-tot-75-jaar
Vandaar dat die pensioenen worden ingekrompen die heb je straks niet meer nodig als mensen tot hun dood moeten werken, hartstikke makkelijk.
en je pensioen dat gaat naar de galle miezenquote:Op woensdag 21 mei 2025 17:20 schreef Cupfighter het volgende:
Werken tot je in je graf ligt
Dat gaat het worden
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.quote:Op woensdag 21 mei 2025 16:45 schreef Dauthi het volgende:
[..]
Die argumentatie bezigt men al sinds de Eerste Industriële Revolutie. Er is sindsdien alleen maar meer werk bijgekomen.
Het werk verandert. Iets nieuws leren houdt je hersenen jong en flexibel.
Ja lekker weer , mede mogelijk gemaakt door rechtse regeringenquote:Op woensdag 21 mei 2025 17:36 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en je pensioen dat gaat naar de galle miezen
Of totdat je de weg naar huis of je werk niet meer weet en steeds vaker verdwaalt.quote:Op woensdag 21 mei 2025 17:20 schreef Cupfighter het volgende:
Werken tot je in je graf ligt
Dat gaat het worden
Nou dat klopt toch niet helemaal. Als je al 70% van je laatst verdiende loon ontvangt is dat voor de normale arbeider incluis aow. En als ik het pensioen van mijn vader bekijk van zo rond de 250 euro is dat echt niet 70% van de huidige stand van zaken. Maar gebaseerd op zijn loon uit de begin jaren 90 waar hij zo ongeveer 2100 gulden netto verdiende als fabrieksarbeider achter een draaibank. En ook hij heeft gewoon al die jaren pensioen afgedragen. Ondertussen is die pensioenpot behoorlijk toegenomen. Dat men steeds met die pot blijft rommelen is natuurlijk een schande. Lubbers en Kok weten daar alles van. En als straks die pot richting Brussel en of nieuw stelsel ingaat moeten we nog maar afwachten wat dat gaat opleveren. Het is zo onduidelijk dat zelfs kenners het niet eens weten hoe dat gaat werken laat staan hoe die pot verdeeld moet worden om het eerlijk te houden. Vooralsnog hoor ik dat de groep tussen de 40 en 55 er behoorlijk nadeel van kunnen ondervinden.quote:Op woensdag 21 mei 2025 08:54 schreef Korenfok het volgende:
[..]
je begrijpt dat pensioenpot zoals de onze altijd een collectief spel is geweest met de berekening datde meeste mensen niet 40 jaar leven tot aan hun pensioen.
Want hoe zie je het voor je: mensen leggen maximaal 20% van een bruto maand loon in een pensioen pot.
Betalen van 25 jaar: werken 40 jaar (65pensioen soms nog eerder) en krijgen vervolgens 30 jaar (iemand wordt 95) bijna 70% van het laatst verdiende loon terug....
Die rekensom kan alleen als veel mensen weg vallen (of heel veel jonge mensen mee gaan betalen)
Nu is het zo, dat verreweg het grootste deel van de belastingen inkomstenbelasting zijn. Rijke mensen betalen dat niet of nauwelijks, want die hebben vaak geen inkomen, of maar 56.000 (het minimum met een B.V.). En bedrijven betalen ook steeds minder. Zie het zo: zodra je een bedrijf en een boekhouder hebt, vliegen je belastinguitgaven omlaag. Grote bedrijven zijn wat dat betreft het ergste. Nederland is door de EU meerdere malen op de vingers getikt en daarom niet meer het belastingparadijs dat het lang geweest is, maar dat wil niet zeggen dat bedrijven procentueel evenveel belasting betalen als Jan Modaal.quote:Op woensdag 21 mei 2025 16:09 schreef Cherni het volgende:
[..]
Helder. Maar begrijp ik je goed dat je over 2000 euro geen belasting gaat betalen en dus alleen het extra belast gaat worden. Dan komt er wel heel erg binnen om zorg, onderwijs, infra en alle andere zaken kunnen bekostigen. Dat zou betekenen dat zorgkosten, onderwijs, energie etc etc een stuk duurder moeten worden terwijl dat nu al uit de klauwen loopt en onbetaalbaar word voor velen. Hebben we het nog niet over defensie waar men gigantisch in wil investeren.
Nogmaals het idee is niet slecht al voelt het wat communistisch aan terwijl ik meer voel voor de combinatie van sociale zekerheden etc gecombineerd met een stuk kapitalisme. Zeg maar de gewone sociaal democratie waarbij het bedrijfsleven meer het Rijnlandmodel aanhangt en bijdraagt aan een maatschappij ipv dat US neoliberalisme beleid
Vooral omdat de winstgroei bijna altijd ten koste gaat van de beloning van de medewerkers. Of in ieder geval de laatste 40 jaar.quote:Op woensdag 21 mei 2025 17:02 schreef LXIV het volgende:
Binnenhalen al die arbeidsmigranten? Ik heb hier al meerdere malen uitgelegd dat arbeidsmigranten de krapte op de arbeidsmarkt enkel vergroten.
Ook bizar eigenlijk dat we ondanks alle technologische vooruitgang toch steeds langer moeten werken.
En het welvaartspeil handhaven? Welk welvaartspeil? Dat van 1970, 1990, 2010 of 2025? Daar zit enorm veel verschil tussen. De meeste mensen kunnen prima leven met het welvaartspeil van 1990 en meer tijd voor hun gezin, zichzelf, hun omgeving te hebben, incl na 50 met pensioen. Dat kon in 1990 ook, en toen hadden we het niet slecht.
Ken van het probleem is dat we één systeem hebben waar de economie met 3% moet blijven groeien, en niet duurzaam systeem. Dat is de reden dat het tempo en de duur steeds verder opgeschroefd moeten worden. Niet dat we het zo slecht krijgen wanneer we terug moeten naar 1990. Bedrijven hebben daar belang bij, de mensen niet zo.
Dat jij dat kunt is prima. Is je verder ook gegunt. Maar niet iedereen is daartoe instaat.quote:Op woensdag 21 mei 2025 17:35 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik ben 72 en ik heb vandaag prima gewerkt met heel veel plezier, hoezo dan
Je zit aardig in de goede richting maar er zijn nog twee zeer belangrijke aspecten die je niet noemt.quote:Op woensdag 21 mei 2025 08:54 schreef Korenfok het volgende:
[..]
je begrijpt dat pensioenpot zoals de onze altijd een collectief spel is geweest met de berekening datde meeste mensen niet 40 jaar leven tot aan hun pensioen.
Want hoe zie je het voor je: mensen leggen maximaal 20% van een bruto maand loon in een pensioen pot.
Betalen van 25 jaar: werken 40 jaar (65pensioen soms nog eerder) en krijgen vervolgens 30 jaar (iemand wordt 95) bijna 70% van het laatst verdiende loon terug....
Die rekensom kan alleen als veel mensen weg vallen (of heel veel jonge mensen mee gaan betalen)
Niet alleen dat. Maar de maatschappelijke betrokkenheid is er ook niet meer. Van vervoer tot interne studies, woning, steunen van plaatselijke vereniging etc etc. Mijn vader heeft nog meegemaakt dat zijn werkgever KNP destijds je nog een premie gaf als je een huis wilde kopen. Busvervoer van het dorp tot aan de poort, het oprichten van plaatselijke verening, gratis studeren etc. Zelfs ik heb nog meegemaakt toen ik stage liep bij DSM gebruik kon maken van bus vervoer tot aan de poort vanuit het dorp waar ik woonde. Allemaal vergane glorie.quote:Op woensdag 21 mei 2025 17:51 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Vooral omdat de winstgroei bijna altijd ten koste gaat van de beloning van de medewerkers. Of in ieder geval de laatste 40 jaar.
Daar heb je het gedonder. Je moet van je werk je hobby maken. Je werkgever blij dat er geen salaris uitbetaald hoeft te worden en jij blij omdat het geen werk maar hobby is die je tot je 67e mag doenquote:Op woensdag 21 mei 2025 09:05 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Nee, verre van, maar mijn werk is niet mijn hobby.
Dan heb je geluk.quote:Op woensdag 21 mei 2025 17:35 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik ben 72 en ik heb vandaag prima gewerkt met heel veel plezier, hoezo dan
Turrlijk, maar dit is niet zo relevant allemaal, omdat er dus een zeer grote buffer moet zijn en je het niet zelfstandig kan laten uitkeren. Het is een soort verzekeringsparen, maar het is niet een eigen belegging. dus als er veel in de pot zit en minder wordt uitgekeerd dan zou kunnen is dit heel prettig voor iedereen die er nog komt. Maar heel vervelend voor iedereen die er nu uit leeft.quote:Op woensdag 21 mei 2025 18:10 schreef quo_ het volgende:
[..]
Je zit aardig in de goede richting maar er zijn nog twee zeer belangrijke aspecten die je niet noemt.
Sterftetabel. Dwz de mensen die wel 65 worden en dus een volledig gevulde pensioenpot hebben maar er zelf nauwelijks wat uit kunnen halen omdat ze (veel) eerder dood gaan dan gemiddeld.
Rendement. Grote fondsen scoren over de langere termijn gezien een behoorlijk rendement. Een gemiddelde werknemer zit ongeveer 60 jaar bij een fonds. (van 25-65 en van 65-85) Als je over die periode rekent met een rendement van 10% wordt er nog heel wat geld verdiend met je ingelegde centen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |