Wat een vergelijking ook. Correndon en Ryan Air zijn echte budget maatschappijen, KLM niet. KLM legt het dik af als je ze vergelijkt met maatschappijen die in hetzelfde vijvertje vissen.quote:Op woensdag 21 mei 2025 15:22 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik heb met verschillende maatschappijen gevlogen. Lufthansa en KLM vond ik dikke prima. Maar ook Correndon en 1x Ryan Air (ongeveer 15 jaar geleden naar Ierland) bevielen eigenlijk wel. Je hebt bij KLM dat het iets meer premium voelt en kans op de koning achter de knoppen. Maar ik kijk eigenlijk altijd naar de prijs en probeer wel de dubieuze partijen wat uit de weg te gaan.
Dan flikker ik Correndon en Ryanair wel uit de vergelijking.quote:Op woensdag 21 mei 2025 15:23 schreef Halcon het volgende:
[..]
Wat een vergelijking ook. Correndon en Ryan Air zijn echte budget maatschappijen, KLM niet. KLM legt het dik af als je ze vergelijkt met maatschappijen die in hetzelfde vijvertje vissen.
Ja, dan legt KLM het wel af tegen Emirates en co. Waar ook hele plausibele verklaringen voor zijn.quote:Op woensdag 21 mei 2025 15:24 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Dan flikker ik Correndon en Ryanair wel uit de vergelijking.
Daarom ook dat er plausibele verklaringen zijn voor de enorme verschillen.quote:Op woensdag 21 mei 2025 15:27 schreef Gunner het volgende:
Emirates en KLM vergelijken gaat al snel mank. De eerstgenoemde hoeft nauwelijks belasting te betalen over heel veel zaken. Dan kan ik het ook winnen.
Er zitten bij KLM ook wel verschillen tussen of je Europees vliegt of intercontinentaal natuurlijk. Zo’n 737 is weinig anders dan een toestel van Transavia. Ja, andere kleur stoel en je krijgt een gratis drankje. Maar dat is het wel.quote:Op woensdag 21 mei 2025 15:23 schreef Halcon het volgende:
[..]
Wat een vergelijking ook. Correndon en Ryan Air zijn echte budget maatschappijen, KLM niet. KLM legt het dik af als je ze vergelijkt met maatschappijen die in hetzelfde vijvertje vissen.
Ja dat. Voor de kortere vluchten is er wat betreft de economy class echt nauwelijks verschil te ontdekken. In ieder geval niet genoeg om een hogere prijs te verantwoorden.quote:Op woensdag 21 mei 2025 15:48 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Er zitten bij KLM ook wel verschillen tussen of je Europees vliegt of intercontinentaal natuurlijk. Zo’n 737 is weinig anders dan een toestel van Transavia. Ja, andere kleur stoel en je krijgt een gratis drankje. Maar dat is het wel.
Klopt, door die vaste lijnvluchten kun je goed plannen. In de middag vertrekt, ergens in de avond terug.quote:Op woensdag 21 mei 2025 15:04 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
KLM is al naar de klote. Waarom zou je binnen Europa nog KLM vliegen? Het kost de hoofdprijs en je moet straks even goed voor alles bijbetalen. Het enige voordeel wat overblijft is dat ze, itt de lowcostboeren, vaak meerdere vluchten per dag hebben waardoor je met een citytrip van een paar dagen het meeste uit je weekend kan halen. Maar meestal boek ik gewoon wat het goedkoopst is. Zelfs zo’n Ryanair of Wizz is voor 2 uurtjes nog wel uit te houden.
Het argument Hollandse glorie kan ook de prullenbak in, tijdens m’n laatste 5 vluchten werden alle mededelingen ook gewoon alleen in het Engels gedaan.
Dat krijg je als je business class vliegt. Maar ik vlieg geen business class.quote:Op woensdag 21 mei 2025 15:16 schreef Gunner het volgende:
Jeetje wat is een amenity kit nu weer en waarom is dat zo super belangrijk dat je er een maatschappij op wil affakkelen.
Klm heeft/had een gunfactor. Maar dat is wel dalende.quote:Op woensdag 21 mei 2025 15:22 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik heb met verschillende maatschappijen gevlogen. Lufthansa en KLM vond ik dikke prima. Maar ook Correndon en 1x Ryan Air (ongeveer 15 jaar geleden naar Ierland) bevielen eigenlijk wel. Je hebt bij KLM dat het iets meer premium voelt en kans op de koning achter de knoppen. Maar ik kijk eigenlijk altijd naar de prijs en probeer wel de dubieuze partijen wat uit de weg te gaan. M'n vrouw heeft al eens een gratis retourtje overzee via KLM gewonnen, dus die hebben wel een klein persoonlijk streepje voor.
Het zitten zelf in economy class niet inderdaad. Maar je hoefde niet voor elke scheet bij te betalen.quote:Op woensdag 21 mei 2025 15:48 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Er zitten bij KLM ook wel verschillen tussen of je Europees vliegt of intercontinentaal natuurlijk. Zo’n 737 is weinig anders dan een toestel van Transavia. Ja, andere kleur stoel en je krijgt een gratis drankje. Maar dat is het wel.
Ik wel, maar die kit boeit me dan weer helemaal niks.quote:Op woensdag 21 mei 2025 16:02 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat krijg je als je business class vliegt. Maar ik vlieg geen business class.
De grote money maker is internationaal vliegen als INT HUBquote:Op vrijdag 16 mei 2025 19:36 schreef phpmystyle het volgende:
Dat KLM zich heeft moeten aanpassen dan wel hervormen van een vliegmaatschappij die vooral de gegoede burgerij bedient en de hogere middenklasse naar een vliegmaatschappij die de brede middenklasse bedient is logisch. Zeker gezien de moordende concurrentie. Maar het gaat nu wel hard: van geen gratis boterham meer naar bijbetalen voor handbagage.
Persoonlijk kies ik best graag voor KLM (ik zoek altijd gunstige prijs op, kan vrij flexibel boeken) en wil best iets bijbetalen om te landen op een airport nabij het centrum, en een blikje Heineken of Cola aangeboden krijgen zonder bijbetalen is mij ook wat waard. Maar ik ga niet hoge ticketprijzen betalen als de dienstverlening hetzelfde is als die van Ryanair. Wat jullie?
https://x.com/dft/status/1923381585363050933
Ik vlieg altijd met red bullquote:Op vrijdag 16 mei 2025 19:36 schreef phpmystyle het volgende:
Dat KLM zich heeft moeten aanpassen dan wel hervormen van een vliegmaatschappij die vooral de gegoede burgerij bedient en de hogere middenklasse naar een vliegmaatschappij die de brede middenklasse bedient is logisch. Zeker gezien de moordende concurrentie. Maar het gaat nu wel hard: van geen gratis boterham meer naar bijbetalen voor handbagage.
Persoonlijk kies ik best graag voor KLM (ik zoek altijd gunstige prijs op, kan vrij flexibel boeken) en wil best iets bijbetalen om te landen op een airport nabij het centrum, en een blikje Heineken of Cola aangeboden krijgen zonder bijbetalen is mij ook wat waard. Maar ik ga niet hoge ticketprijzen betalen als de dienstverlening hetzelfde is als die van Ryanair. Wat jullie?
https://x.com/dft/status/1923381585363050933
Als je een verre reis wil maken kan je het beste een jaar vooraf al regelmatig de prijzen checken om te kijken wanneer je het beste kan boeken. Zeker met een gezin van 4 kan dat soms meer dan ¤1000 schelen.quote:Op woensdag 21 mei 2025 16:02 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Klopt, door die vaste lijnvluchten kun je goed plannen. In de middag vertrekt, ergens in de avond terug.
Ik waardeer KLM omdat je niet voor kleine dingen hoeft te betalen, en dan mag het best wat duurder zijn. Maar dit wordt irritant. En dat staat nog lost - niet benoemd in de OP - dat hun prijzen variabel zijn. Ik betaal 710 euro ofzo voor curaçao, had ik op een ander moment geboekt had het voor 620 euro gekund.
Ik houd niet van dat soort kut grappen.
Hoe verder je vliegt hoe belangrijker dat soort dingen worden. Op een vlucht naar Londen, Wenen of Milaan interesseert het me niet dat ik geen gratis drankje krijg. Ga je intercontinentaal dan wordt het al anders. Je hebt ook die uitgeklede zooi via IJsland, daar zou ik nooit aan beginnen.quote:Op woensdag 21 mei 2025 16:05 schreef Halcon het volgende:
[..]
Het zitten zelf in economy class niet inderdaad. Maar je hoefde niet voor elke scheet bij te betalen.
Dat is wel zo, maar ook voor een vlucht van een paar uur vind ik een drankje wel fijn. Iets te eten ook wel.quote:Op woensdag 21 mei 2025 16:13 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Hoe verder je vliegt hoe belangrijker dat soort dingen worden. Op een vlucht naar Londen, Wenen of Milaan interesseert het me niet dat ik geen gratis drankje krijg. Ga je intercontinentaal dan wordt het al anders. Je hebt ook die uitgeklede zooi via IJsland, daar zou ik nooit aan beginnen.
Dit vind ik ook het grootste nadeel van die lowcostboeren, dat de boarding altijd een teringchaos is. Mensen die lopen te schreeuwen, met hutkoffers aan komen zetten, in het gangpad blijven staan of op het allerlaatste moment komen aankakken, met een grote bek binnenkomen omdat ze even moeten laten merken dat ze er zijnquote:Op woensdag 21 mei 2025 16:18 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat is wel zo, maar ook voor een vlucht van een paar uur vind ik een drankje wel fijn. Iets te eten ook wel.
Vind verder de sfeer bij KLM heel anders dan bij Ryan Air. Ander volk gemiddeld genomen, rustiger met instappen, uitstappen, etc.
Ryan Air en Wizz Air begint het al met het instappen. Mensen met hun neus al tegen de deur, bij wijze van, terwijl ze geen priority hebben. Dan al die handbagage proppen en zo.
Andere argumenten voor mij zijn voorrang bij security, inchecken, instappen, de lounge, je kunt wat meer kiezen qua tijden, minder vaak vertraging, internet op de vlucht (al heb je dat bij KLM ook niet altijd)....
Ook niet als er zo'n schattige kleine tube tandpasta bij zit?quote:Op woensdag 21 mei 2025 16:05 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik wel, maar die kit boeit me dan weer helemaal niks.
Ja, erg irritant. Dat begint al bij het instappen. Allerlei lui die staan te dringen, terwijl ze eigenlijk rustig zouden kunnen blijven zitten. Of ergens verderop staan, want de zitplaatsen zijn meestal beperkt op de kleinere vliegvelden.quote:Op woensdag 21 mei 2025 16:23 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dit vind ik ook het grootste nadeel van die lowcostboeren, dat de boarding altijd een teringchaos is. Mensen die lopen te schreeuwen, met hutkoffers aan komen zitten, in het gangpad blijven staan of op het allerlaatste moment komen aankakken, met een grote bek binnenkomen omdat ze even moeten laten merken dat ze er zijn
Een tijdje terug ben ik met Austrian naar Wenen gevlogen. De boarding begon, binnen 10 minuten zat iedereen op z’n stoel en nog 10 minuten later stonden we op de Aalsmeerbaan. Geen enkel gezeik. Je betaalt wat meer maar je krijgt ook wat meer, zeg maar.
Mijn absolute dieptepunt was jaren geleden, een vlucht met Ryanair van Malta naar Eindhoven. Echt een uur voordat de boarding zou starten liet het grondpersoneel iedereen een rij maken en toen gingen ze met 3 man en die trolley sizer letterlijk iedereen langs om te kijken of niemands trolley te groot was. Ik kwam niet verder dan:quote:Op woensdag 21 mei 2025 16:25 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, erg irritant. Dat begint al bij het instappen. Allerlei lui die staan te dringen, terwijl ze eigenlijk rustig zouden kunnen blijven zitten. Of ergens verderop staan, want de zitplaatsen zijn meestal beperkt op de kleinere vliegvelden.
Daarna staan mensen eindeloos in dat gangpad om al die handbagage erin te proppen, want ja, ruimbagage maakt het opeens een stuk duurder, dus alles moet mee als handbagage.
quote:Klanten KLM verbijsterd over prijzen catering aan boord: boterham met kaas kost straks 6 euro
author avatar
Yteke de Jong
Aangepast: 3 uur geledenGisteren, 18:00in Financieel
Amsterdam - Luchtvaartmaatschappij KLM beweegt in de richting van een B-airline, zo verzuchten insiders.
De ’Koninklijke’ moet dit jaar met onder meer betaalde catering en handbagage ¤120 miljoen ophalen. .
„De trotse blauwe zwaan verandert in een lelijk eendje.”
In dit stuk staat precies hetzelfde als wat hier in het topic al is besproken. En ik denk dat het wel klopt.quote:
alles om de heffingen van Groen Links van Amsterdam als groot aandeelhouder te betalenquote:Op woensdag 21 mei 2025 17:29 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
In dit stuk staat precies hetzelfde als wat hier in het topic al is besproken. En ik denk dat het wel klopt.
KLM zegt natuurlijk dat de kale ticketprijs omlaag gaat maar iedereen weet ook wel dat dat niet gaat gebeuren en dat de kosten voor die trolleys er gewoon bovenop komen.
Grappig, ik vloog laatst met Emirates en had een kapotte stoel en kapotte entertainment. Bij KLM vorige week werkte alles prima. Zelfde prijsklasse.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 16:24 schreef Shotty het volgende:
KLM is steeds meer vergane glorie. Had laatst een vlucht van 13 uur met ze. Kapotte stoel, matig eten, geen amenity kit. Enige wat ze nog hebben is de Bols huisjes.
Paar weken later met Emirates: halen je op en brengen je weg met taxi’s. Alles aan de stoel werkt. Eten meer dan top. Amenity kit van bvlgari.
Wereld van verschil, maar de prijsklasse was hetzelfde. Beide business class. Emirates heeft dan nog een eerste klas die nog beter is, voor KLM is het het best haalbare.
Het voordeel van KLM intercontinentaal is dat je op veel bestemmingen rechtstreeks kan vliegen. Het boordproduct zelf is echter maar matig, zeker in vergelijking met die Aziatische airlines. Zelf vind ik een overstap nooit zo’n ramp als het niet te lang is.quote:Op woensdag 21 mei 2025 18:16 schreef sanger het volgende:
[..]
Grappig, ik vloog laatst met Emirates en had een kapotte stoel en kapotte entertainment. Bij KLM vorige week werkte alles prima. Zelfde prijsklasse.
Je kunt soms ook pech hebben natuurlijk![]()
Overigens vind ik Emirates wel beter dan KLM, lijkt me ook geen discussie over mogelijk eigenlijk.
wtf is een amenity kit?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 20:20 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ja dan voel je je wel bekocht kan ik me zo voorstellen zo zonder een "amenity kit". Mooi klote dan voor je.
Had je de hele long haul schrale lippen w.s.
sokken, liptstick , creme , oogdoekje, mondkapje, luchtje, condoom om de stewardess te naaien , enzquote:
Hoort bij de zeer kinderachtige "goodies" omdat die zogenaamd "gratis" zijn. Een kinderhand is snel gevuld en deze mannen zijn blij als een kind met een sigaar uit eigen doos. Net zoals met het "gratis" blikje Heineken. Gaan ze helemaal blozen.quote:
quote:Op woensdag 21 mei 2025 19:11 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Hoort bij de zeer kinderachtige "goodies" omdat die zogenaamd "gratis" zijn. Een kinderhand is nel gevuld en deze mannen zijn blij als een kind met een sigaar uit eigen doos. Net zoals met het "gratis" blikje Heineken. Gaan ze helemaal blozen.
Jij bent denk ik ook zo een gast die "voor zaken" geregeld "tussen de vleugels zit" op de "long haul" met je "gratis" "amenity kit" tegen schrale lippen. Dus die kutsmiley beschouw ik als een compliment.quote:
Niet echt. Wel een tijdje een baan gehad waarvoor ik met enige regelmaat zakelijk reisde in Europa. Maar ik begrijp niet wat mensen er leuk aan vinden. Nu hoef ik het niet meer.quote:Op woensdag 21 mei 2025 19:57 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Jij bent denk ik ook zo een gast die "voor zaken" geregeld "tussen de vleugels zit" op de "long haul" met je "gratis" "amenity kit" tegen schrale lippen. Dus die kutsmiley beschouw ik als een compliment.
Er zijn zelfs mensen die vliegschaamte hebben en nooit meer met het vliegtuig reizen. Of zichzelf ineens geen citytrip Barcelona meer gunnen. Vaak precies de mensen die er het geld voor hebben en dus leuke reizen kunnen maken.quote:Op woensdag 21 mei 2025 20:23 schreef Toefjes het volgende:
90% van de wereldbevolking heeft nog nooit gevlogen, en zal waarschijnlijk ook nooit in een vliegtuig zitten.
De overige 10% heeft een dikke nek omdat ze zich druk maken om een broodje kaas en een blikje cola.
Het voordeel is wel dat een bezopen beachbum in een ongepist trainingspak en de raveteefjes met Ryanair vliegen en niet naast je zitten bij KLM.quote:Op woensdag 21 mei 2025 22:39 schreef LXIV het volgende:
Dat hapje en drankje en die koffer zijn helemaal niet gratis. Je betaalt er juist vier keer zoveel voor. Ik wil gewoon het goedkoopste ticket hebben wat allemaal extra wordt geboden is meestal een wassen neus ook zoiets als Priority boarding, wat een onzin je mag eerder instappen, maar vliegt toch heus op hetzelfde moment weg
Hangt van je bestemming af. PS maar zwemen gevlogen, alleen maar nette mensenquote:Op donderdag 22 mei 2025 10:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Het voordeel is wel dat een bezopen beachbum in een ongepist trainingspak en de raveteefjes met Ryanair vliegen en niet naast je zitten bij KLM.
Ryanair 1 keer , nooit nee never meer
quote:Op woensdag 21 mei 2025 20:23 schreef Toefjes het volgende:
90% van de wereldbevolking heeft nog nooit gevlogen, en zal waarschijnlijk ook nooit in een vliegtuig zitten.
De overige 10% heeft een dikke nek omdat ze zich druk maken om een broodje kaas en een blikje cola.
priority is wel lekker rustig instappen en geen gezeur en getrek om je heenquote:Op woensdag 21 mei 2025 22:39 schreef LXIV het volgende:
Dat hapje en drankje en die koffer zijn helemaal niet gratis. Je betaalt er juist vier keer zoveel voor. Ik wil gewoon het goedkoopste ticket hebben wat allemaal extra wordt geboden is meestal een wassen neus ook zoiets als Priority boarding, wat een onzin je mag eerder instappen, maar vliegt toch heus op hetzelfde moment weg
Je hebt wel eens pech inderdaad.quote:Op woensdag 21 mei 2025 18:16 schreef sanger het volgende:
[..]
Grappig, ik vloog laatst met Emirates en had een kapotte stoel en kapotte entertainment. Bij KLM vorige week werkte alles prima. Zelfde prijsklasse.
Je kunt soms ook pech hebben natuurlijk![]()
Overigens vind ik Emirates wel beter dan KLM, lijkt me ook geen discussie over mogelijk eigenlijk.
Ik had laatst dus eeneigenlijk te korte overstap met KLM.... In Panama van de ene kant van het vliegveld helemaal naar de andere kant, en dan ook nog een keer door security omdat het een andere hal was. We hadden geen 5 minuten later moeten aankomen bij de gate daardoor....quote:Op woensdag 21 mei 2025 18:38 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het voordeel van KLM intercontinentaal is dat je op veel bestemmingen rechtstreeks kan vliegen. Het boordproduct zelf is echter maar matig, zeker in vergelijking met die Aziatische airlines. Zelf vind ik een overstap nooit zo’n ramp als het niet te lang is.
Overstappen vind ik ook absoluut niet erg als de prijs er naar is.quote:Op woensdag 21 mei 2025 18:38 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het voordeel van KLM intercontinentaal is dat je op veel bestemmingen rechtstreeks kan vliegen. Het boordproduct zelf is echter maar matig, zeker in vergelijking met die Aziatische airlines. Zelf vind ik een overstap nooit zo’n ramp als het niet te lang is.
Niets mis met Ryanair. Vliegen naar veel plekken lekker goedkoop.quote:Op donderdag 22 mei 2025 10:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Het voordeel is wel dat een bezopen beachbum in een ongepist trainingspak en de raveteefjes met Ryanair vliegen en niet naast je zitten bij KLM.
Ryanair 1 keer , nooit nee never meer
Daar houd ik wel rekening mee. Een hele korte overstap vind ik niks. Uiteraard is 14 uur ergens op een vliegveld wachten ook teveel van het goede.quote:Op donderdag 22 mei 2025 10:37 schreef sanger het volgende:
[..]
Ik had laatst dus eeneigenlijk te korte overstap met KLM.... In Panama van de ene kant van het vliegveld helemaal naar de andere kant, en dan ook nog een keer door security omdat het een andere hal was. We hadden geen 5 minuten later moeten aankomen bij de gate daardoor....
Ik vond mijn Transavia vluchten naar Arrecife (Lanzarote) en Tenerife South prima, weinig last gehad van Sunweb volk. In die eerste wel veel jankbaby's, maar mijn oordopjes deden wonderen. Indirect hadden wij trouwens ook bij Sunweb geboekt (Elizawashere maakt of gebruik van hun diensten of ze zijn opgeslokt door Sunweb).quote:Op woensdag 21 mei 2025 16:15 schreef Spablauw214 het volgende:
Overigens is een legacy carrier ook geen garantie. Wij vlogen met Iberia naar Tenerife juist omdat we geen zin hadden in dat Sunweb-volk, maar we moesten alsnog overal voor bijbetalen en de beenruimte was minder dan bij Ryanair. Daar vliegen we ook niet meer mee.
Samen met Pegasus het slechtste waar ik ooit mee gevlogen heb.
Ryanair heeft ook vaak echt bodemprijzen, zelfs tijdens de schoolvakanties. We zijn een tijdje terug nog met 4 man voor ¤450 inclusief stoelreserveringen en ruimbagage op en neer naar Kroatië gevlogen. Dan wil ik alle nadelen wel op de koop toe nemen.quote:Op donderdag 22 mei 2025 13:11 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Niets mis met Ryanair. Vliegen naar veel plekken lekker goedkoop.
Enige nadeel is alle extra's, maar he dat geeft KLM dan ook niet meer.
Klopt, zeker voor lange vluchten is een legacy carrier vaak toch wel fijner.quote:Op donderdag 22 mei 2025 19:26 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ryanair heeft ook vaak echt bodemprijzen, zelfs tijdens de schoolvakanties. We zijn een tijdje terug nog met 4 man voor ¤450 inclusief stoelreserveringen en ruimbagage op en neer naar Kroatië gevlogen. Dan wil ik alle nadelen wel op de koop toe nemen.
Ben ook wel eens met ze naar Cyprus gevlogen (4,5 uur ruim) maar dat was teveel van het goede. Vooral dat ze constant, maar dan ook echt constant door de omroep blèren om van alles te verkopen. Eten, drinken, sterkedrank, geuren, krasloten en weet ik veel wat, en het volume staat ook veel harder dan elders waardoor het lastig te negeren is, echt heel vermoeiend.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |