abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 14 mei 2025 @ 16:54:43 #1
168739 Red_85
'echt wel'
pi_217631885
Samenvatting 7 oktober tot met 29 januari (wiki)

De oorlog tussen Hamas en Israël is een escalatie van het Israëlisch-Palestijns conflict die begon op 7 oktober 2023 en zich ontwikkelde tot een Israëlische invasie in de Gazastrook.

De aanleiding van de inval in de Gazastrook was een gecoördineerde verrassingsaanval door de militante beweging Hamas vanuit de Gazastrook op Israël, onder de naam Operatie Al-Aqsa-storm. Duizenden raketten werden afgevuurd op Israëlische plaatsen in de grensstreek, terwijl ongeveer 3.000 militanten de grens met Israël doorbraken en aanslagen pleegden op Israëlische militaire bases, woonwijken en een muziekfestival, waarbij circa 1.200 mensen werden gedood, waarvan 846 burgers. Naar schatting 200-250 personen werden gevangengenomen en als gijzelaars naar de Gazastrook overgebracht. Hamas verklaarde dat de aanval een reactie was op het geweld van Israëlische kolonisten, de blokkade van de Gazastrook, de ontheiliging van de Al-Aqsamoskee in Jeruzalem, evenals op de wreedheden die in de afgelopen decennia van Israëlische zijde waren begaan tegen de Palestijnen.

In reactie op de aanval voerden de Israëlische strijdkrachten (IDF) wekenlang dag en nacht bombardementen uit op de Gazastrook. Langs de grens werd een troepenmacht samengetrokken ter voorbereiding op een grondoffensief, met als doel de vernietiging van Hamas en het opsporen en bevrijden van de Israëlische gijzelaars. In heel Gaza werden huizen en civiele infrastructuur vernietigd. Na een aantal korte voorbereidende grondoperaties werd begin november een grootschalig Israëlisch grondoffensief gestart.

IDF voerde tevens invallen uit op de bezette Westelijke Jordaanoever. Ook in het grensgebied tussen Israël en Libanon liepen de spanningen op en waren er meerdere confrontaties tussen Hezbollah en IDF. Nadat Hezbollah-militanten vanuit Libanon raketten hadden afgevuurd op Israël, reageerde Israël met luchtaanvallen op Libanon.

Op 26 oktober publiceerde het door Hamas aangestuurde Ministerie van Volksgezondheid in Gaza een lijst van ruim 7.000 personen die tussen 7 en 26 oktober in de Gazastrook werden gedood, waaronder bijna 3.000 kinderen en ruim 3.000 vrouwen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Ook daarna viel er nog een onbekend aantal doden en gewonden. Nieuwsmedia en internationale organisaties zoals de WHO achtten de genoemde aantallen betrouwbaar. Volgens voorlopige tellingen waren er op 10 november meer dan 11.000 Palestijnen gedood, waaronder ruim 4.500 kinderen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Op de Westelijke Jordaanoever werden sinds het begin van de oorlog tot half november meer dan 190 Palestijnen gedood, waarvan ruim 50 kinderen. Wijdverbreide burgerdoden hebben ertoe geleid dat zowel Israël als Hamas zijn beschuldigd van oorlogsmisdaden.

Israël spoorde de 1,1 miljoen inwoners van het noordelijke deel van de Gazastrook aan om te evacueren naar het zuiden, terwijl Hamas de bewoners opriep in hun huizen te blijven. De Verenigde Naties (VN) meldde dat er ongeveer 1,7 miljoen Palestijnen, meer dan 70% van de bevolking van Gaza, intern ontheemd waren geraakt. Ongeveer 500.000 Israëli's werden geëvacueerd.Mensenrechtenorganisaties riepen op tot de opname van vluchtelingen uit de Gazastrook.De oorlog heeft geleid tot een ernstige humanitaire crisis in Gaza. Verschillende hulporganisaties hebben Israël ervan beschuldigd honger te gebruiken als oorlogswapen. De VN heeft gewaarschuwd voor de dreiging van hongersnood en de verspreiding van ziekten in de regio, als gevolg van de afsluiting van water, brandstof, voedsel en elektriciteit door Israël. De VN en veel landen riepen op tot een onmiddellijk staakt-het-vuren.

Op 27 januari 2023 heeft het Internationaal Gerechtshof een tussentijdse uitspraak gedaan in de zaak Zuid-Afrika vs Israël [af]. Het Hof zag het potentiële risico van genocidale daden tegen de bevolking van Gaza en herinnerde Israël aan zijn naleving van de Genocide Conventie en vroeg Israël binnen een maand te rapporteren over de gevraagde taken.

SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Geschiedenis conflict
Enkele belangrijke links
Liveblog Nu.nl
Liveblog NOS
Liveblog AD

SPOILER: Livestreams
Hier verder.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 14 mei 2025 @ 17:07:04 #2
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_217631957
quote:
1s.gif Op woensdag 14 mei 2025 16:45 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat het nooit meer terug kan naar hoe het voor 7 oktober was, ben ik met je eens.

Maar het is wel echt ethnic cleansing. Een heel gebied Palestijn vrij vegen. Ben daar persoonlijk niet zo'n voorstander van.
Dat klopt, maar de Gazastrook is al eens etnisch gezuiverd van Joden en meer dan genoeg mensen die vinden dat er geen Joden op de Westelijke Jordaanoever mogen wonen. Wat mij betreft is het klaar met die dubbele standaarden.

Uiteraard was een vreedzame oplossing beter geweest, maar het is gebleken dat dit simpelweg niet gaat. Dan kun je het tot in een eeuwigheid blijven proberen, maar dat gaat het niet oplossen. Als de Palestijnen elders een onderkomen kunnen vinden is dat prima. Hier leven, in een terreurgebied dat ontmanteld wordt, onder leiding van terreurgroeperingen is ook niets.

Er zijn helaas vast wel Westerse landen gek genoeg om een deel van die mensen op te vangen, Canada, Ierland, Noorwegen of Spanje, alles waar een uitgesproken linkse regering zit zal men dit wel willen. En als er één schaap over de dam is, volgen er meer. Misschien dat zelfs Arabische en Islamitische landen dan wel een paar willen opvangen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_217632018
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2025 15:48 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Je snapt toch wel dat dat geen enkel probleem is voor Howard. In zijn wereld is Israel vredelievend. En hij noemt Palestijnen letterlijk beesten die het verdienen om uitgeroeid te worden.
Dat we allemaal kunnen zien dat enkel Israel escaleert en escaleert en dat Israel veel meer journalisten en hulpmedewerkers ombrengt dan dat oh zo erge Hamas maakt allemaal niks uit. Voor de pro-Israel crowd maken de feiten niks uit. Gewoon de Israelische propaganda herhalen, wat naar twitterposts wijzen, een beetje gemaakte boosheid over de vermeende morele slechtheid van iedereen die het op probeert te nemen voor mensenrechten of Palestijnen.

Uiteindelijk moet ik volgens mij ook gewoon minder tijd aan dit nonsense topic besteden heel de tijd dezelfde riedeltjes aanhoren elke keer dezelfde drogredenen lezen en telkens beschuldigd worden van het voorstander zijn voor de uitroeiing van joden ofzo gaat me ook wel vervelen. Ik bedoel ik weet nu al dat als ik nog een paar posts plaats mensen voor de zoveelste keer zichzelf als pro-genocide lui weer aan de goede kant van de geschiedenis gaan proberen te zetten en mij weer als neo-nazi of whatever. Terwijl ik altijd uitgesproken anti-fascistisch ben dus wat dat betreft kunnen de verwijten ook niet veel dommer.
Je hebt letterlijk getypt in een post dat je de terreur van Hamas terecht vindt. Ik ga hier verder niet op in, maar het lijkt mij wel handig voor de context om dit als disclaimer er bij te melden.
pi_217632111
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2025 16:46 schreef Red_85 het volgende:

[..]
hamas/palestijnen zijn ook uit op de vernietiging van het Jodenvolk en Israel. Israel wil gewoon een plek om te leven na een jaartje of 4-5.000 als ieders' boksbal gebruikt te zijn.

Dat is een compleet andere insteek.
Dit is een ontzettende dooddoener en onjuiste generalisatie die genuanceerde discussies bijna onmogelijk maakt. Als je het specifiek over Hamas hebt dan geef ik je geen ongelijk, maar als je dit breder trekt over de gehele Palestijnse bevolking dan is dat gewoon onjuist. Je kan bijvoorbeeld de PCPSR polls erbij pakken en dan zie je dat het veel genuanceerder ligt. En ook in Israel zijn de belangen alleen niet zuiver, dat zie je nu heel goed met het huidige kabinet.
  Moderator woensdag 14 mei 2025 @ 17:22:38 #5
236264 crew  capricia
pi_217632124
Waarom kunnen ze eigenlijk niet naar de rest van de Palestijnse gebieden verplaats worden? In vrede. Als ze dat willen.

Dus zij die willen, verplaatsten naar de Westelijke Jordaanoever. Dat is ten slotte ook gewoon hun land met een Palestijnse Autoriteit.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator woensdag 14 mei 2025 @ 17:25:21 #6
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_217632149
Omdat ze niet willen vertrekken
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  woensdag 14 mei 2025 @ 17:40:08 #7
168739 Red_85
'echt wel'
pi_217632252
quote:
1s.gif Op woensdag 14 mei 2025 17:21 schreef oblo het volgende:
Dit is een ontzettende dooddoener en onjuiste generalisatie die genuanceerde discussies bijna onmogelijk maakt.
Hoezo onjuist?

Dit zijn precies de woorden die hamas uitspreekt en over welke pcpsr poll heb je het over?

Hier lees je via reuters dat 72% van de pali's '7 october' steunt.
72 is een percentage waarin weinig nuance ligt.

Israel verdedigt zich tegen uitroeigeweld. Noem het maar een dooddoener.
1947-2016
  Moderator woensdag 14 mei 2025 @ 17:42:18 #8
236264 crew  capricia
pi_217632266
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2025 17:25 schreef sp3c het volgende:
Omdat ze niet willen vertrekken
Dat weet ik helemaal niet zo zeker. Denk dat er genoeg weg willen. De grens bij bijv Egypte is niet voor niets gesloten.

Het lijkt mij dat als ze willen, ze naar de rest van de Palestijnse gebieden als eerste kunnen gaan. Als andere landen ze ook niet willen.

Ipv opvang in Somalië ofzo. Of wat noemde Trump nog meer.. Marokko. :+ Opvang binnen wat men Palestina noemt, lijkt mij het meest logische.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_217632329
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2025 17:40 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Hoezo onjuist?

Dit zijn precies de woorden die hamas uitspreekt en over welke pcpsr poll heb je het over?

Ten eerste is je reuters artikel gebaseerd op een PSPCR poll en ten tweede is dat percentage volgende de laatste poll gedaald en ten derde zien de Palestijnen 7 oktober net wat anders, omdat ze andere informatie voorgeschoteld krijgen, zie:
quote:
For the fifth time since October 7, we asked respondents from the West Bank and the Gaza Strip what they thought of Hamas' decision to launch the October 7 attack, whether it was correct or incorrect: 50%, compared to 54% seven months ago, in September 2024, and 71% 14 months ago, in March 2024, said it was the right decision. The decrease in this percentage came from the West Bank and Gaza Strip, where it stands today at 59% in the West Bank, a decrease of 5 percentage points, and 38% in the Gaza Strip, compared to 39% seven months ago.

When asked if Hamas had committed the atrocities seen in the videos shown by international media displaying acts or atrocities committed by Hamas members against Israeli civilians, such as killing women and children in their homes. The overwhelming majority (87%) said it did not commit such atrocities, and only 9% said it did.

https://pcpsr.org/en/node/997
  Moderator woensdag 14 mei 2025 @ 17:53:40 #10
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_217632350
quote:
1s.gif Op woensdag 14 mei 2025 17:42 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat weet ik helemaal niet zo zeker. Denk dat er genoeg weg willen. De grens bij bijv Egypte is niet voor niets gesloten.

Het lijkt mij dat als ze willen, ze naar de rest van de Palestijnse gebieden als eerste kunnen gaan. Als andere landen ze ook niet willen.

Ipv opvang in Somalië ofzo. Of wat noemde Trump nog meer.. Marokko. :+ Opvang binnen wat men Palestina noemt, lijkt mij het meest logische.
Ow ok dan kan het wel

Al jaren trouwens dus gek dat ze het niet doen
pi_217632370
quote:
14s.gif Op woensdag 14 mei 2025 16:06 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat met die bouwvergunning vind ik altijd een slecht argument. Niet iedereen krijgt zomaar een bouwvergunning, dat kan in Israël zelf ook vele jaren duren en het kan ook maar zo dat Palestijnen geen vergunning krijgen voor gebieden die Israël in controle heeft. Joden krijgen ook geen vergunningen voor de gebieden in Palestijnse handen.

Dit laatste is nog wel eens dat veel van die NGOs en actiegroepen vergeten. Daar steekt men namelijk eigenlijk in op een dubbele standaard. Men wil dat Palestijnen overal kunnen wonnen en Joden slechts alleen in Israël. Kortom, een Palestijn moet in Haifa, Be'er-Sheva, Ramallah en Hebron kunnen wonen. Maar een Jood slechts alleen in Haifa en Be'er-Sheva.
Er wonen gewoon geen joden in gebied A en B. Dus rare vergelijking probeer je te maken

Bouwvergunningen in gebied C. Palestijnen vragen aan de Israëlische autoriteit een paar duizend per jaar aan en 95% wordt afgekeurd. Van 2017 tot 2021 zijn er 33 vergunningen verstrekt.... Op het zelfde moment vragen de joodse bewoners ook vergunningen aan of de overhoud besluit zelf te bouwen. Van 2017 tot 2022 16.500 en alleen in 2023 12.000 vergunningen verleend.

Ik begrijp heel goed datje het hier niet over wil hebben. Dat onderscheid maken naar etnische achtergrond is een van de argumenten WAAROM Amnesty spreekt van apartheid.
pi_217632391
Palestijnen in Gaza verplaatsen naar de West Bank wil Israel niet, dat staat niet in lijn met het onuitgesproken beleid om de West Bank te koloniseren en los daarvan heeft de West Bank meer bewegingsvrijheid dan Gaza dus 2 miljoen Gazanen daar dumpen is een te groot veiligheidsrisico.
pi_217632508
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2025 17:40 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Hoezo onjuist?

De vraag was niet of ze de oorlogsmisdaden van 7 oktober steunde maar of ze het oké vonden dat de aanval op 7 oktober werd gelanceerd
  Moderator woensdag 14 mei 2025 @ 18:15:00 #14
236264 crew  capricia
pi_217632528
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2025 17:59 schreef oblo het volgende:
Palestijnen in Gaza verplaatsen naar de West Bank wil Israel niet, dat staat niet in lijn met het onuitgesproken beleid om de West Bank te koloniseren en los daarvan heeft de West Bank meer bewegingsvrijheid dan Gaza dus 2 miljoen Gazanen daar dumpen is een te groot veiligheidsrisico.
Al zou je tijdelijk de moeders met jonge kinderen verplaatsen, naar een Palestijns gebied, wat onder de Palestijnse Autoriteit valt.
Dus van Zuid Holland naar Friesland zeg maar.

Dat lijkt me allengs beter dan waar ze nu zitten.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 14 mei 2025 @ 18:17:44 #15
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_217632560
quote:
1s.gif Op woensdag 14 mei 2025 17:56 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Er wonen gewoon geen joden in gebied A en B. Dus rare vergelijking probeer je te maken

Bouwvergunningen in gebied C. Palestijnen vragen aan de Israëlische autoriteit een paar duizend per jaar aan en 95% wordt afgekeurd. Van 2017 tot 2021 zijn er 33 vergunningen verstrekt.... Op het zelfde moment vragen de joodse bewoners ook vergunningen aan of de overhoud besluit zelf te bouwen. Van 2017 tot 2022 16.500 en alleen in 2023 12.000 vergunningen verleend.

Ik begrijp heel goed datje het hier niet over wil hebben. Dat onderscheid maken naar etnische achtergrond is een van de argumenten WAAROM Amnesty spreekt van apartheid.
Dat zegt natuurlijk al genoeg.

Er zijn dus gebieden die totaal 'Judenfrei' zijn, velen willen zelfs dat de volledige Westelijke Jordaanoever vrij van Joden wordt gemaakt en ondertussen zit men te schuimbekken als Palestijnen een keer geen bouwvergunning krijgen.

Ik vind het dan ook vreemd dat een actiegroep als Amnesty de claim maakt dat Israël een apartheidsstaat is terwijl daar allerlei verschillende bevolkingsgroepen wonen, maar tegelijkertijd zich inzet voor een Palestijnse ethnostaat.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_217632640
quote:
1s.gif Op woensdag 14 mei 2025 17:42 schreef capricia het volgende:

[..]

Wil jij graag morgen naar Groningen verhuizen en min of meer gedwongen worden in een tentenkamp te slapen?
  Moderator woensdag 14 mei 2025 @ 18:28:38 #17
236264 crew  capricia
pi_217632650
quote:
1s.gif Op woensdag 14 mei 2025 18:26 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Wil jij graag morgen naar Groningen verhuizen en min of meer gedwongen worden in een tentenkamp te slapen?
Als er oorlog en honger in Utrecht is, ja. Genoeg mensen probeerden de tocht naar Friesland.
Zelfs na de oorlog werden kleine kinderen zonder ouders uit het westen na de hongerwinter daarheen gestuurd om aan te sterken.

Reken maar dat ik hier weg ben als er bommen op Utrecht vallen.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 14 mei 2025 @ 18:30:49 #18
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_217632670
quote:
14s.gif Op woensdag 14 mei 2025 18:17 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

Er zijn dus gebieden die totaal 'Judenfrei' zijn, velen willen zelfs dat de volledige Westelijke Jordaanoever vrij van Joden wordt gemaakt en ondertussen zit men te schuimbekken als Palestijnen een keer geen bouwvergunning krijgen.

Ik vind het dan ook vreemd dat een actiegroep als Amnesty de claim maakt dat Israël een apartheidsstaat is terwijl daar allerlei verschillende bevolkingsgroepen wonen, maar tegelijkertijd zich inzet voor een Palestijnse ethnostaat.
Daar nog aan toevoegend, dit zijn de borden die er op de Westelijke Jordaanoever staan voor Israëliërs:

Een verkeerde afslag wil namelijk zeggen dat er de kans is dat je op straat gelyncht wordt.

Bijvoorbeeld op deze manier (let op: schokkende beelden):

https://x.com/benzibenzion/status/1893879471238762823

Maar zogenaamd is Israël een apartheidsstaat en is het grote probleem dat er Joden wonen op de Westelijke Jordaanoever en Palestijnen daar niet meteen een bouwvergunning krijgen :'). Man man man, clownesk.

Dat er de afgelopen decennia steeds meer naïeve Westerse mensen zich achter dit gedachtegoed zijn gaan scharen zegt heel veel over waar het Westen op dit moment staat. Het morele kompas is totaal verrot.
  Moderator woensdag 14 mei 2025 @ 18:37:30 #19
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_217632728
quote:
1s.gif Op woensdag 14 mei 2025 18:15 schreef capricia het volgende:

[..]
Al zou je tijdelijk de moeders met jonge kinderen verplaatsen, naar een Palestijns gebied, wat onder de Palestijnse Autoriteit valt.
Dus van Zuid Holland naar Friesland zeg maar.

Dat lijkt me allengs beter dan waar ze nu zitten.
zolang er dwang bij komt kijken blijft het een oorlogsmisdaad
  Moderator woensdag 14 mei 2025 @ 18:37:49 #20
236264 crew  capricia
pi_217632735
quote:
14s.gif Op woensdag 14 mei 2025 18:30 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Daar nog aan toevoegend, dit zijn de borden die er op de Westelijke Jordaanoever staan voor Israëliërs:

[ afbeelding ]

Een verkeerde afslag wil namelijk zeggen dat er de kans is dat je op straat gelyncht wordt.

Maar zogenaamd is Israël een apartheidsstaat en is het grote probleem dat er Joden wonen op de Westelijke Jordaanoever en Palestijnen daar niet meteen een bouwvergunning krijgen :'). Man man man, clownesk.

Dat er de afgelopen decennia steeds meer naïeve Westerse mensen zich achter dit gedachtegoed zijn gaan scharen zegt heel veel over waar het Westen op dit moment staat. Het morele kompas is totaal verrot.
Even een vraagje die nu bij mij opkomt. Hoe doen die kolonisten dat dan? Die trekken wel zo'n gebied binnen?
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 14 mei 2025 @ 18:39:31 #21
182182 spapaars
Ver onder het NAP
pi_217632748
quote:
1s.gif Op woensdag 14 mei 2025 18:37 schreef capricia het volgende:

[..]
Even een vraagje die nu bij mij opkomt. Hoe doen die kolonisten dat dan? Die trekken wel zo'n gebied binnen?
Ja, en ze nemen het land af van de Palestijnse boeren.
pi_217632756
quote:
14s.gif [b]Op woensdag 14 mei 2025 18:17 schreef HowardRoark het volgende:
[/quote]
Amnesty een actiegroep is ook zo weer wat. Het gaat heel erg voorbij aan het werk wat ze er allemaal nog naast doen.
Daarnaast kan ik me gewoon heel slecht voorstellen dat er talloze journalisten en NGO’s een bepaald beeld schetsen over Israël wat toch echt winst op een apartheidsstaat. Alles wijst erop dat Arabieren niet gelijk behandeld worden. Buiten jouw claims dat dat allemaal niet waar is en dat alles en iedereen antisemitisch is, heb je nog geen bewijs aan kunnen voeren.

Als voorbeeld dan toch Amnesty. Bij mijn weten is dat een mensenrechtenorganisatie die op komt voor gelijke rechte. En daarbij moeten ze enigszins neutraal kunnen oordelen. Amnesty is afhankelijk van giften en bij mijn weten is er vanuit westerse overheden, die allemaal promotor zijn van Amnesty, nog geen ingetogen woord gesproken over de acties van Israël. Dat zou betekenen dat Amnesty dan vanuit een andere hoek nog meer geld moet ontvangen om de belangen van die club te behartigen; waar mijnheer vaker over hebt, het anti-Israël narratief. Maar dat belang strijkt volledig in tegen de belangen van andere belanghebbenden.
  Moderator woensdag 14 mei 2025 @ 18:43:14 #23
236264 crew  capricia
pi_217632784
quote:
88s.gif Op woensdag 14 mei 2025 18:37 schreef sp3c het volgende:

[..]
Ik ken die regels niet goed genoeg.
Lijkt me dat als je de bevolking verplaats uit de frontlinie, je daar goed aan doet.

Zeker als het verplaatsing binnen het eigen volk, binnen het eigen land is. Zeer te prefereren boven verplaatsing naar Somalië of welk ander compleet los gebied waar geen enkel roots liggen.

Het Palestijnse volk kan dan nog steeds in een Palestijns gebied, met een Palestijnse Autoriteit leven.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator woensdag 14 mei 2025 @ 18:43:56 #24
236264 crew  capricia
pi_217632789
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2025 18:39 schreef spapaars het volgende:

[..]
En het IDF is ook aan de andere kant van zo'n bord?

Bizar eigenlijk.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator woensdag 14 mei 2025 @ 18:46:34 #25
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_217632812
quote:
1s.gif Op woensdag 14 mei 2025 18:43 schreef capricia het volgende:
Lijkt me dat als je de bevolking verplaats uit de frontlinie, je daar goed aan doet.
als je het plegen van oorlogsmisdaden een goed idee vind dan heb je gelijk
pi_217632821
quote:
1s.gif Op woensdag 14 mei 2025 18:28 schreef capricia het volgende:

[..]
Als er oorlog en honger in Utrecht is, ja. Genoeg mensen probeerden de tocht naar Friesland.
Zelfs na de oorlog werden kleine kinderen zonder ouders uit het westen na de hongerwinter daarheen gestuurd om aan te sterken.

Ok. In bijvoorbeeld Oekraïne zien we dat er genoeg mensen alsnog blijven zitten in hoop op betere tijde .
  woensdag 14 mei 2025 @ 18:49:37 #27
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_217632832
quote:
1s.gif Op woensdag 14 mei 2025 18:28 schreef capricia het volgende:

[..]

Als de Palestijnen niet in een tentenkamp hadden willen slapen had men ook maar niet zo gretig talloze Israëlische dorpen moeten aanvallen en afbranden na de bewoners gemarteld, verkracht en gedood te hebben.
quote:
1s.gif Op woensdag 14 mei 2025 18:37 schreef capricia het volgende:

[..]
Nee, die komen ook niet in zulke gebieden en wonen in dorpjes die beveiligd worden door het Israëlische leger. En in sommige gevallen heeft men zelf ook wapens. 20% van de Joden op de Westelijke Jordaanoever heeft een wapenvergunning.

En de conflicten waar je over leest in de media zijn in de gebieden waar zowel Joden als Palestijnen wonen en dat is dus niet in zone A, wat dat gebied is volledig vrij van Joden.
  Moderator woensdag 14 mei 2025 @ 18:49:43 #28
236264 crew  capricia
pi_217632833
quote:
1s.gif Op woensdag 14 mei 2025 18:47 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Ok. In bijvoorbeeld Oekraïne zien we dat er genoeg mensen alsnog blijven zitten in hoop op betere tijde .
Ja. Dat zal best. Geloof ik meteen. Ik zag dat ook. Van die oude dames die het allemaal wel prima vonden en dus bleven.

Al denk ik dat er dus ook wel een heleboel mensen zijn die wel degelijk weg willen.
In jouw voorbeeld, Oekraïne, zijn er miljoenen gegaan, zelfs naar het buitenland. Ik kan me voorstellen dat binnen je eigen land, je nog sneller gaat.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_217632838
quote:
14s.gif Op woensdag 14 mei 2025 18:30 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Het feit dat het voor Israeli verboden is om dat gebied binnen te trekken doet je verder niet zoveel? Het zegt je verder niets? Het is geen negatief reisadvies, het is bij wet zelfs verboden.

Over kapotte morele kompassen gesproken.
  woensdag 14 mei 2025 @ 18:50:22 #30
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_217632844
quote:

[..]
Nee, er zijn geen Joden in zone A.
  Moderator woensdag 14 mei 2025 @ 18:52:01 #31
236264 crew  capricia
pi_217632853
quote:
88s.gif Op woensdag 14 mei 2025 18:46 schreef sp3c het volgende:

[..]
als je het plegen van oorlogsmisdaden een goed idee vind dan heb je gelijk
De bevolking evacueren, of een evacuatie-order geven, in een onbewoonbaar rampgebied (want dat is het) is een oorlogsmisdaad?
Wist ik niet.

Laten we ons dan focussen op de mensen die wel weg willen. Dat zullen er heel veel zijn.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 14 mei 2025 @ 18:52:28 #32
168739 Red_85
'echt wel'
pi_217632856
quote:
1s.gif Op woensdag 14 mei 2025 17:51 schreef oblo het volgende:

[..]
Ten eerste is je reuters artikel gebaseerd op een PSPCR poll en ten tweede is dat percentage volgende de laatste poll gedaald en ten derde zien de Palestijnen 7 oktober net wat anders, omdat ze andere informatie voorgeschoteld krijgen, zie:
[..]

Zeg ik toch? Precies hetzepfde bureau. Ze weten het echt wel hoor. Ze feesten immers gewoon mee met de pickups met half dode vrouwen en geraakte scholen en huizen van Joden. Pure waarheidsontkenning en takiyya.
1947-2016
pi_217632857
quote:
1s.gif Op woensdag 14 mei 2025 18:49 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja. Dat zal best. Geloof ik meteen. Ik zag dat ook. Van die oude dames die het allemaal wel prima vonden en dus bleven.

Al denk ik dat er dus ook wel een heleboel mensen zijn die wel degelijk weg willen.
In jouw voorbeeld, Oekraïne, zijn er miljoenen gegaan, zelfs naar het buitenland. Ik kan me voorstellen dat binnen je eigen land, je nog sneller gaat.
De Palestijnen hebben helemaal niet de mogelijkheden die de Oekraïeners hebben. Van de regen in de drup. En dan daarbij, hoe komen ze van links naar rechts als de grenzen gesloten zijn en blijven?
  woensdag 14 mei 2025 @ 18:52:50 #34
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_217632862
quote:
1s.gif Op woensdag 14 mei 2025 18:49 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Het feit dat het voor Israeli verboden is om dat gebied binnen te trekken doet je verder niet zoveel? Het zegt je verder niets? Het is geen negatief reisadvies, het is bij wet zelfs verboden.

Over kapotte morele kompassen gesproken.
Israëliërs trekken zone A dus niet binnen want dat resulteert in de dood. En dat doet mij zeker veel omdat ik het idioot vind dat er dus gebieden zijn die 'Judenfrei' zijn, dit waar Palestijnen overal mogen en kunnen komen. En Westerse actiegroepen het liefst heel de Westelijke Jordaanoever een no-go area maken voor Joden.
pi_217632870
quote:
1s.gif Op woensdag 14 mei 2025 18:52 schreef capricia het volgende:

[..]
De bevolking evacueren, of een evacuatie-order geven, in een onbewoonbaar rampgebied (want dat is het) is een oorlogsmisdaad?
Wist ik niet.

Laten we ons dan focussen op de mensen die wel weg willen. Dat zullen er heel veel zijn.
Wordt er geëvacueerd dan? En wie heeft dat rampgebied gecreëerd?
  woensdag 14 mei 2025 @ 18:53:38 #36
168739 Red_85
'echt wel'
pi_217632871
quote:
1s.gif Op woensdag 14 mei 2025 18:12 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
De vraag was niet of ze de oorlogsmisdaden van 7 oktober steunde maar of ze het oké vonden dat de aanval op 7 oktober werd gelanceerd
Aardappel of pieper.
Tomato/tomato
1947-2016
  woensdag 14 mei 2025 @ 18:54:07 #37
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_217632874
quote:
1s.gif Op woensdag 14 mei 2025 18:53 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Wordt er geëvacueerd dan? En wie heeft dat rampgebied gecreëerd?
Dat zijn in beide gevallen de Palestijnen zelf.
  Moderator woensdag 14 mei 2025 @ 18:55:00 #38
236264 crew  capricia
pi_217632883
quote:
1s.gif Op woensdag 14 mei 2025 18:52 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
De Palestijnen hebben helemaal niet de mogelijkheden die de Oekraïeners hebben. Van de regen in de drup. En dan daarbij, hoe komen ze van links naar rechts als de grenzen gesloten zijn en blijven?
Zo begon ik de discussie. :)
Waarom de mensen van goede wil niet gewoon binnen de Palestijnse gebieden (westoever dus) opgevangen zouden kunnen worden. Ipv al die idiote plannen om mensen naar Somalië of Marokko te verhuizen.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 14 mei 2025 @ 18:55:22 #39
168739 Red_85
'echt wel'
pi_217632887
quote:
1s.gif Op woensdag 14 mei 2025 17:51 schreef oblo het volgende:

[..]
[..]

Zeg ik toch? Precies hetzepfde bureau. Ze weten het echt wel hoor. Ze feesten immers gewoon mee met de pickups met half dode vrouwen en geraakte scholen en huizen van Joden. Pure waarheidsontkenning en takiyya.
quote:
14s.gif Op woensdag 14 mei 2025 18:17 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

Dat is gewoon kleur bekennen inderdaad.
1947-2016
pi_217632894
quote:
14s.gif Op woensdag 14 mei 2025 18:52 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Israëliërs trekken zone A dus niet binnen want dat resulteert in de dood. En dat doet mij zeker veel omdat ik het idioot vind dat er dus gebieden zijn die 'Judenfrei' zijn, dit waar Palestijnen overal mogen en kunnen komen. En Westerse actiegroepen het liefst heel de Westelijke Jordaanoever een no-go area maken voor Joden.
Wonen er Palestijnen is Israël?
  Moderator woensdag 14 mei 2025 @ 18:57:34 #41
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_217632909
quote:
1s.gif Op woensdag 14 mei 2025 18:52 schreef capricia het volgende:

[..]
Wist ik niet.

dat vertel ik je net

quote:
88s.gif Op woensdag 14 mei 2025 18:37 schreef sp3c het volgende:

[..]
ik ga hier niet als fok!mods zitten discussieren of dat wel of niet een goed idee is en als NWS mod vraag ik je er direct mee te stoppen ...
  woensdag 14 mei 2025 @ 18:58:35 #42
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_217632922
quote:
1s.gif Op woensdag 14 mei 2025 18:56 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Wonen er Palestijnen is Israël?
Er wonen bijna 2 miljoen 'Palestijnen' (Arabische Israëliërs) in Israël. 20% van de Israëlische bevolking zijn Arabische moslims en sommige dienen zelfs in het Israëlische leger.
  Moderator woensdag 14 mei 2025 @ 18:59:53 #43
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_217632941
nou goed dan ga je lekker door joh

@Straatcommando.
pi_217632948
quote:
14s.gif Op woensdag 14 mei 2025 18:58 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Er wonen bijna 2 miljoen 'Palestijnen' (Arabische Israëliërs) in Israël. 20% van de Israëlische bevolking zijn Arabische moslims en sommige dienen zelfs in het Israëlische leger.
Die dus bij wet wordt verboden hun eventuele familie te bezoeken. Voor de joden in Israël die zouden worden gelyncht hoef je geen wet op te tuigen. Dan is een negatief reisadvies ook wel voldoende.
  woensdag 14 mei 2025 @ 19:05:49 #45
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_217633009
quote:

[..]
Waarbij er ook een hoop grijs gebied is, namelijk complete door Palestijnen opgetuigde nep-dorpen om te doen of een strook land bewoond is, Israëlische burgers die daar wonen uit economische motieven, niet alle Israëlische bebouwing die illegaal is, een zwaar corrupte Palestijnse Autoriteit die vooral haar eigen belangen dient en niet die van de burgers en daarbij niet schroomt om aan de ene kant te onderhandelen en aan de andere kant moord en brand te krijsen over door henzelf verkochte kavels.

Maar ja, over het algemeen is het beeld dat er land steeds verder weggegraaid wordt uit Palestijns bezit.
pi_217633163
quote:
13s.gif Op woensdag 14 mei 2025 16:42 schreef HowardRoark het volgende:
Ondertussen blijft het onbegrijpelijk dat dit volgens Westerse media een "onschuldige journalist" is, waarbij er geen bewijs is dat hij betrokken was bij Hamas of de aanslagen van 7 oktober.

[ twitter ]
Iedere journalist in de buurt van de IDF is ook een soldaat en betrokken bij de executie van ambulance personeel laatst? Dat is de briljante logica die je laat zien hier.
pi_217633175
quote:
14s.gif Op woensdag 14 mei 2025 16:20 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dit vormt geen antwoord op de vraag. Waarom moeten de Palestijnen worden opgevangen door het Westen? En dus niet door andere landen, bijvoorbeeld Arabische of Islamitische landen. Wat ook de meest logische optie is voor Arabische moslims.
Hoezo moet Egypte mensen opvangen waarvan wij het huis hebben helpen slopen en afpakken?
  woensdag 14 mei 2025 @ 19:23:17 #48
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_217633188
quote:
1s.gif Op woensdag 14 mei 2025 19:00 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Die dus bij wet wordt verboden hun eventuele familie te bezoeken. Voor de joden in Israël die zouden worden gelyncht hoef je geen wet op te tuigen. Dan is een negatief reisadvies ook wel voldoende.
Nee, voor zover mij bekend hebben Israëlische Arabieren daar meer beweegruimte. Zij spreken ook Arabisch, zijn moslim en zullen niet snel worden gelyncht. Degenen die er in grote problemen zullen komen zijn Hebreeuws sprekende Joden.
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2025 19:21 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Hoezo moet Egypte mensen opvangen waarvan wij het huis hebben helpen slopen en afpakken?
Wie zijn 'wij'?
pi_217633209
We moeten Netanyahu hier uitnodigen voor iets leuks en hem dan oppakken snel en in Scheveningen PI flikkeren. *O*

Hoe leuk zou dat zijn. Maar even serieus hé, stel je voor dat wij of een ander land wel zoiets zouden doen. Zou Israël dan Special Forces hiernaartoe sturen? Ze gaan er wel altijd kneiterhard in dus ik kan me ook wel zoiets voorstellen.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  Moderator woensdag 14 mei 2025 @ 19:26:23 #50
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_217633223
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2025 19:21 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Omdat ze in nood zijn
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')