SPOILER: Eerdere berichtgevingOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bron: https://www.ad.nl/buitenl(...)-arriveren~a26bdd4d/
Heftig.. kan me niet voorstellen als man zijnde dat me vrouw gaat wandelen in Italie en dat er helemaal niks meer vernomen word..
[ Bericht 15% gewijzigd door Jippie op 09-05-2025 11:59:12 ]
Hij zal het er vast naar zijn zin hebben, hij komt vast snel weer thuis.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 11:13 schreef Caland het volgende:
Nou wat een mysterie, iemand die is gaan wandelen in onbekende bergen en niet meer terugkomt, wat kan daar nou voorgevallen zijn?
Dat is de vraag, hopelijk is ie ergens aan het survivallen want zoals de titel het al zegt, het is wel een vader van kinderen..quote:Op zaterdag 3 mei 2025 11:13 schreef Caland het volgende:
Nou wat een mysterie, iemand die is gaan wandelen in onbekende bergen en niet meer terugkomt, wat kan daar nou voorgevallen zijn?
Hij loopt terug naar NL? (Naar huis)quote:Op zaterdag 3 mei 2025 11:19 schreef R-woud93 het volgende:
[..]
Hij zal het er vast naar zijn zin hebben, hij komt vast snel weer thuis.
Dat denk ik niet Hans.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 11:19 schreef Azraelinhos het volgende:
[..]
Dat is de vraag, hopelijk is ie ergens aan het survivallen want zoals de titel het al zegt, het is wel een vader van kinderen..
quote:Op zaterdag 3 mei 2025 11:12 schreef Azraelinhos het volgende:
Heftig.. kan me niet voorstellen als man zijnde dat me mijn vrouw gaat wandelen in Italie en dat er helemaal niks meer vernomen word..
Bedankt voor de verduidelijking. Ik had anders echt geen idee wat je bedoeldequote:
Dit. Beter in 1x weg zijn ipv inderdaad creperen. Ik ben ook niet echt bekend met het gebied als ik eerlijk ben, misschien iemand die er wel bekend mee is die kan vertellen wat voor soort gebied het is?quote:Op zaterdag 3 mei 2025 11:43 schreef Stepperoller het volgende:
Hopelijk ergens een goede smakkerd gemaakt dan. En niet ergens zwaargewond aan het creperen en sterven aan uitdroging.
Ik voel me goed nu, thanksquote:Op zaterdag 3 mei 2025 11:44 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Bedankt voor de verduidelijking. Ik had anders echt geen idee wat je bedoelde
Je hebt er bergen.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 11:51 schreef Azraelinhos het volgende:
[..]
Dit. Beter in 1x weg zijn ipv inderdaad creperen. Ik ben ook niet echt bekend met het gebied als ik eerlijk ben, misschien iemand die er wel bekend mee is die kan vertellen wat voor soort gebied het is?
Waarom niet? De Italiaanse media noemen hem ook gewoon bij naam dus het geen staatsgeheim.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 11:59 schreef Caland het volgende:
[..]
Wat is de toegevoegde waarde van zijn naam publiceren?
Omdat de familie dan wordt lastiggevallen door allerlei feesboekrechercheurs.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 12:01 schreef Kim-Holland het volgende:
[..]
Waarom niet? De Italiaanse media noemen hem ook gewoon bij naam dus het geen staatsgeheim.
Misschien ontvoerd door een wilde bergaap. Anders, 'aliens'.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 11:13 schreef Caland het volgende:
quote:Op zaterdag 3 mei 2025 12:02 schreef Caland het volgende:
[..]
Omdat de familie dan wordt lastiggevallen door allerlei feesboekrechercheurs.
Of door verwilderde partizanen. Dichtbij (in Dongo) is destijds Mussolini opgepakt door partizanen.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 12:03 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Misschien ontvoerd door een wilde bergaap. Anders, 'aliens'.
Is toch niet zó gek dat de naam wordt verzwegen of in ieder geval vermeden? Je zal erna voor altijd in de publiciteit staan, dat is toch verschrikkelijk naar?quote:
Wat een onzin. Dus je kan dus ook geen links van Italiaanse media plaatsen want stel je toch eens voor dat men in Nederland erachter komt hoe de beste man heet!quote:Op zaterdag 3 mei 2025 12:10 schreef Durmada het volgende:
[..]
Is toch niet zó gek dat de naam wordt verzwegen of in ieder geval vermeden? Je zal erna voor altijd in de publiciteit staan, dat is toch verschrikkelijk naar?
Gelukkig zijn we hier wat terughoudender daarin dan in derdewereldlanden inderdaadquote:Op zaterdag 3 mei 2025 12:13 schreef Kim-Holland het volgende:
[..]
Wat een onzin. Dus je kan dus ook geen links van Italiaanse media plaatsen want stel je toch eens voor dat men in Nederland erachter komt hoe de beste man heet!
Nou, inderdaad.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 12:13 schreef Caland het volgende:
[..]
Gelukkig zijn we hier wat terughoudender daarin dan in derdewereldlanden inderdaad
Bestuurbaar? Satellieten? Heb je enig idee? Jezus mensen kijken echt te veel films.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 12:13 schreef Cockwhale het volgende:
Is er geen bestuurbare satelliet met camera, waarbij we met z'n allen gezellig 'find Wally' kunnen spelen?
Alleen een voornaam inderdaadquote:Op zaterdag 3 mei 2025 12:17 schreef Kim-Holland het volgende:
[..]
Nou, inderdaad.![]()
https://www.headliner.nl/(...)ie-telegraaf-2169689
Het zijn bergen maar niet de mount Everest ofzo.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 11:51 schreef Azraelinhos het volgende:
[..]
Dit. Beter in 1x weg zijn ipv inderdaad creperen. Ik ben ook niet echt bekend met het gebied als ik eerlijk ben, misschien iemand die er wel bekend mee is die kan vertellen wat voor soort gebied het is?
Goede info. Kan verdwalen echt nog daar? In Europa moet je echt goed je best doen om te verdwalen.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 12:21 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Het zijn bergen maar niet de mount Everest ofzo.
Gewoon wandelpaden in bossen en soms boven de boomgrens.
Gevaarlijk is overvallen worden plots door slecht weer. Of toch langs een helling afglijden, moet je wel veel pech hebben.
En verdwalen dat kan ook.
Je kan nog steeds van een berg vallen, zelfs in Europa.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 12:23 schreef xzaz het volgende:
[..]
Goede info. Kan verdwalen echt nog daar? In Europa moet je echt goed je best doen om te verdwalen.
Even niet weten waar je bent ok. Maar verdwalen?
Daar moet de EU maar eens wat aan gaan doen!!quote:Op zaterdag 3 mei 2025 12:28 schreef Caland het volgende:
[..]
Je kan nog steeds van een berg vallen, zelfs in Europa.
Gewoon bergen verbiedenquote:Op zaterdag 3 mei 2025 12:30 schreef Nober het volgende:
[..]
Daar moet de EU maar eens wat aan gaan doen!!
Ja tuurlijk, niet alles is de Veluwe met om de 5 km een dorpquote:Op zaterdag 3 mei 2025 12:23 schreef xzaz het volgende:
[..]
Goede info. Kan verdwalen echt nog daar? In Europa moet je echt goed je best doen om te verdwalen.
Even niet weten waar je bent ok. Maar verdwalen?
Er vallen hier ook geregeld toeristen in een ravijn. Maar vooral omdat ze op de verkeerde schoenen lopen. Slippers of gympies op paden die duidelijk als bergwandeling gemarkeerd zijnquote:Op zaterdag 3 mei 2025 12:21 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Het zijn bergen maar niet de mount Everest ofzo.
Gewoon wandelpaden in bossen en soms boven de boomgrens.
Gevaarlijk is overvallen worden plots door slecht weer. Of toch langs een helling afglijden, moet je wel veel pech hebben.
En verdwalen dat kan ook.
Oké heb gehiked in alle hoge gebieden in Noord Italië, Oostenrijk en Zwitserland. Ik vond het nergens echt gevaarlijk en je moet wel behoorlijk je best doen om ergens af te glijden en flink naar beneden storten.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 13:46 schreef littlemindy het volgende:
Wat gezichtspunten vanaf Alpe Motta:
https://www.google.nl/map(...)IKXMDSoASAFQAw%3D%3D
Tja genoeg punten om je te verstappen, onwel te worden wegens teveel zon / te weinig water, er kan zoveel gebeurd zijn.
En dit soort kansloos gespeculeer is precies de reden dat er geen naam van het vermoedelijke slachtoffer naar buiten wordt gebrachtquote:Op zaterdag 3 mei 2025 13:57 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Oké heb gehiked in alle hoge gebieden in Noord Italië, Oostenrijk en Zwitserland. Ik vond het nergens echt gevaarlijk en je moet wel behoorlijk je best doen om ergens af te glijden en flink naar beneden storten.
Nee met slippers kan niet.
Maar wat ik eerder inschat. De man en vrouw waren met kind in een berghut. Daar kom je normaliter alleen voor eten en overnachting tijdens het hiken.
Vrouw en kind waren nog in die berghut. (Wat doe je er met een jong kind denk ik dan?)
Vermoed dat ze ruzie hebben gehad en dat de man boos is weggelopen, misschien wel bewust iets heeft gedaan wat niet handig is.
Dit is pure speculatie en moet je verder niet zo serieus nemen.
Ik zit regelmatig in de alpen op pittige routes maar deze berg lijkt me vrij makkelijk.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 13:46 schreef littlemindy het volgende:
Wat gezichtspunten vanaf Alpe Motta:
https://www.google.nl/map(...)IKXMDSoASAFQAw%3D%3D
Tja genoeg punten om je te verstappen, onwel te worden wegens teveel zon / te weinig water, er kan zoveel gebeurd zijn.
Hij is gaan wandelen, hij is niet ongezekerd een flatgebouw opgeklommen he. Ik snap dat de boze buitenwereld heel spannend is als je je zolderkamer niet afkomt, maar om een wandelingetje nou stupid games te noemen.quote:
Ja precies.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 14:01 schreef alopio het volgende:
[..]
Hij is gaan wandelen, hij is niet ongezekerd een flatgebouw opgeklommen he. Ik snap dat de boze buitenwereld heel spannend is als je je zolderkamer niet afkomt, maar om een wandelingetje nou stupid games te noemen.
Daar staat het niet in zag ik.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 14:14 schreef Azraelinhos het volgende:
[..]
Rechtstreeks gekopieerd van de bron..
Het ex vriendje van de vrouw heeft moord gepleegd?quote:Op zaterdag 3 mei 2025 11:13 schreef Caland het volgende:
In de bush hoort niemand je om help roepen?quote:Op zaterdag 3 mei 2025 14:01 schreef alopio het volgende:
maar om een wandelingetje nou stupid games te noemen
Gaat in een groot zoekgebied amper helpen, lijkt me. In moeilijk begaanbare gebieden zijn zelfs complete vliegtuigwrakken lange tijd spoorloos gebleven.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 14:07 schreef Boca_Raton het volgende:
Ze zouden alle wandelaars moeten verplichten hun bagage van fluorescerende kleuren te voorzien zodat in geval van vermissing ze beter zichtbaar zijn.
Komt heel vaak voor. Zeker in deze tijd is het weer nog onstabiel bij het Como meer, misschien is hij overvallen door slecht weer. Dan is een ongeluk zo gebeurd.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 11:30 schreef Woonbootjes het volgende:
Dat komt nogal eens voor dat mensen gaan wandelen in de bergen en vermist worden verleden jaar ook een paar In Griekenland
Maar de afgelopen week nietquote:Op zaterdag 3 mei 2025 14:58 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Zeker in deze tijd is het weer nog onstabiel bij het Como meer
Buitenlands nieuws is ook wel eens nieuws in Nederland zoals dat vermiste 2 jarige jongetje in Frankrijk.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 18:57 schreef Pek het volgende:
Dus dit is nieuws/interessant/spannend omdat de beste man toevallig in hetzelfde land geboren is?
Nooit iets van begrepen.
Ken je het woord empathie?quote:Op zaterdag 3 mei 2025 18:57 schreef Pek het volgende:
Dus dit is nieuws/interessant/spannend omdat de beste man toevallig in hetzelfde land geboren is?
Nooit iets van begrepen.
Klopt het is aangepast, hier staat het nog wel zo: https://www.hln.be/buiten(...)-arriveren~a26bdd4d/quote:Op zaterdag 3 mei 2025 15:48 schreef Azraelinhos het volgende:
[..]
Het is een regelrechte copy and paste.. echt waar
daar wandelen in je eentje zonder tracker das vragen om ellendequote:Op zaterdag 3 mei 2025 11:12 schreef Azraelinhos het volgende:
Verdwijning Nederlandse vader (31) al vijf dagen groot mysterie in Italië, familie en vrienden arriveren
Italië is al dagen in de ban van de 31-jarige Nederlander die begin deze week vermist raakte na een wandeling in de bergen. Terwijl vrienden en familie zich verzamelen in de regio om elkaar tot steun te zijn, neemt de vrees toe dat hij niet meer levend zal worden teruggevonden.
Heftig.. kan me niet voorstellen als man zijnde dat me vrouw gaat wandelen in Italie en dat er helemaal niks meer vernomen word..
Moet je serieus een tracker hebben om te gaan wandelenquote:Op zondag 4 mei 2025 00:10 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
daar wandelen in je eentje zonder tracker das vragen om ellende
maar een tracker zal daar wel niet werken
Bekijk deze YouTube-video
Het is bij het como meer, niet een alpine gebied.quote:Op zondag 4 mei 2025 08:02 schreef littlemindy het volgende:
Tja, niets "moet", maar bergachtig gebied blijft gewoon altijd een risico in je eentje.
Het is toch bepaald niet de eerste keer dat er iemand vermist raakt omdat die "alleen even een ommetje" wilde gaan maken in de bergen en er volledig van overtuigd was dat dat geen kwaad kon.
Dan was het ‘humor’ van de originele TS, en zal hij/zij er ook op aangesproken zijnquote:Op zaterdag 3 mei 2025 15:48 schreef Azraelinhos het volgende:
[..]
Het is een regelrechte copy and paste.. echt waar
heb je die tube gekeken? nee dusquote:Op zondag 4 mei 2025 08:08 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Het is bij het como meer, niet een alpine gebied.
Denk alsnog dat staan op keukentrapjes meer doden geeft…
Op de heuvelrug nee , denk het niet he ,,hier nietquote:Op zondag 4 mei 2025 00:37 schreef Soury het volgende:
[..]
Moet je serieus een tracker hebben om te gaan wandelen
als ze langs de kroeg liepen en even snel naar binnen wipten om een neutje te nemenquote:Op zondag 4 mei 2025 09:25 schreef Chadi het volgende:
Vroeger waren ze zoek nadat ze sigaretten gingen halen.
quote:’Zoektocht naar vermiste Nederlander (31) in Como gestaakt’
5 min geledenin Binnenland
LIVO - De zoektocht naar een vermiste Nederlandse toerist in de Noord-Italiaanse regio Como is gestaakt. Dat melden de Italiaanse kranten La Provincia Di Como en Il Giorno.
quote:Il Giorno schrijft dat de zoektocht is gestopt om het slechte weer in het gebied.
Volgens La Provincia Di Como zou de zoektocht na zes dagen ,,tevergeefs" zijn gebleken.
De 31-jarige Nederlander was met zijn vrouw en kind op vakantie in de regio.
Zijn vrouw sloeg alarm nadat hij op maandag niet terugkeerde na een wandeling.
De afgelopen dagen werd in de omgeving van het bergachtige gebied rond de plaats Livo naar de man gezocht met onder meer helikopters.
Als het Amalia was zouden ze ook zijn gestopt met zoeken na 6 dagen?quote:Op maandag 5 mei 2025 08:05 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)-31-in-como-gestaakt
Ze zijn gestopt met zoeken , onvindbaar
6 dagen zoek , die ligt ergens met een gebroken been dood te gaan van de dorst
[..]
[..]
Schijnt onder wielrenners ook steeds vaker gemeengoed te zijn. Zeker sinds het voorval van Steven de Jongh (oud wielrenner) in Spanje aantal jaar geledenquote:Op zondag 4 mei 2025 00:37 schreef Soury het volgende:
[..]
Moet je serieus een tracker hebben om te gaan wandelen
quote:Op maandag 5 mei 2025 09:03 schreef RobjeGeus het volgende:
Iemand zou toch wel langer dan 6 dagen kunnen overleven ?
quote:Dat kan geleidelijk, maar ook op één bepaald moment.
Door het lichaam vocht en voedsel te onthouden, gaat het lichaam de eigen reserves aanspreken.
Afhankelijk van de conditie, sterft iemand doorgaans binnen één à twee weken.
Als de stervende af en toe nog wat water drinkt, kan het iets langer duren (meerdere weken).28 apr 2021
Misschien is hij hem gepeerd.quote:Op maandag 5 mei 2025 09:36 schreef ZarB het volgende:
https://www.pzc.nl/buiten(...)ie-sterkte~abc2e83d/
Hierin staat dat er de afgelopen dagen geen enkel telefoonsignaal is geweest. Als je gaat wandelen terwijl vrouw en kind achterblijven dan is een opgeladen telefoon toch wel minimaal een voorwaarde om te vertrekken lijkt me.
Ik vermoed dat er geen signaal is in dat gebied (meen dat het ook in de OP staat)..quote:Op maandag 5 mei 2025 09:36 schreef ZarB het volgende:
Hierin staat dat er de afgelopen dagen geen enkel telefoonsignaal is geweest. Als je gaat wandelen terwijl vrouw en kind achterblijven dan is een opgeladen telefoon toch wel minimaal een voorwaarde om te vertrekken lijkt me.
Kan ook gewoon kapot zijn gegaan tijdens de val, lijkt me een stuk waarschijnlijkerquote:Op maandag 5 mei 2025 09:36 schreef ZarB het volgende:
Met een gebroken poot had die nog wat kunnen proberen, herrie maken met stenen/stokken en dergelijke acties. Ook zouden de infraroodcamera’s op de heli en de drones hem dan moeten spotten.quote:Op maandag 5 mei 2025 08:05 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)-31-in-como-gestaakt
Ze zijn gestopt met zoeken , onvindbaar
6 dagen zoek , die ligt ergens met een gebroken been dood te gaan van de dorst
[..]
[..]
herrie maken , op stenen slaanquote:Op maandag 5 mei 2025 13:23 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Met een gebroken poot had die nog wat kunnen proberen, herrie maken met stenen/stokken en dergelijke acties. Ook zouden de infraroodcamera’s op de heli en de drones hem dan moeten spotten.
Conclusie is dus dat hij daar niet is.
Het is niet voor niets dat heel veel regenjassen in buitensportzaken van die lelijke felle kleuren hebben. Het is lelijk, maar wel heel functioneel.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 14:07 schreef Boca_Raton het volgende:
Ze zouden alle wandelaars moeten verplichten hun bagage van fluorescerende kleuren te voorzien zodat in geval van vermissing ze beter zichtbaar zijn.
Dat dacht ik ook, maar dan had er wel ergens signaal moeten zijn toch? Maar mogelijk is er in een straal van tig km's uberhaupt geen mast o.i.d.quote:Op maandag 5 mei 2025 12:35 schreef Caland het volgende:
[..]
Kan ook gewoon kapot zijn gegaan tijdens de val, lijkt me een stuk waarschijnlijker
Er staat idd dat het toestel geen signaal heeft afgegeven. Niet dat het onmogelijk is óm een signaal af te geven. Lijkt of de telefoon niry aan stond. Wat vreemd is.quote:Op maandag 5 mei 2025 12:05 schreef Azraelinhos het volgende:
[..]
Ik vermoed dat er geen signaal is in dat gebied (meen dat het ook in de OP staat)..
Wat ik me afvraag, is het verstandig om een satalliet telefoon mee te nemen? Ik moet er wel bij vermelden dat ik er de ballen verstand van heb, maar qua prijs lijkt het me een goede investering..
Of heb ik teveel Jurassic Park 3 gekeken?
Wat een onzin. Ik hike elk jaar in die bergen en ook bij makkelijke routes zie je echt ontzettend veel plekken waar je net even niet moet struikelen of door je stok moet zakken.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 13:57 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Oké heb gehiked in alle hoge gebieden in Noord Italië, Oostenrijk en Zwitserland. Ik vond het nergens echt gevaarlijk en je moet wel behoorlijk je best doen om ergens af te glijden en flink naar beneden storten.
Nee met slippers kan niet.
Maar wat ik eerder inschat. De man en vrouw waren met kind in een berghut. Daar kom je normaliter alleen voor eten en overnachting tijdens het hiken.
Vrouw en kind waren nog in die berghut. (Wat doe je er met een jong kind denk ik dan?)
Vermoed dat ze ruzie hebben gehad en dat de man boos is weggelopen, misschien wel bewust iets heeft gedaan wat niet handig is.
Dit is pure speculatie en moet je verder niet zo serieus nemen.
De telefoon heeft geen signaal uitgegeven tijdens de zoektocht staat er. Goed mogelijk dat deze kapot gegaan is dusquote:Op maandag 5 mei 2025 13:48 schreef ZarB het volgende:
[..]
Dat dacht ik ook, maar dan had er wel ergens signaal moeten zijn toch? Maar mogelijk is er in een straal van tig km's uberhaupt geen mast o.i.d.
Overdrijven is ook een vak.quote:Op maandag 5 mei 2025 13:52 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Wat een onzin. Ik hike elk jaar in die bergen en ook bij makkelijke routes zie je echt ontzettend veel plekken waar je net even niet moet struikelen of door je stok moet zakken.
Juist moeilijk routes zoals via ferratas zijn imo veiliger imo je aangelijnd bent.
of hij is in het water gegledenquote:Op maandag 5 mei 2025 13:53 schreef Caland het volgende:
[..]
De telefoon heeft geen signaal uitgegeven tijdens de zoektocht staat er. Goed mogelijk dat deze kapot gegaan is dus
Bekijk deze YouTube-videoquote:Val Darengo is namelijk erg onherbergzaam, met dichte vegetatie en talloze wandelpaden die zich vertakken in verschillende richtingen.
Ja precies, dat opperde ik al. Het zou verplicht moeten zijn. Fluorescerende kleuren op jassen én tassen.quote:Op maandag 5 mei 2025 13:36 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Het is niet voor niets dat heel veel regenjassen in buitensportzaken van die lelijke felle kleuren hebben. Het is lelijk, maar wel heel functioneel.
Regenhoezen hebben vaak ook felle kleuren (die van mij dan weer net nietB-merk)
Update (5/5/25):quote:Op zaterdag 3 mei 2025 11:12 schreef Azraelinhos het volgende:
Verdwijning Nederlandse vader (31) al vijf dagen groot mysterie in Italië, familie en vrienden arriveren
Italië is al dagen in de ban van de 31-jarige Nederlander die begin deze week vermist raakte na een wandeling in de bergen. Terwijl vrienden en familie zich verzamelen in de regio om elkaar tot steun te zijn, neemt de vrees toe dat hij niet meer levend zal worden teruggevonden. ‘Hoop hangt aan een zijden draadje’, koppen lokale Italiaanse media.
De 31-jarige vader, een Amsterdammer werkzaam in het onderwijs, is al sinds maandag 29 april spoorloos in de bergen bij het Italiaanse Comomeer. Hij vertrekt die middag voor een wandeling en komt nooit meer terug. Zijn 28-jarige partner, die samen met hun zoontje in een berghut op hem wacht, slaat alarm als hij tegen de avond nog altijd niet terug is.
Inmiddels zijn we vijf dagen verder. De kans dat hij levend wordt teruggevonden lijkt bijzonder klein. De Nederlander, die een weekje met zijn gezin aan het Comomeer zou zitten, vertrekt alleen en is volgens Italiaanse media onvoldoende uitgerust voor een langere of zwaardere wandeling.
De (voormalig) docent filosofie draagt lichte kleding en heeft slechts beperkte proviand meegenomen. Zware wandelapparatuur ontbreekt. Alles wijst erop dat hij geen serieuze bergtocht gepland had, maar misschien gewoon de natuur in wilde voor een frisse neus, zo blijkt uit berichtgeving van het Italiaanse Fanpage. Dat zou hij overigens vaker doen op vakantie. In een interview met Het Parool in 2020 liet de man al doorschemeren ontzettend van de natuur en van de bergen te houden.
De zoektocht naar de Amsterdammer is behoorlijk intensief. Meer dan honderd hulpverleners zijn betrokken bij de operatie. Brandweer, bergredders, de Italiaanse carabinieri en civiele bescherming uit heel Lombardije kammen het gebied van top tot teenuit. Daarbij worden ook meerdere helikopters en speurhonden ingezet, maar tot nu zonder succes.
De man, een echte natuurliefhebber, lijkt simpelweg van de aardbodem verdwenen. Hem levend terugvinden is een monsterklus. Het terrein rond Val Darengo is namelijk erg onherbergzaam, met dichte vegetatie en talloze wandelpaden die zich vertakken in verschillende richtingen.
Volgens de burgemeester van Como is het daardoor zoeken naar een speld in een hooiberg. Pogingen om het signaal van zijn telefoon te traceren zijn op niets uitgelopen; het toestel blijkt de afgelopen dagen geen enkel signaal te hebben uitgezonden.
De ouders van de vermiste man zijn inmiddels vanuit Nederland afgereisd naar Italië. Ze verblijven in het dorpje Peglio, niet ver van het zoekgebied. Ook enkele vrienden zijn naar de regio gekomen om steun te bieden en eventueel te helpen zoeken.
Intussen vragen lokale autoriteiten aan haar inwoners en toeristen dringend om uit de buurt van het zoekgebied te blijven. Alleen op die manier kunnen reddingswerkers hun werk veilig en effectief voortzetten.
Bron: https://www.ad.nl/buitenl(...)-arriveren~a26bdd4d/
Inderdaad. Je zou op vakantie maar gaan wandelenquote:
Je zou het maar lekker in je eentje gaan doen, weinig medelijden met dit soort idioten, dat ze er uberhaupt al 6 dagen mankracht aan verspillen is zonde.quote:Op maandag 5 mei 2025 17:13 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Inderdaad. Je zou op vakantie maar gaan wandelen
De nieuwe raptorix is uitquote:Op maandag 5 mei 2025 17:14 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je zou het maar lekker in je eentje gaan doen, weinig medelijden met dit soort idioten, dat ze er uberhaupt al 6 dagen mankracht aan verspillen is zonde.
Effe geen gezeik van je wijf en kind.quote:Op maandag 5 mei 2025 17:14 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je zou het maar lekker in je eentje gaan doen, weinig medelijden met dit soort idioten, dat ze er uberhaupt al 6 dagen mankracht aan verspillen is zonde.
Het is heel simpel, als je dit soort terrein betreed, en er gebeurt een ernstig ongeluk zoals dat je je been breekt, ben je redelij fucked, ga je dit lekker in je eentje doen, ben je even meer fucked, moeten we dan met zijn allen medelijden hebben? Nee, dat is gewoon iets waar je voor kiest, hij ziet er ook op de foto uit als zo een typische veganist, zit geen kleur aan.quote:
Flikker lekker naar je VBL kontmaatjes, kunnen jullie elkaar lekker pijpen.quote:
Wow, boos.quote:Op maandag 5 mei 2025 17:24 schreef raptorix het volgende:
[..]
Flikker lekker naar je VBL kontmaatjes, kunnen jullie elkaar lekker pijpen.
Nee hoor, mijn Opa was ook bij de NSB, ik heb het hem later vegeven.quote:
quote:Op maandag 5 mei 2025 17:18 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het is heel simpel, als je dit soort terrein betreed, en er gebeurt een ernstig ongeluk zoals dat je je been breekt, ben je redelij fucked, ga je dit lekker in je eentje doen, ben je even meer fucked, moeten we dan met zijn allen medelijden hebben? Nee, dat is gewoon iets waar je voor kiest, hij ziet er ook op de foto uit als zo een typische veganist, zit geen kleur aan.
Tsja als je sowieso al afsluit met zo'n kneuzenclaim kan ik je niet bijzonder serieus nemen. Maar je zou tijdens het wandelen je been kunnen breken, klopt. Kan ook als je een potje voetbalt.quote:Op maandag 5 mei 2025 17:27 schreef raptorix het volgende:
[..]
Wat klopt er exact niet aan mijn post?
Ja alleen als ik op het voetbalveld mijn been breek kan iemand een ambulance bellen, als ik in een afgelegen bos lig niet.Zomaar wat feitjes, mijnheer had geen flares bij zich, geen nood radio, waarschijnlijk geen noodrantsoenen, niks, waarschijnlijk dacht hij dat zijn iPhone wel bereik zou hebbenquote:Op maandag 5 mei 2025 17:29 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Tsja als je sowieso al afsluit met zo'n kneuzenclaim kan ik je niet bijzonder serieus nemen. Maar je zou tijdens het wandelen je been kunnen breken, klopt. Kan ook als je een potje voetbalt.
HAHA JA ECHT ZO'N LINKSE WERELDVREEMDE SOJADEUGERquote:Op maandag 5 mei 2025 17:32 schreef raptorix het volgende:
[..]
waarschijnlijk dacht hij dat zijn iPhone wel bereik zou hebben![]()
![]()
![]()
![]()
Ja? En ook solo? En ook in moeilijk terrein? Allemaal prima knul, maar dan niet zeiken dat als je uitglijd, en je in een dal komt te liggen dat ze je dan vinden, echt kan er totaal geen medelijden mee hebben, kan de berichtjes bij dit soort figuren wel raden op hun LinkedIn en Instagram hoe fantastisch ze tot hun bezinning komen.quote:Op maandag 5 mei 2025 17:37 schreef Fok-it het volgende:
[..]
HAHA JA ECHT ZO'N LINKSE WERELDVREEMDE SOJADEUGER![]()
Denk dat het gros van de mensen die denken een hike van een paar uur te willen maken niet meteen flares en een noodradio meenemen. En terecht.
Je komt wat bozig over, met name over mensen op linkedin. Vanwaar de frustratie?quote:Op maandag 5 mei 2025 17:42 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja? En ook solo? En ook in moeilijk terrein? Allemaal prima knul, maar dan niet zeiken dat als je uitglijd, en je in een dal komt te liggen dat ze je dan vinden, echt kan er totaal geen medelijden mee hebben, kan de berichtjes bij dit soort figuren wel raden op hun LinkedIn en Instagram hoe fantastisch ze tot hun bezinning komen.
Nou, in de bergen heb ik toch echt wel geleerd om no matter what wel wat veiligheidsmaatregelen te treffen:quote:Op maandag 5 mei 2025 17:37 schreef Fok-it het volgende:
[..]
HAHA JA ECHT ZO'N LINKSE WERELDVREEMDE SOJADEUGER![]()
Denk dat het gros van de mensen die denken een hike van een paar uur te willen maken niet meteen flares en een noodradio meenemen. En terecht.
Hahah. Denk vooral dat je erg verbitterd bent over mensen die wel buiten komen en dit soort dingen ondernemen. En nu kan je dan heerlijk je gram halen omdat iemand dat niet overleeft heeft. HA!quote:Op maandag 5 mei 2025 17:42 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja? En ook solo? En ook in moeilijk terrein? Allemaal prima knul, maar dan niet zeiken dat als je uitglijd, en je in een dal komt te liggen dat ze je dan vinden, echt kan er totaal geen medelijden mee hebben, kan de berichtjes bij dit soort figuren wel raden op hun LinkedIn en Instagram hoe fantastisch ze tot hun bezinning komen.
Met jou ga ik niet in discussie.quote:Op maandag 5 mei 2025 17:45 schreef Caland het volgende:
[..]
Je komt wat bozig over, met name over mensen op linkedin. Vanwaar de frustratie?
Je hebt het er goed van genomen vandaag merk ikquote:Op maandag 5 mei 2025 17:42 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nee hoor, ben aan het werk, en zit gewoon aan de koffie.quote:Op maandag 5 mei 2025 17:48 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Je hebt het er goed van genomen vandaag merk ik
"Dingen Ondernemen", I rest my case.quote:Op maandag 5 mei 2025 17:46 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Hahah. Denk vooral dat je erg verbitterd bent over mensen die wel buiten komen en dit soort dingen ondernemen. En nu kan je dan heerlijk je gram halen omdat iemand dat niet overleeft heeft. HA!
In dat geval zou je er goed aan doen om professionele hulp zoeken.quote:Op maandag 5 mei 2025 17:49 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nee hoor, ben aan het werk, en zit gewoon aan de koffie.
Ja, hoi. Weken aan een stuk ook. Vaak zat gedaan. Ook nog nog nooit flares(waar haal je die?quote:Op maandag 5 mei 2025 17:42 schreef raptorix het volgende:
[..]
Doe jij dat maar jaquote:
https://www.joostenwaters(...)-rood-un0505-kl-1-4gquote:Op maandag 5 mei 2025 17:50 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ja, hoi. Weken aan een stuk ook. Vaak zat gedaan. Ook nog nog nooit flares(waar haal je die?) of een noodradio(leven we nog in 1980?) bijgehad. Ik heb wel een Garmin InReach tegenwoordig
Pak maar even een glaasje water.quote:Op maandag 5 mei 2025 17:42 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nou ja, als hij nou gewoon niet in zijn eentje was gegaan bijvoorbeeld, of in ieder geval heel duidelijk zijn route had overlegt.quote:Op maandag 5 mei 2025 17:50 schreef Evangelion het volgende:
Bij een tocht in de alpen of een regenwoud in Panama zou ik het wel deels eens zijn met Raptorix. Maar dat gebergte bij het Como meer stelt toch niks voor. Heeft gewoon pech gehad.
Dan had zijn vrouw wellicht ook dood ergens gelegen.quote:Op maandag 5 mei 2025 17:52 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nou ja, als hij nou gewoon niet in zijn eentje was gegaan bijvoorbeeld
De kans dat je met Zijn tweeën tegelijk gewond raakt is behoorlijk klein.quote:Op maandag 5 mei 2025 17:54 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Dan had zijn vrouw wellicht ook dood ergens gelegen.
Kan iemand dit beantwoorden?quote:Op maandag 5 mei 2025 09:08 schreef roos94 het volgende:
[..]
Als het Amalia was zouden ze ook zijn gestopt met zoeken na 6 dagen?
Die zijn voor op zee..quote:Op maandag 5 mei 2025 17:52 schreef raptorix het volgende:
[..]
https://www.joostenwaters(...)-rood-un0505-kl-1-4g
Het is het como meer, met wandelpaden, niet de beklimming van de mount Everest he?quote:Op maandag 5 mei 2025 17:46 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Nou, in de bergen heb ik toch echt wel geleerd om no matter what wel wat veiligheidsmaatregelen te treffen:
- regenjas mee (zelfs al is het 30 graden en geen wolkje aan de hemel).
- nooddeken mee
- reddingsfluitje mee
- water mee (en meer dan je verwacht nodig te hebben)
- iets van eten/noodrantsoen
Ook bij een hike van maar een uurtje. Je weet in de bergen nóóit wat er op je pad komt. Het is niet allemaal zo geplaveid als in Nederland. En wij als Nederlanders weten niet hoe verraderlijk de bergen zijn. Better safe than sorry.
Wat heeft het nu precies voor nut om deze foto te plaatsen?quote:Op maandag 5 mei 2025 16:11 schreef Jor_Dii het volgende:
https://www.linda.nl/nieu(...)momeer-italie-stopt/
[ afbeelding ]
Dit inderdaad. Vooral omdat iemand na 6 dagen nog best in leven zou kunnen zijn.quote:Op maandag 5 mei 2025 17:07 schreef Postbus100 het volgende:
Het lijkt me vooral zo moeilijk te verkroppen dat 'ie (nog) niet gevonden is. Je hebt geen lichaam, je weet niet of 'ie nog leeft. Pfoeh, heftig hoor
Alleen maar empathische mensen op Fok!quote:
quote:Als zijn vriendin ‘s nachts wakker schrikt en zijn bed in Italië nog leeg is, weet ze: dit is mis
De schoonvader van de Nederlander die sinds vorige week wordt vermist in de bergen bij het Italiaanse Comomeer, is er zeker van: zijn schoonzoon moet slachtoffer zijn geworden van een tragisch ongeval. „Hij is een uiterst ervaren wandelaar, zeer voorzichtig en professioneel, en kent het gebied goed. Er moet iets verschrikkelijks zijn gebeurd.”
- Wandelen is zijn grote passie. Hij geniet ervan om op ontdekking te gaan, nieuwe paden te bewandelen.
- Op maandagochtend, de dag van zijn verdwijning, staat hij vroeg op voor een lange tocht.
- bereidt zich grondig voor, onderzoekt online enkele bergtoppen en pakt voldoende proviand in.
- vertrekt om 07:00 uur en zegt met avondeten terug te zijn
- vriendin wacht tevergeefs
- valt uiteindelijk s'avonds in slaap en schikt 's nachts wakker en ziet een leeg bed naast zich
- die ochtend slaat ze alarm bij beheerder van het terrein
- Om 10.00 uur start een grootscheepse reddingsactie.
- twee geursporen gevonden, vlakbij het begin van de wandelroute.
- mobiele telefoon maakt 2x kort contact met twee zendmasten: rond 10 uur en tussen 14 - 17 uur. Daarna blijft het stil.
- verder onduidelijk waar hij is geweest
- geen sporen in de sneeuw gevonden dus men gaat er vanuit dat hij onder de sneeuwgrens is gebleven
- zoekacties zijn inmiddels gestaakt
- familie is weer terug naar NL
- familie heeft nog klein sprankje hoop. "We hopen op een wonder, we geven niet op."
Bron: AD
Dat staat er niet.quote:Op donderdag 8 mei 2025 07:41 schreef ZarB het volgende:
Heh? Dus hij zegt met avondeten terug te zijn, hij is er niet, je valt in slaap en pas om 10 uur de volgende dag sla je alarm? Ik ga er dan maar even vanuit dat deze man heel vaak veel langer weg bleef zonder bericht in afgelegen gebieden. Ik was al veel eerder in paniek geraakt en alarm gemaakt
volgend jaar gaan ze hem wel vinden ergensquote:Op woensdag 7 mei 2025 18:40 schreef MissButterflyy het volgende:
In de OP staat dat ie pas later die dag ging wandelen en juist niet goed voorbereid was?
Wel triest, ben benieuwd of we er nog wat van gaan horen. Triest voor het gezin.
Dit jaar ook wel, gewoon de gieren volgen.quote:Op donderdag 8 mei 2025 08:01 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
volgend jaar gaan ze hem wel vinden ergens
Ik denk dat de Italiaanse reddingwerkers het gebied iets beter kennen dan Kim-Holland van het FOK!forumquote:Op donderdag 8 mei 2025 08:16 schreef Kim-Holland het volgende:
Ben ik de enige die vind dat ze juist wél snel hebben opgegeven, ook al zal hij waarschijnljik niet meer leven? Zijn lichaam moet toch ergens zijn? Waarom niet een poging wagen met de zoekhonten van Signi bv?
Uiteraard.quote:Op donderdag 8 mei 2025 08:17 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik denk dat de Italiaanse reddingwerkers het gebied iets beter kennen dan Kim-Holland van het FOK!forum
Naast een nooddeken heb ik altijd een knaloranje (tweepersoons) noodbivakzak mee in de Alpen. In feite een plastic slaapzak, die wind- en waterdicht is. Van vrienden die vrijwilliger bij de Bergrettung zijn hoor ik elke keer weer dat het nooit de verstuikte enkel of de val is die gevaarlijk is, maar de onderkoeling daarna. Zorg er voor dat je jezelf en/of iemand anders warm kan houden, ook als je door omstandigheden de nacht midden op de berg moet doorbrengen.quote:Op maandag 5 mei 2025 17:46 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Nou, in de bergen heb ik toch echt wel geleerd om no matter what wel wat veiligheidsmaatregelen te treffen:
- regenjas mee (zelfs al is het 30 graden en geen wolkje aan de hemel).
- nooddeken mee
- reddingsfluitje mee
- water mee (en meer dan je verwacht nodig te hebben)
- iets van eten/noodrantsoen
Ook bij een hike van maar een uurtje. Je weet in de bergen nóóit wat er op je pad komt. Het is niet allemaal zo geplaveid als in Nederland. En wij als Nederlanders weten niet hoe verraderlijk de bergen zijn. Better safe than sorry.
een satelliet telefoon met extra accu of solar batterij??quote:Op donderdag 8 mei 2025 08:48 schreef knoopie het volgende:
[..]
Naast een nooddeken heb ik altijd een knaloranje (tweepersoons) noodbivakzak mee in de Alpen. In feite een plastic slaapzak, die wind- en waterdicht is. Van vrienden die vrijwilliger bij de Bergrettung zijn hoor ik elke keer weer dat het nooit de verstuikte enkel of de val is die gevaarlijk is, maar de onderkoeling daarna. Zorg er voor dat je jezelf en/of iemand anders warm kan houden, ook als je door omstandigheden de nacht midden op de berg moet doorbrengen.
En voor mensen uit Nederland is het vaak ook moeilijk in te schatten dat het hier in de zomer toch een stuk vroeger donker wordt. Dus neem voor de zekerheid ook een klein hoofdlampje mee.
quote:Je locatie versturen via satelliet
Je kunt met de Zoek mijn-app je locatie via satelliet delen als je niet met het mobiele netwerk of een wifinetwerk bent verbonden.
Om je locatie via satelliet met een vriend(in) te delen, moet je in Zoek mijn je locatie al met die persoon delen.
Tik op 'Stuur mijn locatie' (onder 'Mijn locatie via satelliet') en volg de instructies op het scherm. Als je naar links of rechts moet draaien om verbinding met een satelliet te kunnen maken, kan je iPhone je daarbij helpen.
Volg de instructies op het scherm.
quote:Let op! De functie is alleen beschikbaar als er geen mobiele of wifinetwerken beschikbaar zijn én je een simkaart (fysiek of eSIM) geïnstalleerd hebt.
Livo ligt in de Alpen. De bergen richting de grens met Zwitserland zijn op loopafstand en gaan al snel richting de 2400m. Ik wil niet zeggen dat het meteen levensgevaarlijk is, maar zo vroeg in het jaar kan het daar in de nacht boven de 2000m gewoon nog rond het vriespunt zijn in de nacht. Dat is best vervelend als je door een verstuikte enkel niet meer terug kan komen.quote:Op maandag 5 mei 2025 17:50 schreef Evangelion het volgende:
Bij een tocht in de alpen of een regenwoud in Panama zou ik het wel deels eens zijn met Raptorix. Maar dat gebergte bij het Como meer stelt toch niks voor. Heeft gewoon pech gehad.
Mensen hebben een keer een kleuterpad rondom het Comomeer gepakt en concluderen dan dat het wel meevaltquote:Op donderdag 8 mei 2025 09:00 schreef knoopie het volgende:
[..]
Livo ligt in de Alpen. De bergen richting de grens met Zwitserland zijn op loopafstand en gaan al snel richting de 2400m. Ik wil niet zeggen dat het meteen levensgevaarlijk is, maar zo vroeg in het jaar kan het daar in de nacht boven de 2000m gewoon nog rond het vriespunt zijn in de nacht. Dat is best vervelend als je door een verstuikte enkel niet meer terug kan komen.
Lijkt mij in de meeste gevallen een beetje overdreven. Ik vertel gewoon van tevoren mijn vrouw precies welke route we nemen. En als het een meerdaagse tocht via berghutten is, dan vertel ik bij de reservering van de slaapplek in de berghut precies over welke route wij daarheen komen. Als ik dan onderweg van mijn mountainbike of van de klimmuur donder en in de avond niet aan kom, dan weten ze precies langs welke route ze moeten zoeken.quote:Op donderdag 8 mei 2025 08:56 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
een satelliet telefoon met extra accu of solar batterij??
https://www.appletips.nl/locatie-versturen-satelliet-zoek-mijn/
Mooi kleuterpad in de buurt van het Comomeer dat ik een paar jaar geleden nog gedaan heb.quote:Op donderdag 8 mei 2025 09:11 schreef Caland het volgende:
[..]
Mensen hebben een keer een kleuterpad rondom het Comomeer gepakt en concluderen dan dat het wel meevalt
Bij elke berg(keten) kan je het gevaar opzoeken
Kijk dat zijn de leukere trips, ook geen Via Ferrata maar zelf klauteren?quote:Op donderdag 8 mei 2025 09:17 schreef knoopie het volgende:
[..]
Mooi kleuterpad in de buurt van het Comomeer dat ik een paar jaar geleden nog gedaan heb.
[ afbeelding ]
Ferrata del Centenario al Monte Grona.. Nice!quote:Op donderdag 8 mei 2025 09:17 schreef knoopie het volgende:
[..]
Mooi kleuterpad in de buurt van het Comomeer dat ik een paar jaar geleden nog gedaan heb.
[ afbeelding ]
Het is wel een Ferrata? Ik zag geen tussenpunten in de lijnen van de foto, Meestal zitten de zekeringen om de 2-3 meter.quote:Op donderdag 8 mei 2025 09:32 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ferrata del Centenario al Monte Grona.. Nice!
En het gebied waar de meneer uit de OP is zoekgeraakt heeft zelfs nog hogere pieken. Uitglijden en je hoofd fataal stoten of in een ravijn lazeren is daar zo gebeurd.
Ja je denkt leuk., lekker weer en opeens sta je in een gletsjer te kijken, met hier en daar een rotsblok, en op de kaart was toch een pad?quote:Op maandag 5 mei 2025 17:46 schreef Postbus100 het volgende:
[. En wij als Nederlanders weten niet hoe verraderlijk de bergen zijn. Better safe than sorry.
quote:Op donderdag 8 mei 2025 09:17 schreef knoopie het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Dit was een Via Ferrata, maar wel moeilijkheidsgraad D als ik het mij goed herinner. Prima te doen, en als je normaal je zekering gebruikt zal je niet naar beneden kieperen. Maar als je door je enkel gaat op een plek waar je toevallig geen ontvangst hebt, dan heb je wel een probleem. Daarom altijd iemand, desnoods de receptie van je hotel of een berichtje naar vrienden/familie, laten weten welke route je gaat doen en wanneer je hoopt terug te zijn.quote:Op donderdag 8 mei 2025 09:24 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Kijk dat zijn de leukere trips, ook geen Via Ferrata maar zelf klauteren?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
quote:Op donderdag 8 mei 2025 09:59 schreef Perrin het volgende:
Hier zien we user @:knoopie in actie.Zoiets ja. Al steek ik meestal niet mijn tong uit als mensen een foto maken, want ik ben al een tijdje geen 12 meer.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
Ah ik heb vaker Ferrata's gedaan in de alpen maar meestal vrij makkelijke.quote:Op donderdag 8 mei 2025 09:58 schreef knoopie het volgende:
[..]
Dit was een Via Ferrata, maar wel moeilijkheidsgraad D als ik het mij goed herinner. Prima te doen, en als je normaal je zekering gebruikt zal je niet naar beneden kieperen. Maar als je door je enkel gaat op een plek waar je toevallig geen ontvangst hebt, dan heb je wel een probleem. Daarom altijd iemand, desnoods de receptie van je hotel of een berichtje naar vrienden/familie, laten weten welke route je gaat doen en wanneer je hoopt terug te zijn.
Inderdaad ook wel eens gehad dat we in juni toch nog sneeuw tegen kwamen.quote:Op donderdag 8 mei 2025 09:40 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja je denkt leuk., lekker weer en opeens sta je in een gletsjer te kijken, met hier en daar een rotsblok, en op de kaart was toch een pad?
Als ik in de alpen ben wil toch wel vaak in de buurt zitten van 3000+ toppen, heel andere wereld daar.quote:Op donderdag 8 mei 2025 10:20 schreef knoopie het volgende:
[..]
Inderdaad ook wel eens gehad dat we in juni toch nog sneeuw tegen kwamen. [ afbeelding ]
Aldus degene die stelt dat, op basis van zijn beetje ervaring, er in Noord Italië, Oostenrijk en Zwitserland geen gevaarlijke plekken zijn.quote:
Deze sneeuw was ongeveer op 2400m. Anyway, het ging er vooral om dat ook in de buurt van Como je gemakkelijk hoog genoeg kan komen om sneeuw tegen te komen en in de nacht nog onder het nulpunt te duiken in april/mei. Meestal kan je daar prima op je slippers een wandelingetje doen, maar als je even pech hebt en niet meer zelf naar beneden kan komen of er komt een onweersbui voorbij, dan heb je wel een echt groot probleem.quote:Op donderdag 8 mei 2025 10:53 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Als ik in de alpen ben wil toch wel vaak in de buurt zitten van 3000+ toppen, heel andere wereld daar.
Onee om 10 uur start de reddingsactie. Ze slaat wel pas sochtends alarm.quote:
Ik zei rond het Comomeer.quote:Op donderdag 8 mei 2025 11:20 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
Aldus degene die stelt dat, op basis van zijn beetje ervaring, er in Noord Italië, Oostenrijk en Zwitserland geen gevaarlijke plekken zijn.
Kan, maar de kans is wel groot dat je tegenwoordig weer gevonden wordt.quote:Op donderdag 8 mei 2025 18:27 schreef Boca_Raton het volgende:
Het zou toch kunnen dat ie er vandoor is?
Tis niet dat er een internationaal opsporingsbevel is.quote:Op donderdag 8 mei 2025 18:58 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Kan, maar de kans is wel groot dat je tegenwoordig weer gevonden wordt.
En op andere delen van de wereld zijn er nóg gevaarlijkere plekken. Wat is je punt?quote:Op donderdag 8 mei 2025 18:07 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik zei rond het Comomeer.
Er zijn zat gevaarlijke plekken in hogere. Ruigere gebergtes in zuid Duitsland, Zwitserland en Italië.
Ik ben daar overal wel geweest.
Dan ben je een waardeloze vader als je je kind achterlaat in een berghutquote:Op donderdag 8 mei 2025 18:27 schreef Boca_Raton het volgende:
Het zou toch kunnen dat ie er vandoor is?
Dan moet hij wel veel cash bij zich hebben.quote:Op donderdag 8 mei 2025 19:13 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Tis niet dat er een internationaal opsporingsbevel is.
Als die daar ergens naar beneden is gerend, taxi en hoge snelheid trein in, zit die nu misschien lekker ergens aan een strand.
Ja… en ze zullen ongetwijfeld in een enorme ring rond die hut gezocht hebben maar geen spoor…quote:Op vrijdag 9 mei 2025 09:54 schreef Azraelinhos het volgende:
[..]
Dan ben je een waardeloze vader als je je kind achterlaat in een berghut
Een paar weken geleden heb ik tijdens een wandeling in de bergen wat enkelbanden gescheurd en (naar later bleek) mn kuitbeen gebroken. Met heel veel pijn, strompelen en steunen op wat andere mensen in ongeveer 2 uur 1 km naar een weggetje afgelegd waar de auto kon komen. En dat was gewoon met lekker weer en een paar anderen die wel wilden helpen.quote:Op donderdag 8 mei 2025 11:51 schreef knoopie het volgende:
[..]
Deze sneeuw was ongeveer op 2400m. Anyway, het ging er vooral om dat ook in de buurt van Como je gemakkelijk hoog genoeg kan komen om sneeuw tegen te komen en in de nacht nog onder het nulpunt te duiken in april/mei. Meestal kan je daar prima op je slippers een wandelingetje doen, maar als je even pech hebt en niet meer zelf naar beneden kan komen of er komt een onweersbui voorbij, dan heb je wel een echt groot probleem.
Denk niet dat in zo’n geval die procedures gestart wordenquote:Op vrijdag 9 mei 2025 09:59 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Dan moet hij wel veel cash bij zich hebben.
Bankrekening en telefoon kunnen ze vrij snel controleren.
ik denk dat de man al een hele erge dood gestorven isquote:Op vrijdag 9 mei 2025 10:08 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ja… en ze zullen ongetwijfeld in een enorme ring rond die hut gezocht hebben maar geen spoor…
nou als je geen gebruik maakt van moderne hulpmiddelen die haast niets meer kosten dan is het aan jezelf te wijtenquote:Op donderdag 8 mei 2025 18:07 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik zei rond het Comomeer.
Er zijn zat gevaarlijke plekken in hogere. Ruigere gebergtes in zuid Duitsland, Zwitserland en Italië.
Ik ben daar overal wel geweest.
Fietsen op straat is ook gevaarlijk.alles heeft een bepaalt risico.
En als je daar op jezelf wat rondwandelt neem je normaliter niet de gevaarlijke paden, er zijn genoeg goed begaanbare paden. Daarom is het niet gebruikelijk om satelliet telefoons of flares mee te nemen, wat hier gezegd wordt.
En pech hebben kan altijd, hoort ook bij het leven.
Ja, dat kan haast niet anders.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 11:31 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik denk dat de man al een hele erge dood gestorven is
Wat voor een moderne hulpmiddelen gebruik jij dan als je een stuk wandelt?quote:Op vrijdag 9 mei 2025 11:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou als je geen gebruik maakt van moderne hulpmiddelen die haast niets meer kosten dan is het aan jezelf te wijten
ik loop als een kievit jongen , niet rennen hoorquote:Op vrijdag 9 mei 2025 11:53 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Wat voor een moderne hulpmiddelen gebruik jij dan als je een stuk wandelt?
Een rollator? Haha
Yep, soort van.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 12:03 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Kun je de titel niet dynamisch maken de man is ondertussen al weer 11 dagen vermist.
Uh, waarom niet? Doen ze hier in NL wel als iemand vermist is.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 10:44 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Denk niet dat in zo’n geval die procedures gestart worden
quote:Op zaterdag 3 mei 2025 11:12 schreef Azraelinhos het volgende:
Italië is al dagen in de ban van de 31-jarige Nederlander die begin deze week vermist raakte na een wandeling in de bergen. Terwijl vrienden en familie zich verzamelen in de regio om elkaar tot steun te zijn, neemt de vrees toe dat hij niet meer levend zal worden teruggevonden. ‘Hoop hangt aan een zijden draadje’, koppen lokale Italiaanse media.
De 31-jarige vader, een Amsterdammer werkzaam in het onderwijs, was sinds maandag 29 april spoorloos in de bergen bij het Italiaanse Comomeer. Hij vertrok die middag voor een wandeling en kwam nooit meer terug.
Update 9 mei:
Zoektocht gestopt
Na zes dagen is de zoektocht ’tevergeefs’ meldt de Italiaanse krant La Provincia Di Como. Ook burgemeester Daniele Pozzi heeft een hard hoofd in een positieve afloop. “Ik heb met eigen ogen gezien hoe goed voorbereid en capabel de mannen zijn die zich een week lang hebben ingezet voor de zoekactie”, aldus Pozzi tegen de Italiaanse krant La Provincia Di Como.
“We hoopten allemaal dat de jonge wandelaar op een moeilijk toegankelijke plek zou worden gevonden, misschien gewond maar levend. Dat is helaas niet gebeurd. Onze gedachten gaan nu vooral uit naar de familie”, deelt Pozzi. Hij sluit niet uit dat er later in het proces alsnog aanwijzigingen worden gevonden, maar voor nu blijft de man vermist in de bergen van Lombardije.
BronHet blijft een tragisch verhaal. Een man die gewoon een wandeling wilde maken en vervolgens spoorloos verdwijnt. De zoektocht was intensief, met hulp van meer dan honderd mensen, helikopters en speurhonden, maar zonder resultaat. Het gebied is moeilijk begaanbaar en zijn telefoon heeft geen signaal uitgezonden, wat het nog lastiger maakt. De burgemeester heeft weinig hoop op een goede afloop en de familie blijft achter met veel onzekerheid. Misschien dat er later nog aanwijzingen worden gevonden, maar voor nu blijft hij vermist. Echt een nachtmerrie voor de mensen die hem kennen.SPOILER: Eerdere berichtgevingOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bron: https://www.ad.nl/buitenl(...)-arriveren~a26bdd4d/
Heftig.. kan me niet voorstellen als man zijnde dat me vrouw gaat wandelen in Italie en dat er helemaal niks meer vernomen word..Ui verwijderd door admin.
quote:Zoektocht naar vermiste Nederlander (31) in Como hervat
De zoektocht naar de Nederlandse toerist die sinds eind april vermist is in de Noord-Italiaanse regio Como is zondagochtend hervat, melden lokale Italiaanse media. Er wordt onder meer gezocht met drones en een helikopter.
De zoektocht werd maandag gestaakt om de slechte weersomstandigheden in het gebied. Inmiddels is het opgeklaard en kunnen de zoekteams weer aan de slag.
Bron: Telegraaf
Beetje lastig om een heel mee te nemen, waar laat je al dat water 😱quote:Op zondag 11 mei 2025 16:11 schreef Cockwhale het volgende:
Is dat Comomeer zelf al meegenomen in de zoektocht?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |