SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
U kunt deze prangende maar bovenal moeilijke vraag gewoonweg niet bij eender welke volger dan ook neerleggen.quote:Op maandag 19 mei 2025 15:52 schreef Ulx het volgende:
[..]
Waarom zou die vraag niet beantwoord hoeven te worden? Het lijkt me een zeer belangrijke vraag.
Er zijn ongeveer tussen de 6.000 en 10.000 redenen waarom verloren gebied nimmer meer teruggewonnen kan worden. Ik denk dat wij wel weten welke ik bedoel.quote:Op maandag 19 mei 2025 15:42 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk ook dat voorlopig, op korte termijn, het voordeel nog bij Rusland ligt, maar op langere termijn gaan ze het afleggen tegen de economie van de EU (en evt de VS) , die enorm veel groter is.
Daarom wil Putin nu ook geen vrede. Voor hem is dat een wapenstilstand die de EU/NAVO de kans geeft zich te herbewapenen en voorbereiden op het verdrijven van Rusland uiit Oekraine. Het gaat er voor hem in de toekomst alleen maar slechter uitzien dus.
Dat zijn dan tussen de 6.000 en 10.000 goede redenen voor elk land ter wereld om ook een arsenaal van zulke redenen aan te leggen.quote:Op maandag 19 mei 2025 16:01 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Er zijn ongeveer tussen de 6.000 en 10.000 redenen waarom verloren gebied nimmer meer teruggewonnen kan worden. Ik denk dat wij wel weten welke ik bedoel.
Ik weet helemaal niet wat je bedoelt. Het is eerder de vraag of wij bereid zijn de prijs hiervoor te betalen. Ik kan maar 2 redenen bedenken om het niet te doen, dat is het risico op -nucleaire- escalatie, vooral aangaande de Krim en sowieso de enorme prijs in mensenlevens en geld die het gaat kosten. Die andere 5998 redenen ken ik niet. Maar het kan dus wel degelijk, het kon in WO2 ook. De vraag is of het het waard is.quote:Op maandag 19 mei 2025 16:01 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Er zijn ongeveer tussen de 6.000 en 10.000 redenen waarom verloren gebied nimmer meer teruggewonnen kan worden. Ik denk dat wij wel weten welke ik bedoel.
Oprecht: ik ben het daarmee eensquote:Op maandag 19 mei 2025 16:03 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dat zijn dan tussen de 6.000 en 10.000 goede redenen voor elk land ter wereld om ook een arsenaal van zulke redenen aan te leggen.
Ik kan me dan ook weer niet voorstellen dat men gewoon doorvecht en produceert totdat de hele economie omvalt. Daar zit nog een lange termijn plan achter, denk ik.quote:Op maandag 19 mei 2025 15:42 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk ook dat voorlopig, op korte termijn, het voordeel nog bij Rusland ligt, maar op langere termijn gaan ze het afleggen tegen de economie van de EU (en evt de VS) , die enorm veel groter is.
Daarom wil Putin nu ook geen vrede. Voor hem is dat een wapenstilstand die de EU/NAVO de kans geeft zich te herbewapenen en voorbereiden op het verdrijven van Rusland uiit Oekraine. Het gaat er voor hem in de toekomst alleen maar slechter uitzien dus.
Ik denk eerder dat de initiele inschatting van Putin was dat het maar 3 weken zou duren en dat hij nu geen uitweg ziet. En 'gewoon alle troepen terugtrekken uit Oekraine' is geen uitweg, dan stort Rusland en zijn regime in.quote:Op maandag 19 mei 2025 16:05 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik kan me dan ook weer niet voorstellen dat men gewoon doorvecht en produceert totdat de hele economie omvalt. Daar zit nog een lange termijn plan achter, denk ik.
Die 6-10 k representeren het aantal kernwapens die Rusland heeft als je de verschillende bronnen naloopt.quote:Op maandag 19 mei 2025 16:05 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik weet helemaal niet wat je bedoelt. Het is eerder de vraag of wij bereid zijn de prijs hiervoor te betalen. Ik kan maar 2 redenen bedenken om het niet te doen, dat is het risico op -nucleaire- escalatie, vooral aangaande de Krim en sowieso de enorme prijs in mensenlevens en geld die het gaat kosten. Die andere 5998 redenen ken ik niet. Maar het kan dus wel degelijk, het kon in WO2 ook. De vraag is of het het waard is.
ok, bedoelde je dat. Tja. Dat voorkomt wel dat er ooit NAVO-tanks over het Rode Plein gaan rijden ja.quote:Op maandag 19 mei 2025 16:07 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Die 6-10 k representeren het aantal kernwapens die Rusland heeft als je de verschillende bronnen naloopt.
Ik denk dat wat de Russen veroverd hebben nimmer meer terugkomt, tenzij ze daar zelf het initiatief voor nemen zoals in '91 gebeurde.
Er gaan ook geen leo's op de krim rijden of in de veroverde Oblasten.quote:Op maandag 19 mei 2025 16:07 schreef LXIV het volgende:
[..]
ok, bedoelde je dat. Tja. Dat voorkomt wel dat er ooit NAVO-tanks over het Rode Plein gaan rijden ja.
Het nadeel van kernwapens is dat je ze niet kunt inzetten. Het is een volkomen abstract dreigingsmiddel.quote:Op maandag 19 mei 2025 16:05 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Oprecht: ik ben het daarmee eens
Ik begrijp ook niet waarom de discussie hier zo ontzettend gaat over fucking 5% van je BBP aan defensie uitgeven gaat, kernwapens zijn goedkoper en logisch in een moderne krijgsmacht van grote landen. Een Duitsland, Nederland en Polen zouden die wat mij betreft best mogen hebben
In de oblasten kan ik me nog wel voorstellen hoor. Krim is een twijfelgeval. Voor mij dan.quote:Op maandag 19 mei 2025 16:10 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Er gaan ook geen leo's op de krim rijden of in de veroverde Oblasten.
Men kan wel hopen op een tijd ná Poetin en dat er tzt anders over deze oorlog gedacht wordt.
Als dat zo was dan is het niet ondenkbaar dat de EU al veel meer actie had ondernomen tegen Rusland in Oekraine.quote:Op maandag 19 mei 2025 16:11 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het nadeel van kernwapens is dat je ze niet kunt inzetten. Het is een volkomen abstract dreigingsmiddel.
Stomme TT het is tijd dat alle russen zich terug trekken binnen de internationaal erkende grenzen van rusland.quote:Op maandag 19 mei 2025 16:02 schreef phpmystyle het volgende:
Goede TT.
Het is tijd, het is tijde voor vrede.
Je kunt ze gewoon inzetten tegen een land zonder. Waarom niet? Wil je een stuk land van een buurland? Dreigen met je nukes en lafbekken die "vrede" willen dwingen dat land dan het gebied af te staan. Lukt dat niet gooi je de bom. Daarna gaan de lafbekken nog meer druk uitoefenen op het buurland dat ze het maar moeten slikken.quote:Op maandag 19 mei 2025 16:11 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het nadeel van kernwapens is dat je ze niet kunt inzetten. Het is een volkomen abstract dreigingsmiddel.
Als Rusland stopt met vechten is er ook geen Rusland meer. Of dacht je dat Putin zonder consequenties kon zeggen: "nou, de speciale militaire operatie is mislukt, we trekken ons terug achter de oude grenzen en we nemen ons verlies'? Dat is nu juist het probleem. Dat is sowieso het einde van zijn regime en hoogst waarschijnlijk ook van Rusland in zijn huidige vorm.quote:Op maandag 19 mei 2025 16:13 schreef Isdatzo het volgende:
@ TT: Als Rusland stopt met vechten is er geen oorlog meer. Als Oekraïne stopt met vechten is er geen Oekraïne meer.
Dan is er geen Poetin meer.quote:Op maandag 19 mei 2025 16:15 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als Rusland stopt met vechten is er ook geen Rusland meer. Of dacht je dat Putin zonder consequenties kon zeggen: "nou, de speciale militaire operatie is mislukt, we trekken ons terug achter de oude grenzen en we nemen ons verlies'? Dat is nu juist het probleem. Dat is sowieso het einde van zijn regime en hoogst waarschijnlijk ook van Rusland in zijn huidige vorm.
Dat is de catch-22 waarin we nu zitten.
Wel als hij het zo brengt. Maar hij heeft de middelen om zoiets wat positiever te framen.quote:Op maandag 19 mei 2025 16:15 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als Rusland stopt met vechten is er ook geen Rusland meer. Of dacht je dat Putin zonder consequenties kon zeggen: "nou, de speciale militaire operatie is mislukt, we trekken ons terug achter de oude grenzen en we nemen ons verlies'? Dat is nu juist het probleem. Dat is sowieso het einde van zijn regime en hoogst waarschijnlijk ook van Rusland in zijn huidige vorm.
Dat is de catch-22 waarin we nu zitten.
Voor jou is alles simpel. Je zit dat het Rusland ook niet goed lukt met die kernwapens te dreigen (rode lijnen), omdat niemand gelooft dat ze echt ingezet gaan worden. Dat geldt vice versa net zo goed.quote:Op maandag 19 mei 2025 16:15 schreef Ulx het volgende:
[..]
Je kunt ze gewoon inzetten tegen een land zonder. Waarom niet? Wil je een stuk land van een buurland? Dreigen met je nukes en lafbekken die "vrede" willen dwingen dat land dan het gebied af te staan. Lukt dat niet gooi je de bom. Daarna gaan de lafbekken nog meer druk uitoefenen op het buurland dat ze het maar moeten slikken.
Simpel.
Hij maakt deze beslissing. Dus ja!quote:Op maandag 19 mei 2025 16:16 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dan is er geen Poetin meer.
Maar is hij belangrijker?
Dit kan enkel als dat land 'zonder' niet ook bondgenoten hebben met kernwapens, die er geografisch relatief dicht bij liggen.quote:Op maandag 19 mei 2025 16:15 schreef Ulx het volgende:
[..]
Je kunt ze gewoon inzetten tegen een land zonder. Waarom niet? Wil je een stuk land van een buurland? Dreigen met je nukes en lafbekken die "vrede" willen dwingen dat land dan het gebied af te staan. Lukt dat niet gooi je de bom. Daarna gaan de lafbekken nog meer druk uitoefenen op het buurland dat ze het maar moeten slikken.
Simpel.
Grotendeels eens. Het is enkel een dreigmiddel. Maar abstract zou ik het niet noemen. De potentiële vernietiging van verschillende kernkoppen heeft men relatief duidelijk in kaart.quote:Op maandag 19 mei 2025 16:11 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is de essentie. Hij moet kunnen wegkomen zonder al te veel gezichtsverlies, anders gaat hij het nooit doen. Dat hij een consessie als de Krim kan verkopen als 'de moeite waard', is zijn uitdaging. Maar gewoon volledig terugtrekken zal hij nooit doen. Daarom zal iedere meter van Oost-Oekraine bevochten moeten worden. Met alle kosten en risico's van dien.quote:Op maandag 19 mei 2025 16:16 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wel als hij het zo brengt. Maar hij heeft de middelen om zoiets wat positiever te framen.
Ik denk dat hij wel wegkomt met de mededeling dat hij de krim heeft en wat oblasten.
Dat bedoelde ik niet met abstract. Ik bedoelde ermee dat ze niet concreet ingezet kunnen worden eigenlijk, niet dat niet te berekenen valt hoeveel schade deze inzet gaat zijn.quote:Op maandag 19 mei 2025 16:18 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Grotendeels eens. Het is enkel een dreigmiddel. Maar abstract zou ik het niet noemen. De potentiële vernietiging van verschillende kernkoppen heeft men relatief duidelijk in kaart.
Je hebt ook varianten die wijken/kleine gebieden vernietigen, je hoeft niet gelijk aan Hiroshima te denken. Gewoon kleine eenheden die je met zo'n soort panzerhouwitzer afschiet.quote:Op maandag 19 mei 2025 16:20 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat bedoelde ik niet met abstract. Ik bedoelde ermee dat ze niet concreet ingezet kunnen worden eigenlijk, niet dat niet te berekenen valt hoeveel schade deze inzet gaat zijn.
Ze kunnen worden ingezet als een gehele staf suïcidaal is en hun eigen bevolking grotendeels ervoor wil opofferen.quote:Op maandag 19 mei 2025 16:20 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat bedoelde ik niet met abstract. Ik bedoelde ermee dat ze niet concreet ingezet kunnen worden eigenlijk, niet dat niet te berekenen valt hoeveel schade deze inzet gaat zijn.
Alleen is dat nog nooit gebeurd.quote:Op maandag 19 mei 2025 16:15 schreef Ulx het volgende:
[..]
Simpel.
Jawel. Want zelfs met inzet van een klein kernwapen ga je een drempel over waarvan de gevolgen niet te overzien zijn. Je kunt niet een klein bommetje gooien en verwachten dat je het probleem dan oplost. Je zult er in principe altijd een terugkrijgen, daar is MAD op gebaseerd. En dan gaat het over-en-weer. Je ziet hoe moeilijk het al is om nu een wapenstilstand te verkrijgen. Duurt jaren en de beschietingen gaan gewoon door .quote:Op maandag 19 mei 2025 16:22 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je hebt ook varianten die wijken/kleine gebieden vernietigen, je hoeft niet gelijk aan Hiroshima te denken. Gewoon kleine eenheden die je met zo'n soort panzerhouwitzer afschiet.
Het hoeft niet perse 0 of 1000000 te zijn he
semantische discussie dan..quote:Op maandag 19 mei 2025 16:22 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ze kunnen worden ingezet als een gehele staf suïcidaal is en hun eigen bevolking grotendeels ervoor wil opofferen.
Kans op het eerste gedeelte is nihil, kans op het tweede iets groter, gecombineerd vrijwel 0. Maar ook dat is toch niet abstract? kans is gewoon heel erg klein.
Dat is een tactische nuke.quote:Op maandag 19 mei 2025 16:22 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je hebt ook varianten die wijken/kleine gebieden vernietigen, je hoeft niet gelijk aan Hiroshima te denken. Gewoon kleine eenheden die je met zo'n soort panzerhouwitzer afschiet.
Het hoeft niet perse 0 of 1000000 te zijn he
Nee. Niet echt. Abstract = niet tastbaar/zichtbaar.quote:
En daarom moet je ervoor zorgen dat de consequenties van dat niet doen groter zijn.quote:Op maandag 19 mei 2025 16:15 schreef LXIV het volgende:
Of dacht je dat Putin zonder consequenties kon zeggen: "nou, de speciale militaire operatie is mislukt, we trekken ons terug achter de oude grenzen en we nemen ons verlies'?
Niemand gelooft het, maar niemand is 100% zeker.quote:Op maandag 19 mei 2025 16:16 schreef LXIV het volgende:
[..]
Voor jou is alles simpel. Je zit dat het Rusland ook niet goed lukt met die kernwapens te dreigen (rode lijnen), omdat niemand gelooft dat ze echt ingezet gaan worden. Dat geldt vice versa net zo goed.
Een semantische discussie is een discussie over hoe een begrip wordt opgevat. Jij vat in het geval van kernwapens het woord 'abstract' anders op dan ik.quote:Op maandag 19 mei 2025 16:28 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nee. Niet echt. Abstract = niet tastbaar/zichtbaar.
haha kernwapens en hun gevolg is alles behalve dat.
Als jij iets dat vierkant is als rond ziet, en ik probeer je duidelijk te maken dat die echt vierkant is is dat geen semantische discussie. Semantiek gaat over de details.quote:Op maandag 19 mei 2025 16:29 schreef LXIV het volgende:
[..]
Een semantische discussie is een discussie over hoe een begrip wordt opgevat. Jij vat in het geval van kernwapens het woord 'abstract' anders op dan ik.
We hadden het over de casus dat Rusland die tegen Oekraine inzet. Als Rusland dat doet dan zullen ze heel veel gezeik krijgen, mogelijk zelfs isolatie van hun bondgenoten in Peking en Delhi. Maar ik geloof niet dat de Fransen of Britten er een teruggooien voor Oekraine.quote:Op maandag 19 mei 2025 16:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
Jawel. Want zelfs met inzet van een klein kernwapen ga je een drempel over waarvan de gevolgen niet te overzien zijn. Je kunt niet een klein bommetje gooien en verwachten dat je het probleem dan oplost. Je zult er in principe altijd een terugkrijgen, daar is MAD op gebaseerd. En dan gaat het over-en-weer. Je ziet hoe moeilijk het al is om nu een wapenstilstand te verkrijgen. Duurt jaren en de beschietingen gaan gewoon door .
Stel je voor dat hier kernwapens bij komen!!
Idioot om te denken en het risico te willen lopen dit te containen.
Dat is niet realistisch. Voor Putin en zijn regime is dat sowieso het einde. Met het einde van Rusland dreigen is geen optie, want Rusland kan ons ook beeindigen.quote:Op maandag 19 mei 2025 16:29 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
En daarom moet je ervoor zorgen dat de consequenties van dat niet doen groter zijn.
Dan gooi je er een diep in vijandelijk gebied of je houdt rekening met het weer.quote:Op maandag 19 mei 2025 16:27 schreef Stopteken het volgende:
[..]
Dat is een tactische nuke.
Ja die kunnen beperkt zijn maar dan heb je nog de nucleaire fallout... waar naar toe blaast de wind... echt niet zo simpel als je denkt...
Nee, het helpt Rusland helemaal niet. Dat is nu juist 'julie' standpunt iedere keer geweest als het over rode lijnen ging. Dat Rusland toch niks deed. Waarmee ik niet wil zeggen dat dit nooit gaat gebeuren. Maar het dreigen met een kernwapen om je doelen te bereiken of dingen af te persen is gewoon onbruikbaar.quote:Op maandag 19 mei 2025 16:29 schreef Ulx het volgende:
[..]
Niemand gelooft het, maar niemand is 100% zeker.
Dus het dreigen in combinatie met veel burgers doden helpt de Russen ook om hun doel te bereiken. Kijk maar naar de vredesbrigade en de VS. Die jammeren dat Oekraïne moet opgeven.
Nee. Maar ik meende dat de VS (onder Biden) al hadden gezegd massaal terug te slaan met hun luchtmacht mocht Rusland een kernwapen inzetten. Het blijft zeker niet zonder gevolgen.quote:Op maandag 19 mei 2025 16:31 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
We hadden het over de casus dat Rusland die tegen Oekraine inzet. Als Rusland dat doet dan zullen ze heel veel gezeik krijgen, mogelijk zelfs isolatie van hun bondgenoten in Peking en Delhi. Maar ik geloof niet dat de Fransen of Britten er een teruggooien voor Oekraine.
Nah. Oneens. De VS vindt Oekraine gewoon niet belangrijk genoeg. De kernwapens van Rusland hebben daar niets mee te maken.quote:Op maandag 19 mei 2025 16:29 schreef Ulx het volgende:
[..]
Niemand gelooft het, maar niemand is 100% zeker.
Dus het dreigen in combinatie met veel burgers doden helpt de Russen ook om hun doel te bereiken. Kijk maar naar de vredesbrigade en de VS. Die jammeren dat Oekraïne moet opgeven.
En China zou ook ingrijpen. Niemand staat daar op te wachten want het gevolg is ene enorme proliferatie als je ze ongestraft kunt inzetten.quote:Op maandag 19 mei 2025 16:34 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee. Maar ik meende dat de VS (onder Biden) al hadden gezegd massaal terug te slaan met hun luchtmacht mocht Rusland een kernwapen inzetten. Het blijft zeker niet zonder gevolgen.
Klopt, en dat zal zeker meegeholpen hebben om te zorgen dat Poetin dat in 09-2022 niet deed toen het leger zo onder druk stond.quote:Op maandag 19 mei 2025 16:34 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee. Maar ik meende dat de VS (onder Biden) al hadden gezegd massaal terug te slaan met hun luchtmacht mocht Rusland een kernwapen inzetten. Het blijft zeker niet zonder gevolgen.
Jammer voor Poetin en z'n boevenbende. Zie je mij fucks geven?quote:Op maandag 19 mei 2025 16:31 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is niet realistisch. Voor Putin en zijn regime is dat sowieso het einde. Met het einde van Rusland dreigen is geen optie, want Rusland kan ons ook beeindigen.
Jij zit niet aan tafel voor de vredesonderhandelingen. Dus wat jou boeit is niet relevant.quote:Op maandag 19 mei 2025 16:38 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Jammer voor Poetin en z'n boevenbende. Zie je mij fucks geven?
Nou, dan kunnen we het forum wel opdoeken hè.quote:Op maandag 19 mei 2025 16:39 schreef LXIV het volgende:
[..]
Jij zit niet aan tafel voor de vredesonderhandelingen. Dus wat jou boeit is niet relevant.
Dat klopt. Een conventioneel maar wel beslissend antwoord.quote:Op maandag 19 mei 2025 16:34 schreef LXIV het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |