Dit. Heb erg schrijnende gevallen gezien door de jaren heen.quote:Op donderdag 15 mei 2025 21:45 schreef EttovanBelgie het volgende:
Goed initiatief.
Uitkeringsgerechtigden zijn al decennia genoeg gedemoniseerd, met die 'participatiesamenleving' sinds 2015 al helemaal.
Stel je voor dat we de allerarmsten in ons land iets meer ademruimte geven. Wat een schande!! Die vieze communisten daar in Amsterdam.quote:Op donderdag 15 mei 2025 21:48 schreef mackinac het volgende:
Wat een compleet achterlijk idee. Kunnen ze die hele Amsterdam gemeenteraad niet naar Cuba uitzetten met dat 'gratis geld'.
Wat een waardeloze vergelijking. Op zeker verdient (en krijgt) de "fabrieksarbeider" in dit hypothetische scenario veel meer dan deze ¤150 waar we het nu over hebben. Zo niet worden allerlei regels mbt minimumloon etc geschonden.quote:Op donderdag 15 mei 2025 22:13 schreef RamboDirk het volgende:
Je zult maar 40 uur per week zwoegen in een fabriek voor een salaris wat net boven de norm zit. Terwijl je buurman de hele dag thuis zit en van de gemeente nog ff 150¤ cadeau krijgt
totaal verkeerd signaal.
Overigens zijn deze onderzoeken al vaker gedaan en bleek het gewenste effect nauwelijks aanwezig.
Dan zullen we maar eens een manier moeten verzinnen om die fabriekseigenaren aan te pakken die hun werknemers broodkruimels geven. Ik heb zelf trouwens ook in een autofabriek gewerkt, en dat salaris was niet net boven maar ver boven de norm.quote:Op donderdag 15 mei 2025 22:13 schreef RamboDirk het volgende:
Je zult maar 40 uur per week zwoegen in een fabriek voor een salaris wat net boven de norm zit. Terwijl je buurman de hele dag thuis zit en van de gemeente nog ff 150¤ cadeau krijgt
totaal verkeerd signaal.
Overigens zijn deze onderzoeken al vaker gedaan en bleek het gewenste effect nauwelijks aanwezig.
quote:Op donderdag 15 mei 2025 22:13 schreef RamboDirk het volgende:
totaal verkeerd signaal.
Als het in aard zit dan werk je tot je dood. En de ander blijft lekker thuis.quote:Op donderdag 15 mei 2025 22:13 schreef RamboDirk het volgende:
totaal verkeerd signaal.
Dit inderdaad. Ze kunnen er ook voor gaan werken want er is immers werk zat.quote:Op donderdag 15 mei 2025 22:13 schreef RamboDirk het volgende:
totaal verkeerd signaal.
In Nederland moet men van het idee af dat er geen armoede kan zijn. Sommige mensen zullen altijd een dubbeltje blijven. Dat is nu zo en over 50 jaar nog zo. Steek het geld liever in de werkende minima zodat ze gemotiveerd blijven om te blijven werken en ontwikkelen.quote:Op donderdag 15 mei 2025 22:26 schreef YoopY het volgende:
[..]
Wat een waardeloze vergelijking. Op zeker verdient (en krijgt) de "fabrieksarbeider" in dit hypothetische scenario veel meer dan deze ¤150 waar we het nu over hebben. Zo niet worden allerlei regels mbt minimumloon etc geschonden.
Enig idee wat de armoede grens is?
Jouw mening doen we niet zoveel mee. Jij bent er trots op dat je homo's mishandelt hebt.quote:Op donderdag 15 mei 2025 22:29 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Dan zullen we maar eens een manier moeten verzinnen om die fabriekseigenaren aan te pakken die hun werknemers broodkruimels geven. Ik heb zelf trouwens ook in een autofabriek gewerkt, en dat salaris was niet net boven maar ver boven de norm.
Wat is dit voor een achterlijke opmerking?quote:Op donderdag 15 mei 2025 23:20 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
[..]
Jouw mening doen we niet zoveel mee. Jij bent er trots op dat je homo's mishandelt hebt.
Aardig veel mensen werken juist met het hogere doel het later voor zoveel als mogenlijk vrije tijd in te wissellen?quote:Op donderdag 15 mei 2025 23:41 schreef JopieKlaassen het volgende:
Bijstand is inmiddels zo ongeveer een keuze. Als je maar wil is er werk zat.
quote:Op donderdag 15 mei 2025 22:47 schreef Nober het volgende:
[..]
Als het in aard zit dan werk je tot je dood. En de ander blijft lekker thuis.
REKENWONDER ALERTquote:
Er is ook noodzakelijk werk zat, maar de mensen die dat noodzakelijk werk gedaan willen hebben, hebben geen geld om mensen in te huren om dat noodzakelijk werk te laten doen.quote:Op donderdag 15 mei 2025 23:41 schreef JopieKlaassen het volgende:
dat staat volgende maand bij unibetquote:Op donderdag 15 mei 2025 21:44 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Honderden Amsterdamse gezinnen krijgen vanaf vandaag elke maand gratis geld
Vanaf vandaag ontvangen 300 Amsterdamse bijstandsgezinnen voor het eerst een maandelijkse gift van de gemeente ter waarde van 150 euro. Het is een proef van de gemeente, het Kansfonds en de Hogeschool van Amsterdam. Ze willen onderzoeken of geld geven zonder er iets voor terug te vragen effect heeft op armoede, stress en welzijn.
[ afbeelding ]
De deelnemers komen uit Noord, Nieuw-West en Zuidoost. Het gaat om gezinnen, met tenminste één thuiswonend kind onder de 18 jaar, die het normaal gesproken moeten doen met een bijstandsuitkering. De giften komen uit de portemonnee van Stichting RCOAK, een maatschappelijk betrokken Amsterdams vermogensfonds.
Onderzoek naar effect van geld geven zonder eisen
"Het probleem van armoede is simpel: mensen hebben te weinig geld en dat brengt voortdurende stress met zich mee", zegt wethouder Marjolein Moorman over het plan.
Moorman vindt al langer dat er vanuit Den Haag te weinig wordt gedaan om de armoede aan te pakken. "Daarom pakken we nu zelf de handschoen op. Met dit programma geeft de gemeente gezinnen ademruimte, stabiliteit en waardigheid. Ik ben blij dat we in Amsterdam nu echt van start gaan."
Gemeenten mogen wettelijk gezien niet zomaar geld geven aan inwoners. Voor onderzoek mag dat wel. Ook in de gemeentes Zaanstad en Tilburg zijn met deze proef begonnen.
Gemeente hoopt op effectiever armoedebeleid
De gemeente hoopt dat er door het onderzoek meer kennis komt over manieren die het armoedebeleid effectiever kunnen maken. De gezinnen worden de komende twee jaar gevolgd door onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam. Er is ook een vergelijkingsgroep met gezinnen die het geld niet krijgen.
Na twee jaar wordt de maandelijkse gift die de gezinnen krijgen in een half jaar tijd afgebouwd. Het geld mogen ze naar eigen inzicht besteden.
https://www.at5.nl/artike(...)ke-maand-gratis-geld
Ik vind het wel sneu voor die vergelijkingsgroep.quote:Op donderdag 15 mei 2025 21:44 schreef voetbalmanager2 het volgende:
De gemeente hoopt dat er door het onderzoek meer kennis komt over manieren die het armoedebeleid effectiever kunnen maken. De gezinnen worden de komende twee jaar gevolgd door onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam. Er is ook een vergelijkingsgroep met gezinnen die het geld niet krijgen.
Alsof dit geld naar voedsel gaat. Dit gaat richting de eerste Marokkaan die ze op straat tegenkomen.quote:Op donderdag 15 mei 2025 22:03 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Stel je voor dat we de allerarmsten in ons land iets meer ademruimte geven. Wat een schande!! Die vieze communisten daar in Amsterdam.
Ik zit een beetje tussen etto en jou in.quote:Op donderdag 15 mei 2025 22:13 schreef RamboDirk het volgende:
totaal verkeerd signaal.
Er zit een quotefunctie bij fok!. Stel direct je vraag zou ik zeggen.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 09:08 schreef Gunner het volgende:
Ik lees hier dat deze mensen jarenlang gedemoniseerd werden. Hoe moet ik dat precies zien?
De bedrijfswinsten stijgen nog steeds harder dan het personeelstekort, dus dat is eerder een geval van niet genoeg willen betalen.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 08:42 schreef torentje het volgende:
[..]
Er is ook noodzakelijk werk zat, maar de mensen die dat noodzakelijk werk gedaan willen hebben, hebben geen geld om mensen in te huren om dat noodzakelijk werk te laten doen.
Je bedoelt, die regelingen en toeslagen waar iedereen onder modaal recht op heeft? Andere regelingen zijn er niet meer, of hoogstens op initiatief van de gemeente.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 09:08 schreef Gunner het volgende:
@:EttovanBelgie Hoe moet ik die demonisering precies zien? Ik zie zelf een hoop regelingen en toeslagen voor deze groep waar ik persoonlijk nooit gebruik van kan maken dus voor zover ik het kan inschatten is het juist prima of zelfs te goed geregeld.
Nou ja onder andere, maar ook bijvoorbeeld een energietoeslag die toch een aantal jaren is uitgekeerd. Maar dan is het nog steeds geen demoniseren.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 10:50 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je bedoelt, die regelingen en toeslagen waar iedereen onder modaal recht op heeft? Andere regelingen zijn er niet meer, of hoogstens op initiatief van de gemeente.
Als de werkgevers niet overal de beste mensen zouden wegkopen, dan zou ook iedereen met een uitkering naar vermogen willen werken.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 09:03 schreef Toine51 het volgende:
Gratis geld, bovenop de gratis uitkering....
Mss kijken of deze mensen niet kunnen werken?
Ja, die energietoeslag waar ik vorig jaar niet voor in aanmerking kwam omdat ik dure stadsverwarming heb, en dit jaar niet omdat ik daardoor een jaar in de kou heb gezeten en geen stookkosten heb gehad.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 10:58 schreef Gunner het volgende:
[..]
Nou ja onder andere, maar ook bijvoorbeeld een energietoeslag die toch een aantal jaren is uitgekeerd. Maar dan is het nog steeds geen demoniseren.
Ik ook niet, maar het gaat me even niet om jou of mij, maar om de mensen die voor zoiets als dit in aanmerking komen. Hoe zijn die al deze jaren gedemoniseerd?quote:Op vrijdag 16 mei 2025 11:05 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, die energietoeslag waar ik vorig jaar niet voor in aanmerking kwam omdat ik dure stadsverwarming heb, en dit jaar niet omdat ik daardoor een jaar in de kou heb gezeten en geen stookkosten heb gehad.
Zorg. / Daar is zorgtoeslag voor.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 10:50 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je bedoelt, die regelingen en toeslagen waar iedereen onder modaal recht op heeft? Andere regelingen zijn er niet meer, of hoogstens op initiatief van de gemeente.
Ik zit in de bijstand. Ik had daar wel recht op, maar door de gebrekkige procedure ging dat niet. Het is niet alsof zoiets een prioriteit is voor een rechtse regering, binnen een week was het geld ook al op. Net zoals dat je gestraft wordt als je geen belasting betaalt, maar de regering je niet gaat vertellen waar je allemaal recht op hebt. "Werken moet lonen!" Behalve voor de mensen in de bijstand die te werk zijn gesteld.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 11:07 schreef Gunner het volgende:
[..]
Ik ook niet, maar het gaat me even niet om jou of mij, maar om de mensen die voor zoiets als dit in aanmerking komen. Hoe zijn die al deze jaren gedemoniseerd?
Je loopt tien jaar achter. De enige speciale regelingen voor mensen met een uitkering zijn die uitkering en wat de gemeentes daar zelf voor hebben geregeld. In de gemeente waar ik woon zijn er geen speciale regelingen.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 11:12 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Zorg. / Daar is zorgtoeslag voor.
Huur. / Daar is huurtoeslag voor.
Energie. / Daar is energietoeslag voor en het energieplafond.
Ik hebben al jaren geen extraatje/ daar is de indivuele inkomenstoeslag voor.
Mijn kinderen. / Daar is kinderbijslag voor
Maar ik heb een laag inkomen/ daar is het kindgebonden budget voor.
De opvang. / Daar is kinderopvangtoeslag voor, 96% voor minima.
Ze hebben een laptop nodig voor school. / Daar hebben we een regeling voor.
Ze willen graag sporten, en ik ook. / Daar hebben we het sportfonds voor.
Maar dan kom ik nog steeds niet rond. / Dan kun je bijzondere bijstand aanvragen.
Maar ik ben alleenstaande ouder. / Daar hebben we de ALO-kop voor [de toeslag voor alleenstaande ouders in het kindgebonden budget.
Ik kan al jaren niet op vakantie / daar hebben we de bij de gemeente een potje voor
Weet je hoe duur het ov is? / Daar hebben we de speciale pas voor.
En mijn eten? / De voedselbank.
En het ontbijt voor mijn kinderen? / Daar kun je een supermarktbon voor aanvragen.
Maandverband? condooms? / Daar hebben we gratis uitgiftepunten voor.
Het is moeilijk te overzien. / Daar hebben we een coach voor.
Ik heb moeite met mijn financien / daar is een budgetmaatje voor.
Niemand wil mij aannemen / daar hebben we loonkostensubsidie voor
Ik heb schulden / daar hebben we een verkorte saneringsregeling voor van 18 maanden
etc.etc.etc.
Er heerst een totale pampercultuur in Nederland. Vind je het gek dat werkenden die overal naast grijpen daar met argusogen naar kijken.
Minima zijn is totaal geen sinecure maar je hoeft er ook geen medelijden mee te hebben.
Oh ik wist niet dat huur/zorg/kinder/opvang toeslag etc.etc.etc. waren afgeschaft inmiddels. Dat is nieuw voor mij.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 11:18 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je loopt tien jaar achter. De enige speciale regelingen voor mensen met een uitkering zijn die uitkering en wat de gemeentes daar zelf voor hebben geregeld. In de gemeente waar ik woon zijn er geen speciale regelingen.
En dan gaan ze zeker gekort worden op de bijstand of toeslagen omdat ze dit krijgen?quote:Op donderdag 15 mei 2025 21:44 schreef voetbalmanager2 het volgende:
300 Amsterdamse bijstandsgezinnen voor het eerst een maandelijkse gift van de gemeente ter waarde van 150 euro.
Die kijken alleen naar de hoogte van je inkomen, de meeste ontvangers daarvan hebben gewoon werk.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 11:20 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Oh ik wist niet dat huur/zorg/kinder/opvang toeslag etc.etc.etc. waren afgeschaft inmiddels.
In Amsterdam mag je gratis naar Artis, en nog een heleboel leuke dingen.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 11:18 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je loopt tien jaar achter. De enige speciale regelingen voor mensen met een uitkering zijn die uitkering en wat de gemeentes daar zelf voor hebben geregeld. In de gemeente waar ik woon zijn er geen speciale regelingen.
Idd, juist verwoord.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 11:12 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Zorg. / Daar is zorgtoeslag voor.
Huur. / Daar is huurtoeslag voor.
Energie. / Daar is energietoeslag voor en het energieplafond.
Ik hebben al jaren geen extraatje/ daar is de indivuele inkomenstoeslag voor.
Mijn kinderen. / Daar is kinderbijslag voor
Maar ik heb een laag inkomen/ daar is het kindgebonden budget voor.
De opvang. / Daar is kinderopvangtoeslag voor, 96% voor minima.
Ze hebben een laptop nodig voor school. / Daar hebben we een regeling voor.
Ze willen graag sporten, en ik ook. / Daar hebben we het sportfonds voor.
Maar dan kom ik nog steeds niet rond. / Dan kun je bijzondere bijstand aanvragen.
Maar ik ben alleenstaande ouder. / Daar hebben we de ALO-kop voor [de toeslag voor alleenstaande ouders in het kindgebonden budget.
Ik kan al jaren niet op vakantie / daar hebben we de bij de gemeente een potje voor
Weet je hoe duur het ov is? / Daar hebben we de speciale pas voor.
En mijn eten? / De voedselbank.
En het ontbijt voor mijn kinderen? / Daar kun je een supermarktbon voor aanvragen.
Maandverband? condooms? / Daar hebben we gratis uitgiftepunten voor.
Het is moeilijk te overzien. / Daar hebben we een coach voor.
Ik heb moeite met mijn financien / daar is een budgetmaatje voor.
Niemand wil mij aannemen / daar hebben we loonkostensubsidie voor
Ik heb schulden / daar hebben we een verkorte saneringsregeling voor van 18 maanden
etc.etc.etc.
Er heerst een totale pampercultuur in Nederland. Vind je het gek dat werkenden die overal naast grijpen daar met argusogen naar kijken.
Minima zijn is totaal geen sinecure maar je hoeft er ook geen medelijden mee te hebben.
In Amsterdam wel. In mijn gemeente krijg je niet eens korting op de gemeentebelasting (of huurtoeslag, uiteraard) als je met een eigen huis in de bijstand zit. Zodra dat een Euro meer waard is dan je hypotheek, moet je die eerst opeten.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 11:22 schreef raptorix het volgende:
[..]
In Amsterdam mag je gratis naar Artis, en nog een heleboel leuke dingen.
Tja, ze gaan natuurlijk niet tegen jou zeggen dat ze maar een kloteleven hebben met veel stress.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 11:33 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Idd, juist verwoord.
Er zijn genoeg mensen die niets aan hun situatie waarin ze verkeren kumnen doen, maar er zijn er ook genoeg die het wel prima vinden, met alle toeslagen en subsidies..
Ik ken ze ook in mijn omgeving hoor.
Ze zeggen het zelf eerlijk.
Werken? Nee hoor, subsidie, uitkering en beetje zwart bijbeunen. Hebben ze vaak meer dan iemand met een laag inkomen...
Voor de mensen die niet willen werken wellicht, maar een groot deel, zeker groter dan 50%, is (deels) arbeidsongeschikt en/of heeft een enorme afstand tot de arbeidsmarkt. Dan heb je nog een deel wat zo asociaal is dat geen enkele werkgever ze wil hebben. Het resterende deel stroomt meestal snel weer uit.quote:Op donderdag 15 mei 2025 23:41 schreef JopieKlaassen het volgende:
Als je een jaar thuis zit, wordt je ook niet meer aangenomen. HR medewerkers stellen hoge eisen aan je CV.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 11:48 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Voor de mensen die niet willen werken wellicht, maar een groot deel, zeker groter dan 50%, is (deels) arbeidsongeschikt en/of heeft een enorme afstand tot de arbeidsmarkt. Dan heb je nog een deel wat zo asociaal is dat geen enkele werkgever ze wil hebben. Het resterende deel stroomt meestal snel weer uit.
Op welke branche baseer je dit? Je zegt dus dat als je ergens mid-career een sabattical neemt je gelijk klaar bent?quote:Op vrijdag 16 mei 2025 11:58 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Als je een jaar thuis zit, wordt je ook niet meer aangenomen. HR medewerkers stellen hoge eisen aan je CV.
Onzin.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 11:58 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Als je een jaar thuis zit, wordt je ook niet meer aangenomen. HR medewerkers stellen hoge eisen aan je CV.
Zo lang je maar niet met een uitkering werkloos thuis hebt gezeten. Dat staat heel slecht op je CV. HR medewerkers willen lezen dat je heel gewild bent, met uitstekende diploma's en aanbevelingen.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 12:00 schreef Gunner het volgende:
[..]
Op welke branche baseer je dit? Je zegt dus dat als je ergens mid-career een sabattical neemt je gelijk klaar bent?
Ja als je dat vergelijkt met de plek waar mijn ouders wonen (Zaanstad) krijg je bijna niks, mijn partner kreeg ook die Energie toeslag van 800 euro, 2 keer, terwijl die niet eens een uitkering meer had (bleek die al die jaren geen recht op te hebben gehad), maar kennelijk nog op de lijst van paupers stond.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 11:33 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
In Amsterdam wel. In mijn gemeente krijg je niet eens korting op de gemeentebelasting (of huurtoeslag, uiteraard) als je met een eigen huis in de bijstand zit. Zodra dat een Euro meer waard is dan je hypotheek, moet je die eerst opeten.
Ik ben dan ook voorstander om arbeidsongeschikten ruimer te voorzien en mensen die blijkbaar kwalificaties missen te helpen. Heb je daarna nog steeds geen zin om te werken dan is het jammer, maar dan mag je uitkering van mij op nul.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 11:48 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Voor de mensen die niet willen werken wellicht, maar een groot deel, zeker groter dan 50%, is (deels) arbeidsongeschikt en/of heeft een enorme afstand tot de arbeidsmarkt. Dan heb je nog een deel wat zo asociaal is dat geen enkele werkgever ze wil hebben. Het resterende deel stroomt meestal snel weer uit.
Dat kost teveel geld volgens Den Haag. Daarom wordt iedereen in de bijstand gedumpt onder het mom van participatiemaatschappij (quote:Op vrijdag 16 mei 2025 12:12 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Ik ben dan ook voorstander om arbeidsongeschikten ruimer te voorzien en mensen die blijkbaar kwalificaties missen te helpen. Heb je daarna nog steeds geen zin om te werken dan is het jammer, maar dan mag je uitkering van mij op nul.
Waarom zijn deze mensen arm?quote:Op donderdag 15 mei 2025 22:03 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Stel je voor dat we de allerarmsten in ons land iets meer ademruimte geven. Wat een schande!! Die vieze communisten daar in Amsterdam.
Dat is natuurlijk onbeschaafd, want dan eis je van werknemers dat die het aangeboden werk moeten kunnen en moeten werken op de plaats en de tijd die werkgevers bepalen.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 12:12 schreef JopieKlaassen het volgende:
Ik ben dan ook voorstander om arbeidsongeschikten ruimer te voorzien en mensen die blijkbaar kwalificaties missen te helpen. Heb je daarna nog steeds geen zin om te werken dan is het jammer, maar dan mag je uitkering van mij op nul.
Klopt. Participatiesamenleving dekt het ook niet. Want dat zou zich ook naar bijvoorbeeld vrijwillig werk voor een vereniging vertalen. Maar dat is niet hoe men participatie ziet voor een leefbaar inkomen.quote:Op donderdag 15 mei 2025 21:45 schreef EttovanBelgie het volgende:
Goed initiatief.
Uitkeringsgerechtigden zijn al decennia genoeg gedemoniseerd, met die 'participatiesamenleving' sinds 2015 al helemaal.
Omdat ze niet kunnen werken bijvoorbeeld en het daarom moeten doen met het minimale dat wij hun gunnen.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 12:22 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
Waarom zijn deze mensen arm?
Dit is symptoombestrijding.
Denk je dan: "Dat zal ze leren!", of "Je moet ze flink schoppen, dan komen ze wel van hun luie reet af!" of "Opgeruimd staat netjes!" In dat laatste geval zit je natuurlijk wel met veel daklozen. "Bel 08-666 als u op straat een lijk heeft aangetroffen."quote:Op vrijdag 16 mei 2025 12:12 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Ik had jou niets gevraagd.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 12:24 schreef torentje het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk onbeschaafd, want dan eis je van werknemers dat die het aangeboden werk moeten kunnen en moeten werken op de plaats en de tijd die werkgevers bepalen.
Nee, ik denk dan dat je mensen moet helpen die geholpen moeten worden en dat kwaadwillenden het zelf maar uit moeten zoeken. Dat jij daar allemaal emoties aan koppelt zegt meer over jou dan over mij.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 12:32 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Denk je dan: "Dat zal ze leren!", of "Je moet ze flink schoppen, dan komen ze wel van hun luie reet af!" of "Opgeruimd staat netjes!" In dat laatste geval zit je natuurlijk wel met veel daklozen. "Bel 08-666 als u op straat een lijk heeft aangetroffen."
Wist je dat ze al het eten dat overblijft bij de voedselbank en over datum is, uitdelen aan daklozen?
"Kwaadwillenden." Kun je die beschrijven? Hoe beoordelen we dat?quote:Op vrijdag 16 mei 2025 12:36 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Nee, ik denk dan dat je mensen moet helpen die geholpen moeten worden en dat kwaadwillenden het zelf maar uit moeten zoeken. Dat jij daar allemaal emoties aan koppelt zegt meer over jou dan over mij.
Nou, heel simpel. Je kunt prima aantonen dat mensen niet hun best doen om werk te vinden. Als mensen namelijk wel hun best doen en keer op keer afgewezen worden komen ze in de categorie die kwalificaties missen en zulke mensen horen geholpen te worden (tot op zekere hoogte, dat moet natuurlijk geen gebed zonder eind worden). Uitkeringen zouden er moeten zijn er voor hen die door omstandigheden niet kunnen werken ipv niet willen werken.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 12:39 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
"Kwaadwillenden." Kun je die beschrijven? Hoe beoordelen we dat?
Waarom niet?quote:Op vrijdag 16 mei 2025 11:35 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Tja, ze gaan natuurlijk niet tegen jou zeggen dat ze maar een kloteleven hebben met veel stress.
Vroeger was dat inderdaad het geval. Tegenwoordig hangt het er maar van af of de gemeente daar budget voor vrij heeft willen maken. Waar ik woon hebben ze dat niet gedaan. We leven tegenwoordig in een maatschappij waarin iedereen zelfredzaam moet zijn. En als het mogelijk was om uitkeringen helemaal af te schaffen, had de regering in Den Haag dat al gedaan. Net zoals veel mensen nu geen recht meer hebben op WW, of maar voor drie maanden, hoe lang je ook al hebt gewerkt. En nee, in heb het niet over ondernemers.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 12:44 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Nou, heel simpel. Je kunt prima aantonen dat mensen niet hun best doen om werk te vinden. Als mensen namelijk wel hun best doen en keer op keer afgewezen worden komen ze in de categorie die kwalificaties missen en zulke mensen horen geholpen te worden (tot op zekere hoogte, dat moet natuurlijk geen gebed zonder eind worden). Uitkeringen zouden er moeten zijn er voor hen die door omstandigheden niet kunnen werken ipv niet willen werken.
Zo werkt het al. Participatiewet.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 12:46 schreef jol1962 het volgende:
Geef iedereen de plicht te gaan werken en geef ze dan die 150 euro als overbrugging tot ze na een jaar meer zijn gaan verdienen. Want dat is vaak het argument, ze verdienen in de eerste instantie niet genoeg.
Werken en je eigen broek ophouden is een plicht, geen keus.
Nederland heeft hier meer dan voldoende tegemoetkomingen voor.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 12:30 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Omdat ze niet kunnen werken bijvoorbeeld en het daarom moeten doen met het minimale dat wij hun gunnen.
Boven je stand leven gebeurd steeds sneller door de enorme inflatie van de afgelopen jaren waardoor arme mensen steeds minder overhouden/kunnen kopen.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 13:05 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
Nederland heeft hier meer dan voldoende tegemoetkomingen voor.
Het gaat erom dat je niet boven je stand moet leven.
Ik ben geen werkgever en uit jouw toetsenbord komt alleen onsamenhangend geleuter.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 12:55 schreef torentje het volgende:
[..]
Dat weerwoord is natuurlijk ongewenst bij werkgevers.
Nou ja niet helemaal want er zijn nog steeds vangnetten zoals de bijstand beschikbaar.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 13:02 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Zo werkt het al. Participatiewet.
Dan moet het wel van twee kanten komen en werkgevers verplicht mensen met een krasje (leeftijd of arbeidsbeperking) aan gaan nemen.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 12:46 schreef jol1962 het volgende:
Geef iedereen de plicht te gaan werken en geef ze dan die 150 euro als overbrugging tot ze na een jaar meer zijn gaan verdienen. Want dat is vaak het argument, ze verdienen in de eerste instantie niet genoeg.
Dan zijn we het in ieder eens dat de huidige situatie waar alles en iedereen op dezelfde hoop gegooid wordt en in een kansloos proces geduwd wordt niet werkt.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 13:02 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Vroeger was dat inderdaad het geval. Tegenwoordig hangt het er maar van af of de gemeente daar budget voor vrij heeft willen maken. Waar ik woon hebben ze dat niet gedaan. We leven tegenwoordig in een maatschappij waarin iedereen zelfredzaam moet zijn. En als het mogelijk was om uitkeringen helemaal af te schaffen, had de regering in Den Haag dat al gedaan. Net zoals veel mensen nu geen recht meer hebben op WW, of maar voor drie maanden, hoe lang je ook al hebt gewerkt. En nee, in heb het niet over ondernemers.
Zoals @:Jaeger85 ook al zei wordt nu gewoon bijna iedereen in de bijstand gedumpt, dat kost het minste en dan hebben ze de minste rechten. Binnenkort het UWV opdoeken en de bijstand loskoppelen van het minimumloon. Dan houden alleen de toeslagen die mensen nog enigszins boven water. En daar komen we dan van af door het minimumloon flink te verhogen. Tjakka, probleem opgelost!
De Participatiewet zet je aan het werk als je daartoe in staat bent, anders wordt je bijstandsuitkering geheel of gedeeltelijk gekort.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 13:12 schreef Gunner het volgende:
[..]
Nou ja niet helemaal want er zijn nog steeds vangnetten zoals de bijstand beschikbaar.
Mijn vorige werkgever (laten we zeggen iets in de IT) deed dat en dan met name mensen die een wat moeizaam arbeidsverleden hadden in het verleden. Gevolg was dat er heel veel tijd in die mensen gestoken werd zonder dat het wat opleverde en dat het onder aan de streep bakken met geld kostte. En dat was in een kleine organisatie (20 man) lastig op te vangen. Dus op zich begrijp ik wel dat werkgevers daar huiverig voor zijn.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 13:14 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Dan moet het wel van twee kanten komen en werkgevers verplicht mensen met een krasje (leeftijd of arbeidsbeperking) aan gaan nemen.
Ik heb het niet over jou specifiek, maar veel die zo spreken zijn meestal goed voorzien qua werk en hebben alle wind in de rug gehad met flink wat backup van de ouders of een erfenisje. En de skepter zwaaien is geen hulp bieden. Als je vrijwillig zou aanbieden om mensen aan het werk te helpen door te begeleiden met tips, ben je een toffe peer. Doe je dat niet, dan is het een probleem dat zichzelf mag oplossen.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 12:46 schreef jol1962 het volgende:
Als ik het geleuter van jou lees, ben ik er van overtuigd dat jij een luie werkgever bent.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 13:11 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Ik ben geen werkgever en uit jouw toetsenbord komt alleen onsamenhangend geleuter.
En dus worden ze gewoon allemaal in de bijstand gedumpt. Ze zijn wel heel populair voor heel eenvoudig en geestdodend werk zoals post sorteren. Die mensen kosten niets en verliezen een deel van hun inkomsten als ze protesteren.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 13:20 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Mijn vorige werkgever (laten we zeggen iets in de IT) deed dat en dan met name mensen die een wat moeizaam arbeidsverleden hadden in het verleden. Gevolg was dat er heel veel tijd in die mensen gestoken werd zonder dat het wat opleverde en dat het onder aan de streep bakken met geld kostte. En dat was in een kleine organisatie (20 man) lastig op te vangen. Dus op zich begrijp ik wel dat werkgevers daar huiverig voor zijn.
Er zal ongetwijfeld heel wat door je hoofd gaan.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 13:27 schreef torentje het volgende:
[..]
Als ik het geleuter van jou lees, ben ik er van overtuigd dat jij een luie werkgever bent.
150 euro is voor die mensen wel veel geldquote:Op vrijdag 16 mei 2025 11:26 schreef HowardRoark het volgende:
Ik snap dat het goed bedoelt is, mar ik zie liever andere initiatieven. Geef mensen bijvoorbeeld een hogere subsidie op huur of de zorg. Geld toestoppen creëert alleen maar afhankelijkheid en als je aan het minimum zit is 150 euro extra geen wereld van verschil. Een klein beetje de teugels laten vieren en het zal alsnog lastig zijn rond te komen.
Of het minimumloon hoger.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 13:39 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
150 euro is voor die mensen wel veel geld
Persoonlijk ben ik meer voorstander van bepaalde zaken goedkoper maken in plaats van het rondpompen van geld met die toeslagen
Meer dan de helft van banen met het minimumloon worden opgevuld door jongeren tot 30 of 65 plussers. Met het verhogen van het minimumloon, worden dus vooral mensen geholpen die niet geholpen hoeven te worden. Je kunt dus veel beter met subsidies werken, daarmee raak je namelijk degenen die daadwerkelijk de lagere klassen.quote:
Ik dacht dat jij voor marktwerking was?quote:Op vrijdag 16 mei 2025 14:15 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Meer dan de helft van banen met het minimumloon worden opgevuld door jongeren tot 30 of 65 plussers. Met het verhogen van het minimumloon, worden dus vooral mensen geholpen die niet geholpen hoeven te worden. Je kunt dus veel beter met subsidies werken, daarmee raak je namelijk degenen die daadwerkelijk de lagere klassen.
Meh, economisch ben ik helemaal niet uitgesproken rechts of zo. Ik ben vooral sociaal-cultureel conservatief.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 14:17 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik dacht dat jij voor marktwerking was?
Je stemde toch ooit VVD of heb ik dat mis?quote:Op vrijdag 16 mei 2025 14:33 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Meh, economisch ben ik helemaal niet uitgesproken rechts of zo. Ik ben vooral sociaal-cultureel conservatief.
De bijstand is gekoppeld aan het minimumloon, dus dan krijg je die correctie ook weer.quote:
De impasse omtrent wel of geen werklust hebben van velen is ook geloof ik ook : Alle wereld zeeen zijn al bevaren en ontdekt, en met de ruimtevaart valt weinig te beleven want komt met erg sloom slakkentempo op gang?quote:Op vrijdag 16 mei 2025 08:42 schreef torentje het volgende:
Er is ook noodzakelijk werk zat, maar de mensen die dat noodzakelijk werk gedaan willen hebben, hebben geen geld om mensen in te huren om dat noodzakelijk werk te laten doen.
Dat klopt, omdat er in principe geen ander rechts alternatief is.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 14:51 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Je stemde toch ooit VVD of heb ik dat mis?
Dank je wel voor de toelichting, voor mij is dit de grootste reden om de VVD links te laten liggen, ik kom uit een gezin waar we het het niet gemakkelijk hadden qua financiën, mijn vader was taxichauffeur en moest destijds belasting betalen over fooien die hij zou krijgen dat was als ik het als kind/puber toen goed begrepen had een vast bedrag, of je dat nu wel of niet ontvangen had, ik weet niet of dat nu nog is, ik praat over ruim 40 jaar geleden, zo is bij mij wel het linkse gedachtegoed ontstaan omdat ik dat onrechtvaardig vind..quote:Op vrijdag 16 mei 2025 15:59 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat klopt, omdat er in principe geen ander rechts alternatief is.
Dat is niet omdat het eens ben met de economische afbraakpolitiek van deze partij. De VVD is helaas economisch steeds rechtser geworden, sociaal-cultuur liberaler. Ik had het graag andersom gezien.
Men heeft constant de mond vol van een 'hard beleid rondom migratie', 'het aanpakken van de criminaliteit' en 'het oplossen van integratieproblemen' maar uiteindelijk werkt men liever samen met GroenLinks-PvdA dan met de PVV.
En als er dan eens een keer prima uitspraken worden gedaan, zoals door Bente Becker vorig jaar over onderzoek naar de integratie van migranten en er komt kritiek op, dan weet men niet hoe snel de keutel weer moeten ingetrokken.
Ik besef me dat velen die werken (waarbij sommigen 4x per jaar op vakantie kunnen) en heerlijk zorgeloos met bestaanszekerheid leven, heel erg goed zijn in advies uitbrengen aan de onderklasse.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 13:05 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
VVD baat ook niet bij een immigratiestop, die willen juist goedkope arbeiders zodat bedrijven meer winst kunnen maken en meer in het laadje van de staat komt.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 15:59 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat klopt, omdat er in principe geen ander rechts alternatief is.
Dat is niet omdat het eens ben met de economische afbraakpolitiek van deze partij. De VVD is helaas economisch steeds rechtser geworden, sociaal-cultuur liberaler. Ik had het graag andersom gezien.
Men heeft constant de mond vol van een 'hard beleid rondom migratie', 'het aanpakken van de criminaliteit' en 'het oplossen van integratieproblemen' maar uiteindelijk werkt men liever samen met GroenLinks-PvdA dan met de PVV.
En als er dan eens een keer prima uitspraken worden gedaan, zoals door Bente Becker vorig jaar over onderzoek naar de integratie van migranten en er komt kritiek op, dan weet men niet hoe snel de keutel weer moeten ingetrokken.
Vandaag de dag boeit het niet of je inkomen uit salaris, fooien of bonussen bestaat. Uiteindelijk belandt het op de box 1 hoop.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 16:14 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Mijn vader was taxichauffeur en moest destijds belasting betalen over fooien die hij zou krijgen dat was als ik het als kind/puber toen goed begrepen had een vast bedrag, of je dat nu wel of niet ontvangen had, ik weet niet of dat nu nog is, ik praat over ruim 40 jaar geleden, zo is bij mij wel het linkse gedachtegoed ontstaan omdat ik dat onrechtvaardig vind..
Als mensen met het minimumloon niet zonder toeslagen kunnen leven, waarom denk je dan dat dat met mensen in de bijstand anders is?quote:Op vrijdag 16 mei 2025 15:06 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
De bijstand is gekoppeld aan het minimumloon, dus dan krijg je die correctie ook weer.
Men mag dan ook weleens de benodigde gereedschappen aan de allerarmsten geven, zodat zij ook gereedschap hebben als zij willen werken.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 16:31 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik besef me dat velen die werken (waarbij sommigen 4x per jaar op vakantie kunnen) en heerlijk zorgeloos met bestaanszekerheid leven, heel erg goed zijn in advies uitbrengen aan de onderklasse.
Naast ze iedere keer de grond in boren met oneliners en gespeeld jaloers te zijn vanuit een warm land in de winter, verzorgen we ook nog eens het advies om niet boven de "stand" te leven.
Advies aan de armen: loop in lompen en bouw een plaggenhut. Maak het zichtbaar ook. Niet boven je stand leven.
Je weet niet waarover je praatquote:Op vrijdag 16 mei 2025 13:05 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
Nou nee, enige mate van zelfredzaamheid is uiteindelijk dan ver te zoeken.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 16:56 schreef torentje het volgende:
[..]
Men mag dan ook weleens de benodigde gereedschappen aan de allerarmsten geven, zodat zij ook gereedschap hebben als zij willen werken.
Makkelijk praten vanuit de zuidasquote:Op vrijdag 16 mei 2025 17:09 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Nou nee, enige mate van zelfredzaamheid is uiteindelijk dan ver te zoeken.
NL kent een waar en tevens gul vangnet voor 'minder bedeelden'.Maar ergens trekt men uiteindelijk een grens.
Er werd immers al veel te vaak geprofiteerd van overheidsgelden.
Iedereen voldoet natuurlijk aan een stereotypering.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 17:26 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Alleenstaande moeder Priscilla en haar vier halfbloedjes Dylano, Jeffrey, Orlando en jayden zullen zo blij zijn.
Hoeven ze niet meer op de achterstallige (lees nooit betaalde) alimentatie van hun vier verschillende vaders te wachten.
Dat zou geen slecht idee zijn, mits er ook duidelijke regels voor worden gemaakt. Anders ben je afhankelijk van de persoon of gemeente die daar over gaat. Nu moet je daar in de bijstand je vakantiegeld voor gebruiken, dus mag er ieder jaar maar 1 ding kapot gaan.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 18:16 schreef nostra het volgende:
Besteed dat geld dan aan bijzondere bijstand, zodat er een duidelijk bestedingsdoel en een duidelijk geldtekort voor die besteding is. Een wasmachine of bijscholing. Dit is gewoon zinloos rondpompen zonder meetbare effectiviteit van de oplossing van een ongedefinieerd probleem.
Hardop gelachen.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 13:05 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
Nou gelukkig wel.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 13:12 schreef Gunner het volgende:
[..]
Nou ja niet helemaal want er zijn nog steeds vangnetten zoals de bijstand beschikbaar.
De werkgevers hebben toch ook het benodigde gereedschap gratis gekregen? Terwijl dat niet eens minderbedeelden waren.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 17:09 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Nou nee, enige mate van zelfredzaamheid is uiteindelijk dan ver te zoeken.
NL kent een waar en tevens gul vangnet voor 'minder bedeelden'.Maar ergens trekt men uiteindelijk een grens.
Er werd immers al veel te vaak geprofiteerd van overheidsgelden.
Jij wilt zeggen dat je wél boven je stand moet leven? Of wat is je punt?quote:Op vrijdag 16 mei 2025 19:55 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Hardop gelachen.
Ja stel je voor je wilt eens iets extra´s doen met je kids met deze huidige prijzen.
Er zit een degelijk verschil tussen arbeidsongeschikten en luie bijstandstokkies.quote:Op donderdag 15 mei 2025 21:45 schreef EttovanBelgie het volgende:
Goed initiatief.
quote:Op vrijdag 16 mei 2025 11:58 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ieder mens dient men gelijkwaardig te behandelen en dus niet kwaad spreken over mensen die te weinig geld hebben om mensen te kunnen omkopen om de vervelende en geestdodende arbeid te doen.quote:Op maandag 19 mei 2025 10:15 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Er zit een degelijk verschil tussen arbeidsongeschikten en luie bijstandstokkies.
Laatstgenoemde kan niet genoeg gedemoniseerd worden, zeker in een tijd waar het werk voor het oprapen ligt. Dat je juist die groep extra geld gaat geven is absurd.
Jij misschien. En als je niets kost.quote:Op maandag 19 mei 2025 10:18 schreef SuperNeger het volgende:
[..]weet je hoe groot het tekort is op de arbeidsmarkt? Misschien voor ongeschoold werk maar de meeste mensen zijn hartstikke nodig.
Een paar jaar geleden was dit misschien zo, nu kan je letterlijk overal aan het werk. Zeker als je iets kan wat anderen niet kunnen wil je niet weten hoe bont je het kan maken voor je het bedrijf geld kost. En alle werkgevers zijn verzekerd voor langdurig uitval van werknemers dus die vlieger van een jaar thuis zitten is eng voor een werkgever gaat ook niet meer op.
Dat je geen WAO of WIA uitkering hebt, betekent niet dat je niet arbeidsongeschikt bent, het gros van de mensen in de bijstand is ook arbeidsongeschikt maar was niet in loondienst toen ze dat werden.quote:Op maandag 19 mei 2025 10:15 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Er zit een degelijk verschil tussen arbeidsongeschikten en luie bijstandstokkies.
Laatstgenoemde kan niet genoeg gedemoniseerd worden, zeker in een tijd waar het werk voor het oprapen ligt. Dat je juist die groep extra geld gaat geven is absurd.
Je kan ook gewoon op je CV liegen hè. Heb nog nooit gehad dat ze ergens een referentie hebben gecheckt. En ja dan ontbreekt er een keer een paar maanden dienstverband. Dan ben je gewoon een beetje creatief en strek je je vorige baan een paar maanden uit. Of je vult in dat je voor jezelf aan het werk was, of je was voor een ziek familielid aan het zorgen, je was op vakantie in een ver land aan het backpacken enzovoort.quote:Op maandag 19 mei 2025 11:40 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Jij misschien. En als je niets kost.
Tegenwoordig hebben vrijwel alle bedrijven een HR afdeling. Die hebben geen idee wat het werk inhoudt wat jij moet gaan doen. Die kijken naar kernwoorden, opleidingen, werkverledens, leeftijden en salariseisen. Als je op meerdere daarvan slecht scoort, kom je niet meer aan de bak.
Behalve misschien als je een Super Neger bent.
Ja, een creatief CV. Dat hoor ik vaker.quote:Op maandag 19 mei 2025 12:08 schreef SuperNeger het volgende:
[..]
Je kan ook gewoon op je CV liegen hè. Heb nog nooit gehad dat ze ergens een referentie hebben gecheckt. En ja dan ontbreekt er een keer een paar maanden dienstverband. Dan ben je gewoon een beetje creatief en strek je je vorige baan een paar maanden uit. Of je vult in dat je voor jezelf aan het werk was, of je was voor een ziek familielid aan het zorgen, je was op vakantie in een ver land aan het backpacken enzovoort.
Een gaatje op je CV is echt niet zo boeiend hoor. Zeker niet in deze tijden dat er vrijwel in elke sector een tekort aan personeel is.
Als je een bedrijf kent waar dit wel uit maakt dan zou ik er maar ver van uit de buurt blijven want dan stellen ze onredelijke eisen en zullen ze wel over van alles en nog wat gaan zeiken![]()
Ja, de mensen die dat doen, scoren heel goed op LinkedIn. Je hebt er verder niets aan, want naast zichzelf verkopen kunnen ze meestal niet zo veel. Maar inderdaad, die zijn populair bij de HR medewerkers.quote:Op maandag 19 mei 2025 12:22 schreef SuperNeger het volgende:
En al heb je wel een jaar niks lopen doen, kan je altijd nog creatief zijn en gewoon een beetje mooi schrijven wat je wel hebt lopen doen. Ik zat ook een keer een jaar zonder werk en heb wel gewoon voor mezelf handel gedreven in die tijd. Niks officieels of op papier, maar denk je nou echt dat HR bewijs gaat vragen of alle bonnetjes en papieren wil zien voor ze je aannemen?Leer gewoon een beetje jezelf verkopen en het maakt allemaal niks uit. Je moet je verhaal van ter voren al klaar hebben natuurlijk. Ja als je super kritisch naar jezelf gaat kijken is iedereen een loser en zou je jezelf nooit aannemen. Maar als je denkt dat andere mensen dit niet doen mag je wel ff wakker worden. Je hebt winnaars en verliezers in deze wereld. De winnaars hebben schijt en verkopen zichzelf en krijgen die baan, de verliezers gaan lopen te bibberen en denken "Wat nou als ik niet goed genoeg ben voor deze baan?" Fuck hun, ze mogen blij zijn dat ik 5 dagen per week m'n tijd wil verspillen daar. En zo niet dan is het hun verlies want ik heb 100 andere opties, jij niet?
quote:Op maandag 19 mei 2025 11:51 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat je geen WAO of WIA uitkering hebt, betekent niet dat je niet arbeidsongeschikt bent, het gros van de mensen in de bijstand is ook arbeidsongeschikt maar was niet in loondienst toen ze dat werden.
Niettemin noem jij ze gelijk tokkies omdat ze in de bijstand zitten.
Het merendeel zal gewoon kunnen werken. Geestdodende arbeid wordt nu gedaan door arbeidsmigranten alsof dat wel een teken van gelijkwaardigheid is. Het gros wat in de bijstand zit is gewoon te lui, wil de taal niet leren of denkt dat ze vrijstelling van arbeid hebben omdat ze als moslim superieur zijn aan de ongelovige. Vaak is het alle drie samen.quote:Op maandag 19 mei 2025 10:37 schreef torentje het volgende:
[..]
Ieder mens dient men gelijkwaardig te behandelen en dus niet kwaad spreken over mensen die te weinig geld hebben om mensen te kunnen omkopen om de vervelende en geestdodende arbeid te doen.
De werkgevers doen toch ook niet hun tijd verspillen met vervelende en geestdodende arbeid?
Heb je het nou over jezelf?quote:Op maandag 19 mei 2025 12:55 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
[..]
Het merendeel zal gewoon kunnen werken. Geestdodende arbeid wordt nu gedaan door arbeidsmigranten alsof dat wel een teken van gelijkwaardigheid is. Het gros wat in de bijstand zit is gewoon te lui, wil de taal niet leren of denkt dat ze vrijstelling van arbeid hebben omdat ze als moslim superieur zijn aan de ongelovige. Vaak is het alle drie samen.
Ik gun dat volk absoluut niks. Mensen die oprecht arbeidsongeschikt zijn hoeven van mij niet in de bijstand te creperen. Zonder die parasieten zouden we misschien iets voor die groep kunnen regelen.
Ja, ik kom uit Eritrea, heb een djellaba in wel tien verschillende kleuren en mijn dagen vul ik met in de stad hangen en de middenstand en winkelend publiek tot last te zijn.quote:
En extremistische en opruiende dingen posten op Fok. Ze doen me altijd denken aan "apartheid".quote:Op maandag 19 mei 2025 13:07 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Ja, ik kom uit Eritrea, heb een djellaba in wel tien verschillende kleuren en mijn dagen vul ik met in de stad hangen en de middenstand en winkelend publiek tot last te zijn.
Het ia toch echt een feit dat steeds meer mensen en jongeren op de pof leven. Altijd maar de nieuwste kleding of telefoon willen hebben bv.quote:
De werkgevers zijn gewoon te streng voor werknemers, vinden zichzelf meer waard dan de werknemers die geen land bezitten om voor zichzelf het benodigde voedsel te verbouwen.quote:Op maandag 19 mei 2025 12:55 schreef Cruzinats het volgende:
Het merendeel zal gewoon kunnen werken. Geestdodende arbeid wordt nu gedaan door arbeidsmigranten alsof dat wel een teken van gelijkwaardigheid is.
Moslims evenals alle anderen die een ouderwets geloof aanhangen mag men van mij vervelend en geestdodend werk geven.quote:Het gros wat in de bijstand zit is gewoon te lui, wil de taal niet leren of denkt dat ze vrijstelling van arbeid hebben omdat ze als moslim superieur zijn aan de ongelovige. Vaak is het alle drie samen.
Ik gun dat volk absoluut niks.
De meeste arbeidsongeschikten zitten meestal niet in de bijstand.quote:Mensen die oprecht arbeidsongeschikt zijn hoeven van mij niet in de bijstand te creperen. Zonder die parasieten zouden we misschien iets voor die groep kunnen regelen.
Ja dan wel, daar gaat het mij niet om, de eerste levensbehoefte zijn voor sommige mensen al niet of amper te betalen en elke gemeente heeft andere regels qua voorzieningenquote:Op maandag 19 mei 2025 13:29 schreef 111210 het volgende:
[..]
Het ia toch echt een feit dat steeds meer mensen en jongeren op de pof leven. Altijd maar de nieuwste kleding of telefoon willen hebben bv.
Dan leef je dus boven je stand.
Dat het van jou niet hoeft is leuk, maar de regelgeving is wel zo dat je in de bijstand terechtkomt als je niet onder een werknemersverzekering of AOV viel toen je arbeidsongeschikt raakte.quote:Op maandag 19 mei 2025 12:55 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
[..]
Het merendeel zal gewoon kunnen werken. Geestdodende arbeid wordt nu gedaan door arbeidsmigranten alsof dat wel een teken van gelijkwaardigheid is. Het gros wat in de bijstand zit is gewoon te lui, wil de taal niet leren of denkt dat ze vrijstelling van arbeid hebben omdat ze als moslim superieur zijn aan de ongelovige. Vaak is het alle drie samen.
Ik gun dat volk absoluut niks. Mensen die oprecht arbeidsongeschikt zijn hoeven van mij niet in de bijstand te creperen. Zonder die parasieten zouden we misschien iets voor die groep kunnen regelen.
Nu ben ik wel een beetje benieuwd in welke branche je werk probeert te zoeken.quote:Op maandag 19 mei 2025 12:26 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ik solliciteer gemiddeld iedere dag. Ik wordt 1 op de 25 keer of zo opgebeld, waarbij ze precies willen weten wat ik de afgelopen 5 jaar allemaal heb gedaan. En 1 op de 100 keer of zo krijg ik een gesprek, waarbij ik overgekwalificeerd ben en ze me niet kunnen helpen.
Vroeger, voor de komst van de HR medewerkers, werd ik altijd aangenomen. Toen was ik natuurlijk ook nog een stuk jonger. Nu moet ik het hebben van aanbevelingen door techneuten en andere kruiwagens.
ICT, of eventueel energietransitie. 40 jaar ervaring werkt tegen je, want dan loop je hopeloos achter, is het idee. Niet dat het werk wat ze daar doen nog heel ingewikkeld is.quote:Op maandag 19 mei 2025 16:01 schreef Gunner het volgende:
[..]
Nu ben ik wel een beetje benieuwd in welke branche je werk probeert te zoeken.
Inderdaad ken zelfs bedrijven waar ze je aannemen zonder sollicitatiegesprekquote:Op maandag 19 mei 2025 10:18 schreef SuperNeger het volgende:
[..]weet je hoe groot het tekort is op de arbeidsmarkt? Misschien voor ongeschoold werk maar de meeste mensen zijn hartstikke nodig.
Een paar jaar geleden was dit misschien zo, nu kan je letterlijk overal aan het werk. Zeker als je iets kan wat anderen niet kunnen wil je niet weten hoe bont je het kan maken voor je het bedrijf geld kost. En alle werkgevers zijn verzekerd voor langdurig uitval van werknemers dus die vlieger van een jaar thuis zitten is eng voor een werkgever gaat ook niet meer op.
Geldt niet alleen voor immigranten, ook Nederlandse luilakken mogen gewoon aan de slag (die overigens vaak ook gewoon zwart bijklussen) of simpelweg geen uitkering mogen ontvangen. Dan zouden echte afgekeurde mensen vanwege ziekte, handicap of stoornis evt wat meer kunnen krijgen en zou er ook minder een stigma op 'afgekeurd zijn' rusten.quote:Op maandag 19 mei 2025 12:55 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
[..]
En wat ga je dan doen? Zonder verplichtingen thuiswerken voor 1000 Euro per dag? Zulke "vacatures" zie ik ook regelmatig.quote:Op maandag 19 mei 2025 18:27 schreef Abrikozentaart het volgende:
[..]
Inderdaad ken zelfs bedrijven waar ze je aannemen zonder sollicitatiegesprek
De meeste echte afgekeurde mensen zitten tegenwoordig in de bijstand.quote:Op maandag 19 mei 2025 20:14 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Geldt niet alleen voor immigranten, ook Nederlandse luilakken mogen gewoon aan de slag (die overigens vaak ook gewoon zwart bijklussen) of simpelweg geen uitkering mogen ontvangen. Dan zouden echte afgekeurde mensen vanwege ziekte, handicap of stoornis evt wat meer kunnen krijgen en zou er ook minder een stigma op 'afgekeurd zijn' rusten.
Nee hoor gewoon normale banen. Heet open hiring. Wie zich als eerste meldt, krijgt de baan: werkgevers werven met 'open hiring' - https://nos.nl/l/2516465quote:Op maandag 19 mei 2025 20:19 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
En wat ga je dan doen? Zonder verplichtingen thuiswerken voor 1000 Euro per dag? Zulke "vacatures" zie ik ook regelmatig.
Wat niet wil zeggen dat iedereen daar werkelijk een baan aan kan overhouden, mensen die arbeidsongeschikt zijn die zijn dat niet voor niets, en helaas zitten veel van hen in de bijstand.quote:Op maandag 19 mei 2025 21:31 schreef Abrikozentaart het volgende:
[..]
Nee hoor gewoon normale banen. Heet open hiring. Wie zich als eerste meldt, krijgt de baan: werkgevers werven met 'open hiring' - https://nos.nl/l/2516465
Heel veel Nederlanders die wel in dienst waren toen ze ziek werden komen alsnog in de bijstand terecht.quote:Op maandag 19 mei 2025 15:18 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat het van jou niet hoeft is leuk, maar de regelgeving is wel zo dat je in de bijstand terechtkomt als je niet onder een werknemersverzekering of AOV viel toen je arbeidsongeschikt raakte.
Dat jij ze ondertussen net zo makkelijk "parasieten" blijft noemen doet daar niets aan af, en je vergist je danig in het percentage arbeidsongeschikten in de bijstand, dat blijkt wel weer.
De eerste die aan alle eisen voldoet, betekent dat in de praktijk. Marketing.quote:Op maandag 19 mei 2025 21:31 schreef Abrikozentaart het volgende:
[..]
Nee hoor gewoon normale banen. Heet open hiring. Wie zich als eerste meldt, krijgt de baan: werkgevers werven met 'open hiring' - https://nos.nl/l/2516465
En het UWV staat op de nominatie om gewoon wegbezuinigd te worden. De problemen zijn te groot en dat is bij uitstek ook iets voor de gemeentes.quote:Op maandag 19 mei 2025 23:25 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Heel veel Nederlanders die wel in dienst waren toen ze ziek werden komen alsnog in de bijstand terecht.
Het is bekend dat de ziektewetkeuringen en WIA-keuringen van het UWV een zootje en een loterij zijn.
Werknemers die geen goede rechtsbijstandsverzekering hebben en weinig verstand van arbeidsrecht komen zo alsnog in de bijstand ipv WIA of de ziektewet.
Ok, dus je loopt ergens tegen de 60 aan denk ik? toch kan ik me niet echt voorstellen dat in deze markt je als ervaren ICT-er nergens aan de bak kan. Maar je zal vast hebben geprobeerd ergens aan de bak te komen waar ze geen moeilijke HRM-medewerkers hebben. Een stuk kleinere organisatie dus.quote:Op maandag 19 mei 2025 17:45 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
ICT, of eventueel energietransitie. 40 jaar ervaring werkt tegen je, want dan loop je hopeloos achter, is het idee. Niet dat het werk wat ze daar doen nog heel ingewikkeld is.
Om te kijken of ik over de achterliggende techniek kan praten, begin ik bij web developers altijd met de vraag of ze weten hoe het HTTP protocol werkt. Maar gek genoeg weet bijna niemand dat. Dus dan weet je al dat je een technisch/inhoudelijke discussie moet vermijden.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 09:33 schreef Gunner het volgende:
[..]
Ok, dus je loopt ergens tegen de 60 aan denk ik? toch kan ik me niet echt voorstellen dat in deze markt je als ervaren ICT-er nergens aan de bak kan. Maar je zal vast hebben geprobeerd ergens aan de bak te komen waar ze geen moeilijke HRM-medewerkers hebben. Een stuk kleinere organisatie dus.
Volt had er 1 in hun verkiezingsprogramma staan en ook doorgerekend.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 10:10 schreef TigerXtrm het volgende:
Ik blijf het concept van een basisinkomen best wel solide vinden. Zoiets invoeren zou alleen een complete nachtmerrie zijn.
Heb je toevallig een TLDR van hun berekening en conclusie daarover?quote:Op dinsdag 20 mei 2025 10:33 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Volt had er 1 in hun verkiezingsprogramma staan en ook doorgerekend.
Ja, het was een eerste aanzet en moest passen in het vereenvoudigde economische model wat de Rekenkamer gebruikt. Dus ik vond het al heel mooi dat ze het daar in konden lepelen. Maar het gaat nog voorbij aan alle economische en maatschappelijke veranderingen die dat met zich mee zouden brengen. En het was lager dan een bijstandsuitkering.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 10:37 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Heb je toevallig een TLDR van hun berekening en conclusie daarover?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |