Is mij ook opgevallen, vuil heeft maar weinig invloed. Warmte des te meer.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 21:49 schreef Leandra het volgende:
Ik dacht dat mijn zonnepanelen wel aan een reinigingsbeurt toe zouden zijn, maar het valt me nog alles mee met de opbrengst de laatste dagen.
Mijn hoogste dagopbrengst was 17 april 2022 met 47,24 kWh, maar vandaag nog gewoon 46,57 kWh, dus als er al wat minder opbrengst is door vervuiling dan valt dat eigenlijk heel erg mee.
Ja, mijn beste dagen zijn in april en mei over het algemeen.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 22:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Is mij ook opgevallen, vuil heeft maar weinig invloed. Warmte des te meer.
De hogere temperatuur heeft op 2 manieren een (negatieve) invloed:quote:Op dinsdag 13 mei 2025 22:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
Is mij ook opgevallen, vuil heeft maar weinig invloed. Warmte des te meer.
wat mij betreft is de discussie ook wel voorbij;quote:Op dinsdag 13 mei 2025 11:13 schreef bambino het volgende:
[..]
Kort antwoord, want de discussie met berekeningen dat we elkaar naar het hoofd gooien geloof ik inmiddels wel. Jij hebt je mening (die jij denkt dat 100% klopt), ik de mijne. Helemaal prima.
Het voorbeeld Cali of FL was puur vanwege de grote hoeveelheid zon. Waar de opwek op jaarbasis dus niet zo extreem afwijkt als bij ons.
De regels en wetten die daar gelden zijn helemaal niet interessant voor ons om hiet te bespreken.
Ik had ook Arizon, NM, of een andere zuidelijke staat kunnen zeggen.
Hier wek je 80% op in 4-5 maanden van het jaar, daar is dat heel anders. Dat was het punt.
we gaan het eerst eens een paar jaar afwachtenquote:Op donderdag 15 mei 2025 19:31 schreef freak1 het volgende:
[..]
wat mij betreft is de discussie ook wel voorbij;
https://www.eigenhuis.nl/(...)pslaan/thuisbatterij
tenzij je beter rekent dan de TU delft?
dus.. on we go met zonnepanelen en de niet terugverdienende thuisaccus die nog steeds een doel kunnen hebben
Pagina 29 staat een fout "elektriciteitsprijs bij elektriciteitshandel. De spread binnen één dag is dan nog maarquote:Op donderdag 15 mei 2025 19:31 schreef freak1 het volgende:
[..]
dus.. on we go met zonnepanelen en de niet terugverdienende thuisaccus die nog steeds een doel kunnen hebben
For the record, ongeacht wat er in dat rapport staat.quote:Op donderdag 15 mei 2025 19:31 schreef freak1 het volgende:
[..]
Let op "maar net terugverdienen", dus maw, het is financieel rendabel (al dan niet minimaal).quote:Uit een recent onderzoek van CE Delft blijkt dat de terugverdientijd van thuisbatterijen op dit moment langer is dan de levensduur. Wanneer je de thuisaccu gebruikt om stroom van je zonnepanelen op te slaan, is dat ook niet zo gek. Door de salderingsregeling maakt het namelijk financieel geen verschil of je opgewekte stroom opslaat of teruglevert. Het bedrag dat je krijgt voor de stroom die je teruglevert is immers even hoog als de prijs van de stroom die je afneemt. Maar ook zónder de salderingsregeling zou je een thuisbatterij volgens dit onderzoek niet of maar net terugverdienen.
Dat is dus tegenstrijdig, als je hem alleen voor eigen verbruik al net terug kan verdienen, dan is dus met handelen op dynamische markt het terugverdienen nog (veel) sneller.quote:Dat geldt volgens het onderzoek ook wanneer je de thuisbatterij in combinatie met een dynamisch energiecontract gebruikt om te handelen of het energienet in balans te houden. En belangrijk om te weten: hoeveel het inzetten van een thuisbatterij op deze manieren oplevert, is sterk afhankelijk van de prijsschommelingen en mate van onbalans op de energiemarkt. Hoe deze zich in de toekomst ontwikkelen, is onzeker en lastig te voorspellen.
8000 is echt te hoog. Een 10kWh systeem van Growatt heb je voor net boven de 5000.quote:Een thuisbatterij voor een gemiddeld huishouden is 5 tot 10 kWh groot en kost alles bij elkaar tussen de ¤5000 en ¤8000. Voor een thuisbatterij krijg je geen subsidie.
dat moest het electric bedrijf weer met een negatieve prijs verkopen aan iemand die de wasmachine en de airco aandeed om 12:00 middagsquote:Op vrijdag 16 mei 2025 12:49 schreef bambino het volgende:
[..]
Ik heb het gisteren gehaald! Eindelijk
[ afbeelding ]
![]()
![]()
Nee, het energiebedrijf verkoopt dat gewoon aan iemand met een vast contract.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 15:23 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dat moest het electric bedrijf weer met een negatieve prijs verkopen aan iemand die de wasmachine en de airco aandeed om 12:00 middags
aan mij dusquote:Op vrijdag 16 mei 2025 15:42 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, het energiebedrijf verkoopt dat gewoon aan iemand met een vast contract.
Maar jij bent zo solidair om die uit te zetten, zodat je kunt betalen voor de zonnestroom van de buren.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 16:02 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
aan mij dus
Maar ik heb ook geen wasmachine of airco of TV aan , dus ik hoef het niet
Sterker nog mijn zonnepanelen produceren op dat moment ook stroom die naar de electra boer gaat
Dat hoor ik vaak. Router is waarschijnlijk niks mis mee, maar de omvormer is vaak het probleem.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 15:17 schreef Leandra het volgende:
Ik weet het niet van gisteren, de wifi van mijn omvormer hield er gistermiddag mee op..... vanavond maar even de groep eraf en de router herstarten.
Tja, that's life. Geloof me, energiemaatschappijen hebben het echt niet zwaar ofzo.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 15:23 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dat moest het electric bedrijf weer met een negatieve prijs verkopen aan iemand die de wasmachine en de airco aandeed om 12:00 middags
ik zou niet weten hoe dat moet, uitzettenquote:Op vrijdag 16 mei 2025 16:36 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar jij bent zo solidair om die uit te zetten, zodat je kunt betalen voor de zonnestroom van de buren.
Ik zet m vanvond in de meterkast even uit, de schakelaar op de omvormer zit me op een veel te lastige plek.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 16:40 schreef bambino het volgende:
[..]
Dat hoor ik vaak. Router is waarschijnlijk niks mis mee, maar de omvormer is vaak het probleem.
Omvormer vanavond (voor het helemaal donker is) even helemaal uit zetten. Eerst DC schakelaar uitzetten, dan minuut later werkschakelaar (of aardlekautomaat in meterkast) uit zetten.
Even een paar minuten uit laten. Dan weer de groep/werkschakelaa aan, en na een minuut de DC schakelaar.
Dan een paar minuten wachten om te kijken of je verbinding weer actief is, vaak wel.
Schoonmaken is maar voor 1 partij goed, dat is de schoonmakerquote:Op dinsdag 13 mei 2025 21:49 schreef Leandra het volgende:
Ik dacht dat mijn zonnepanelen wel aan een reinigingsbeurt toe zouden zijn, maar het valt me nog alles mee met de opbrengst de laatste dagen.
Mijn hoogste dagopbrengst was 17 april 2022 met 47,24 kWh, maar vandaag nog gewoon 46,57 kWh, dus als er al wat minder opbrengst is door vervuiling dan valt dat eigenlijk heel erg mee.
Inderdaad als je het niet zelf kunt doen omdat ze niet makkelijk toegankelijk zijn, kan het bijna nooit uit om ze te laten reinigen. Met de huidige energieprijzen ben je zo maar een flink deel van je jaaropbrengst kwijt.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 09:34 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Schoonmaken is maar voor 1 partij goed, dat is de schoonmaker
De Isreali's hebben als dat gebeurt waarschijnlijk ook je hele netwerk geïnfecteerd met malware. Daar schijnen ze nogal bedreven in te zijnquote:Op zaterdag 17 mei 2025 09:55 schreef TheFreshPrince het volgende:
Er gaat nu het nieuws rond op het internet dat er "kill switches" ingebouwd zouden zijn in Chinese zonnepanelen.
Onder andere de Telegraaf schrijft daarover.
Nu vond ik dat nogal als een broodje aap klinken, ik zie niet in hoe je zoiets onopvallend kwijt kan in een zonnepaneel en hoe je het aan zou moeten sturen.
Ga je dan wat verder zoeken naar bronnen van bronnen dan blijkt het te gaan om Chinese omvormers.
Dus als je SolarEdge hebt, dan is het probleem niet zo groot. Dan kan alleen Israël je "panelen" uitschakelen
Als ik uit mijn ervaring met nl IT-producten mag putten zal een nl product misschien geen bewuste backdoors hebben, maar wel zat bugs om binnnen te hacken. En dan loopt het ook nog eens jaren achter qua ontwikkeling. En dan?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 10:13 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
De Isreali's hebben als dat gebeurt waarschijnlijk ook je hele netwerk geïnfecteerd met malware. Daar schijnen ze nogal bedreven in te zijn
Ik denk dat het juist voor mensen met een variabel contract heel erg lonend is om zelf hun opgewekte stroom te gebruikenquote:Op vrijdag 16 mei 2025 15:42 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, het energiebedrijf verkoopt dat gewoon aan iemand met een vast contract.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |