phpmystyle | vrijdag 16 mei 2025 @ 19:36 |
Dat KLM zich heeft moeten aanpassen dan wel hervormen van een vliegmaatschappij die vooral de gegoede burgerij bedient en de hogere middenklasse naar een vliegmaatschappij die de brede middenklasse bedient is logisch. Zeker gezien de moordende concurrentie. Maar het gaat nu wel hard: van geen gratis boterham meer naar bijbetalen voor handbagage. Persoonlijk kies ik best graag voor KLM (ik zoek altijd gunstige prijs op, kan vrij flexibel boeken) en wil best iets bijbetalen om te landen op een airport nabij het centrum, en een blikje Heineken of Cola aangeboden krijgen zonder bijbetalen is mij ook wat waard. Maar ik ga niet hoge ticketprijzen betalen als de dienstverlening hetzelfde is als die van Ryanair. Wat jullie? https://x.com/dft/status/1923381585363050933 | |
Flitsbezorger | vrijdag 16 mei 2025 @ 19:54 |
Ik ben een beetje in de war. Is Transavia juist niet de budgetmaatschappij van Air France-KLM, een model dat vele andere flag carriers ook hebben (bijv. Eurowings van Lufthansa, Vueling van o.a. Iberia en BA)? Waarom zouden ze met hun eigen dochteronderneming willen gaan concurreren? Edit: Oh, het gaat alleen om een X-post over het geld rekenen voor handbagage. Dat doen veel zoveel flag carriers inmiddels voor domestic flights (in ons geval: vluchten binnen de EU/Schengen). "Op weg naar budgetmaatschappij" is dan nogal een overdreven statement. | |
phpmystyle | vrijdag 16 mei 2025 @ 19:57 |
Volgens mij krijg je bij BA en Lufthansa ook op binnenlandse vluchten nog wel "iets" aangeboden. KLM heeft naast de service natuurlijk ook een premium imago (net zoals Apple) en daar willen mensen voor betalen. De marges van KLM zijn klein, dus ze proberen denk ik wat kwartjes en euro's bij elkaar te scharrelen door marsen, redbull en koffie te verkopen. Maar dan vervalt m.i wel je premium imago. | |
Flitsbezorger | vrijdag 16 mei 2025 @ 20:10 |
De laatste binnenlandse vluchten die ik met Lufthansa vloog (voor werk overigens, zou persoonlijk zelf gewoon de ICE of de auto gepakt hebben als ik zelf moest dokken) was de klandizie dermate zo dat de extra kosten voor handbagage weinig uit zou maken tbh, gezien de werkgever of opdrachtgever betaalt. Voor vakantiegangers en mensen die überhaupt zelden met flag carriers vliegen wel een deuk op de premium imago ja, dat ben ik wel met je eens. Dan is de gat met no-frills carriers wel veel kleiner en ligt de keuze om voor zo'n no-frills carrier te kiezen eerder voor de hand (afhankelijk van waar je landt - Stansted is geen Londen en Beauvais is geen Parijs, dan betaal ik liever wat extra's om gewoon op LHR of CDG te landen). | |
Red_85 | vrijdag 16 mei 2025 @ 20:20 |
En handkoffers betalen en de snack en drankje er uit ![]() The fuck hey ![]() Lowcostcarrier. Niks waardigs aan | |
bianconeri | zaterdag 17 mei 2025 @ 08:49 |
Las het inderdaad. Het enige waarom je nog met KLM zou vliegen is de gratis koffer en een klein hapje en drankje. Aangezien KLM totaal niet kan concurreren qua prijzen. Ik betaalde vaak dat beetje extra nog wel voor KLM vanwege de extra's. Alleen als dit allemaal door gaat? Zoals die onzin dat klanten het wel goed vinden om geen hapje en drankje te krijgen na een test? Hou toch op. Zeker Nederlanders gaan echt niet blij zijn met het verdwijnen van een ''gratis'' hapje en drankje. Ze gaan concurreren met Ryanair, maar dan voor prijzen 5x hoger (zeker omdat vliegen vanuit NL al belachelijk duur is). Lowcostcarrier KLM. | |
icecreamfarmer_NL | zaterdag 17 mei 2025 @ 08:56 |
Mee eens, wat is de meerwaarde nu? | |
Hallojo | zaterdag 17 mei 2025 @ 09:01 |
Bij KLM moet je al een paar jaar voor je koffer betalen. | |
ems. | zaterdag 17 mei 2025 @ 09:08 |
Ik had onlangs weer eens een vlucht met KLM omdat dat relatief het beste uit kwam en ik vond het verschil met goedkopere maatschappijen sowieso al verwaarloosbaar. Zeg ik dan wel als smerige economy peasant trouwens. | |
Prego | zaterdag 17 mei 2025 @ 09:50 |
Alles wordt uitgekleed in Nederland dus waarom KLM niet? | |
HSG | zaterdag 17 mei 2025 @ 09:53 |
Dat is wel bij meer maatschappijen, zoals Delta AIrlines. | |
phpmystyle | zaterdag 17 mei 2025 @ 09:54 |
Klopt. En soms ben je op KLM aangewezen als je wil vliegen op bijvoorbeeld heatrow ipv dat je nog ver moet reizen naar het centrum. Maar anders kan ik ook prima kiezen voor een budgetairline, het ticketverschil kun je uitgeven aan een mars, koffie en extra beenruimte ![]() | |
phpmystyle | zaterdag 17 mei 2025 @ 09:57 |
Ruimbagage moet voor betaald worden. Cabin trolley en rugzak is gratis. | |
TAmaru | zaterdag 17 mei 2025 @ 10:13 |
Als je inderdaad gaat vergelijken, is er vrijwel geen goede reden meer te ontdekken om KLM te vliegen, noch op lange noch op korte afstand. Ruimbagage moet ook altijd betaald worden, zelfs als je naar Azië of Amerika vliegt. Budgetmaatschappij. | |
MichaelScott | zaterdag 17 mei 2025 @ 10:28 |
Als ik geen broodje kaas meer krijg dan sla ik KLM voortaan wel over! | |
core2duo | zaterdag 17 mei 2025 @ 11:34 |
Nederland is een van de meest egalitaire landen ter wereld. In dat licht kan ik de keuze van KLM wel begrijpen. Helaas, het is zoals het is. Misschien wel als enige land ter wereld is er ook de nodige aversie tegen frequent flyer-programma’s (door die gehate milieuorganisaties). Zoek je iets boven het gemiddelde dan zil je waarschijnlijk op een buitenlandse vliegmaatschappij uitkomen. | |
QWARQTAARTJE | zaterdag 17 mei 2025 @ 12:18 |
That's the spirit! | |
nostra | zaterdag 17 mei 2025 @ 12:32 |
Voor bijzonder lange vluchten interessert de kwaliteit me nog wel, voor de rest alleen prijs. Vroeger met Elbers had KLM nog wel een gunfactor als ze iets duurder waren, nu ze definitief opgeslokt zijn door Air France ook niet meer. | |
phpmystyle | zaterdag 17 mei 2025 @ 13:20 |
Dat, en van Rintel straalt een politieke kleur uit die niet helemaal de mijne is ![]() Bij mij is het juist andersom, op lange vluchten is de kwaliteit vaak beter omdat drank en spijzen bij de prijs in zitten en er met wide body's wordt gevlogen. Op korte afstand vind ik het met KLM makkelijk omdat je geen rekening hoeft te houden met bagage, en je een beetje op christelijke tijden kunt vliegen ipv in de randen van de dag. | |
phpmystyle | zaterdag 17 mei 2025 @ 13:22 |
binnenkort vlieg ik naar curacao, heb je keuze uit conrendon, trui en klm. Dan wil ik nog wel iets extra's betalen om dan te kunnen genieten van de service van klm + dat hun 777 in één keer vliegen op curacao ipv zo'n tussenlanding op bonaire. | |
nostra | zaterdag 17 mei 2025 @ 14:30 |
Lekker, ff naar Curaçao. | |
bianconeri | zaterdag 17 mei 2025 @ 15:40 |
In het ruim ja. Ik heb het geluk dat op de vliegvelden hier (met name Tallinn) KLM toch niet vliegt. | |
Halcon | zaterdag 17 mei 2025 @ 15:41 |
Je kunt vast ook wel vliegen met een overstap in de VS. Al lijkt deze ongein alleen voor binnen Europa te gelden en niet voor intercontinentaal, dus dan zou je nog KLM kunnen kiezen. Ik vlieg meestal KLM of AF. Maar als het dit soort onzin wordt, dan zoek ik wel een alternatief. | |
Shotty | zaterdag 17 mei 2025 @ 16:24 |
KLM is steeds meer vergane glorie. Had laatst een vlucht van 13 uur met ze. Kapotte stoel, matig eten, geen amenity kit. Enige wat ze nog hebben is de Bols huisjes. Paar weken later met Emirates: halen je op en brengen je weg met taxi’s. Alles aan de stoel werkt. Eten meer dan top. Amenity kit van bvlgari. Wereld van verschil, maar de prijsklasse was hetzelfde. Beide business class. Emirates heeft dan nog een eerste klas die nog beter is, voor KLM is het het best haalbare. | |
Bart2002 | zaterdag 17 mei 2025 @ 20:12 |
Nou mij ook. 3 euro. Ondertussen zit het al in de prijs voor een tientje. Deze cheap tricks... ![]() | |
Bart2002 | zaterdag 17 mei 2025 @ 20:17 |
Maar leuk: een topic over snelle knapen die dag en nacht tussen de vleugels zitten op de "long haul" met een premium maatschappij waar men een gratis blikje Heineken krijgt. Smullen en genieten. Van die mannen die altijd weer voor "zaken" op verre bestemmingen moeten zijn. Verdomd interessant altijd. Ze gebruiken ook jargon wat het nog interessanter maakt. Ondertussen hanteren ze een zeer vervuilende levensstijl gewoon omdat het kan zonder twijfels ooit daarover. Goed bezig. ![]() | |
michaelmoore | zaterdag 17 mei 2025 @ 20:18 |
zal me worst zijn , China air is ook best Emirates , Qatar , maakt me allemaal niks uit | |
Bart2002 | zaterdag 17 mei 2025 @ 20:20 |
Ja dan voel je je wel bekocht kan ik me zo voorstellen zo zonder een "amenity kit". Mooi klote dan voor je. ![]() Had je de hele long haul schrale lippen w.s. | |
phpmystyle | zaterdag 17 mei 2025 @ 20:21 |
Het is wel gecombineerd met snack, gratis handbagage en keuze uit vertrektijden. | |
phpmystyle | zaterdag 17 mei 2025 @ 20:22 |
Nou dat was niet mijn insteek en sowieso ben ik niet zo van een ander de ogen uitsteken. Ik reis gewoon economie verder. | |
Bart2002 | zaterdag 17 mei 2025 @ 20:23 |
Doe toch niet zo interessant man. Wat boeit dat allemaal, een gratis snack. Dan koop je dat zakje smoked almonds gewoon zelf. | |
Bart2002 | zaterdag 17 mei 2025 @ 20:25 |
Ik ben wat dat betreft een beetje spoiled door dat andere forum met een "T". Daar zitten ze echt hoor al die verwende kereltjes met recht op een gratis snack. Zo vervelend en verwend en verwaten en daardoor fijn leeswerk. | |
phpmystyle | zaterdag 17 mei 2025 @ 20:28 |
Wat ? | |
phpmystyle | zaterdag 17 mei 2025 @ 20:29 |
Je leest niet goed. En wat je leest interpreteer je nog fout ook. Heb jij mijn OP gelezen? Ik neem er juist afstand van. | |
Bart2002 | zaterdag 17 mei 2025 @ 20:31 |
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1794393 Leef je uit. Allemaal mannetjes met hoogmoedswaanzin omdat ze allemaal zoveel moeten vliegen voor zeer belangwekkende zaken en de baas betaalt. Zo voelen zij zich zeer belangrijk en nuttig. Ik kreeg gewoon die zelfde vibes bij dit topic. Het recht om verwend te worden zittend in die stomvervelende buis. | |
phpmystyle | zaterdag 17 mei 2025 @ 20:33 |
Je oordeelt te snel. Ik ben redelijk wars van pronkerij. Sowieso kunnen de meeste mensen zich eigenlijk geen premium of business class veroorloven. Inkomen/vermogen staat niet in verhouding tot de kosten van zo'n ticket. | |
Bart2002 | zaterdag 17 mei 2025 @ 20:37 |
Nou ja je geilt wel op een "gratis" blikje Heineken zien we daar. Ik noemde dat al een cheap trick. En alles in het leven wordt uitgekleed gewoon omdat het kan en omdat de consument niet stemt met de voeten door gewoon niet te gaan vliegen. Er zijn altijd miljoenen klachten over de bekende "budget" maatschappijen maar toch blijft men daar intrappen door er gebruik van te maken. Een fijne fuck you zou zijn: gewoon thuisblijven maar dat vindt men dan weer veel te ver gaan. | |
michaelmoore | zaterdag 17 mei 2025 @ 20:39 |
maak tmij niets uit als ik voor werk zou moeten vliegen dan wel , maar als je maar een paar keer per jaar met die luchtbus gaat dan is het gewoon 9 uur stilzitten Het is niet anders | |
Glazenmaker | zaterdag 17 mei 2025 @ 20:52 |
Sorry hoor maar als ik op mijn 8e zakenreis van dit jaar geen "amenity kit" krijg dan ga ik stuiteren in dat vliegtuig hoor. M'n vader werkte in de VS en van de werkgever kregen we twee retourvluchten per jaar. Degene die de tickets had moeten boeken was ons een keer vergeten en er waren alleen nog maar de businessclass plaatsen over. Twee studentjes liepen langs de rij mensen in sky priority en ik werd gewoon bij m'n schouder gepakt door een boomer die wist te vertellen dat alleen business class mocht. Leukste moment van de reis. Ik heb mij nog nooit zo geschaamd voor mijn medemens. Wat een asociale tyfuszooi. We betalen 3000 euro dus gooien we alle snacks op de vloer en de gratis China zooi erbij. Wel lekker gegeten en gedronken, maar zou het zelfs met een miljoen op de bank nooit zelf kopen. TLDR: mensen die veel geld aan een vliegreis geven zijn allemaal stom. | |
Toine51 | zaterdag 17 mei 2025 @ 20:55 |
Geen eigen vliegtuig hebben.. Paupers... ![]() | |
raptorix | zondag 18 mei 2025 @ 02:24 |
Kan mij het nou schelen, ik vlieg 1 keer per jaar naar Grand Canaria, en zolang er voldoende wijn aan boord is zal het me een zorg zijn, moet zeggen dat ik tevreden ben met TUI, meestal is het Transavia en eigenlijk nooit een slechte ervaring gehad, of ja 2 jaar terug, hadden we 4 uur vertraging met vertrekken wat me 800 euro opleverde aan vergoeding ![]() | |
Jan_Onderwater | zondag 18 mei 2025 @ 09:58 |
Bekijk deze YouTube-video | |
Jan_Onderwater | zondag 18 mei 2025 @ 10:00 |
Ben 1 keer met Ryanair gevlogen, doe ik niet meer. | |
augurk2025 | zondag 18 mei 2025 @ 10:05 |
KLM ![]() | |
Shotty | zondag 18 mei 2025 @ 10:14 |
Duidelijk nooit voor zaken op reis geweest. Het klinkt inderdaad superleuk, maar een groot gedeelte van de tijd zit je op plaatsen waar geen fuck aan is. Soms heb je mazzel en zit je in een interessante plek en heb je wat tijd om het ook nog te zien. Maar meestal ben je hard aan het werk, in de lokale variant van schubbekutteveen, met als grootste atractie een standbeeld van de eerste burgemeester ofzo. En ik vlieg niet omdat het kan, maar omdat het soms nodig is. En geloof mij, het werk dat ik doe doet veel meer voor het milieu dan dat vliegen er schade aan doet. Ja, ik weet ook niet hoe in het overleefd heb 😋 Maar het hoort er gewoon bij. En is ook best handig. Ik heb altijd slippers, slaapmasker, en reserve tandeborstel van verschillende amenity kits in mijn toilettas (de toilettas is een tasje van een amenity kit.) Ik had zelf ook niet verwacht dat ik het zou missen, maar het valt toch op als het er opeens niet is. | |
phpmystyle | woensdag 21 mei 2025 @ 13:04 |
Net nog stukje bij WNL of ander journaal. Velen klagen erover dat dit wel het imago van KLM aantast. | |
Halcon | woensdag 21 mei 2025 @ 13:20 |
Amenity kit kreeg ik de laatste keer nog wel. Maar wat heb je er aan? Alsof ik zelf niet een fatsoenlijke tandenborstel mee neem op een lange vlucht. ![]() | |
Spablauw214 | woensdag 21 mei 2025 @ 15:04 |
KLM is al naar de klote. Waarom zou je binnen Europa nog KLM vliegen? Het kost de hoofdprijs en je moet straks even goed voor alles bijbetalen. Het enige voordeel wat overblijft is dat ze, itt de lowcostboeren, vaak meerdere vluchten per dag hebben waardoor je met een citytrip van een paar dagen het meeste uit je weekend kan halen. Maar meestal boek ik gewoon wat het goedkoopst is. Zelfs zo’n Ryanair of Wizz is voor 2 uurtjes nog wel uit te houden. Het argument Hollandse glorie kan ook de prullenbak in, tijdens m’n laatste 5 vluchten werden alle mededelingen ook gewoon alleen in het Engels gedaan. | |
Gunner | woensdag 21 mei 2025 @ 15:16 |
Jeetje wat is een amenity kit nu weer en waarom is dat zo super belangrijk dat je er een maatschappij op wil affakkelen. | |
Beathoven | woensdag 21 mei 2025 @ 15:22 |
Ik heb met verschillende maatschappijen gevlogen. Lufthansa en KLM vond ik dikke prima. Maar ook Correndon en 1x Ryan Air (ongeveer 15 jaar geleden naar Ierland) bevielen eigenlijk wel. Je hebt bij KLM dat het iets meer premium voelt en kans op de koning achter de knoppen. Maar ik kijk eigenlijk altijd naar de prijs en probeer wel de dubieuze partijen wat uit de weg te gaan. M'n vrouw heeft al eens een gratis retourtje overzee via KLM gewonnen, dus die hebben wel een klein persoonlijk streepje voor. | |
Halcon | woensdag 21 mei 2025 @ 15:23 |
Wat een vergelijking ook. Correndon en Ryan Air zijn echte budget maatschappijen, KLM niet. KLM legt het dik af als je ze vergelijkt met maatschappijen die in hetzelfde vijvertje vissen. | |
Beathoven | woensdag 21 mei 2025 @ 15:24 |
Dan flikker ik Correndon en Ryanair wel uit de vergelijking. | |
Halcon | woensdag 21 mei 2025 @ 15:26 |
Ja, dan legt KLM het wel af tegen Emirates en co. Waar ook hele plausibele verklaringen voor zijn. Maar weet niet of meer richting budget maatschappijen bewegen dan de oplossing is voor KLM. | |
Gunner | woensdag 21 mei 2025 @ 15:27 |
Emirates en KLM vergelijken gaat al snel mank. De eerstgenoemde hoeft nauwelijks belasting te betalen over heel veel zaken. Dan kan ik het ook winnen. | |
Halcon | woensdag 21 mei 2025 @ 15:29 |
Daarom ook dat er plausibele verklaringen zijn voor de enorme verschillen. | |
Spablauw214 | woensdag 21 mei 2025 @ 15:48 |
Er zitten bij KLM ook wel verschillen tussen of je Europees vliegt of intercontinentaal natuurlijk. Zo’n 737 is weinig anders dan een toestel van Transavia. Ja, andere kleur stoel en je krijgt een gratis drankje. Maar dat is het wel. | |
ems. | woensdag 21 mei 2025 @ 15:59 |
Ja dat. Voor de kortere vluchten is er wat betreft de economy class echt nauwelijks verschil te ontdekken. In ieder geval niet genoeg om een hogere prijs te verantwoorden. | |
phpmystyle | woensdag 21 mei 2025 @ 16:02 |
Klopt, door die vaste lijnvluchten kun je goed plannen. In de middag vertrekt, ergens in de avond terug. Ik waardeer KLM omdat je niet voor kleine dingen hoeft te betalen, en dan mag het best wat duurder zijn. Maar dit wordt irritant. En dat staat nog lost - niet benoemd in de OP - dat hun prijzen variabel zijn. Ik betaal 710 euro ofzo voor curaçao, had ik op een ander moment geboekt had het voor 620 euro gekund. Ik houd niet van dat soort kut grappen. | |
phpmystyle | woensdag 21 mei 2025 @ 16:02 |
Dat krijg je als je business class vliegt. Maar ik vlieg geen business class. | |
phpmystyle | woensdag 21 mei 2025 @ 16:04 |
Klm heeft/had een gunfactor. Maar dat is wel dalende. Jammer dat zo'n premium airliner zo achteruit gaat. | |
Halcon | woensdag 21 mei 2025 @ 16:05 |
Het zitten zelf in economy class niet inderdaad. Maar je hoefde niet voor elke scheet bij te betalen. | |
Halcon | woensdag 21 mei 2025 @ 16:05 |
Ik wel, maar die kit boeit me dan weer helemaal niks. | |
michaelmoore | woensdag 21 mei 2025 @ 16:07 |
De grote money maker is internationaal vliegen als INT HUB maar Groen Links die wille alleen zelf graag vliegen | |
Joopklepzeiker | woensdag 21 mei 2025 @ 16:10 |
Ik vlieg altijd met red bull | |
Spablauw214 | woensdag 21 mei 2025 @ 16:11 |
Als je een verre reis wil maken kan je het beste een jaar vooraf al regelmatig de prijzen checken om te kijken wanneer je het beste kan boeken. Zeker met een gezin van 4 kan dat soms meer dan ¤1000 schelen. Sowieso is vliegen vanuit Nederland belachelijk duur geworden, Brussel of de Duitse luchthavens zijn veel goedkoper. Ook met parkeren trouwens. | |
Spablauw214 | woensdag 21 mei 2025 @ 16:13 |
Hoe verder je vliegt hoe belangrijker dat soort dingen worden. Op een vlucht naar Londen, Wenen of Milaan interesseert het me niet dat ik geen gratis drankje krijg. Ga je intercontinentaal dan wordt het al anders. Je hebt ook die uitgeklede zooi via IJsland, daar zou ik nooit aan beginnen. | |
Spablauw214 | woensdag 21 mei 2025 @ 16:15 |
Overigens is een legacy carrier ook geen garantie. Wij vlogen met Iberia naar Tenerife juist omdat we geen zin hadden in dat Sunweb-volk, maar we moesten alsnog overal voor bijbetalen en de beenruimte was minder dan bij Ryanair. Daar vliegen we ook niet meer mee. Samen met Pegasus het slechtste waar ik ooit mee gevlogen heb. | |
Halcon | woensdag 21 mei 2025 @ 16:18 |
Dat is wel zo, maar ook voor een vlucht van een paar uur vind ik een drankje wel fijn. Iets te eten ook wel. Vind verder de sfeer bij KLM heel anders dan bij Ryan Air. Ander volk gemiddeld genomen, rustiger met instappen, uitstappen, etc. Ryan Air en Wizz Air begint het al met het instappen. Mensen met hun neus al tegen de deur, bij wijze van, terwijl ze geen priority hebben. Dan al die handbagage proppen en zo. Andere argumenten voor mij zijn voorrang bij security, inchecken, instappen, de lounge, je kunt wat meer kiezen qua tijden, minder vaak vertraging, internet op de vlucht (al heb je dat bij KLM ook niet altijd).... | |
Spablauw214 | woensdag 21 mei 2025 @ 16:23 |
Dit vind ik ook het grootste nadeel van die lowcostboeren, dat de boarding altijd een teringchaos is. Mensen die lopen te schreeuwen, met hutkoffers aan komen zetten, in het gangpad blijven staan of op het allerlaatste moment komen aankakken, met een grote bek binnenkomen omdat ze even moeten laten merken dat ze er zijn ![]() Een tijdje terug ben ik met Austrian naar Wenen gevlogen. De boarding begon, binnen 10 minuten zat iedereen op z’n stoel en nog 10 minuten later stonden we op de Aalsmeerbaan. Geen enkel gezeik. Je betaalt wat meer maar je krijgt ook wat meer, zeg maar. | |
Bart2002 | woensdag 21 mei 2025 @ 16:24 |
Ook niet als er zo'n schattige kleine tube tandpasta bij zit? ![]() | |
Halcon | woensdag 21 mei 2025 @ 16:25 |
Ja, erg irritant. Dat begint al bij het instappen. Allerlei lui die staan te dringen, terwijl ze eigenlijk rustig zouden kunnen blijven zitten. Of ergens verderop staan, want de zitplaatsen zijn meestal beperkt op de kleinere vliegvelden. Daarna staan mensen eindeloos in dat gangpad om al die handbagage erin te proppen, want ja, ruimbagage maakt het opeens een stuk duurder, dus alles moet mee als handbagage. | |
Spablauw214 | woensdag 21 mei 2025 @ 16:30 |
Mijn absolute dieptepunt was jaren geleden, een vlucht met Ryanair van Malta naar Eindhoven. Echt een uur voordat de boarding zou starten liet het grondpersoneel iedereen een rij maken en toen gingen ze met 3 man en die trolley sizer letterlijk iedereen langs om te kijken of niemands trolley te groot was. Ik kwam niet verder dan: ![]() | |
michaelmoore | woensdag 21 mei 2025 @ 17:19 |
| |
Spablauw214 | woensdag 21 mei 2025 @ 17:29 |
In dit stuk staat precies hetzelfde als wat hier in het topic al is besproken. En ik denk dat het wel klopt. KLM zegt natuurlijk dat de kale ticketprijs omlaag gaat maar iedereen weet ook wel dat dat niet gaat gebeuren en dat de kosten voor die trolleys er gewoon bovenop komen. | |
michaelmoore | woensdag 21 mei 2025 @ 17:33 |
alles om de heffingen van Groen Links van Amsterdam als groot aandeelhouder te betalen | |
sanger | woensdag 21 mei 2025 @ 18:16 |
Grappig, ik vloog laatst met Emirates en had een kapotte stoel en kapotte entertainment. Bij KLM vorige week werkte alles prima. Zelfde prijsklasse. Je kunt soms ook pech hebben natuurlijk ![]() Overigens vind ik Emirates wel beter dan KLM, lijkt me ook geen discussie over mogelijk eigenlijk. | |
Halcon | woensdag 21 mei 2025 @ 18:21 |
Bij Wizz Air heb je dan voor die 6 euro nog een beter broodje ook ![]() | |
Spablauw214 | woensdag 21 mei 2025 @ 18:38 |
Het voordeel van KLM intercontinentaal is dat je op veel bestemmingen rechtstreeks kan vliegen. Het boordproduct zelf is echter maar matig, zeker in vergelijking met die Aziatische airlines. Zelf vind ik een overstap nooit zo’n ramp als het niet te lang is. | |
vaarsuvius | woensdag 21 mei 2025 @ 18:39 |
wtf is een amenity kit? | |
michaelmoore | woensdag 21 mei 2025 @ 18:41 |
sokken, liptstick , creme , oogdoekje, mondkapje, luchtje, condoom om de stewardess te naaien , enz | |
Flitsbezorger | woensdag 21 mei 2025 @ 18:42 |
Een toilettasje | |
Bart2002 | woensdag 21 mei 2025 @ 19:11 |
Hoort bij de zeer kinderachtige "goodies" omdat die zogenaamd "gratis" zijn. Een kinderhand is snel gevuld en deze mannen zijn blij als een kind met een sigaar uit eigen doos. Net zoals met het "gratis" blikje Heineken. Gaan ze helemaal blozen. ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Bart2002 op 22-05-2025 18:39:09 ] | |
Spablauw214 | woensdag 21 mei 2025 @ 19:35 |
![]() | |
Bart2002 | woensdag 21 mei 2025 @ 19:57 |
Jij bent denk ik ook zo een gast die "voor zaken" geregeld "tussen de vleugels zit" op de "long haul" met je "gratis" "amenity kit" tegen schrale lippen. Dus die kutsmiley beschouw ik als een compliment. ![]() Ik was vroeger ook een "frequent flyer" naar Hong Kong voornamelijk. Ik vond dat ook wel interessant. Maar achteraf is het leeg en pure tijdverspilling. Al dat gevlieg op niks af. Al die verveling en verblijf in onpersoonlijke hotels. Gelukkig kan dat allemaal online en op afstand tegenwoordig. | |
Toefjes | woensdag 21 mei 2025 @ 20:23 |
90% van de wereldbevolking heeft nog nooit gevlogen, en zal waarschijnlijk ook nooit in een vliegtuig zitten. De overige 10% heeft een dikke nek omdat ze zich druk maken om een broodje kaas en een blikje cola. | |
Spablauw214 | woensdag 21 mei 2025 @ 22:18 |
Niet echt. Wel een tijdje een baan gehad waarvoor ik met enige regelmaat zakelijk reisde in Europa. Maar ik begrijp niet wat mensen er leuk aan vinden. Nu hoef ik het niet meer. | |
LXIV | woensdag 21 mei 2025 @ 22:39 |
Dat hapje en drankje en die koffer zijn helemaal niet gratis. Je betaalt er juist vier keer zoveel voor. Ik wil gewoon het goedkoopste ticket hebben wat allemaal extra wordt geboden is meestal een wassen neus ook zoiets als Priority boarding, wat een onzin je mag eerder instappen, maar vliegt toch heus op hetzelfde moment weg | |
core2duo | woensdag 21 mei 2025 @ 22:44 |
Er zijn zelfs mensen die vliegschaamte hebben en nooit meer met het vliegtuig reizen. Of zichzelf ineens geen citytrip Barcelona meer gunnen. Vaak precies de mensen die er het geld voor hebben en dus leuke reizen kunnen maken. Treurig dat KLM richting een budgetmaatschappij gaat. Het past perfect bij onze calvinistische cultuur, met soberheid als deugd. | |
Jan_Onderwater | donderdag 22 mei 2025 @ 10:21 |
Het voordeel is wel dat een bezopen beachbum in een ongepist trainingspak en de raveteefjes met Ryanair vliegen en niet naast je zitten bij KLM. Ryanair 1 keer , nooit nee never meer | |
LXIV | donderdag 22 mei 2025 @ 10:23 |
Hangt van je bestemming af. PS maar zwemen gevlogen, alleen maar nette mensen | |
Jan_Onderwater | donderdag 22 mei 2025 @ 10:23 |
![]() | |
michaelmoore | donderdag 22 mei 2025 @ 10:27 |
priority is wel lekker rustig instappen en geen gezeur en getrek om je heen | |
Red_85 | donderdag 22 mei 2025 @ 10:31 |
Je hebt wel eens pech inderdaad. Heb met Emirates, malaysian, air canada en klm long haul gevlogen tot nu toe en heb eigenlijk alleen maar positieve ervaringen met allemaal. Binnen europa met vanalles en merk daar dat hoe groter het imago van de maatschappij, hoe kutter je uiteindelijk zit. | |
sanger | donderdag 22 mei 2025 @ 10:37 |
Ik had laatst dus eeneigenlijk te korte overstap met KLM.... In Panama van de ene kant van het vliegveld helemaal naar de andere kant, en dan ook nog een keer door security omdat het een andere hal was. We hadden geen 5 minuten later moeten aankomen bij de gate daardoor.... | |
bianconeri | donderdag 22 mei 2025 @ 13:11 |
Overstappen vind ik ook absoluut niet erg als de prijs er naar is. Ik vind het altijd wel leuk om een ander vliegveld te bezoeken. Maar hoe lang is natuurlijk wel een punt. Ik hou er niet van om te moeten haasten, mag graag nog even lekker wat drinken en rond kijken. Maar op den duur is het gewoon te lang. Niets mis met Ryanair. Vliegen naar veel plekken lekker goedkoop. Enige nadeel is alle extra's, maar he dat geeft KLM dan ook niet meer. | |
Halcon | donderdag 22 mei 2025 @ 13:38 |
Daar houd ik wel rekening mee. Een hele korte overstap vind ik niks. Uiteraard is 14 uur ergens op een vliegveld wachten ook teveel van het goede. Maar paar uur is niks mis mee. Als ze een beetje een fatsoenlijke lounge hebben, dan is dat wel te doen allemaal. | |
SEMTEX | donderdag 22 mei 2025 @ 14:50 |
Ik vond mijn Transavia vluchten naar Arrecife (Lanzarote) en Tenerife South prima, weinig last gehad van Sunweb volk. In die eerste wel veel jankbaby's, maar mijn oordopjes deden wonderen. Indirect hadden wij trouwens ook bij Sunweb geboekt (Elizawashere maakt of gebruik van hun diensten of ze zijn opgeslokt door Sunweb). | |
SymbolicFrank | donderdag 22 mei 2025 @ 16:05 |
Hoeveel betaal je nu bij de KLM voor de CO2 compensatie? | |
Spablauw214 | donderdag 22 mei 2025 @ 19:26 |
Ryanair heeft ook vaak echt bodemprijzen, zelfs tijdens de schoolvakanties. We zijn een tijdje terug nog met 4 man voor ¤450 inclusief stoelreserveringen en ruimbagage op en neer naar Kroatië gevlogen. Dan wil ik alle nadelen wel op de koop toe nemen. Ben ook wel eens met ze naar Cyprus gevlogen (4,5 uur ruim) maar dat was teveel van het goede. Vooral dat ze constant, maar dan ook echt constant door de omroep blèren om van alles te verkopen. Eten, drinken, sterkedrank, geuren, krasloten en weet ik veel wat, en het volume staat ook veel harder dan elders waardoor het lastig te negeren is, echt heel vermoeiend. | |
bianconeri | vrijdag 23 mei 2025 @ 08:07 |
Klopt, zeker voor lange vluchten is een legacy carrier vaak toch wel fijner. Maar voor die 2 a 3 uur maakt het echt niet uit. Al moet ik wel zeggen dat je vanuit hier (Estland) al gauw verder moet vliegen en je hier heel weinig opties hebt. | |
Treinhoer | vrijdag 23 mei 2025 @ 08:32 |
Korte vlucht (onder 3 uur) binnen Europa maakt het tegenwoordig geen zak meer uit met wie je vliegt. Allemaal hetzelfde gezeik met je handbagage. Dat ene gratis drankje maakt echt geen verschil. Enige waar ik nog een verschil in maak is wanneer ik voor werk boek, omdat ik weet dat er altijd een mogelijkheid is dat ik voor een X bedrag kan 'upgraden' naar priority boarding iets meer beenruimte. Dat laatste is wel een ding. Ik ben 2 meter. Vroeger kon je gewoon bij het inchecken netjes aangeven dat je ivm lengte graag rond de vleugel/nooduitgang wilde zitten en hield elke maatschappij gewoon rekening met zulke verzoeken zonder extra kosten. Tegenwoordig wordt je als Karen gezien aan de balie als je zoiets impliceert. | |
bianconeri | vrijdag 23 mei 2025 @ 08:40 |
Eerste mee eens. Of je nou budget of legacy vliegt, qua service en vliegtuig maakt het niet uit. Echter heb je soms nog wel gratis je trolley, al worden dat steeds minder. En dat ene hapje en drankje is toch wel lekker hoor bij zo'n vlucht. De prijzen verschillen vaak niet erg veel als je je trolley nog moet bijkopen, dus dan neem ik toch vaak wel de duurdere met zo'n extra. Al moet ik zeggen dat sinds ik niet meer in Nederland woon dat wel anders is. Toen koos ik vaak voor KLM, maar die vliegen hier niet. Enige legacy carrier die echt wat doet hier is Turkish Airlines. | |
Treinhoer | vrijdag 23 mei 2025 @ 08:42 |
Ik heb nog nooit met TA gevlogen, maar als ik ooit de mogelijkheid heb, dan overweeg ik het. Onder die 3 uur is inderdaad gewoon iene-miene-mutte, en als de baas betaald en het komt qua tijd uit, dan wil ik het wel eens proberen ![]() | |
bianconeri | vrijdag 23 mei 2025 @ 08:47 |
TA is gewoon prima. Hebben wat awards gewonnen, maar het is gewoon goed en dat is het. Maaltijden (intercontinentaal) zijn echt best prima voor in het vliegtuig. En ze doen niet moeilijk over drinken vragen (een KLM overigens ook niet). Service in de vliegtuigen is ook gewoon goed. Owh en wat ik vooral goed vond is de gratis optie in Istanbul op een hotel en rondleiding door de stad. Ze hebben alleen weinig Europese vluchten dus ik vlieg er weinig mee. Alleen naar Istanbul. Al kun je technisch gezien vanuit Istanbul dan Europees door reizen, maar dat is wel wat duurder. | |
VEM2012 | vrijdag 23 mei 2025 @ 09:01 |
In Nederland is ook eigenlijk alleen maar ruimte voor een budgetmaatschappij. Nederlanders zijn immers niet bereid om te betalen voor service en kwaliteit op een enkeling na. | |
Richestorags | vrijdag 23 mei 2025 @ 09:06 |
Cathay Pacific ftw. | |
Halcon | vrijdag 23 mei 2025 @ 09:16 |
KLM draait natuurlijk niet alleen op Nederlandse vliegreizigers. | |
SEMTEX | vrijdag 23 mei 2025 @ 09:32 |
Singapore Airlines ook hoor ![]() | |
VEM2012 | vrijdag 23 mei 2025 @ 09:39 |
Nee, maar dat zal niet gaan helpen. Uiteindelijk verwacht ik dat KLM ten onder zal gaan vanwege een vijandige overheid. | |
Halcon | vrijdag 23 mei 2025 @ 09:41 |
Ja, KLM is erg afhankelijk van Schiphol. Als Schiphol moet gaan krimpen of niet mag gaan groeien, dan wordt Schiphol steeds minder een overstaphub in Europa. En dat gaat KLM dan natuurlijk veel reizigers kosten. | |
Bocaj | vrijdag 23 mei 2025 @ 09:44 |
Als je ergens in Verweggistan bent als Hollander en zo'n mooie blauwe zwaan staat je daar op te wachten om je thuis te brengen dan heeft dat wel wat inderdaad. ![]() | |
Spablauw214 | vrijdag 23 mei 2025 @ 10:16 |
Andersom heb ik dat ook altijd als ik naar de Antillen vlieg. Dan land je op Curaçao of Sint Maarten met KLM en ben je nog steeds in Nederland ondanks dat je zo’n eind van huis bent. | |
Halcon | vrijdag 23 mei 2025 @ 10:20 |
Het zal snel een stuk minder hebben als het imago een flinke downgrade krijgt doordat ze budgetmaatschappij gaan worden. | |
Spablauw214 | vrijdag 23 mei 2025 @ 10:29 |
Kijk maar wat er van Brussels Airlines is geworden nadat Sabena over de kop ging, dan heb je je antwoord. En als je naar Zaventem kijkt zie je ook direct wat er gebeurt als Schiphol moet gaan krimpen. Een kleinere luchthaven met minder airlines en bestemmingen, en KLM kan de helft van z’n vloot afstoten. | |
VEM2012 | vrijdag 23 mei 2025 @ 10:54 |
Ik snap ook niet dat de politiek zo oerdom kan zijn. Het is alsof ze denken dat Nederland ook een gaaf land is zonder de welvaart die we nu hebben. Echter: dat is werkelijk het enige wat Nederland nog voor heeft op andere landen. | |
Red_85 | vrijdag 23 mei 2025 @ 11:01 |
Zelfs op Zaventem komen ze er nu achter dat 25 jaar geen moer doen aan je luchthaven en het laten verpieteren toch echt helemaal kut is. De vrachtarealen hebben al een flinke upgrade gekregen en nu gaat ook de paxterminal er eindelijk aan geloven voor de modernisering. | |
Jan_Onderwater | vrijdag 23 mei 2025 @ 11:04 |
Je snapt dat niet? Overheid faalt op gebied van wonen, milieu, migratie, onderwijs, gezondheidszorg, energie. Overheid dumpt staalslakken en granuliet afval. Overheid faalt keer op keer met toeslagen, overtreed de wet met het afluisteren van journalisten en advocaten. En dan snap jij niet dat ze oerdom zijn? De Media besteden waarschijnlijk meer aandacht aan de stinkscheten van Trump, maar dan nog. |