Je hebt een zwaar beroep?quote:Op woensdag 21 mei 2025 08:41 schreef JopieKlaassen het volgende:
Ik heb juist de ambitie om eerder te stoppen dan langer door te werken.
Jij hebt wat meer langerdoorwerken-propaganda nodig.quote:Op woensdag 21 mei 2025 08:41 schreef JopieKlaassen het volgende:
Eerder stoppen kan altijd, het kost alleen wat meer geld.quote:
Prima, dan moet je zelf extra bijsparen en/of nu al een extra zorg/verpleegverzekering afsluiten en daarop inbetalen…quote:Op woensdag 21 mei 2025 08:41 schreef JopieKlaassen het volgende:
Voor iedereen geboren na 2000 zit de AOW leeftijd al op 70 jaar.quote:Op woensdag 21 mei 2025 08:46 schreef Twiitch het volgende:
Wedden dat we in Nederland lekker de AOW leeftijd naar 70 trekken terwijl die in Frankrijk nog steeds rond de 65 hangt? Wij zijn nou eenmaal slappe hap.
je begrijpt dat pensioenpot zoals de onze altijd een collectief spel is geweest met de berekening datde meeste mensen niet 40 jaar leven tot aan hun pensioen.quote:Op woensdag 21 mei 2025 08:39 schreef QAnonn het volgende:
Nederlanders moeten straks langer doorwerken, stelt IMF: '70 is het nieuwe 50'
Ook Nederlanders zullen in de toekomst langer moeten doorwerken. Dat betoogt bestuurder Marnix van Rij van het Internationaal Monetair Fonds (IMF) in gesprek met het ANP. "Want anders zijn de pensioenen straks niet meer te betalen en is de gezondheidszorg onbetaalbaar", zegt de oud-staatssecretaris, die verwijst naar een recente analyse van het IMF over de vergrijzing.
In de IMF-studie stelt het fonds dat "70 het nieuwe 50 is". Ouderen wereldwijd lijken volgens meerdere onderzoeken scherper en fitter dan 25 jaar geleden. Ook legt het IMF uit waarom het belangrijk is dat ze langer doorwerken.
"Wij hebben heel lang gezegd: op je 65e moet je met de AOW. Dat is nu rond je 67e of 68e. Maar in dit land werken mensen veel langer door als ze gezond zijn", zegt Van Rij vanuit de Verenigde Staten. "In Azië is dat ook zo. In Nederland zullen we hetzelfde moeten doen. Daar zullen we ook beleid op moeten maken."
"Laat ik mezelf als voorbeeld nemen", stelt hij. "Ik ben in 1960 geboren. Nou, ik houd er echt rekening mee en ik zou het ook nog heel leuk vinden, mits ik gezond blijf, om tot mijn 75e door te werken."
Van Rij, die sinds vorig jaar in het bestuur zit van de organisatie voor financiële stabiliteit uit Washington, plaatst wel een kanttekening. "Kijk, als mensen bijvoorbeeld zware beroepen hebben kan dat natuurlijk niet. Maar die mensen kunnen natuurlijk wel op een andere manier dienstbaar blijven voor de samenleving. Je kunt ook productief zijn in niet-betaald werk. Er zijn heel veel grootouders die bijvoorbeeld een belangrijke rol vervullen in de opvoeding van hun kleinkinderen."
Hij erkent dat Nederland de pensioenleeftijd al heeft verhoogd en dat andere landen een nog veel grotere omslag moeten maken. "Maar je moet naar de lange termijn kijken. Wil je het welvaartsniveau van ons land handhaven, dan zul je op een aantal punten fundamenteel anders moeten gaan denken."
Arbeidsmigranten binnenhalen
Dan gaat het volgens hem ook om het makkelijker maken voor gezinnen dat zowel mannen als vrouwen kunnen werken. Verder stipt Van Rij het belang aan van arbeidsmigranten uit andere Europese landen. "Je zou ook bepaalde kennis van buiten moeten hebben. Denk aan ASML en de hightechindustrie. Dat kunnen we niet alleen met Nederlanders, dat zullen we ook met getalenteerde buitenlanders moeten doen. Daar moeten wij geen grenzen voor opwerpen, die moeten we binnenhalen."
https://www.hartvannederl(...)orwerken-tot-75-jaar
Vandaar dat die pensioenen worden ingekrompen die heb je straks niet meer nodig als mensen tot hun dood moeten werken, hartstikke makkelijk.
Waar komt dat toch altijd vandaan dat je dat moet? Als je zelf je broek op kan houden.....quote:Nederlanders moeten straks langer doorwerken, stelt IMF: '70 is het nieuwe 50'
Ben op m'n 41e al gestopt maar als dat niet gelukt was, zou ik ook heus niet tot m'n 67e doorgewerkt hebben.quote:Op woensdag 21 mei 2025 08:57 schreef Gunner het volgende:
[..]
Waar komt dat toch altijd vandaan dat je dat moet? Als je zelf je broek op kan houden.....
persoonlijk ga ik echt niet wachten tot m'n 70e om te gaan stoppen, moet er niet aan denken.
Bizar vroeg!quote:Op woensdag 21 mei 2025 09:01 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ben op m'n 41e al gestopt maar als dat niet gelukt was, zou ik ook heus niet tot m'n 67e doorgewerkt hebben.
Geld geld opzij zetten, beleggen en daarvan eerder stoppen.
Stoppen met werken betekent niet dat ik niets meer doe maar wel dat ik mag en niet meer "moet".quote:Op woensdag 21 mei 2025 09:03 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Bizar vroeg!
Ik zou helemaal niet nu al willen stoppen met werken.
Daar vind ik mijn werk te leuk voor.
Neuh als je wil (en kan) zou je morgen kunnen beslissen om te stoppen.quote:Op woensdag 21 mei 2025 09:06 schreef SuperNeger het volgende:
Mensen die denken dat ze maar tot 70 hoeven te werkenJa als je nu 60 bent misschien. Maar als je jong bent kan je er vanuit gaan dat tegen de tijd dat jij 70 bent het al weer 5x is uitgesteld en je dan gewoon minimaal tot je 80ste of 90ste aan de bak kan.
Mijn werk is ook niet mijn hobby, maar waarom wil je dan wel al je tijd vrij hebben om dan zonder ervoor betaald te worden een beetje voor niks te gaan hobbyen?quote:Op woensdag 21 mei 2025 09:05 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Nee, verre van, maar mijn werk is niet mijn hobby.
Begin gewoon eerst met werken; die openbare groenvoorzieningen snoeien zich niet vanzelf bij !quote:Op woensdag 21 mei 2025 09:06 schreef SuperNeger het volgende:
Mensen die denken dat ze maar tot 70 hoeven te werkenJa als je nu 60 bent misschien. Maar als je jong bent kan je er vanuit gaan dat tegen de tijd dat jij 70 bent het al weer 5x is uitgesteld en je dan gewoon minimaal tot je 80ste of 90ste aan de bak kan.
Dat is voor ieder een persoonlijke afweging maar die van mij zou zijn; omdat het (financieel) kan.quote:Op woensdag 21 mei 2025 09:10 schreef RM-rf het volgende:
waarom zou je dan behoefte hebben om zo'n visser aan de waterkant te worden met een thermosfles met lauwe koffie?
Als je de loterij wint of als je uitkering gaat trekken.quote:Op woensdag 21 mei 2025 09:10 schreef Gunner het volgende:
[..]
Neuh als je wil (en kan) zou je morgen kunnen beslissen om te stoppen.
Echt een gidsland qua arbeidsmarkt en voorzieningen ja.quote:Maar in dit land werken mensen veel langer door als ze gezond zijn", zegt Van Rij vanuit de Verenigde Staten.
Ik kan m’n dag wel drie keer vullen met dingen die ik wil. Let wel, ik vind mn werk absoluut niet vervelend, maar er zit natuurlijk wel een bepaalde verplichting vast die met hobbyen niet hebt. En als het financieel kan, waarom niet?quote:Op woensdag 21 mei 2025 09:10 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Mijn werk is ook niet mijn hobby, maar waarom wil je dan wel al je tijd vrij hebben om dan zonder ervoor betaald te worden een beetje voor niks te gaan hobbyen?
ik ben 51, maar voorlopig hoef ik niet te stoppen en haal ik veel voldoening uit wat ik doe (en als ik dat niet zou ondervinden zou ik daar zelf wat aan doen) en krijg er nog prima voor betaald ook..
waarom zou je dan behoefte hebben om zo'n visser aan de waterkant te worden met een thermosfles met lauwe koffie?
Nou dat is dan toch verder prima... als jij er zelf voor gespaart hebt kan dat gewoon... enkel moet je niet zieligjes je handje bij de staat op gaan houden voor een collectief vroeg-pensioen, al je verder nog gewoon prima je eigen inkomen kunt verdienenquote:Op woensdag 21 mei 2025 09:11 schreef Gunner het volgende:
[..]
Dat is voor ieder een persoonlijke afweging maar die van mij zou zijn; omdat het (financieel) kan.
Er zijn zat andere mogelijkheden om dat doel te bereiken.quote:Op woensdag 21 mei 2025 09:11 schreef SuperNeger het volgende:
[..]
Als je de loterij wint of als je uitkering gaat trekken.
Dat spreekt uiteraard voor zichquote:Op woensdag 21 mei 2025 09:15 schreef RM-rf het volgende:
enkel moet je niet zieligjes je handje bij de staat op gaan houden voor een collectief vroeg-pensioen, al je verder nog gewoon prima je eigen inkomen kunt verdienen
Maar niet heel realistisch.quote:Op woensdag 21 mei 2025 09:16 schreef Gunner het volgende:
[..]
Er zijn zat andere mogelijkheden om dat doel te bereiken.
[..]
Dat spreekt uiteraard voor zich
Voor het gros inderdaad niet. Maar dat wil niet zeggen dat niemand dat kan.quote:
Precies. Al ben je een persoon die nog graag zou willen doorwerken terwijl men mogelijk al financieel gezien zou kunnen stoppen hangt het af van de gezondheid.quote:Op woensdag 21 mei 2025 09:35 schreef Seeburg54 het volgende:
Ik werk rustig nog door tot mijn lijf niet meer kan, eventueel tot mijn 70e. Ik werk parttime, en ook nog leuk werk.
Voor mijn man ligt het anders. Die werkt al zo'n 40 jaar, lichamelijk zwaar ook. Hij gaat het nooit redden tot zijn 70e, sterker nog, hij is 32 uur gaan werken om het nog een jaar of 12 vol te kunnen houden tot zijn pensioen. Als hij voor die tijd niet het loodje legt, kan tegenwoordig maar zo.![]()
Mooie verhalen en ideeën allemaal, bedacht achter een bureau.
Als je wil, prima he.quote:Op woensdag 21 mei 2025 09:35 schreef Seeburg54 het volgende:
Ik werk rustig nog door tot mijn lijf niet meer kan, eventueel tot mijn 70e. Ik werk parttime, en ook nog leuk werk.
Voor mijn man ligt het anders. Die werkt al zo'n 40 jaar, lichamelijk zwaar ook. Hij gaat het nooit redden tot zijn 70e, sterker nog, hij is 32 uur gaan werken om het nog een jaar of 12 vol te kunnen houden tot zijn pensioen. Als hij voor die tijd niet het loodje legt, kan tegenwoordig maar zo.![]()
Mooie verhalen en ideeën allemaal, bedacht achter een bureau.
Zeer eens hiermee. Toch zie ik het verhogen van de pensioenleeftijd wel als een noodzakelijk kwaad. Tekorten lopen op en zorg is nu al uit haar voegen aan het barsten. Dingen rigoureus aanpakken gaat in dit land toch niet gebeuren, dus moet alles met de meute mee. Het is de vraag wat er sneller is; de grote individualisering (mensen die inderdaad gaan beleggen, voor zichzelf een goede pot sparen en na mij de zondvloed) of AI en technologie; veel bullshitbanen verdwijnen waardoor we in theorie allemaal minder kunnen gaan werken en dus wellicht meer mensen in bijvoorbeeld de zorg kunnen. Nadeel hiervan is dat 'demense' dat niet willen want je moet maar gewoon 40 uur werken voor je centen, en dat de regelgeving nog lang niet mee is. Ik ben benieuwd waar we over 15-20 jaar staan en hoe we dan terugkijken op deze jaren.quote:Op woensdag 21 mei 2025 09:32 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Ik word overigens wel een beetje kriegel van steeds meer "moeten" en daar gek genoeg wel een steeds slechter functionerend land voor terugkrijgen. We "moeten" minder parttime en meer fulltime werken, we "moeten" dat fluitend tot onze 70e volhouden, maar als dank daarvoor "moeten" we alsnog accepteren dat alles en nog wat stervensduur is en blijft, dat er een gebrek is aan basale zaken als een dak boven je hoofd, en "moeten" we volgens allerlei belanghebbenden het ook gewoon gaan vinden dat voorzieningen die al zo'n beetje een eeuw in ontwikkelde landen vanzelfsprekend zijn, zoals een fatsoenlijk betrouwbaar stroomnet, dat in de toekomst niet meer zijn.
De meeste mensen vallen na hun zeventigste al uit elkaar door medische of mentale problemen (en laten we het maar helemaal niet hebben over mensen met een zwaar beroep: die zijn gewoon versleten tegen die tijd), dus ik weet niet hoe TS dat precies voor zich zietquote:Op woensdag 21 mei 2025 09:06 schreef SuperNeger het volgende:
Ik zie juist het verhogen van de pensioenleeftijd als een kwaad. Als ik even naar mij zelf kijk en zal zeker niet de enigste zijn. Ben volledig afgekeurd(niet mijn keuze) Dan zou het voor mij juist gunstig zijn die pensioenleeftijd te laten stijgen financiël gezien. Ik hoef niet aan mijn pensioen te komen, niets te overbruggen etc. Lekker tot de aow leeftijd 75% van laats genoten loon. En omdat ik wel minder werkte maar wel op een 36uur contract mag die datum gelijk al naar 70. Maar zo zit ik niet in elkaar. Gewoon op 65 houden. En zij die na hun 65ste nog graag willen blijven werken iets met de aow doen.quote:Op woensdag 21 mei 2025 10:05 schreef Japepk het volgende:
[..]
Zeer eens hiermee. Toch zie ik het verhogen van de pensioenleeftijd wel als een noodzakelijk kwaad. Tekorten lopen op en zorg is nu al uit haar voegen aan het barsten. Dingen rigoureus aanpakken gaat in dit land toch niet gebeuren, dus moet alles met de meute mee. Het is de vraag wat er sneller is; de grote individualisering (mensen die inderdaad gaan beleggen, voor zichzelf een goede pot sparen en na mij de zondvloed) of AI en technologie; veel bullshitbanen verdwijnen waardoor we in theorie allemaal minder kunnen gaan werken en dus wellicht meer mensen in bijvoorbeeld de zorg kunnen. Nadeel hiervan is dat 'demense' dat niet willen want je moet maar gewoon 40 uur werken voor je centen, en dat de regelgeving nog lang niet mee is. Ik ben benieuwd waar we over 15-20 jaar staan en hoe we dan terugkijken op deze jaren.
Hola, ik mag officieel pas met pensioen op 67 jaar en 8 maanden, dat is niet zo heel ver van de 70 af. Volgens mij mensen na mij pas met 68 jaar.quote:Op woensdag 21 mei 2025 09:18 schreef Cherni het volgende:
Alles hangt af van je gezondheid en soort werkzaamheden. Ik ben net 63 geworden en vanwege mijn gezondheid ben ik volgende maand definitief afgerangeerd. Ik had nog langer willen doorgaan want ik mis mijn werkzaamheden wel.
Het moeten tot 70 is natuurlijk onzin. Ik ben daar nooit voorstander van geweest. En naar de VS moeten we niet kijken.
Ik zou er nu al mee beginnen, wie weet haal je je pensioen niet eens.quote:Op woensdag 21 mei 2025 09:20 schreef damsco het volgende:
Moet er niet aan denken, rond de 55 lijkt me veel beter. Dan lekker reizen terwijl het lichaam nog (hopelijk) fit is.
Dan ben je zo ongeveer 63 jaar oud. Ik zou officieel ook in juli 2029 met aow gaan. Mijn pensioen had ik al kunnen opnemen toen ik 55 werd. Maar alleen van je pensioen op die leeftijd zonder een ander inkomen kun je uiteraard niet rondkomen omdat je op die leeftijd nog te weinig hebt opgebouwd. Maar in mijn geval speelt dat nu allemaal niet meer.quote:Op woensdag 21 mei 2025 10:14 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Hola, ik mag officieel pas met pensioen op 67 jaar en 8 maanden, dat is niet zo heel ver van de 70 af. Volgens mij mensen na mij pas met 68 jaar.
Ook niet elk kantoorbaantje kun je koppelen aan een uitstekend salaris. En bovendien zijn er ook kantoorbanen die slopend kunnen zijn(maar dan geestelijk). Daarom is het ook zo moeilijk om nu precies vast te stellen wat onder zware beroepen valt. Dat zal ook een eeuwige discussie blijven.quote:Op woensdag 21 mei 2025 10:17 schreef SymbolicFrank het volgende:
Als je slecht betaald kutwerk doet, moet dat tot je zeventigste, als je een goed betaald en relaxed kantoorbaantje hebt mag je veel eerder stoppen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |