abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217603941

Zonnepanelen, je ziet ze steeds vaker en hoort er steeds meer over *O*

In dit topic bespreken we alles wat met zonnepanelen te maken heeft. Van het paneel zelf, tot stekkers. Vragen over alles wat te maken heeft met het zonnepanelen kunnen natuurlijk altijd hier gesteld worden !

Wil je laten zien wat jouw zonnepanelen opgebracht hebben vandaag ?

Ook dat kan ! Graag zelfs !

Het heeft niet zoveel zin om te zeggen, vandaag heeft mijn systeem xx kWh opgeleverd.
Beter is het om het uit te drukken als kWh/kWp.

Een voorbeeld:

Ik heb 23 kWh opbrengst vandaag
Mijn totale vermogen aan wattpiek is : 4500 Wp.
Dat is 4,5 kWp aan vermogen

De formule is kWh/kWp

23 / 4,5 = 5,11 kWh/kWp :)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER

SPOILER

SPOILER

SPOILER
Terugleverproblemen? Hier de zoektool op adres per netbeheerder:
SPOILER
Een overzichtje van de diverse zonnepaneel installaties die FOK!'ers hebben vind je hieronder in de spoiler tag.
SPOILER
Overzicht terugleverkosten
https://radar.avrotros.nl(...)maatschappijen-60577
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_217603946
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2025 19:36 schreef Bart2002 het volgende:

Voor een bedrijf...
Wat logisch is. Vooralsnog is de "thuisaccu" een gigantisch verdienmodel voor de producent.

Dit in combinatie met een hype via de media waardoor de gemiddelde Tweaker er helemaal los op gaat wegens "handelen" op de "onbalansmarkt". Die geilen erop.

En straks blijkt het weer net als de bitcoinminers en kleine windmolens zwaar verlieslatend elektronisch afval te zijn voor de consument althans.

Dit is zo ongelofelijk slecht voor alles en iedereen. Behalve voor de bedrijven dus. Het blijkt later allemaal niets maar dan zijn de centjes al binnen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bart2002 op 11-05-2025 19:52:53 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zondag 11 mei 2025 @ 20:07:25 #3
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_217604257
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2025 19:24 schreef JeMoeder het volgende:

[..]
Toch zit ik er over na te denken om met de terugleverkosten die ik moet betalen bij de grote jongens over te schakelen naar bijv. Tibber. Daar wordt nog netjes gesaldeerd. Mijjn teruglevering ligt ergens tussen de 5000-6000 kWh op jaarbasis en dat kost me 90 euro per maand bij Vattenfall momenteel. Aangezien ik geen overproductie heb (verbruik vanwege warmtepomp asynchroon en vooral in de winter) ligt ons verbruik ergens rond de 6500 kWh en dan werkt het salderen bij Tibber gewoon veel fijner.
En dat is het vervelende, toen er een grens werd getrokken voor lagere prijs voor stroom werd er geen rekening gehouden met mensen die geen gas hebben maar een warmtepomp en dat is nu weer zo. Terwijl dit wel is waar men naar toe wilde een aantal jaar geleden. Wij zijn over het jaar heen net niet energieneutraal maar gaan nooit de stroom die in de zomer opwekken op kunnen maken door op het juiste moment deze te gebruiken zoals hier in het topic wordt gezegd. Al laden we onze auto op en zetten we alle elektrische apparaten in huis tegelijk aan.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_217605084
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2025 19:40 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Wat logisch is. Vooralsnog is de "thuisaccu" een gigantisch verdienmodel voor de producent.

Dit in combinatie met een hype via de media waardoor de gemiddelde Tweaker er helemaal los op gaat wegens "handelen" op de "onbalansmarkt". Die geilen erop.

En straks blijkt het weer net als de bitcoinminers en kleine windmolens zwaar verlieslatend elektronisch afval te zijn voor de consument althans.

Dit is zo ongelofelijk slecht voor alles en iedereen. Behalve voor de bedrijven dus. Het blijkt later allemaal niets maar dan zijn de centjes al binnen.

Gedeeltelijk mee eens. Je kan natuurlijk alles bij het oude laten, maar dan verandert er nooit wat natuurlijk aan bijv. de CO2 emissie of de koolstofsequestratie.

Indien PV-panelen en thuisaccu's gemeengoed zijn, biedt dat mogelijkheden voor een geheel nieuwe energie infrastructuur, die op den lange duur wel rendabel en "nul-op-de-meter" is (en niet: "in de zomer gooien we onze restproducten over de schutting en 's winters halen we het tegen dezelfde dumpprijs weer op", ook wel salderen genaamd).

Ik begrijp bijv. echt niet waarom lokaal opgewekte PV-energie in Friesland, via het 380 kV transportnet, naar Limburg moet worden vervoerd terwijl er "netcongestie" heerst.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_217606699
quote:

[..]

tja daar ben ik ook bang voor.

terwijl ik wel volledig geloof in het thuis accu model waarbij de consument in ieder geval de pieken en dalen kan afschaven.
die hele onbalans markt heeft ook een historie van hier tot tokyo. dat is het laatste trucje om een poging te doen om met handelen geld te verdienen maar niet alleen zou daar, als daar echt geld mee te verdienen was, allang door investeerders ingesprongen zijn, maar het is een pleister op de wonde.

als ik een voorspelling zou moeten doen, op basis van de huidige markt dan voorzie ik een aantal dingen;
-accu prijzen gaan instorten. die dingen zijn echt nog te duur.. in markten waar er vele malen betere voorlichting en competitie is zie je de prijzen absoluut laag zijn. vooral de losse accucellen zijn daar bijzonder goed geprijsd, goede BMS erbij en knallen. maar ook de kant en klare pakketten zijn in veel markten significant goedkoper. daar moet nog veel te verdienen zijn.
-er moet wet en regelgeving aangepast worden om diegene die helpen de infrastructuur te ontlasten te belonen. je ziet nu al eigen initiatieven (ik heb mijn app van engie gekoppeld aan mijn electrische auto, engie bepaald wanneer de auto laad en daarmee krijg ik 3 cent per kWh terug van Engie) maar daar is wel wat te behalen.
-nieuwbouwwijken die energie neutraal worden opgeleverd zullen als vast onderdeel een accu gaan krijgen.
-ook zal er wet en regelgeving aangepast moeten worden qua verzekeringen. duidelijke splitsing in type accu's, welke mogen thuis welke niet, veiligheidsregios die er een plasje over doen dat soort dingen.
-loskoppelen van net moet mogen en makkelijker gemaakt worden. zelfvoorzienend zijn wordt steeds belangrijker vermoed ik.
-electrische autos als thuis accu gebruiken wordt gemeengoed. standaard bidirectionele laadpalen installeren.
-ik vermoed dat er subsidies op accus gaan komen. net zoals op zonnepanelen het geval was. goedkoper dan de energie infrastructuur volledig in te richten op de pieken die we creeren

maar dat brengt dus ook de nodige uitdagingen mee
-electrische installaties in huis zullen vervangen en aangepast moeten worden. ruimte voor omleggen net-aansluiting bij loskoppelen, vervanging van stoppenkasten, bekabeling verzwaren, laadpalen vervangen en we hebben al te weinig technisch personeel.

nee als het gaat om zonnepalen en accus gaan het spannende jaren worden :)
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_217608609
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 07:25 schreef freak1 het volgende:

die hele onbalans markt heeft ook een historie van hier tot tokyo. dat is het laatste trucje om een poging te doen om met handelen geld te verdienen maar niet alleen zou daar, als daar echt geld mee te verdienen was, allang door investeerders ingesprongen zijn, maar het is een pleister op de wonde.
De onbalansmarkt is ontstaan door de grilligheid van zon- en windenergie en die zijn pas sinds een aantal jaren een substantieel aandeel in de energiemix gaan uitmaken. En daar wordt inderdaad grof geld mee verdiend, door de bestaande energiemaatschappijen die die onbalans opvangen.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 12-05-2025 12:14:57 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_217608620
quote:

[..]

Hier ben ik het dus niet mee eens.
Wij zijn bezig met een energietransitie hier in Nederland. We moeten compleet anders nadenken over hoe we omgaan met stroom, en dan bedoel ik met name de mensen met zonnepanelen.
Zonder panelen ook, met een dynamisch contract, maar als je geen panelen hebt kun je beter een vast contract nemen gok ik, al ligt dat ook aan je huishouden.

In andere landen is de batterij markt al veel langer aan de gang. Landen waar salderen niet eens een mogelijkheid was. Stroom het net in, ben je kwijt. Geen kosten, geen vergoeding.
Dus daar is de batterij bedoeld om overdag op te wekken en in de nacht van je eigen batterij door te verbruiken tot de volgende dag.

In Californië of Florida, waar het 80% van de tijd zonnig is, is dat natuurlijk een perfect business model.
Hier in Nederland helaas een stuk minder.

Maar ook hier is een batterij zinvol, of dat nu voor handelen is met dynamisch contractprijzen of je batterij beschikbaar stellen voor de onbalansmarkt, dat moet nog blijken hoeveel je daaraan verdient de komende 2 jaar, en daarna weer een nieuwe berekening als salderingsregeling stopt.

Ik ga er van uit dat ook hier de batterij een rol zal spelen. En nee, het zal zeker niet zo snel terugverdiend zijn als zonnepanelen ooit waren. Maar je kan er geld mee besparen, op de lange termijn.

Hoeveel precies, is onberekenbaar. Maar die discussie hebben we in het laatste topic uitvoerig besproken.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_217608677
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2025 20:07 schreef SV-tje het volgende:

[..]
En dat is het vervelende, toen er een grens werd getrokken voor lagere prijs voor stroom werd er geen rekening gehouden met mensen die geen gas hebben maar een warmtepomp en dat is nu weer zo. Terwijl dit wel is waar men naar toe wilde een aantal jaar geleden. Wij zijn over het jaar heen net niet energieneutraal maar gaan nooit de stroom die in de zomer opwekken op kunnen maken door op het juiste moment deze te gebruiken zoals hier in het topic wordt gezegd. Al laden we onze auto op en zetten we alle elektrische apparaten in huis tegelijk aan.
Klopt helemaal. Ik zit precies in hetzelfde schuitje. Ik wek dan wel nog iets meer op dan ik zelf nodig heb, maar dat was simpelweg financieel aantrekkelijk om te doen op dat moment (ik kreeg 90 cent per kWh betaald voor een jaar, dus dat kon uit).

Nu krijg ik nog 5 cent per kWh, maar in 2027 heb ik nog geen idee wat de berekening wordt.
Een batterij is hier vrij zinloos voor eigen verbruik, daarbij is op mijn systeem nog geen batterij mogelijk in de huidige setup.

Dus voor energieneutraal mensen zal het plaatje weer compleet anders zijn dan voor mensen met een paar panelen.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_217608905
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 11:56 schreef bambino het volgende:

Maar ook hier is een batterij zinvol, of dat nu voor handelen is met dynamisch contractprijzen of je batterij beschikbaar stellen voor de onbalansmarkt, dat moet nog blijken hoeveel je daaraan verdient de komende 2 jaar, en daarna weer een nieuwe berekening als salderingsregeling stopt.

Ik ga er van uit dat ook hier de batterij een rol zal spelen. En nee, het zal zeker niet zo snel terugverdiend zijn als zonnepanelen ooit waren. Maar je kan er geld mee besparen, op de lange termijn.

Hoeveel precies, is onberekenbaar. Maar die discussie hebben we in het laatste topic uitvoerig besproken.
Wat als de onbalansmarkt is uitgebalanceerd? Zonnepanelen waren ooit enigszins lucratief, dankzij de kostbare salderingsregeling, eigenlijk een sigaar uit andermans doos. Nu dezelfde (r)overheid daar een eind aan knoopt, "kunnen we onze lol op".

Maar als zoiets ook gebeurt met de onbalansmarkt, wat dan met je thuisbatterij op lange termijn?
pi_217610472
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 11:56 schreef bambino het volgende:

[..]
Hier ben ik het dus niet mee eens.
Wij zijn bezig met een energietransitie hier in Nederland. We moeten compleet anders nadenken over hoe we omgaan met stroom, en dan bedoel ik met name de mensen met zonnepanelen.
Zonder panelen ook, met een dynamisch contract, maar als je geen panelen hebt kun je beter een vast contract nemen gok ik, al ligt dat ook aan je huishouden.

In andere landen is de batterij markt al veel langer aan de gang. Landen waar salderen niet eens een mogelijkheid was. Stroom het net in, ben je kwijt. Geen kosten, geen vergoeding.
Dus daar is de batterij bedoeld om overdag op te wekken en in de nacht van je eigen batterij door te verbruiken tot de volgende dag.

In Californië of Florida, waar het 80% van de tijd zonnig is, is dat natuurlijk een perfect business model.
Hier in Nederland helaas een stuk minder.

en daar ga je weer
prima mag je mij gepikeerd noemen, maar je reageert hier zelf op elk tegengeluid met accu's en je haalt dezelfde drogredenen aan.

laten we heel klip en klaar stellen
-handelen op die onbalans markt is weer de opvolger van handelen tegen de dynamische energieprijzen (wat heel kort iets opleverde tot teveel mensen dat deden, toen werd het de onbalansmarkt) en hoe meer mensen daarop zitten, hoe meer balans er is en hoe minder te verdienen. zeker gelet de afschrijving per laad en ontlaadcyclus.

je haalt het juiste punt aan bij de landen om ons heen, maar werkt hem nog niet helemaal uit.

als je naar belgie kijkt, dan was de gemiddelde prijs per kWh ongeveer 33 cent totaal in 2024. bron https://eneco.be/nl/inspi(...)it-en-gas-gemiddeld/

qua teruglever vergoeding kreeg je in belgie gemiddeld, bijdezelfde eneco, een 3 cent per kWh terug
bron:
https://www.zen-zonne-ene(...)veren-stroom-belgie/

dat is dus een gat van 30 cent per kWh die je het net in pompt...
als we aannemen dat een gemiddeld gezin in beglie rond de 2350 kWh per jaar verbruikt
bron: https://eneco.be/nl/inspiratie/energieverbruik/elektriciteit/
dan zit je dus rond de 6,5 kWh per dag. dan kom je met een kleine accu al de nacht door. als dan een accu van homewizard staat, 1400 euro voor 2,7kWh dan moet je daar de nacht dus wel mee doorkomen.. heb je een beetje panelen liggen die overdag genoeg kunnen leveren dan is de rekensom heel erg anders dan in NL.

in belgie, mits je die 2,7kWh snachts op soepeerd, zorgt er voor dat je elke dag, 9 cent minder terugkrijgt (3kWh a 3 cent) maar ook 90 cent minder afneemt... op de zonnige dagen gerekend a 135 dagen van de 365 waar dat zou kunnen (super negatief, ik denk zelf dat 200 realistisch is maar ik wil eerlijk zijn) is dat een besparing van 121 euro per jaar. super negatief gerekend. in dit geval maakt namelijk dat handelen in de onbalans markt helemaal niets uit want dat tellen we niet mee.. de accu is 1400 euro, ze geven aan 6000 cycli, naja dan kom je dus uit want dan kan het ding namelijk met slechts 135 dagen per jaar "Echt" gebruik uit op een terugverdientijd van 11 jaar terwijl hij, gekeken naar cycli, dan pas 1500 van de 6000 cycli heeft gemaakt..

maar die som, die gaat niet op in Nederland saldeerland.
en dan moeten alle leveranciers zich rijk gaan rekenen met dat hele handelen..

verder is californie en florida een slecht voorbeeld want daar zijn enorm veel regels verbonden aan de accus en panelen en moet je vergunningen aanvragen o.a. van je HOA als je pech hebt en nog veel meer maargoed daar zal ik je niet mee vervelen.
in NL: is het enige businessmodel om de aanschaf mee te rechtvaardigen het handelen op de onbalansmarkt en dat wordt je zo ondoorzichtig mogelijk voorgeschoteld. en dat komt never nooiut niet uit. mijn voorbeeld hierboven komt wel uit. maar dat weten we pas over NL vanaf 2027
en dank u meneer Dood,
pi_217610484
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 11:56 schreef blomke het volgende:

[..]
De onbalansmarkt is ontstaan door de grilligheid van zon- en windenergie en die zijn pas sinds een aantal jaren een substantieel aandeel in de energiemix gaan uitmaken. En daar wordt inderdaad grof geld mee verdiend, door de bestaande energiemaatschappijen die die onbalans opvangen.
correct.
en wanneer er meer en meer mensen op de onbalans markt gaan handelen verdwijnt de onbalans. en daarmee het winstmodel voor de consument. en daarmee het "Verdienmodel" op de accu. en daarmee ook onmiddelijk de terugverdientijd in de huidige saldeermarkt.
en dank u meneer Dood,
  maandag 12 mei 2025 @ 16:07:07 #12
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217610719
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 15:37 schreef freak1 het volgende:

[..]
correct.
en wanneer er meer en meer mensen op de onbalans markt gaan handelen verdwijnt de onbalans. en daarmee het winstmodel voor de consument. en daarmee het "Verdienmodel" op de accu. en daarmee ook onmiddelijk de terugverdientijd in de huidige saldeermarkt.
De accu zorgt vooral ervoor dat je meer van je eigen stroom hebt. Afgelopen 3 jaar 34% van mijn stroom uit mijn accu, die ik anders had moeten kopen
pi_217610783
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 16:07 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
De accu zorgt vooral ervoor dat je meer van je eigen stroom hebt. Afgelopen 3 jaar 34% van mijn stroom uit mijn accu, die ik anders had moeten kopen
zie mijn post hierboven waar ik exact dat argument maak.
maar, jij woont ook in duitsland dus die accu komt uit.
in NL is het argument van alle accuboeren dat je accus snel kan terugverdienen, want handelen op de onbalans markt. en zogauw meer mensen dat doen, dag onbalans en dag winst. en dag terugverdientijd.
en dank u meneer Dood,
pi_217610816
Ik zou vooral een thuisaccu willen om eigen stroom te verbruiken. Die "onbalansmarkt" geloof ik dan verder wel.
En ja, ik weet dat het verdienmodel niet zo gunstig is (zeker nu ik nog kan salderen) maar het is ook een hobby ;)
  maandag 12 mei 2025 @ 16:28:59 #15
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217610860
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 16:15 schreef freak1 het volgende:

[..]
in NL is het argument van alle accuboeren dat je accus snel kan terugverdienen, want handelen op de onbalans markt. en zogauw meer mensen dat doen, dag onbalans en dag winst. en dag terugverdientijd.
Handelen op de onbalansmarkt is onzinnig voor de privegebruiker
pi_217610923
Het zou fijn zijn als #freak1 en #bambino voorlopig eens niet op elkaar reageren want ondanks alle mooie redenen en gedachten begint het m.i. een beetje vervelend te worden. Wat een lappen tekst, pfff.
pi_217612292
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 15:37 schreef freak1 het volgende:

[..]
correct.
@Jan_Onderwater
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 16:28 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Handelen op de onbalansmarkt is onzinnig voor de privegebruiker
Onbalans kent diverse varianten; de bekendste is natuurlijk de "day-ahead" waarop prima geanticipeerd kan worden d.m.v. thuis-accu's.

Een stuk lastiger wordt het om de onbalans per uur te corrigeren; daarvoor heeft TenneT regelvermogen bij IGCC-centrales gecontracteerd. Ik zie niet een particulier per uur z'n accu bij-/afschakelt om dat uurgemiddelde vermogen in het HS-net te compenseren.

Dan het MW-fluctueren op sec. niveau, idem.

Verder FCR: Frequency Control Reserve, waarbij de netfrequentie moet worden gestabiliseerd; katsonhaalbaar met een DC bron in mijn ogen.

Ten slotte het blindvermogen waarvoor spoelen en draaiend vermogen (generatoren) staan opgesteld.
pi_217614571
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2025 16:15 schreef freak1 het volgende:

[..]
Dat heet economische vooruitgang.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')