Artikel uit de originele OP.quote:Coalitie vreest dat de staat zelf moet opdraaien voor bouw nieuwe kerncentrales
+ Leeslijst
ACHTERGROND
Kernenergie Private investeerders deinzen terug voor deelname aan de bouw van kerncentrales, omdat ze dat financieel te riskant vinden. De coalitie ziet de bui al hangen, zeggen ingewijden.
niet mijn OPquote:Kabinet: twee nieuwe kerncentrales in Borssele in 2035
Het kabinet wil dat er twee nieuwe kerncentrales in Borssele komen. Dat blijkt uit conceptstukken die in handen zijn van de politieke redactie van RTL Nieuws. De centrales moeten vanaf uiterlijk 2035 draaien. Het Rijk zal ook bijdragen aan de kosten van de bouw.
De bouw van de nieuwe centrales werd al aangekondigd in het regeerakkoord. Voor de eerste stappen is 5 miljard euro vrijgemaakt. Hoeveel het Rijk uiteindelijk precies zal bijdragen, maakt het kabinet nu nog niet bekend.
Volgens het kabinet is Borssele bij uitstek geschikt, vanwege de reeds aanwezige nucleaire infrastructuur van de al bestaande kerncentrale daar en de ruimte die er is.
'Langjarig, complex en kostbaar'
De bouw van nieuwe kerncentrales is een 'langjarig, complex en kostbaar traject', schrijft minister Jetten voor Klimaat en Energie in de stukken. Daarom is het van belang dat er zo snel mogelijk begonnen wordt met de eerste voorbereidingen. Wel zal er nog 'veelomvattende besluitvorming' moeten plaatsvinden met 'zorgvuldige afwegingen'.
Het kabinet hoopt dat tussen 2025 en 2028 de eerste bouwvergunningen kunnen worden afgegeven. De bouw van de nieuwe centrales kan dan vanaf 2028 beginnen, waarbij uiterlijk in 2035 de reactoren in gebruik kunnen worden genomen.
Ook voor onderzoek naar de bouw van kleinere kerncentrales, de zogenoemde Small Modular Reactors, zal subsidie worden vrijgemaakt.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)rncentrales-borssele
quote:Google zit verlegen om stroom en zoekt nieuwe wegen.
Het concern investeert in nog drie kerncentrales, zo blijkt uit een deal met Element Power.
Het gaat om reactoren die al vergevorderd in hun onwikkeling in de Verenigde Staten zijn.
Elk project is goed voor 600 megawatt aan leverbare capaciteit voor met name de datacenters van Google.
Het sloot al eerder contracten met bestaande kerncentrales af. Het aandeel noteert 7% verlies.
quote:Op zaterdag 3 mei 2025 07:45 schreef KareldeStoute het volgende:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)e-eu-landen-a4892021
Iets ander onderwerp maar wel een interessant artikel.
Dat ga je met zon en wind zeer zeker nooit bereiken.quote:99,99988 procent leveringszekerheid
Het lijkt mij dat ze tot pakweg 2040 of 2050 echt veel verstandiger dingen kunnen doen met dat geld dan het in de bodemloze nucleaire put gooien.quote:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)komen-later-a4893629quote:Tegelijkertijd waarschuwt ze voorzichtig dat een derde en vierde nieuwe kerncentrale die het kabinet in de toekomst wil bouwen misschien moeilijk in Nederland passen. Momenteel zoekt het ministerie een locatie voor de eerste twee, maar uit dat onderzoek komen mogelijk maar weinig geschikte locaties naar voren. „Dit kan ook consequenties hebben voor de verdere ambities voor kernenergie”, aldus de minister.
Volgens Hermans zijn de twee kerncentrales moeilijk in te passen op het beoogde terrein in Borssele, waar de bestaande centrale al staat. Actiegroep Borsele tot de Kern noemt het daarom „onbegrijpelijk” dat deze locatie desondanks de voorkeur van de minister heeft.
Er wordt nu ook een nabije locatie onderzocht in Vlissingen. Daarnaast kijkt de minister naar Terneuzen in Zeeuws-Vlaanderen, de Tweede Maasvlakte en drie lokaties in de Groningse Eemshaven. De Eerste Maasvlakte, eerder ook in beeld, is definitief afgevallen omdat daar onvoldoende koelwater beschikbaar is.
Echter die optie is politiek nogal onhaalbaar.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 23:50 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
https://www.nrc.nl/nieuws(...)komen-later-a4893629
Voor een derde en vierde kerncentrale zal Eemshaven nu wel de grootste kandidaat zijn, daar is nog ruimte op het stroomnet als de kolencentrale daar ook gaat sluiten
Ja 20 tot 30 miljard per stuk en niet voor 2050 in bedrijf als we ze al in bedrijf stellen.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 18:34 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Niet 2030 maar op zn vroegst 'eind jaren dertig', en niet 14 miljard, maar 20-30 miljard. Veel helderzienden in dit topic!
[url]Nieuwe kerncentrales komen jaren later en vallen veel duurder uit https://www.nu.nl/klimaat/6355960/nieuwe-kerncentrales-komen-jaren-later-en-vallen-veel-duurder-uit.html[/url]
misschien moeten we ze door Chinezen laten bouwen , die kunnen het wel in 10 jaar tijdquote:Op zaterdag 17 mei 2025 07:55 schreef vipergts het volgende:
[..]
Ja 20 tot 30 miljard per stuk en niet voor 2050 in bedrijf als we ze al in bedrijf stellen.
Niet zo verrassend toch? Populisten die het wel even zullen regelen, hoe kan dat toch anders uitpakken. Oh wacht, dat is vrij standaard.quote:Op vrijdag 16 mei 2025 18:34 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Niet 2030 maar op zn vroegst 'eind jaren dertig', en niet 14 miljard, maar 20-30 miljard. Veel helderzienden in dit topic!
[url]Nieuwe kerncentrales komen jaren later en vallen veel duurder uit https://www.nu.nl/klimaat/6355960/nieuwe-kerncentrales-komen-jaren-later-en-vallen-veel-duurder-uit.html[/url]
Het was voorspeld maar waarom zijn ze zo duur?quote:Op vrijdag 16 mei 2025 18:34 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Jawel.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 08:52 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Het was voorspeld maar waarom zijn ze zo duur?
Is het niet mogelijk een modern Fins ontwerp te gebruiken?
Zeker maar ook dat Finse ontwerp is nogal prijzig. Daarnaast moet je voor bouwen op de slappe lage Nederlandse grond aan zee nogal wat extra maatregelen nemen. Zeker omdat de ruimte hier nogal schaars is…quote:Op zaterdag 17 mei 2025 08:52 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Het was voorspeld maar waarom zijn ze zo duur?
Is het niet mogelijk een modern Fins ontwerp te gebruiken?
Die laatste snap ik maar dat is niet iets wat we moeten uitvinden en we niet al 100 jaar doen.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 08:55 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Zeker maar ook dat Finse ontwerp is nogal prijzig. Daarnaast moet je voor bouwen op de slappe lage Nederlandse grond aan zee nogal wat extra maatregelen nemen. Zeker omdat de ruimte hier nogal schaars is…
Dan begrijp je dat vermoedelijk niet zo goedquote:Op zaterdag 17 mei 2025 09:24 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ik begrijp dat de meerderheid hier alleen zonnepanelen en windturbines toestaat. En een nieuw elektriciteitsnetwerk niet nodig vind, want we kunnen de accu's in de auto's gebruiken om de zaak te stabiliseren.
Ik denk dat de meerderheid simpelweg niet zit te wachten op gigantisch dure kWh'tjes.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 09:24 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ik begrijp dat de meerderheid hier alleen zonnepanelen en windturbines toestaat. En een nieuw elektriciteitsnetwerk niet nodig vind, want we kunnen de accu's in de auto's gebruiken om de zaak te stabiliseren.
Ah, je vind kernenergie wel een goed idee, maar het is politiek nog niet bespreekbaar en niemand wil er in de buurt wonen? Het is weggegooid geld, want het gaat 120 miljard kosten, tien keer wat ze nu begroot hebben en is pas eind deze eeuw klaar? En we moeten het elektriciteitsnetwerk toch uitbreiden, maar vervangen is onzin?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 09:28 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dan begrijp je dat vermoedelijk niet zo goed.
Dan moet je vooral 100% inzetten op wind en zon.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 09:33 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ik denk dat de meerderheid simpelweg niet zit te wachten op gigantisch dure kWh'tjes.
Dan moet je vooral stropoppen verzinnen en er een hoopquote:Op zaterdag 17 mei 2025 09:34 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dan moet je vooral 100% inzetten op wind en zon.
![]()
Nee, die zien het probleem niet zo en willen de beloofde gratis zonne- en windenergie. In plaats van maar een paar uur per dag gratis stroom, hebben we straks de hele dag gratis stroom, als we nog een paar windparken neerzetten en iedereen panelen op hun dak legt.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 09:33 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ik denk dat de meerderheid simpelweg niet zit te wachten op gigantisch dure kWh'tjes.
Ik begrijp dat het vervelend is dat er nu gezegd wordt dat kerncentrales substantieel duurder worden. Kun je enig bewijs leveren over een meerderheid die alleen zonnepanelen en windturbines toestaat. Want dit klinkt meer als een frustratie schreeuw dat de kernlobby jou belogen heeft met goedkope prijzen waarvoor jij nu een niet bestaande zondebok zoekt.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 09:24 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ik begrijp dat de meerderheid hier En een nieuw elektriciteitsnetwerk niet nodig vind, want we kunnen de accu's in de auto's gebruiken om de zaak te stabiliseren.
Zeker maar die ruimtelijke puzzel is wel veel ingewikkelder geworden afgelopen decennia.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 09:13 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Die laatste snap ik maar dat is niet iets wat we moeten uitvinden en we niet al 100 jaar doen.
Dit plan is bijna 5 jaar oud maar er lijkt niets te gebeuren.
https://www.nemokennislin(...)trales-in-de-polder/quote:Al met al, ontdekte Thielen, vergt de bouwfase in Hinkley Point een oppervlak van ongeveer 175 hectare. “Op het huidige terrein van EPZ is maar 40 hectare vrij beschikbaar.”
Ik ben helemaal niet principieel tegen kernenergie en ik denk dat het best zinvol kan zijn om wat kernenergie in de mix te hebben, maar dan moet je wel eerlijk zijn over het kostenplaatje (én de duurzaamheidsaspecten). De realiteit is dat kernenergie wat kostprijs betreft niet kan concurreren met zonne- of windenergie.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 09:35 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Probeer het eens met argumenten
Alleen @voetbalmanager2 en @michaelmoore vonden het een goed idee, de rest vond het onzin of liet zich er niet over uit.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 09:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik begrijp dat het vervelend is dat er nu gezegd wordt dat kerncentrales substantieel duurder worden. Kun je enig bewijs leveren over een meerderheid die alleen zonnepanelen en windturbines toestaat. Want dit klinkt meer als een frustratie schreeuw dat de kernlobby jou belogen heeft met goedkope prijzen waarvoor jij nu een niet bestaande zondebok zoekt.
Het klopt toch gewoon? Kerncentrales zijn een peperdure rechtse hobby die alleen op staatssteun kan draaien. Volgens mij is er wereldwijd zelfs nog nooit een kerncentrale gebouwd en geëxploiteerd zonder grote staatssteun.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 09:35 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Probeer het eens met argumenten
Het blijft sowieso een wat rare reflex dat de kerncentralefans hier in topics over kernenergie nooit verder komen dan “Ja maar de windmolensquote:Op zaterdag 17 mei 2025 09:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik begrijp dat het vervelend is dat er nu gezegd wordt dat kerncentrales substantieel duurder worden. Kun je enig bewijs leveren over een meerderheid die alleen zonnepanelen en windturbines toestaat. Want dit klinkt meer als een frustratie schreeuw dat de kernlobby jou belogen heeft met goedkope prijzen waarvoor jij nu een niet bestaande zondebok zoekt.
Ja, want zonne- en windenergie zijn gratis, daar kan maar weinig tegen concurreren. Behalve als je ook de benodigde infrastructuur meetelt, dan is kernenergie ineens een koopje. Maar we hebben eerst een paar grote stroomstoringen nodig en geen nieuwe aansluitingen meer voor nog minstens tien jaar voordat mensen dat gaan accepteren.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 09:39 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ik ben helemaal niet principieel tegen kernenergie en ik denk dat het best zinvol kan zijn om wat kernenergie in de mix te hebben, maar dan moet je wel eerlijk zijn over het kostenplaatje (én de duurzaamheidsaspecten). De realiteit is dat kernenergie wat kostprijs betreft niet kan concurreren met zonne- of windenergie.
En als dat ding eenmaal gebouwd is dan gaat 'ie natuurlijk volle bak draaien, want hij moet terugverdiend worden. Zonder garanties krijg je niemand zo gek om er één uit te baten. Zo'n kerncentrale zou vooral op subsidie draaien.
En waar ga je de stroom vandaan halen als het niet waait in de winter?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 09:40 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Het klopt toch gewoon? Kerncentrales zijn een peperdure rechtse hobby die alleen op staatssteun kan draaien. Volgens mij is er wereldwijd zelfs nog nooit een kerncentrale gebouwd en geëxploiteerd zonder grote staatssteun.
quote:Op zaterdag 17 mei 2025 09:43 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Het blijft sowieso een wat rare reflex dat de kerncentralefans hier in topics over kernenergie nooit verder komen dan “Ja maar de windmolens“…
Wat heeft dat met gigantische staatssteun voor kerncentrales te maken?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 10:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En waar ga je de stroom vandaan halen als het niet waait in de winter?
quote:Op zaterdag 17 mei 2025 09:43 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Het blijft sowieso een wat rare reflex dat de kerncentralefans hier in topics over kernenergie nooit verder komen dan “Ja maar de windmolens“…
Waarom zijn kosten ineens zo verschrikkelijk belangrijk als het om Kernenergie gaat, en niet als het om de energietransitie gaat? Wat denk je dat een Warmtepomp, zonnepanelen en een accu kosten voor een gezin? Nog afgezien van de verzwaring van het netwerk voor terugleverenquote:Op zaterdag 17 mei 2025 09:39 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ik ben helemaal niet principieel tegen kernenergie en ik denk dat het best zinvol kan zijn om wat kernenergie in de mix te hebben, maar dan moet je wel eerlijk zijn over het kostenplaatje (én de duurzaamheidsaspecten). De realiteit is dat kernenergie wat kostprijs betreft niet kan concurreren met zonne- of windenergie.
En als dat ding eenmaal gebouwd is dan gaat 'ie natuurlijk volle bak draaien, want hij moet terugverdiend worden. Zonder garanties krijg je niemand zo gek om er één uit te baten. Zo'n kerncentrale zou vooral op subsidie draaien.
Je beantwoord de vraag nietquote:Op zaterdag 17 mei 2025 10:24 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Wat heeft dat met gigantische staatssteun voor kerncentrales te maken?
Ofwel weer een mooi voorbeeld van:
[..]
Zodat de investering erin niet terugverdient wordt?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 09:36 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Nee, die zien het probleem niet zo en willen de beloofde gratis zonne- en windenergie. In plaats van maar een paar uur per dag gratis stroom, hebben we straks de hele dag gratis stroom, als we nog een paar windparken neerzetten en iedereen panelen op hun dak legt.
Kun je uitleggen hoe je met windenergie geld kunt verdienen als de elektriciteit niets waard is als ze maximaal produceren? Je kunt dan natuurlijk de helft uitzetten om de prijs wat op te krikken.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 10:24 schreef KareldeStoute het volgende:
Wat heeft dat met gigantische staatssteun voor kerncentrales te maken?
Heb jij zonnepanelen op het dak en een warmtepomp?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 09:43 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Heb jij zonnepanelen op het dak en een warmtepomp?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 09:39 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Omdat het nogal off topic is…quote:
Herinner mij ff, welke vraag stelde jij mij?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 10:31 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Omdat het nogal off topic is…
Overigens beantwoorde je mijn vraag ook niet. Begin daar eens mee.
En hoe kan je met kernenergie geld verdienen als het een beetje waait of er wat zon is?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 10:30 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Kun je uitleggen hoe je met windenergie geld kunt verdienen als de elektriciteit niets waard is als ze maximaal produceren? Je kunt dan natuurlijk de helft uitzetten om de prijs wat op te krikken.
Het klopt toch gewoon?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 10:32 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Herinner mij ff, welke vraag stelde jij mij?
Dit is toch gewoon een topic over de ambitie om een aantal kerncentrales te bouwen? Dan is het toch logisch dat het over de voor- en nadelen van kernenergie gaat?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 10:33 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ah het is "bash kernenergie, zon en wind hoeven we niet te verdedigen want daar is iedereen al voor" tijd.
Nee hoor, dan zet je gewoon de zonnepanelen of de windturbines uit in plaats van de kerncentrales. Veel efficiënter. Dat hadden ze in Spanje ook moeten doen.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 10:33 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
En hoe kan je met kernenergie geld verdienen als het een beetje waait of er wat zon is?
Gezien de veel grotere kapitaallasten is dat immers veel directer een probleem…
Ah, laat ik nu denken dat het een zwaktebos was ipv een serieuze vraag.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 10:33 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Het klopt toch gewoon?
Over dat het een dure rechtse hobby is.
Kernenergie hoort ook bij die energietransitie, namelijk minder gebruik van fossiele energiequote:Op zaterdag 17 mei 2025 10:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Waarom zijn kosten ineens zo verschrikkelijk belangrijk als het om Kernenergie gaat, en niet als het om de energietransitie gaat? Wat denk je dat een Warmtepomp, zonnepanelen en een accu kosten voor een gezin? Nog afgezien van de verzwaring van het netwerk voor terugleveren
correctquote:Op zaterdag 17 mei 2025 10:37 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
Kernenergie hoort ook bij die energietransitie, namelijk minder gebruik van fossiele energie
Welke voordelen? Ik dacht dat je vond dat die er niet waren? En ik begrijp dat het hier off-topic is om nog eens te zeggen dat windturbines niets opbrengen zonder prijsgarantie of netwerkaansluiting. Of dat we zonder die zonnepanelen veel minder geld in het elektriciteitsnetwerk hoeven te pompen. En dat gewone energiecentrales nu ook onrendabel zijn omdat ze de halve dag uit moeten, maar wel standby moeten zijn.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 10:34 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dit is toch gewoon een topic over de ambitie om een aantal kerncentrales te bouwen? Dan is het toch logisch dat het over de voor- en nadelen van kernenergie gaat?
Als het lekker fors waait en je veel windmolens hebt, is de stroomprijs laag of negatief. Hoe meer windmolens (of zonnepanelen) je neer zet hoe sterker dat effect wordt.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 10:38 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Welke voordelen? Ik dacht dat je vond dat die er niet waren? En ik begrijp dat het hier off-topic is om nog eens te zeggen dat windturbines niets opbrengen zonder prijsgarantie of netwerkaansluiting. Of dat we zonder die zonnepanelen veel minder geld in het elektriciteitsnetwerk hoeven te pompen. En dat gewone energiecentrales nu ook onrendabel zijn omdat ze de halve dag uit moeten, maar wel standby moeten zijn.
We bespreken hier alleen de nadelen van kernenergie, als je niet iedereen over je heen wilt krijgen.
Maar dat is toch goed? Wie wil er nu geen gratis stroom?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 10:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Als het lekker fors waait en je veel windmolens hebt, is de stroomprijs laag of negatief. Hoe meer windmolens (of zonnepanelen) je neer zet hoe sterker dat effect wordt.
Die zijn niet "ineens" belangrijk. Dat zijn ze altijd geweest, net zoals dat bij zonnepanelen en warmtepompen het geval is.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 10:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Waarom zijn kosten ineens zo verschrikkelijk belangrijk als het om Kernenergie gaat, en niet als het om de energietransitie gaat? Wat denk je dat een Warmtepomp, zonnepanelen en een accu kosten voor een gezin? Nog afgezien van de verzwaring van het netwerk voor terugleveren
Investeerders in kerncentrales.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 10:42 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maar dat is toch goed? Wie wil er nu geen gratis stroom?
Ik denk dat de overheid met een centralistische aanpak (want dat is kernenergie) nooit de markt kan verslaan. Dat toch proberen vanuit ideologische motieven kan natuurlijk maar dat maakt het wel gewoon een peperdure rechtse hobby. Er zijn slimmere en goedkopere alternatieven. Maar jij wilt graag extra belasting betalen?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 10:36 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ah, laat ik nu denken dat het een zwaktebos was ipv een serieuze vraag.
Waarom zijn kosten ineens zo verschrikkelijk belangrijk als het om Kernenergie gaat, en niet als het om de energietransitie gaat? Wat denk je dat een Warmtepomp, zonnepanelen en een accu kosten voor een gezin? Nog afgezien van de verzwaring van het netwerk voor terugleveren. Kernenergie is gewoon deel van de energietransitie.
Heeft niets met rechtse hobby te maken maar alles met de stabiliteit en leverzekerheid van de stroomvoorziening.
Zo, beantwoord jij nu mijn vragen?
Volgens mij draai je een beetje doorquote:Op zaterdag 17 mei 2025 10:38 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Welke voordelen? Ik dacht dat je vond dat die er niet waren? En ik begrijp dat het hier off-topic is om nog eens te zeggen dat windturbines niets opbrengen zonder prijsgarantie of netwerkaansluiting. Of dat we zonder die zonnepanelen veel minder geld in het elektriciteitsnetwerk hoeven te pompen. En dat gewone energiecentrales nu ook onrendabel zijn omdat ze de halve dag uit moeten, maar wel standby moeten zijn.
We bespreken hier alleen de nadelen van kernenergie, als je niet iedereen over je heen wilt krijgen.
Gelukkig betaalt de Franse belastingbetaler daar aan mee door de verliezen van hun staatsbedrijf dat de centrales zal gaan bouwen af te dekken.quote:
Waarom zo groot? Maar dan kunnen we toch een eiland opspuiten of wat boeren uit kopen.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 09:37 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Zeker maar die ruimtelijke puzzel is wel veel ingewikkelder geworden afgelopen decennia.
De huidige centrale in Borssele is volgens de huidige normen een kleintje. Een nieuwe moet al snel drie tot zes keer groter worden. En dan is de ruimtevraag gelijk fors.
[..]
https://www.nemokennislin(...)trales-in-de-polder/
En hoewel men in Borssele best positief is over kernenergie stelt men ook daar wel wat grenzen…
Kerncentrales passen door hun aard ook maar matig in de huidige trend naar meervoudig ruimtegebruik.
Al met al schiet dit kabinet inderdaad ook niet erg op. Een opgave als deze is ook gewoon te complex voor het brandhout in Vak K.
Phoe, phoe. Dat zijn heel wat investeringen die we allemaal moeten doen om gebruik te kunnen maken van die gratis energie. Hij klinkt steeds minder goedkoop, maar dat zal wel aan mij liggen, want de meerderheid is het er over eens dat het gratis is.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 10:51 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ik denk dat de overheid met een centralistische aanpak (want dat is kernenergie) nooit de markt kan verslaan. Dat toch proberen vanuit ideologische motieven kan natuurlijk maar dat maakt het wel gewoon een peperdure rechtse hobby. Er zijn slimmere en goedkopere alternatieven. Maar jij wilt graag extra belasting betalen?
Dat er flink geïnvesteerd moet worden in de energietransitie ontkent volgens mij niemand. Ook zonder extra hernieuwbare energie moeten die gezinnen een warmtepomp en extra isolatie aanschaffen. En ook dan gaan een thuisaccu en apparatuur die slim omgaat met de vraag en aanbod van energie gewoon snel interessant worden…
Overigens heb je mijn vraag natuurlijk wederom ontweken.
Voor je eigen vragen, ik heb zonnepanelen en wat aandelen windmolen. Voor een warmtepomp is mijn woonsituatie nog niet zo geschikt. Al met al is mijn energieverbruik gelukkig vrij bescheiden. En ik koop de uitstoot van mijn fossiele verbruik af (niet ideaal natuurlijk maar we zitten nog volop in een transitie).
En voor je vraag waar de energie vandaan moet komen als het niet waait in de winter. Die situatie komt maar heel weinig voor en blijkt redelijk goed voorspelbaar. Dan moet je dus zorgen voor een backup, bijvoorbeeld door centrales op waterstof of biogas. Of tijdelijk op aardgas waarbij de CO2 afgevangen of gecompenseerd moet worden.
Overigens gaat die vraag natuurlijk ook op voor kerncentrales, die zijn ook niet zo praktisch voor schommelingen in de vraag, ze zijn immers het minst onrendabel als ze gegarandeerd continu zoveel mogelijk af kunnen zetten. Nog los van dat je ook met die 2-4 grote kerncentrales hooguit een procent of tien van de elektriciteitsvraag tegen 2050 afdekt, dus ook dan is een backup noodzakelijk.
Heb jij zonnepanelen op het dak, een accu en een warmtepomp?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 10:44 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Die zijn niet "ineens" belangrijk. Dat zijn ze altijd geweest, net zoals dat bij zonnepanelen en warmtepompen het geval is.
Ze kijken ook naar de opgespoten tweede Maasvlakte als optie.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 10:55 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Waarom zo groot? Maar dan kunnen we toch een eiland opspuiten of wat boeren uit kopen.
Als baseload lijkt mij een extra centrale wel handig.
Waar je dit soort gedoe steeds vandaan haalt is me echt een raadsel.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 10:59 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Phoe, phoe. Dat zijn heel wat investeringen die we allemaal moeten doen om gebruik te kunnen maken van die gratis energie. Hij klinkt steeds minder goedkoop, maar dat zal wel aan mij liggen, want de meerderheid is het er over eens dat het gratis is.
En ja, die kerncentrales zijn natuurlijk helemaal niets. Je moet ze het grootste deel van het jaar tussen 11:00 en 13:00 uit zetten en het duurt minstens een dag om ze weer op te starten, dus dat is pas weggegooid geld!
En hoe is dat slechter dan giga hoeveelheden ongelofelijk smerige bruinkolen te verstoken zoals de D overheid dat laat doen? Laat ik nu denken dat je CO2 uitstoot wilt stoppen.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 10:54 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Gelukkig betaalt de Franse belastingbetaler daar aan mee door de verliezen van hun staatsbedrijf dat de centrales zal gaan bouwen af te dekken.
Met wat extra demonstraties en nog strengere veiligheidseisen krijg je die bouwtijd en het aantal benodigde mensen nog wel verder omhoog. Zolang er nog voorstanders zijn moet je wel blijven vechten!quote:Op zaterdag 17 mei 2025 11:02 schreef KareldeStoute het volgende:
En waarom er zoveel ruimte nodig is weet ik ook niet precies, het is in elk geval wel een gigantische bouwput met pakweg 6.000 mensen 10-15 jaar volcontinu aan het werk (komt er ook even bij dus, huisvesting voor 18.000 man, in Borssele wonen er nu 20.000).
Wat is de relevantie van deze vraag? Of betaalt de Duitse overheid ook mee aan kerncentrales in Nederland? Hoewel een kerncentrale in Noord-Groningen wel vooral voor Duitsland zou gaan produceren…quote:Op zaterdag 17 mei 2025 11:04 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En hoe is dat slechter dan giga hoeveelheden ongelofelijk smerige bruinkolen te verstoken zoals de D overheid dat laat doen? Laat ik nu denken dat je CO2 uitstoot wilt stoppen.
Dat is al lang een gepasseerd station, het gaat nu om het niet toegeven dat je fout zat. Gewoon stug doorgaan, dan gaat het uiteindelijk na veel tijd en geld wel een keer lukken.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 11:04 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Laat ik nu denken dat je CO2 uitstoot wilt stoppen.
Geen idee wat je hiermee bedoelt. Dit is gewoon wat nodig blijkt bij de projecten die recent gebouwd zijn / worden. Er moet voor een grote kerncentrale gewoon heel wat gespeeld worden met zand, beton, staal e.d., daar zijn veel handjes voor nodig.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 11:06 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Met wat extra demonstraties en nog strengere veiligheidseisen krijg je die bouwtijd en het aantal benodigde mensen nog wel verder omhoog. Zolang er nog voorstanders zijn moet je wel blijven vechten!
Je beschrijft nu de kernlobby?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 11:07 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat is al lang een gepasseerd station, het gaat nu om het niet toegeven dat je fout zat. Gewoon stug doorgaan, dan gaat het uiteindelijk na veel tijd en geld wel een keer lukken.
Ik heb zonnepanelen en een warmtepomp. Maar ik stel voor dat je gewoon je punt probeert te maken zonder me door allerlei hoepeltjes te laten springen.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 11:02 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Heb jij zonnepanelen op het dak, een accu en een warmtepomp?
Je had het over de Franse belastingbetaler die de Kernenergie subsidieert, alsof je dat zo erg vind, de D regering heeft de kerncentrales gesloten, daarvoor verstoken die bruinkolen. Je vind klaarblijkelijk het subsidiëren van K-energie erger.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 11:07 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Wat is de relevantie van deze vraag? Of betaalt de Duitse overheid ook mee aan kerncentrales in Nederland? Hoewel een kerncentrale in Noord-Groningen wel vooral voor Duitsland zou gaan produceren…
Bij het huidige kabinet en de aanhang daarvan zeker niet. Sowieso heeft de kernlobby onderhand al jaren heel wat rugwind. In kerncentrales willen investeren is namelijk een prima excuus om nu verder geen lastige ingrepen te hoeven doenquote:Op zaterdag 17 mei 2025 11:10 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Is die groter dan de klimaatlobby? Volgens mij is de kernlobby veel kleiner.
Doe jij dat dan ook met je prijs van kernenergie zo eenzijdig te belichten?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 11:12 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ik heb zonnepanelen en een warmtepomp. Maar ik stel voor dat je gewoon je punt probeert te maken zonder me door allerlei hoepeltjes te laten springen.
Ik doe volgens mij nergens alsof ik het erg vindt dat de Fransen meebetalen. Ik zou het wel erg jammer vinden als we in Nederland tientallen miljarden over de balk smijten en dan met een paar centrales eindigen die al verouderd zijn als ze tegen 2050 een keer opgeleverd worden.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 11:12 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Je had het over de Franse belastingbetaler die de Kernenergie subsidieert, alsof je dat zo erg vind, de D regering heeft de kerncentrales gesloten, daarvoor verstoken die bruinkolen. Je vind klaarblijkelijk het subsidiëren van K-energie erger.
Durf jij onderhand al wel integraal naar de totale kostprijs van kernenergie en bijbehorende overheidsbemoeienis te kijken?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 11:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Doe jij dat dan ook met je prijs van kernenergie zo eenzijdig te belichten?
Dat brengt ons weer in een cirkel terug, waar ga jij stroom vandaan halen in de winter als het niet waait?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 11:15 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ik doe volgens mij nergens alsof ik het erg vindt dat de Fransen meebetalen. Ik zou het wel erg jammer vinden als we in Nederland tientallen miljarden over de balk smijten en dan met een paar centrales eindigen die al verouderd zijn als ze tegen 2050 een keer opgeleverd worden.
Interesseert mij niet hoe dat door lobbyen duur of goedkoop gerekend wordt, de stabiliteit en leverzekerheid van het stroomnet is belangrijker.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 11:17 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Durf jij onderhand al wel integraal naar de totale kostprijs van kernenergie en bijbehorende overheidsbemoeienis te kijken?
Van kerncentrales wordt het stroomnet zelf niet stabieler. De investeringen in het stroomnet blijven net zo hard nodig.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 11:18 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Interesseert mij niet hoe dat door lobbyen duur of goedkoop gerekend wordt, de stabiliteit en leverzekerheid van het stroomnet is belangrijker.
Eemshaven is goed voorzien (moet wel meer worden waarschijnlijk) omdat daar een paar grote kolencentrales staan/voorzien warenquote:Op zaterdag 17 mei 2025 11:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Van kerncentrales wordt het stroomnet zelf niet stabieler. De investeringen in het stroomnet blijven net zo hard nodig.
Sterker nog, om de stroom van 4 kernreactoren vanuit Zeeland of Groningen vanuit de provincie naar de Randstad te krijgen, zijn extra investeringen in het stroomnet nodig.
Als je bijvoorbeeld de Eemshavencentrale sluit en vervangt door 2 kernreactoren, dan zal je de capaciteit daarvandaan moeten verdubbelen.
Zoals ik zeg, je zal de netwerkcapaciteit voor die kerncentrales daar vandaan ruim moeten verdubbelen om 2x 1.650MWe kwijt te kunnen.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 11:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Eemshaven is goed voorzien (moet wel meer worden waarschijnlijk) omdat daar een paar grote kolencentrales staan/voorzien waren
Dat heb ik je toch net beantwoord?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 11:17 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dat brengt ons weer in een cirkel terug, waar ga jij stroom vandaan halen in de winter als het niet waait?
Ok, ik heb wat dit betreft voldoende vertrouwen in de vrije markt. Mooi verschil in opvatting.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 11:18 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Interesseert mij niet hoe dat door lobbyen duur of goedkoop gerekend wordt, de stabiliteit en leverzekerheid van het stroomnet is belangrijker.
Ja, het is maar goed dat al die windparken straks voor onze hele kust liggen, lekker dicht bij de randstad. Nu de rest volbouwen met kunstmatige eilanden voor de opslag en we hebben energie zat. Of toch tot het een keer heel hard gaat waaien.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 11:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Van kerncentrales wordt het stroomnet zelf niet stabieler. De investeringen in het stroomnet blijven net zo hard nodig.
Sterker nog, om de stroom van 4 kernreactoren vanuit Zeeland of Groningen vanuit de provincie naar de Randstad te krijgen, zijn extra investeringen in het stroomnet nodig.
Als je bijvoorbeeld de Eemshavencentrale sluit en vervangt door 2 kernreactoren, dan zal je de capaciteit daarvandaan ruim moeten verdubbelen.
Zonnepanelen zet je in de Sahara neer elke dag voorspelbare opbrengsten een accu met capaciteit voor een nacht door te komen is veel makkelijker te realiseren als capaciteit voor 4 winter maanden.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 10:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Als het lekker fors waait en je veel windmolens hebt, is de stroomprijs laag of negatief. Hoe meer windmolens (of zonnepanelen) je neer zet hoe sterker dat effect wordt.
En wederom gaan we wijzen naar windmolens.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 11:30 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, het is maar goed dat al die windparken straks voor onze hele kust liggen, lekker dicht bij de randstad. Nu de rest volbouwen met kunstmatige eilanden voor de opslag en we hebben energie zat. Of toch tot het een keer heel hard gaat waaien.
Ja, de vrije markt verkoopt je eerst spullen om de zaak te destabiliseren en als het omvalt verkopen ze iedereen een dieselgenerator, zodat ze in de winter hun eigen energie op kunnen wekken. Want die zonnepanelen, warmtepomp en EV heb je dan al en die lusten wel een slokje kilowattje. Dat levert vele malen meer op dan zo'n stom centraal netwerk en grote centrales.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 11:30 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ok, ik heb wat dit betreft voldoende vertrouwen in de vrije markt. Mooi verschil in opvatting.
Het wordt een beetje eentonig om iedere keer als je wat positiefs zegt over kerncentrales dezelfde reacties te krijgen: "Dat is veel te duur en duurt veel te lang.", "Niemand wil daar in de buurt wonen.", "Die kunnen nooit concurreren met de gratis stroom van zon en wind" en "Daar moeten we wel het elektriciteitsnetwerk voor verzwaren."quote:Op zaterdag 17 mei 2025 11:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
En wederom gaan we wijzen naar windmolens.
Ik snap het niet. We hebben een topic over kerncentrales waar we het kunnen hebben over kerncentrales maar zodra ik ook maar iets onderbouw over kerncentrales, wordt er gewezen naar "ja maar windmolens".
Blijft een bijzondere reflex inderdaad.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 11:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
En wederom gaan we wijzen naar windmolens.
Ik snap het niet. We hebben een topic over kerncentrales waar we het kunnen hebben over kerncentrales maar zodra ik ook maar iets onderbouw over kerncentrales, wordt er gewezen naar "ja maar windmolens".
Waarom probeer je die kritiek niet gewoon eens inhoudelijk te weerleggen in plaats van steeds de strijd tegen windmolens op te pakken?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 11:38 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het wordt een beetje eentonig om iedere keer als je wat positiefs zegt over kerncentrales dezelfde reacties te krijgen: "Dat is veel te duur en duurt veel te lang.", "Niemand wil daar in de buurt wonen.", "Die kunnen nooit concurreren met de gratis stroom van zon en wind" en "Daar moeten we wel het elektriciteitsnetwerk voor verzwaren."
NOG een keer? Alle vorige keren had dat ook geen nut, dus waarom zou dat nu wel werken?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 11:39 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Waarom probeer je die kritiek niet gewoon eens inhoudelijk te weerleggen in plaats van steeds de strijd tegen windmolens op te pakken?
Maar het topic gaat over kerncentrales. Niet over windmolens. Dus als je kritiek hebt op kerncentrales, is dit de plek.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 11:38 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het wordt een beetje eentonig om iedere keer als je wat positiefs zegt over kerncentrales dezelfde reacties te krijgen: "Dat is veel te duur en duurt veel te lang."
Dat zijn argumenten. Als die niet kloppen kan je ze vast weerleggen. En anders wijs je toch gewoon weer naar windmolens?quote:, "Niemand wil daar in de buurt wonen.", "Die kunnen nooit concurreren met de gratis stroom van zon en wind" en "Daar moeten we wel het elektriciteitsnetwerk voor verzwaren."
Gewoon een keer fatsoenlijk, zou ik zeggen.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 11:41 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
NOG een keer? Alle vorige keren had dat ook geen nut, dus waarom zou dat nu wel werken?
En dan zeg je natuurlijk: "Ja, dat is ook kansloos, want we weten allemaal waarom het niet werkt."
Het gaat al fout bij al die mensen die het nog steeds over de gratis energie van zon en wind hebben. Dan is de eerste reactie meteen: "Kernenergie is veel te duur want het kan zonder overheidssubsidies niet overleven." En dan kan ik wel gaan onderbouwen dat kernenergie helemaal niet duur is, maar zolang ze denken dat ze met zon en wind gratis energie krijgen zonder overheidssubsidies, dan is dat zonde van de tijd.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 11:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar het topic gaat over kerncentrales. Niet over windmolens. Dus als je kritiek hebt op kerncentrales, is dit de plek.
En zolang het onderbouwde kritiek is, je het niet kan weerleggen en direct naar "windmolens" gaat wijzen, moet je je misschien afvragen waar het probleem zit.
[..]
Dat zijn argumenten. Als die niet kloppen kan je ze vast weerleggen. En anders wijs je toch gewoon weer naar windmolens?
Ah, ik wist niet dat ze al met het bouwen begonnen waren. Of zijn het nog steeds prognoses, nu met veel klimaatlobby?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 11:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
Toen er werd aangekondigd dat er 2 tot 4 kernreactoren gebouwd zouden worden, was ik direct kritisch over de genoemde bouwtijd en het budget. En dat vooral om we al gezien hebben wat de bouwtijd en budgetoverschrijdingen bij vergelijkbare projecten in andere Europese landen waren.
Dat blijkt nu geruime tijd later ook door de minister zelf (!) bevestigd te worden. Want het valt alweer 2x duurder uit en de bouwtijd is ook alweer 5 tot 10 jaar opgeschoven.
Dan kan je toch moeilijk zeggen dat het aan mij of andere critici ligt die met die argumenten kwamen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |