Nou, dat genoemde bouwbudget daar zitten we al overheen inmiddels en die bouwtijd ligt nog net open maar met ieder jaar dat de bouw later start, komt dat ook dichterbij.quote:Op vrijdag 9 december 2022 17:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik wil nu wel een wedje maken dat (als de bouw überhaupt start) de kernreactoren niet voor 2045 in gebruik worden genomen en het bouwbudget tegen die tijd met minimaal 70% is overschreden.
Kratje Hertog-Jan lijkt me een prima inzet.
Het was de minister zelf (!) die gisteren bekend maakte dat het veel duurder werd en dat de bouwtijd veel langer zou duren.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 11:51 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ah, ik wist niet dat ze al met het bouwen begonnen waren. Of zijn het nog steeds prognoses, nu met veel klimaatlobby?
Greenpeace houd het al vijftig jaar tegen en ze hebben nog nooit zoveel support gehad als nu. Samen met het IPCC is het een eitje om het onbeperkt te traineren.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 11:52 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nou, dat genoemde bouwbudget daar zitten we al overheen inmiddels en die bouwtijd ligt nog net open maar met ieder jaar dat de bouw later start, komt dat ook dichterbij.
Dat doe jij toch alleen?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 11:50 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het gaat al fout bij al die mensen die het nog steeds over de gratis energie van zon en wind hebben.
Dus ze zijn wel al met de bouw begonnen? Of het staat in ieder geval al vast dat de schop de grond in gaat?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 11:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het was de minister zelf (!) die gisteren bekend maakte dat het veel duurder werd en dat de bouwtijd veel langer zou duren.
Heb je het artikel in dit topic gemist?
Wat loop je nu weer te zwammen. Daar ging het niet over.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 11:55 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Greenpeace houd het al vijftig jaar tegen en ze hebben nog nooit zoveel support gehad als nu. Samen met het IPCC is het een eitje om het onbeperkt te traineren.
Lees je nu wel wat ik schrijf? De minister zei dat zelf.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 11:56 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dus ze zijn wel al met de bouw begonnen? Of het staat in ieder geval al vast dat de schop de grond in gaat?
Prognoses uiteraard. En juist hierin zie je de kernlobby sterk in terug. Verkoop het als mooi en betaalbaar alternatief voor pijnlijke serieuze ingrepen. En kom dan bij elk volgend stapje tot de ontdekking dat het 5 jaar langer duurt en 10 miljard duurder uitvalt.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 11:51 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ah, ik wist niet dat ze al met het bouwen begonnen waren. Of zijn het nog steeds prognoses, nu met veel klimaatlobby?
Ja, dat had ik gezien. Niet waar het over gaat, want ik heb geen account op X of het AD. Maar ze zijn dus nog aan het touwtrekken. Er is dus nog niets veranderd.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 11:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Wat loop je nu weer te zwammen. Daar ging het niet over.
De minister zei gisteren dat het budget hoger uit gaat vallen en de verwachte bouwtijd niet gehaald wordt.
Dat staat helemaal los van eventuele bezwaarprocedures, die daar natuurlijk wel nog bovenop kunnen komen.
[ x ]
Geen idee, jij stelt dat steeds.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 11:58 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ah, dus het is niet meer gratis? De eerste stap is gezet
In Zeeland heb je ook wat aardig wat grootverbruikers van fossiele energie. Er werd door het Rijk ook een stukje schor ingepolderd om de Gasdam aan te leggen in de jaren 60. Nu alweer verdronken trouwensquote:Op zaterdag 17 mei 2025 11:02 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ze kijken ook naar de opgespoten tweede Maasvlakte als optie.
Maar het lastige is dat je zo’n grote energiebron het liefste zo'n beetje naast de grote gebruikers wil hebben. Als je nieuwe centrales in Borssele bouwt, dan doe je dat eigenlijk voor Antwerpen want de grote gebruikers in Nederland zijn veel verder weg.
Ofwel, eigenlijk wil je kerncentrales dan ergens in de Randstad kwijt, naast Tata bijvoorbeeld. Maar daar is de ruimtelijke puzzel nog veel lastiger…
En waarom er zoveel ruimte nodig is weet ik ook niet precies, het is in elk geval wel een gigantische bouwput met pakweg 6.000 mensen 10-15 jaar volcontinu aan het werk (komt er ook even bij dus, huisvesting voor 18.000 man, in Borssele wonen er nu 20.000).
In Petten zijn ze wel begonnen met bouwen aan Pallas. Ook die valt weer veel duurder uit dan eerder geraamd. Oh en het duurt ook weer langer.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 11:56 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dus ze zijn wel al met de bouw begonnen? Of het staat in ieder geval al vast dat de schop de grond in gaat?
Als je die accounts niet hebt, dan kijk je toch even bij de Rijksoverheid zelf?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 12:01 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, dat had ik gezien. Niet waar het over gaat, want ik heb geen account op X of het AD. Maar ze zijn dus nog aan het touwtrekken. Er is dus nog niets veranderd.
Je bent toch wel eens dat dat allemaal niet zozeer komt door techniek, of technische uitdagingen maar door bureaucratie en vooral angst voor nucleaire energie?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 12:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het is jammer dat SymbolicFrank en ik de opening van die kerncentrales waarschijnlijk niet meer mee gaan maken.
Anders hadden we tegen die tijd een interessante discussie over overschreden budgetten en bouwtijden
Nee, hoor. Ik heb dat hier in de regio ook meegemaakt, dus ik weet precies hoe het gaat.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 12:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het is jammer dat SymbolicFrank en ik de opening van die kerncentrales waarschijnlijk niet meer mee gaan maken.
Anders hadden we tegen die tijd een interessante discussie over overschreden budgetten en bouwtijden
Dat lijkt me een vrij onzinnige stelling eerlijk gezegd.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 12:12 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Je bent toch wel eens dat dat allemaal niet zozeer komt door techniek, of technische uitdagingen maar door bureaucratie en vooral angst voor nucleaire energie?
Niet zo gek wanneer het economisch simpelweg een heel moeilijk verhaaltje is.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 12:36 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat lijkt me een vrij onzinnige stelling eerlijk gezegd.
De politieke stemming is nog nooit zo pro-kernenergie geweest als op dit moment. Toch komt men geen stap verder…
Ben ook benieuwd hoeveel belastinggeld er weer bijgestort moet worden om Borssele een paar jaar langer open te houden. De exploitant zat er zelf niet zonsopgang te wachten.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 12:49 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Niet zo gek wanneer het economisch simpelweg een heel moeilijk verhaaltje is.
Niet voor niets ziet de industrie er zelf ook helemaal niks in he. Zo is het tekenend hoe het proefballonnetje van de VVD over kernenergie een aantal jaar geleden keihard en unaniem werd afgeschoten door de energiereuzen (RWE, Eneco, Vattenfall, Essent). Samengevat: commercieel niet rendabel en onrealistisch.
Bottom line: er moet een hoop belastinggeld tegenaan geflikkerd worden om het haalbaar te maken. En dat is op zich prima als dat een doel dient, maar ben daar dan eerlijk over en ga niet roepen dat kernenergie zo goedkoop en duurzaam en whatever is.
Ja door figuren en actiegroepen als jou.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 12:36 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat lijkt me een vrij onzinnige stelling eerlijk gezegd.
De politieke stemming is nog nooit zo pro-kernenergie geweest als op dit moment. Toch komt men geen stap verder…
Ze hebben massaal besloten dat kernenergie nog slechter is dan fossiele brandstoffen en dat zon, wind, een warmtepomp en EV de oplossing zijn voor alle klimaatproblemen. Een tegenvallertje hier en daar hoort er gewoon bij. En ja, alle verandering kost nu eenmaal geld. Verder gewoon alles negeren wat daarmee in strijd is. We leven tenslotte in een democratie, dus de meerderheid heeft altijd gelijk en krijgt zijn zin. Hun politici zijn het helemaal met ze eens.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 13:12 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja door figuren en actiegroepen als jou.
Die lijken het leuk te vinden dat het niet opschiet.
Wat eigenlijk rampzalig is voor het milieu.
Neem Greenpeace, rampzalig voor het klimaat.
Raar verhaal weer. Er zijn bakken met geld en politiek draagvlak beschikbaar. Daar doet de mening van mij op een marginaal forum weinig aan af.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 13:12 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja door figuren en actiegroepen als jou.
Die lijken het leuk te vinden dat het niet opschiet.
Wat eigenlijk rampzalig is voor het milieu.
Neem Greenpeace, rampzalig voor het klimaat.
Kernenergie is nu juist bij uitstek een politieke keuze. Rationele en technische argumenten zijn er amper..,quote:Op zaterdag 17 mei 2025 13:20 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ze hebben massaal besloten dat kernenergie nog slechter is dan fossiele brandstoffen en dat zon, wind, een warmtepomp en EV de oplossing zijn voor alle klimaatproblemen. Een tegenvallertje hier en daar hoort er gewoon bij. En ja, alle verandering kost nu eenmaal geld. Verder gewoon alles negeren wat daarmee in strijd is. We leven tenslotte in een democratie, dus de meerderheid heeft altijd gelijk en krijgt zijn zin. Hun politici zijn het helemaal met ze eens.
Technici en natuurwetenschappen komen er niet aan te pas.
QED.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 13:32 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Kernenergie is nu juist bij uitstek een politieke keuze. Rationele en technische argumenten zijn er amper..,
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |