For the record, ongeacht wat er in dat rapport staat.quote:Op donderdag 15 mei 2025 19:31 schreef freak1 het volgende:
[..]
wat mij betreft is de discussie ook wel voorbij;
https://www.eigenhuis.nl/(...)pslaan/thuisbatterij
tenzij je beter rekent dan de TU delft?
dus.. on we go met zonnepanelen en de niet terugverdienende thuisaccus die nog steeds een doel kunnen hebben
Let op "maar net terugverdienen", dus maw, het is financieel rendabel (al dan niet minimaal).quote:Uit een recent onderzoek van CE Delft blijkt dat de terugverdientijd van thuisbatterijen op dit moment langer is dan de levensduur. Wanneer je de thuisaccu gebruikt om stroom van je zonnepanelen op te slaan, is dat ook niet zo gek. Door de salderingsregeling maakt het namelijk financieel geen verschil of je opgewekte stroom opslaat of teruglevert. Het bedrag dat je krijgt voor de stroom die je teruglevert is immers even hoog als de prijs van de stroom die je afneemt. Maar ook zónder de salderingsregeling zou je een thuisbatterij volgens dit onderzoek niet of maar net terugverdienen.
Dat is dus tegenstrijdig, als je hem alleen voor eigen verbruik al net terug kan verdienen, dan is dus met handelen op dynamische markt het terugverdienen nog (veel) sneller.quote:Dat geldt volgens het onderzoek ook wanneer je de thuisbatterij in combinatie met een dynamisch energiecontract gebruikt om te handelen of het energienet in balans te houden. En belangrijk om te weten: hoeveel het inzetten van een thuisbatterij op deze manieren oplevert, is sterk afhankelijk van de prijsschommelingen en mate van onbalans op de energiemarkt. Hoe deze zich in de toekomst ontwikkelen, is onzeker en lastig te voorspellen.
8000 is echt te hoog. Een 10kWh systeem van Growatt heb je voor net boven de 5000.quote:Een thuisbatterij voor een gemiddeld huishouden is 5 tot 10 kWh groot en kost alles bij elkaar tussen de ¤5000 en ¤8000. Voor een thuisbatterij krijg je geen subsidie.
dat moest het electric bedrijf weer met een negatieve prijs verkopen aan iemand die de wasmachine en de airco aandeed om 12:00 middagsquote:Op vrijdag 16 mei 2025 12:49 schreef bambino het volgende:
[..]
Ik heb het gisteren gehaald! Eindelijk
[ afbeelding ]
![]()
![]()
Nee, het energiebedrijf verkoopt dat gewoon aan iemand met een vast contract.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 15:23 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dat moest het electric bedrijf weer met een negatieve prijs verkopen aan iemand die de wasmachine en de airco aandeed om 12:00 middags
aan mij dusquote:Op vrijdag 16 mei 2025 15:42 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, het energiebedrijf verkoopt dat gewoon aan iemand met een vast contract.
Maar jij bent zo solidair om die uit te zetten, zodat je kunt betalen voor de zonnestroom van de buren.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 16:02 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
aan mij dus
Maar ik heb ook geen wasmachine of airco of TV aan , dus ik hoef het niet
Sterker nog mijn zonnepanelen produceren op dat moment ook stroom die naar de electra boer gaat
Dat hoor ik vaak. Router is waarschijnlijk niks mis mee, maar de omvormer is vaak het probleem.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 15:17 schreef Leandra het volgende:
Ik weet het niet van gisteren, de wifi van mijn omvormer hield er gistermiddag mee op..... vanavond maar even de groep eraf en de router herstarten.
Tja, that's life. Geloof me, energiemaatschappijen hebben het echt niet zwaar ofzo.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 15:23 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dat moest het electric bedrijf weer met een negatieve prijs verkopen aan iemand die de wasmachine en de airco aandeed om 12:00 middags
ik zou niet weten hoe dat moet, uitzettenquote:Op vrijdag 16 mei 2025 16:36 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar jij bent zo solidair om die uit te zetten, zodat je kunt betalen voor de zonnestroom van de buren.
Ik zet m vanvond in de meterkast even uit, de schakelaar op de omvormer zit me op een veel te lastige plek.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 16:40 schreef bambino het volgende:
[..]
Dat hoor ik vaak. Router is waarschijnlijk niks mis mee, maar de omvormer is vaak het probleem.
Omvormer vanavond (voor het helemaal donker is) even helemaal uit zetten. Eerst DC schakelaar uitzetten, dan minuut later werkschakelaar (of aardlekautomaat in meterkast) uit zetten.
Even een paar minuten uit laten. Dan weer de groep/werkschakelaa aan, en na een minuut de DC schakelaar.
Dan een paar minuten wachten om te kijken of je verbinding weer actief is, vaak wel.
Schoonmaken is maar voor 1 partij goed, dat is de schoonmakerquote:Op dinsdag 13 mei 2025 21:49 schreef Leandra het volgende:
Ik dacht dat mijn zonnepanelen wel aan een reinigingsbeurt toe zouden zijn, maar het valt me nog alles mee met de opbrengst de laatste dagen.
Mijn hoogste dagopbrengst was 17 april 2022 met 47,24 kWh, maar vandaag nog gewoon 46,57 kWh, dus als er al wat minder opbrengst is door vervuiling dan valt dat eigenlijk heel erg mee.
Inderdaad als je het niet zelf kunt doen omdat ze niet makkelijk toegankelijk zijn, kan het bijna nooit uit om ze te laten reinigen. Met de huidige energieprijzen ben je zo maar een flink deel van je jaaropbrengst kwijt.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 09:34 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Schoonmaken is maar voor 1 partij goed, dat is de schoonmaker
De Isreali's hebben als dat gebeurt waarschijnlijk ook je hele netwerk geďnfecteerd met malware. Daar schijnen ze nogal bedreven in te zijnquote:Op zaterdag 17 mei 2025 09:55 schreef TheFreshPrince het volgende:
Er gaat nu het nieuws rond op het internet dat er "kill switches" ingebouwd zouden zijn in Chinese zonnepanelen.
Onder andere de Telegraaf schrijft daarover.
Nu vond ik dat nogal als een broodje aap klinken, ik zie niet in hoe je zoiets onopvallend kwijt kan in een zonnepaneel en hoe je het aan zou moeten sturen.
Ga je dan wat verder zoeken naar bronnen van bronnen dan blijkt het te gaan om Chinese omvormers.
Dus als je SolarEdge hebt, dan is het probleem niet zo groot. Dan kan alleen Israël je "panelen" uitschakelen
Als ik uit mijn ervaring met nl IT-producten mag putten zal een nl product misschien geen bewuste backdoors hebben, maar wel zat bugs om binnnen te hacken. En dan loopt het ook nog eens jaren achter qua ontwikkeling. En dan?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 10:13 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
De Isreali's hebben als dat gebeurt waarschijnlijk ook je hele netwerk geďnfecteerd met malware. Daar schijnen ze nogal bedreven in te zijn
Ik denk dat het juist voor mensen met een variabel contract heel erg lonend is om zelf hun opgewekte stroom te gebruikenquote:Op vrijdag 16 mei 2025 15:42 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, het energiebedrijf verkoopt dat gewoon aan iemand met een vast contract.
Als je het maximale aan terugleverkosten wilt betalen is dat inderdaad een prima idee.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 13:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ik denk dat het juist voor mensen met een variabel contract heel erg lonend is om zelf hun opgewekte stroom te gebruiken
Ik ga met een vast contract niet om 12:00 middags de wasmachine aanzetten , tenminste nu nog niet
als de saldering over is dan misschien wel
ik betaal terug-leverkosten per maand
dus lever ik alles terug en doe ik avonds de was en TV aan
ik hou het allemaal verder niet zo bij , het zal me worst wezen eerlijk gezegdquote:Op zaterdag 17 mei 2025 14:38 schreef Wantie het volgende:
[..]
Als je het maximale aan terugleverkosten wilt betalen is dat inderdaad een prima idee.
Zou inderdaad onmogelijk zijn om in te bouwen in een zonnepaneel om die op afstand uit te zetten. Dat is ook veel te duur. Alleen bij Micro-omvormers (dus ook omvormer) zou dat nog een optie zijn.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 09:55 schreef TheFreshPrince het volgende:
Er gaat nu het nieuws rond op het internet dat er "kill switches" ingebouwd zouden zijn in Chinese zonnepanelen.
Nu vond ik dat nogal als een broodje aap klinken, ik zie niet in hoe je zoiets onopvallend kwijt kan in een zonnepaneel en hoe je het aan zou moeten sturen.
Ga je dan wat verder zoeken naar bronnen van bronnen dan blijkt het te gaan om Chinese omvormers.
Dus als je SolarEdge hebt, dan is het probleem niet zo groot. Dan kan alleen Israël je "panelen" uitschakelen
Ik zag de mogelijkheden van de app die mijn DEYE omvormer heeft en schrok er best wel van dat je zo veel op afstand kon aanpassen, tot op het niveau van complete sabotage van je systeem. Maar ook mijn AP-systems micro omvormers hingen aan het internet en hadden kunnen worden uitgeschakeld met een muisklik.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 09:55 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dan moet je al een extra meter in je groepenkast hangen als je nog wilt uitlezen. Zolang die omvormer met internet is verbonden kunnen ze er natuurlijk bij via een achterdeur.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 10:57 schreef zalkc het volgende:
Tip van flip: Lees je zonnepanelen lokaal uit en niet via de cloud.
Als een systeem goed werkt, en niet aan het netwerk hangt, heb je eigenlijk ook geen updates nodig.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 15:13 schreef 215 het volgende:
[..]
Dan moet je al een extra meter in je groepenkast hangen als je nog wilt uitlezen. Zolang die omvormer met internet is verbonden kunnen ze er natuurlijk bij via een achterdeur.
Dus als je op safe wilt spelen dan de wifi module en/of de kabel eruit bij de omvormer. Evt. wekelijks een paar uurtjes aanzetten voor evt. updates.
Helaas zijn de meeste mensen toch een beetje verslaaft aan data verzamelen van de opbrengst. Ik wel tenminste.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 19:15 schreef zalkc het volgende:
[..]
Als een systeem goed werkt, en niet aan het netwerk hangt, heb je eigenlijk ook geen updates nodig.
Maakt weinig uit. Vrijwel alle panelen die momenteel te koop zijn worden gemaakt in China of andere landen waar arbeid goedkoop is.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 14:33 schreef Tjoent het volgende:
Op diverse websites lees ik dat de zonnepanelen van AEG op dit moment een goede/ de beste keuze zouden zijn.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Aha, top! Zulke info zocht ik.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 14:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maakt weinig uit. Vrijwel alle panelen die momenteel te koop zijn worden gemaakt in China of andere landen waar arbeid goedkoop is.
Momenteel zitten de meeste panelen in standaardformaat (ongeveer 176 x 113cm formaat) op een rendement van zo'n 22%, ofwel ze zetten 22% van het ingevallen zonlicht om in stroom bij STC (standard test conditions) en dan zijn ze zo'n 450Wp per paneel. Leveren ze veel meer stroom op (bijvoorbeeld 595Wp), dan zijn ze groter van formaat (200 of zelfs 238cm lang), dus let daar wel op.
Over de kwaliteit en levensduur kan je pas over 25 jaar pas wat zeggen, lange garanties zijn ook weinig waard want veel paneelfabrikanten bestaan nog niet eens 25 jaar, dus wie zegt dat ze er over 25 jaar nog zijn?
Dus zoek een goede deal, eventueel met panelen die je esthetisch mooi vindt.
Je ziet toch behoorlijke prijsverschillen als je bij solaroutlet kijkt bijvoorbeeld. Waarom is dat?quote:Op zaterdag 24 mei 2025 14:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maakt weinig uit. Vrijwel alle panelen die momenteel te koop zijn worden gemaakt in China of andere landen waar arbeid goedkoop is.
Momenteel zitten de meeste panelen in standaardformaat (ongeveer 176 x 113cm formaat) op een rendement van zo'n 22%, ofwel ze zetten 22% van het ingevallen zonlicht om in stroom bij STC (standard test conditions) en dan zijn ze zo'n 450Wp per paneel. Leveren ze veel meer stroom op (bijvoorbeeld 595Wp), dan zijn ze groter van formaat (200 of zelfs 238cm lang), dus let daar wel op.
Over de kwaliteit en levensduur kan je pas over 25 jaar pas wat zeggen, lange garanties zijn ook weinig waard want veel paneelfabrikanten bestaan nog niet eens 25 jaar, dus wie zegt dat ze er over 25 jaar nog zijn?
Dus zoek een goede deal, eventueel met panelen die je esthetisch mooi vindt.
Ieder bedrijf hanteert z'n eigen marges natuurlijk. En grote partijen kopen ook groter in, scheelt ook weer iets.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 18:24 schreef ludovico het volgende:
[..]
Je ziet toch behoorlijke prijsverschillen als je bij solaroutlet kijkt bijvoorbeeld. Waarom is dat?
Nouja... 700*60 is een andere som dan 700*120. Scheelt 42k.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 18:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ieder bedrijf hanteert z'n eigen marges natuurlijk. En grote partijen kopen ook groter in, scheelt ook weer iets.
Voor ¤60-¤75 zou je wel een prima 450Wp paneel moeten kunnen scoren iig.
Dat zijn natuurlijk puur de panelen, je komt nog montagemateriaal bij, er moeten kabels heen, eventueel nog een optimizer en/of een (micro-)omvormer, groep in de meterkast, etc.
En dan moet iemand dat nog doen.
Maar de panelen zelf zijn eigenlijk niet meer zo relevant voor de totaalprijs, dat is nog ¤0,155 - ¤0,175 per Wp.
Als ik zo bij SolarOutlet kijk, zijn die 2 duurdere "SunPower" (Maxeon) panelen met geďntegreerde Enphase omvormer.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 20:42 schreef ludovico het volgende:
[..]
Nouja... 700*60 is een andere som dan 700*120. Scheelt 42k.
En die prijsverschillen zie je wel dus tussen panelen, maar wat is er dan beter aan die van 120?
Vind ik nou ook!quote:Op zaterdag 24 mei 2025 20:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als ik zo bij SolarOutlet kijk, zijn die 2 duurdere "SunPower" (Maxeon) panelen met geďntegreerde Enphase omvormer.
Dus wel logisch dat die sowieso wat duurder zijn.
En voor de rest zie ik nog Aiko panelen, die schijnen wat beter om te gaan met schaduw, misschien hebben ze meer bypass diodes. Maar economisch is er geen enkele reden te bedenken om voor dat merk te gaan.
Gewoon de goedkoopste kiezen, terugverdientijd is waar het om gaat.
Garanties zeggen niets, als er over 8 jaar hagelstenen als tennisballen op vallen zijn ze toch vrijwel allemaal stuk
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |