abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217662168
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 13:51 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Ik denk dat het juist voor mensen met een variabel contract heel erg lonend is om zelf hun opgewekte stroom te gebruiken

Ik ga met een vast contract niet om 12:00 middags de wasmachine aanzetten , tenminste nu nog niet
als de saldering over is dan misschien wel

ik betaal terug-leverkosten per maand
dus lever ik alles terug en doe ik avonds de was en TV aan
Als je het maximale aan terugleverkosten wilt betalen is dat inderdaad een prima idee.

Datzelfde geldt voor een variabel contract..

Een dynamisch contract is een ander verhaal natuurlijk.
Dan heb je geen terugleverkosten.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  zaterdag 17 mei 2025 @ 14:41:41 #52
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_217662186
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 14:38 schreef Wantie het volgende:

[..]
Als je het maximale aan terugleverkosten wilt betalen is dat inderdaad een prima idee.
ik hou het allemaal verder niet zo bij , het zal me worst wezen eerlijk gezegd
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_217663014
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 09:55 schreef TheFreshPrince het volgende:
Er gaat nu het nieuws rond op het internet dat er "kill switches" ingebouwd zouden zijn in Chinese zonnepanelen.
Onder andere de Telegraaf schrijft daarover.

Nu vond ik dat nogal als een broodje aap klinken, ik zie niet in hoe je zoiets onopvallend kwijt kan in een zonnepaneel en hoe je het aan zou moeten sturen.

Ga je dan wat verder zoeken naar bronnen van bronnen dan blijkt het te gaan om Chinese omvormers.

Dus als je SolarEdge hebt, dan is het probleem niet zo groot. Dan kan alleen Israël je "panelen" uitschakelen ;)
Zou inderdaad onmogelijk zijn om in te bouwen in een zonnepaneel om die op afstand uit te zetten. Dat is ook veel te duur. Alleen bij Micro-omvormers (dus ook omvormer) zou dat nog een optie zijn.

En Growatt, een grote Chinese speler, kan inderdaad de omvormer op commando uit zetten.
Maar ik zou niet in zien waarom ze dat zouden doen.

SolarEdge kan het overigens ook, sterker nog, ik kan het als installateur van een SolarEdge systeem ook.
Wij hebben ruim 800 systemen in ons portaal, het is 1 dropdown menu van ingeschakeld naar uitgeschakeld zetten, en de omvormer gaat nooit meer aan totdat wij of SolarEdge zelf hem weer op ingeschakeld zetten.
Eindklant kan daar niet bij, en bij de omvormer zelf kun je helemaal niks.

Dit weet ik, omdat er ooit eens een foutje is gemaakt waar hij op uitgeschakeld stond. En we hebben alles nagezocht om dat ding weer werkend te krijgen. Uiteindelijk via live chat/support er achter gekomen dat die setting digitaal op uitgeschakeld stond.
Die weer ingeschakeld, en 1 minuut later werkte de omvormer weer 8)7

Maar ook wij hebben geen baat bij om zoiets te doen.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  dinsdag 20 mei 2025 @ 10:57:13 #54
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_217696040
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 09:55 schreef TheFreshPrince het volgende:
Er gaat nu het nieuws rond op het internet dat er "kill switches" ingebouwd zouden zijn in Chinese zonnepanelen.
Onder andere de Telegraaf schrijft daarover.

Nu vond ik dat nogal als een broodje aap klinken, ik zie niet in hoe je zoiets onopvallend kwijt kan in een zonnepaneel en hoe je het aan zou moeten sturen.

Ga je dan wat verder zoeken naar bronnen van bronnen dan blijkt het te gaan om Chinese omvormers.

Dus als je SolarEdge hebt, dan is het probleem niet zo groot. Dan kan alleen Israël je "panelen" uitschakelen ;)
Ik zag de mogelijkheden van de app die mijn DEYE omvormer heeft en schrok er best wel van dat je zo veel op afstand kon aanpassen, tot op het niveau van complete sabotage van je systeem. Maar ook mijn AP-systems micro omvormers hingen aan het internet en hadden kunnen worden uitgeschakeld met een muisklik.

Een hack of cyberaanval op de leverancier maakt je systeem dus wel gevoelig voor het uitschakelen op afstand. En in extrema zou je het hele Europese net kunnen platleggen als je dit vanuit een staat coördineert, schakel geleidelijk PV af en laad eventuele gekoppelde batterijen op zodat gascentrales gaan bijleveren, daarna in een window van een paar minuten alles in 1 keer op vol vermogen het net op laat spugen tot ver boven de 253 volt, dan denk ik dat het licht wel uitgaat, zeker als je dit in heel Europa voor elkaar krijgt. En er is maar 1 land wat de controle heeft op een groot deel van de PV apparatuur...

Nu zie ik werkelijk niet waarom China een oorlog zou willen starten, maar het is een serieus genoeg dreigement voor als ze bijvoorbeeld ongehinderd Taiwan willen annexeren, een serieuzere dreiging als de nukes van Poetin.

Maar ook een cyberaanval kan ervoor zorgen dat een kwaadwillende je omvormer "bricked" of "ransomed", en of dat risico die mooie grafiekjes op je telefoon nu echt waard is mag je best vragen over stellen.

Zelf heb ik nu een homewizzard in de meterkast hangen waarop (bijna) al mijn IoT apparaten op aangesloten zijn. En dat zijn er stiekem best veel. Maar dit systeem is eerder leuk voor tweakers en hobbyisten maar niet zo zeer voor de gemiddelde consument, en daar zijn er veel meer van. Het is voor mijn gevoel ook goed dat dit soort sensatie berichten naar buiten komen om wat meer bewustzijn te creëren, want de gemiddelde persoon denkt altijd dat het hem nooit zal overkomen.

Tip van flip: Lees je zonnepanelen lokaal uit en niet via de cloud.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_217698381
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2025 10:57 schreef zalkc het volgende:
Tip van flip: Lees je zonnepanelen lokaal uit en niet via de cloud.
Dan moet je al een extra meter in je groepenkast hangen als je nog wilt uitlezen. Zolang die omvormer met internet is verbonden kunnen ze er natuurlijk bij via een achterdeur.

Dus als je op safe wilt spelen dan de wifi module en/of de kabel eruit bij de omvormer. Evt. wekelijks een paar uurtjes aanzetten voor evt. updates.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
  dinsdag 20 mei 2025 @ 19:15:27 #56
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_217700910
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2025 15:13 schreef 215 het volgende:

[..]
Dan moet je al een extra meter in je groepenkast hangen als je nog wilt uitlezen. Zolang die omvormer met internet is verbonden kunnen ze er natuurlijk bij via een achterdeur.

Dus als je op safe wilt spelen dan de wifi module en/of de kabel eruit bij de omvormer. Evt. wekelijks een paar uurtjes aanzetten voor evt. updates.
Als een systeem goed werkt, en niet aan het netwerk hangt, heb je eigenlijk ook geen updates nodig.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_217701401
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2025 19:15 schreef zalkc het volgende:

[..]
Als een systeem goed werkt, en niet aan het netwerk hangt, heb je eigenlijk ook geen updates nodig.
Helaas zijn de meeste mensen toch een beetje verslaaft aan data verzamelen van de opbrengst. Ik wel tenminste.

Maar inderdaad, als de wereld nog spannender wordt draai ik die module er uit.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_217736064
Op diverse websites lees ik dat de zonnepanelen van AEG op dit moment een goede/ de beste keuze zouden zijn.
Heeft iemand daar ervaring mee?
pi_217736217
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2025 14:33 schreef Tjoent het volgende:
Op diverse websites lees ik dat de zonnepanelen van AEG op dit moment een goede/ de beste keuze zouden zijn.
Maakt weinig uit. Vrijwel alle panelen die momenteel te koop zijn worden gemaakt in China of andere landen waar arbeid goedkoop is.

Momenteel zitten de meeste panelen in standaardformaat (ongeveer 176 x 113cm formaat) op een rendement van zo'n 22%, ofwel ze zetten 22% van het ingevallen zonlicht om in stroom bij STC (standard test conditions) en dan zijn ze zo'n 450Wp per paneel. Leveren ze veel meer stroom op (bijvoorbeeld 595Wp), dan zijn ze groter van formaat (200 of zelfs 238cm lang), dus let daar wel op.

Over de kwaliteit en levensduur kan je pas over 25 jaar pas wat zeggen, lange garanties zijn ook weinig waard want veel paneelfabrikanten bestaan nog niet eens 25 jaar, dus wie zegt dat ze er over 25 jaar nog zijn? ;)

Dus zoek een goede deal, eventueel met panelen die je esthetisch mooi vindt.
pi_217736299
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2025 14:47 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maakt weinig uit. Vrijwel alle panelen die momenteel te koop zijn worden gemaakt in China of andere landen waar arbeid goedkoop is.

Momenteel zitten de meeste panelen in standaardformaat (ongeveer 176 x 113cm formaat) op een rendement van zo'n 22%, ofwel ze zetten 22% van het ingevallen zonlicht om in stroom bij STC (standard test conditions) en dan zijn ze zo'n 450Wp per paneel. Leveren ze veel meer stroom op (bijvoorbeeld 595Wp), dan zijn ze groter van formaat (200 of zelfs 238cm lang), dus let daar wel op.

Over de kwaliteit en levensduur kan je pas over 25 jaar pas wat zeggen, lange garanties zijn ook weinig waard want veel paneelfabrikanten bestaan nog niet eens 25 jaar, dus wie zegt dat ze er over 25 jaar nog zijn? ;)

Aha, top! Zulke info zocht ik.
Dan ga ik hiermee naar een leverancier/ installateur.

Even opmeten hoeveel ik er kwijt kan. Ze komen op een nieuwe schuur (plat, ietwat hellend dak) dus esthetisch gezien maakt het niet veel uit, je zal ze niet of nauwelijks zien.

Bedankt!
pi_217738882
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2025 14:47 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Je ziet toch behoorlijke prijsverschillen als je bij solaroutlet kijkt bijvoorbeeld. Waarom is dat?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_217738965
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2025 18:24 schreef ludovico het volgende:

[..]
Je ziet toch behoorlijke prijsverschillen als je bij solaroutlet kijkt bijvoorbeeld. Waarom is dat?
Ieder bedrijf hanteert z'n eigen marges natuurlijk. En grote partijen kopen ook groter in, scheelt ook weer iets.

Voor ¤60-¤75 zou je wel een prima 450Wp paneel moeten kunnen scoren iig.

Dat zijn natuurlijk puur de panelen, je komt nog montagemateriaal bij, er moeten kabels heen, eventueel nog een optimizer en/of een (micro-)omvormer, groep in de meterkast, etc.
En dan moet iemand dat nog doen.

Maar de panelen zelf zijn eigenlijk niet meer zo relevant voor de totaalprijs, dat is nog ¤0,155 - ¤0,175 per Wp.
pi_217740222
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2025 18:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ieder bedrijf hanteert z'n eigen marges natuurlijk. En grote partijen kopen ook groter in, scheelt ook weer iets.

Voor ¤60-¤75 zou je wel een prima 450Wp paneel moeten kunnen scoren iig.

Dat zijn natuurlijk puur de panelen, je komt nog montagemateriaal bij, er moeten kabels heen, eventueel nog een optimizer en/of een (micro-)omvormer, groep in de meterkast, etc.
En dan moet iemand dat nog doen.

Maar de panelen zelf zijn eigenlijk niet meer zo relevant voor de totaalprijs, dat is nog ¤0,155 - ¤0,175 per Wp.
Nouja... 700*60 is een andere som dan 700*120. Scheelt 42k.

En die prijsverschillen zie je wel dus tussen panelen, maar wat is er dan beter aan die van 120?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_217740327
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 mei 2025 20:42 schreef ludovico het volgende:

[..]
Nouja... 700*60 is een andere som dan 700*120. Scheelt 42k.

En die prijsverschillen zie je wel dus tussen panelen, maar wat is er dan beter aan die van 120?
Als ik zo bij SolarOutlet kijk, zijn die 2 duurdere "SunPower" (Maxeon) panelen met geïntegreerde Enphase omvormer.

Dus wel logisch dat die sowieso wat duurder zijn.

En voor de rest zie ik nog Aiko panelen, die schijnen wat beter om te gaan met schaduw, misschien hebben ze meer bypass diodes. Maar economisch is er geen enkele reden te bedenken om voor dat merk te gaan.

Gewoon de goedkoopste kiezen, terugverdientijd is waar het om gaat.
Garanties zeggen niets, als er over 8 jaar hagelstenen als tennisballen op vallen zijn ze toch vrijwel allemaal stuk ;)
pi_217740498
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2025 20:49 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als ik zo bij SolarOutlet kijk, zijn die 2 duurdere "SunPower" (Maxeon) panelen met geïntegreerde Enphase omvormer.

Dus wel logisch dat die sowieso wat duurder zijn.

En voor de rest zie ik nog Aiko panelen, die schijnen wat beter om te gaan met schaduw, misschien hebben ze meer bypass diodes. Maar economisch is er geen enkele reden te bedenken om voor dat merk te gaan.

Gewoon de goedkoopste kiezen, terugverdientijd is waar het om gaat.
Garanties zeggen niets, als er over 8 jaar hagelstenen als tennisballen op vallen zijn ze toch vrijwel allemaal stuk ;)
Vind ik nou ook!
pi_217743964
Een tussendoortje, hoe je niet zelf zonnepanelen moet installeren.

https://www.dumpert.nl/item/100123382_243e145c
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_217744983
quote:
1s.gif Op zondag 25 mei 2025 10:21 schreef Wantie het volgende:
Een tussendoortje, hoe je niet zelf zonnepanelen moet installeren.

https://www.dumpert.nl/item/100123382_243e145c
Die komt daar goed weg.

M'n schuine daken van m'n nieuwe woning zijn niet zo geschikt voor zonnepanelen. De dakpannen breken al als je er iets te hard naar kijkt en zijn ook niet zo fijn met montagesystemen.

Maar heb wel een bijgebouw met plat dak en een redelijke lap grond (1.650m2) dus kan ook nog een klein grondveldje maken met 10 of 12 panelen in oost-west opstelling. Dat ga ik dan zelf doen om de kosten laag te houden.
Voordeel is dat ik geen ladder op hoef met mijn hoogtevrees ;)
pi_217760091
Ondanks de wat mindere dagen vorige week ben ik sinds vandaag april voorbij.
April was 1985kWh en sinds vandaag staat de teller op 2003kWh (and counting nog een paar uurtjes)

Mei vorig jaar was nog het beste tot nog toe met 2052kWh. Het moet wel heel slecht weer worden wil ik daar niet overheen komen.
4e maand op rij dat het beter was vorig jaar. Dus je kunt wel zeggen dat het een topjaar is voor opwek.
jan: 279 - 207 (26% minder)
feb: 332 - 581 (75% meer)
mrt: 1032 - 1611 (56% meer)
apr: 1467 - 1981 (35% meer)
mei: 2011 - 2003 + (verwachting is 40kWh per dag met 5 dagen te gaan is 200) = 2203 (9.5% meer)
Totaal: 5121 - 6583 (28% meer)

Ben benieuwd wat juni gaat brengen
  maandag 26 mei 2025 @ 17:06:41 #69
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_217760161
Of 2024 was een heel slecht jaar… Je kan beter met 2022 vergelijken die staat bovenaan de zonuren lijstjes.

Niet zeggende dat dit geen goed jaar, denk het wel namelijk, maar dat kan je niet baseren op enkel vorig jaar die tegenviel qua zonneuren. Iedereen had zijn slechtste opwek in jaren.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_217761802
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2025 14:33 schreef Tjoent het volgende:
Je hebt ook nog bifacials. Spreid je de opbrengst beter over de dag.

Overigens iemand ervaring met victron systemen?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_217766450
quote:
1s.gif Op maandag 26 mei 2025 17:06 schreef laziness het volgende:
Of 2024 was een heel slecht jaar… Je kan beter met 2022 vergelijken die staat bovenaan de zonuren lijstjes.

Niet zeggende dat dit geen goed jaar, denk het wel namelijk, maar dat kan je niet baseren op enkel vorig jaar die tegenviel qua zonneuren. Iedereen had zijn slechtste opwek in jaren.
Eens, maar zover kan ik niet terug vergelijken omdat ik nog 2 keer heb uitgebreid. Dus dat zijn geen hele jaren met dezelfde set.
Vorig jaar, en een deel van het jaar daarvoor is met gelijke aantallen :P

April vorig jaar was overigens niet eens zo slecht, en mei vorig jaar was prima (net als deze maand ongeveer).
Maar over het hele jaar gezien was het inderdaad een matig jaar.
  woensdag 28 mei 2025 @ 23:32:29 #72
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217783730
In mei waren er (tot nu toe) 112 uren waarbij de stroomprijzen op de beurs negatief waren meldt TAZ
pi_217785831
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2025 23:32 schreef Jan_Onderwater het volgende:
In mei waren er (tot nu toe) 112 uren waarbij de stroomprijzen op de beurs negatief waren meldt TAZ
paneeltjes installeren die niet uitschakelen bij negatieve prijzen lijkt me dan ook een erg domme zet, ondertussen gaat het richting 30% van de output die gratis / negatief is. Dat is nog steeds onvoldoende om waterstof economisch te kunnen fabriceren (waterstof, lol.)
  donderdag 29 mei 2025 @ 11:06:19 #74
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217786304
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 10:10 schreef ludovico het volgende:

[..]
paneeltjes installeren die niet uitschakelen bij negatieve prijzen lijkt me dan ook een erg domme zet, ondertussen gaat het richting 30% van de output die gratis / negatief is. Dat is nog steeds onvoldoende om waterstof economisch te kunnen fabriceren (waterstof, lol.)
Het loont economisch niet om er in te investeren
pi_217786378
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2025 11:06 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Het loont economisch niet om er in te investeren
De markt is aardig verzadigd ja.
Maar de batterijen gaan de waarde weer opwaarderen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')