--------------------------quote:Oud-D66-leider en jeugdboekenschrijver Jan Terlouw (93) overleden
Op 93-jarige leeftijd is voormalig D66-leider, vicepremier en schrijver Jan Terlouw in Twello overleden. "Hij is vannacht thuis, vredig, in het bijzijn van zijn familie, overleden", laat zijn dochter Sanne Terlouw weten.
Terlouw leidde D66 van 1974 tot 1982. Ook was hij in de jaren 70 succesvol schrijver van kinderboeken als Koning van Katoren, Oorlogswinter en Oosterschelde windkracht 10.
Voordat hij in de politiek ging was Terlouw als natuurwetenschapper betrokken bij het onderzoek naar kernfusie. In 1971 kwam hij voor D66 in de Tweede Kamer. Daar zette hij zich in voor het milieu en streed met succes tegen een volledige afsluiting van de Oosterschelde.
Als regeringspartij in het kabinet-Den Uyl raakte D66 in een crisis. Oprichter en partijleider Van Mierlo vertrok in 1974 en Terlouw volgde hem op als partij- en fractieleider. Hij gaf D66 een nieuw profiel als links-liberale partij en als "redelijk alternatief" tussen links en rechts, die elkaar in die jaren verketterden.
Zetelwinst
Met Terlouw als lijsttrekker ging D66 in 1977 van zes naar acht zetels en in 1981 van acht naar zeventien. Terlouw werd daarna vicepremier en minister van Economische Zaken in het kabinet-Van Agt II. Dat werd geen succes. Hij slaagde er niet in de tegenstellingen in het kabinet tussen Van Agt en PvdA-leider Den Uyl te overbruggen.
Toen de PvdA uit het kabinet stapte, bleef D66 zitten. Bij derde verkiezingen met hem als lijsttrekker zakte D66 vervolgens terug naar zes zetels. Terlouw verliet daarna de landelijke politiek, en was daarna onder andere commissaris van de Koningin in Gelderland en lid van de Eerste Kamer.
Oorlogswinter
Terlouw was vader van vier kinderen, die hij zelfverzonnen verhaaltjes vertelde. Daaruit kwam het idee voort om kinder- en jeugdboeken te gaan schrijven. In zijn vakanties schreef hij onder meer Koning van Katoren, over een jongen die koning wordt van het fictieve land Katoren, en Oorlogswinter, waarin hij zijn ervaringen als jongen in de Tweede Wereldoorlog verwerkte.
Beide boeken horen tot de best verkochte Nederlandse jeugdboeken en zijn ook verfilmd. Oorlogswinter uit 2008 trok bijna een miljoen bezoekers.
Op hoge leeftijd maakte Terlouw nog indruk met een pleidooi in De Wereld Draait Door om elkaar meer te vertrouwen. Symbool voor dat vertrouwen was het touwtje dat mensen vroeger uit de brievenbus lieten hangen om bij elkaar binnen te kunnen komen.
'Boegbeeld en een baken'
D66 laat in reactie te weten dat met Jan Terlouw "een boegbeeld en een baken in een onrustige politieke wereld" is overleden. Hij was volgens de partij "een echte partijman, een graag geziene spreker op congressen, een mentor voor jong politiek talent en een campaigner pur sang. De partij die hem zo lief was, zal zijn nalatenschap met trots voortzetten."
"Hij was een bijzondere vader en partner voor zijn vriendin", zegt zijn dochter Sanne. "We hopen dat zijn ideeën weerklank vinden in de samenleving en zo blijven bestaan."
https://nos.nl/artikel/25(...)terlouw-93-overleden
Ja hij heeft in feite de partij gekaapt en omgevormd naar zijn eigen ideequote:Op vrijdag 16 mei 2025 11:41 schreef Idisrom het volgende:
Mijn grootste herinnering aan Jan Terlouw is, dat dankzij hem D'66 (nu D66) nog steeds bestaat.
Ooh, wat was die partij weggeveegd eind jaren '70. Maar ineens was die partij later weer ontzettend gegroeid onder zijn leiding.
Dan kan je flink lang je adem inhouden.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 11:41 schreef Farenji het volgende:
Koning van Katoren, Gevangenis met een open deur, Pjotr, Oorlogswinter: ik heb ze allemaal meerdere keren ademloos gelezen. Tijd om weer eens te herlezen.
Trouw maar soms kritisch. Pechtold vond hij te rechts en hij was ook niet zo te spreken over de onderhandelingsstrategie van Kaag in 2021.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 11:56 schreef Akathisia het volgende:
RIP. Ben benieuwd hoe hij tegenover de D66 stond de afgelopen 10/20 jaar. Heeft hij zich daar wel eens over uitgelaten?
Liever niet.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 12:47 schreef SpaceOddity het volgende:
Ik zeg, als eerbetoon, vanavond iedereen een touwtje uit de brievenbus.
Ook Jan Terlouw:quote:Op vrijdag 16 mei 2025 11:32 schreef golfer het volgende:
Hij bleek toch niet onsterfelijk te zijn.
Goede man met idealen.
Het touwtje uit de brievenbus kan weer terug gehaald worden.
quote:Aan zijn biograaf had hij er eerder nog wat bij verteld. Een van degenen die destijds bij hem binnenliepen was "een charmante twintiger", de minnaar van een vrouw die zijn souterrain huurde. Op een dag ontdekte Terlouw dat de man 400 gulden uit zijn bureaula had gepikt. Omdat de man huilend bekende, deed Terlouw geen aangifte.
Later belde de politie aan om te praten over Hans van Z. Terlouw zei geen 'Hans van Zet' te kennen, maar toen agenten een foto toonden, herkende hij de vriend van zijn huurster. Het bleek de seriemoordenaar Hans van Zon te zijn.
De anekdote laat zien dat Terlouws vertrouwen grensde aan naïviteit.
Wtfquote:
D66quote:
Oorlogswinter nooit gelezen? Koning van Katoren?quote:Op vrijdag 16 mei 2025 17:00 schreef Hyaenidae het volgende:
Ik dacht Jan Wolkers![]()
Maar deze ken ik niet.
Ik lees nooit verhaaltjesboeken.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 18:18 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Oorlogswinter nooit gelezen? Koning van Katoren?
Twee weken geleden ofzo werd de film uitgezonden. Dat was wat mij betreft een prima film.quote:
quote:Op vrijdag 16 mei 2025 17:00 schreef Hyaenidae het volgende:
Ik dacht Jan Wolkers![]()
Maar deze ken ik niet.
Onder welke stenen hebben jullie gezeten?quote:
Linksextremist? Een D66-er? Jij vindt de VVD zeker ook al links?quote:Op vrijdag 16 mei 2025 21:08 schreef TAmaru het volgende:
Jammer dat de man als linksextremist gestorven is. Was een goede, intelligente man, die helaas niet zag hoe de wereld in elkaar zat.
Beetje hufterig dit. Pissen op zijn graf. Het zegt denk ik meer over hoe je zelf in elkaar zit....quote:Op vrijdag 16 mei 2025 21:08 schreef TAmaru het volgende:
Kan me die jeugdboeken nog wel heugen, uit mond van mijn basisschoollerares! Jammer dat de man als linksextremist gestorven is. Was een goede, intelligente man, die helaas niet zag hoe de wereld in elkaar zat.
Jammer dat ze jou bij de geboorte hebben laten vallen.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 21:08 schreef TAmaru het volgende:
Jammer dat de man als linksextremist gestorven is.
Ja kan toch?quote:Op vrijdag 16 mei 2025 18:24 schreef golfer het volgende:
[..]
[..]
Onder welke stenen hebben jullie gezeten?
Helemaal niet hoor. Ik heb ook iets positiefs over hem gezegd als schrijver. En over zijn intelligentie en goede karakter. Geen enkel mens bestaat alleen uit positieve aspecten natuurlijk.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 21:25 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Beetje hufterig dit. Pissen op zijn graf. Het zegt denk ik meer over hoe je zelf in elkaar zit....
Links extremist is meer iemand die bij de RAF gezeten heeft of communistische revoltes heeft ontketend.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 23:11 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Helemaal niet hoor. Ik heb ook iets positiefs over hem gezegd als schrijver. En over zijn intelligentie en goede karakter. Geen enkel mens bestaat alleen uit positieve aspecten natuurlijk.
Je vind dat D66 momenteel niet economisch links, pro-klimaat en pro-vluchtelingen genoeg is? Daar stond Jan Terlouw namelijk de laatste jaren.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 11:22 schreef Richestorags het volgende:
Fijne boeken geschreven, slimme vent en qua idealen denk ik een stuk dichter bij de kern en verwijderd van de nageboorte die D66 in haar huidige vorm is.
Rust zacht.
Van mij mag iemand daar prima voor staan. Liever dat iemand er écht voor staat.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 11:48 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Je vind dat D66 momenteel niet economisch links, pro-klimaat en pro-vluchtelingen genoeg is? Daar stond Jan Terlouw namelijk de laatste jaren.
Vandaag zelfs een uitzending.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 13:09 schreef Koffieplanter het volgende:
Weer Een Dag zal nooit meer hetzelfde zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |