Nee, die zien het probleem niet zo en willen de beloofde gratis zonne- en windenergie. In plaats van maar een paar uur per dag gratis stroom, hebben we straks de hele dag gratis stroom, als we nog een paar windparken neerzetten en iedereen panelen op hun dak legt.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 09:33 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ik denk dat de meerderheid simpelweg niet zit te wachten op gigantisch dure kWh'tjes.
Ik begrijp dat het vervelend is dat er nu gezegd wordt dat kerncentrales substantieel duurder worden. Kun je enig bewijs leveren over een meerderheid die alleen zonnepanelen en windturbines toestaat. Want dit klinkt meer als een frustratie schreeuw dat de kernlobby jou belogen heeft met goedkope prijzen waarvoor jij nu een niet bestaande zondebok zoekt.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 09:24 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ik begrijp dat de meerderheid hier En een nieuw elektriciteitsnetwerk niet nodig vind, want we kunnen de accu's in de auto's gebruiken om de zaak te stabiliseren.
Zeker maar die ruimtelijke puzzel is wel veel ingewikkelder geworden afgelopen decennia.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 09:13 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Die laatste snap ik maar dat is niet iets wat we moeten uitvinden en we niet al 100 jaar doen.
Dit plan is bijna 5 jaar oud maar er lijkt niets te gebeuren.
https://www.nemokennislin(...)trales-in-de-polder/quote:Al met al, ontdekte Thielen, vergt de bouwfase in Hinkley Point een oppervlak van ongeveer 175 hectare. “Op het huidige terrein van EPZ is maar 40 hectare vrij beschikbaar.”
Ik ben helemaal niet principieel tegen kernenergie en ik denk dat het best zinvol kan zijn om wat kernenergie in de mix te hebben, maar dan moet je wel eerlijk zijn over het kostenplaatje (én de duurzaamheidsaspecten). De realiteit is dat kernenergie wat kostprijs betreft niet kan concurreren met zonne- of windenergie.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 09:35 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Probeer het eens met argumenten
Alleen @voetbalmanager2 en @michaelmoore vonden het een goed idee, de rest vond het onzin of liet zich er niet over uit.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 09:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik begrijp dat het vervelend is dat er nu gezegd wordt dat kerncentrales substantieel duurder worden. Kun je enig bewijs leveren over een meerderheid die alleen zonnepanelen en windturbines toestaat. Want dit klinkt meer als een frustratie schreeuw dat de kernlobby jou belogen heeft met goedkope prijzen waarvoor jij nu een niet bestaande zondebok zoekt.
Het klopt toch gewoon? Kerncentrales zijn een peperdure rechtse hobby die alleen op staatssteun kan draaien. Volgens mij is er wereldwijd zelfs nog nooit een kerncentrale gebouwd en geëxploiteerd zonder grote staatssteun.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 09:35 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Probeer het eens met argumenten
Het blijft sowieso een wat rare reflex dat de kerncentralefans hier in topics over kernenergie nooit verder komen dan “Ja maar de windmolensquote:Op zaterdag 17 mei 2025 09:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik begrijp dat het vervelend is dat er nu gezegd wordt dat kerncentrales substantieel duurder worden. Kun je enig bewijs leveren over een meerderheid die alleen zonnepanelen en windturbines toestaat. Want dit klinkt meer als een frustratie schreeuw dat de kernlobby jou belogen heeft met goedkope prijzen waarvoor jij nu een niet bestaande zondebok zoekt.
Ja, want zonne- en windenergie zijn gratis, daar kan maar weinig tegen concurreren. Behalve als je ook de benodigde infrastructuur meetelt, dan is kernenergie ineens een koopje. Maar we hebben eerst een paar grote stroomstoringen nodig en geen nieuwe aansluitingen meer voor nog minstens tien jaar voordat mensen dat gaan accepteren.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 09:39 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ik ben helemaal niet principieel tegen kernenergie en ik denk dat het best zinvol kan zijn om wat kernenergie in de mix te hebben, maar dan moet je wel eerlijk zijn over het kostenplaatje (én de duurzaamheidsaspecten). De realiteit is dat kernenergie wat kostprijs betreft niet kan concurreren met zonne- of windenergie.
En als dat ding eenmaal gebouwd is dan gaat 'ie natuurlijk volle bak draaien, want hij moet terugverdiend worden. Zonder garanties krijg je niemand zo gek om er één uit te baten. Zo'n kerncentrale zou vooral op subsidie draaien.
En waar ga je de stroom vandaan halen als het niet waait in de winter?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 09:40 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Het klopt toch gewoon? Kerncentrales zijn een peperdure rechtse hobby die alleen op staatssteun kan draaien. Volgens mij is er wereldwijd zelfs nog nooit een kerncentrale gebouwd en geëxploiteerd zonder grote staatssteun.
quote:Op zaterdag 17 mei 2025 09:43 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Het blijft sowieso een wat rare reflex dat de kerncentralefans hier in topics over kernenergie nooit verder komen dan “Ja maar de windmolens“…
Wat heeft dat met gigantische staatssteun voor kerncentrales te maken?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 10:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En waar ga je de stroom vandaan halen als het niet waait in de winter?
quote:Op zaterdag 17 mei 2025 09:43 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Het blijft sowieso een wat rare reflex dat de kerncentralefans hier in topics over kernenergie nooit verder komen dan “Ja maar de windmolens“…
Waarom zijn kosten ineens zo verschrikkelijk belangrijk als het om Kernenergie gaat, en niet als het om de energietransitie gaat? Wat denk je dat een Warmtepomp, zonnepanelen en een accu kosten voor een gezin? Nog afgezien van de verzwaring van het netwerk voor terugleverenquote:Op zaterdag 17 mei 2025 09:39 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ik ben helemaal niet principieel tegen kernenergie en ik denk dat het best zinvol kan zijn om wat kernenergie in de mix te hebben, maar dan moet je wel eerlijk zijn over het kostenplaatje (én de duurzaamheidsaspecten). De realiteit is dat kernenergie wat kostprijs betreft niet kan concurreren met zonne- of windenergie.
En als dat ding eenmaal gebouwd is dan gaat 'ie natuurlijk volle bak draaien, want hij moet terugverdiend worden. Zonder garanties krijg je niemand zo gek om er één uit te baten. Zo'n kerncentrale zou vooral op subsidie draaien.
Je beantwoord de vraag nietquote:Op zaterdag 17 mei 2025 10:24 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Wat heeft dat met gigantische staatssteun voor kerncentrales te maken?
Ofwel weer een mooi voorbeeld van:
[..]
Zodat de investering erin niet terugverdient wordt?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 09:36 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Nee, die zien het probleem niet zo en willen de beloofde gratis zonne- en windenergie. In plaats van maar een paar uur per dag gratis stroom, hebben we straks de hele dag gratis stroom, als we nog een paar windparken neerzetten en iedereen panelen op hun dak legt.
Kun je uitleggen hoe je met windenergie geld kunt verdienen als de elektriciteit niets waard is als ze maximaal produceren? Je kunt dan natuurlijk de helft uitzetten om de prijs wat op te krikken.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 10:24 schreef KareldeStoute het volgende:
Wat heeft dat met gigantische staatssteun voor kerncentrales te maken?
Heb jij zonnepanelen op het dak en een warmtepomp?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 09:43 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Heb jij zonnepanelen op het dak en een warmtepomp?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 09:39 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Omdat het nogal off topic is…quote:
Herinner mij ff, welke vraag stelde jij mij?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 10:31 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Omdat het nogal off topic is…
Overigens beantwoorde je mijn vraag ook niet. Begin daar eens mee.
En hoe kan je met kernenergie geld verdienen als het een beetje waait of er wat zon is?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 10:30 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Kun je uitleggen hoe je met windenergie geld kunt verdienen als de elektriciteit niets waard is als ze maximaal produceren? Je kunt dan natuurlijk de helft uitzetten om de prijs wat op te krikken.
Het klopt toch gewoon?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 10:32 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Herinner mij ff, welke vraag stelde jij mij?
Dit is toch gewoon een topic over de ambitie om een aantal kerncentrales te bouwen? Dan is het toch logisch dat het over de voor- en nadelen van kernenergie gaat?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 10:33 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ah het is "bash kernenergie, zon en wind hoeven we niet te verdedigen want daar is iedereen al voor" tijd.
Nee hoor, dan zet je gewoon de zonnepanelen of de windturbines uit in plaats van de kerncentrales. Veel efficiënter. Dat hadden ze in Spanje ook moeten doen.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 10:33 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
En hoe kan je met kernenergie geld verdienen als het een beetje waait of er wat zon is?
Gezien de veel grotere kapitaallasten is dat immers veel directer een probleem…
Ah, laat ik nu denken dat het een zwaktebos was ipv een serieuze vraag.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 10:33 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Het klopt toch gewoon?
Over dat het een dure rechtse hobby is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |