Dit. Heb erg schrijnende gevallen gezien door de jaren heen.quote:Op donderdag 15 mei 2025 21:45 schreef EttovanBelgie het volgende:
Goed initiatief.
Uitkeringsgerechtigden zijn al decennia genoeg gedemoniseerd, met die 'participatiesamenleving' sinds 2015 al helemaal.
Stel je voor dat we de allerarmsten in ons land iets meer ademruimte geven. Wat een schande!! Die vieze communisten daar in Amsterdam.quote:Op donderdag 15 mei 2025 21:48 schreef mackinac het volgende:
Wat een compleet achterlijk idee. Kunnen ze die hele Amsterdam gemeenteraad niet naar Cuba uitzetten met dat 'gratis geld'.
Wat een waardeloze vergelijking. Op zeker verdient (en krijgt) de "fabrieksarbeider" in dit hypothetische scenario veel meer dan deze ¤150 waar we het nu over hebben. Zo niet worden allerlei regels mbt minimumloon etc geschonden.quote:Op donderdag 15 mei 2025 22:13 schreef RamboDirk het volgende:
Je zult maar 40 uur per week zwoegen in een fabriek voor een salaris wat net boven de norm zit. Terwijl je buurman de hele dag thuis zit en van de gemeente nog ff 150¤ cadeau krijgt
totaal verkeerd signaal.
Overigens zijn deze onderzoeken al vaker gedaan en bleek het gewenste effect nauwelijks aanwezig.
Dan zullen we maar eens een manier moeten verzinnen om die fabriekseigenaren aan te pakken die hun werknemers broodkruimels geven. Ik heb zelf trouwens ook in een autofabriek gewerkt, en dat salaris was niet net boven maar ver boven de norm.quote:Op donderdag 15 mei 2025 22:13 schreef RamboDirk het volgende:
Je zult maar 40 uur per week zwoegen in een fabriek voor een salaris wat net boven de norm zit. Terwijl je buurman de hele dag thuis zit en van de gemeente nog ff 150¤ cadeau krijgt
totaal verkeerd signaal.
Overigens zijn deze onderzoeken al vaker gedaan en bleek het gewenste effect nauwelijks aanwezig.
quote:Op donderdag 15 mei 2025 22:13 schreef RamboDirk het volgende:
totaal verkeerd signaal.
Als het in aard zit dan werk je tot je dood. En de ander blijft lekker thuis.quote:Op donderdag 15 mei 2025 22:13 schreef RamboDirk het volgende:
totaal verkeerd signaal.
Dit inderdaad. Ze kunnen er ook voor gaan werken want er is immers werk zat.quote:Op donderdag 15 mei 2025 22:13 schreef RamboDirk het volgende:
totaal verkeerd signaal.
In Nederland moet men van het idee af dat er geen armoede kan zijn. Sommige mensen zullen altijd een dubbeltje blijven. Dat is nu zo en over 50 jaar nog zo. Steek het geld liever in de werkende minima zodat ze gemotiveerd blijven om te blijven werken en ontwikkelen.quote:Op donderdag 15 mei 2025 22:26 schreef YoopY het volgende:
[..]
Wat een waardeloze vergelijking. Op zeker verdient (en krijgt) de "fabrieksarbeider" in dit hypothetische scenario veel meer dan deze ¤150 waar we het nu over hebben. Zo niet worden allerlei regels mbt minimumloon etc geschonden.
Enig idee wat de armoede grens is?
Jouw mening doen we niet zoveel mee. Jij bent er trots op dat je homo's mishandelt hebt.quote:Op donderdag 15 mei 2025 22:29 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Dan zullen we maar eens een manier moeten verzinnen om die fabriekseigenaren aan te pakken die hun werknemers broodkruimels geven. Ik heb zelf trouwens ook in een autofabriek gewerkt, en dat salaris was niet net boven maar ver boven de norm.
Wat is dit voor een achterlijke opmerking?quote:Op donderdag 15 mei 2025 23:20 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
[..]
Jouw mening doen we niet zoveel mee. Jij bent er trots op dat je homo's mishandelt hebt.
Aardig veel mensen werken juist met het hogere doel het later voor zoveel als mogenlijk vrije tijd in te wissellen?quote:Op donderdag 15 mei 2025 23:41 schreef JopieKlaassen het volgende:
Bijstand is inmiddels zo ongeveer een keuze. Als je maar wil is er werk zat.
quote:Op donderdag 15 mei 2025 22:47 schreef Nober het volgende:
[..]
Als het in aard zit dan werk je tot je dood. En de ander blijft lekker thuis.
REKENWONDER ALERTquote:
Er is ook noodzakelijk werk zat, maar de mensen die dat noodzakelijk werk gedaan willen hebben, hebben geen geld om mensen in te huren om dat noodzakelijk werk te laten doen.quote:Op donderdag 15 mei 2025 23:41 schreef JopieKlaassen het volgende:
Bijstand is inmiddels zo ongeveer een keuze. Als je maar wil is er werk zat.
dat staat volgende maand bij unibetquote:Op donderdag 15 mei 2025 21:44 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Honderden Amsterdamse gezinnen krijgen vanaf vandaag elke maand gratis geld
Vanaf vandaag ontvangen 300 Amsterdamse bijstandsgezinnen voor het eerst een maandelijkse gift van de gemeente ter waarde van 150 euro. Het is een proef van de gemeente, het Kansfonds en de Hogeschool van Amsterdam. Ze willen onderzoeken of geld geven zonder er iets voor terug te vragen effect heeft op armoede, stress en welzijn.
[ afbeelding ]
De deelnemers komen uit Noord, Nieuw-West en Zuidoost. Het gaat om gezinnen, met tenminste één thuiswonend kind onder de 18 jaar, die het normaal gesproken moeten doen met een bijstandsuitkering. De giften komen uit de portemonnee van Stichting RCOAK, een maatschappelijk betrokken Amsterdams vermogensfonds.
Onderzoek naar effect van geld geven zonder eisen
"Het probleem van armoede is simpel: mensen hebben te weinig geld en dat brengt voortdurende stress met zich mee", zegt wethouder Marjolein Moorman over het plan.
Moorman vindt al langer dat er vanuit Den Haag te weinig wordt gedaan om de armoede aan te pakken. "Daarom pakken we nu zelf de handschoen op. Met dit programma geeft de gemeente gezinnen ademruimte, stabiliteit en waardigheid. Ik ben blij dat we in Amsterdam nu echt van start gaan."
Gemeenten mogen wettelijk gezien niet zomaar geld geven aan inwoners. Voor onderzoek mag dat wel. Ook in de gemeentes Zaanstad en Tilburg zijn met deze proef begonnen.
Gemeente hoopt op effectiever armoedebeleid
De gemeente hoopt dat er door het onderzoek meer kennis komt over manieren die het armoedebeleid effectiever kunnen maken. De gezinnen worden de komende twee jaar gevolgd door onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam. Er is ook een vergelijkingsgroep met gezinnen die het geld niet krijgen.
Na twee jaar wordt de maandelijkse gift die de gezinnen krijgen in een half jaar tijd afgebouwd. Het geld mogen ze naar eigen inzicht besteden.
https://www.at5.nl/artike(...)ke-maand-gratis-geld
Ik vind het wel sneu voor die vergelijkingsgroep.quote:Op donderdag 15 mei 2025 21:44 schreef voetbalmanager2 het volgende:
De gemeente hoopt dat er door het onderzoek meer kennis komt over manieren die het armoedebeleid effectiever kunnen maken. De gezinnen worden de komende twee jaar gevolgd door onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam. Er is ook een vergelijkingsgroep met gezinnen die het geld niet krijgen.
Alsof dit geld naar voedsel gaat. Dit gaat richting de eerste Marokkaan die ze op straat tegenkomen.quote:Op donderdag 15 mei 2025 22:03 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Stel je voor dat we de allerarmsten in ons land iets meer ademruimte geven. Wat een schande!! Die vieze communisten daar in Amsterdam.
Ik zit een beetje tussen etto en jou in.quote:Op donderdag 15 mei 2025 22:13 schreef RamboDirk het volgende:
totaal verkeerd signaal.
Er zit een quotefunctie bij fok!. Stel direct je vraag zou ik zeggen.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 09:08 schreef Gunner het volgende:
Ik lees hier dat deze mensen jarenlang gedemoniseerd werden. Hoe moet ik dat precies zien?
De bedrijfswinsten stijgen nog steeds harder dan het personeelstekort, dus dat is eerder een geval van niet genoeg willen betalen.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 08:42 schreef torentje het volgende:
[..]
Er is ook noodzakelijk werk zat, maar de mensen die dat noodzakelijk werk gedaan willen hebben, hebben geen geld om mensen in te huren om dat noodzakelijk werk te laten doen.
Je bedoelt, die regelingen en toeslagen waar iedereen onder modaal recht op heeft? Andere regelingen zijn er niet meer, of hoogstens op initiatief van de gemeente.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 09:08 schreef Gunner het volgende:
@:EttovanBelgie Hoe moet ik die demonisering precies zien? Ik zie zelf een hoop regelingen en toeslagen voor deze groep waar ik persoonlijk nooit gebruik van kan maken dus voor zover ik het kan inschatten is het juist prima of zelfs te goed geregeld.
Nou ja onder andere, maar ook bijvoorbeeld een energietoeslag die toch een aantal jaren is uitgekeerd. Maar dan is het nog steeds geen demoniseren.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 10:50 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je bedoelt, die regelingen en toeslagen waar iedereen onder modaal recht op heeft? Andere regelingen zijn er niet meer, of hoogstens op initiatief van de gemeente.
Als de werkgevers niet overal de beste mensen zouden wegkopen, dan zou ook iedereen met een uitkering naar vermogen willen werken.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 09:03 schreef Toine51 het volgende:
Gratis geld, bovenop de gratis uitkering....
Mss kijken of deze mensen niet kunnen werken?
Ja, die energietoeslag waar ik vorig jaar niet voor in aanmerking kwam omdat ik dure stadsverwarming heb, en dit jaar niet omdat ik daardoor een jaar in de kou heb gezeten en geen stookkosten heb gehad.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 10:58 schreef Gunner het volgende:
[..]
Nou ja onder andere, maar ook bijvoorbeeld een energietoeslag die toch een aantal jaren is uitgekeerd. Maar dan is het nog steeds geen demoniseren.
Ik ook niet, maar het gaat me even niet om jou of mij, maar om de mensen die voor zoiets als dit in aanmerking komen. Hoe zijn die al deze jaren gedemoniseerd?quote:Op vrijdag 16 mei 2025 11:05 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, die energietoeslag waar ik vorig jaar niet voor in aanmerking kwam omdat ik dure stadsverwarming heb, en dit jaar niet omdat ik daardoor een jaar in de kou heb gezeten en geen stookkosten heb gehad.
Zorg. / Daar is zorgtoeslag voor.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 10:50 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je bedoelt, die regelingen en toeslagen waar iedereen onder modaal recht op heeft? Andere regelingen zijn er niet meer, of hoogstens op initiatief van de gemeente.
Ik zit in de bijstand. Ik had daar wel recht op, maar door de gebrekkige procedure ging dat niet. Het is niet alsof zoiets een prioriteit is voor een rechtse regering, binnen een week was het geld ook al op. Net zoals dat je gestraft wordt als je geen belasting betaalt, maar de regering je niet gaat vertellen waar je allemaal recht op hebt. "Werken moet lonen!" Behalve voor de mensen in de bijstand die te werk zijn gesteld.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 11:07 schreef Gunner het volgende:
[..]
Ik ook niet, maar het gaat me even niet om jou of mij, maar om de mensen die voor zoiets als dit in aanmerking komen. Hoe zijn die al deze jaren gedemoniseerd?
Je loopt tien jaar achter. De enige speciale regelingen voor mensen met een uitkering zijn die uitkering en wat de gemeentes daar zelf voor hebben geregeld. In de gemeente waar ik woon zijn er geen speciale regelingen.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 11:12 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Zorg. / Daar is zorgtoeslag voor.
Huur. / Daar is huurtoeslag voor.
Energie. / Daar is energietoeslag voor en het energieplafond.
Ik hebben al jaren geen extraatje/ daar is de indivuele inkomenstoeslag voor.
Mijn kinderen. / Daar is kinderbijslag voor
Maar ik heb een laag inkomen/ daar is het kindgebonden budget voor.
De opvang. / Daar is kinderopvangtoeslag voor, 96% voor minima.
Ze hebben een laptop nodig voor school. / Daar hebben we een regeling voor.
Ze willen graag sporten, en ik ook. / Daar hebben we het sportfonds voor.
Maar dan kom ik nog steeds niet rond. / Dan kun je bijzondere bijstand aanvragen.
Maar ik ben alleenstaande ouder. / Daar hebben we de ALO-kop voor [de toeslag voor alleenstaande ouders in het kindgebonden budget.
Ik kan al jaren niet op vakantie / daar hebben we de bij de gemeente een potje voor
Weet je hoe duur het ov is? / Daar hebben we de speciale pas voor.
En mijn eten? / De voedselbank.
En het ontbijt voor mijn kinderen? / Daar kun je een supermarktbon voor aanvragen.
Maandverband? condooms? / Daar hebben we gratis uitgiftepunten voor.
Het is moeilijk te overzien. / Daar hebben we een coach voor.
Ik heb moeite met mijn financien / daar is een budgetmaatje voor.
Niemand wil mij aannemen / daar hebben we loonkostensubsidie voor
Ik heb schulden / daar hebben we een verkorte saneringsregeling voor van 18 maanden
etc.etc.etc.
Er heerst een totale pampercultuur in Nederland. Vind je het gek dat werkenden die overal naast grijpen daar met argusogen naar kijken.
Minima zijn is totaal geen sinecure maar je hoeft er ook geen medelijden mee te hebben.
Oh ik wist niet dat huur/zorg/kinder/opvang toeslag etc.etc.etc. waren afgeschaft inmiddels. Dat is nieuw voor mij.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 11:18 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je loopt tien jaar achter. De enige speciale regelingen voor mensen met een uitkering zijn die uitkering en wat de gemeentes daar zelf voor hebben geregeld. In de gemeente waar ik woon zijn er geen speciale regelingen.
En dan gaan ze zeker gekort worden op de bijstand of toeslagen omdat ze dit krijgen?quote:Op donderdag 15 mei 2025 21:44 schreef voetbalmanager2 het volgende:
300 Amsterdamse bijstandsgezinnen voor het eerst een maandelijkse gift van de gemeente ter waarde van 150 euro.
Die kijken alleen naar de hoogte van je inkomen, de meeste ontvangers daarvan hebben gewoon werk.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 11:20 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Oh ik wist niet dat huur/zorg/kinder/opvang toeslag etc.etc.etc. waren afgeschaft inmiddels.
In Amsterdam mag je gratis naar Artis, en nog een heleboel leuke dingen.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 11:18 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je loopt tien jaar achter. De enige speciale regelingen voor mensen met een uitkering zijn die uitkering en wat de gemeentes daar zelf voor hebben geregeld. In de gemeente waar ik woon zijn er geen speciale regelingen.
Idd, juist verwoord.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 11:12 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Zorg. / Daar is zorgtoeslag voor.
Huur. / Daar is huurtoeslag voor.
Energie. / Daar is energietoeslag voor en het energieplafond.
Ik hebben al jaren geen extraatje/ daar is de indivuele inkomenstoeslag voor.
Mijn kinderen. / Daar is kinderbijslag voor
Maar ik heb een laag inkomen/ daar is het kindgebonden budget voor.
De opvang. / Daar is kinderopvangtoeslag voor, 96% voor minima.
Ze hebben een laptop nodig voor school. / Daar hebben we een regeling voor.
Ze willen graag sporten, en ik ook. / Daar hebben we het sportfonds voor.
Maar dan kom ik nog steeds niet rond. / Dan kun je bijzondere bijstand aanvragen.
Maar ik ben alleenstaande ouder. / Daar hebben we de ALO-kop voor [de toeslag voor alleenstaande ouders in het kindgebonden budget.
Ik kan al jaren niet op vakantie / daar hebben we de bij de gemeente een potje voor
Weet je hoe duur het ov is? / Daar hebben we de speciale pas voor.
En mijn eten? / De voedselbank.
En het ontbijt voor mijn kinderen? / Daar kun je een supermarktbon voor aanvragen.
Maandverband? condooms? / Daar hebben we gratis uitgiftepunten voor.
Het is moeilijk te overzien. / Daar hebben we een coach voor.
Ik heb moeite met mijn financien / daar is een budgetmaatje voor.
Niemand wil mij aannemen / daar hebben we loonkostensubsidie voor
Ik heb schulden / daar hebben we een verkorte saneringsregeling voor van 18 maanden
etc.etc.etc.
Er heerst een totale pampercultuur in Nederland. Vind je het gek dat werkenden die overal naast grijpen daar met argusogen naar kijken.
Minima zijn is totaal geen sinecure maar je hoeft er ook geen medelijden mee te hebben.
In Amsterdam wel. In mijn gemeente krijg je niet eens korting op de gemeentebelasting (of huurtoeslag, uiteraard) als je met een eigen huis in de bijstand zit. Zodra dat een Euro meer waard is dan je hypotheek, moet je die eerst opeten.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 11:22 schreef raptorix het volgende:
[..]
In Amsterdam mag je gratis naar Artis, en nog een heleboel leuke dingen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |