waarom niet? je zekert per ingang/uitgang af. waar bijvoorbeeld je netaansluiting op 3x25a afgezekerd kan worden, kun je de load op 3x35 doen mits je accus dus 3x10 kunnen bijleveren. met het risico dat de stroom "op" kan zijn.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 15:06 schreef ludovico het volgende:
[..]
Zekeren installateurs dat dan wel af? / Sluiten ze dat wel voor je aan?
Technisch lijkt het me ook prima te doen, maar of de installateur akkoord is dat die iets installeert dat zelfs de hoofdzekering eruit kan laten klappen is het 2e zegmaar.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 15:08 schreef freak1 het volgende:
[..]
waarom niet? je zekert per ingang/uitgang af. waar bijvoorbeeld je netaansluiting op 3x25a afgezekerd kan worden, kun je de load op 3x35 doen mits je accus dus 3x10 kunnen bijleveren. met het risico dat de stroom "op" kan zijn.
naja je hebt gewoon het concept van piek en permanente load. zolang het piek is is het geen probleem.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 15:09 schreef ludovico het volgende:
[..]
Technisch lijkt het me ook prima te doen, maar of de installateur akkoord is dat die iets installeert dat zelfs de hoofdzekering eruit kan laten klappen is het 2e zegmaar.
quote:Zonnepaneelhouders behouden recht op salderen stroom ondanks einde regeling'
Redactie DFT
9 min geledenin Geld
Amsterdam - Miljoenen Nederlandse huishoudens met zonnepanelen zouden recht moeten houden op het salderen, het wegstrepen van de eigen opwek tegen het totaalverbruik, ook als de salderingsregeling op 1 januari 2027 stopt.
https://uitspraken.rechts(...)LI:NL:GHAMS:2025:704quote:Op dinsdag 6 mei 2025 16:53 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)danks-einde-regeling
'
[..]
Dat denk ik ook , de kleine lettertjes zijn vaak spatwaterdicht en wijzen iedere verantwoordelijkheid afquote:Op dinsdag 6 mei 2025 16:58 schreef ludovico het volgende:
[..]
https://uitspraken.rechts(...)LI:NL:GHAMS:2025:704
Je mist altijd gewoon de juridische uitspraak om niet verward te raken van zo een bericht.
Kans is natuurlijk exorbitant hoog dat die juristen ongelijk hebben.
quote:Meerdere claimstichtingen werken aan acties tegen de energieleveranciers en de overheid om de schade van de gestopte salderingsregeling vergoed te krijgen.
Gelukkig blijft je alarm en camera systeem ook aan, want je hebt nog stroomquote:Op zaterdag 3 mei 2025 15:21 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou, als ik eerlijk moet zijn: dat vind ik peanuts als ik dan bij een stroomstoring zoals afgelopen week in half Europa (ongeacht de oorzaak) wel gewoon mijn koelkasten kan laten draaien en warm water heb enz. Zeker als het zonnig is.
Gewoon puur het feit dat je je daar dan geen zorgen om hoeft te maken, je hebt alleen wel wat beveiligingsmiddelen nodig als je de enige bent bij wie het huis wel blijft draaien
Nou ja, gordijnen maar dicht als iemand de koelkast open wil maken, en de boel met kaarsen verlichten
Je doet net alsof ik met opzet mensen misleidt. Mijn allereerste zin was, het is niet te berekenen omdat de toekomst tarieven onbekend zijn.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 16:09 schreef freak1 het volgende:
het spijt me zeer maar je negeert echt absoluut alles wat ik heb aangedragen en dit is absoluut naar de mond van je werkgever praten. het klopt echt van geen kanten.
ik zal kort ingaan op wat je zegt maar hierboven had ik al veel beter antwoord op dit alles gegeven;
[..]
absoluut heeft dat alles met durven te maken. vrijwel alle batterijboeren, blijkbaar jij inclusief, rekenen de consument redelijk rijk. in jouw voorbeeld maakt de consument zelfs 260 euro winst per jaar.
en gek genoeg weet ik zeker dat als ik je werkgever het voorstel doe dat hij onderstaand plan mag implementeren, met een garantie van een kostenpost van 0 na 10 jaar, en dat het overschot daarvan naar de werkgever gaat en het tekort aan mij betaald moet worden dan gaat hij daar niet voor tekenen. raar toch, want het is makkelijk 2600 euro verdienen in 10 jaar?
zoals je zelf al zegt, de zaken zijn dermate onduidelijk dat er op dit moment, dankzij de onrust rondom afschaffing saldering, niets maar dan ook niets te voorspellen is. dat maakt elke inschatting bij voorbaat waardeloos. er moet iets gaan veranderen in de manier waarop wij electra behandelen in NL. en dat zal in gang moeten worden gezet voor begin 2027. we gaan dus nog nieuwe wetgeving en subsidies zien... en dat gaat elke voorspelling om zeep helpen.
elke batterij leverancier rekent je een voordeel over 10 jaar voor. en geen enkele leverancier wil daar aan commiteren. dan weet je precies wat dat rekenvoorbeeld waard is. niets maar dan ook niets.
[..]
leugen 1. onderstaanden prijzen zijn NIET de uurprijzen. ik heb je ze meermaal gegeven maar zal het nogmaals doen.
[..]
https://www.frankenergie.(...)ract-onaantrekkelijk
geen idee waar je die prijs vandaan haalt maar de meeste leveranciers hanteren gewoon de marktprijzen.
[..]
ook hier haak ik al af. voorbeeld vandaag;
minimum prijs is 14 cent max prijs was 26 cent
gisteren? idem dito
eergisteren? 0 (3 uur lang, waarom dit relevant is, zie boven voor de max laadsnelheid accu) max 0,25
de prijzen die je noemt zijn cherry picking prijzen. die goed je voorbeeld uitkomen. maar gemiddeld? komen ze niet zo uit. ook ga je er vanuit dat je in een uur je accu volramt. ook niet realistisch. je hebt daar meerdere uren voor nodig, evenals ontladen mits je vol gas ontlaad. maar toch wordt er gerekend met laden tijdens 1 daluur en ontladen op 1 piekuur. dat is volstrekt onrealistisch en is misleiding.
[..]
stel stel stel.. stel als mijn oma wielen had was ze een fiets.
je doet wel heel heel heel veel aannames vooral het feit dat er zoveel exact tijdens dal ingekocht kan worden en tijdens piek verkocht kan worden.
[..]
hier laad je al het enorme hiaat in je kennis blijken. snachts is de stroom juist niet goedkoop. er is al maanden geen nacht geweest met stroom beneden den 10 cent de kWh. kijk zelf eens op https://www.frankenergie.nl/nl en de dynamische prijzen., klinkklare onzin die je verkoopt. de stroom is goedkoop gedurende de middag.
[..]
weet zo';n onzin. de stroom is duur in de ochtend en avond. het is gewoon op te zoeken en staat publiek waarom verkoop je zo;n onzin?
[..]
dit is wel heel erg een sigaar uit eigen doos, beetje het kaliber, ik heb 50 euro verdiend want ik het de taxi niet gepakt.
[..]
hier ga je weer vanuit dat je al die 10kWh keihard kan dumpen gedurende dat ene piekuur. en dat kan helemaal niet, want je hebt een max laad en ontlaadvermogen. waar je overigens verder helemaal niet over praat. het is zo'n glad verkoopverhaaltje wat je hebt, sorry dat ik het zeg, maar het ontbreekt van de technische onderbouwing van je oplossing. alleen een 10kWh batterij met een 10kW omvormer zal in een uur kunnen laden en dumpen. en die heb je niet voor de door jou geschetste 5K.
[..]
heb je een linkje naar een jaar van dagprijzen waarin dat is gelukt, of nog beter, bijvoorbeeld een blogpost van iemand of een rekening van iemand die dat is gelukt? want ik ken ze niet.
[..]
ja doei. niks 10 jaar. een batterij meet je in laadcycli. niet in jaren. de homewizard batterij claimt bijvoorbeeld dat ze 6000 cycli verwachten te halen. in jouw voorbeeld ben je dus 2 keer per dag door een complete cyclus aan het gaan, dat is 700 keer per jaar daarmee haal je dus 8 jaar. ervan uitgaande dat je geen enkele batterij degradatie opdoet. dus niks 500/jaar, maar eerder 650 per jaar..
[..]
alleen al de correctie in laadcycli zorgt al voor een theoretische daling naar 110 per jaar. lekker fragiel.
[..]
in de praktijk is het door jou geschetste voorbeeld volstrekt onmogelijk. niet alleen maak je al meerdere rekenfouten, je gaat uit van de onbalansmarkt waarop je kan blijven handelen (die zeer snel zal verdwijnen, zeker als er meerdere huishoudens gaan handelen want dan is die onbalans weg) en je haalt sales trucjes uit door levensjaren ipv levens cycli te gebruiken. los daarvan gebruik je geen enkele bron voor je prijzen (ik heb je linkjes naar de uurprijzen gegeven die jouw prijzen niet staven) en gebruik je technisch onmogelijke voorbeelden die tot elementaire rekenfouten leiden. zo is een standaard 10kWh batterij voor 5K helemaal niet uitgevoerd met een 10kW omvormen maar eerder met een 2 a 3. die kan dus niet even in dat piekuurtje dumpen of in een daluur laden.
[..]
nog altijd heb je vrijwel al mijn vragen genegeerd en is ook bovenstaand rekenvoorbeeld echt foutief. of je begrijpt je eigen spullenboel niet of je weigert kritisch te zijn op deze spullen.
hey, ik geloof in accus, ik wil er heel graag een set van zetten maar ik haat het als er misleid wordt. en je rekenvoorbeeld is echt misleiding.
als het zo makkelijk is om die 260 per jaar als winst weg te zetten, heb je vast een aantal voorbeelden van huishoudens met een blogje ofzo die die besparing hebben, of niet?
Die 14ct is pure energie belasting en je 26ct is dus 12ct opbrengst als je die energiebelasting niet kan verrekenen.quote:Op woensdag 7 mei 2025 18:06 schreef bambino het volgende:
[..]
Je doet net alsof ik met opzet mensen misleidt. Mijn allereerste zin was, het is niet te berekenen omdat de toekomst tarieven onbekend zijn.
Daarnaast heb ik de vraag die jij stelde, bij chatgpt neergelegd, of denk je dat ik alle gemiddelde prijzen uit mijn hoofd weet, of hier, voor dit topic, voor jou, even allemaal uit ga pluizen om mijn al dan niet gelijk of ongelijk te halen?
Sorry, maar ik heb echt betere dingen te doen.
Iemand zoals jij, zoekt zelf dingen uit, die hoef ik weinig wijs te maken over onze reken modellen.
En die rekenmodellen gelden met gemiddelde tarieven op dit moment. Wie weet wat 2027 gaat doen.
Daarbij zijn we geen batterijboer, maar zonnepanelen installateur/expert. Batterijen zijn nou eenmaal een toekomstig item waar veel mensen naartoe zullen gaan/willen en moeten we daar ons in verdiepen. Zo volgen we trainingen hoe en waarom etc en zijn we samen met leveranciers bezig om te kijken naar een gepaste oplossing.
Elke woning is echter anders, dus een kant en klare oplossing is er niet.
Vrijwel alles is maatwerk, ook als dat maatwerk daarna bij nog 40 klanten ingezet kan worden. Het hangt allemaal samen met je huidige omvormer. Anywho
In grote lijnen zal de AI van je batterij kijken naar de stroomprijzen van de komende dag.
Ga er vanuit dat je vol zit als de zon onder gaat. Zeg 10kWh.
Je woning verbruikt 5kWh in de nacht dus als de zon op komt heb je nog 5kWh.
Dan kijk je naar tarieven, is deze in de nacht hoger dan in de ochtend, ontlaad je je batterij op dat moment.
Stroom die je in de ochten opwekt en over hebt, stop je niet in je accu, maar in het net, voor dan geldend tarief.
Dan zal op een gegeven moment stroom goedkoper worden (in de mooie maanden zeker) en ga je dus je batterij vol pompen. Heb je toch over, gaat dat het net in.
Wek je niet voldoende op in die paar uurtjes, ga je stroom uit het net trekken (negatief nog mooier, krijg je geld toe) tot je batterij vol hebt en de prijs weer langzaam stijgt.
Dan ga je wat je opwekt nog verkopen, tot de zon onder gaat en je batterij vol is.
Rinse and repeat.
In de winter is het andersom. Stroom zal enorm duur zijn overdag wanneer iedereen de woning op temperatuur wil houden.
In de nacht zal stroom goedkoper zijn.
Er zijn genoeg sites die historische data laten zien. Ik pak even een extreem eruit.
24 december 2024 (record dag hoogste prijs).
Tussen 17:00 en 18:00 is de hoogste prijs dynamisch gemeten, te weten 1,21 inc belastingen.
Tussen middernacht en de ochtend was dit rond de 30 cent.
In die periode wek je vrij weinig op. Dus je gaat je batterij vol knallen voor 30-40 cent en gaat zodra de stroom richting de 1 euro gaat ontladen zo snel je kunt, mar een klein beetje reserve om de eigen behoefte die er is te coveren.
Niet veel later (20:00) is de prijs alweer 50 cent.
Dus in de winter ga je, vrijwel zonder je panelen te gebruiken, geld verdienen door te handelen met stroom.
Buy low sell high.
En ook hier geldt, het is onberekenbaar wat jij thuis daarmee gaat verdienen.
Heb je je warmtepomp op het juiste programma (zorgen dat alles op temperatuur is voor dure periode komt)
Heb je je was gedraaid, auto geladen, etc etc in de goedkope tijdvakken.
En ja, dit wordt een behoorlijke learning curve voor veel mensen. Aanpassen wanneer je bepaalde zaken moet doen of laten, afhankelijk van wat het kost.
Iedereen (die wil besparen) moet gaan letten op elk uur, wat wel en niet gebruiken.
ChatGPT heeft van al die voorbeelden een gemiddelde gemaakt, en daar kwam de berekening uitrollen die hier boven staat.
En een terugverdientijd van 6.5-7 jaar is niet eens zo heel gek. Dat komt redelijk in de buurt van de waarheid, mits 2025 tarieven de komende 7 jaar gelijk zouden blijven. Maar dat is niet het geval, waarschijnlijk.
Dus, realistisch zou 10 jaar zijn.
Wat betekent dat je 500 euro per jaar bespaard door het inzetten van een batterij, in die samenstelling.
Gaat je batterij meer dan 10 jaar mee? Normaal gesproken wel, maar hij zal wel steeds minder kunnen.
15 jaar is niet gek, dat is wel de verwachting.
Dus dan zou je na 15 jaar 2500 euro verdiend hebben op een investering van 5000 euro.
Dat is geen heel beroerd rendement.
Verder, je hebt nogal wat verwijten op mijn post (nogmaals, voorbeeld van chatgpt), en met veel dingen snap ik ook wel wat je bedoeld. Max laad/ontlaadvermogen is een dingetje. Maar het ging om een algemeen voorbeeld in 1 bepaald scenario.
En nee, als je 5kW kan ontladen met een 10kWh batterij, dan heb je 2 uur nodig.
Maar je wil vaak ook een beetje achter de hand houden (10% is sowieso normaal als minimum SOC) en misschien ook nog wel 10% voor je eigen verbruik just in case.
Dus dan heb je effectief 8kWh.
1 setje die we nu hebben geplaatst kan ook maar 5kWh ontladen, hoger kan die batterij niet, ookal is de omvormer een 8kW variant.
SolarEdge kan het met hun 48V batterijen ook niet. 4kW bij 1, 5kW bij meer dan 1.
De nexgen die eind dit jaar uitkomt (buitenland) kan 14kW (uiteraard, mits passende omvormer), maar dat is het mooie van nextgen, die omvormers kunnen dat (story for another day).
Daarom, het is niet niet durven, het is lastig om in 1 voorbeeld te laten zien hoe het zal zijn.
Want bij jou kan het verhaal daadwerkelijk compleet anders zijn.
Bij mij kan het bijvoorbeeld helemaal niet, door mijn opstelling panelen.
Kost een godsvermogen wil ik dat ombouwen naar batterij (2 omvormers, alle optimizers vervangen etc).
En bij een gepensioneerd stel die lekker de hele dag op de bank zit met 23 graden in de winter, is de berekening heel anders dan een jong stel met 2 kleine kids, die beide 30+ uur werken en overdag dus vrijwel nooit iemand thuis is.
En alles ertussenin.
En stel stel stel, tja, ik moet een stelling aannemen. Ik moet een voorbeeld geven.
Dus ik stel dat x y doet voor z periode. Niets meer, niets minder.
Als je van mening bent dat x of y of z anders moet, kun je met die berekening zelf je factoren aanpassen en je eigen berekening maken.
En om er hierna niet weer een mega quote reply ding van te maken. Als je specifieke vragen hebt die ik blijkbaar al meermaals gemist hebt, zet ze dan is kortbondig in een post 1.2.3.4. en ik zal ze, indien mogelijk, beantwoorden of zeggen dat ik het niet.
tja. als je niet ingaat op je aanschafkosten, niet duidelijk genoeg ingaat op de max laad en ontlaad capaciteit en je berekening door chatgpt laat doen inclusief redenering dan ga ik weinig discussie voeren.quote:Op woensdag 7 mei 2025 18:06 schreef bambino het volgende:
[..]
Je doet net alsof ik met opzet mensen misleidt. Mijn allereerste zin was, het is niet te berekenen omdat de toekomst tarieven onbekend zijn.
Daarnaast heb ik de vraag die jij stelde, bij chatgpt neergelegd, of denk je dat ik alle gemiddelde prijzen uit mijn hoofd weet, of hier, voor dit topic, voor jou, even allemaal uit ga pluizen om mijn al dan niet gelijk of ongelijk te halen?
Sorry, maar ik heb echt betere dingen te doen.
Iemand zoals jij, zoekt zelf dingen uit, die hoef ik weinig wijs te maken over onze reken modellen.
En die rekenmodellen gelden met gemiddelde tarieven op dit moment. Wie weet wat 2027 gaat doen.
Daarbij zijn we geen batterijboer, maar zonnepanelen installateur/expert. Batterijen zijn nou eenmaal een toekomstig item waar veel mensen naartoe zullen gaan/willen en moeten we daar ons in verdiepen. Zo volgen we trainingen hoe en waarom etc en zijn we samen met leveranciers bezig om te kijken naar een gepaste oplossing.
Elke woning is echter anders, dus een kant en klare oplossing is er niet.
Vrijwel alles is maatwerk, ook als dat maatwerk daarna bij nog 40 klanten ingezet kan worden. Het hangt allemaal samen met je huidige omvormer. Anywho
In grote lijnen zal de AI van je batterij kijken naar de stroomprijzen van de komende dag.
Ga er vanuit dat je vol zit als de zon onder gaat. Zeg 10kWh.
Je woning verbruikt 5kWh in de nacht dus als de zon op komt heb je nog 5kWh.
Dan kijk je naar tarieven, is deze in de nacht hoger dan in de ochtend, ontlaad je je batterij op dat moment.
Stroom die je in de ochten opwekt en over hebt, stop je niet in je accu, maar in het net, voor dan geldend tarief.
Dan zal op een gegeven moment stroom goedkoper worden (in de mooie maanden zeker) en ga je dus je batterij vol pompen. Heb je toch over, gaat dat het net in.
Wek je niet voldoende op in die paar uurtjes, ga je stroom uit het net trekken (negatief nog mooier, krijg je geld toe) tot je batterij vol hebt en de prijs weer langzaam stijgt.
Dan ga je wat je opwekt nog verkopen, tot de zon onder gaat en je batterij vol is.
Rinse and repeat.
In de winter is het andersom. Stroom zal enorm duur zijn overdag wanneer iedereen de woning op temperatuur wil houden.
In de nacht zal stroom goedkoper zijn.
Er zijn genoeg sites die historische data laten zien. Ik pak even een extreem eruit.
24 december 2024 (record dag hoogste prijs).
Tussen 17:00 en 18:00 is de hoogste prijs dynamisch gemeten, te weten 1,21 inc belastingen.
Tussen middernacht en de ochtend was dit rond de 30 cent.
In die periode wek je vrij weinig op. Dus je gaat je batterij vol knallen voor 30-40 cent en gaat zodra de stroom richting de 1 euro gaat ontladen zo snel je kunt, mar een klein beetje reserve om de eigen behoefte die er is te coveren.
Niet veel later (20:00) is de prijs alweer 50 cent.
Dus in de winter ga je, vrijwel zonder je panelen te gebruiken, geld verdienen door te handelen met stroom.
Buy low sell high.
En ook hier geldt, het is onberekenbaar wat jij thuis daarmee gaat verdienen.
Heb je je warmtepomp op het juiste programma (zorgen dat alles op temperatuur is voor dure periode komt)
Heb je je was gedraaid, auto geladen, etc etc in de goedkope tijdvakken.
En ja, dit wordt een behoorlijke learning curve voor veel mensen. Aanpassen wanneer je bepaalde zaken moet doen of laten, afhankelijk van wat het kost.
Iedereen (die wil besparen) moet gaan letten op elk uur, wat wel en niet gebruiken.
ChatGPT heeft van al die voorbeelden een gemiddelde gemaakt, en daar kwam de berekening uitrollen die hier boven staat.
En een terugverdientijd van 6.5-7 jaar is niet eens zo heel gek. Dat komt redelijk in de buurt van de waarheid, mits 2025 tarieven de komende 7 jaar gelijk zouden blijven. Maar dat is niet het geval, waarschijnlijk.
Wat betekent dat je 500 euro per jaar bespaard door het inzetten van een batterij, in die samenstelling.
Gaat je batterij meer dan 10 jaar mee? Normaal gesproken wel, maar hij zal wel steeds minder kunnen.
Dus dan zou je na 15 jaar 2500 euro verdiend hebben op een investering van 5000 euro.
Verder, je hebt nogal wat verwijten op mijn post (nogmaals, voorbeeld van chatgpt), en met veel dingen snap ik ook wel wat je bedoeld. Max laad/ontlaadvermogen is een dingetje. Maar het ging om een algemeen voorbeeld in 1 bepaald scenario.
En nee, als je 5kW kan ontladen met een 10kWh batterij, dan heb je 2 uur nodig.
Maar je wil vaak ook een beetje achter de hand houden (10% is sowieso normaal als minimum SOC) en misschien ook nog wel 10% voor je eigen verbruik just in case.
Dus dan heb je effectief 8kWh.
1 setje die we nu hebben geplaatst kan ook maar 5kWh ontladen, hoger kan die batterij niet, ookal is de omvormer een 8kW variant.
SolarEdge kan het met hun 48V batterijen ook niet. 4kW bij 1, 5kW bij meer dan 1.
De nexgen die eind dit jaar uitkomt (buitenland) kan 14kW (uiteraard, mits passende omvormer), maar dat is het mooie van nextgen, die omvormers kunnen dat (story for another day).
Daarom, het is niet niet durven, het is lastig om in 1 voorbeeld te laten zien hoe het zal zijn.
Want bij jou kan het verhaal daadwerkelijk compleet anders zijn.
Bij mij kan het bijvoorbeeld helemaal niet, door mijn opstelling panelen.
Kost een godsvermogen wil ik dat ombouwen naar batterij (2 omvormers, alle optimizers vervangen etc).
En bij een gepensioneerd stel die lekker de hele dag op de bank zit met 23 graden in de winter, is de berekening heel anders dan een jong stel met 2 kleine kids, die beide 30+ uur werken en overdag dus vrijwel nooit iemand thuis is.
En alles ertussenin.
En stel stel stel, tja, ik moet een stelling aannemen. Ik moet een voorbeeld geven.
Dus ik stel dat x y doet voor z periode. Niets meer, niets minder.
Als je van mening bent dat x of y of z anders moet, kun je met die berekening zelf je factoren aanpassen en je eigen berekening maken.
En om er hierna niet weer een mega quote reply ding van te maken. Als je specifieke vragen hebt die ik blijkbaar al meermaals gemist hebt, zet ze dan is kortbondig in een post 1.2.3.4. en ik zal ze, indien mogelijk, beantwoorden of zeggen dat ik het niet.
voor we een hele discussie gaan voeren over waar we het allang over eens zijn;quote:Op donderdag 8 mei 2025 01:29 schreef investeerdertje het volgende:
@:freak1 ik had door de post van @:vonkenboer bewust niet meer geantwoord.
Maar laten we eerlijk zijn, dat salderen er af gaat is nu een gegeven. Als je nu alweer komt met in- en verkoop prijzen waarbij je de energiebelasting vergeet. Sorry.
Nee een accu zal niet het hele jaar effect hebben. Maar een mooie zomerse dag als vandaag lag mijn teruglever vergoeding op 11.72 cent (excl belasting, ik ga uit van 1 januari 2027. Heb ze immers nog niet hangen en ben mij voorbereiden op einde salderen). Mijn inkoop lag op 26.70 cent. (Beide bedragen gemiddeld over de dag).
Prachtige dag. Maar ik heb toch een cent winst per kWh. Voor deze hele maand is dat nu 24.29 inkoop en 5.68 teruglevering.
Voor vorige maand is dat 26.50 inkoop voor 4.46 teruglevering.
En voor maart 27.53 inkoop en 7.75 teruglevering.
Ik hoef niet eens moeite te doen om een prachtig rendement te zien. Helemaal als ik mij bedenk dat ik met 1 homewizard accu dus al 800 watt terug kan leveren als ik (zoals vandaag) tegen 7 uur voor 28.75 cent mijn eten sta te koken per kWh.
Je denkt echt te bekrompen.
Ik hoef geen nacht door te kunnen halen op accu kracht. Ik wil de scherpe pieken van mijn energierekening af schaven. Helemaal zodra salderen er af is.
Als dat betekent dat als ik ze volgend jaar laat plaatsen ik even minder rendement maak. Sure. Maar dat trekt wel weer recht. De "kosten" waar je mee rekent kan je ruim opvangen. Alleen dan gebruik je hem niet elke dag toch?
En @:bambino om de "intelligentie" van zo een accu nu "ai" te noemen is echt verkooppraat. Het is gewoon een basis algoritme, het is niets bijzonders en echt geheel niet moeilijk. Hier is het echt een verkoopterm.
Verder roep ik op om als je hier echt op door wil gaan, een los topic te openen.
De business modellen van accu's kloppen nu absoluut nietquote:Op donderdag 8 mei 2025 07:41 schreef freak1 het volgende:
[..]
voor we een hele discussie gaan voeren over waar we het allang over eens zijn;
-ik ben fan van accu's. zoals gezegd ik ben al tijden bezig om de hobbels te nemen om zelf een grote capaciteit accu neer te zetten, mij hoef je niet te overtuigen. mijn issue ligt bij het ontzettend positief voorschotelen van terugverdientijden en uitspraken als "zo gek is het niet om die in 6.5 tot 7 jaar terug te verdienen". dat is, mijns inziens, pure oplichting en verkooppraat.
-die in en verkoopprijzen met energiebelasting zijn nog een maand of 17 relevant wat toch, in een berekening waar de terugverdientijd zo ontzettend "kort" zou zijn toch wel een dingetje. en mijn gevoel is dat er iets met die belasting gedaan moet worden mochten accu's populair gaan worden. waarom betaal ik wel energiebelasting bij inkoop, maar bij verkoop hef ik dat niet aan een ander? daar is het laatste nog niet over gezegd en dat is o.a. bij het bidrectioneel laden nu een dingetje en moet voor 2030 iets mee geregeld zijn vanuit de EU. dus je hebt daar helemaal gelijk in hoor.
-sowieso is de casus voor eigen gebruik bijzonder goed. met en zonder energiebelasting. maar de heren van de accu pakketten pakken allemaal ook een gezonde dosis inkomsten mee met dat handelen. en dan krijg je na 2027 nog eens een extra portie "straf" dankzij de energiebelasting zoals die nu berekend wordt. al die berekeningen lopen met het incorporeren van energie belasting verrekening bij handelen en negeren bij eigen gebruik. en dat vind ik oplichting. ben consistent.
-ik denk zeker niet te bekrompen. je vergeet overigens wel even de max. ontlading en lading van die homewizard, dus je moet gemiddelde prijzen over blokken van 4 uur nemen want je kunt niet die max even dumpen in een uurtje maargoed.
laat ik het dan nog even zo doen in boldik ben het met je eens. er is een goede casus te maken voor thuis accus, nu in in 2027. het schipperen van de overheid helpt echter niet. ik ben het met je eens dat er goede casussen zijn. ik ben het oneens met de leveranciers die de klanten rijk rekenen en dit soort terugverdientijden "beloven"
quote:'Nederland stevent af op fors stroomtekort'
Theo Besteman 1 uur geledenin Financieel
Amsterdam - Nederland dreigt binnen vijf jaar met structurele tekorten van flexibel inzetbare stroom te kampen. Die waarschuwing volgt uit onderzoek van de energieadviesbureaus Publieke Zaken en Quo Mare
Minder gascentrales gewenst door politiek
Opeenvolgende kabinetten willen minder van zulke installaties die op gas stoken om zo de bijkomende CO2-uitstoot te drukken en daarmee aan de klimaatafspraken te kunnen voldoen.
Volgens het nieuwe rapport resteert daardoor in 2033 nog slechts 9 gigawatt aan capaciteit van zulke gascentrales.
Terwijl bedrijven en huishoudens in 2030 al een vraag naar flexibel vermogen nodig hebben dat uitkomt op 23 gigawatt.
Import van elektriciteit en zelfs de zware batterijen kunnen die kloof slechts deels overbruggen, stelt energie-econoom Hans van Cleef van Publieke Zaken. „
Tijdens de dunkelflaute met enkele weken met nauwelijks zon of wind red je het niet met de import of batterijen. Buurlanden zijn mogelijk ook niet in staat om altijd stroom te leveren. Dan heb je meer nodig.”
Niet ingaat op aanschafkosten? In mijn voorbeeld heel duidelijk, 5k.quote:Op donderdag 8 mei 2025 07:33 schreef freak1 het volgende:
[..]
tja. als je niet ingaat op je aanschafkosten, niet duidelijk genoeg ingaat op de max laad en ontlaad capaciteit en je berekening door chatgpt laat doen inclusief redenering dan ga ik weinig discussie voeren.
ik ben niet tegen batterijen, ik ben absoluut wars van het feit dat je zo makkelijk even een 500 euro "Winst" per jaar schetst en een terugverdientijd blijft volhouden van een jaar of 7 dan haak ik af.
ik zit al jaren in de markt voor een batterij, voor mezelf maar ook voor anderen en iedere leverancier gebruikt dezelfde "zonnige" plaatjes en berekeningen als jij doet. als ik dan voorstel om dat op papier vast te leggen en ze een paar jaar extra te geven, 10 jaar, en het verschil en winst achteraf te verrekenen (toch niet terugverdiend? leverancier betaald het verschil. wel terugverdiend + winst? dat gaat naar de leverancier) dus een zeer zeer gunstige deal ten opzichte van de leverancier is er niet 1 die daar aan wil commiteren.
als je dat niet durft, waarom dan wel net doen alsof je het in een jaar of 7 kan terugverdienen?
daar schuurt het voor me. maargoed, daar ga je eigenlijk niet op in met feiten en dat je je werkt door chatgpt laat doen dan ben ik klaar. succes verder met de handel.
Van mij hoeft er geen apart topic voor te komen. Batterijen staan in directe verbinding met zonnepanelen. Dus dat hoort mijn inziens in dit topic.quote:Op donderdag 8 mei 2025 01:29 schreef investeerdertje het volgende:
@:freak1 ik had door de post van @:vonkenboer bewust niet meer geantwoord.
Maar laten we eerlijk zijn, dat salderen er af gaat is nu een gegeven. Als je nu alweer komt met in- en verkoop prijzen waarbij je de energiebelasting vergeet. Sorry.
Nee een accu zal niet het hele jaar effect hebben. Maar een mooie zomerse dag als vandaag lag mijn teruglever vergoeding op 11.72 cent (excl belasting, ik ga uit van 1 januari 2027. Heb ze immers nog niet hangen en ben mij voorbereiden op einde salderen). Mijn inkoop lag op 26.70 cent. (Beide bedragen gemiddeld over de dag).
Prachtige dag. Maar ik heb toch een cent winst per kWh. Voor deze hele maand is dat nu 24.29 inkoop en 5.68 teruglevering.
Voor vorige maand is dat 26.50 inkoop voor 4.46 teruglevering.
En voor maart 27.53 inkoop en 7.75 teruglevering.
Ik hoef niet eens moeite te doen om een prachtig rendement te zien. Helemaal als ik mij bedenk dat ik met 1 homewizard accu dus al 800 watt terug kan leveren als ik (zoals vandaag) tegen 7 uur voor 28.75 cent mijn eten sta te koken per kWh.
Je denkt echt te bekrompen.
Ik hoef geen nacht door te kunnen halen op accu kracht. Ik wil de scherpe pieken van mijn energierekening af schaven. Helemaal zodra salderen er af is.
Als dat betekent dat als ik ze volgend jaar laat plaatsen ik even minder rendement maak. Sure. Maar dat trekt wel weer recht. De "kosten" waar je mee rekent kan je ruim opvangen. Alleen dan gebruik je hem niet elke dag toch?
En @:bambino om de "intelligentie" van zo een accu nu "ai" te noemen is echt verkooppraat. Het is gewoon een basis algoritme, het is niets bijzonders en echt geheel niet moeilijk. Hier is het echt een verkoopterm.
Verder roep ik op om als je hier echt op door wil gaan, een los topic te openen.
onzin.quote:Op donderdag 8 mei 2025 17:29 schreef bambino het volgende:
[..]
Niet ingaat op aanschafkosten? In mijn voorbeeld heel duidelijk, 5k.
En dat is realistisch, maar wel compleet afhankelijk van wat je nu hebt.
Heb je nu een oude omvormer, dan moet er een nieuwe omvormer bij + batterijen.
Heb je nu een omvormer (Growatt bijvoorbeeld) die al geschikt is, dan kan het zelfs voor onder de 4K.
Heb je nu een Enphase systeem, of SolarEdge systeem, en wil je een batterij daarbij, dan redt ik het niet met 5k.
500 euro per kWh is een redelijke schatting. Wil je het exact, ik bereken het met alle plezier voor je als ik weet welk exact model omvormer je nu hebt.
Laad en ontlaad, ligt aan de batterij.
Dus, afhankelijk van de vraag hierboven, kan ik een opzetje maken, en dán precies vertellen wat hij doet.
Berekening door chatgpt was voor nu om heel eenvoudig een gemiddelde berekening te geven waarbij ik een aantal parameters heb ingevuld en AI uitzoekt wat gemiddeld gedaan wordt met een batterij, hoeveel zelf verbruik, hoeveel handelen op markt, etc.
Kloppen die getallen exact, nee, nooit. Nogmaals, iedere situatie is anders + niemand weet wat er over 1,5 jaar precies gebeurd.
Dus de berekening was voor jan doedel, en als voorbeeld wat het kan zijn mits tarieven gelijk blijven zoals vandaag de dag.
En ja, 10 jaar terugverdientijd is in mijn optiek prima haalbaar.
Maar ookal wist ik 101% zeker dat mijn systeem in jouw situatie na 8 jaar terug te verdienen is, waarom zou ik je die 10 jaar deal doen? Natuurlijk gaat geen 1 leverancier je dat aanbieden.
Als jij, heel overdreven, na dag 1 je batterij uitzet, krijg je alsnog je (in voorbeeld) 5K.
Of hem af en toe uit zet. Of bij een storing vergeet aan te zetten. Of de AI verkeerd instelt/uit zet.
Allemaal zaken waar ik geen controle over heb. Dus alle risico ligt bij mij. Zo werkt de wereld niet.
Jij koopt iets, met een bepaald idee. Daar ga je dan vanuit.
Lukt het, mooi, gewonnen. Faalt het, he jammer, verloren.
Zijn de verschillen in de praktijk groot, wij denken van niet.
Heb jij hem na 9,6 of 10,2 jaar terugverdiend, geen idee.
Wie weet wat stroom/handelen/etc over 5-8 of zelfs 2 jaar doet.
Het is een voorspelling, op basis van bepaalde aannames.
Conclusie? Jij moet geen batterij kopen, daar krijg je alleen maar stress van als je een maand/jaar niet haalt wat je hoopte dat hij zou halen. Jij zit er met een heel ander beeld in dan de batterij kopers op dit moment.
Mensen met geld over, die gewoon mee willen doen met het nieuwste, en verwachten dat ze er ook nog wat geld aan over houden over 8-10-12 jaar. En of dat nu 8 of 12 is, boeit ze niks.
Die mensen hebben ook zonnepanelen gekocht toen het net een hit werd, 2012-2015. En hebben daar gegokt (want iedereen was toen ook bang) en flink op gewonnen.
Het enige wat ik je kan garanderen, is of het in jouw situatie wel of niet zinvol is. Met bepaalde vragen en details kan ik daar antwoord op geven.
En zinvol is dan discutabel, wat is zinvol. Antwoord kort door de bocht, wanneer de verwachting is dat je het product terugverdiend voor hij aan vervanging toe is, en uiteraard liever een paar jaar eerder.
Ga je dik cashen op aan batterij inzetten, natuurlijk niet.
Het gaat om een besparing, hoe groot of klein ook.
Geld op de bank levert niks op, dus met deze investering kan je er nog wat op verdienen, heb je een leuk product in huis, ben je een van de eersten (momenteel), heb je iets om over te kletsen met je vrienden, etc.
Het eerlijke antwoord is dat een berekening onmogelijk is. Dus het enige wat ik heb gedaan is een voorbeeld berekening maken met tarieven zoals ze nu zijn.quote:Op donderdag 8 mei 2025 17:40 schreef freak1 het volgende:
[..]
onzin.
en ik ga er echt niet teveel tijd meer aan spenderen, het vervuild het topic en iets met diens brood men eet, diens woord etc. etc.
reactie:
-als je alles zo positief mogelijk berekend en dan eindigt met "dat hangt er vanaf" dan ken ik er nog wel een paar. ik snap je wel, maar je rekent gewoon super positief en bij weerwoord is het dan "ohja hangt er vanaf"
-je gaat al nat bij "mits tarieven gelijk blijven"
-onzin over je 10 jaar. in een contract kun je dat allemaal prima ondervangen alle dingen die je aanstipt. waarom je die deal zou doen? omdat ik je dan, volgens je eigen berekening, na 10 jaar nog eens een dikke 1500 euro schuldig ben. lekker toch? of je moet vies zijn van geld. en zaken als batterij uitzetten, af en toe uitzetten, AI (het is echt geen fucking AI, dat is mijn werkgebied, dit is een overschat algoritme waarje het over hebt, kap met dat AI overal infrotten) dat is allemaal te ondervangen in een afspraak. dat alle risico van jou is absolute onzin. jij komt met een claim dat binnen een jaar of 6 a 7 hartstikke realistisch is. dan doe ik je een voorstel, daarin mag je alle randzaken die je nu noemt gewoon afdekken, en dan nog zou jij het niet aangaan met je. dat geeft exact aan hoeveel je voorspelling waard is. 0 noppes nada.
en dan dit
"Lukt het, mooi, gewonnen. Faalt het, he jammer, verloren."
ik hoop dat je een keer een nieuwe auto koopt en de auto verkoper tegen je zegt, als je bij 20.000 km je motor in de soep draait hij dan zegt, poh, niet gelukt, jammer, verloren!
-ik heb je meerdere malen mijn beweegredenen voor accus gegeven in dit topic. die zijn valide. maar daar ga je niet op in. als een standaard verkoper ga je in op terugverdientijden. compleet irrelevant voor mij. ik ga er niet van uit dat ik hem terug ga verdienen. ik ga uit van kosten drukken, voorspelbaarheid creeren, backup hebben. maar dat heb je niet gelezen. dus als je me in een hokje wil drukken, dan wel het correcte.
en je laatste zin is genoeg om mee af te sluiten.
een besparing betekend dat je bespaard. dus investering moet kleiner zijn dan opbrengsten.
jij claimt dat is zeker zo na een ajar of 6 a 7. ik betwijfel dat.
ik vind het consumenten voorliegen, de manier waarop je rekent en claimt een glazen bol te hebben.
het feit dat je niet een overeenkomst aan durft te gaan, met al je geitenpaadjes erin opgenomen waar je zo bang voor bent, voor een duur van 10 jaar zegt genoeg over je eigen claims.
misschien wordt het in de toekomst goedkoper om in de winter in Afrika te wonen dan hier te blijvenquote:Op donderdag 8 mei 2025 17:36 schreef bambino het volgende:
[..]
Van mij hoeft er geen apart topic voor te komen. Batterijen staan in directe verbinding met zonnepanelen. Dus dat hoort mijn inziens in dit topic.
Immers zullen bijna alle zonnepanelen bezitters nu of in de toekomst geconfronteerd worden met het feit dat batterijen niet weg te denken zullen zijn.
voor iemand die wel de knuppel in het hoenderhok gooit met een statementquote:Op zondag 11 mei 2025 12:27 schreef bambino het volgende:
[..]
Het eerlijke antwoord is dat een berekening onmogelijk is. Dus het enige wat ik heb gedaan is een voorbeeld berekening maken met tarieven zoals ze nu zijn.
Ik kan geen berekening maken over tarieven die nog niet bestaan.
En waarom ik de deal niet zou doen, om bovenstaande. Ik weet niet wat er over 5 jaar gebeurd. Misschien komt er wel een nieuwe wetgeving die het hele batterij verhaal om zeep helpt. Geen idee.
Niemand weet dat.
Daarbij ben ik geen eigenaar, maar simpelweg werknemer.
Dit betekent overigens ook dat het indirect geen reet uitmaakt of ik het nu verkoop of niet.
Echter, als het bedrijf nooit wat verkoopt ben ik onnodig en sluit het bedrijf, daarom indirect.
M.a.w. het is niet zo dat ik er rijk van wordt als ik eentje meer of minder verkoop, of 100.
En ja, ik gebruik de term AI omdat de markt die term gebruikt.
Is het 100% AI zoals de tech wereld AI heeft bedacht en in gebruik heeft, vast niet. Maar who cares?
Nogmaals, niemand gaat iets verkopen met "met een geautomatiseerd slim algoritme" maar "met AI".
Simpel, snel, gemiddelde persoon weet dat er iets achter zit dat er over nadenkt.
En leuk voorbeeld die je gebruikt. Ik heb een nieuwe auto gekocht, na 5,5 jaar ging de motor kapot, geen garantie "jammer joh" is precies hoe de markt daar op reageert.
En je valide redenen waar ik niet op in ga, misschien lees ik er over heen. Ik wil overal wel op in gaan. Zou niet weten waarom ik iets zou negeren.
Dat jij het voorliegen noemt, prima. Dan liegt de hele markt dus, want iedereen zegt nagenoeg hetzelfde.
En de deal, nogmaals, het is niet mijn bedrijf. En zoals eerder gezegd, ik ga geen 10 jaar lang controleren of jij je batterij wel optimaal gebruikt (mogelijkheid), jij hebt niks te verliezen in die deal. Jij hebt 0 risico.
Hoe dan ook heb jij na 10 jaar je investering terug.
Slaat natuurlijk nergens op.
Maar je bent blijkbaar nogal snel gepikeerd, en maakt je nogal druk hierom. Dus laten we inderdaad stoppen met de discussie. Als je het ergens niet mee eens bent, reageer je lekker nog een keer. Mag jij laatste woord hebben, mij om het even.
en vervolgens ook zegtquote:ChatGPT heeft van al die voorbeelden een gemiddelde gemaakt, en daar kwam de berekening uitrollen die hier boven staat.
toont exact mijn punt aanquote:Het eerlijke antwoord is dat een berekening onmogelijk is. Dus het enige wat ik heb gedaan is een voorbeeld berekening maken met tarieven zoals ze nu zijn.
Ik kan geen berekening maken over tarieven die nog niet bestaan.
En waarom ik de deal niet zou doen, om bovenstaande. Ik weet niet wat er over 5 jaar gebeurd. Misschien komt er wel een nieuwe wetgeving die het hele batterij verhaal om zeep helpt. Geen idee.
Niemand weet dat.
Gewoon aanvragen? Volgens mij mag iedereen een enlighten account aanmaken. Zijn genoeg mensen die zelf plaatsen.quote:Op zondag 11 mei 2025 12:52 schreef investeerdertje het volgende:
@:bambino wat is de goedkoopste manier om een installateurs account te krijgen voor Enphase. Als consument.
Omdat je erom vraagt. Kort antwoord:quote:Op zondag 11 mei 2025 16:11 schreef freak1 het volgende:
[..]
voor iemand die wel de knuppel in het hoenderhok gooit met een statement
[..]
en vervolgens ook zegt
[..]
toont exact mijn punt aan
eerst geef je aan dat 6.5-7 jaar realistisch is alles alles bij hetzelfde blijft, en dat daarom 10 jaar realistisch is.
je zegt daarna ook dat je na 15 jaar 2500 euro hebt verdiend.
daar zit geen woord frans tussen. dat is dan toch gewoon een keiharde claim die je maakt?
dan is het toch absoluut geen rare vraag van mij om te zeggen, laten we samen een contract afsluiten, jij mag daar alle voorwaarden in frommelen die je wilt zoals accu niet uit mogen zetten, volgens jullie manier handelen, monitoring via jullie platform zodat ik controleerbaar ben etc. etc. en dan na die 10 jaar, waairn ik volgens jou dat realistisch heb terugverdiend en eigenlijk al winst draai want waarschijnlijk is het 6,5 tot 7 jaar, dan toch 100 procent in het voordeel van jullie bedrijf?
je kunt niet zeggen "het is realistisch dat je het in 10 jaar terugverdiend" en zogauw ik je daaraan wil houden meteen zeggen "niemand weet wat er gaat gebeuren en wie weet komt er een wetgeving die de boel om zeep helpt"
die laatste zin is de waarheid. niemand weet dat. dus als iemand nu een accu koopt, doe dat dan om voordelen die je nu hebt.
terugverdientijden met accu's zijn stuk voor stuk positieve inschattingen die naar alle waarschijnlijkheid keihard stuk gaan lopen omdat de regering iets moet gaan doen na afschaffing salderen en verdere destabilisatie van het energienet. dat kan niet anders. en dat weten alle accu jongens donders goed. en dat is exact waarom ze wel met "Realitische" terugverdientijden van 10 jaar rekenen en je dus met 15 jaar gekeken een dief van je eigen portemonnee bent als je het niet doet (ik laat volgens jou immers 2500 euro liggen) maar zogauw je, compleet in het voordeel van de accu jongens, daar een deal over wilt sluiten geven ze niet thuis. al je argumenten die je geeft waarom de deal slecht voor jou zou zijn met alle manieren waarop ik vals kan spelen heb ik ondervangen. die mag je allemaal utislutien in je contract. en nog doe je het niet. en na een flinke hoeveelheid posts komt er pas de waarheid. terugverdientijden zijn bullshit want niemand weet wat er gaat gebeuren. en iedereen kan op zijn klompen aanvoelen dat er iets gaat gebeuren.
en ja, dat noem ik liegen. misleiding. iedereen die een beetje thuis is in accus weet dat de terugverdientijden uit de duim zijn gezogen. en kassa/radar en de verschillende fora staan vol met consumenten die zijn voorgelogen. die de terugverdientijden helemaal niet halen. en vervolgens de accujongens die niet thuis geven. "het was maar een schatting".
dan kun je het ultieme zwaktebod doen en mij maar gepikeerd noemen, en helemaal als kleine calimero roepen dat ik dan maar het laatste woord moet hebben, maar niet 1 argument heb je weerlegd.
maar je komt wel met shit zoals "Ik kan geen berekening maken over tarieven die nog niet bestaan." en tegelijk dat 10 jaar terugverdientijd realistisch is. bullshit.
en dan mijn autovoorbeeld. als jij met 20.000km je motor in de soep draait, 5,5 jaar of niet, is dat volledig onder garantie gedekt. ongeacht de leverancier. iets met verwachte levensduur enzo.
oh en "iets achter zit dat er over nadenkt." er zit helemaal niets achter dat er over nadenkt. het is een algoritme. geen AI. maargoed, zoek dat in je eigen tijd even lekker uit want dat zijn echt 2 verschillende zaken.
en je zwaktebod dat ik maar gepikeerd ben, nee ik irriteer me aan de voorliegers in de samenleving die nu een graantje willen meepikken van de accu;s.
je mag gewoon nog reageren dat je een laatste woord hebt dat hoef ik niet te hebben. maar het is jammer dat je je eigen kronkelen niet inziet.
quote:Stroomprijs zakt fors onder nul euro: zo kun je geld verdienen door nu je elektrische apparaten aan te zetten
Theo Besteman
Aangepast: Vandaag, 13:30Vandaag, 12:49in Geld
Amsterdam - Huishoudens kunnen zondagmiddag flink verdienen als ze hun elektrische apparaten aanzetten. De stroomprijs zakt opnieuw fors onder nul euro, tot -28 cent per kilowattuur.
Zelfs inclusief de energiebelasting van zo'n 15 cent per kilowattuur krijgen huishoudens met een dynamisch contract, dat een dag vooruit de stroomprijs toont, zondagmiddag enkele uren geld toe als ze dan stroom gebruiken.
De totale energierekening valt daarmee over het jaar ook flink lager uit.
Toch zit ik er over na te denken om met de terugleverkosten die ik moet betalen bij de grote jongens over te schakelen naar bijv. Tibber. Daar wordt nog netjes gesaldeerd. Mijjn teruglevering ligt ergens tussen de 5000-6000 kWh op jaarbasis en dat kost me 90 euro per maand bij Vattenfall momenteel. Aangezien ik geen overproductie heb (verbruik vanwege warmtepomp asynchroon en vooral in de winter) ligt ons verbruik ergens rond de 6500 kWh en dan werkt het salderen bij Tibber gewoon veel fijner.quote:Op zondag 11 mei 2025 18:52 schreef michaelmoore het volgende:
Over een paar jaar heeft iedereen dynamisch contract en dan ga je heel anders leven
De energieleverancier gaat het risico bij de klant neerleggen
https://www.zonneplan.nl/energie/dynamisch-energiecontract
Je wordt verplicht groene stroom te gaan gebruiken
[..]
90 euro per maand , tja met 6500 kwh zal dat wel normaal zijnquote:Op zondag 11 mei 2025 19:24 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Toch zit ik er over na te denken om met de terugleverkosten die ik moet betalen bij de grote jongens over te schakelen naar bijv. Tibber.
Daar wordt nog netjes gesaldeerd.
Mijjn teruglevering ligt ergens tussen de 5000-6000 kWh op jaarbasis en dat kost me 90 euro per maand bij Vattenfall momenteel.
Aangezien ik geen overproductie heb (verbruik vanwege warmtepomp asynchroon en vooral in de winter) ligt ons verbruik ergens rond de 6500 kWh en dan werkt het salderen bij Tibber gewoon veel fijner.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |